tasa-arvoa luonnosta

juutas

Lueskelin jostakin tai kuulin radiosta, ettei
luonnossa vallitse tasa-arvo eri sukupuolten
välillä. Tämän nyt tietää jokainen.
Tasa-arvolle ei siis löydy mitään biologista
selitystä.
Tietenkin ihmiset emotionaalisina ja sosiaalisina
olentoina voivat pyrkiä kohti ns. tasa-arvoa
vastoin luonnossa kehittynyttä toimivaa perinnettä, vaikka inhimilliyyteen ja ihmisoikeuksiin vedoten. Ei siinä mitään.
Mutta se ei tule täydellisesti toimimaan, koska
ihminen on vieläkin osa luontoa ja kiinni biolo
gisissa juurissaan sekä ihmissukupuolet niin
erilaisia psyykkisesti ja ajattelutavoiltaan.

en ole machosovinisti

12

525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P. Veli

Tietyissä kulttuureissa naisia ei pidetä ihmisinä lainkaan, kameleillakin on miesten silmissä parempi status. Niissä kulttuureissa naiset eivät pääse taivaaseen.

• Jepu

Naiset armeijaan, miehet synnyttämään, kaikille samat palkat ja naiset vonkaamaan seuraa baari-illan päätteeksi miesten kävellessä nokka pystyssä kotiinsa!!! Kannatan!

• Fem

Niinpä. Monet eläinlajit tosiaan ovat naarasjohtoisia. Esim. hevosilla ja norsuilla vanhimmat naaraat johtavat.

Samoin ihmisten sukulaisilla jyrsijöillä on monesti matriarkaatteja. Hienoja eläimiä.

• Eulalia

Ilmeisesti tässä on ajateltu niitä lajeja joilla koiras hoitaa vain inputin ja sen jälkeen naaras jää huolehtimaan pentueesta.

Eläimillä ei käsittääkseni ole sellaista tilannetta jossa aikuisen naaraan pitää avuttomien pentujensa ohella huolehtia myös aikuisen uroksen paapomisesta ikäänkuin tämä olisi jäänyt pennun tasolle. Sikäli eläimillä siis on pullat paremmin uunissa. Ja tässäkin maassa EHKÄ kiitettävämmin nuoremmalla polvella, jonka jäsenet eivät enää ymmärrä minkä ihmeen vuoksi perheen isän pitäisi saada maata sohvalla töiden päälle samaan aikaan kun äiti raataa talossa omien töidensä päälle. (Voisivat mieluiten maata siellä sohvalla molemmat, ellei ole jälkikasvua...)

Tietenkään eläimillä naaraat eivät voi päättää haluavatko ne paritella vai eivät. Niidenkin lajien parissa jossa uros ei änkeä väkisin selkään naaraan on alistuttava vähintäänkin omalle kiimaisuudelleen. Mutta alistuvathan uroksetkin kiimalleen, eihän ole mitään järkeä tapella lajitoverien kanssa melkein kuolemaan asti vain että pääsee tökkimään jotain haisevaa naarasta... Eli melkoisen turhaa yrittää edes siirtää inhimillisiä ajatuksia tasa-arvosta eläinmaailmaan.

Mikään malli ei tule koskaan täydellisesti toimimaan mitä ihmisiin tulee, mutta jokainen toki etsii itselleen toimivimman. Omalla kohdallani en halua pitää miestä lapsen tasolla, ts. miehen pitää kyetä kaikkeen samaan kuin minäkin. Ja kykeneehän tuo. Itseasiassa paremminkin mitä tulee ruonlaittoon!

Avuttomuus ei ole aikuisessa miehessä järin seksikästä. Eikä usein naisissakaan. Itse vaihdan lamppuni ja itse olen koonnut kaikki ne naurettavat melamiinihökötykset joita nykyään huonekaluiksi kutsutaan. Ruuveja voi toki mies vääntää puolestani, kun on enemmän muskelia käsivarressa. (Ja teen minäkin sitten jotain juttuja hänen puolestaan, ettei tarvitse kenenkään siellä alkaa kirkua että herrrajjjumala toi teettää miehellään raskaita hommia ja itse lepää.)

