Maahanmuuttajien on vaikea saada hoitoalan työtä Suomessa. Terveys- ja sosiaalialan ammattilaisten etujärjestön Tehyn tuoreen selvityksen mukaan hoitajien työnsaantivaikeuksia ei selitä kielitaidon puute, koulutus eikä ikä. Maahanmuuttajataustaiset hoitajat kokevat työpaikoilla usein syrjintää ja ennakkoluuloja.
Rasismiin ja ennakkoluuloihin törmäävät etenkin Venäjältä ja Virosta tulleet sekä ihonväriltään suomalaisista poikkeavat henkilöt. Rasistiseen käytökseen voivat syyllistyä sekä potilaat että työtoverit. Yleisimpiä ongelmat ovat suurissa ja kiireisissä julkisen sektorin työpaikoissa.
Lue lisää:
http://www.mediuutiset.fi/doc.te?f_id=741426
Kun asia on tutkittu ja julkistettu, luuletko, että asenteet saattavat muuttua? Oletko itse joutunut kohtaamaan rasismia työpaikallasi?
Selvitys: Maahanmuuttajat kohtaavat hoitoalalla rasismia
107
36157
Vastaukset
- mielenterveyshoitaja vuodes...
Olen ollut mielenterveyshoitajana vuodesta 1993 eteenpäin aina näihin päiviin saakka.
Viimeaikoina on alkanut todela tympäistä tämä hoitoalan palkkaus, varsinkin kun huomaa esim paperityöläisten palkkaerot mekäläisin veraten. On se nyt saatana kun ei suomessa tajuta työn merkitystä. Varsinkin jos ajattelee että ME todellakin vastaamme teidän omaistenne hengestä pahimmassa mahdollisessa tapauksessa. Ei tämä meidän palkkaus mihinkään nouse, täytyy vaan työ tehdä "palkkaa vastaavalla tavalla"... eli mahdollisimman keveästi.. saadaanhan siitä sama raha.. niin ja jos jos joku todella sitä meidän rahapalkkaa haluaa tietää.. niin minulla se on 28000 € vuodessa kun olen tehnyt pelkkää yövuoroa... ja se onkin taas toinen juttu hoitoalan ja muun teollisudeen lisistä maksettavat korvaukset, sinäkään muuten emme pärjäää.
ps.. hoitaminen ei TODELLAKAAN OLE MIKÄÄN KUTSUMUS, haluamme kykyjämme ja vastumme edellyttämää RAHAA.
Sanon vain teille suomalaiset että jos omaiseni olisi hoidossa nin toivoisin TODELLA että häntä hoitaisi työhönsä ja palkkaukseensa tyytyväinen hoitaja. Ei muuta mutta kantaa pitää ottaa.- rahaa on jostain löydyttävä
olen kanssasi samaa mieltä hoitoalan palkkauksesta. Mielestäni suomessa työ tehdään kunnialla ja arvoja kunnioittaen.. mutta miten jatkossa.. halpapalkka ja halvalla saadut tekijät.. en toivoisi sitä itselleni enkä omaisilleni jos jossakin vaiheessa ja varmaan näin käykin... toivon että hoitoalale saadaan ammattikuntaa kunnioitava ja työnarvostusta lisäävä rahllinen korvaus.. naurattaa noi kertomasi vuotuiset ansiot..
Neuvoisin tekemään työn "todella kevyesti" ja saamasi ansioittesi mukaisesti.. varsinkin nyt kun OMAISIANI ei ole tietääkseni hoidossa. Toivottavasti porukat ottavat kantaa. Itse nostaisin välittömästi palkkaustanne. T: vielä terve. - Maksetaan veromarkoilla
En moiti hoitoalan henkilöitä,enkä ole paperimies.Järki käteen paperimies saa palkkansa siitä potista joka muuten menisi suurin osa ulkomaille piennellä verolla.Eikö ole vain hyvä jos joku saa isoa palkkaa,myös verot ovat suuremmat,niinpä veromarkoilla pyörivä hotoalalekin pystytää maksamaan ehkä parempaa palkkaa.Kateus pois rahat ei tule kaikkille verokertymästä.
- Entinen sairaanhoitaja
Niin kyllä ne hoitajat loppuvat pian eikä kukaan ole hoitamassa. Itsekin kyllästyin pätkähommiin huonolla palkalla ja vaihdoin alaa. Sain 700 euroa lisää palkkaa kuukaudessa! Se on paljon ja työkin paljon leppoisempaa! kyllä tekisin hoitohommia jos palkkaus olisi edes siedettävällä tasolla työhön nähden! Tsemppiä vaan hoitsut:)
- työmies
Maksetaan veromarkoilla kirjoitti:
En moiti hoitoalan henkilöitä,enkä ole paperimies.Järki käteen paperimies saa palkkansa siitä potista joka muuten menisi suurin osa ulkomaille piennellä verolla.Eikö ole vain hyvä jos joku saa isoa palkkaa,myös verot ovat suuremmat,niinpä veromarkoilla pyörivä hotoalalekin pystytää maksamaan ehkä parempaa palkkaa.Kateus pois rahat ei tule kaikkille verokertymästä.
Haist vi**u! Paperityöläisiä on n. 20 000! Heidän veromarkoillako julkisen sektorin 3-vuorotyöläisten palkat maksetaan? Älä ole naurettava! Voisin sanoa kuten sinä; nostetaan siistijöiden palkkoja, että heidän verotuloillaan voidaan maksaa palkat terveyden ammattilaisille, poliiseille, rajavartijoille, jne... Onko oma lehmä ojassa, taidat sittenkin olla paperimiehiä. Ja vaikka olisit, älä sotke sitä tähän keskusteluun!
- Taitaa olla alapäässä
työmies kirjoitti:
Haist vi**u! Paperityöläisiä on n. 20 000! Heidän veromarkoillako julkisen sektorin 3-vuorotyöläisten palkat maksetaan? Älä ole naurettava! Voisin sanoa kuten sinä; nostetaan siistijöiden palkkoja, että heidän verotuloillaan voidaan maksaa palkat terveyden ammattilaisille, poliiseille, rajavartijoille, jne... Onko oma lehmä ojassa, taidat sittenkin olla paperimiehiä. Ja vaikka olisit, älä sotke sitä tähän keskusteluun!
En ole paperimies vaan aloittanut työt 15 vuotiasta asti sinä et varmaan tule ikinä tekemään niin pitkää työrupeamaa.Olen tällähetkellä 56.vuotta mieti vähän mitäpää kopassi liikkuu.Ei yksin paperimiehiä tässä ole ajateltu,vaan tuottavan työntekijöitä,jotka hankkii palkkansa muuten kun verorahoista.Minun aikanani oli laskuoppi jos ei ole niin ei voi ottaa
- Gipran
työmies kirjoitti:
Palkkaus on todellakin täysin ala arvoinen hoitoalalla. Yleensä kaikki mikä liittyy terveydenhuoltoon ja ihmisten yleiseen hyvinvointiin on täysin ala-arvostettua Suomessa. Raha menee muualle, ei tärkeisiin asioihin. Supistetaan, supistetaan.. samalla rakennetaan uusi miljardineuron kulttuuritalo, ja rervitään muutama tienpätkä auki jotta saadaan homma näyttämään paperilla paremmlta. Aina vedetään välitä, -ylihinnoittelun haamu joidenkin taskuissa aina.
Julkisivu on tärkein nykyään myös Suomessa, merkitystä on sillä miltä näytetään ulkopuolelle, millainen kuva annetaan millaiset on suhteet muualle. Yhteiskunnalle hyödyttömät lakaistaan piiloon. Omasta kansasta- "niistä hyödyllisistäkään, tuottavista" -ei niin väliä, siltähän saadaan jo kaikki mikä irtoaa, veromarkoinna kele!!! Vaalien alla sitten annetaan ymmärtää. Älkää äänestäkö enää, jos ette tahdo tulla kusetetuksi. itse en koskaan ole edes aloittanut, näen saastan läpi. Sama se kuka sinne menee, hetkessä valta ja raha on maukkainta ja lupaukset unohtuvat.
Pätkätyöt ovat myös tämän rahan ahneen trendin peruja. Ylitöitä ei juuri saa tehdä, mielummin otetaan tilalle, 'hetkeksi' uusi halpa tekiä. Joka potkitaan pihalle siinä vaiheessa kun hommat on opittu ja olisi työnantajan aika ryhtyä maksamaan tiettyjä etuuksia.
Ja rasismiin lisään unohtuneen, on totta että osa vähemmistöstä käyttää sitä törkeästi hyväksi.
On helppo vedo rasismiin.
Minäkin voisin periaateessa vedota rasismiin pitkien hiuksieni vuoksi. Silloin kun tuntuu että palvelu ei pelaa.
Tai vaikkapa vielä henkisempään nojaten; italialaistyylisen tempperamenttini vuoksi joka ymmäretään aina väärin, usein agressioksi. - iso osa
Gipran kirjoitti:
Palkkaus on todellakin täysin ala arvoinen hoitoalalla. Yleensä kaikki mikä liittyy terveydenhuoltoon ja ihmisten yleiseen hyvinvointiin on täysin ala-arvostettua Suomessa. Raha menee muualle, ei tärkeisiin asioihin. Supistetaan, supistetaan.. samalla rakennetaan uusi miljardineuron kulttuuritalo, ja rervitään muutama tienpätkä auki jotta saadaan homma näyttämään paperilla paremmlta. Aina vedetään välitä, -ylihinnoittelun haamu joidenkin taskuissa aina.
Julkisivu on tärkein nykyään myös Suomessa, merkitystä on sillä miltä näytetään ulkopuolelle, millainen kuva annetaan millaiset on suhteet muualle. Yhteiskunnalle hyödyttömät lakaistaan piiloon. Omasta kansasta- "niistä hyödyllisistäkään, tuottavista" -ei niin väliä, siltähän saadaan jo kaikki mikä irtoaa, veromarkoinna kele!!! Vaalien alla sitten annetaan ymmärtää. Älkää äänestäkö enää, jos ette tahdo tulla kusetetuksi. itse en koskaan ole edes aloittanut, näen saastan läpi. Sama se kuka sinne menee, hetkessä valta ja raha on maukkainta ja lupaukset unohtuvat.
Pätkätyöt ovat myös tämän rahan ahneen trendin peruja. Ylitöitä ei juuri saa tehdä, mielummin otetaan tilalle, 'hetkeksi' uusi halpa tekiä. Joka potkitaan pihalle siinä vaiheessa kun hommat on opittu ja olisi työnantajan aika ryhtyä maksamaan tiettyjä etuuksia.
Ja rasismiin lisään unohtuneen, on totta että osa vähemmistöstä käyttää sitä törkeästi hyväksi.
On helppo vedo rasismiin.
Minäkin voisin periaateessa vedota rasismiin pitkien hiuksieni vuoksi. Silloin kun tuntuu että palvelu ei pelaa.
Tai vaikkapa vielä henkisempään nojaten; italialaistyylisen tempperamenttini vuoksi joka ymmäretään aina väärin, usein agressioksi.Menee juuri sinne sosiaali- ja terveyssektorille. Aina sanotaan ettei sinne laiteta rahaa mutta miljardeja euroja vuodessa vaan laitetaan. Mutta miksi sitten hoitohenkilökunta ei voi saada enempää palkkaa, johtunee siitä että lääkeyhtiöt, paisuva hallinto sekä moderni tekniikka vievät ison kakun. Jos sieltä otetaan niin tavallaan budjetin sisällä olisi aivan varmasti rahaa enemmän hoitajillekin.
Mutta aina valitetaan ja valitetaan hoitajien rankasta työstä ja kiireestä. Tämän kokemuksen perusteella ei voi yleistää ehkäpä mutta kun viimeksi tuttuni oli sairaalassa pitemmän aikaa niin aina melkein kun kävin kesken päivän katsomassa niin siellä ne oli hoitsut huoneessaan ja melkonen nauru ja älämölö raikui pitkin käytäviä. Ei siellä ikinä nyt niin hirveän kiire näyttänyt kumminkaan olevan, ainakaan sillä sisätautien osastolla.
Kyllä se työ voi olla raskasta vaikka valimossa urakoivan putkimiehen, kun rikin ja paskan seassa tekee urakkahommia kovassa kuumuudessa. Ei sitä silti joka päivä hoeta kuin kirkossa "isä meidän", minusta koko hoitoala on saanut ehkä jo hieman liioitellusti negatiivista painotusta.
Osastoja ja sairaaloita lienee erilaisia, aivan kuten putkimiehen urakoita. Ettei sen puoleen nyt tarvi alkaa vetää hernettä kummankaan ammattikunnan edustajien. - oikeassa!!
iso osa kirjoitti:
Menee juuri sinne sosiaali- ja terveyssektorille. Aina sanotaan ettei sinne laiteta rahaa mutta miljardeja euroja vuodessa vaan laitetaan. Mutta miksi sitten hoitohenkilökunta ei voi saada enempää palkkaa, johtunee siitä että lääkeyhtiöt, paisuva hallinto sekä moderni tekniikka vievät ison kakun. Jos sieltä otetaan niin tavallaan budjetin sisällä olisi aivan varmasti rahaa enemmän hoitajillekin.
Mutta aina valitetaan ja valitetaan hoitajien rankasta työstä ja kiireestä. Tämän kokemuksen perusteella ei voi yleistää ehkäpä mutta kun viimeksi tuttuni oli sairaalassa pitemmän aikaa niin aina melkein kun kävin kesken päivän katsomassa niin siellä ne oli hoitsut huoneessaan ja melkonen nauru ja älämölö raikui pitkin käytäviä. Ei siellä ikinä nyt niin hirveän kiire näyttänyt kumminkaan olevan, ainakaan sillä sisätautien osastolla.
Kyllä se työ voi olla raskasta vaikka valimossa urakoivan putkimiehen, kun rikin ja paskan seassa tekee urakkahommia kovassa kuumuudessa. Ei sitä silti joka päivä hoeta kuin kirkossa "isä meidän", minusta koko hoitoala on saanut ehkä jo hieman liioitellusti negatiivista painotusta.
Osastoja ja sairaaloita lienee erilaisia, aivan kuten putkimiehen urakoita. Ettei sen puoleen nyt tarvi alkaa vetää hernettä kummankaan ammattikunnan edustajien.Työskentelen itse vanhainkodissa ja siellä ei todellakaan hommat paina. Meilläkin kurpat valittaa työn paljoutta, itse en vaan ole keksinyt mitä nämä ko. henkilöt sitten puuhaavat. Jokapäiväiset rutiinit/asukas vie korkeintaan n.1/2h päivässä. Hoitoalalle pystyttäisiin maksamaan parempia palkkoja jos sieltä hävitettäisiin nämä suojatyöpaikat sekä Super ja Tehy voisivat siinä samassa lopettaa saman henkilökuntapulavalituksen, tässä varmaan kaksi saamattominta ammattiliittoa tässä valtiossa! Totta vitussa on työvoimapulaa jos palkalla ei tahdo pystyä viettämään normaalia suomalaista elämää, toivon sydämestäni että tälle alalle ei hakeudu yhtään uutta henkilöä ennenkuin palkat ja arvot on päivitetty.
- NVL
oikeassa!! kirjoitti:
Työskentelen itse vanhainkodissa ja siellä ei todellakaan hommat paina. Meilläkin kurpat valittaa työn paljoutta, itse en vaan ole keksinyt mitä nämä ko. henkilöt sitten puuhaavat. Jokapäiväiset rutiinit/asukas vie korkeintaan n.1/2h päivässä. Hoitoalalle pystyttäisiin maksamaan parempia palkkoja jos sieltä hävitettäisiin nämä suojatyöpaikat sekä Super ja Tehy voisivat siinä samassa lopettaa saman henkilökuntapulavalituksen, tässä varmaan kaksi saamattominta ammattiliittoa tässä valtiossa! Totta vitussa on työvoimapulaa jos palkalla ei tahdo pystyä viettämään normaalia suomalaista elämää, toivon sydämestäni että tälle alalle ei hakeudu yhtään uutta henkilöä ennenkuin palkat ja arvot on päivitetty.
Mitä teet vanhainkodissa? Minä olen perushoitaja ja meilläkin on selläisiä tyypiä jotka eivät näkee mitä pitäisi tehdä... jo..muut kellä on vastuutunto tulevat työhön ja tekevät tuplahommat. AINA vanhaikodissa on tekemistä kun vain jaksaisi. Jos sinulla on tekemisen puutetta vie vaikka asukasta ulos tai katso hänen valokuvat hänen kanssa, siellä on niin paljon yksinäisiä. Ihanne olisi kun työpaikalla ei olisi SINUNLAISIA.
- mielenterveyshoitaja
Maksetaan veromarkoilla kirjoitti:
vai paperi meidät maksaa. Luulen ja oikeasti periaatteessa tiedän että suomessa tule maksaa koulutuksen mukaista palkkaa. No nyt ei kuitenkaan ole niin, sillä tiedän että itse kouluja käyneenä (3 vuotta hoitoalalle),esim se paperimies/ nainen selviää n 6kk kurssilla sinne työhön.. onko se nyt aivan oikein???
ja se että tuotetaan paperia .. o ok.. muta jos rinnalle laitetaan ihmisen henki ja muu hyvinvointi , huomioiden omaiset jne.. luulen että teollisuus jää takaalalle.. vai mitä oltte mieltä OMAISET ja SAIRAAT ?
Ja todellakaan paprimiesten/ naisten ansiot ja veroeurot ei riitä tämän valtion kunnossapitoon... ;) - Ei näköjään ole tuonut järkeä
mielenterveyshoitaja kirjoitti:
vai paperi meidät maksaa. Luulen ja oikeasti periaatteessa tiedän että suomessa tule maksaa koulutuksen mukaista palkkaa. No nyt ei kuitenkaan ole niin, sillä tiedän että itse kouluja käyneenä (3 vuotta hoitoalalle),esim se paperimies/ nainen selviää n 6kk kurssilla sinne työhön.. onko se nyt aivan oikein???
ja se että tuotetaan paperia .. o ok.. muta jos rinnalle laitetaan ihmisen henki ja muu hyvinvointi , huomioiden omaiset jne.. luulen että teollisuus jää takaalalle.. vai mitä oltte mieltä OMAISET ja SAIRAAT ?
Ja todellakaan paprimiesten/ naisten ansiot ja veroeurot ei riitä tämän valtion kunnossapitoon... ;)Eipä näy koulutus auttaneen kun ei osata ajatella vaan kahedtia esm. olevaa paperityöntekijää kaikki jotka tekee työtä alalla jonkan palkkaa ei makseta verokertymällä vaikkutta siihen että hoitoalan palkkojakin vois nostaa, ei tyhjästä voi nyhjästä on hyvä että on suurpalkkaisia mutta nämä ei saisi olla virkamiehiä joitten tulot maksetaan veromarkoilla,
- Realisti
Ja todellakaan paprimiesten/ naisten ansiot ja veroeurot ei riitä tämän valtion kunnossapitoon... ;)että hoito- tai kaupallisella-alalla työskentelevät ovat yleensä melko "keskilahjakkaita" mutta koittakaapa saada tähän ongelmaan ratkaisu:
inhaläskipuperikommari tienaa 50 ke/vuosi -> maksaa suoraan veroja ehkä 17 ke jolla voidaan maksaa hoitajan 0,5 vuoden palkka.
