Kirkon ennakkotiedot 2013: ovi kävi tiuhaan

2 + 1 = 4

28

280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aaaaam

      Ja eroajien määrä vaatimattomat 5,500 eroa alakantissa...

    • 2 + 6 = 26

      ...ja eronneiden määrä annettu vaatimattomat viitisen tuhatta alakanttiin? ":D"

    • ....-

      Joo-o ja taas on kyse ennakkotiedoista. Vastasin äsken Ylen kyselyyn sen sivustolla ja kerroin miten pettynyt olen siihen, ettei Yle ole lainkaan uutisoinut kirkosta eroamisia.

    • hyvin menköön

      Yhteenveto vuodesta 2013:

      - Kirkkoon liittyi enemmän ihmisiä kuin koskaan aikaisemmin.

      - Kirkkoon liittyminen on ollut tasaisessa nousussa vuosittain.

      - Takaisinpalaajien määrä on kohtuullisen suuri.

      • epäteisti

        "- Kirkkoon liittyi enemmän ihmisiä kuin koskaan aikaisemmin.
        "

        Joka tapauksessa paljon vähemmän kuin kirkosta erosi. Ja suurin osa noista käsittääkseni on pikkulapsia jotka eivät saaneet päättää itse?!

        "Kirkkoon liittyminen on ollut tasaisessa nousussa vuosittain.
        "

        Kuten myös kirkosta eroaminen. 2010 on tosin aika hämäävä piikki.
        Kirkon jäsenmäärä myös putoaa kovalla vauhdilla liittyneistä huolimatta.

        "- Takaisinpalaajien määrä on kohtuullisen suuri. "

        Kohtuullisen suuri tarkoittaa jotain alle 1% vai?


    • Julia Baptista

      Laskinko oikein, että kastettuja olisi 2013 n. 71,8% (laskin tilastokeskuksen syntyneet 2012-sarakkeen mukaan)? Ja että 2012 vastaava osuus oli 75,3%? Jos näin, mainio tulos sekin: 3,5 %-yksikköä alas!

      • cirppu

        Eli jonkun pitäisi kaivaa 2013 syntyneet-tilasto, jotta tuo tarkentuisi..? Itse en tähän hätään löydä mistään sitä lukua.


      • pekka7

        Vuonna 2013 syntyneitä on luultavasti ehkä 1000 vähemmän kuin 2012, Tilastokeskuksen mukaan Tammi-marraskuu 53811 syntyneitä lapsia 2013, joulukuussa syntyneitä lienee entintään 5000.


      • Pekka7

      • Jori Mäntysalo

    • YES!!

      - Kastettuja on nyt 2000 vähemmän kuin viime vuonna. Syntyvyys lienee myös pienentynyt, joten prosenttiluku pyörii 72,5% tienoilla. Kahden vuoden sisällä kastettujen raja laskee alle 40000 ja alle 70%
      - Lisäksi kuolleiden ja kastettujen erotus on pienentynyt 2000->1500. parin vuoden sisällä kuolleiden määrä ylittää kastettujen määrän vuosittain.
      -luvuista puuttuvat maahanmuuton lukemat, jotka eivät myöskään ole kirkolle myönteisiä.
      -tänä vuonna alitetaan 75% kirkkoonkuuluvuudenraja
      -seuraava merkittävä raja on 4 miljoonan jäsenen rajan alitus joka tulee 3-4 vuoden sisällä vastaan.

    • karppa.

      Olen YES! ! samaa mieltä kuin sinäkin, mutta epäilen, että tuo 4 miljoonan jäsenen rajan alitus tulee jo viimeistään kahden vuoden päästä. Kirkon alamäki on niin jyrkkä, että se vain vauhdittuu tästä.

    • 1 2 3 4

      Aika monessa uutisessa kirkon jäsenosuuden kehitystä luonnehditaan "edelleen" sanalla vaikka laskua on tullut 76,4 prosentista 75 prosenttiin.

      Yksi esimerkki.

      http://www.esaimaa.fi/Online/2014/01/02/Kirkon jäsenmäärä väheni 35 000 /2014116718495/4

      • Jori Mäntysalo

        Hrmph. "Kirkon jäsenmäärä väheni 35 000" --- kun eronneita on oikeasti jotain yli 35000, ja liittyneitä vähän alle 15000, niin 40 tuhatta olisi lähempänä totuutta.

        Ergo, tiedote vääristä ennakkotiedoista ei toiminut ainakaan riittävästi.


