Edolla olevista hallituspuolueista vai Perusuomalaiset ovat luvanneet eläkindeksiremontin, toivotaan, että lupaus pitää.
Taitetun indeksin kustannusvaikutus vuositasolla ja suhteutettuna työeläkelaitosten rahastojen vuosituottoihin on mitätön siivu, siihen nähden miten se elvyttäisi valtion taloutta verotulojen kasvuna ja asumisavustuksien vähenemisenä. Missään tapauksessa ei valtion budjettia ja eläkerahastoja saa sekoittaa keskenään. Lapsiperheitä autetaan valtion budjetista ja eläkkeiden ostovoimaa voidaan vahvistaa eläkerahastojen erinomaisista tuotoista.
Oikeudenmukaisuuden suhteen se on henkisesti merkittävä. Kuusikymmentäluvulla solmimme sopimuksia eläkevakuutusyhtiöiden ja työnantajien kanssa ja silloin sovittiin myös eläkkeiden ostovoimapäivityksistä palkkaindeksin mukaan. Tämä sopimus piti vuoteen 1977 asti jolloin se ensimmäisen kerran rikottiin.
Mikäli alkuperäinen palkkaindeksiä seuraava sopimus olisi voimassa edelleenkin, keskimääräinen eläkeläinen viimevuonna olisi saanut vuosieläkkeensä 16440 € , korotuksena 1,78 % eli 292,6 €. Nykymalli (20/80) toi korotusta 221,9 €, eli palkkaindeksinmukainen toisi vain 70,7 €/ v. enemmän, siis melko pienistä rahoista on kyse vuositasolla.
Kustannusvaikutusten tarkastelua ei ole saatavissa, joten yritetään se tehdä omana työnä likimäärin. Tiedämme, että kahdeksan viimevuoden tuotto on ollut kuuden miljardin luokkaa, viimevuonna 14 miljardia euroa ja se nostaa keskiarvoa. Pääomiin ei kosketa, joten jos jonain vuonna tuottoja ei tule tyydytään sitten vanhaan (20/80) tasoon.
Paljonko tuosta jakovaraisesta tuotosta sitten pitäisi lohkaista. Palkkaindeksin mukainen lisä nykyiseen on 70,7 € / v. ja se kertaa miljoona, sen verran työeläkeläisiä alaspäin pyöristettynä on. Likimäärin siitä tulee 70.700.000 €. Tämän verran Ilmarinen palautti asiakashyvityksinä takaisin elinkeinoelämälle, viimevuonna.
Eläkerahastojen pääomiin jäisi siis lisättäväksi, keskimäärin muhkea 5,93 miljardia euroa vuodessa.
Tämä oikaisu olisi moraalinen vahvistus uuteen hallitusohjelmaan. Meillä on erittäin runsaslypsyinen eläkerahastolehmä, joka lypsää vielä myös lasten lapsille, kunhan sitä hyvin hoidetaan.
Leikattu indeksi hallitusohjelmaan.
20
114
Vastaukset
- pettääkö Soini?
Jos Soini pettää eläkeläiset? Lähtölaskenta alkaa välittömästi!
- oikeutta toisillekin
Juu ei onnistu. Onneksi SAK, STTK ja Akava pitää meidän työtä-tekevien puolta. Samoin työnantajien EK.
Olisitte aikanaan säästäneet tai maksaneet tarpeeksi eläkemaksuja, niin nyt ei tarvitsis kulkea lakki kourassa kerjäämässä toisten töiden hedelmiä.
Nuorillekin kuuluu oikeus edes kohtuullisiin eläkkeisiin. Mitään ei ole tiedossa, jos kaikki käytetään suuremman oikeudella ja oikeudettomasti 30- ja 40-luvulla syntyneiden eläkkeisiin.- mikä kusipää
Missä sikää sinunlaisia kusipäitä?
Me ei kerjätä. Me vaaditan mitä sovittu.
Vaikutat surkealle sossuloiselle jota elätimme!
Syötin, ruokin, koulutin, koulukyydein, opintorahoin ja jätkä on kuin mulkku! - oikeutta toisillekin
mikä kusipää kirjoitti:
Missä sikää sinunlaisia kusipäitä?
Me ei kerjätä. Me vaaditan mitä sovittu.
Vaikutat surkealle sossuloiselle jota elätimme!