EK:n ihannetyöläinen hoikka ristoreipasloimaankassalainen tienaisi esim. 4 ke / vuosi -> maksaa suoraan veroja ehkä 200 e (ei mitään) ja SAA sosiaalihuollosta vielä ainakin asumisensa kulut. Nämä kaikki rahat OLISIVAT POISSA mm. terveudenhuollosta.
MITÄ VITTUA mm. SAIRAANHOITAJIA HYÖDYTTÄÄ ULKOMAALAISTEN OSAKKEENOMISTAJIEN SAAMAT VIELÄ PAREMMAT OSINGOT, LUULEEKO JOKU TOSISSAAN, ETTÄ VAIKKAPA AMERIKKALAINEN OSAKKEENOMISTAJA MAKSAISI JOTAIN TUKEA SUOMALAISILLE SAIRAANHOITAJILLE. - mun teollisuualan lisät
tästä keväästä lähtien: iltalisä 1.27/h yövuoro 3,62. Voi kuitenkin sanoo että keskeytymätön kolmivuoro on rankkaa puuhaa (seisten ja kävellen 8h)ja laittaa elämät sekaisin niihin ihmisiin nähden jotka nauttivat tasaisista työvuoroista oli ne sitten ilta, yö tai kokopäivätyöt. Oon kaikken sen rahan ansainnut en keveesti vaan työtä tehden minkä oon saanut. Myös pyhäpäivinä, jos osuu kohdalle.
- ei paperi alalla
työmies kirjoitti:
Kateus on karmeeta. Luuletko sitten että jos paperimiehiltä/naisilta otetaan palkkaa pois se tois sen saman rahan hoitajille? Tai kemianliittolaisilta otetta palkkaa pois tahi siivoojilta ne menis hoitsuille. KYLLÄ SE ON NIIN ETTÄ JOKAINEN ITSE ON PALKANSA ANSAINNUT ja turhaa olla kateellisia niille jotka kykenee parempaan.
- ihanteellinen
NVL kirjoitti:
Mitä teet vanhainkodissa? Minä olen perushoitaja ja meilläkin on selläisiä tyypiä jotka eivät näkee mitä pitäisi tehdä... jo..muut kellä on vastuutunto tulevat työhön ja tekevät tuplahommat. AINA vanhaikodissa on tekemistä kun vain jaksaisi. Jos sinulla on tekemisen puutetta vie vaikka asukasta ulos tai katso hänen valokuvat hänen kanssa, siellä on niin paljon yksinäisiä. Ihanne olisi kun työpaikalla ei olisi SINUNLAISIA.
Ihanne olisi, kun ihmiset hoitaisivat omia rakkaita äitejä-isiä kotona rakkaudella ja huolenpitolla.
Ja ei nääntyisi siellä kiukkuisten ylityöllistettyjen hoitajien hoidossa. Kaikilla olisi hyvä olla: vanhuksilla lapsien kotona, hoitajat saisivat hoitaa omia sukulaisia tai tehdä jotakin muuta itseään tyydyttävää hommaa ja ulkolaisia maahan ei tarvittaisi hoitamaan ketään. Asia helppo ja yksinkertainen. Missä vika? Ulkolaisissako? - hohho
Ja todellakaan paprimiesten/ naisten ansiot ja veroeurot ei riitä tämän valtion kunnossapitoon... ;)Hoitsuilla on kolmen vuoden koulutus niin kuin monessa muussakin duunariammatissa esim.autoasentajat.Silti nämä hoitajat puhuu aina heidän "pitkästä ja vaativasta" koulutuksesta ja pitävät itseään jonain muuna kuin tavallisena työläisenä.He eivät todellakaan ole mitään korkeasti koulutettuja!Omalla työpaikalla olen huomannut että suurin osa hoitajista luulevat olevansa jotain maailman napoja.Myönnän että ammatti on tärkeä ja työ vaativaa,mutta jotain rajaa sentään..aina kauhea tarve aliarvostaa muita samanmittaisia koulutuksia.
- kylläpelottaa
Mieluummin tapan itseni, kun antaudun jonkin mokadishun kynsiin.
- kylläpelottaa
Mieluummin tapan itseni, kun antaudun jonkin mokadishun kynsiin.
- ruusunen
Mitäs odotat, täydennä vaan itsemurhatilastoja, jotka ovat kyllä jostain syystä olla maailman huippua... Mistä tämäkin mahtaa johtua, kun kaikki Suomessa, suomalaisetkin - ovat maailman ihanimpia... Lähetänkö köyden, tai otat lääkkeitä, PARAS KAIKISTA?
- Gipran
Ah' sen maukahast' sano, kun kuolo korjaa karjan, keskeltä kaamoksen. Mie köydenpätkähän taivallan, tieni sinne päätän, Ah' me keinutaan.. sa sanot sen niin maukkahast' vesi ihan kielenpäälle tulvahtaa. Ollako tumma pinnaltaan vaik' vaale kuin hanki puhtoinen? Olla tai ei olla. Kaik' me toistemme kaltaisia erhtyväisiä olemma.
Gipran: to impro - agan
Sairaalassa työskennelleenä oli naurussa pitelemistä kun näin, kuinka päivystykseen tuotiin pahoinpidelty skini ja päivystävänä erikoislääkärinä oli todella musta mies. Oli poikaparka aivan hiljaa, kun oli hengenlähtö kuitenkin suhteellisen läheellä ja nätisti antoi tämä kaljupää tämän mustan lääkärin itseään hoitaa. Ei ollut pojalla rahkeita pakutella henkseleitä ja uhota kun oli oma henki kyseessä.
Se on niin helppo uhota ennenkuin ollaan tosipaikan edessä. Toivottavasti sinä sitten et koskaan joudu onnettomuuteen tai et saa mitään aivovammaa, sillä se voi olla sitten hengenlähtö edessä jos päivystämässä ja sinua vastaanottamassa onkin musta tai vaikka kiinalainen ortopedi tai kirurgi. Katsotaan, onko sinulla sitten rahkeita uhota.
- lot
Jos hoitoalalla työskentelevät ovat useimmiten hyvin koulutettuja sekä naispuolisia, niin miten on mahdollista, että hoitoalalla esiintyy rasismia?
Joka ikinen rasismitutkimus kun jaksaa aina toitottaa, että nimenomaan hyvinkoulutetut ihmiset sekä eritoten naiset eivät ole rasistisia.
Onko vika
a) erityisen rasistisissa hoitoalan ihmisissä,
b) hysteerisissä maahanmuuttajissa, jotka näkevät rasismia kaikkialla,
c) hysteerisissä suomalaisissa, joiden mielestä kaikki on rasismia vai
d) vääristelevissä asennetutkimuksissa?
Jos a, niin silloin koko hoitohenkilöstö (sekä potilaat) pitää vaihtaa. Tällöin rasismista päästään.
Jos b tai c, niin silloin suomalaisten pitää tehdä kaikkensa, jotta he eivät koskaan, ikinä, milloinkaan osoita pienintäkään rasistisuuden tai uhman elettä kenellekään.
jos d, niin silloin pitää vaihtaa tutkimusten tekijät.
Onko kenelläkään muuten hajua, kuka näitä tutkimuksia oikein suoltaa? Kaikissa kun toistuu sama kaava. Todetaan, että suomalaiset eivät ole rasistia ja että he haluavat paljon maahanmuuttajia. Mutta tutkimustuloksissa kuitenkin todetaan, että rasismia on, ja se voidaan poistaa vain lisäämällä kulttuurivaihtoa. Toivotaan, että lisäämällä alkuperäisen ongelman aiheuttajaa ongelma lakkaa olemasta. Hienoa päättelyä.
Esittäisipä joku joskus vaihtoehdon, jossa rasismia torjuttaisiin _vähentämällä_ kulttuurivaihtoa.- noin
eikös siellä hoitoalalla kukoista kaikenlainen työpaikkakiusaaminen ja muu henkinen selkäänpuukottaminen, ainakin mitä täällä palstoilla on saanut lukea...? Niin että eipä ne "hoitsut" mitään yli-ihmisiä kuitenkaan...
- se kyllä
on, tutkimuksista kun saadaan aina sellainen tulos väännettyä kuin tilaajan tarkoitusperiin sopii. Niinkuin tuota miesten ja naisten palkkaeroa aina väännetään ja lasketaan niin ja näin isoksi, jotta saataisiin naiset mahdollisimman paljon kärttyisiksi ja nämät "seritifikaatti-tutkijat" sitten saavat itsensä tärkeiksi. Vaikka kuinka on jo todettu että naiset ovat vallanneet yliopistot, samasta työstä palkkaerot ovat muutaman prosentin luokkaa ("isoissa" palkoissa miehet vielä lyövät naiset) , niin jatkuvasti hoetaan kuin jotain mantraa että sukupuolirasismia, miehen euro on naisen 80 centtiä. No, toivottavasti siirrytään vaan entistä enemmän tulospalkkaukseen, niin siitä ei voi juuri rutkuttaa sitten.
On aivan kuten poliisin nopeusvalvonta-alennustutkimukset. Kun toitotetaan että jos lasketaan keskinopeutta 10 km/h, niin onnettomuudet vähenevät jotain 50% niin se on silkkaa valehtelua. Näin poliisi aina perustelee kun haluaa saada lisää valvontaa ja sakkorysiä. Ne kun oikeasti haluaa vaan saada kiikkiin ihmisiä, ja kun kunnon rikollisia ei saada niin napataan niitä mökille ja töihin meneviä kun sakotkin on sellaset että tuntuu, **tana. - ajatteleva pää
Älä koskaan usko näkyvää! Todellisuus piilee ihmisten keittiöissä, näillä sivuilla, joissa nimimerkit puuttuvat. Ihmisethan, me ollaan ARKOJA.
Vaan nimettöminä ja selän takana ollaan rohkeita.
