Tarvitsen apua ja toivon että joku osaisi vastata.
Minut lomautettiin 2,5kuukautta sitten, elän nyt työttömyysturvalla. Olen yksin asuva, asun vuokralla ja saan onneksi työttömyysturvaa sekä asumistukea. Laskuja minulla on riittävästi ja vuokranikaan ei ole halpa mutta minulla OLI kaikkeen hyvin varaa töissä ollessani ja lomautus tapahtui yhtäkkiä ja en todellakaan ollut siihen varautunut. Minua neuvottiin kääntymään sosiaalivirastonpuoleen sillä laskelmien jälkeen olen oikeutettu vielä toimeentulotukeen (hyvin pieneen kylläkin,n90€/kk). Hain toimeentulotukea ensimmäisenä kuukautena,ja sain sitä tuon 90 euroa. Seuraavana kuuna hain taas ja tulostin itse kirjastossa tiliotteeni. Saan tulostettua yhteensä 30päivää pankkini sivuilta ja tästä johtuen "yhdistelin"päiviä joilta oli tilitapahtumia tai suuria menoja ja tuloja. Huomasin vasta jo palautettuani hakemuksen että pois oli jäänyt esim. 10euroa ystävältäni, 15 euroa veljeltäni sekä -25 euroa kauppaan. Olenko siis tehnyt jotain lainvastaista? Voiko joutua ongelmiin n.20 euron takia jos minua ei uskota että kyseessä oli vahinko. Kyllähän jokaisen tiliotteen lopusta näkee saldon ja panot sekä -otot ja heidän pitäisi nähdä ettei tilillä tosiaan ole ylimääräistä rahaa.Tiedän että kysymys voi joistakin olla tyhmä,mutta olen elänyt aina niin kuuliaisesti että tämä asia vaivaa minua kovasti. Onko teistä kukaan joutunut vaikeuksiin "huijattuaan" toimeentulotukihakemuksessa? Jos on niin millaisista summista oli kyse? Ja mitä siitä seurasi? Miten sinua lähestyttiin asian kanssa? Toinen syy miksi asia vaivaa niin,on se että minua ei ole mielestäni kohdeltu "inhimillisesti" kaupunkini sosiaalivirastossa. En sitä ymmärrä,sillä olen "ensikertalainen" ja haen töihin sekä opiskelemaan aktiivisesti,ja näyttää siltä että aloitan uudessa työpaikassa 2 viikon sisällä. Kärsin paniikki ja ahdistuneisuushäiriöistä,tästä johtuen panikoin asiassa ja keksin päässäni kauhukuvia miten joudun sosiaalivirastoon kuullusteltavaksi yms.
Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.
Toimeentulotuki "huijaus"??
11
2480
Vastaukset
- ugfdfhg
tarkkana sossun kanssa,mitä papereita sinne toimitatkaan.nuuskivat kyllä tarkkaan menot/tulot.tuskin tuon takia hankaluuksiin joudut.
- 25
Sossu pyytää sinulta tilioteen, ei sellaista jonka sinä olet itse "tuunannut". Kerro asia sossuun ja toimita "täydellinen" tiliote sossuun. Suurin osa sosssun henkilökunnasta on kivoja ja ymmärtäväisiä tyyppejä (ainakin meidän sossussa) jotka mielellään auttavat ja neuvovat. asiakkaita.
- ...
Soskussa käydessä kerroin heille, että olin saanut kirjekuoressa rahaa sisareltani hyvitykseksi jo maksetusta laskusta, eivät he nostaneet haloota. Isoista summista voi joutua hankaluuksiin jos tarkoituksella pimittää. Omatunto ei kolkuta, se on tärkeintä.
Jos minulla olisi ollut siihen aikaan sadan euron seteleitä kumilenkillä sidottuna, takuulla sosku olisi tiennyt.- saanut lainaaaaaaa
Mun lähipiiri laittaa pankkitilille ne lainat mitä pyydän ja joskus asioin sossussa tai lähetän toimeentuloki hakemuksen niin eipä noista rahoista mitään haloota oo tullut.
- En suosittele
yhdistelemään mitään tuollaisia tietoja, tulosta ne kokonaisuutena. Etkö saa kotiisi tiliotetta kerran kuussa?
