Ilmestyskirja jakaantuu kolmeen osaan.
Jeesus käski Johannesta näin: kirjoita
- mitä olet nähnyt
- mikä nyt on
- mitä tämän jälkeen on tapahtuva
Ennen tuota kolmiosaista kirjoitustehtävän antoa
Jeesus oli jo aivan näyn alkuhetkessä sanonut näin:
"Kirjoita kirjaan, mitä näet"
Ja sitten Johannes saa nähdä ... Jeesuksen:
10. Minä olin hengessä Herran päivänä,
ja kuulin takaani suuren äänen, ikäänkuin pasunan äänen,
11. joka sanoi: "Kirjoita kirjaan, mitä näet,
ja lähetä niille seitsemälle seurakunnalle,
Efesoon ja Smyrnaan ja Pergamoon ja Tyatiraan
ja Sardeeseen ja Filadelfiaan ja Laodikeaan."
12. Ja minä käännyin katsomaan, mikä ääni minulle puhui;
ja kääntyessäni minä näin seitsemän kultaista lampunjalkaa,
13. ja lampunjalkain keskellä Ihmisen Pojan muotoisen,
pitkäliepeiseen viittaan puetun ja rinnan kohdalta kultaisella vyöllä vyötetyn.
14. Ja hänen päänsä ja hiuksensa olivat valkoiset
niinkuin valkoinen villa, niinkuin lumi,
ja hänen silmänsä niinkuin tulen liekki;
15. hänen jalkansa olivat ahjossa hehkuvan, kiiltävän vasken kaltaiset,
ja hänen äänensä oli niinkuin paljojen vetten pauhina.
16. Ja hänellä oli oikeassa kädessään seitsemän tähteä,
ja hänen suustaan lähti kaksiteräinen, terävä miekka,
ja hänen kasvonsa olivat niinkuin aurinko, kun se täydeltä terältä paistaa.
17. Ja kun minä hänet näin,
kaaduin minä kuin kuolleena hänen jalkojensa juureen.
Ja hän pani oikean kätensä minun päälleni sanoen:
"Älä pelkää! Minä olen ensimmäinen ja viimeinen,
18. ja minä elän; ja minä olin kuollut,
ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti,
ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.
Johannes siis OLI NÄHNYT tuon edellä kerrotun,
kun Jeesus sanoi Hänelle:
19. Kirjoita siis, MITÄ OLET NÄHNYT
ja MIKÄ NYT ON
ja MITÄ TÄMÄN JÄLKEEN ON TAPAHTUVA.
Sitten Jeesus alkaa selittää Johannekselle sitåä, mitä hän jo oli nähnyt:
20. Niiden seitsemän tähden salaisuus,
jotka NÄIT minun oikeassa kädessäni,
ja niiden seitsemän kultaisen lampunjalan salaisuus on tämä:
ne seitsemän tähteä ovat niiden seitsemän seurakunnan enkelit,
ja ne seitsemän lampunjalkaa ovat ne seitsemän seurakuntaa."
Tässä oli se osa Ilmestyskirjaa, josta Jeesus sanoi:
Kirjoita, mitä olet nähnyt.
Tuon Johannes oli nähnyt tuossa vaiheessa,
kun Jeesus tuossa hetkessä puhui ja sanoi:
"Kirjoita, mitä olet nähnyt, mikä nyt on, ja mitä tämän jäkeen on tapahtuva."
Seuraavaksi Johannes kirjoittaa
Jeesukselta saamansa tehtävänannon mukaisesti osion siitä,
MIKÄ NYT ON.
Ja sitten sen jälkeen osion siitä,
MITÄ TÄMÄN JÄLKEEN ON TAPAHTUVA.
Avain Ilmestyskirjaan
37
228
Vastaukset
- Ihana Fantasti
Epäuskoiset, uskomattomat, ateistit, jumalattomat, skeptikot, valistuneet, "realistit" ja kaikki muut eri nimikkeiden alla majailevat jumalankieltäjät pohjimmiltaan vaativat äärimmäisellä ehdottomuudella, että Jumalaa ei saa olla olemassa!
He ovat panneet koko elämänsä peliin tämän vaatimuksensa tueksi.
Siitä seurauksena heidän on johdonmukaisesti kiellettävä kaikki todisteet ja merkit, jotka viittaisivat Jumalan olemassaoloon. Erityisesti heidän on kiellettävä Raamattu Jumalan ilmoituksena.
Tästä syystä Raamatussa ei saa olla, eikä voi olla mitään tulevaisuuteen viittaavaa profetiaa.
Heidän kanssaan on oikeastaan aivan turha yrittää keskustella mitään Raamatusta.
Menkööt sinne, minkä ovat matkansa suunnaksi valinneet.
Korkeintaan kannattaa heitellä vähän rukouksia perään.- -
"Epäuskoiset, uskomattomat, ateistit, jumalattomat, skeptikot, valistuneet, "realistit" ja kaikki muut eri nimikkeiden alla majailevat jumalankieltäjät pohjimmiltaan vaativat äärimmäisellä ehdottomuudella, että Jumalaa ei saa olla olemassa!"
Höpöhöpö. Minulle on yhdentekevää, uskooko joku jumaliin tai ei. Kunhan tekee sen niin, että suvaitsee niitäkin, joilla on asioista eriäviä mielipiteitä. Jumalankieltäjä en edes voi olla, koska kieltääkseen jotain on uskottava sen olemassaoloon. Olemattoman olemassaoloa ei voi kieltää.