Syötin, ruokin, koulutin, koulukyydein, opintorahoin ja jätkä on kuin mulkku!Kuule kerron sulle että missään ei ole sovittu eikä missään ole luvattu. Kysyhän vaikka Sak:sta. Kyllä ne asiat siellä tiedetään paremmin kuin hevosmiesten tietotoimistossa, mistä oot tietos ilmeisesti saanut.
Jos et kerjää, niin pidä turpas kiinni. Jos kerjäät ja väität että on sovittu niin esitä prätingit missä on sovittu. Ellei ole sovittu, niin tuo on kerjäämistä ja syömistä toisten pöydistä.
Kohtuutonta että on tuollaisia reikäpäitä, jotka mielellään söis toisten pöydissä ja toisten töiden hedelmistä. Olen aika varma, että et ole juuri edes työssä ollut, kun kerran eläke ei riitä. Ja sitten vielä vingutaan. P:kele tommosia, sais viedä Venäjälle "täyshoitoon". - kuule loinen
oikeutta toisillekin kirjoitti:
Kuule kerron sulle että missään ei ole sovittu eikä missään ole luvattu. Kysyhän vaikka Sak:sta. Kyllä ne asiat siellä tiedetään paremmin kuin hevosmiesten tietotoimistossa, mistä oot tietos ilmeisesti saanut.
Jos et kerjää, niin pidä turpas kiinni. Jos kerjäät ja väität että on sovittu niin esitä prätingit missä on sovittu. Ellei ole sovittu, niin tuo on kerjäämistä ja syömistä toisten pöydistä.
Kohtuutonta että on tuollaisia reikäpäitä, jotka mielellään söis toisten pöydissä ja toisten töiden hedelmistä. Olen aika varma, että et ole juuri edes työssä ollut, kun kerran eläke ei riitä. Ja sitten vielä vingutaan. P:kele tommosia, sais viedä Venäjälle "täyshoitoon".Olen tienannut enemmän kuin koskaan tienaat. Nyt on puhe ostovoiman säilymisestä. Ei ollut puhe Lipposen leikkausindeksistä, kun homma alkoi.
Miten kehtaat rutista?
Järjestime sinulle kunolsen kouluruuan, seimen, tarhan, opintoohjajan, psykologin, koulukyydit, opintopalkan, uimahallit, lainan korkotuen ynä muuta.
Sinä puluaivo kehtaat tulla ruitisemaan, ettet maksa osuuttasi edes eläkesavotassa. Mitä loisia me hysäsimme?
Maksakaa, sitten noi etuudet joita meillä ei ollut!
Lopettakaaa maksut, ette saa itsekään mitään!
Sossunhana sinulta kiini! - oikeutta toisillekin
kuule loinen kirjoitti:
Olen tienannut enemmän kuin koskaan tienaat. Nyt on puhe ostovoiman säilymisestä. Ei ollut puhe Lipposen leikkausindeksistä, kun homma alkoi.
Miten kehtaat rutista?
Järjestime sinulle kunolsen kouluruuan, seimen, tarhan, opintoohjajan, psykologin, koulukyydit, opintopalkan, uimahallit, lainan korkotuen ynä muuta.
Sinä puluaivo kehtaat tulla ruitisemaan, ettet maksa osuuttasi edes eläkesavotassa. Mitä loisia me hysäsimme?
Maksakaa, sitten noi etuudet joita meillä ei ollut!
Lopettakaaa maksut, ette saa itsekään mitään!
Sossunhana sinulta kiini!En tarvi sossurahaa. En oo koskaan tarvinnut. Sä näemmä sitä tarvitset. Mene sä sossuun kitisemään lisää rahaa.
Mä tuun toimeen yli 3.600 euron bruttopalkallani. Kato kun tekee töitä, niin voi odottaa jotain vaatimatonta eläkettä. Kun ei tee töitä, niin joutuu ruikuttamaan almuja niin kuin sä teet.
Olisit säästänyt ja tehnyt rahaa työaikanasi jos sitä on koskaan ollutkaan. Aikamoinen pelle olet kun täällä kitiset ja itket.
Milloin ajattelit esittää sen prätingin että sulle olis joskus jotain luvattu, vai oletko kerjäämisen lisäksi myös valehtelija.