• titityy

"avuttomien pentujen ohella huolehtia myös aikuisen uroknen paapomisesta ikäänkuin tämä olisi jäänyt pentujen tasolla." Aivan totta ja tämä on valitettavan usein live-elämässä edelleen monen naisen arkea, vaikka parempaan suuntaan ollaan vähitellen menossa. Hyvää vauhtia mieskin on kasvamassa aikuiseksi.:) Jess!

• proffa
        titityy kirjoitti:

"avuttomien pentujen ohella huolehtia myös aikuisen uroknen paapomisesta ikäänkuin tämä olisi jäänyt pentujen tasolla." Aivan totta ja tämä on valitettavan usein live-elämässä edelleen monen naisen arkea, vaikka parempaan suuntaan ollaan vähitellen menossa. Hyvää vauhtia mieskin on kasvamassa aikuiseksi.:) Jess!

...yhteiskunnassa se vapaaehtoinen parinvalinta aiheuttaa sosiaalisten geenien uudistumista.

Toisaalta jo nythän uranaiset ovat jo valinneet yleensä itseään paremmin koulutettuja ja enemmän ansaitsevia puolisoita... ehkäpä se ratkaisu löytyisikin sieltä suunnasta, että uranaiset alkaisivat valita humanistisia ja pehmeämpiä miesmalleja, joilla olisi tutkinto kotitaloudesta -> jolloin mies olisi se luonnollinen kotiinjäävä puolisko, esim. kun perhe kasvaa ja rahat ovat tiukalla ja enemmän ansaitseva ei voi välttää työntekoa kodin ulkopuolella.

• Zack

"Eläimillä ei käsittääkseni ole sellaista tilannetta jossa aikuisen naaraan pitää avuttomien pentujensa ohella huolehtia myös aikuisen uroksen paapomisesta ikäänkuin tämä olisi jäänyt pennun tasolle."

Ei eläimillä myöskään ole sellaista tilannetta, jossa emo istuu vain pesällä vuodesta toiseen ja uros tuo naaraalle ruokaa (=vrt. palkka, jolla ostetaan ruoka).

Ei miehiä pidä paapoa. Itse asiassa miehet eivät ole kovin vaateliaita. Meille ei ole kerrottu satuja, joissa täydellinen nainen tulee ja pelastaa meidät. Miehet on aina asetettu pelastajan rooliin. Naiset taas usein pettyvät parisuhteessa, koska se ei vastaa satujen, saippuasarjojen ja naisten romanttisten tarinalehtien antamaa kuvaa alati romanttisesta suhteesta. Feministienkin ainainen rutina perustuu tähän kaiken kattavaan tyytymättömyyteen, jonka lähdettä ei tiedosteta, mutta syyllisiä yritetään hakea vaikka kiven kolosta. Se on totta, että aika harva mies vastaa satujen prinssiä ja sama juttu on naisissa. Prinsessat ovat katoava luonnonvara. Tähän on vain tyydyttävä. Sadut ovat satuja.

• Eulalia
        Zack kirjoitti:

"Eläimillä ei käsittääkseni ole sellaista tilannetta jossa aikuisen naaraan pitää avuttomien pentujensa ohella huolehtia myös aikuisen uroksen paapomisesta ikäänkuin tämä olisi jäänyt pennun tasolle."

Ei eläimillä myöskään ole sellaista tilannetta, jossa emo istuu vain pesällä vuodesta toiseen ja uros tuo naaraalle ruokaa (=vrt. palkka, jolla ostetaan ruoka).

Ei miehiä pidä paapoa. Itse asiassa miehet eivät ole kovin vaateliaita. Meille ei ole kerrottu satuja, joissa täydellinen nainen tulee ja pelastaa meidät. Miehet on aina asetettu pelastajan rooliin. Naiset taas usein pettyvät parisuhteessa, koska se ei vastaa satujen, saippuasarjojen ja naisten romanttisten tarinalehtien antamaa kuvaa alati romanttisesta suhteesta. Feministienkin ainainen rutina perustuu tähän kaiken kattavaan tyytymättömyyteen, jonka lähdettä ei tiedosteta, mutta syyllisiä yritetään hakea vaikka kiven kolosta. Se on totta, että aika harva mies vastaa satujen prinssiä ja sama juttu on naisissa. Prinsessat ovat katoava luonnonvara. Tähän on vain tyydyttävä. Sadut ovat satuja.