"He ovat panneet koko elämänsä peliin tämän vaatimuksensa tueksi."
Höpöä jälleen. Mahtipontista höpöä. Minulla on tämä yksi ja ainoa elämä ja elän sen kuten parhaaksi näen. Mikään, mitä sanot tai teet ei muuta asiaa.
"Siitä seurauksena heidän on johdonmukaisesti kiellettävä kaikki todisteet ja merkit, jotka viittaisivat Jumalan olemassaoloon."
Höpöä taas. Jumalan tai jumalien olemassaolosta ei ole olemassa ensimmäistäkään todistetta, joten moista ei voi taaskaan kieltää.
"Erityisesti heidän on kiellettävä Raamattu Jumalan ilmoituksena."
Raamattu on kokoelma pääosin muista, vielä vanhemmista mytologioista kopioituja kansantaruja. Ehkä seassa hiukan aitoa historiaakin, se vain on sekoitettu em. tarustoon. Useita kertoja käännetty ja väännetty, sensuroitu ja kulloisenkin vallassaolijan mielen mukaiseksi muotoiltu. Höpöhöpö jälleen.
"Tästä syystä Raamatussa ei saa olla, eikä voi olla mitään tulevaisuuteen viittaavaa profetiaa."
Tulkitsemalla tulkitsemasta päästyäänkin voi ihan mitä tahansa väittää profetiaksi.
"Heidän kanssaan on oikeastaan aivan turha yrittää keskustella mitään Raamatusta."
Pakottaako joku?
"Menkööt sinne, minkä ovat matkansa suunnaksi valinneet."
Näin olen ajatellut tehdä.
"Korkeintaan kannattaa heitellä vähän rukouksia perään."
Ihan vapaasti, ei kai niistä haittaakaan ole. Jos ei hyötyäkään.
- Varmasti Avain
Ilmestyskirjaan ja kaikkiin Jumalan antamiin profetioihin on Jeesuksen nimessä saatu Pyhän Hengen opetusta, amen.
- Inhottava realisti
Jep. Tuo se riittää vastaukseksi ihan kaikkeen!!!
- Se on Raamatun
ilmoittama vastaus ja tietysti totta niinkuin jokainen voi tulla tuntemaan jos tahtoo ja pysyy kestäväisesti anomisessa ja kasvaa Jumalan tahdossa tai itseasiassa antaa Jeesuksen kasvaa ja itse vähenee.
- Ihmesten ongelma
suhteessa Jumalaan ja Jeesukseen ja sanoihinsa profeettojensa ja apostolejansa kautta on se, ettei uskota selvää opetusta ja sanan mukaan ojentauduta vaan korvasyyhyyn hankitaan opettajia jotka mielistelevät ihmisiä oman etunsa tähden, näin oli Israelissa Jeesuksen aikaan ja näin on tänäänkin sillä on inhimillistä ja molemmille osapuolille mieluista, mutta Paavali opetti ettei häntä lähetty mielistelmään ihmisiä vaan totuuden sanaa esilläpitämään.
- Mikä nyt on - Efeso
Ihana Fantasti
Sinä ilmeisesti et kuulu tuohon määrittelemääsi joukkoon,
vaan olet saanut kohdata Jeesuksen. Sinä tunnet Hänet. Ja Hän sinut.
Jeesus sanoo:
"Minä tiedän sinun tekosi ja vaivannäkösi ja kärsivällisyytesi,
ja ettet voi pahoja sietää;
sinä olet koetellut niitä, jotka sanovat itseänsä apostoleiksi, eivätkä ole,
ja olet havainnut heidät valhettelijoiksi;
ja sinulla on kärsivällisyyttä,
ja paljon sinä olet saanut kantaa minun nimeni tähden, etkä ole uupunut.
Mutta se minulla on sinua vastaan,
että olet hyljännyt ensimmäisen rakkautesi.
Muista siis, mistä olet langennut, ja tee parannus,
ja tee niitä ensimmäisiä tekoja;
mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi
ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta.
Mutta se sinulla on,
että sinä vihaat nikolaiittain tekoja, joita myös minä vihaan." - Westsider
Siinäkin lampunjalka on seurakunnan sympoli.
- Tyhjää inttämistä
Jumalattomien eipä, eipäs, ei, ei - inttämiset ovat tyhjää jauhamista.
Luulo ei ole tiedon väärtti. Pimeydessä valkonenkin hevonen näyttää mustalta, eikä "sokea" erota sitä eikä tätä.
Unohtakaa ja sivuuttakaa jumalattomien tyhjän jauhaminen. Ei anna aihetta.
Ei tehoa, niille - jotka tietävät- jotka tunteva Elävän Jumalan. - Olet oikeassa
Tyhjää inttämistä kirjoitti:
Jumalattomien eipä, eipäs, ei, ei - inttämiset ovat tyhjää jauhamista.
Luulo ei ole tiedon väärtti. Pimeydessä valkonenkin hevonen näyttää mustalta, eikä "sokea" erota sitä eikä tätä.
Unohtakaa ja sivuuttakaa jumalattomien tyhjän jauhaminen. Ei anna aihetta.
Ei tehoa, niille - jotka tietävät- jotka tunteva Elävän Jumalan.että pimeydessä valkoinenkin hevonen ymmärretään väärin, vieläpä antikristillisesti, sillä paha tekeytyy vanhurskauden palvelijaksi.
Surullista on luopumus ihmisten keskuudessa.
- Inhottava realisti
Ilmestyskirja ei ole missään määrin muuttumassa todeksi. Mitä tahansa voidaan sen nimissä väittää, mutta todeksi se ei muutu.
Suuri osa Ilmestyskirjan tulkinnoista on amerikkalaista alkuperää. Epäilemättä myös tv7 nostaa esiin "faktaa" sisältäviä dokumentteja.- tuhat ja yksi
Enemmän kuin kaksi äkkipukuista todistajaa todistaa !
Etteivät ilmestyskirjan ennustukset muutu todeksi vaikka kuinka moneen kertaa sen sanomaa muuttaisi.
>>> Surullista on luopumus ihmisten keskuudessa.>>>
Ei mielestäni , se ole surullista ,jos vuosituhansisits harhakäsityksistä pääsee selvyyteen ja ei niitten enää anna vaikuttaa ihmisen elämiseen.
Että paha syntinen ja Jumalaton on sellainen ihminen joka ei usko Kristinuskon Jeesus kertomuksiin.
Noh empä usko , eivät ainakaan ole tappamassa toisiaan , sen oikean uskon puolesta ja kaikkinainen paha se näkyy seuraavan Kristikansaakin , ei siinä auta edes , mikään rituaali ei "Pyhässä Hengessä" kieriskely lattialla, ei kielillä puhuminen , ei muukaan "Pyhän Hengen" kaste. - Mitä jumalattomuutta
tuhat ja yksi kirjoitti:
Enemmän kuin kaksi äkkipukuista todistajaa todistaa !
Etteivät ilmestyskirjan ennustukset muutu todeksi vaikka kuinka moneen kertaa sen sanomaa muuttaisi.
>>> Surullista on luopumus ihmisten keskuudessa.>>>
Ei mielestäni , se ole surullista ,jos vuosituhansisits harhakäsityksistä pääsee selvyyteen ja ei niitten enää anna vaikuttaa ihmisen elämiseen.
Että paha syntinen ja Jumalaton on sellainen ihminen joka ei usko Kristinuskon Jeesus kertomuksiin.
Noh empä usko , eivät ainakaan ole tappamassa toisiaan , sen oikean uskon puolesta ja kaikkinainen paha se näkyy seuraavan Kristikansaakin , ei siinä auta edes , mikään rituaali ei "Pyhässä Hengessä" kieriskely lattialla, ei kielillä puhuminen , ei muukaan "Pyhän Hengen" kaste.tuotkaan esille, mutta ongelmasi on juuri siinä, että mitä kylvät sitä niität, sillä jokainen anova saa ja etsivä löytää, mutta sinä rajaat itsesi omilla asenteillasi ulos vastaanottajien joukosta.
Tietysti luopumus on enemmän kuin surullista, sillä loppu on kauhistuttava.
Samoin vaikka Jumalan tuomiot tulevat, niin nähdään jo edeltä ettei parannusta tahdota tehdä. Jos tämä ei ole surullista, niin on paatumus jo kokonaan sijan saanut sydämessä.
- Mitä olet nähnyt
Valtavan paha olo näyttää kaikilla keskustelijoilla olevan.
Niin paha olo, ettei yksikään keskustelija ole tainnut edes huomata,
mikä oli aloituksen aihe.
Yksikään keskustelija ei ole ollut kiinnostunut avaimesta Ilmestyskirjaan,
josta olisin halunnut tässä ketjussa keskustella.
Jokainen on vain purkanut pahaa oloaan.
Kun on noin syvää pahoinvointia,
niin on suorastaan elämän ja kuoleman kysymys,
ettei ihminen kuivu kuoliaaksi. Jeesus lupaa:
"Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi". Ilm 21:6
Toivon virvoitusta elämäänne! - Inhottava realisti
Minun oloni on ainakin kohtuullinen.
Ilmestyskirjan voi tulkita aivan miten haluaa. Yksikään tulkinta ei ole johtanut toistaiseksi mihinkään muuhun kuin lisäspekulaatioihin.
Mitään avainta ei ole olemassakaan.- tuhat ja yksi
Avain tässä!
>>>Mitään avainta ei ole olemassakaan.>>>
- Kristinusko luotiin uudeksi uskonnoksi Rooman valtakunnassa, siihen otettiin aineksia juutalaisten ja muitten uskontojen tavoista ja uskomuksista.
- Kristinuskon kirjoituksen kirjoittajat eivät omassa uskossaan olleet täysin tietoisia kaikista juutalaisten historiaan liittyvistä asioista ja niitä asioita joista eivät tienneet he loivat oman uskonkäsitteen ,joka oli vastoin historiallisia totuuksia.
- Niinpä Johanneskin kirjoitti Ilmestyskirjan jossa on aivan selviä lainnauksia samoista juutalaisten kirjoituksista ja perimätiedosta jota myös Raamattumme V.t. kirjoitukset sisältää.
- Johannes on tulkinnut oman aikansa ja ennustukseksi myös hänen jäkeensä tulevasta Flavius suvun hallitsijasta Antikristuksena !