      • xxxxxxxxxxxxxxxxxxx
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Hrmph. "Kirkon jäsenmäärä väheni 35 000" --- kun eronneita on oikeasti jotain yli 35000, ja liittyneitä vähän alle 15000, niin 40 tuhatta olisi lähempänä totuutta.

        Ergo, tiedote vääristä ennakkotiedoista ei toiminut ainakaan riittävästi.

        Lähettäkää se uudestaan jossain muodossa tai olkaa yhteydessä virheen tehneisiin medioihin. Onhan tuo järjetöntä, että toimitukseen tulee ennakkoon tieto kirkon sumutuksesta, mutta silti media luottaa valehtelevaan kirkkoon.


      • jep jep
        xxxxxxxxxxxxxxxxxxx kirjoitti:

        Lähettäkää se uudestaan jossain muodossa tai olkaa yhteydessä virheen tehneisiin medioihin. Onhan tuo järjetöntä, että toimitukseen tulee ennakkoon tieto kirkon sumutuksesta, mutta silti media luottaa valehtelevaan kirkkoon.

        Ainakin tiedote kannattaa ottaa jokavuotiseksi tavaksi joulukuussa niinkauan kunnes kirkko parantaa tapansa. Ei voi ymmärtää miksi kirkko ei voi odottaa 1-2 päivää, jotta saisi ennakkoluvut kohdalleen ja sitten viimeinen viilaus helmikuussa.


      • 1 + 2
        jep jep kirjoitti:

        Ainakin tiedote kannattaa ottaa jokavuotiseksi tavaksi joulukuussa niinkauan kunnes kirkko parantaa tapansa. Ei voi ymmärtää miksi kirkko ei voi odottaa 1-2 päivää, jotta saisi ennakkoluvut kohdalleen ja sitten viimeinen viilaus helmikuussa.

        Nyt kun media on noteerannut ek:n tiedotteen että kirkko manipuloi tietoja, niin sitten helmikuussa, kun lopulliset tiedot tulevat, on 1 000 eron paikka nokittaa kirkkoa.

        Tässä kirkko tarjoaa ihan uuden hienon tilaisuuden, mihin ei saa olla tarttumatta!


    • Minua ihmetyttää kirkon kaikessa tiedotuksessa systemaattinen vääristely, harhautus ja silkka valehtelu. Jos se toimi vielä sata vuotta sitten niin tänään sillä vain munaa ja häpäisee itsensä.

    • eroa valtiokirkosta

      Teksti-TV:ssä oli kirkosta eroamisista

    • "Tieto perustuu Väestörekisterikeskuksen ennakkotietoihin 30.12.2013. Mukana ei ole vuoden viimeisen päivän tietoja. Tarkistetut luvut saadaan kirkon jäsentietojärjestelmästä helmikuuhun mennessä."

      Miten hätä siellä on oikein kädessä kun ei kahta päivää malteta odottaa? Kuka niitä lukuja kärttää?

      "Pyrimme siihen, että saisimme luvut mahdollisimman nopeasti ja tarkasti, koska niitä kysellään." sanoo kirkon tiedottaja iltiksessä. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013123017880442_uu.shtml

      Kaatuisiko maailma jos tiedot olisi pyydetty VRK:lta vasta tänään ja tiedotettu perjantaina? Nyt virheen suuruus on kuitenkin 10 %. Se ei ole "mahdollisimman tarkasti" vaan "juosten kustu".

      Olin ihan varma että kirkko olisi käyttänyt tilaisuuden hyväksi ja näpäyttänyt eroakirkosta.fi:tä ja tiedottanut kerrankin oikeilla luvuilla, mutta se mun täytyy kyllä myöntää, kirkolla on pokkaa ainakin.

      Tuohon ei eläin pysty.

    • Pena Pukkilasta

      Kyllähän he sanovat tiedotteessaan, että viimeiset päivät ovat jääneet pois. Suoranaisesta valehtelusta ei siis ole kyse.

      • Huhhuh1

        Toisaalla näkyi jonkun huomanneen tiedon kirkkoon liittyvien määristä.
        Ei ottanut kantaa oliko mielestään hyvä vai huono.

        Jotkut kuitenkin vetivät 'herneen nenäänsä'.
        Yrittivät oikein matemaattisilla malleilla kumota asiaa.
        Eihän se tietenkään onnistu. Oliko sitten tahallinen
        vai tahaton nauratus itselleen.

        Tutkimuksissa on todettu, että ateistit ovat hyvin rajoittuneita ajattelultaan.
        En odottanut sentään noin tyhmiä olevan.
        Harkinta tuollaiseen joukkoon liittymisestä onkin syytä hylätä.

