Jeesus ja sapatti

tekopyhä

Hei. Minä luin Raamatusta, että "Jeesus meni tapansa mukaan sapattina synagoogaan"Luuk 4:16. Sama Luukas kertoo, että kun Jeesus ristiinnaulittiin, niin "silloin oli valmistuspäivä, ja sapatti oli alkamaisillaan."Luuk 23:54 Eikös Jeesus ristiinnaulittu perjantaina, joten tuo sapattihan on silloin lauantai. Onko meillä väärä lepopäivä?

113

248

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otakops

Sunnuntaita vietetään Kristuksen ylösnousemuksen päivänä !
      Sapattia vietetään juutalaisen tavan mukaan lauantaina ja
      myös 7 päivän adventistit viettävät sapattia lauantaisin !

• Jeesus meni otakoppi

Jos se nousi ylös sunnuntaina niin eikö se ollut haudassa 3 päivää? Ja kuinka kauan se oli ristillä ennen kuin se kuoli? Eli se naulattiin ristille tiistaina tai keskiviikkona, kuoli torstaina ja haudattiin torstaina ja sitten nousi ylös sunnuntaina?

• Rakkaus Jumalaan

Eikö meidän muidenkin tulisi seurata Jumalan sanaa ja Jeesuksen esimerkkiä myös tässä lepopäiväasiassa, sillä onhan se yksi Jumalan kymmenestä käskystä, joista Jeesus sanoi, että "en minä ole tullut kumoamaan...ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut."Matt.5:17,18 Ja "Jos te minua rakastatte, niin te pidäte minun käskyni"Joh.14:15. "Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä, ja hänen käskynsä eivät ole raskaat"1Joh.5:3

• otakops

Olet siis 7 päivän adventisti ja tietysti vielä uskot ns."tutkivaan tuomioon" siihen 1844 vuoden jälkeiseen maailmanlopun meriselitykseen ja tietysti vielä, että ilmestyskirjan enkeli Mikael on Kristus...jne...jne...
        Uskot Ellen.G.Whiten outoihin näkyihin ja kirjoituksiin ja sen tiukkoihin legalistisiin moraali/pukeutumis/syömisteorioihin....

Tunnen kyllä opin ja käyttäytymismallit siinä seurakunnassa !

Lueppas tuosta !

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12019874

• otakops
        otakops kirjoitti:

Olet siis 7 päivän adventisti ja tietysti vielä uskot ns."tutkivaan tuomioon" siihen 1844 vuoden jälkeiseen maailmanlopun meriselitykseen ja tietysti vielä, että ilmestyskirjan enkeli Mikael on Kristus...jne...jne...
        Uskot Ellen.G.Whiten outoihin näkyihin ja kirjoituksiin ja sen tiukkoihin legalistisiin moraali/pukeutumis/syömisteorioihin....

Tunnen kyllä opin ja käyttäytymismallit siinä seurakunnassa !

Lueppas tuosta !

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12019874

Lainaus kirjasta "Kristillisiä kokemuksia/ Ellen G White" s.51

" Minut näyssä temmattiin Jeesuksen luo. Hän katseli minua paheksuvasti
        ja käänsi kasvonsa minusta pois. On mahdotonta kuvailla sitä kauhua
        ja tuskaa, mitä silloin tunsin."

• kjg3

jeps eli sapatti on yhä tänäkin päivänä lauantai.

• Juurru Raamattuun

Raamatussa ei sanotamissään kohdassa että valitkaa itse sapattinne. Lepopäivä on seitsemäspäivä.

viikonpäivät ekasta vikaan:

su - la

• otakops

Vastaanpahan tähän vain näin:
        Joskus kävin, uskoni alussa, adventtikirkossa lauantaisin ja sunnuntaisin muissa
        kirkoissa ja sanoin, että hyvä kun on kirkonmenoja molempina
        viikonpäivinä, että voi käydä kirkossa milloin haluaa ! ( Ei siis pakko ! )

Nykyisin käyn kirkossa paljon harvemmin ja omatuntoni ei syytä
        minua siitä yhtikäs vertaa ! :))

Mutta lainaanpa tähän vähän Paavalia !

Room 14: 1-6

1. Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.
        2. Toinen uskoo saavansa syödä kaikkea, mutta toinen, joka on heikko, syö vihanneksia.
        3. Joka syö, älköön halveksiko sitä, joka ei syö; ja joka ei syö, älköön tuomitko sitä, joka syö, sillä Jumala on ottanut hänet hoivaansa.
        4. Mikä sinä olet tuomitsemaan toisen palvelijaa? Oman isäntänsä edessä hän seisoo tai kaatuu; mutta hän on pysyvä pystyssä, sillä Herra on voimallinen hänet pystyssä pitämään.
        5. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
        6. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa."

Eli kertaanpa vielä !

"Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma." !!!!!!

t:(*J*)

• revi siitä

Evankeliumi Matteuksen mukaan 12 luku

7 Jos te ymmärtäisitte, mitä tämä tarkoittaa:

'Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja',

te ette tuomitsisi syyttömiä.

8 Ihmisen Poika on sapatin herra." ...

Ja jos täytät sapattikäskyn, TÄYTÄ MYÖS kaikki MUUT VANHAN TESTAMENTIN KÄSKYT.
        Ja totta otakoppi, tuo on vain adventistien harhautusta tuo sapatin tykyttäminen.

• revi siitä kirjoitti:

Evankeliumi Matteuksen mukaan 12 luku

7 Jos te ymmärtäisitte, mitä tämä tarkoittaa:

'Armahtavaisuutta minä tahdon, en uhrimenoja',

te ette tuomitsisi syyttömiä.

8 Ihmisen Poika on sapatin herra." ...

Ja jos täytät sapattikäskyn, TÄYTÄ MYÖS kaikki MUUT VANHAN TESTAMENTIN KÄSKYT.
        Ja totta otakoppi, tuo on vain adventistien harhautusta tuo sapatin tykyttäminen.

Ei tarvitse repiä
        Koska Jeesus on sapatinkin herra, Mutta Jeesus vastasi heille: "Ettekö ole lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen miehensä olivat nälissään.

Hän meni Jumalan huoneeseen ja söi uhrileivät, vaikka niiden syöminen oli sallittua ainoastaan papeille, ei hänelle eikä hänen miehilleen. Matt 12:3-4

Tai ettekö ole laista lukeneet, että papit tekevät temppelissä sapattinakin työtä mutta ovat silti syyttömiä? jae 5
        mikä opetus tässä on,se että sapatti on ihmistä varte, ei ihminen sapattia varten.
        kyllä ihmiset kiistelelevät tästäkin mikä on se oikea vietto.

• armon alla

Löysin sapatin ja sapatin Herran yksin Raamattua lukemalla. Ei siihen muita kirjoituksia tarvittu. Tuon lainaamasi tekstin

• otakops

Tarkoittaako tämä sitä, että pitää liittyä siihen "ainoaan tosi oikeaan 144 000 valittuun adventistien joukkoon" ynnä muuhun "oikeaan tosiuskovaisten kristillisyyteen"... Niihin oikeisiin " valittuihin"... koska
        suomessa ei kirkkoon pääse lauantaisin kuin ainoastaan
        adventistien kirkkoon ????

• otakops
        otakops kirjoitti:

Tarkoittaako tämä sitä, että pitää liittyä siihen "ainoaan tosi oikeaan 144 000 valittuun adventistien joukkoon" ynnä muuhun "oikeaan tosiuskovaisten kristillisyyteen"... Niihin oikeisiin " valittuihin"... koska

Ps. Lisäänpä tähän vielä yhden huomautuksen siitä, että
        7 päivän adventistit ovat ainoa kristillinen järjestö joka on
        kieltänyt minua, siis evännyt minua saapumasta, heidän järjestämään
        Ilmestyskirja-seminaariin ei toivottuna henkilönä, jossa kävin muutaman kerran...
        Käskettiin vain kysyä asioista silloiselta tyttöystävältäni, joka on adventisti !

Että se lähimmäisen rakkaudesta ja suvaitsevuudesta ! ;D

• Otakops
        otakops kirjoitti:

Ps. Lisäänpä tähän vielä yhden huomautuksen siitä, että
        7 päivän adventistit ovat ainoa kristillinen järjestö joka on
        kieltänyt minua, siis evännyt minua saapumasta, heidän järjestämään
        Ilmestyskirja-seminaariin ei toivottuna henkilönä, jossa kävin muutaman kerran...
        Käskettiin vain kysyä asioista silloiselta tyttöystävältäni, joka on adventisti !

Että se lähimmäisen rakkaudesta ja suvaitsevuudesta ! ;D

Ps. Ja paikka oli Nastola syksyllä 1993 ! Ja tämä on Taivaan tosi ! :D

• otakops kirjoitti:

Ei kä pidä, se joukko on Irsailin kahdesta toista sukunnasta,kertyvä joukko.
        Seurakunta se paikka joka on tavallisen tallajan paikka,joka on Kristuksen ruumis
        on seurakunta jossa useta jäseniä, niin kuin ruumiissakin kädet ,jalat,ei kädet voi sanoa jaloille en tarvitse teitä,millaine ruumis olis ilman jalkoja.
        otakops

• Paastoa milloin vaan

Hyvähän tuo on, että edes yksi kirkko on auki samana päivänä, jonka Jeesuskin pyhitti. Huomasithan muuten, että tuo lainaamasi Roomalaiskirjeen 14-luvun teksti ei puhu yhtään mitään lepopäivästä, vaan ainoastaan paastopäivistä.