Kuule, jos kerran olet tehnyt töitä ja maksanut verosi, sinulla on täysi moraalinen oikeus hätätilanteessa turvautua sossuun, jos kerran täytät edellytykset saada tukea. Ei sinun sitä tarvitse hävetä. Sehän on viimekätinen turvaverkosto, joka on luotu juuri tällaisia tilanteita varten, ettei kukaan putoa yhteiskunnan ulkopuolelle. Ei sinun tarvitse nöyristellä lakki kädessä, vaan käyttäydyt asiallisesti ja ystävällisesti ja vaadit samanlaista kohtelua. Voihan olla, että kyseessä on jörö yksittäistapaus, niitäkin varmaan löytyy ja heille voit sanoa tiukasti, mutta asiallisesti takaisin, tai sitten hänellä on ollut huono päivä, jos joku epäasiallinen asiakas on soittanut suutaan hetki ennen sinua.
Suomessa on sellainen vallitseva ajatuskulttuuri, että sossussa käyminen on hävettävä asia, kun sieltä pitää käydä anelemassa rahaa. Kannattaa muistaa kuitenkin, että monet muutkin ryhmät Suomessa saavat ilmaista rahaa yhteiskunnalta, vaikka nimi on eri kuin toimeentulotuki. Ne saadaan vaan yleensä hienotunteisimmin ja joustavammin kuin toimeentulotuki. Kokoomushan aikoinaan päätti, että toimeentulotukea ei siirretä Kelalle maksettavaksi, ehkä juuri siksi, että halutaan pitä tämä lakki kourassa -nöyristely olemassa, niin säästetään kuluissa. Monethan eivät hae toimeentulotukea, vaikka olisivat siihen oikeutettuja ja sen tarpeessa, koska pitävät sen hakemista liian nöyryyttävänä. - klhjkhjkh
Siis ymmärsinkö oikein et tulostanut täydellistä verkkotiliotetta vaan tapahtumat itse ja jätit pois koko päiviä. Jos noin teit saattaa olla ettei sinulle myönnetä toimeentulotukea tai täydellistä tiliotetta vaaditaan viimeistään seuraavaan hakemukseen.
Jos unohdat merkitä jonkun 20 ei se ole huijausta nähnytkään varsinkaan, jos se näkyy tiliotteella. Joko tuo summa vähennetään tuosta 90 eurosta jonka saat tai sitten ei. Omia plussa vitosiani ei ainakaan ole koskaan vähennety tuestani. Jos kyseessä olisi suuremmat summat tilanne olisi aivan eri. - ei uutta
Eikö täällä kukaan ole törmännyt siihen, että sosiaalitoimistolle kaikki tulo on tuloa?
Jos lainaat kaveriltasi 10 euroa ja hän laittaa sen tilille, niin kyllä pääsääntöisesti sosiaalitoimisto katsoo sen tuloksi. Vaikka olisit köyhänä joutunut lainaamaan.
Olen kuullut useita tapauksia, kun olen ollut mukana hyväntekeväisyystyössä.- toimeentulotuki
Joo kyllä ne sossussa pääsääntöisesti laskevat toimeentulotuen niin pykälien mukaan että kyllä saa jos oikeutettu.
Tulkintaa tulee kylläkin joistakin asioista ja itsellänikin joskus tullut perkeleitä kun saanut vähän vähemmän.En sitä mieti mitä joku saa sossusta.
- Eräs..
et sinä mihinkään ongelmiin tuollaisen takia joudu. Ja tuskinpa noin pienet summat mitään vaikuttaa vaikka näkyisivätkin ,itselläni on tiliotteissa näkynyt sukulaisen laittama 50 e, eikä sitä oltu toimeentulotukilaskelmassa huomioitu millään lailla.
- fgyup
Kun töissä on täytyy rahaa laittaa säästöön, siltä varalta, että ja kun työt loppuu ei ole heti pa
- säästöön.höh.
huono neuvo! jos elät kitupalkalla ja pitää maksaa lapsen koulumenot vielä omien päälle...ei jää säästöön pahan päivän varalle! Eikä meillä törsätä...joka penni on laskettu...ja tarkkaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892138Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361786- 1771329
- 234801
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10721- 60720
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49577
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </340530