Tämä on vähän sama juttu - että suomalaisilla on kaikki niin pirun hyvin: koulutus, tiede,osaaminen, kauneimmat naiset maailmassa jne...
Niin että, kun kuulet kauheasti, että joku todistele jotakin, niin mieti, miksi hän sitä tekee? Kenties päinvastaisista syistä... Ison puheen perässä on tavallisesti KUPLA. - tuota tuota
noin kirjoitti:
eikös siellä hoitoalalla kukoista kaikenlainen työpaikkakiusaaminen ja muu henkinen selkäänpuukottaminen, ainakin mitä täällä palstoilla on saanut lukea...? Niin että eipä ne "hoitsut" mitään yli-ihmisiä kuitenkaan...
se on totta että hoitoalalla erinäisissä hoitoloissa on ne vittumaiset akat.ei tarvitse olla ulkomaalainen.osataan sitä hyvin kiusata omiakin.en missään ole kokenut niin ahdistavaa ilmapiiriä.kyräilyä, kyttäämistä, eristämistä kaikkea mahdollista miten vain voi piinata työkaveria.voiko sellaiset olla sitten hyviä hoitajia.mikä onkaan tulos.
- hoitsu minäkin
kyllä meillä töissä on ollut ulkomaalaisia ja hyviä ovatkin töissään. ainoa ongelma on kieli. Kun eivät kaikki nämä ihmiset ymmärrä tai edes kerro etteivät ymmärrä ja joskus menee hoitoja tosi vikaan....
- ......
joka alalla on rasmia ei ainostaa palvelu ammateissa on myös rekkakuskeissa,bussikuskeista,talkkareissa ja työmaalakin on rasismia kun valkoset sortaa toista ja musta sortaa toisia ja valkot sortaa mustia
- leenaE
Ai että vielä hyviäkin ovat töissään, mutta joskus hoidot menee vikaan kieliongelmien takia? Ketkäköhän siitäkin kärsii? No olisko taas ME POTILAAT!!!?? mutta mitäs siitä, kunhan ei olla RASISTISIA????
- insku
Ulkomaille hoitoalan töihin jos mielit,on syytä osata ainakin englanti.Esim. Saksaan mentäessä olisi hyvä osata saksaa jonkin verran,Ruotsissa ruotsia jne.Eikö täällä ulkomaalaisen hoitoalan työntekijän pitäisi osata suomea sen verran ettei hoitoja mene vikaan....
- kielitaidoton
Samat asiat vaivaavat meitä, suomalaishoitajia, Norjassakin. Emme osaa täydellistä norjaa, valitattavasti. Surullista, jos meitäkin näin paljon haukutaan jossakin.... Kyllä jokainen hoitaja ja lääkäri, minkävärinen tahansa, antaa parhaansa omassa työssään. Norjassa kyllä kohdellaan erivärisiäkin hoitoalalla työskenteleviä kunnioittettavammin, kuin Suomessa. Suomessa muutenkin henkinen hyvinvointi kelle tahansa on vaikeata. Siis: ei ainoastaan ulkomaalaisille, vaan suomalaisille itsellekin.
- kokemus
insku kirjoitti:
Ulkomaille hoitoalan töihin jos mielit,on syytä osata ainakin englanti.Esim. Saksaan mentäessä olisi hyvä osata saksaa jonkin verran,Ruotsissa ruotsia jne.Eikö täällä ulkomaalaisen hoitoalan työntekijän pitäisi osata suomea sen verran ettei hoitoja mene vikaan....
Kyllä mitä kielitaitoon tulee, niin ovathan suomankieliset lääkäritkin isojakin virheitä tehneet. Siis suomenkieliset lääkärit!
- asiaan
leenaE kirjoitti:
Ai että vielä hyviäkin ovat töissään, mutta joskus hoidot menee vikaan kieliongelmien takia? Ketkäköhän siitäkin kärsii? No olisko taas ME POTILAAT!!!?? mutta mitäs siitä, kunhan ei olla RASISTISIA????
Monesti tekevät hoitovirheitä myös suomenkieliset lääkärit itse. Oletko todellakin niin varma asiasta, ettei ne eksy koskaan. Ihmisistä on kysymys. Ei lääkäri jumala ole, tiedoksi vaan. Mutta kun olet niin varma tiedoistasi, että vaan ulkomaalainen eksyy, niin kyllä elämä tekee joskus kuperkeikkoja, niin, että saat potilaana eniten kärsiä just suomalaislääkärin hoitovirheestä. Tiedoksi vaan!
- veke
asiaan kirjoitti:
Monesti tekevät hoitovirheitä myös suomenkieliset lääkärit itse. Oletko todellakin niin varma asiasta, ettei ne eksy koskaan. Ihmisistä on kysymys. Ei lääkäri jumala ole, tiedoksi vaan. Mutta kun olet niin varma tiedoistasi, että vaan ulkomaalainen eksyy, niin kyllä elämä tekee joskus kuperkeikkoja, niin, että saat potilaana eniten kärsiä just suomalaislääkärin hoitovirheestä. Tiedoksi vaan!
On todella säälittävän surkuhupaisaa huomata miten jotkut "rasismin vastustajat" yrittävät sotkea koko keskustelun. Tuommoinen käytös vain lisää rasismia, jos asioista ei saa vapaasti keskustella, mutta teillä on vain tarve heti käydä todistelemaan miten suomalaisetkin tekevät virheitä.
Kävit arvostelemaan leenaa, vaikka hän vain vastasi hoitsun kommenttiin, jonka mukaan ulkomaalaisilla ei aina ole riittävää kielitaitoa. Ei kukaan ole väittänyt etteivät suomalaiset voisi tehdä virheitä. Mutta suomalaiset eivät ainakaan kielen takia tee niitä virheitä?
sinunkin "asiaan" asennetta kuvaa hyvin tuo kommenttisi jossa toivot leenan vielä joutuvan kärsimään suomalaisen lääkärin hoitovirheestä! Olette todellakin ihan omaa luokkaanne... - Gipran
veke kirjoitti:
On todella säälittävän surkuhupaisaa huomata miten jotkut "rasismin vastustajat" yrittävät sotkea koko keskustelun. Tuommoinen käytös vain lisää rasismia, jos asioista ei saa vapaasti keskustella, mutta teillä on vain tarve heti käydä todistelemaan miten suomalaisetkin tekevät virheitä.
Kävit arvostelemaan leenaa, vaikka hän vain vastasi hoitsun kommenttiin, jonka mukaan ulkomaalaisilla ei aina ole riittävää kielitaitoa. Ei kukaan ole väittänyt etteivät suomalaiset voisi tehdä virheitä. Mutta suomalaiset eivät ainakaan kielen takia tee niitä virheitä?
sinunkin "asiaan" asennetta kuvaa hyvin tuo kommenttisi jossa toivot leenan vielä joutuvan kärsimään suomalaisen lääkärin hoitovirheestä! Olette todellakin ihan omaa luokkaanne...Vastaavaan voimme törmätä missä tahansa. Suomalainen ulkomailla, puhuu vielä huonoa englantia, tuloksena hoitovirhe.
Miksi se on niin kamalaa? Kukaan ei ala leikkelemään ihmistä jos ei täysin ymmärrä mistä on kysymys. Päänsärkyyn voi antaa ripulilääkityksen ja aivokasvain pääsee salamyhkää leviämään. Epätodennäköistä!
Jokainen järkevä ihminen hakeutuu toisen lääkärin luokse jos ongelmat näytää jatkuvan ja pahentuvan, tai pyytää lääkäriltään lisätutkimuksia. Vakavissa sairauksissa ei ole yhtä lääkäriä potilasta kohden vaan usempia, eri alojen aiantuntioita. Tuskinpa ihan jokainen puhuu huono Suomi!
Eikä taida Sumessa vielä ulkomaalaisia lääkäreitä omavastuullisessa asemassa edes työskennellä. Ei vastuullisimmilla paikoilla. Ei ainkaan silloin kun on kieli hakusessa. - Gipran
insku kirjoitti:
Yksikään lääkäri joka ei ymmärrä tai puhu välttävästi Suomea ei töskentele Suomessa ilman -sanotaan nyt vaikka, esiliinaa.
Kieli ei siis ole ongelma, koska aina on jonkinlainen Suomenkielen taitaja paikalla. vain pieni väärinkäsitys on mahdollista siinä tapauksessa jos lääkäri ja potilaan välinen yhteys ei jostain syystä toimi riittävän hyvin.
- mikään ihme
Kun potilaat pyytävät omanlaista hoitajaa. Hennatatuonnit sun muut, eivät varsinkaan kuulu hoitajille. Toki ulkomaiset hoitajat ovat potentiaalisempia esim. hepatiitin kantajia käydessään/ollessaan kotimaassaan, tai kyläilemään tulee ko. seudulta väkeä.
- RKM
JOS EI SUOMALAISET LÄÄKÄRITKÄÄN OSAA TYÖTÄÄN NIIN MITENKÄS SITTEN MUUT?????
TULKOON MUUT SITTEN KUNHAN ENSIN NÄÄ FINNTOLLOT OSAAVAT HOMMANAS!!!!
OLEN ITE TÄYS FINTOLLO, MUT SIITÄ HUOLIMATTA ENSIN OMAT JA MUUT TULKOON PERÄSSÄ.
ENSIN OMAT!!!!!!!!NÄIN SE VAAN ON!- bambI
JUSTIINSA!
- kuin sinne huutaa
No voi voi.
Minkäköhän takia Suomessa ylipäänsä suhtaudutaan varauksellisesti venäläisiin? Mahtaisikohan olla asian kanssa mitään tekemistä venäläisten omalla käyttäytymisellä suomalaisia kohtaan sanotaan nyt vaikka viimeisten 70 vuoden aikana, jos nyt ei sitten välttämättä haluta kaivella vielä vanhempia aikoja?
