Onko totta, että pakkoruotsalaisuus on sementoitu suomalaiseen koulujärjestelmään ja asiasta ei saa nostaa vaalikysymystä?
Minä esimerkiksi olen äänestänyt Suomen senioripuoluetta vuosikymmenien ajan. Tämän kevään vaaleissa aion kuitenkin muuttaa käsityksiäni ja katson paremmaksi uskaltaa vaatia pakkoruotsin muuttamista vapaaehtoiseksi kaikilla kouluasteilla ja virkaruotsin vaatimisen lopettamista. Tämän perusteella ainut valinta suuntautuu Perussuomalaisiin joka on ainoa puolue, joka on ottanut asiaan selvän, selkeän kannan. Tietysti olen pahoillani senioripuolueen puolesta
koska tämän takia joudun äänestämään Perussuomalaisia tämän kevään eduskuntavaaleissa.
Toivoisin mielihyvin, että senioripuolueessakin oltaisiin pakkoruotsin muuttamisen kannalla ja siitä tehtäisiin tärkeä vaalikysymys?
Laskelmien perusteella pakkoruotsi on kallis virheinvestointi valtion ja kuntien taloudessa joka rassaa kuntien huonoa taloutta enestään.
Pakkoruotsin osaamista ei oikeasti edes tarvita missään, joten kaikki uhraukset ruotsin kieleen menevät täysin hukkaan, kun niillekin olisi paljon tärkeämpiäkin
sijoituskohteita esimerkkinä vanhustenhoito.
Monesta meistä ikäihmisistä tuntuu järjettömältä, että noin 5 milj: suomenkielistä joutuu uhrautumaan pakkoruotsitukseen ja sen tukemiseen ja ylläpitoon, kun
tiedämme miten 10 milj ruotsinkielistä pärjää ilman suomenkielisten tukea.
Pitää ihmetellä sitäkin miksi Ruotsi ja Ahvenanmaa selviävät yksikielisinä, ilman kaksikielisyyden "rikastuttavaa" vaikutusta? Olemmeko me suomenkieliset niin sivistymättömiä, että meille täytyy pakolla tuputtaa sitä kuuluisaa ruotsalaista sivistystä ja kulttuuria?
Muutos täytyy tulla
4
57
Vastaukset
- nainen.suomalainen
Minä myös äänestän perussuomalaista, mutta täytyy olla varovainen ketä ehdokasta äänestää, sillä ainakin täällä Helsingissä on pari pakkoruotsittajaa perussuomalais-
ten joukossa.- Tietää tämän
Suomenruotsalaisten kiihkoruotsalaisuus tuo usein esille sen, että perustuslaissa olisi jokin kieliasetus pakkoruotsista.
Teidämme kuitenkin, että perustuslaissa ei ole mitään mainintaa pakollisesta ruotsista saatikka virkamiesruotsistakaan.
- Valitsee nyt oikean
Minäkin kysyn aina niin ei tule vika valintaa, eikä tarvitse sitten jälkeenpäin katua
että tulipas paha moka valinnassa. - Ikämies jo
Sitä tässä miettinyt, miksi suomenkielisten pitää opetella pakolla Ruotsia?
Onko syynä ehkä se, että suomenruotsalaiset uhkaavat lopettaa suomenkielen opiskelun? Silloinhan he rajoittavat vain omaa elämäänsä mahdottomasti ja
vaikeuttavat pääsyään ammatteihin koska Suomi on 97%:ttia suomenkielinen.
Minä ymmärrän ja moni muukin selväjärkinen, että vähemmistön on opiskeltava valtakieltä mitä kaikki puhuvat, mutta sitä minä en ole vielä käsittänyt, miksi enemmistön pitää opiskella vähemmistökieltä pakolla, mitä ei ikinä käytä, eikä koskaan halua edes oppia ainakaan pakolla?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882108Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801316
- 241784
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337502