• otakops

Lainaanpa vielä pätkän kirjasta: (Alkuteos)
      Church Manuel Seventh-day Adventists = Adventti seurakunta käsikirja

sivu 198:
      " Jumala näkee ja kuulee kaiken mitä teemme ja sanomme, hän pitää tarkkaa
      kirjaa sanoistamme ja teoistamme, sekä että meidän on se kaikki kohdattava, että
      pelkäisimme tehdä syntiä. "
      " Kaikkien tulisi kohota kristillisen elämän korkealle tasolle ja EROTTAUTUA
      MAAILMASTA ! "

ja testamenteista:

Sivu 257:
      " Jumalaa ei miellytä se veltto, epätarkka tapa, millä monet hänen kansansa jäsenet hoitavat maallisia tehtäviään. He näyttävät kokonaan unohtaneen sen tosiasian, että HEIDÄN KÄYTTÄMÄNSÄ OMAISUUS KUULUU JUMALALLE ja
      että heidän on tehtävä hänelle tili taloudenhoidostaan, jotkut jättävät maalliset
      asiansa täydelliseen epäjärjestykseen. Saatana valvoo tätä kaikkea ja hän tarttuu
      edulliseen tilaisuuteen ja järjestää siten, että nämä varat siirtyvät hänen riveihinsä."

sivu 258:
      " Jos haluat varojesi tulevan Jumalan hyväksi, määrää ne tai kaikki, mitä et todella
      tarvitse elämiseesi, jo eläessäsi siihen tarkoitukseen. Kuoleva armeliaisuus on heikko korvaus elävästä kristillisyydestä."
      " Seurakunnan virkailijat voivat avustaa jäseniään pääsemään yhteyteen
      piirikunnan virkailijoiden kanssa varmistaakseen, että herran varat, jotka hän on uskonut seurakunnalleen, varataan hänen työtään varten."

• sapatti on sapatti

Sapatti on edelleen Heran sapatti, vaikka asian vierestä puhutkin.

• otakops

Joo...Pidä sinä vaan se juutalaisten sapatti !
      mutta jo alkuseurakunta
      vietti Jumalanpalvelusta ja Herran ehtoollista SUNNUNTAISIN ja siihen antaa varmistuksen
      RAAMATTU itse !!!!!

Ehtoollinen SUNNUNTAINA....>

Apostolien teot 20:7

" En de tee miaa toon sabbatoon = " Ensimmäisenä Sapatista lähtien " !!!!

• Raamatun oppi

Apt.20:7-11 oli kysymys lauantai-illasta ja lauantain (sapatin) ja sunnuntain välisestä yöstä. Raamatullisen ajanlaskun mukaan vuorokausi vaihtui auringon laskiessa, joten tuo tekstissä mainittu kokous pidettiin sapatin ja sunnuntain välisenä iltana ja yönä. Aamun sarastaessa Paavali lähti pitkälle matkalle, joten ei sitä päivää pyhitetty millään tavalla. Mitä ehtoolliseen tulee, niin tekstissä ei mainita siitä mitään. Seurakunta mursi leipää "joka päivä" Apt 2:46, joten ei leivän murtaminen tee mistään päivästä pyhäpäivää.

Mitä tulee 1Kor.16:1,2 tekstiin, niin siinäkään ei puhuta mitään seurakunnan kokoontumisesta viettämään viikon ensimmäistä päivää pyhäpäivänä, vaan korostetaan sitä, että "Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä KOTONAAN jotain talteen..." Kolehtiraha pantiin siis syrjään kotona, jotta sitä ei tuhlattaisi muuhun tarkoitukseen.

Sapatti asetettiin jo luomisessa paljon ennen kuin ensimmäinen juutalainen syntyi maan päälle, joten se on Jeesuksen sanojen mukaan tarkoitettu "ihmistä varten" "Sapatti on asetettu ihmistä varten"Mark.2:27. Joten, jos me suomalaisetkin sanomme olevamme ihmisiä, kuuluu sapatin siunaus myös meille niinkuin kaikille Jumalan omille kautta avaran maan.

• otakops

Huom !

" En de tee miaa toon sabbatoon = " Ensimmäisenä Sapatista lähtien "

• ei ihmisopeja

Parempi seurata Herran sanaa kuin ihmisoppia, sillä Jeesus sanoo: "Tuhaan he palvelevat minua, opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä" Matt15:9. Sapatinvietolle on selvä Jeesuksen esimerkki ja Jumalan käsky Luuk.4:16 ja 2Moos 20:8-11. Muita kuutta päivää Raamattu nimittää "työpäiviksi" Hes 46:1.
      "ja pitäkää minun sapattini, ne olkoon merkkinä välillämme, minun ja teidän, että tulisitte tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne" Hes.20:20.
      Kunnioitan Jeesusta pyhittämällä hänen sapattinsa, en pelastuakseni sapattia pitämällä, vaan koska minut on armosta pelastettu Jeesuksen ristinkuoleman kautta ja on ilo seurata Jeesusta myös sapattiasiassa. Seuraan mieluummin Jumalan sanaa kuin ihmisoppeja.

• otakops

Uskotko sinä siis näin kuin Adventismi opettaa:

" on tulossa aika, jolloin koko ihmiskunta joutuu valitsemaan kantansa joko sapatinvieton (= "Jumalan sinetti") tai sunnuntain pyhittämisen (= "pedon merkki") välillä."

Ja ihmiset tullaan tuomitsemaan sen mukaan !!!

Siis näin, että oikea sapatin vietto erottaa " Tosi uskovaiset " niistä" muista", jotka
        ottavat itselleen ns. "Pedon merkin" viettämällä Jumalanpalvelustaan sunnuntaisin...

Näinhän Ellen G White ja kumppanit opettavat !!!

Siis riittääkö pelastukseesi vain usko Jeesukseen Kristukseen vai
        tarvitaanko siinä vielä erillisiä ns."Ihmistekoja" kuten vaikka
        oikean sapatin vietto lauantaisin...?????

Nyt näyttää vähän siltä, että Adventistille ei riitä YKSIN ARMO vaan
        tarvitsee vielä tehdä tekoja päälle !!!!!

• otakops
        otakops kirjoitti:

Uskotko sinä siis näin kuin Adventismi opettaa:

" on tulossa aika, jolloin koko ihmiskunta joutuu valitsemaan kantansa joko sapatinvieton (= "Jumalan sinetti") tai sunnuntain pyhittämisen (= "pedon merkki") välillä."

Ja ihmiset tullaan tuomitsemaan sen mukaan !!!

Siis näin, että oikea sapatin vietto erottaa " Tosi uskovaiset " niistä" muista", jotka
        ottavat itselleen ns. "Pedon merkin" viettämällä Jumalanpalvelustaan sunnuntaisin...

Näinhän Ellen G White ja kumppanit opettavat !!!

Siis riittääkö pelastukseesi vain usko Jeesukseen Kristukseen vai
        tarvitaanko siinä vielä erillisiä ns."Ihmistekoja" kuten vaikka
        oikean sapatin vietto lauantaisin...?????

Nyt näyttää vähän siltä, että Adventistille ei riitä YKSIN ARMO vaan
        tarvitsee vielä tehdä tekoja päälle !!!!!

Jatkan vielä aiheesta parilla raamatun lauseella:

Markus 2:25-28
        " Ja tapahtui, että hän sapattina kulki viljavainioiden halki, ja hänen opetuslapsensa rupesivat kulkiessaan katkomaan tähkäpäitä.
        Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Katso, miksi he tekevät sapattina sitä, mikä ei ole luvallista?"
        Hän sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen seuralaisensa olivat puutteessa ja heidän oli nälkä,
        kuinka hän meni Jumalan huoneeseen ylimmäisen papin Abjatarin aikana ja söi näkyleivät, joita ei ollut lupa syödä muiden kuin pappien, ja antoi myös niille, jotka hänen kanssansa olivat?"
        Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
        Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra." !!!!!!

Ja toinen kohta Kol 2:13-16

" Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset, ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.
        Hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti heidät julkisen häpeän alaisiksi; hän sai heistä hänen kauttaan voiton riemun.
        Älköön siis kukaan teitä tuomitko syömisestä tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai sapatin johdosta,"

• Jeesukesen aikana sapatti,oli lauvantaina meill se on sunnutainen,sen verran on reoa juutalisen kalenterin välillä,näin ole kuulut.

Juutalaisen ajanlaskun mukaan vuodessa on 12 tai 13 kuukautta
      tekopyhä

• YKSIN ARMOSTA

Vuorisaarnan mukaan sellainen, joka purkaa yhdenkään käskyn (vaikka sapattikäskyn) ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, kutsutaan pienimmäksi ja sitä, joka käskyjä opettaa ja noudattaa kutsutaan suureksi. Matt 5:19,20 Edelleen samassa vuorisaarnassaan Jeesus sanoo: "joka kuulee nämä minun sanani ja TEKEE NIIDEN MUKAAN, on verattava mieheen, joka huoneensa kalliolle rakensi" Matt.7:24 Tuo kalliolle rakennettu huone ei sortunut rankkasateessa eikä tulvassa. jae 25. Mutta, "joka kuulee nämä minun sanani EIKÄ TEE NIIDEN MUKAAN, on verrattava tyhmään mieheen, joka huoneensa hiekalle rakensi" jae 26. Rankkasade ja tulva sai tuon hiekkaperustukselle rakennetun huoneen sortumaan ja "sen sortuminen oli suuri" jae 27. Joten, PELASTUKSEEN RIITTÄÄ YKSIN USKO JEESUKSEEN ja uskosi aitous näkyy siinä, mille perustalle sinä elämääsi rakennat. Viisas mies kuulee Jeesuksen sanat ja tekee niiden mukaan, ei pelastuakseen kuuluaisuutensa kautta, vaan koska hänet on armosta pelastettu Jeesuksen ritinkuoleman perusteella.
      Uskoni perustuu näin yksinkertaiseen Raamatun sanaan ja sitä tahdon seurata ja kehottaa toisiakin uskomaan Jeesukseen. Minulle riittää YKSIN ARMO, joka ei estä ja torju lepoa Herrassa sapattina. Kiitos Herran, kymmenien miljoonien silmät ovat jo avautuneet tähän lepoon ja parhaat päivät ovat vielä edessäpäin.

• 1213

Pääsiäispäivä on myös sapatti. Ja sinä vuonna se oli perjantai. Oli siis kaksi sapattia peräkkäin. Siksi Johanneksen Evankeliumissa sanotaan, se sapatinpäivä oli suuri.

Koska silloin oli valmistuspäivä, niin - etteivät ruumiit jäisi ristille sapatiksi, sillä se sapatinpäivä oli suuri - juutalaiset pyysivät Pilatukselta, että ristiinnaulittujen sääriluut rikottaisiin ja ruumiit otettaisiin alas.
      Joh. 19:31 (Luuk. 23:53-54, Mark. 15:42-43)

Lisää asiasta voi lukea osoitteesta:
      http://www.kolumbus.fi/r.berg/lisayksia.html#Monta_päivää_haudassa

• Jeesus sapatin Herra

Totta kai Jeesus on sapatin Herra, koska hän oli alussa luomassa maailman ja myös asettamassa sapatin luomisen muistomerkiksi. Joh.1:1-3,14, 1Moos 2:1-3
      "Älköön kukaan tuomitko sapatin johdosta" Kol.2:16 on todella hyvä neuvo olla tuomitsematta sapatin vietäjiä siitä, että he seuraavat Jeesusta menemällä kirkkoon samana päivänä, jonka Jeesus pyhitti. "Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti" Hep.13:8. Jos hän meni 2000 vuotta sitten sapattina Jumalan huoneeseen, niin hän menee sinne myös tänään ja iankaikkisesti, niinkuin teksti sanoo.
      Tule vain sinäkin Jeesuksen seuraan, niin olemme kaikki itseämme paremmassa seurassa.

• Mä olen joskus käynyt paljonkin adventtiseurakunnan tilaisuuksissa mutta sitten
        vähän loukkaannuin kun minut käännytettiin ovelta pois Ilmestyskirjaseminaarista, vaikka olin käynyt niissä jo pari kertaa eli sain hienotunteisen "porttikiellon".. että sillai :D...
        Ja muutenkin jotenkin olen aina kokenut adventtiseurakunnassa, että minua pidetään vähän harhaoppisena " eksyttäjä paholaisen henkenä" kun en kaikissa kohdin yhdy adventistien näkemyksiin ja opinkappaleisiin...

Olen jopa saanut Olavi Rouheelta henkilökohtaisia kirjeitä asioiden tiimoilta opinkappaleisiin ja vieläkään en näe 7 päivän adventistien oppeja täysin raamatun mukaisena.

Minulla on paljon myös omaa kirjoitusta asioiden tiimoilta mutta en jaksa kaikkia tänne kirjoittaa ,,,,
        Varsinkaan siksi kun en saisi edes tätäkään kirjoittaa sillä IP-osoitteeni on "bännätty" täällä suomi24 keskusteluissa , en ymmärrä kyllä miksi ja olen jo kysynyt neljästi asiasta mutta kukaan ei vastaa minulle, ja joudun käyttämään siksi eri IP-osoitteita, että voin kirjoittaa yleensä tänne yhtään mitään...

Että semmosta kivaa...

Hyvää sapattikoulua teille vaan...ehkä se totuus kaikista
        koukeroistanne vielä selviää teille...toivon niin.... ;D

• otakops
        otakoppi kirjoitti:

Mä olen joskus käynyt paljonkin adventtiseurakunnan tilaisuuksissa mutta sitten
        vähän loukkaannuin kun minut käännytettiin ovelta pois Ilmestyskirjaseminaarista, vaikka olin käynyt niissä jo pari kertaa eli sain hienotunteisen "porttikiellon".. että sillai :D...
        Ja muutenkin jotenkin olen aina kokenut adventtiseurakunnassa, että minua pidetään vähän harhaoppisena " eksyttäjä paholaisen henkenä" kun en kaikissa kohdin yhdy adventistien näkemyksiin ja opinkappaleisiin...

Olen jopa saanut Olavi Rouheelta henkilökohtaisia kirjeitä asioiden tiimoilta opinkappaleisiin ja vieläkään en näe 7 päivän adventistien oppeja täysin raamatun mukaisena.

Minulla on paljon myös omaa kirjoitusta asioiden tiimoilta mutta en jaksa kaikkia tänne kirjoittaa ,,,,
        Varsinkaan siksi kun en saisi edes tätäkään kirjoittaa sillä IP-osoitteeni on "bännätty" täällä suomi24 keskusteluissa , en ymmärrä kyllä miksi ja olen jo kysynyt neljästi asiasta mutta kukaan ei vastaa minulle, ja joudun käyttämään siksi eri IP-osoitteita, että voin kirjoittaa yleensä tänne yhtään mitään...

Että semmosta kivaa...

Hyvää sapattikoulua teille vaan...ehkä se totuus kaikista
        koukeroistanne vielä selviää teille...toivon niin.... ;D

Niin... Mihin minä vertaisi 7 päivän adventistien oppia, niin ensin minun tulee mieleeni sana synti, joka kreikaksi on `hamartia` , joka tarkoittaa "erehtymistä","harhautumista"...>"ampua ohi maalin"...!!!!

Ja tästä vertaukseeni, joka koskee lajia nimeltä biljardi, jossa olen jotain SM-tasoa ja jota olen harrastanut nuoruudesta lähtien vaihtelevasti...
        Niin sitä harjoitellessani olen usein törmännyt siihen tosiasiaan, että kehitys on jotenkin tökkinyt eteenpäin...Olen tavallaan tietämättäni toistanut samaa tekniikkavirhettä ja samaa ajatusta koko ajan ja pelini on junnannut paikallaan...
        Tietyissä tilanteissa ja tietyissä paikoissa aina sama virhe, väärä asento, väärin kepistä kiinni, väärä keskittyminen, liian jäykkä käsi tai ranne, väärä sivariennakko, ym ym...ja kehitystä ei tapahdu vaan peli junnaa vaan samaa tasoa ja sitä on ikään kuin sokea omille virheilleen...
        Pallo ei mene aina sinne mihin haluaisi ja se harmittaa...

Ja näin koen myös 7 päivän adventistien opin; siellä kyllä kovasti yritetään ja panostetaan raamatun tutkimiseen mutta aina kun kohdataan nämä niin sanotut
        "hankalat kysymykset", niin ne halutaan äkkiä haudata maton alle ja niistä ei saa juuri puhua ettei maine tahraantuisi... Aletaan äkkiä puhumaan vaikka lähimmäisen rakkaudesta ja siitä mitä "tosi uskovaisen" on lupa tehdä ja sanoa.
        Opettajia ja pastoreita ei saa kritisoida eikä ulkoa ohjautuvaan opetukseen ole lupa kajota, jos kritisoit olet heti huonossa valossa, sillä adventismissa tehdään vain ns."kilttejä lapsia" vaikka kuinka sisällä höyrykattila höyryäisi niin hymyillä pitää ja puhua mielistelevän kiiltokuvan kauniisti...

Ja näin nämä opilliset eroavaisuudet ajavat adventismin väkisinkin vähän lapsipuolen asemaan koska ne opit ei todellisuudessa kestä rehellistä
        raamatun kritiikkiä ja näin harhauttavat jäsenensäkin luulemaan, että kaikki ulkopuolinen on pahasta...
        He ovat tavallaan kristillisiä "fariseuksia"="erottautujia", ja näin erottautuvat muista kristillisistä järjestöistä vaikka näennäisesti muka ovat ekumeenisia mutta todellisuus on ihan muuta, vielä siksikin koska Paavi ja Rooman kirkko edustaa heille "Saatanan valtaa"...ja Paavi on ns.666 eli paholainen ihmisenä !

Näin siis 7 päivän adventistit harhailevat opissaan nyt aivan siinä kuilun reunalla, vaikka kehitysmaissa, missä ei oikein vielä täysin kaikkea tiedetä niin oppi menee eteenpäin mutta sivistysvaltioissa jossa osataan lukea, niin menestys tökkii ja sitä varmaan Amerikkalainen pääkonferenssi vähän harmittelee...

Mutta jotain tällaista tällä kertaa...
        Että "kirkkaita leikkuita vaan" !!!

toivottaa bilis (*J*)

• Sapatti on lahja

Sapatti on todella Jumalan lahja meille kiireisille ihmisille. Miten hyvin Luojamme huolehtiikaan meidän luomiensa ihmisten hyvinvoinnista, kun hän antoi meille jo Eedenissä sapatin levon. Tämä luomisen muistomerkki on voimassa vielä Jumalan luomassa uudessa maassakin, kuten Jesaja todistaa: "Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko SAPATTINA tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra" Jes 66:22,23. Tuntuisi sen tähden kovin oudolta, jos Jumala olisi tämän oman pyhittämänsä a siunaamansa päivän olisi vaihtanut yhteen tavalliseen työpäivään, joiksi Hesekiel muita päiviä nimittää Hes.46:1.

Olen lukenut Uuden testamentin läpi, enkä ole löytänyt sieltä mitään viittausta tai jumalallista käskyä, jolla Jumala olisi kumonnut tai vaihtanut sapatin levon jollekin muulle päivälle. Jumala itse vakuuttaa: "En minä liittoani riko, enkä muuta sitä, mikä on minun huuliltani lähtenyt" (Ps.89:35). "Myöskin sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät" Hes.20:12. Jeesus on sapatin Herra ja hän ansaitsee ylistyksemme ja palvontamme hänen pyhäpäivänään!

• Sapatti on lahja

Sapatti on todella Jumalan lahja meille kiireisille ihmisille. Miten hyvin Luojamme huolehtiikaan meidän luomiensa ihmisten hyvinvoinnista, kun hän antoi meille jo Eedenissä sapatin levon. Tämä luomisen muistomerkki on voimassa vielä Jumalan luomassa uudessa maassakin, kuten Jesaja todistaa: "Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne. Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko SAPATTINA tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra" Jes 66:22,23. Tuntuisi sen tähden kovin oudolta, jos Jumala olisi tämän oman pyhittämänsä ja siunaamansa päivän vaihtanut yhteen tavalliseen työpäivään, joiksi Hesekiel muita päiviä nimittää Hes.46:1.

