Kiitos hyvästä hoidosta!

mama cass

"hyväosaiset"
Kirjoittanut: mama cass 4.3.2006 klo 13.38


Itse sain Meilahdessa liutoshoitoa - enkä varmasti ole mitenkään "hyväosainen" jos sillä ei tarkoiteta sitä, että sain nopeasti apua.
Raskasta työtä olen ikäni tehnyt.
Sain oireita aamulla tultuani suihkusta, vasen jalka tuntui vieraalta, vasen käsi kramppasi ylös, vasen suupieli roikkui, puhe oli puuromaista.
Epikriisissä jälkeenpäin luki:
infarctus hemiparesis l.sin.
Aivoinfarktin liuotushoito.
Kohdallani kaikki sattui hyvin - aviomies hohksasi heti soittaa ambulanssia - asun 50 km Helsingistä joten matkakin kesti.
Kotiin ambulanssi tuli hyvin nopeasti, paikalla ei viivytelty vaan minut nostettiin ambulanssiin ja menoksi.
Ambulanssihenkilöstö oli matkan aikana yhteydessä Meilahden sairaalaan - avasivat myös tipan valmiiksi ambulanssissa ja happea annettiin.
Hyvin nopeasti sain apua Meilahdessa, ensin pään tt kuva ja keuhkoröntgen ja vielä soitto aviomiehelle kertoen mistä on kyse ja mitä aiotaan tehdä.
Henkilökunta Meilahdessa oli aivan suurenmoista, vielä ripeämpää toimintaa kuin telkkarin "sairaalasarjoissa".
Minua jututti muutama neurologi, he olivat hyvin
kärsivällisiä sillä puheeni ei ollut mitenkään selvää vaan "puuromaista".
Sanottiin mm että liutoshoito saattaa lisätä verenvuodon riskiä mutta että he suosittelevat hoitoa.
Olin muutaman tunnin päivystyksessä sitten siirrettiin valvonta osastolle jossa myös oli ihana henkilökunta.
Parin päivän päästä siirryin neurologiselle osastolle.
Sinä aikana jo tajusin, miten onnekas olin.
Kohtasin kanssaihmisiä joilla ei ollut käynyt niin hyvin kuin minulla: oli tapauksia joissa potilas oli kärrätty terveyskeskukseen jossa aina saa maata tuntikaupalla ennenkuin joku
ehtii katsella ja tutkia - ja ehkä huomata että potilaalla onkin aivoinfarkti.
Kalliit minuutit menetetään siinä.
Minä sain hoitoa tunnissa - ihan uskomatonta kun ajattelee, miten paljon - olisi niin pienestä - voinut mennä ns pieleen.
Kohdalleni osui osaava ambulanssihenkilöstö ( Vihdin sairaankuljetus ) ja osaavat lääkärit ja muu henkilöstö Meilahdessa.
Minulle ei jäänyt mitään jäännösoireita. Olen terveenä täällä kotona, kiitollisena siitä kaikesta suurenmoisesta avusta jota sain.
Olen " vain" tavallisen duunarin tavallinen muija ilman hienoa yhteiskunnallista asemaa tai suuria omaisuuksia ja silti minulle kävi näin hyvin.
Eriarvoisuutta on liian paljon näissä aivoinfarktitapauksissa: kaikilla pitää olla oikeus saada oikenlaista apua.
Ajattelen kauhulla, mitä jos olisin jäänyt makaamaan halvaantuneena tai osittainkin halvautuneena 56 vuotiaana?
Tuntuu, että tavallinen kiitos ei riitä - mutta muutakan en voi - olen jälkeenpäin kiittänyt henkilökuntaa Meilahdessa - hoitajia, neurologeja koko hoitotiimia että heidän ansiostaan saan jatkaa elämääni mummona, vaimona,äitinä, sisarena - lähiomaisena.







Keskustelun kulku:
Aivoinfarktista tänään TV2 klo 22.35 02.03

3

1493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös oli

      ihan samat oireet 5v.sitten.Aamulla heräsin,vasenjalka ei kunnolla toiminu samoin vasen käsi,puhe puuromaista oikea suupieli tunnoton,sanat hukassa muisti hukassa ja kuulo pois.Kuvannassa todettiin yksityispuolella Aivoinfarkti.Liuotushoitoa minulle ei kylläkään tehty.Kovat lääkkeet annettiin ja kotia.3v meni uudelleen opetellessa elämään.Lääkityksen jätin itse pois koska tuntui,että menin niistä ihan sekaisin.Keskussairaalasta sain vaan eriävän mielipiteen,heidän mielestä minulla ei ole ikinä ollu aivoinfarktia.Kauheaa oli se, kuin myös ikäni olen kovasti töitä tehnyt ja sit ykskaks meni jalat alta,samoin kuin eriävät diaknoosit,seurauksin etten saanut vakutuksesta mitään korvauksia.Siitä alkaen olen ollu työkyvytön,tapahtuma hetkellä olin 51v.Huom!Kuulovammaisuus.

    • Sait hintalapun (halpa)

      Onneksi ei ollut liian pitkä matka, onneksi vihdin ambulanssi oli vapaa.. Eli loppujen lopuksi kerkisit ajoissa Meilahteen jossa vain voit sen hoidin saada, pitkä matka. Ei kannattaisi asua noin kaukana, kiitä onnea ennemmän kuin ammattitaitoista ambulanssihenkilöstä että vielä kävelet, puhut, näet jne.

      Aivoinfarktin toteaminen ei aina ole niin helppoa jos ei ole selkeitä oireita.. Siksi voi tulla niitä viiveitä että oikeaa hoitoa ei saakkaan tarpeeksi nopeasti tai tulee siis vähän turhia viiveitä.

      Aina ambulanssi vie lopulliseen hoitopaikkaan jos kriteerit sille täyttyy, jos ei oireita sille ole on ensimmäinen paikka potilaan oma terveysasema tai lähin ensiapupäivystys jolle kyyditään.

      • vielä..

        Niin on se aika kamalaa ajatella että noin sitten voi käydä, eli makoilet jossakin prkl terkkearilla vaikka on vakava sairaskohtaus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      295
      3239
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1601
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1117
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe