Olisiko täällä asiantuntijoita vastaamaan kysymykseeni. Epäilen vähän mutta kokeilen.
Eli kun käytettyä polttoainesauvaa siirretään latauksessa, näkyy suojaavassa vedessä tsherenkovin säteilyä, eli sellaista sinihehkuista valoa. Asialla on tekemistä materiaalissa valoa nopeammin (siis ei tyhjiön valon nopeutta ylittävä, Einstein on oikeassa edelleen) kulkevien varattujen hiukkasten kanssa. Sen tiedän. Mutta osaako joku selittää yksityiskohtaisesti tapahtumien kulun. Onko kyseessä yksinkertaisesti se, että nämä hiukkaset törmäävät vesimolekyyleihin ja virittävät näiden elektroneja jne...vai onko tässä kyseessä jotain mystisempää. Miksi juuri VALOA NOPEAMMAT ja VARATUT hiukkaset?
tsherenkovin säteilystä tietävät
5
624
Vastaukset
- minä
Nopeasti katsottuna tuossa olis aika hyvin selitettynä:
http://www.fact-index.com/c/ch/cherenkov_effect.html - Lars
eli ei edes noin monimutkainen asia kuin kerrot. Siksi valoa nopeammat hiukkaset koska cherenkovin säteily syntyy analogisesti samasta syystä kuin äänialloilla ja ääntänopeammalla kohteella tapahtuu. eli jos on valoa hitaampi kohde ei ole cherenkovin säteilyä vaan hiukkanen lähettää normaalia valosäteilyä. Sininen väri taas johtuu siitä että cherenkovin säteilyssä valon intensiivisyys on suoraan suhteessa taajuuteen. Tästä johtuu että vasta pienillä aallonpituuksilla (sininen valo) intensiivisyys alkaa oleen riittävä että sen voisi havaita.
Jos olen väärässä niin fiksumpi voisi oikaista - Jocu
Mutta avoin reaktori on komea, kun on kirkkaat vedet. Tosin, olen jo aikoja sitten kyllästynyt katselemaan sitä. Mikä ihme siinäkin ihmisiä kiinnostaa!
- Insinööri666
Eikös sen valon pitäisi olla punaista eikä sinistä?
- viritetty säteily
Eikös sekoovin säteily ole ihan tavallista säteilyä, joka nyt vaan näkyy vesialtaassa sinisenä hehkuna. Ilman vettä ei väriä ja elämäkin jäisi lyhyeksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh731920Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971663- 1471207
- 59688
- 198652
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6636Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 54547
- 46488
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462