Niinpä, todellisuus ei mene siten kuin kukaan päässään fantasoi.

Miehille tyypillinen satukudelma tuntuu menevän siihen malliin että nainen jonka hän jostain bongaa on ikuisessa kiimassa eli alati halukas sänkypainiin. Sitten kun tämä illuusio romahtaa viimeistään parin vuoden jälkeen (ts. kun rakastumisen tunnetta ylläpitävän hormonin tuotanto vähenee), niin sitten ihmetellään että miksi olen haluttoman naisen kanssa (eli seksiä ei enää olekaan kahdesti päivässä).

Prinssijuttuihin en osaa oikein sanoa sitä sun tätä, kun mies ei minulle ole ollut tarpeen pelastaakseen minut joltakin, mutta toki sellaista "täydellistä" kumppania minäkin kaipasin: sellaista jonka kanssa voi jutella kaikesta mahdollisesta, heittäytyä hekuman huumaan ja käyskennellä luonnossa. Sain kaiken tämän, mutta sain myös känkkäränkkääjä-kiukuttelijan, päättämättömän haahuilijan ja muutenkin epätäydellisen ihmisen. Niinhän siinä aina käy, ja ei se vaihtamalla parane. (Nimim. 7 v yhdessä.)

Jaa, mutta eläimillä on kyllä tilanteita joissa uros ruokkii sekä emon että poikaset; ainakin lintumaailmassa muistaakseni. Omia poikasiaanhan se uros ruokkii (jos kyseessä ei ole laji jonka naaras käy vieraissa), ja jos naaras lähtisi pesältä, poikaset olisivat kenties pedon suussa. Jos tätä ihmismaailmaan lähtee vertaamaan, niin onko se täysin väärin jos äiti on kotona lasten kanssa? Ei mielestäni, vaikka itse en sellaisesta ole kiinnostunut.

Yksin kotona olevat naiset joiden miehet käyvät töissä pyrkivät yleensä tekemään edes jotain ilmaisen olemisensa eteen, mutta kovin helposti mieleen tulee sellaisesta naisesta että orja tai huora.

• Zack
        Eulalia kirjoitti:

Niinpä, todellisuus ei mene siten kuin kukaan päässään fantasoi.

Miehille tyypillinen satukudelma tuntuu menevän siihen malliin että nainen jonka hän jostain bongaa on ikuisessa kiimassa eli alati halukas sänkypainiin. Sitten kun tämä illuusio romahtaa viimeistään parin vuoden jälkeen (ts. kun rakastumisen tunnetta ylläpitävän hormonin tuotanto vähenee), niin sitten ihmetellään että miksi olen haluttoman naisen kanssa (eli seksiä ei enää olekaan kahdesti päivässä).

Prinssijuttuihin en osaa oikein sanoa sitä sun tätä, kun mies ei minulle ole ollut tarpeen pelastaakseen minut joltakin, mutta toki sellaista "täydellistä" kumppania minäkin kaipasin: sellaista jonka kanssa voi jutella kaikesta mahdollisesta, heittäytyä hekuman huumaan ja käyskennellä luonnossa. Sain kaiken tämän, mutta sain myös känkkäränkkääjä-kiukuttelijan, päättämättömän haahuilijan ja muutenkin epätäydellisen ihmisen. Niinhän siinä aina käy, ja ei se vaihtamalla parane. (Nimim. 7 v yhdessä.)

Jaa, mutta eläimillä on kyllä tilanteita joissa uros ruokkii sekä emon että poikaset; ainakin lintumaailmassa muistaakseni. Omia poikasiaanhan se uros ruokkii (jos kyseessä ei ole laji jonka naaras käy vieraissa), ja jos naaras lähtisi pesältä, poikaset olisivat kenties pedon suussa. Jos tätä ihmismaailmaan lähtee vertaamaan, niin onko se täysin väärin jos äiti on kotona lasten kanssa? Ei mielestäni, vaikka itse en sellaisesta ole kiinnostunut.