Ja "ihonväriltään poikkeavat henkilöt"? Kylläpähän tuo ihon väri on se pienin ja viimeinen ero kun lähdetään erottelemaan länsimaisen eurooppalaisen ja esim. afrikkalaisen ihmisen suoriutumistasoa missä tahansa ammatissa mikä vaatii älykkyyttä, itsehillintää, yhteistyökykyä, suunnitelmallisuutta ja ennustettavuutta. Ei pelkästään hoitoalalla, vaan ylipäänsä kaikessa inhimillisessä toiminnassa missa odotetaan että asetetuilla panoksilla saavutetaan jotain hyödyllistä tulosta.
Viisikymmentä vuotta on nyt syyllistetty länsimaista ihmistä Afrikan köyhyydestä ja tällä tekosyyllä kupattu rahaa länsimaiden köyhiltä Afrikan rikkaille. Nyt ollaan suuressa mittakaavassa rahtaamassa Afrikan köyhiä Eurooppaan halpatyövoimaksi, ja tämäkin legitimoidaan syyllistämällä Euroopan köyhät afrikkalaisten kyvyttömyydestä tuottaa mitään kannattavaa. Miten on mahdollista että ilmastossa missä vehnä tuottaa viisi satoa vuodessa ei pystytä pitämään hengissä k.o. vehnän viljelijöitä ilman laajaa ulkopuolista tukea?
Onko vika tosiaankin tukijoissa eikä viljelijöissä? Ja jos on, eikö looginen ratkaisu olisikin lopettaa tuki eikä syyllistää tukijoita? - suomalainen
KUULKAA TE PARHAAT, EI MAAILMAN PARHAAT!
KUN TIEDÄN KIRJOJA LUKEE, NIIN KYLLÄ ON PALJON VIHAA JA RAIVOA SISÄLLÄNNE. MEDIA ON PESSYT TIEDÄN AIVONNE EIKÄ TEIDÄN OMA PÄÄ OSAA ENÄÄ ITSE KUNNOLLA AJATELLA.
HYVÄÄ, ETTEI VENÄLÄISIÄ JA VIROLAISIA LÄÄKÄREITÄ TÄNNE ENÄÄ EDES HALUAA TULLA. SAAVAT SUOMALAISET PÄRJÄTÄ OMILLAAN OMIEN HYVIEN KANSSA. MITÄS KÄYDÄÄN SITTEN VIROSSA LÄÄKÄRIPULAAN LÄÄKÄREITÄ ETSIMÄSSÄ?
MUUTEN - TARTOSSA OPISKELEVÄT SUOMALAISET, NÄMÄ JOTKA OPISKELEVÄT SIELLÄ LÄÄKIKSESSÄ, MITÄ TIETOJA NEKIN MAHTAAVAT SAADA SIELTÄ VIROSTA??? EI KANNATA MENNÄ HEIDÄNKIN LUO MYÖHEMMIN APUA SAAMAAN...
MUTTA SUOMALAISTEN MAINE MAAILMASSA ON KYLLÄ TIEDOSSA. EI SE NIIN HYVÄÄ OLE KUN LUULETTE, TAI HALUATTE USKOA. EI MUUTEN PITÄISI OMAA PAREMMUUTTA MUISTA AINA TODISTAA. MEILLÄ OVAT PARHAAT NE JA NE JA NE JA NE... KUKAS MUUTEN KOIRAAN HÄNTÄÄ HEILUTTA, KUIN KOIRA ITSE. ELÄKÄÄ VAAN OMASSA PIKKUMAAILMASSA, VIHATKAA JA LUULKAA JA KASVAKOON TEIDÄN MASENTUNEIDEN ARMEIJA VIELÄ ENEMMÄN... OTTAKAA LÄÄKKEEKSI VIINAA JA HUUMEITA JA RAUHOITTAVIA JA SEKOITTAKAA PÄÄNNE VIELÄ ENEMMÄN...
SURULLISINTA ON VAIN SE, ETTÄ NORMAALIT SUOMALAISET JOUTUVAT TÄSTÄ NS SUOMALAISTEN OMAN HUHUPAREMMUUDESTA KÄRSIMÄÄN. EMME OLE PAREMPIA, ME OLEMME SUOMALAISIA, KUTEN IHAN MIKÄ TAHANSA MUU IHMINEN MAAILMASSA. EI SITÄ ENNEN YMMÄRRÄ, KUN NOKILLE TULEE. TÄMÄ VOI OLLA AIKA KIPEÄTÄ TURPIIN TULEMISTA.
HERRA, AUTA MEITÄ, PIKKUSIELUJA!- Pahaksi on päässyt
Pysyvästi Suomesta muuttaneita elintasopakolaisia on n. 1,5 miljoonaa. 1900-luvun alussa ei ollut mitään "sossu" systeemejä edes Suomessa. 1960-70 luvuilla Ruotsiin muuttaneet olivat ahkerimpia sossun käyttäjiä Ruotsissa. Niinpä sen aikaisissa mielipidemittauksissa suomalaiset olivat yhdessä Balkanilta tulleiden kanssa ruotsalaisten mielestä epäsuositumpia, sossun varassa eläviä, juoppoja, väkivaltaisia ja epäluotettavia. Eikä meidän suomalaisten maine kummoisempi ollut USA:ssakaan. Heittosi työuraani on niin kelvoton ja ala-arvoinen, etten viitsi edes vastata. Sen voin neuvoa kuitenkin, että ota asioista selvää ennen kun lähdet revittelemään. Tutkimustietoa löytyy kyllä. Töihin menemisestä sen verran että, suomalaiset laitettiin niihin likaisiin ja kusimaisiin töihin mitä ruotsalaiset eivät halunneet tehdä. Tilanne tuolloin oli kuitenkin toinen, työvoimasta oli kova pula. Tänään noita töitä ei edes tehdä Euroopassa. Suomalaisia pakeni eri vaiheissa 1918 ja 1939-1945 turvaan eli olivat turvapaikan hakijoita yli 100 000 henkeä. Eivät he menneet töihin vaan hakivat turvaa vainoilta. Nyt Suomi ei meinaa avata rajojaan edes hädässä oleville. Hävetkää!
- akak
Sisarhentovalkoiset ovat pahimpia rasisteja. Se on naiskaarti joka vihaa toisia naisia, ja erityisesti he vihaavat toisen värisiä naisia. Koskaan he eivät sano sitä ääneen mutta puukosta tulee heti kun selän kääntää. Muutenkin heidän elämäänsä tahdittaa kyynisyys. Palkasta, työolosuhteista, kaikesta valitetaan mutta mihinkään oma-aloitteisiin toimiin - kuten Norjaan töihin meno tai kouluttautuminen lääkäriksi - ei olla valmiita. Sen ihmisryhmän parhaat ominaisuudet löytyvätkin työn ulkopuolelta: niitä on hyvä panna, ne hoitavat kodin ja lapset hyvin eivätkä ne heti nyrpistä nenäänsä jos mies sattuu jotain rasistista juttua heittämään. Parasta suomalaista A-luokkaa siis.
- sfs
Utsjoella toimi puoli vuotta lääkärinä ulkomaalaisyntyinen ihminen, jolla ei ollut lääkärin koulutusta ollenkkaan...
- Laakari
Meita on reilut 5 miljoonaa Suomalaista, eika siltikaan riittavasti omissa opinahjoissa koulutettua hoitohenkilokuntaa.Osalle ammattiin valmistuneista suomalainen tyoyhteiso on pettymys!Vaaditaan kohtuuttoman paljon, esim. maksettuun palkaan nahden, tyonmaara suhteessa henkilokunnan vahyyteen rassaa ja tyoyhteison henki karsii kun vasytaan ja voidaan huonosti.
Suomalainen yhteiskunta on sisaanpain lampenevaa ja usein kohtuuttoman suvaitsematonta.Uskon etta meilla ei ole siihen yksinkertaisesti enaa kauan varaa, vaan meidan tulisi osata olla kiitollisia siita, etta joku on vaivautunut opettelemaan meidan vaikean aidinkielemme ja vaativat laakinnalliset tehtavat.Ja nama taidot testataan huolella ennenkuin he saavat suomessa ammattiaan harjoittaa.Yhtalailla suomalainen laakari tai hoitaja voi tehda hoitovirheen kuin muunmaalainenkin.Ei se ole kansallisuudesta kiinni.Minua oon Suomessa hoitanut moitteettomasti venalainen laakari.Sain nopeaa ja asiantuntevaa hoitoa.
Olen asunut monta vuotta ulkomailla ja talla hetkella maassa, missa on edustettuna yli 120 kansalaisuutta.Ei taalla sovi ruveta ihmisia arvostelemaan ihonvarin,kielen tai kansallisuuden mukaan.Eiko riita etta me olemme ihmisia ihmiselle ja yritamme tehda elamassa parhaamme?Mina olen ollut laakarina monenmaalaiselle ja olisi surullista, etta monivuotinen, vaativa koulutukseni ja kielitaitoni arvioitaisiin mitattomaksi hepposin perustein.Uskon etta suomalaisessa yhteiskunnassa pidempaan tyoskennellyt ulkomaalainen tekee tyotaan suurella ammattitaidollaan ja etiikallaan mita yleisesti odotammekin, mutta meidan tulee ehdottomasi antaa heille siihen myos varaukseton mahdollisuus seka potilaana etta tyoyhteisona!- lääkäri
Kiitos, kun kirjoitit niin hyvin. Olen kanssasi samaa mieltä.