- Niinkuin muukin Uusi testamentti kertoo saman suuntaista kertomusta pikaisesta vainosta ja Jeesuksen takaisintulosta.
- Mitään ei tapahtunut harhauskomus ei täyttynyt niitten ihmisten elin aikana, niin kuin alku Kristillinen seurakunta uskoi.
- Tuota valhetta nyt sitten on erilaisina selityksinä pidetty yllä n, 2000 vuotta.
Tällä aukeaa Ilmestyskirja ja tällä poistuu peite Ilmestyskirjan yltä ja tällä poistuu rätti uskovan silmiltä !
- Isällä Avaimet
Jeesuksen Nimessä Herran Hengessä, amen. Hallelujah!
- Mitä olet nähnyt
Eikö todellakaan ole yhden yhtäkään, joka olisi ymmärtänyt edes sen,
minkälaisen avaimen Ilmestyskirjaan minä aloituksessa esittelin.- tuhat ja yksi
>>> Eikö todellakaan ole yhden yhtäkään, joka olisi ymmärtänyt edes sen,
minkälaisen avaimen Ilmestyskirjaan minä aloituksessa esittelin.>>>
Ei todellakaan,
- Raota avaimellasi luukkua , "mitä nyt on " eli sitä aikaa missä Johannes eli ? - No kun Isä on
antanut armossaan ymmärrystä ja ihan pelottavasti tulevista, niin en nyt ymmärrä, mikä on se tärkeä pointi tässä. Tietysti Ilmestyskirja on tärkeä ja hyvä on se jokaisen lukea anoen Herran Jeesusken Hengen opetusta.
Nyt on paljon tapahtunut ja tulee tapahtumaan Ilmestyskirjan mukaan kun tuo seitsenvuotisjakso alkaa ja sinettejä aletaan avata, sillä ovat lukittuna olleet niinkuin Danielissa kirjoitetaan ja Israelin on koottu ja näin yhden osan hajaannus on loppunut.
Autuaat kaikki, jotka omaavat Jumalan Hengen voiman ja siinä lujittuvat Jumalan armossa kuten on opetettu, että voisimme seisoa kestävinä ja tehdä mitä Jeesus tahtoo kauttamme tehdä.
Mikä oli ja on ja tämän jälkeen on tapahtuva, on osin historiaa mutta suurimmaksi osaksi vielä tulevaa ja ihmiskunnan historian vaikeinta aikaa, niinkuin Jeesus opetti, autuaat ne, jotka Herraansa odottavat rukoillen ja valvoen, amen. - tuhat ja yksi
No kun Isä on kirjoitti:
antanut armossaan ymmärrystä ja ihan pelottavasti tulevista, niin en nyt ymmärrä, mikä on se tärkeä pointi tässä. Tietysti Ilmestyskirja on tärkeä ja hyvä on se jokaisen lukea anoen Herran Jeesusken Hengen opetusta.
Nyt on paljon tapahtunut ja tulee tapahtumaan Ilmestyskirjan mukaan kun tuo seitsenvuotisjakso alkaa ja sinettejä aletaan avata, sillä ovat lukittuna olleet niinkuin Danielissa kirjoitetaan ja Israelin on koottu ja näin yhden osan hajaannus on loppunut.
Autuaat kaikki, jotka omaavat Jumalan Hengen voiman ja siinä lujittuvat Jumalan armossa kuten on opetettu, että voisimme seisoa kestävinä ja tehdä mitä Jeesus tahtoo kauttamme tehdä.
Mikä oli ja on ja tämän jälkeen on tapahtuva, on osin historiaa mutta suurimmaksi osaksi vielä tulevaa ja ihmiskunnan historian vaikeinta aikaa, niinkuin Jeesus opetti, autuaat ne, jotka Herraansa odottavat rukoillen ja valvoen, amen.Mikäkö tärkeää !
>>>Nyt on paljon tapahtunut ja tulee tapahtumaan Ilmestyskirjan mukaan kun tuo seitsenvuotisjakso alkaa ja sinettejä aletaan avata, sillä ovat lukittuna olleet niinkuin Danielissa kirjoitetaan ja Israelin on koottu ja näin yhden osan hajaannus on loppunut.>>>
Se mielestäni kun olet täydellisessä uskonharhassa.
Dan. 9:27. Jakeen kohta on jo Syyrian Seleukidien ajalla elettyä historiaa ja sen Uusi testamentti uudessa uskonnossa selittää aivan toisenlaiseen uskon käsitteeseen ,ymmärtämättä juutalaisten menneisyyttä yli 200 vuoden päähän taaksepäin Joh, ilm, kirjoitus ajankohdasta. - yksi tuhannesta
tuhat ja yksi kirjoitti:
Mikäkö tärkeää !
>>>Nyt on paljon tapahtunut ja tulee tapahtumaan Ilmestyskirjan mukaan kun tuo seitsenvuotisjakso alkaa ja sinettejä aletaan avata, sillä ovat lukittuna olleet niinkuin Danielissa kirjoitetaan ja Israelin on koottu ja näin yhden osan hajaannus on loppunut.>>>
Se mielestäni kun olet täydellisessä uskonharhassa.