Yksin kotona olevat naiset joiden miehet käyvät töissä pyrkivät yleensä tekemään edes jotain ilmaisen olemisensa eteen, mutta kovin helposti mieleen tulee sellaisesta naisesta että orja tai huora.

"Miehille tyypillinen satukudelma tuntuu menevän siihen malliin että nainen jonka hän jostain bongaa on ikuisessa kiimassa eli alati halukas sänkypainiin."

Joillekin voi olla, mutta uskon, että ei kuitenkaan valtaosalle. Meitä ympäröivä tiedon tulva sisältää myös tiedon siitä, että turha tällaista on kuvitella. Itse asiassa valtaosalle se selviää jo paljon ennen ensimmäistä hapuilevaa suhdetta tai sitten sen "harjoittelusuhteen" aikana.

"Jaa, mutta eläimillä on kyllä tilanteita joissa uros ruokkii sekä emon että poikaset; ainakin lintumaailmassa muistaakseni."

Eikö olekin fiksuja nuo linnut. Harvoin luonnossa syntyy kuitenkaan sellaista tilannetta, missä uros ruokkii (vrt. toimeentulo) vain naarasta jolla ei ole poikasia. Asioilla on monta näkökulmaa.

"Jos tätä ihmismaailmaan lähtee vertaamaan, niin onko se täysin väärin jos äiti on kotona lasten kanssa? Ei mielestäni, vaikka itse en sellaisesta ole kiinnostunut."

Ei minunkaan mielestä ja voi olla, vaikka ei olisi lapsiakaan. Mielestäni se on aivan täysin miehen ja vaimon/avovaimon välinen päätös. Yhteiskunta ja ihmiset suhtautuvat kuitenkin asiaan aivan toisella tavalla, jos asia on toisinpäin eli että mies on kotona ja vaimo käy töissä.

"Yksin kotona olevat naiset joiden miehet käyvät töissä pyrkivät yleensä tekemään edes jotain ilmaisen olemisensa eteen, mutta kovin helposti mieleen tulee sellaisesta naisesta että orja tai huora."

Olen samaa mieltä siitä, että kotiäiti on paikkansa ansainnut. Miksei myös koti-isä, yhteisellä päätöksellä kun toimitaan. Ei minulle tule kotiäidistä mieleen mitään sen kummempaa. Enintään pullantuoksu. Se, mitä kotiäiti tai -isä tai työtön voi kohdata, on arvostelua siitä, että hän ei tee mitään. Nämä arvostelut eivät yleensä pidä paikkansa vaan niillä yritetään ainoastaan loukata ja jättäisinkin ne omaan arvoonsa. Säälittely on myös yksi hyvä keino loukata.

• Eulalia
        Zack kirjoitti:

"Miehille tyypillinen satukudelma tuntuu menevän siihen malliin että nainen jonka hän jostain bongaa on ikuisessa kiimassa eli alati halukas sänkypainiin."

Joillekin voi olla, mutta uskon, että ei kuitenkaan valtaosalle. Meitä ympäröivä tiedon tulva sisältää myös tiedon siitä, että turha tällaista on kuvitella. Itse asiassa valtaosalle se selviää jo paljon ennen ensimmäistä hapuilevaa suhdetta tai sitten sen "harjoittelusuhteen" aikana.

"Jaa, mutta eläimillä on kyllä tilanteita joissa uros ruokkii sekä emon että poikaset; ainakin lintumaailmassa muistaakseni."

Eikö olekin fiksuja nuo linnut. Harvoin luonnossa syntyy kuitenkaan sellaista tilannetta, missä uros ruokkii (vrt. toimeentulo) vain naarasta jolla ei ole poikasia. Asioilla on monta näkökulmaa.

"Jos tätä ihmismaailmaan lähtee vertaamaan, niin onko se täysin väärin jos äiti on kotona lasten kanssa? Ei mielestäni, vaikka itse en sellaisesta ole kiinnostunut."

