Vapaa kuvaus

Aloituksia

488

Kommenttia

5492

1. Metaskeema-ilmiö laajenee

Eikä se ole paha-asia. Sillä entinen vl-rikkavilja on kitkettävä juurineen, ennenkuin uusi pääsee syntymään sijallensa.
    10
    448
  2. Vl-oppi on sekaoppia

Vl-oppi on sekamelska vanhaatestamenttia ja uutta testamenttia höystettynä puhtaalla taikauskolla. Normaalisti Kristinu
    16
    447
  3. Tupakointi voi olla hyväkin asia vl-nuorelle.

Tupakka edustaa kapinaa ja nuoren tupakoinnin aloittaminen osoittaa aina kapinaa vanhempiaan ja yleensäkin auktoriteette
    15
    446
  4. Saatana jallitti Sunin

Olen yhä sitä mieltä, että Teuvolle oli varattu suuri tehtävä Jumalan suuressa elonkorjuussa, mutta.. Saatana tarjosi m
    Raamattu
    53
    441
  5. Suosikkikirjoittajasi päivämiehessä?

Minä fanitan Katariina Isopahkalaa ;)
    25
    440
  6. Jumalako hedelmöityshoitojen Herra?

Hautamäki tyytyy kommentoimaan tähän nykyiseen ehkäisykohuun, vain että: "Jumala on elämän ja kuoleman Herra." Mielestä
    8
    439
  7. Turmeleeko tupakka temppelin?

1. Kor. 3:17 Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellai
    Yhteiskunta
    17
    435
  8. Kirkko ja vl-sielunhoito

Suomen ev.lut.kirkon sielunhoitajilta, ilmeisesti vaaditaan myös jonkinlainen muodollinen pätevyys, sielunhoitajana olem
    9
    431
  9. Rukoilevatko vl-lapset koulussa ääneen?

Muistan itse kuinka ekaluokkalaisena vl-lapsena, tuntui oudolta lukea ruokarukouksia ja aamunavausrukouksia ääneen. Ruk
    15
    428
  10. Muistan sen pelon tunteen..

Muistan sen piinaavan pelon tunteen, joka välittyi äidistäni, kun hän kuuli, että hoitokokouksiin kävi kutsu jälleen. M
    Lestadiolaisuus
    33
    427
  11. Viidankonlaki vl-suurperheissä

Itse vl-suurperheen jäsenenä omaan kompetenssia arvoida suurperheen sosiaalisia suhteita (siinäpä aihe vapaasen kättöön
    9
    426
  12. Veressä on pelastus

Room. 5:9 Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta.
    Raamattu
    133
    424
  13. Maailmanloppua ei tullutkaan

Seitsemänkymmen-luvulla, puhujat kilvan pelottelivat maailmanlopun tulevan noin v. 2000. Meni ainakin minun ohi etten hu
    13
    424
  14. Miksi juoruaminen ei ole syntilistalla?

Tätä meidän kirjoittelua täällä, lestadiolaiset paheksuvat "seläntakana puhumisena", mutta moniin tragedioihin johtanutt
    10
    423
  15. Kaipaan pirttiseuroja

Vanhoillislestadiolaisuuden perusydin muuttui prameiden toimitalojen myötä. Pirttiseurat ja vl, siinä oli erottamaton pa
    Lestadiolaisuus
    6
    421
  16. Oikea USKON SANA?

Vanhoillislestadiolaiset uskottelevat sen olevan, juuri se mantra: "Jeesuksen nimessäjaveressäkaikkisynnitanteeksi", Mut
    13
    421
  17. Hempeyden henki

Kun on muisteltu kososlaisuuden henkeä, niin muistellaan henkeä, josta syytettyjä oli vähintään yhtä paljon, -siis hoito
    Lestadiolaisuus
    30
    421
  18. Elämän varrella opittua

Olen huomannut elämäni varrella että vl-vihamielisiä tyyppejä yhdistää yksi ominaisuus: Asosiaalinen, eli antisosiaaline
    74
    420
  19. Lukijalaisuutta ei enää ole vl-liikkeessä

"Nimitys lukijaisuus tulee siitä, että he ajattelivat tavallisellakin ihmisellä olevan oikeus tutkia Raamattua ja muita
    18
    420
  20. Paavalin kirjeet mitättömiä?

O. Voittosen linjanvedon mukaan myös Paavalin kirjeet ovat mitättömiä. Minkä vuoksi ukkopaha sitten niitä rustasi?
    Kristinusko
    6
    419