Dan. 9:27. Jakeen kohta on jo Syyrian Seleukidien ajalla elettyä historiaa ja sen Uusi testamentti uudessa uskonnossa selittää aivan toisenlaiseen uskon käsitteeseen ,ymmärtämättä juutalaisten menneisyyttä yli 200 vuoden päähän taaksepäin Joh, ilm, kirjoitus ajankohdasta.> tuhat ja yksi: Mikäkö tärkeää !
Sinun uudestisyntyminen elävästä vedestä ja Pyhästä Hengestä on sinulle tärkein asia, sillä vain siten voi elämäsi merkitys täyttyä, rakas kanssamatkaaja.
Ano Jeesuksen nimessä Jumalalta elävää vettä ja Pyhän Hengen armolahjaa, niin Jumala Opettajanasi voit oppia tuntemaan Jeesuksen valtakunnan asioita ja myös pyhiä kirjoituksia, samoin saat armoaan ja totuuttaan ja nimesi elämänkirjaan ja mikä parasta voit rakastaa Jeesusta, sillä antaa sitä sinulle armoliitossaan kun teet tahtoaan Pyhässä Hengessä, amen. Hallelujah!
>> Nyt on paljon tapahtunut ja tulee tapahtumaan Ilmestyskirjan mukaan kun tuo seitsenvuotisjakso alkaa ja sinettejä aletaan avata, sillä ovat lukittuna olleet niinkuin Danielissa kirjoitetaan ja Israelin on koottu ja näin yhden osan hajaannus on loppunut.
> Se mielestäni kun olet täydellisessä uskonharhassa.
En ole vaan näin se menee, tietysti aika näyttää, mutta vahvistuu vahvistumistaa ja kirkastuu kirkastumistaan Jumalan antamana. Voit jäädä rannalle äimistelemään, mutta parempi tänään avuksi huutaa Jeesusta, että sinut siirtäisi Pelastuksen Kalliolle, sillä vain siten kestät koetukset ja voit rakentaa lujasti Jumalan armossa ja totuudessa Jeesuksen opetuksen mukaan, amen.
Ongelmasi on uskon puute Jeesukseen, sillä ilman uskoa on mahdoton olla otollinen Herralle, ano rakas kanssamatkaaja uskoa, sillä anovalle annetaan. Toki kannattaa sinun käydä yhdessä uskovien kanssa anomaan, sillä siinä on myös Jumalan tahto, silä toimii seurakuntansa kautta ja on parasta kaikille. Jos sinut näkisin silmätysten tahtoisin tietysti rukoilla puolestasi ja miten Herra johdattaisi, niin voisit vapautua peloistasi ja harhoistasi, näin ainakin toivon ja uskon osallesi. Tietysti vain Isä tietää taivaassa tilanteesi, mutta pidän sinua kuitenkin vilpittömänä etsijänä vaikka teetkin sen kovin luopumusta edistävästi nykyiselläsi.
Herran Jeesuksen nimessä toivon sinulle armoaan ja totuuttaan, sillä on kaikille ihmisille tarkoitettu ja kohtasihin Saulus Tarsolainenkin Herransa vaikka oli menossa vangitsemaan ja pahoin kohtelemaan opetuslapsiaan.
- Mikä nyt on - Efeso
Avain oli todellakin tuo Jeesuksen Johannekselle antama
3-osainen kirjoitustehtävä.
Osan 1 eli sen "mitä olet nähnyt",
minä jo sitten avasinkin.
Osaa 2 eli sitä "mikä nyt on",
olen myös jo raottanut.- tuhat ja yksi
Älä viserrä samaa vaan kerro mitä se on ?
>>>Mikä nyt on - Efeso
olen myös jo raottanut. >>> - Mitä olet nähnyt
tuhat ja yksi kirjoitti:
Älä viserrä samaa vaan kerro mitä se on ?
>>>Mikä nyt on - Efeso
olen myös jo raottanut. >>>Sama avain, jolla koko Ilmestyskirja ensin avataan,
on avain myös sen toisen osion avaamiseen.
Ja edelleen tuon toisen osion sisällä se on avain
kunkin seitsemän eri ajankohtaviestin avaamiseen.
Eli kun alamme lukea, mitä Jeesus käskee kirjoittaa
Efeson seurakunnan lähettiläälle, niin käytämme jälleen avainta
- mitä olet nähnyt
- mikä nyt on
- mitä tämän jälkeen on tapahtuva.
Minä olen jo paljastanut, mikä on avain Ilmestyskirjaan.
Sen lisäksi minä olen jo kertonut jotain Ilmestyskirjan osiosta:
"Mitä olet nähnyt".
Minä olen myös raottanut ovea Ilmestyskirjan osioon
"Mikä nyt on".
Ja haluaisin seuraavaksi kurkistaa Jeesuksen viestiin Efeson lähettiläälle.
Mutta minun on vaikea edetä, kun en tiedä, minkä verran olet ymmärtänyt.
Itse asiassa sinähän sanoit, ettet ole ymmärtänyt vielä yhtään mitään.
Ja silloin minun ei tietenkään ole mitään mieltä jatkaa eteenpäin.
Jos on niin, kuin joistain viesteistäsi hiukan kajastaa,
että sinun tarkoituksesi ja ainoa päämäärä on vain repiä ja tallata maahan,
niin silloin tulen noudattamaan Jeesuksen kehotusta:
"Älkää antako pyhää koirille,
älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen,
etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä."