On se piru vie, kun nuo romaanikerjäläiset voi passittaa takasin kotimaahansa, mutta oman maan ahneille ja mihinkään tyytymättömille kerjäläisille ei saada tehtyä mitään.
Sun kaltaises on juuri sellaisia pummeja, jotka käyttäis yhteisesti porukalla kerätyt rahat yksin omiin tarkoituksiinsa. Pidä siis valehtelija ja pummi suus kiinni ja marssi sosiaalitoimistoon kitisemään rahaa
- et ymmärrä
"Olisit säästänyt ja tehnyt rahaa työaikanasi jos sitä on koskaan ollutkaan. Aikamoinen pelle olet kun täällä kitiset ja itket."
Maksoin kalisti koulutuksesi ja et ymärä edes lukemaasi. keroin etä, tienasin paljon enenmän, kuin sinä.
"Mä tuun toimeen yli 3.600 euron bruttopalkallani"
Sinä saat pulunnusijan liksaa. Oli paljon isompi itseläni.
Miksi vikiset retku, että itken? En itke, vaan vaadin tienaamani jälkipalkan oikealla ineksillä korotettuna. Et tajua.- etkö tosiaan ymmärrä
Joo ja mä vaadin yhtä suuren eläkkeen yhtä suurista tuloista kuin sä. Mutta en saa sitä edes nykysäännöillä ja koko ajan huonompaan suuntaan ollaan menossa. Mutta jos tuollaisille eläteille ja kuin kuin sä annetaan vielä enemmän, niin mun eläkettä leikataan vielä enemmän. Et tajua.
Mikä helevetin oikeus sulla olis käyttää mun maksamat eläkerahat sun eläkkeesi korottamiseen. Oot tyhmä kun et tajua sitä. - täys oikeus
etkö tosiaan ymmärrä kirjoitti:
Joo ja mä vaadin yhtä suuren eläkkeen yhtä suurista tuloista kuin sä. Mutta en saa sitä edes nykysäännöillä ja koko ajan huonompaan suuntaan ollaan menossa. Mutta jos tuollaisille eläteille ja kuin kuin sä annetaan vielä enemmän, niin mun eläkettä leikataan vielä enemmän. Et tajua.
Mikä helevetin oikeus sulla olis käyttää mun maksamat eläkerahat sun eläkkeesi korottamiseen. Oot tyhmä kun et tajua sitä.Säätiöt pulistelee rahaa. Pitää maksaa johtajille poskettomia palkkoja ja optioita. Minulle pitää maksaa sopimuksen mukaan.
Mitä sonot pomollesi, jos tarjoaa liksapäivänä vain kolmeneljäsosaa tienaamastasi? Väittää, että olisit edellisistä liksoista säästänyt? - Näin on jämpti
täys oikeus kirjoitti:
Säätiöt pulistelee rahaa. Pitää maksaa johtajille poskettomia palkkoja ja optioita. Minulle pitää maksaa sopimuksen mukaan.
Mitä sonot pomollesi, jos tarjoaa liksapäivänä vain kolmeneljäsosaa tienaamastasi? Väittää, että olisit edellisistä liksoista säästänyt?Pomo heittäisi ovesta ulos tollokkeen, joka tulee vaatimaan liksaa, vaikka ei ole edes töillä meillä. Se vastaa sun tilannettas. Ei sopimusta, ei työtä, ei palkkaa.
Etkö vieläkään tajua. Mä en halua käyttää mun maksamia eläkerahoja sun eläkkeesi korottamiseen kun saan jo suhteessakin paljon pienemmän eläkkeen kuin sä.
Kokeilepas ymmärtää, vaikka onkin ilmeisen vaikeaa. Eläkkeet pienentyy koko ajan myös sillä tavalla että tulevat eläkeläiset tulee saamaan pienempiä eläkkeitä. Eli jos tulot oli 4.000 euroa vaikka 10 vuotta sitten, sai eläkettä aluksi 2.400 euroa. Jos tulot on 4.000 vuonna 2020 saa eläkettä noin 1.600 euroa.
Jos korotetaan muka huonolla indeksillä 2.400 euroa SE ON PALJON ENEMMÄN vuosikymmeniä kuin jos korotetaan samalla indeksillä tuota 1.600 euroa!
Älä siis kuvittelekaan ryöstäväsi toisten eläkerahoja omaan porsasteluusi. Saat maksaa porsastelusi omista rahoistasi.