- Pena
Olen itse asunut eri maissa kahdeksanymmentä luvun alusta alkaen. Olen todennut sen, että joka maassa on ennakkoluujoja sitä kohtaan jota ei tunneta ja tiedetä. Tämä on aika normaalia mielestäni. Olen myös itse kohdannut ennakkoluuloja ja suvaitsemattomuutta, mutta se ei ole minua katkeroittanut vaan vahvistanut ajattelevana yksilönä. Tällä hetkellä teen työtä Suomessa hoitajana ainoastaan ulkomaalaisten kanssa monikultuurisessa työyhteisössä. Tämä on vaatinut minultakin hoitoalan ammattilaisena mailmankuvani laajentamista ulkomaanvuosienkin jälkeen. Loppujen lopuksi olemme kaikki ihmisiä syntyperään ja maahan katsomatta ja kakilla on samat tarpeet pohjmmiltaan. Lääkärit ja hoitjat ovat ihmisiä, jotka tekevät työtään, niinkuin muutkin. Ovat he sitten kotimaisia tai ulkomaisia. Kaikkia heitä tarvitaan. Meiltä muilta vaaditaan jotain muuta...
- RASISTEJA
Työssäni olen nähnyt miten ulkolaiset on rasisteja myös meitä suomalaisia kohtaan.
Vaikka itse olen ollut kuin hyvin ja kohtelias.
Se on kuule näinkin.
Nyt onkin puhe ollut myös siitä,miten täällä olevat ulkolaiset ovat kuin kukkona tunkiolla.
EI TODELLAKAAN OLISI AIHETTA RASISMIIN.JOS SUOMALAISET PIDETTÄS OMASSA MAASSAAN TASA-ARVOISINA ULKOLAISIIN NÄHDEN.NÄIN EI NYT OLE! - pena
RASISTEJA kirjoitti:
Työssäni olen nähnyt miten ulkolaiset on rasisteja myös meitä suomalaisia kohtaan.
Se on kuule näinkin.
Nyt onkin puhe ollut myös siitä,miten täällä olevat ulkolaiset ovat kuin kukkona tunkiolla.
EI TODELLAKAAN OLISI AIHETTA RASISMIIN.JOS SUOMALAISET PIDETTÄS OMASSA MAASSAAN TASA-ARVOISINA ULKOLAISIIN NÄHDEN.NÄIN EI NYT OLE!Valitettavasti aina näin on ja lähiaikoina tulee oleenkin joka puolella mailmaa. Tosi kurja juttu, mutta kysymys onkin mitä tehtäis ettei näin olis meillä ja muualalla?
- vai mitä
RASISTEJA kirjoitti:
Se on kuule näinkin.
EI TODELLAKAAN OLISI AIHETTA RASISMIIN.JOS SUOMALAISET PIDETTÄS OMASSA MAASSAAN TASA-ARVOISINA ULKOLAISIIN NÄHDEN.NÄIN EI NYT OLE!Kyllähän suomalaistenkin kesken on työpaikka kiusaamista ja se vasta julmaa onkin kun ymmärtää ja näkee mitä toinen tarkottaa , mutta ei pysty vastaan eikä kukaan ota kantaa. Jokainen kun pelkää oman nahkansa puolesta isommasta pienempään ammattiliitosta työsuojeluun.
- mulatinmulatti
Ihan oikein. En minä ainakaan haluaisi, että likaiset .. koskevat minuun sairaaloissa ja vastaavissa.
Sitä paitsi pysyköön sellaiset vain juna-asemilla hakkaamassa, ryöstämässä, raiskaamassa ja puukottamassa normaaleja suomalaisia.
Paha virhe päästää lisää maahanmuuttajia Suomeen. He ovat kamalia, väkivaltaisia ja mielisairaita ja kaikki pelkäävät ja VIHAAVAT heitä.
(Kannelmäessä ei ainakaan kannata liikkua)- bsss
Täällä Ruotsissa viimeviikkoinen lehti ilmoitti, että vanhusten hoitolaitoksessa työskentelevä maahanmuuttajamies jäi itseteossa kiinni asukkaan kopeloimisesta. Useimmiten heidän alkuperäiset kotimaat ovat näitä lähi-idän maita, joissa naisella ei ole paljoa arvoa. En ihmettele siis.
- sairaanhoitaja-opiskelija
Se mitä itse opiskelijana olen Tampereen alueella sairaaloissa ollut töissä hoitajana niin kokemukseni mukaan venäläiset ovat olleet erittäin ahkeria,tunnollisia,empaattisia ja Ystävällisiä hoitajia ja luoneet osaltaan hyvää ilmapiiriä työpaikalle (ei juoruilua seläntakana). Vaikka puhe on monella erootunut hieman suomalaisen puheesta, eivät potilaat ole olleet ennakkoluuloisia kun ovat nähneet ja kokeneet kuinka ovat hyviä hoitajia.
Hyvin erilaisesta kulttuurista tulleisiin (esim. muslimit)en ole vielä törmännyt hoitoalan työntekijöinä, joten heistä ei kokemuksia muuta kuin potilaina.
Itse nostan hattua kaikille maahanmuuttajille ja pakolaisille, jotka oikeasti kouluttautuvat,opettelevat kielen ja tekevät rehellistä työtä!Me tarvitsemme heitä, muttemme rikollisia yms. - KYLLÄSTYNYT
Tekisipä Tehy selvityksiä joskus esim. terveydenhuoltoalan huonojen palkkojen syistä.. Olen vuositolkulla odottanut, että jotain muutosta tapahtuisi, mutta ei. Eikö Tehyn pitäisi juuri ajaa työntekijän etuja tässäkin suhteessa?? Alan kyllästyä ko. järjestön toimintaan, ja olen kuullut, että niin moni muukin. Jäsenmaksutkaan eivät ko. järjestöllä ole mitään aivan pieniä..
- Johanna
Olen itse perussuomalainen hoitaja, työskentelen akuutti sairaalassa. On aivan sama mistä hoitaja on kotoisin, ammattitaito, kielitaito, empaattisuus vaikuttavat. Kuinka pidät työstäsi ja näytät sen, millaisen ilmapiirin työpaikalle tuot, miten osaat kysyä jos apua tarvitset, miten kohtelet muita. Olen työskennellyt eri maista tulleiden hoitajien kanssa (myös miesten) mm. Irakista, Virosta, Venäjältä, Ruotsista, Afrikasta jne. Ja voin sanoa että huononpiakin hoitajia, lääkäreitä löytyy...Älkää tehkö ennakkoluuloja pelkän taustan ja ihonvärin vuoksi.
Töissäni huomaan ajoittain näitä ennakkoluuloja lähinnä hoitohenkilökunnan joukossa muualta tulleita kohtaan, kiusaamista tms. ei ole esiintynyt.
Eniten rasistisia ennakkoluuloja, solvauksia tulee potilaiden, omaisten puolelta. Tämä on mielestäni pelkkää sivistyksen ja hyväkäytöksisyyden puutetta.
Oppikaa elämään kaikkien kanssa, ei kaikista tarvitse pitää tai tulla toimeen, mutta kunnioitetaan edes toisiamme sillä samanarvoisiahan me kaikki olemme!
Ja niin kuin joku kirjoitti että tumma ihoisemmat olisivat tyhmempiä, ei pidä lainkaan paikkaansa. Heillä on vain usein köyhemmät elinolot, tausta vaikea, muistatteko esim. kenen orjia he olivat aikoinaan...
Nyt ihmiset aikuistukaa ja hyväksykää tosiasia, olemme samanarvoisia!.
Ja palkoista puheen ollen, hoitoalan palkat ovat edelleen pienet, työoloja voisi parantaa, rakennuksia voisi korjata jne. Mutta raha on nyt ja tulee aina olemaan ongelma.
Ja mm. Irakissa hoitajien palkat ovat lyhyen ajan sisällä jopa nousseet kymmenkertaisiksi, siellä on isot kulttuurierot mutta myös hoitopaikkoja, kaikki eivät hoida enään omaisia.
Mennään elämässä eteenpäin!!- Hoitsuopiskelija
Se nyt vaan on niin että tulevaisuudessa Suomeen muuttaa aina vaan enemmän ihmisiä muista maista. Monikulttuurisuus tulee lisääntymään muillakin kuin hoitoalalla. Siinä ei paljon nurkkakuntaiset, ennakkoluuloiset ja kenties myös kateelliset (?) mutinat auta. (Tosin tässä keskustelussa olevien joidenkin juttujen tasosta näkyy näkyy myös että palstalla ovat vierailleet teinit ja muut ahdistuneet paineitaan purkamassa...)
Itse olen opiskellut ja työskennellyt useita vuosia monikulttuurisissa yhteisöissä. Olen kokenut sen rikkautena ja ylipäätäänkin hienona asiana enkä osaa enää edes kuvitella työskenteleväni työyhteisössä jossa on "vaan" pelkästään suomalaisia.
Totta on, että ihmisiä on maahanmuuttajissakin erilaisia ja aina joukkoon löytyy varmasti myös "vapaamatkustajuudesta" haaveilevia tai siihen tähtääviä. MUTTA ihan yhtä lailla näitä lorvijoita löytyy supisuomalaisista, eipä näin kesäaikaan tarvitse kauaa ympäriinsä katsella kun näitä eri-ikäisiä esimerkkejä näkee örveltämässä siellä sun täällä...
Eletään ja annetaan muidenkin elää. - RStoner
Hoitsuopiskelija kirjoitti:
Se nyt vaan on niin että tulevaisuudessa Suomeen muuttaa aina vaan enemmän ihmisiä muista maista. Monikulttuurisuus tulee lisääntymään muillakin kuin hoitoalalla. Siinä ei paljon nurkkakuntaiset, ennakkoluuloiset ja kenties myös kateelliset (?) mutinat auta. (Tosin tässä keskustelussa olevien joidenkin juttujen tasosta näkyy näkyy myös että palstalla ovat vierailleet teinit ja muut ahdistuneet paineitaan purkamassa...)
Itse olen opiskellut ja työskennellyt useita vuosia monikulttuurisissa yhteisöissä. Olen kokenut sen rikkautena ja ylipäätäänkin hienona asiana enkä osaa enää edes kuvitella työskenteleväni työyhteisössä jossa on "vaan" pelkästään suomalaisia.