Ei minunkaan mielestä ja voi olla, vaikka ei olisi lapsiakaan. Mielestäni se on aivan täysin miehen ja vaimon/avovaimon välinen päätös. Yhteiskunta ja ihmiset suhtautuvat kuitenkin asiaan aivan toisella tavalla, jos asia on toisinpäin eli että mies on kotona ja vaimo käy töissä.

"Yksin kotona olevat naiset joiden miehet käyvät töissä pyrkivät yleensä tekemään edes jotain ilmaisen olemisensa eteen, mutta kovin helposti mieleen tulee sellaisesta naisesta että orja tai huora."

Olen samaa mieltä siitä, että kotiäiti on paikkansa ansainnut. Miksei myös koti-isä, yhteisellä päätöksellä kun toimitaan. Ei minulle tule kotiäidistä mieleen mitään sen kummempaa. Enintään pullantuoksu. Se, mitä kotiäiti tai -isä tai työtön voi kohdata, on arvostelua siitä, että hän ei tee mitään. Nämä arvostelut eivät yleensä pidä paikkansa vaan niillä yritetään ainoastaan loukata ja jättäisinkin ne omaan arvoonsa. Säälittely on myös yksi hyvä keino loukata.

>Yhteiskunta ja ihmiset suhtautuvat kuitenkin asiaan aivan toisella tavalla, jos asia on toisinpäin eli että mies on kotona ja vaimo käy töissä.

Tuokin voi olla yhtälailla ihmisen omassa päässä. Olen ollut tilanteessa että minä käyn työssä ja mies on kotona. Kukaan ei sanonut siihen mitään.

(Niin ja se orja/huora-kommentti koski tietenkin lapsettomia ihmisiä, ei lapsellisia...)

• Zack
        Eulalia kirjoitti:

>Yhteiskunta ja ihmiset suhtautuvat kuitenkin asiaan aivan toisella tavalla, jos asia on toisinpäin eli että mies on kotona ja vaimo käy töissä.

Tuokin voi olla yhtälailla ihmisen omassa päässä. Olen ollut tilanteessa että minä käyn työssä ja mies on kotona. Kukaan ei sanonut siihen mitään.

(Niin ja se orja/huora-kommentti koski tietenkin lapsettomia ihmisiä, ei lapsellisia...)

"Tuokin voi olla yhtälailla ihmisen omassa päässä. Olen ollut tilanteessa että minä käyn työssä ja mies on kotona. Kukaan ei sanonut siihen mitään."

Tilanne ei ilmeisesti jatkunut riittävän pitkään. Kyllä ne kanssasisaresi olisivat sinua jossain vaiheessa ojentaneet. Miesten maailmaan ei oikein tahdo sopia "koti-isyys" ja ei ainakaan ilman lapsia (olisko se sitten vaikka kotityömies :]). En oikein jaksa uskoa sen sopivan kriittisten naisten maailmaankaan.

• Eulalia
        Zack kirjoitti:

"Tuokin voi olla yhtälailla ihmisen omassa päässä. Olen ollut tilanteessa että minä käyn työssä ja mies on kotona. Kukaan ei sanonut siihen mitään."

Tilanne ei ilmeisesti jatkunut riittävän pitkään. Kyllä ne kanssasisaresi olisivat sinua jossain vaiheessa ojentaneet. Miesten maailmaan ei oikein tahdo sopia "koti-isyys" ja ei ainakaan ilman lapsia (olisko se sitten vaikka kotityömies :]). En oikein jaksa uskoa sen sopivan kriittisten naisten maailmaankaan.

Olihan se kivaa alkuun kun kämppä oli siisti ja silleen... Mutta sitten kun miestä ei huvittanut enää siivota, ei se kauhean hauskaa ollut tulla raskaan työpäivän jälkeen paskan keskelle kuuntelemaan kuinka telkka huutaa täysillä jotain perkeleen rokkirätkytystä...

En minä nyt sitä että kotona olevan on tehtävä kaikki kotityöt, ja aina, mutta onhan se tylsää jos tämä ei muuta tee kuin lorvii, niin. Är. :P

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2118
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1326
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      784
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      718
    7. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      39
      509
    Aihe