Eli kysyn nyt sinulta: Oletko sinä todella kiinnostunut siitä,
mitä Jeesus tahtoo sanoa sinulle ja minulle sen viestin kautta,
jonka otsikkokentässä lukee Efeso?
- Ihana Fantasti
Mennyt aikamuoto Ilm.2:2-3
Preesens Ilm. 2:4
Futuuri Ilm. 2:5
Onko tähän vastaus Ef. 4,5,6?- yksin armosta
Niin, kuinka nuo Efesolaiskirje ja Johanneksen ilmestys menevät ajallisesti? Onko Efesolaiskirje kirjoitettu ensin? Hyvät luvut löysit ainakin, Ihana Fantasti!
- Mikä nyt on - Efeso
Paavalin kirje Efesolaiskirje on tietenkin hyvin tärkeä rinnakkaisteksti,
kun luemme Ilmestyskirjasta Jeesuksen viestiä Efesolle.
Efesolaiskirje jakaantuu selvästi kahtia.
Ja tuo kahtia jako tapahtuu todellakin lukujen 3 ja 4 taitekohdassa.
Eli Paavalin kirjeessä Efesolaisille luvuissa 1-3 on perustus uskonelämälle.
Ja tuo perustus on kokonaan meidän ulkopuolellamme.
Luvussa 1
Paavali kiinnittää katseemme siihen perintöön,
joka meille Jumalan lapsena on talletettu.
Meille on annettu vieläpä sinetti/vakuus/pantti tuosta perinnöstä.
Luvussa 2
Paavali tuo esille sen faktan, että me olemme pelastetut.
Meidät on jo asetettu tai kirjaimellisesti kääntäen pantu istumaan
Jeesuksen kanssa taivaallisiin.
Luvussa 3
Paavali päättää johdantoaan:
"niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina,
voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää,
mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on,
ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden"
Sitten Paavali kirjoittaa sanoo oikein Aamen!
Ja aloittaa toisen osion. Miten meidän tulee vaeltaa.
Eli vasta kun olemme täysin levollisesti ja tukevasti istumassa,
kun turvavyöt ovat kiinni, kun olemme täysin tietoisia siitä,
mihin määränpäähän tämä lento vie, alkaa vaelluksemme.
Ja silloin olemme siinä, mitä Paavali kirjoittaa luvuissa 4-6.
Eli Ilmestyskirjaan verraten,
Paavali kirjoittaa koko ajan siitä,
"mikä nyt on".
Tosin Efesolaiskirjeessäkin tulee voimallisesti esille tuo perustus
"mitä olet nähnyt".
Ja toki myös välähdyksiä siitä, mitä tämän jälkeen meille tapahtuu.
Mutta tuohon "lunastuksen päivään saakka" me
a) istumme tukevasti armon perustuksella
b) vaellamme Pyhässä Hengessä ja Valkeudessa
- mikä nyt on - Efeso
Ihana Fantasti
Kuinka täydellisesti sinun nimimerkkisi sopiikaan kuin otsikoksi,
kun tarkastelemme Jeesuksen sanoja Efesolle.
Ja minä haluaisinkin aloittaa tuon Jeesuksen viestin tarkastelun
juuri tuosta asiasta. Heti ensimmäisestä virkkeestä:
"Efeson seurakunnan enkelille kirjoita" (Ilm 2:1).
Efeso tarkoittaa "kaunista / täydellistä / haluttavaa".
Jeesus osoittaa siis ensimmäisen seurakuntaviestinsä sanat jollekin,
joka Hänen silmissään on sitä, mitä tuo nimi osoittaa.
Jeesus ilmaisee siis aivan ensimmäiseksi sen,
mitä Hän on nähnyt meissä. Jo Vanhan Testamentin sivuilla Hän sanoo:
"Ja ihastukseni olivat ihmislapset" (San 8:31).
Jokainen ihmislapsi on Jeesukselle niin arvokas,
että Hän antoi itsensä uhriksi pelastaakseen hänet.
Saadakseen itselleen Hänessä pyhitetyn ihanan ja täydellisen morsiamen.
Eli jo tuo avaus Efeson seurakunnan lähettiläälle,
siis jo viestin ensimmäinen sana "Efeso"
iskee suoraan viestin ytimeen.
Sillä vaikka Jeesus näkee Efeson kauniina ja haluttavana,
niin Efeso on kadottanut ensirakkautensa.
Ja nyt on vielä niin, että tuo Efeson seurakunnan
lähettiläs, sananpalvelija, seurakunnan johtaja
oli juuri Johannes. Se opetuslapsi, joka oli Jeesukselle erityisen rakas.
Ensimmäisen seurakuntaviestin
Johannes siis kirjoittaa kyynelsilmin kuin muistioksi itselleen,
jotta voisi kertoa omalle Jeesuksen lampaiden laumalle,
mitä Henki seurakunnille sanoo.
Tässä oli nyt siis ajatus Efeson seurakunnalle osoitetun kirjeen
ensimmäisestä lauseesta: "Efeson seurakunnan enkelille kirjoita".
Ja vasta tämän jälkeen avautuu näkymä siihen
kolmiosaiseen viestiin Efesolle,
jossa runkona on tuo kolmijako
- mitä olet nähnyt
- mikä nyt on
- mitä tämän jälkeen on tapahtuva - yksin armosta
Tätä tarkoitin, kun osallistuin huutoosi "are you ready". Meitä on paljon nälkäisiä täällä. Sinulla on meille taivaallista mannaa. Kiitos aarteistasi!!