- syntymähölmö?
Onko suvussa, periytyvää?
Nyt eläkkeelle jäävän ostovoima putoaa kymmenessä vuodessa yli 10 %. Silloin eläkkeelle jäävän eläkkeen ostovoima reippasti sen yli. Menei kalliit vrorahani hukkaan sinu kuolutuksessasi. Olitko vain röökillä nurkan takana?
Minäkin maksoi yli 50 % veroja, että sinunlaiselle rutisevalle luuserille saatiin kaikki manna rakennettua.
Onneksi velttona poistut muonavahvuudesta alle viiskympisenä!
Et tollo edes esimerkkiä tajunnut, niin millä olisit?- Olet täysi taukki
Vaikka mä saisin samaa palkkaa kuin sä, mun eläke tulee olemaan jo 20 %-yksikköä pienempi heti alussa. Eikö mene jakeluun? Ootpa idiootti. Tommosia laskelmia ETK on esitellyt jo moneen kertaan.
Näkee että et ole kouluja käynyt ja muutenkin aivot jätättää jo mennyttä aikaa. Esim. Jos sä saat eläkettä 4.000 palkasta 2.400 euroa. Ja mä tuun saamaan 4.000 euron palkasta eläkettä n. 1.600 euroa. Sä idiootti väität että ostovoima putoaa 10 %, jolloin sä saat jo vähemmän kuin mä! TYHMÄ TYHMÄ..
Vuosina 1995-2008 palkat nousivat 60,4 % ja eläkkeet 27,2 % ja puoliväli-indeksi 38 %. Taitetun indeksin poistaminen tarkoittaa puoliväli-indeksin palauttamista pöljä. Eli sun eläke nousi 10-vuodessa 2.400 eurosta 2.902 euroon. Puoliväli-indeksillä se olisi noussut 3.101 euroon.
Mä saan kuitenkin mun loppupalkasta vain noin 40 % eläkettä. Jos mun palkat nousee tilastojen mukaisten palkkojen verran mä saa eläkettä 2.343 euroa ja sen jälkeen mun eläkkeet nousee yhtä vähän kuin sunkin eläkkeet.
Kyllä pitää olla pirun tyhmä kun lähtee väittelemään asioista, jos ei osaa edes alkeellisinta matematiikkaa. Mutta semmosta se on. Monesti löyhään päähän yhdistyy iso suu ja siitä sitä sitten tuleekin pahinta jälkeä.
Kyllä näkee että et toope ei ole ollut matematiikan tunnilla. Ootko pelkän kansakoulun käynyt kun ei mene jakeluun ja ymmärrys on vähän niin ja näin.
Sulle ei yksinkertaisesti kuulu yhtään enempää eläkettä Capisce!
- johan luistaa
Apukoulu tuotti sinulle vaikeuksia?
Henkilöt A ja B nyt samalla liksalla. A jää nyt eläkkeelle. Kymmenen vuoden päästä jää B. A:n ostovoimasta syöty yli 10%. B liksa noussut rajusti ja eläke suuri, verrattuna A: ostovoimaan. Miksi olit edes apukoulussa tolla älyllä?
Tässä se raskas kusetus!- Johan selkis
No johan selkis. Sulla ei äly riittänyt seuraamaan mun laskuesimerkkiä, vaan hölötät edelleen omias. Etkö kertakaikkiaan tajua, että kymmenen vuoden päästä saatava eläke on vähemmän samasta palkasta kuin tänään. Jotkut onneliset sai eläkkeen, mikä oli 60 % palkasta. Kohta saadaan eläkkeitä, mitkä on noin 40 % palkasta. Tulevat eläkeläiset jää siinä selkeästi tappiolle.
Koeta nyt ynnätä tahma-aivo rapistuneissa aivoissas. Jos sulle tekee laskuesimerkin 1 1=2, niin sulla ei mene jakeluun. No jo ei kannata keskustella idioottien kanssa. Eli siis lopetan. - tyhmyytesi rajaton
Johan selkis kirjoitti:
No johan selkis. Sulla ei äly riittänyt seuraamaan mun laskuesimerkkiä, vaan hölötät edelleen omias. Etkö kertakaikkiaan tajua, että kymmenen vuoden päästä saatava eläke on vähemmän samasta palkasta kuin tänään. Jotkut onneliset sai eläkkeen, mikä oli 60 % palkasta. Kohta saadaan eläkkeitä, mitkä on noin 40 % palkasta. Tulevat eläkeläiset jää siinä selkeästi tappiolle.
