ortodoksisuuteen? Mielestäni ei kuulu.
Jos näin käy on usko mielestäni epäpuhdasta kulttuurin ja uskon sekasikiötä ja vaara kaikenlaisten kulttuurillisten tapojen juurtumisesta alkuperäiseen sanaa siitä taas syntyy varmasti lopussa samaa mitä näemme lähi-idässä kun perinteet seuraavat toisia ja toiset uskovat alkuperäiseen puhtaaseen ei kultturilliseen jumalansanaan luullessaan sen olevan Jumalasta.Sitten alkavat kiistat ja eriytyminen.Tätähän on ilmeisesti jo nähtävissä suomessakin.
Mistä lie se venäjän kirkko venäjälle syntynyt... lieko kreikasta tullut vai liekö ortodoksinen kirkko alkujaan peröisinkin venäjältä?Ei tietääkseni, Jeesus oli juutalainen puuseppä ja puhui arameaa ei venäjää.Tuskin maalasi pääsiäismuniakaan.Ym hereettistä.
THE CONTEMPORARY CHURCH AND WESTERN CULTURE
The tendency for Orthodox to be influenced excessively by the local cultural ambiance can be seen especially clearly in the Diaspora. For example, there is a tendency for many Greek Orthodox in the USA to become effectively 'Eastern-rite Protestants', introducing organs and pews into their Churches, their clergy shaven and dog-collared. In the same way, in Roman Catholic countries like France one can clearly see the trend towards 'Eastern-rite Catholicism' (i.e. Uniatization) in the Russian Diaspora, with intercommunion and the adoption of Catholic language and customs. In England also, one can also see the tendency to the formation among ex-Anglicans of an 'Eastern-rite Anglicanism'.
The question which we wish to raise here is to what extent this is permissible. We have said above on the basis of historical precedents that the Church absorbs local culture, but that it is not absorbed by it. Its task is rather to transfigure local culture, which means neither being absorbed by it, nor remaining outside it in a disincarnate, isolated ghetto. For example, the relationship between the Church and local, English culture is perhaps best pictured as a Venn diagram, of two intersecting circles, one circle being the Church, the other local culture. Thus the Church circle represents the Orthodox Church as a whole, most of which is not English. The culture circle represents English culture, most of which is not Orthodox. The overlap represents that which is both Orthodox and English.
http://www.orthodoxengland.org.uk/ortcul1.htm
Kuuluuko kansallinen kulttuuri
4
252
Vastaukset
- Epäpyhiäkaikki
ei kuulu ortodoksiseen uskoon.Heidän tapansa ovat mitä ovat ortodoksi on aina ortodoksi ensijijaisesti.
Ei ole karjalaista ortodoksisuutta muuta kuin kulttuurin tutkimuksessa.Ei myöskään ruotsinsuomalaista ortodoksisuutta tai vaasalaista tamperelaista tai mustamakkara ortodoksisuutta.Ei edes pelimanni ortodoksisuutta.Ei ole sateenkaari ortodoksisuutta eikä vanhoillisortodoksisuutta.Ei ole saamelaisortodoksisuuttakaan.
On vain ortodokseja ympäri maailmaan eri kansallisuuksista.Erottakaa jo vihdoin viimein se kulttuuri itse uskonnosta.
Jeesus ei syönyt mämmiä, ei maalannut muniakaan.Vielä vähemmän maalasi puulusikoitakaan.
Tai keksi ortodoksisia nimiä kenellekkään saati sitten kiisteli niistä.
Eri paikoissa on tehty asioita eri painotteilla muttei se tarkoita sitä että kulttuuri nousee uskon edelle.
Ei kukaan voi väittää että karjalaisien kulttuuriperinteiden mukaan pitäisi suomen ortodoksien elää.Se ei ole ortodoksista.Maalatkoon ikoninsa venäläisittäin tai bysanttilaisittain muttei sillä ole merkitystä ortodoksisuuden kristillisyyden kanssa.- operandi
Millä on merkitysta ortodoksisen kristillisyyden kanssa? Oikeaoppinen lestadiolainenko?