- Inhottava realisti
Ilmestyskirjan avaimia on yhtä monta kuin on tulkitsijoitakin. Ja KAIKKI selitykset yhtä hyödyttömiä.
Ilmestyskirjasta ei löydy tulevaisuus. Kuvan menneisyydestä se antaa, ei mitään muuta. - Mikä nyt on - Efeso
Tässä ketjussa, jonka ontuen olen avannut,
on ollut esillä yksi tai ehkä jo kaksikin tärkeää asiaa.
Ensimmäinen oli tehtävä, jonka Johannes oli Jeesukselta saanut:
Kirjoita
- mitä olet nähnyt
- mikä nyt on
- mitä tämän jälkeen on tapahtuva.
Toinen tärkeä asia ymmärtää on ... Johannes.
Johannes edustaa koko Kristuksen seurakuntaa.
Ystäväni, älä nyt menetä tätä. Jos haluamme ymmärtää Ilmestyskirjaa,
meidän on käytettävä meille jo Ilmestyskirjan alussa annettua avainta,
mutta jo sitä ennen aivan Ilmestyskirjan alkusanoista lähtien
meille tehdään tiettäväksi, että Johannes on vain yksi meistä
ja hän edustaa koko Kristuksen seurakuntaa.
Kysymyksessä on "Jeesuksen Kristuksen ilmestys,
jonka Jumala antoi hänelle, näyttääkseen palvelijoillensa"
Johannes ottaa vastaan tuon ilmestyksen Kristuksen seurakuntaa varten.
Jeesus näyttäytyy Johannekselle.
Mutta jo ennenkuin Johannes on vielä edes kääntynyt
nähdäkseen, mikä ääni hänelle puhui, oli Jeesus sanonut:
"Kirjoita kirjaan, mitä näet".
Jeesus halusi, että koko Hänen seurakuntansa näkee Hänet.
Ja siksi Johannes kirjoittaa
ensimmäisenä ja kaikkein tärkeimpänä asiana ylös sen,
"mitä oli nähnyt", kun hän näki Jeesuksen.
Nyt meidän on myös ensin nähtävä se, mitä Johanneskin näki.
Me emme voi ottaa vastaan sitä, "mikä nyt on",
ellemme koko ajan katso samalla myös sitä, "mitä olet nähnyt".
Mutta kun Jeesus lähestyy meitä, Hän haluaa aina aivan ensimmäiseksi
meidän tietävän, mitä Hän näkee meissä.
Hän näkee meidät "Efesona" eli "kauniina ja haluttavana".
Mutta heti seuraavaksi Jeesus tahtoo
että me käännämme katseemme Häneen:
"Näin sanoo hän,
joka pitää niitä seitsemää tähteä oikeassa kädessään,
hän, joka käyskelee niiden seitsemän kultaisen lampunjalan keskellä."
Eli avain Efeson viestin avaamiseen on tuossa virkkeessä,
joka on toisto osiosta "mitä olet nähnyt".
Efeso on Jeesuksen silmissä ja Jeesuksen tähden
nimensä mukaisesti "kaunis, täydellinen, haluttava".
Mutta Jeesuksen ihastus ja rakkaus on nyt yksipuolista.
Efeso on hyljännyt ensimmäisen rakkautensa.
Mitä meidän tulee tällaisessa tilanteessa tehdä.
Nostaa katseemme Jeesukseen. Aivan niinkuin Johannes teki,
kun vankileirien synkässä saaristossa yhtäkkiä kuuli äänen takaansa.
Johannes kääntyi katsomaan ....
Jos me olemme samassa tilanteessa kuin Efeso,
on meidän käännyttävä siihen suuntaan, mistä kuulemme tuon äänen.
Äänen, joka on niin voimakas, kuin vain on Jumalan ääni,
joka jo Eedenissä huusi ihmistä.
Jos ensirakkaus on sammunut, ei asiaa ollenkaan korjaa se,
että me vihaamme kaikkea sitä, mitä Efesokin vihasi.
Efeso vihasi oikeita asioita. Mutta ilman Rakkautta sillä ei ole merkitystä.
Tällaisessa tilanteessa meidän on nähtävä, se mitä Johannes oli nähnyt.
Meidän on nähtävä Hänet,
joka käyskentelee illan viileydessäkin etsien meitä kylmenneitä.
Ja samalla meidän on nähtävä se, ja vieläpä ensimmäiseksi,
että Hän pitää meidät oikeassa kädessään.
Ei mikään eikä koskaan voi meitä irrottaa tuosta kädestä,
jossa nuo seitsemän tähteä ovat.
Johannes seurakunnan edustajana oli tuo ensimmäinen tähti.
Nyt hän, se opetuslapsi, jota Jeesus erityisesti rakasti,
saa olla ensimmäisenä meistä näkemässä Hänet,
joka käyskentelee meidän keskellämme ja tietää meistä kaiken,
joka pitää meidät tiukasti oikeassa kädessään eikä meitä hylkää eikä jätä.
Mutta jos ensirakkaus on päässyt sammumaan,
meidän on sytyttävä uudelleen.
Tarvitaan uusi kosketus Hengen liekkiin, Häneen,
joka käyskentelee lampunjalkain keskellä.
