Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

441

Kommenttia

6630

1. Päivänpolitiikasta - ja vähän muustakin

Kapi tässä. En ole aikoihin palstalla käynyt, joten on jo aika tulla pistäytymään. Teen pienen katsauksen viimekäyntini
    Suomen Keskusta
    55
    78
  2. Puolueiden kannatuksen murroksesta

Puolueittemme kannatus on ollut melkoisessa murroksessa tällä vuosisadalla. Tässä netistä poimimiani tietoja viiden nyt
    Puolueet
    64
    78
  3. Maailman muuttuessa

"Niin muuttuu maailma, Eskoseni", lausahti suutari Tobias Esko-pojalleen Aleksis Kiven Nummisuutareissa. Niin on muuttun
    Suomen Keskusta
    81
    78
  4. Voi Anne-parkaa!

Kun tämä nykyinen hallitus muodostettiin, ajattelin, että on siinä ainakin yksi sellainen ministeri, joka varmasti onnis
    Suomen Keskusta
    11
    77
  5. Meneekö Sanna Sipilän ansaan?

Olen täällä useammankin kerran kehunut pääministeriämme. Sanna on kehunsa ansainnut varmalla esiintymisellään, myös päät
    Suomen Keskusta
    65
    77
  6. Suomi on hieno maa

Keskusta tai muukaan politiikka ei nyt anna aihetta avaukselle. Siksipä ylistän nyt maatamme ja siinä samalla tulee kiit
    Puolueet
    27
    76
  7. Puoluekenttämme murroksessa

Suomessa koko valtiollisen olemassaolomme ajan kaksi puoluetta on pysynyt muita puolueita varmimmin poliittisessa johdos
    Suomen Keskusta
    88
    75
  8. Onnittelut keskustalaisille - ja amerikkalaisille!

Terveydelliset syyt, joista olen kertonut, ovat viime viikkoina antaneet minulle kyllin ajateltavaa niin, että tämä pals
    Suomen Keskusta
    38
    74
  9. Hyvää äitienpäivää!

Toivotukseni on kaikille äideille ja toivon mahdollisimman monen täälläkin kirjoittelevan tämän toivotuksen äideilleen o
    Suomen Keskusta
    19
    74
  10. Keskustan puoluekokouksen lähestyessä

Puoluekokous on vajaan viikon kuluttua, 4.-5.9. Kokouksen tärkein tapahtuma on puolueen puheenjohtajavaali. Tällainen ei
    Suomen Keskusta
    123
    73
  11. Varmin tapa välttää vahinkoja

Ei ole kapinallinen näkemys, vaan vanha väite, että jos ei mitään tee, ei tule vahinkojakaan. Oikeaksi väite osoittautuu
    Suomen Keskusta
    49
    73
  12. Työvoimapulasta ym.

Edellisessä avauksessani keskiviikkona 20.10. sanoin jättäväni palstan rauhaan vähän pidemmäksikin ajaksi, mutta lupasin
    Suomen Keskusta
    25
    72
  13. Hyviä uutisia

Suomen lisävelkaantuminen on nyt pysähtynyt. Toistaiseksi. Hyvä kuitenkin niin, vaikka velkaantuminen voi jatkua - ja to
    Suomen Keskusta
    41
    68
  14. Sipilä on epäsuosituin ehdokas pääministeriksi

Aamun Hesarissa on Kantar TSN:n gallup, jossa selvisi, että Pekka Haavisto olisi kansan suosikki pääministeriksi. Heljäs
    Suomen Keskusta
    31
    67
  15. Miksi Kokoomus möhli Kirsi Pihan kohdalla?

Pitkän elämäni saatossa olen äänestellyt useitakin puolueita, mutta viimeisten parinkymmenen vuoden aikana vain kokoomus
    Kansallinen Kokoomus
    9
    67
  16. Hallitus saa vankkaa tunnustusta kansalta

Hesarin syyskuun gallupissa puolueiden kannatukset junnaavat samoina kuin olivat kuukautta aikaisemminkin, eli tällaisin
    Suomen Keskusta
    83
    66
  17. Maassa kaikki hyvin, hallitus on vankka...

... eikä kätyrlaumaa näy missään. Tämä tuli mieleeni aito-arskan joitakin aikoja sitten laittaman avauksen alkusanoista,
    Suomen Keskusta
    18
    66
  18. Pääkaupunki suunnannäyttäjänä

Kun pääkaupunki tietysti näyttää suuntaa koko maalle, on paikallaan hieman tarkastella äänestyskäyttäytymistä täällä Hel
    Suomen Keskusta
    56
    66
  19. Väyrynen lyttää kikyn

Olen ollut kovinkin Väyrys-vastainen, kuten varmaan olette huomanneet. Mutta jokohan pirulauta pitää minunkin alkaa usko
    Suomen Keskusta
    42
    66
  20. Muutoksen tuulet puhaltavat!

Hallitus vaihtuu, kepussa vaihtuu puheenjohtaja ja vuodenaika vaihtuu. Nämä muutokset ovat varmoja, mutta emme vielä tie
    Suomen Keskusta
    42
    66