O sancta simplicitas!!! - dghjjryjrj
operandi kirjoitti:
Millä on merkitysta ortodoksisen kristillisyyden kanssa? Oikeaoppinen lestadiolainenko?
O sancta simplicitas!!!siihen ei tietääkseni ole koskaan kuulunut nationalismi eikä kulttuuri.Ainakaan niin kuin nykyihmiset sen käsittävät.
Minulle uskonto on hyvien esimerkillisien ihmisten muistelemista ja itseni muistuttelemista kuinka olisi hyvä elää ja kilvoitella, hyvän ja pahan välillä taistelemista.Yksinkertaista hyvään ja yhteishyvään humaanisuuteen pyrkimistä ja toisten kunnioittamista sellaisina kuin he ovat ja luonnottomuuksien jotka on raamatussa lueteltu välttämistä.
Mistä tahansa ihmisen kirjoittamasta pyhästä kirjasta löytyy kaikki työkalut aivan mihin tahansa hyvään tai pahaan.
Sinä voit tutkia uskontoa ja uskontoja ja uskoa tieteellisesti mikä onkin mielenkiintoista muttei se tee kenestäkään vielä uskovaa eikä edistä sitä uskoa meissä.Se on tiedettä vain... maallista.
Mikä on uskon tarkoitus, maine yhteiskunnallinne asema vaiko tieteen tekeminen jokainen tetysti tekee kuinka itse haluaa minulle se ei ole yhtään noista.Sekoitun yllä mainitsemiini konsepteihin vain jos on pakko.
Minulle usko on sitä että kuuntele lähimmäistä silloin kun hän tarvitsee sitä.Minulle on tärkeää etä hänkin voi hyvin.Siksi että osaan samaistua hänen pahaan oloonsa.En itsekkään haluaisi voida pahoin-Ymmärrän koska itsekkin kärsin kivuista yms. miltä toisesta mahtaakaan tuntua noin suurinpiirtein ja haluan yrittää lohduttaa häntä edes jotenkin henkisessä tai fyysisessä hädässä ja tarpeessa.Minusta on ihanaa nähdä ihmisiä jotka ovat sisäistäneet yksinkertaisen mutta arvokaan sanoman elämäänsä.Minusta on ihana nähdä iloitsevia puhtaita sieluja joissa ei ole kateutta.Joita ei vaivaa itsekkyys.Sellaisiin olentoihin voi luottaa sellaiset olennot pitävät Jumalan luomaa yhteiskuntaa pystyssä.
Sellaiset toisenlaiset eivät kannattele yhteistä hyvää vaan aivan pelkästään omaa hyväänsä.Sellaisessa ei ole elämän kunnioittamisen eikä ylläpitämisen aineksia vaan pelkän yhden yksilön.
Minä en voi käsittää varmasti koskaan ketään joka tekee itselleen asioita.Olen tietysti itserakas ja laiskakin mutta se ei vahingoita muita vain minua itseäni.Se että menisin nakertamaan kuinka naapurin mummo tekee ristipistonsa pahoittaisi mummelin ilon tekemisestään ja ei auttaisi minua uskossani ollenkaan vaan olisi luettavissa minun synnikseni, määräilyksi , itserakkaudeksi, vallanhaluksi, kunnianhimoksi, itserakkaudeksi, maallisen arvostamiseksi ja siihen huomion kiinnittymiseksi ja kristinuskon toisarvoisuudeksi ja ehkä sellainen toisi suuremman synnin vieläpä minun taakakseni jos mummeli minun tylyilyni vuoksi jättäisi uskonsa...
Kuka kilvoittelee maallisuudesta tieteestä suorittamisesta tai mistä hyvänsä mutta uskossa kilvoittelu on mielestäni eri asia. - uppoorto
operandi kirjoitti:
O sancta simplicitas!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh741933Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr971673- 1481240
- 59688
- 198662
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6646- 55571
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako191553- 46498
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337462