Hän saa tuon sammumaisillaan olevan liekin uudelleen hulmahtamaan.
Me voimme taas olla valaisemassa ...
ehkä vain yhtä pimeää huonetta, ehkä vain lähipiiriämme,
tai ehkä kokonaista kaupunkia, jos meidät on asetettu vuorelle.
Mutta jos öljy ei virtaa astiaamme, meidän lamppumme sammuvat.
Mutta Hän käyskentelee lampunjalkain keskellä,
jotta voisimme laittaa lamppumme kuntoon.
Jos emme laita, Jeesus tulee ja työntää lampunjalkamme pois paikaltaan.
Seurakunta toisensa jälkeen on tämän kokenut.
Mutta meidän ei tarvitse tätä kokea. Ei yksilönä eikä seurakuntana.
Muistetaan rukouksin niitä yksilöitä ja seurakuntia,
jotka nyt ovat kuin Efeso.- Tämän jälkeen - Ef
Kaikki seurakuntakirjeet Ilmestyskirjasa päättyvät kehotukseen:
"Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo"
Aivan kirjaimellisti kääntäen tuo menisi ehkä näin:
"Korvan omistava kuulkoon, mitä Henki sanoo uloskutsutuille.
Voittava ...."
Ja näissä kohdin puhutaan aina seurakunnalle
eli uloskutsuttujen joukolle eli voittavien joukolle siitä,
mitä meille tämän jälkeen on tapahtuva.
Ensimmäinen asia, mikä meille paljastetaan, on se,
että tämän jälkeen me olemme Jumalan Paratiisissa.
- beast&bride
Mielestäni Ilmestyskirjan historiallinen tulkinta on mielenkiintoinen:
http://www.lulu.com/items/volume_1/85000/85251/6/print/tbatb.pdfKiitos linkistä. En vielä lukenut.
Raamattu on monikerroksinen.
Me voimme lukea Raamatun ensimmäisestä luvusta sen,
mitä tälle planeetalle tapahtui 6000 vuotta sitten.
Mutta sitten tuo samainen ensimmäinen luku
paljastaa meille myös esimerkiksi Jumalan pelastussuunnitelman.
Ja paljon paljon muuta.
Näin on myös Raamatun viimeisten lukujen osalta.
Ne kertovat meille vaihe vaiheelta, mitä lopuksi tapahtuu.
Mutta niissä on myös vastaavanlaisia syvempiä kerroksia.
Noista samoista luvuista (esimerkiksi luvusta 4 alkaen)
voidaan lukea paitsi tulevaisuutta myös jo toteutunutta historiaa,
jossa seurakunta on tietenkin ollut osallisena.
Tässä ketjussani "avain Ilmestyskirjaan" olen hapuillen yrittänyt
joitain aivan peruslähtökohtia avata.
Tai oikeastaan vain ojentaa avaimia.
Ilmestyskirjan historiallinen tulkinta olisi ehkä tullut omastakin aloitteestani
jossain vaiheessa esille, mutta Ilmestyskirjan peruslähtökohtiin
se ei mielstäni kuulu.
Ja niin valtavia näkymiä antavaa ja uskoa vahistavaa kuin se onkin,
niin se on myös kompastuskivi,
jos jätetään Ilmestyskirjan suora ilmoitus sen varjolla huomiotta.
Ilmestyskirjan ohella puhutaan usein
ja jopa rinnakkain Danielin kirjan sanomasta. Ihan ok.
Mutta silloin täytyy muistaa se, että Danielin kirja ei puhu mitään
ainakaan suoraan
nyt meneillään olevasta seurakunnan aikakaudesta.
Jos Israel olisi ottanut Messiaansa vastaan
Hänen ensimmäisen tulemisensa yhteydessä,
ei tällaista seurakunnan aikakautta olisi ollenkaan tullut.
Ja silti Danielin kirjan kaikki ennustukset olisivat toteutuneet pilkulleen.
Olen iloinen, että otit tämän puolen esille, ja luulen niin,
että minun ei nyt sitten tarvitsekaan tästä historiallisesta näkökulmasta
oma-aloitteisesti enää kirjoittaa.
Vaan voin keskittyä siihen, mikä nyt on lukujan 2-3 mukaan
ja sitten jos miten koen ja puhtia riittää niin hiukan avata sitäkin,
mitä tämän jälkeen on tapahtuva,
ja tarkoitan nyt luvusta 4 eteenpäin ja nimenomaan maan päällä asuvaisille.
Se, mitä seurakunnille eli uloskutsutuille nyt meneillään olevan aikakauden jälkeen tapahtuu, on kerrottu jo luvuissa 2 ja 3.
- yksin armosta
Minusta on ihanaa, että avaat nimen omaan ilmestyskirjan hengellisiä ja syvempiä aarteita, sillä niitä me tarvitsemme. Aikaspekulaatioita tämä palsta on ollut tulvillaan.
Tämä ketju on niin sekalainen, että otin uudelleen vauhtia tähän kolmiloikkaan:
- mitä olet nähnyt
- mikä nyt on
- mitä tämän jälkeen on tapahtuva
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10122098
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1317182Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.142559Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole2641230- 1001019
Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942161947En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek137900Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih71897Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille
Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.79774Kirkonkylän puliveivarit
Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j13733Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa
Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com18711