Totta on, että ihmisiä on maahanmuuttajissakin erilaisia ja aina joukkoon löytyy varmasti myös "vapaamatkustajuudesta" haaveilevia tai siihen tähtääviä. MUTTA ihan yhtä lailla näitä lorvijoita löytyy supisuomalaisista, eipä näin kesäaikaan tarvitse kauaa ympäriinsä katsella kun näitä eri-ikäisiä esimerkkejä näkee örveltämässä siellä sun täällä...
Eletään ja annetaan muidenkin elää.Kirjoitit: "Se nyt vaan on niin että tulevaisuudessa Suomeen muuttaa aina vaan enemmän ihmisiä muista maista"
Se nyt vaan on niin? Ei sen tarvitse olla niin, kaikkein eniten rikoksiin syyllistyvien ja hankalimmin
integroituvien kansallisuuksien maahantunkeutumista ei todellakaan tarvitse sallia.
- Tyytyväinen potilas
Minua on hoitanut hyvin ainakin Saksasta, Venäjältä, Ruotsista, Kiinasta ja Unkarista tänne tulleet lääkärit. Lisäksi olen ollut omaisena mukana, kun ensihoitajana toimi miellyttävä nuori romanimies. Ammatinvalinnanpsykologi oli Eestistä. Muita ulkomaalaisia en muista tavanneeni asiakkaana. Paitsi tietenkin todella monia maahanmuuttajia sairaaloiden siivojina sekä apulaisina. Hyvää työtä he ovat tehneet.
Yhden afrikkalaistaustaisen lääkärin luokse en enää toista kertaa mene. Tässä yhteydessä täytyy huomauttaa, että olen päättänyt pysyä kaukana monista lääkäreistä ja he ovat tätä yhtä lukuunottamatta suomalaisia.
Eli minun vertailussani maahanmuuttajat ovat tehneet työnsä tosi hyvin. Siirryn itsekin pian hoitoalalle ja toivon, että työkaverit olisivat ammattitaitoisia sekä yhteistyökykyisiä. Ihonvärillä tai kansalaisuudella ei ole mitään väliä. - reilujukka
Onhan se sanomattakin selvää!!Jos minä Suomessa loukkaannun, haavoitun tai vakavasti sairastun, niin kai minä haluan itseäni hoitamaan länsimaalaisesti koulutetun lääkärin!!En epäile, etteikö murto-osa pakolaisista kykenisi jollain tapaa hoitamaan jotain perusjuttuja, mutta onhan kulttuuri-erot niin merkittävät, ettei venäläistä,virolaista tai somalialaista lääkäriä voi verrata Suomessa koulutuksensa saaneeseen LÄÄKÄRIIN!! Nämä täällä ovat taas sellaisia propaganda-puheita, joilla halutaan saada kannanottoja, mutta reaalimaailmassa näin se ON!!!
- ihmettelevä realisti
Eipä tuo liene ihme sillä hoitoalan palkat ovat vuosikymmeniä olleet päin peetä, ja ulkomaiset työvoima koetaan varmaan palkkojen suhteen tyrehdyttäjinä. Joten lopettakaa puhe rasismista kun kyse on palkkojen suojelemisesta. Hoitoalan ihmiset ovat joutuneet venymään vuosikymmeniä, muiden mennessä ohi tönien palkkaneuvottelun suhteen. Kieltämättä Tehyn johto ollut tehottomia henkilöstönsä palkkojen ja muiden etujen suhteen ikuisesti. Tehyn johdon olisikin sanottava itsensä irti, samalla hävettävä tekemisiään julkisesti.
- hoitaja
Olisikohan aihetta hankkia kunnon kielitaito ennenkuin tunkee terv.hoitoalalle töihin. Olen sairaanhoitaja ja olen joutunut työpariksi huonosti suomenkieltä taitavan hoitajan kanssa. En halua toista kertaa. Yksinkertaisesti hoitaja ei ymmärtänyt hoito-ohjeita, ei ins.ruiskun käyttöä eikä paljoa muutakaan. En tiedä miksi kielitaito ei käytännössä toimi kun koulunsa ainakin hän oli käynyt suomessa
- onneksi en suomalainen
Ei vain hoitoalan työtä.suomessa vain suhteilla ulkomaalainen saa töitä.suomen politiikka on ettei haluta ulkomaalaisia suomeen,se tiedetään jo kautta aikojen.ei muuta kuin pimeitä hommia ja se tulee valtiolle kalliiksi,syyttäkää itteenne.
- jeps
itellä käsi murtu 5 vuotta sitten ja suomalainen lekuri leikkas. Teki virheen. Käsi uudestaan leikkaukseen. Käsi ei vieläkään kunnos vaan vielä 2 kertaa korjausleikkaukseen. Lääkäri, joka ei osannut hoitaa mua oli SUOMALAINEN. Kyse oli selkeästä hoitovirheestä ja aloin selvittää asiaa tuloksetta. Tärkeintä on saada hyvä hoito ja sitä en saanut suomalaisilta lääkäreiltä!!
- PELKO
Kyllä näin tuntuu olevan, että kun suomalainen tekee jotakin, niin silmät menevät kiinni, ja on näin, kuin asiaa ei olisikaan ollut. Mutta jos ulkomaalainen - niin heti tehdään iso juttu.
Siis: suomalainen varas on parempi varas ulkomaalisen verrattuna. Kun me vain kerrankin voisimme kuulla nauhoilta, mitä herjauksia suomalaisilta Viron Elloksen puhelimessa työskentelevät ihmiset saavat, niin kyllä hirvittävää on, sillä tuntuu, olemmeko me suomalaiset niin matalia ihmisinä, että sillä tavalla käyttäydymme. Ihan kauheata, mitä mainetta jotkut meistä maailmalle kylväävät... Monet tutuistani ei kehtaa edes Tallinnassa suomea puhua, puhuvat joko englantia tai ruotsia.
- kokenut
Aivan turhaa laittaa maahanmuuttajaa palvelualoille ! koska he eivät tajua suomea ne ei ymmärrä mitä puhutaan ja tahdotaan, Ne jopa äksyilee täällä työpaikoilla. Somaleita ei työt kiinnosta ! ei nämä ekat tulijat eikä yleensä ketään niistä muuta tee kun lorvii asemmalla nuoret käy kyllä koulua ! ja somali naiset nostaa vain korvauksia niin kuin miehet ja tekee huumekauppaa tunnen yhden myymälävarkaan ja huumediilerin ja soitan polisiille heti jos tiedän että ulkolaiset tekee rikosta !!
- 100 % Totta / iran,vietnam,...
Tunnen monta rikollista mutta yksikään ei ole minun kaveri ! minä uskon suomen lakiin ja rehellisiin oppeihin, uskon puhtaaseen omaantuntoon sekä rehelliseen elämään ja olen valmis suojelemaan suomea rikollisilta milloin asiat niin vaatii !! Mutta jokainen on elämänsä aikana tehnyt rikoksia !! jokainen !
- äly hoi
Tutkimusten mukaan tuollaiset kirjoitukset johtuvat alhaisesta älykkyysosamäärästä ja heikosta itsetunnosta. Myös Natsi-Saksan valtaan nousu edellytti tuollaista roskasakkia. On todella säälittävää, ettei osalla ihmisistä ole kykyä itsenäiseen ja rationaaliseen ajatteluun, vaan toistetaan vanhoja fraaseja. Tiedätkö, että kyseiset fraasit ovat jo 1500-luvulta, lähinnä Saksasta Ruotsin kautta meille tulleita.
- 20 vuotta
Ei hoitajat ole sen rasistisempia kuin muutkaan. Olen työvuosieni aikana saanut työtovereiksi erilaisia kansalaisia.
Maahanmuuttajien suurin ongelma on kielitaito. He pärjäävät kyllä, jos puhutaan kirjakieltä. Kielitaidon osalta tuovat ongelmia murteiden ja ammattisanaston ymmärtäminen. Maahanmuuttajan on myös vaikea saada selkoa puheesta, johon sairaus on vaikuttanut. Tällöinhän sanan ääntämys muuttuu ratkaisevasti.
Vaatetus on myös joissakin työkohteissa ongelma. Hyväksymme huivin käytön, mutta huivin on oltava eri työpaikalla kuin kotona ja se on pestävä päivittäin itse. Kasvoja peittäviä liinasia ei voi hyväksyä. Miten kuulovammainen potilas keskustelee kasvottoman ihmisen kanssa kun ei pysty huulilta lukemaan ja ilmeitä seuraamaan?
Kotoinen vähemmistömme eli romaanien naisten asu ei sovi sairaaloihin hygieenisistä syistä. Samasta syystä pitkät kaavut. Lattioita laahatessaan vaatteet siirtävät likaa ja bakteereita tilasta toiseen.
Itse olen kokenut suurimmaksi ongelmaksi kulttuuriin ja uskontoon sidottuna hoitajan kieltäytymisen työstä. Tällä tarkoitan sitä, että suomalaisissa sairaaloissa mies- ja naispotilaita hoidetaan samalla osastolla ja nämä hoitajat ovat kieltäytyneet hoitamasta vastakkaista sukupuolta olevia potilaita vedoten em. syihin. Hienoa käytöstä ammatti-ihmiseltä, sain yksin hoitaa toistakymmentä miespotilasta kun työtoveri ei suostunut heitä hoitamaan. Hän hoisi vain ne kuusi naista ja jos ei yksin pärjännyt pyysi minua auttamaan. Itse en tällöin apua saanut vaikka pyysin.
Olen tavannut työssäni myös maahanmuuttajia, jotka ovat työnsä ja sen vaateet hallinnut hyvin.