Koeta nyt ynnätä tahma-aivo rapistuneissa aivoissas. Jos sulle tekee laskuesimerkin 1 1=2, niin sulla ei mene jakeluun. No jo ei kannata keskustella idioottien kanssa. Eli siis lopetan.Netissä useampi laskuri jolla voit pyytää jonkun asian tarkastamaan. Itse et kyllä töppönä kykene.
Laita samalla tiedoilla tänäin eläkkeelle jävän tiedot ja kymmenen vuoden päästä. Tietysti pitää arvata palkkakehitys, mutta lasketaan nykyisen mukaan. On kymmenen vuoden päästä jäävän eläke rajusti isompi. Nyt jäävän ei paljon nouse, kun leikkuri jyrsii.. - törpöjen törppö!
Johan selkis kirjoitti:
Koeta nyt ynnätä tahma-aivo rapistuneissa aivoissas. Jos sulle tekee laskuesimerkin 1 1=2, niin sulla ei mene jakeluun. No jo ei kannata keskustella idioottien kanssa. Eli siis lopetan."Esim. Jos sä saat eläkettä 4.000 palkasta 2.400 euroa. Ja mä tuun saamaan 4.000 euron palkasta eläkettä n. 1.600 euroa. Sä idiootti väität että ostovoima putoaa 10 %, jolloin sä saat jo vähemmän kuin mä! TYHMÄ TYHMÄ.."
Luulet tyhmänä, että pakka ei nouse?
Ei noin voi verrata?
Minun palkka ainakin olisi tupla silloin, kuin sinä saat 4000. - Jep, tyhmä oot
törpöjen törppö! kirjoitti:
"Esim. Jos sä saat eläkettä 4.000 palkasta 2.400 euroa. Ja mä tuun saamaan 4.000 euron palkasta eläkettä n. 1.600 euroa. Sä idiootti väität että ostovoima putoaa 10 %, jolloin sä saat jo vähemmän kuin mä! TYHMÄ TYHMÄ.."
Luulet tyhmänä, että pakka ei nouse?
Ei noin voi verrata?
Minun palkka ainakin olisi tupla silloin, kuin sinä saat 4000.Mä tein laskuesimerkin, jossa nostin palkkoja samalla suhteella kun palkat oli noussut. Eikö äly riittänyt katsomaan esimerkkiä?
Pakka ei nouse. Ehkä sulla nousee pakka? Muu ei enää taida nousta.
Eiköhän tuo kirjoittamisen vaikeuskin osoita, minkälaisesta törpöstä on kysymys. Opettelisit edes kirjoittamaan, vai jäitkö liian usein kansakoulussa luokallesi ja lopulta päästivät säälistä pois koulusta.
- et edes laskea
Tyhmyytesi täydellinen. Et matikan alkeita hallitse. Lintsasitko apukoulussa aina vain tupakalla!
Äidinkielen nomeroni aina 9 tai 10!- Puupää-palkinto
Siltä todella tuntuu että sun "nomero" voisi olla paremminkin luokalta pois päästetty ja vapautettu oppivelvollisuudesta. Niinkö sulle oikeasti kävikin?
Kuulehan. Puupäät ovat autuaita, koska he eivät huku. Onneksi olkoon vuoden puupää-palkinnosta! - mäntti jauhaa!
Puupää-palkinto kirjoitti:
Siltä todella tuntuu että sun "nomero" voisi olla paremminkin luokalta pois päästetty ja vapautettu oppivelvollisuudesta. Niinkö sulle oikeasti kävikin?
Kuulehan. Puupäät ovat autuaita, koska he eivät huku. Onneksi olkoon vuoden puupää-palkinnosta!Jos nyt jää 4000 palkalta eläkkeelle? Eläke leiikkurin takia paljon nouse ja ja ostovoima tippuu yli 10%. Kymmenessä vuodessa.
Taas joka jatkaa samasta liksasta 10v palkka tuplaantuu ja eläke aikalailla toista luokaa.
Tähän ei aljon älyä tarvi, että tajua, mutta se vähäkin sinulta puutuu!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh892138Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361786- 1771329
- 234801
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10721- 60720
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49577
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </340530