Tunnilla mulle yleensä sanotaan et taivutteleppa sitä hevosta & semmosta peräkkäin toistamista et mun pitäis taivuttaa hevosta kulmissa ym. Mä yritän mutten tiiä miten se tapahtuu enkä kehtaa kysyäkkään, olen jo sen verran tasokkaassa ryhmässä.
Ite oon painanu sisäpohkeella ja vetäny hiukan sisäohjasta niin että hevosen pää tulee uran sisäpuolelle ,mutten nähtävästi tee oikein ,koska se ei oo ''taipumista''. Eli miten se siis tehdään nyt niinku helppo sanaisesti. Kuvitellen että olen juuri nyt selässä & tulen näyttämään minulle ohjeita.
Kiitos avusta.
Taivutus
2
124
Vastaukset
- ratsastelija
asetus:
puolipidäte
sisäohja asettaa (vedä noin pari senttiä ohjasta)
ulkoohja pysyy tuntumalla eli älä anna sen löystyä
ulkopohje normaalilla paikallaan lähellä hevosta
tätä tehdään kulmassa :) tähän on monia eri tapoja mutta minä teen näin :)
taivutus :
puolipidäte
sisäohja taivuttaa (vedä severan että kaula taipuu)
ulkoohja myötää
sisäpohje paikallaan voimakkaampana kuin ulkopohje . Ulkopohje voi olla vähän taaempana kuin normaalisti, tukee rungon taipumista. toivottavasti tästä oli apua mutta asiaa kannattaa kyllä kysyä opettajalta :) kaikilla on omat tapansa ... mutta hevosta asetetaan kulmassa ei minusta taivuteta. :) Hevosen nimenomaan pitäisi taipua kaarevilla urilla, myös kulmissa. Ellei taivu, se alkaa helposti ns "kaatua" sisäkaarteen puolelle tai puskea mutkiin lapa edellä mikä ei ole tarkoitus. Tai niin minulle aikoinaan opetettiin ja olen sen käytännössä huomannut itsekin. Asetus on sitä, että vain hevosen pää kääntyy sen verran että ratsastaja näkee sen silmäkulman ja sieraimen, ja taivutus sitä, että hevosen koko vartalo päästä häntään kääntyy kaarelle kuin banaani.
Miten hevosen sitten saa taipumaan, riippuu hevosen tasosta, herkkyydestä ja siitä mihin se on opetettu, mutta omallani teen taivutuksen niin, että kiristän hieman sisäohjaa ja myötään hiukan ulko-ohjalla pitäen sen kuitenkin tuntumalla. Sisäpohkeen pidän paikallaan, mutta ulkopohjetta siirrän hivenen verran taaksepäin. Tukee vartalon taipumista kuten Ratsastelija sanoi. Sisäpohjetta käytän kaarevan uran "jyrkkyyden" säätelyyn, eli jos hevonen alkaa kääntyä liikaa, painan sisäpohkeella pitääkseni sen riittävän suurella kaarella. Ja taas jos heppa alkaa karata uralta, painan sitä ulkopohkeella pienemmälle kaarelle.
Toivottavasti tuosta nyt sai jotakin tolkkua... En oikein osaa sitä paremminkaan selittää. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa732727- 552667
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun172133- 412022
- 501980
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2761952Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211271- 371086
Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo01030Aamun Trump
"DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.95966