        Vapaa-ajattelijat taitaakin tarkoittaa vapaat-ajattelusta.


      • Jori Mäntysalo

        Pidän harhauttavana verrata ennakkolukua edellisen vuoden lopulliseen lukuun. Varsinkin jos eroaminen tasaantuu, se voi jatkossa kääntää otsikon "Eroaminen kasvoi hieman" muotoon "väheni hieman". Ja esim. 2008 jäi 50k-otsikko tavallaan tulematta: ennakkotiedoissa jäätiin isohkolla marginaalilla tuon alle, mutta lopulliset tiedot eivät enää innostaneet lehtiä uuteen otsikointiin.


      • Uskonnotob
        Jori Mäntysalo kirjoitti:

        Pidän harhauttavana verrata ennakkolukua edellisen vuoden lopulliseen lukuun. Varsinkin jos eroaminen tasaantuu, se voi jatkossa kääntää otsikon "Eroaminen kasvoi hieman" muotoon "väheni hieman". Ja esim. 2008 jäi 50k-otsikko tavallaan tulematta: ennakkotiedoissa jäätiin isohkolla marginaalilla tuon alle, mutta lopulliset tiedot eivät enää innostaneet lehtiä uuteen otsikointiin.

        Näin laskien ruokakorin hinnan kehityksen saisi otsikoitua joka vuosi, että "hinnat eivät nousseet".

        Ladotaan tuotteet kaupan hihnalle, ja siinä vaiheessa kun 5-10% on vielä hihnalla, pyydetään kassalta "ennakkotieto loppulaskusta". Sitä sitten verrataan edellisen vuoden toteutuneeseen laskuun ja otsikoidaan, että "ruoka ei kallistunut ennakkotietojen mukaan".

        Jos Kesko tai S-ketju toimisi näin, Petri Keskitalon blogissa tuskin syytettäisiin mediaa asian esiim nostamisesta.

        Valtionkirkolle tämä on evankelisluterilaisessa Suomessa kuitenkin sallittua.


      • Fobiat
        Uskonnotob kirjoitti:

        Näin laskien ruokakorin hinnan kehityksen saisi otsikoitua joka vuosi, että "hinnat eivät nousseet".

        Ladotaan tuotteet kaupan hihnalle, ja siinä vaiheessa kun 5-10% on vielä hihnalla, pyydetään kassalta "ennakkotieto loppulaskusta". Sitä sitten verrataan edellisen vuoden toteutuneeseen laskuun ja otsikoidaan, että "ruoka ei kallistunut ennakkotietojen mukaan".

        Jos Kesko tai S-ketju toimisi näin, Petri Keskitalon blogissa tuskin syytettäisiin mediaa asian esiim nostamisesta.

        Valtionkirkolle tämä on evankelisluterilaisessa Suomessa kuitenkin sallittua.

        Täällä näyttääkin olevan pääasiassa uhmaikäisiä.

        Noinko suurta on kirkkokammo, että pitää kirjoitella hysteerisiä juttuja.
        Vihjeeksi tilastokeskukselta löytyy tietoja, ei tarvitse sepitellä.

        Viimeistään nyt varmistui, etten halua kuulua tällaiseen joukkoon.

        Kiitos!


      • be-a-liar
        Fobiat kirjoitti:

        Täällä näyttääkin olevan pääasiassa uhmaikäisiä.

        Noinko suurta on kirkkokammo, että pitää kirjoitella hysteerisiä juttuja.
        Vihjeeksi tilastokeskukselta löytyy tietoja, ei tarvitse sepitellä.

        Viimeistään nyt varmistui, etten halua kuulua tällaiseen joukkoon.

        Kiitos!

        Ei ole kyse kammosta kirkkoa kohtaan vaan kammosta uskontoja ja niiden toimintatapoja kohtaan.


    • fgff

      Piispa Luoma sanoo: "Kirkon olemukseen kuuluu yhteisöllisyys, ajatus siitä että tarvitsemme toisiamme." Kukakohan tavii kuka ei. Kirkko tarvii jäseniä, lue kirkollisveron maksajia, suuri(n) osa kirkon jäsenistä ei tarvitse kirkkoa mihinkään. Voihan vauvakaste/-jäsenyys.

    • FUCKIFUU

      Suunta on oikea mutta ei riittävä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      120
      1175
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      82
      719
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      89
      663
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      27
      537
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      110
      487
    Aihe