Olen lukenut Uuden testamentin läpi, enkä ole löytänyt sieltä mitään viittausta tai jumalallista käskyä, jolla Jumala olisi kumonnut tai vaihtanut sapatin levon jollekin muulle päivälle. Jumala itse vakuuttaa: "En minä liittoani riko, enkä muuta sitä, mikä on minun huuliltani lähtenyt" (Ps.89:35). "Myöskin sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät" Hes.20:12. Jeesus on sapatin Herra ja hän ansaitsee ylistyksemme ja palvontamme hänen pyhäpäivänään!

• körö körö kirkkoon

Moikka. Luettuani tämä viestiketjun päätin huomenna mennä sapattikirkkoon. Kiitos hyvästä Raamatunopetuksesta : )

• etsivä löytää

Moikka taas. Tulipa käytyä kodikkaassa adventtikirkossa tänään. Oli ihan lämmin vastaanotto, kiitos siitä. Siellä puhuttiin siistä, kuinka Jeesus paransi sairaita ja teki heistä opetuslapsia. Ohjelmassa oli myös laulua, rukousta ja musiikkia. Hyvä ja rauhallinen henki. Tulin siunatuksi. Taidampa tulla toistekin : )

• Sapatti kotona

Kyllä minäkin olen jo vuosia miettinyt tuota sapattikysymystä ja olen vietänyt sitä kotonani jo moneen kertaan, kun kirkkomatka on pitkä.

• loveJeesus

me vietetään sapattia molempina päivinä =D varmuuden vuoksi,kun ei oikein tiedetåä kumpi se päivä on,suomessa näyttää olevan sunnuntai mutta ylistelemme yhdessä porukalla lauantaisin ja levätään ja rukoillaan sunnuntaina,niinkuin jokapäivä tulisi rukoilla ja ylistää :)

• " TEKO PYHILLE".... LUKEKAA JA YMMÄRTÄKÄÄ...

Meidän uskomme perustuu Jeesuksen jo täytettyyn työhön
      eikä
      mihinkään "sapattikäskyyn" tms. !!!!!

Te olette pahoin eksyksissä jos uskotte että lain teoilla (esim."sapatilla")
      olisi jotain tämän asian kanssa tekemistä....>

YMMÄRTÄKÄÄ JO TÄMÄ... GAL 3:1-14

" 3:1 Te mielettömät galatalaiset, kuka teidät on lumonnut? Asetettiinhan teidän silmienne eteen aivan avoimesti Jeesus Kristus ristiinnaulittuna!
      3:2 Vastatkaa vain tähän kysymykseen: saitteko te Hengen tekemällä lain vaatimat teot vai kuulemalla ja uskomalla evankeliumin?
      3:3 Kuinka voitte olla noin mielettömiä! Te aloititte Hengen varassa. Pyrittekö nyt päämäärään omin avuin?
      3:4 Turhaanko tämä kaikki on tullut teidän osaksenne? Tuskinpa vain.
      3:5 Lahjoittaako Jumala teille Hengen ja antaako hän voimatekojen tapahtua teidän keskuudessanne sen tähden, että te noudatatte lain käskyjä, vai sen tähden, että te uskotte kuulemanne evankeliumin?
      3:6 Muistattehan Abrahamin: "Hän uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi."
      3:7 Tietäkää siis, että todellisia Abrahamin jälkeläisiä ovat ne, joilla on usko.
      3:8 Pyhät kirjoitukset tiesivät jo edeltäpäin, että Jumala tekee vanhurskaiksi kansat, kun ne uskovat. Jumala näet ilmoitti edeltäpäin Abrahamille hyvän sanoman: sinun kanssasi saavat kaikki kansat siunauksen.
      3:9 Näin ne, joilla on usko, saavat siunauksen yhdessä Abrahamin kanssa, joka uskoi.
      3:10 Ne taas, jotka luottavat lain noudattamiseen, ovat kirouksen alaisia. Onhan kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka ei tee kaikkea, mitä lain kirja käskee."
      3:11 On selvää, ettei kukaan tule Jumalan silmissä vanhurskaaksi lakia noudattamalla, sillä "uskosta vanhurskas saa elää".
      3:12 Mutta laki ei rakenna mitään uskon varaan, vaan: "Joka tekee mitä laki vaatii, saa siitä elämän."
      3:13 Kristus on lunastanut meidät vapaiksi lain kirouksesta tulemalla itse kirotuksi meidän sijastamme, niin kuin on kirjoitettu: "Kirottu on jokainen, joka on ripustettu paaluun."
      3:14 Näin tapahtui, jotta kaikki muutkin kansat Kristuksen Jeesuksen yhteydessä saisivat Abrahamille luvatun siunauksen ja me häneen uskovina saisimme luvatun Hengen. " ( vrt.lukekaa myös jakeet 15-29 loppuun asti )

JA YMMÄRTÄKÄÄ MYÖS TÄMÄ 5Moos 21:22,23:

"Jos joku rikoksesta kuolemaan tuomittu surmataan ja hänen ruumiinsa ripustetaan paaluun,
      ruumista ei saa jättää siihen yöksi, vaan se on haudattava vielä samana päivänä, sillä PUUHUN RIPUSTETTU ON JUMALAN KIROAMA. Älkää saastuttako maata, jonka Herra, teidän Jumalanne, antaa teille omaksi."