Kaikki kun eivät samasta muotista ole- aurinko
Paras tähä asti kirjoitettu teksti! Kiitos sinulle. Olet kirjoittanut objektiivisesti. Minusta tuntuu, että tällä palstalla kaikkins "tietäjät" eivät oikeastaan tiedä mitään asiasta. On näet hyvä syy - päästä oma ulkomaalisvihaa lentämään. Kenties täällä kirjoittavatkin aina vaan samat henkilöt, Karpelastakin (häntä suorastaan tapettiin henkisesti), jotka jostain syystä ovat elämälleen katkeria. KIITOS, SINULLE, VIELÄ KERRAN! AURINKOA SINULLE, AURINKO!
- tarja
ei onneksi toimi meidän osastolla. sattuu olemaan kaksi ennen virolaista vanhempaa naista töissä ja ovat maailman parhaimmat ja avuliaimmat työkaverit. ja potilaat eivät ikinä valita heistä. eikä osastonhoitaja ole ikinä saanut moitteita. ja jokainen voi mennä itseensä, kukaan ei valitse syntymäpaikkaansa eikä rotuansa, eikä ihmisen väri tai uskonto tee hänestä ketään toista huonompaa.
- realisti
Kiitos ajatuksistasi!
Jouduin nimittäin Saarenmaalla sairaalaan, ja sitä voin sanoa, että kyllä sairaalan henkilökunta oli mitä ihanin ja oli hoitokin. Oloni tuli paremmaksi jo koko henkilökunnan lämpimästä suhtautumisesta minuun. - Mies42
suomalaisen kanssa. Vaikea suomalaisen olisi syyllistyä rasismiin virolaista kohtaan.
- joo
No suomalaiset nyt on ylipäänsä niin rasistisia, että en ihmettele jos syrjintää on. En kyllä ite ainakaan harrasta sitä.
Jos täällä nyt on ulkomaalaisia, niin ei muuta kun yrittäkää taistella ittenne hyviin koulutuspaikkoihin ja työelämään, on se kumminkin ihan toista kun siivota - jos nyt ei muuta työtä saa nii voihan siitä alottaa. Mun arvostukset saa jokainen, joka tuo suomalaiseen työelämään oman panoksensa, oli se nyt sitte siivoomista, varastohommia, lehtien jakamista, ravintolan, kioskin tai sairaalan pitämistä.. - joo
luin tosta muutaman viestin lisää ja oli aika hyviä pointteja
"Kyllä näin tuntuu olevan, että kun suomalainen tekee jotakin, niin silmät menevät kiinni, ja on näin, kuin asiaa ei olisikaan ollut. Mutta jos ulkomaalainen - niin heti tehdään iso juttu. "
Itsekin olen tätä ihmetellyt. Homma menee suunnilleen näin, jos joku on nähnyt jonkun ulkomaalaisen joka tekee jotain huonosti/rikollista niin sitten se heti yleistetetään koskemaan kaikkia ja levitetään juttua jokaiselle vastaantulijalle.
Tätä soveltemalla voisin todeta, että KAIKKI asuinpaikkani Helsingin Kallion SUOMALAISET ovat juoppoja, jotka vain pummivat rahaa, työllistävät poliisia, vituttavat minua ja haisevat paskalta. KAIKKI ovat myös mielisairaita avohoitopotilaita, jotka puhuvat kadulla itsekseen ja joita saan pelätä ja tämän lisäksi KAIKKI ovat myös sosiaaliturvan varassa eläviä työttömiä pummeja, jotka kerjäävät rahaa kadulla ja seisovat leipäjonossa ja hakevat vaatteensa ilmaiseksi pelastusarmeijasta ja kirkolta. KAIKKI SUOMALAISET, jotka eivät ole rikollisia tai pummeja, ovat sosiaalisesti täysiä kusipäitä, jotka eivät välitä muista mitään, löyvät oven naamalle kaupassa, tönivät bussissa ja puhuvat keskenään paskaa kaikista kunnon ihmisistä.- ulkomaalainen
Kenties on luonnevika, että olet onneton, ei ulkomaalaisen. En ole lähes 15 vuoden aikana työttömänä ollut, eli siis maksan veroja, olen yliopiston käynyt, on suomalaisia ystäviäkin. Rikoksia en ole tehnyt: siis elän ihan tavallisen ihmisen elämää tässä suomalaisten joukossa. Tiedän, että kotimaassani asuu myöskin paljon suomalaisia.
Niidenkin joukossa on paljon erilaista väkeä. Olisin kyllä tyhmä, jos tekisin yleistäviä johtopäätöksiä vähemmistöstä. Kaikissa maissa on aina menestyjiä ja ns putoajia, kaikissa. Ja aina valittavat ne, ketkä ovat elämälleen jostakin syystä katkeriä. Niistä kirjoituksista ymmärrän, että niitä katkeriä on täällä paljon.
Mitä tulee ulkolaislääkäreihin, niin jokaikinen ihminen millä alalla tahansa voi tehdä virheitä, ei siis ainoastaan nämä ihmiset. Meidän pitäisi heille antaa myös mahdollisuus. Sitäpaitsi ei Suomessa voi toimia lääkärinä, kun ei ole Suomessa opiskellut. Mitä tulee pakolaisiin, niin kyllä ymmärrän heitä. Luulisi ymmärtävän teidänkin, olettehan olleet pakolaisina Ruotsissa ja ympäri maailmakin. Moni lähtee nykyäänkin onnea muualta etsimään. Onko tämä rikos nykymaailmassa?
Niin että toivoisin kyllä enemmän ystävyyttä keskenämme. Mikä teissä sitten niin paljon parempaa on, että näin paljon vihaatte muita.
Antakaa vihanne poistua sydämistänne, sitten ette tarvitse alkoholiakaan vaivoja hoitamaan.
Kenties voisit lähempää katsoa luonnettasi, sillä sieltä lähtee sinun onnesi tai onnettomuutesi.
Ei ulkomaalainen voi olla syyllinen siihen, että olet yksinhuoltaja, että rahat eivät riitä, että olet sairastunut...
Mieti nyt vähän. - RStoner
"Positiivinen" syrjintä, eli valkoihoisten laillistettu rotusorto
traumatisoi ja syrjäyttää uhrinsa.
- sara-33
Lukiessani vastauksia ko.aiheeseen mielipiteitá on laidasta laitaan.... kuten ihmisiä niin Suomessa, kuin missätahansa maassa. Itse olen työskennellyt 13 v ajan Espanjalaisessa sairaalassa, jossa on henkilökuntaa hyvin monesta maasta... meitá on 7 suomalaista, espanjalaisia, kuubalaisia, saksalaisia, belgialaisia, jne. jne. seká tulkkeina, hoitajina, lääkáreinä ... kaikissa sektoreissa. Vertaillessani vuosien kokemuksen perusteella.... päteviä seká epäpäteviä löytyy aivan tasapuolisesti eri kansallisuuksista. Joten jos on sattunut huono kokemus ulkomaalaisen osalla... se olisi voinut osua aivan yhtäsuurella todennäköisyydellä kotimaisen osalla... joten..... hiukan toleranssia ja erityisesti suosittelen silmäläppien poistoa vihdoinkin ja katseen avartamista.... Sara 33v. España
- sara
en ole samaa mieltä.... asunut 13 v. Espanjassa ja töissä paikallisessa sairaalassa... puhun kokemuksella. Silmälaput pois, on vuosi 2005!
- sara
samaa mieltä olen......ajattelemisen aihetta suomalaisille.
- ..............................
niille ihan oikein
- Äly hoi
Pysyvästi Suomesta muuttaneita elintasopakolaisia on n. 1,5 miljoonaa. 1900-luvun alussa ei ollut mitään "sossu" systeemejä edes Suomessa. 1960-70 luvuilla Ruotsiin muuttaneet olivat ahkerimpia sossun käyttäjiä Ruotsissa. Niinpä sen aikaisissa mielipidemittauksissa suomalaiset olivat yhdessä Balkanilta tulleiden kanssa ruotsalaisten mielestä epäsuositumpia, sossun varassa eläviä, juoppoja, väkivaltaisia ja epäluotettavia. Eikä meidän suomalaisten maine kummoisempi ollut USA:ssakaan. Heittosi työuraani on niin kelvoton ja ala-arvoinen, etten viitsi edes vastata. Sen voin neuvoa kuitenkin, että ota asioista selvää ennen kun lähdet revittelemään. Tutkimustietoa löytyy kyllä. Töihin menemisestä sen verran että, suomalaiset laitettiin niihin likaisiin ja kusimaisiin töihin mitä ruotsalaiset eivät halunneet tehdä. Tilanne tuolloin oli kuitenkin toinen, työvoimasta oli kova pula. Tänään noita töitä ei edes tehdä Euroopassa. Suomalaisia pakeni eri vaiheissa 1918 ja 1939-1945 turvaan eli olivat turvapaikan hakijoita yli 100 000 henkeä. Eivät he menneet töihin vaan hakivat turvaa vainoilta. Nyt Suomi ei meinaa avata rajojaan edes hädässä oleville. Hävetkää!
- Kalevi Sahapukki
Ylläpitokin "rokkaa" mukana.
Vain mamu voi olla syrjitty. T: Kadunlakaisija.- natsi kadunlakaisija
Sinä olet tosi tyhmä jätkä, et tunnu ymmärtävän selvää suomea koskaan oikein. Rasisti voi olla kuka tahansa maapallon ihmisistä, ei vain suomalainen, siis myös mamu. Siihen typeryyteen syyllistyvät kaikenväriset ihmiset. Tuliko tämä pikkulapsillekkin itsestäänselvä asia sinulle nyt lopultakin selväksi, vai yhäkö meinaat asiasta jankuttaa?
- tätäkin
aloitusta perkele
Ketjusta on poistettu 110 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh821995Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1191713- 1801296
- 225717
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 56610
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako203573- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337482