kapi_

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.
Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.
Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:
Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!
(Eino Leino)
Ja onhan myös näin:
Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!
(Omar Khaijam)
Aloituksia
441
Kommenttia
6630
Päivänpolitiikasta - ja vähän muustakin
Kapi tässä. En ole aikoihin palstalla käynyt, joten on jo aika tulla pistäytymään. Teen pienen katsauksen viimekäyntini5578Puolueiden kannatuksen murroksesta
Puolueittemme kannatus on ollut melkoisessa murroksessa tällä vuosisadalla. Tässä netistä poimimiani tietoja viiden nyt6478Maailman muuttuessa
"Niin muuttuu maailma, Eskoseni", lausahti suutari Tobias Esko-pojalleen Aleksis Kiven Nummisuutareissa. Niin on muuttun8178Voi Anne-parkaa!
Kun tämä nykyinen hallitus muodostettiin, ajattelin, että on siinä ainakin yksi sellainen ministeri, joka varmasti onnis1177Meneekö Sanna Sipilän ansaan?
Olen täällä useammankin kerran kehunut pääministeriämme. Sanna on kehunsa ansainnut varmalla esiintymisellään, myös päät6577Suomi on hieno maa
Keskusta tai muukaan politiikka ei nyt anna aihetta avaukselle. Siksipä ylistän nyt maatamme ja siinä samalla tulee kiit2776Puoluekenttämme murroksessa
Suomessa koko valtiollisen olemassaolomme ajan kaksi puoluetta on pysynyt muita puolueita varmimmin poliittisessa johdos8875Onnittelut keskustalaisille - ja amerikkalaisille!
Terveydelliset syyt, joista olen kertonut, ovat viime viikkoina antaneet minulle kyllin ajateltavaa niin, että tämä pals3874Hyvää äitienpäivää!
Toivotukseni on kaikille äideille ja toivon mahdollisimman monen täälläkin kirjoittelevan tämän toivotuksen äideilleen o1974Keskustan puoluekokouksen lähestyessä
Puoluekokous on vajaan viikon kuluttua, 4.-5.9. Kokouksen tärkein tapahtuma on puolueen puheenjohtajavaali. Tällainen ei12373Varmin tapa välttää vahinkoja
Ei ole kapinallinen näkemys, vaan vanha väite, että jos ei mitään tee, ei tule vahinkojakaan. Oikeaksi väite osoittautuu4973Työvoimapulasta ym.
Edellisessä avauksessani keskiviikkona 20.10. sanoin jättäväni palstan rauhaan vähän pidemmäksikin ajaksi, mutta lupasin2572Hyviä uutisia
Suomen lisävelkaantuminen on nyt pysähtynyt. Toistaiseksi. Hyvä kuitenkin niin, vaikka velkaantuminen voi jatkua - ja to4168Sipilä on epäsuosituin ehdokas pääministeriksi
Aamun Hesarissa on Kantar TSN:n gallup, jossa selvisi, että Pekka Haavisto olisi kansan suosikki pääministeriksi. Heljäs3167Miksi Kokoomus möhli Kirsi Pihan kohdalla?
Pitkän elämäni saatossa olen äänestellyt useitakin puolueita, mutta viimeisten parinkymmenen vuoden aikana vain kokoomus967Hallitus saa vankkaa tunnustusta kansalta
Hesarin syyskuun gallupissa puolueiden kannatukset junnaavat samoina kuin olivat kuukautta aikaisemminkin, eli tällaisin8366Maassa kaikki hyvin, hallitus on vankka...
... eikä kätyrlaumaa näy missään. Tämä tuli mieleeni aito-arskan joitakin aikoja sitten laittaman avauksen alkusanoista,1866Pääkaupunki suunnannäyttäjänä
Kun pääkaupunki tietysti näyttää suuntaa koko maalle, on paikallaan hieman tarkastella äänestyskäyttäytymistä täällä Hel5666Väyrynen lyttää kikyn
Olen ollut kovinkin Väyrys-vastainen, kuten varmaan olette huomanneet. Mutta jokohan pirulauta pitää minunkin alkaa usko4266Muutoksen tuulet puhaltavat!
Hallitus vaihtuu, kepussa vaihtuu puheenjohtaja ja vuodenaika vaihtuu. Nämä muutokset ovat varmoja, mutta emme vielä tie4266