SIIS YMMÄRTÄKÄÄ !

LAINALAINEN on ns. " alaikäinen " !!!!
      "ennen kuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten" (Gal 3:23)

USKOVA on ns. "aikuinen" !!!
      ....Vapautettu Kristuksen kautta lainalaisuudesta,
      joka piti ihmistä sen orjana"

Herätkää nyt jo hyvät ihmiset !!!
      " laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä". (Gal 3:12)

vrt. http://keskustelu.suomi24.fi/node/12019874

Terkuin (*J*)

• Rakastetaan Jeesusta

Miten on? Jos sinä noudatat yhdeksää käskyä kymmenestä, niin etkö sinä ole sillon 9/10 osaa lain alla? Paljonko eroa siinä sitten on, jos jotkut tahtovat seurata Jumalan tahtoa 10/10? Mutta asiahan on niin, että ihmisen on synnyttävä uudesti yhäältä, jolloin toteutuu Jumalan lupaus: "Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä" Hep.10:16 Tähän vapauteen noudattaa Jumalan tahtoa liittyy myös sapatin kunnioittaminen, koska rakkauden Jumala on sen meille ihmisille antanut ja me ilmaisemme rakkautemme häneen sillä, että noudatamme hänen tahtoaan. "Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä, ja hänen käskynsä eivät ole raskaat"1Joh.5:3
      "Joka sanoo: "Minä tunnen hänet, eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja TOTUUS EI OLE HÄNESSÄ, mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut"1Joh.2:4,5 Rakastetaan vaan Jumalaa 10/10 osaa ja pidetään hänen sapattinsa pyhänä, niinkuin Jeesuskin teki.

• Jeesus on Herra

Olipa silmiä avaava kirjoitus nimimerkiltä `Rakastetaan Jeesusta`. Kyll mun mielestä suhde Herraan ratkaisee sen haluammeko häntä seurata. Siksi jokaisen on tärkeä tarkisataa suhteensa Jeesukseen, joka sanoi "Ei jokainen, joka sanoo minulle: "Herra, Herra!,pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon".

• Jumala ei muutu

Jeesus antoi täyden arvon Vanhalle testamentille Jumalan sanana sanoessaan:"Raamattu ei voi raueta tyhjin" Joh.10:35. Jumala puhui ja kirjoitti sapattikäskyn kymmenen käskyn lakiin kivitauluun 2Moos.20:8-11 ja Hän sanoo:"En minä liittoani riko, ENKÄ MUUTA SITÄ, MIKÄ ON MINUN HUULILTANI LÄHTENYT"Ps.89:35. Jumala ei ole sapattia koskaan muuttanut toiseksi päiväksi. Eikä myöskään Jeesus, sillä hä sanoo:"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan EN MINÄ OLE TULLUT KUMOAMAAN..."Matt.5:17,18.
      Jeesus itse antoi esimerkin sapatin vietosta menemällä Jumalan huoneeseen sapattina Luuk.4:16. Lopun ajan Jumalan omien tuntomerkkinä sanotaan olevan Jumalan käskyjen kunnioittaminen:"Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät Jumalan käskyt (myös sapattikäskyn) ja Jeesuksen uskon"Ilm.14:12. Samalla myös lohikäärme, eli *******, vihaa niitä, "jotka pitävät Jumalan käskyt"Ilm.12:17
      Uusesta testamentista ei löydy esimerkkiä ja käytäntöä minkään muun päivän, kuin sapatin vietosta. Näin ollen ei ollut tarpeen toistaa sitä, minkä Jumala oli jo puhunut ja jota ei Jumala eikä Jeesus eivätkä apostolit olleet kumonneet.

Mutta kirkko muutti sapatin sunnuntaille ja nyt kysymys on siitä, tottelemmeko enemmän Jumalan sanaa vai ihmisen asetusta. Parempi seurata Jumalan sanaa, koska Jeesus sanoo: "Turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä" Matt 15:9.

• Ilo Herrassa

"Jos pidätät jalkasi sapattia rikkomasta...vaan kutsut sapatin ilon päiväksi...silloin on ilosi oleva Herrassa"Jes.58:13,14.
      Miksi pilata ilon päivää tekemällä siitä tavallinen työpäivä?

• kaamosmasennus pois

Totta tosiaan, jos tuon nyt tuolta kannalta ottaa, niin iloa me suomalaiset ainakin näin pimeänä kaamosaikana tarvitaan. Täytyypä kokella tuotakin ilonlähdettä...."Jos pidätät jalkasi sapattia rikkomasta...vaan kutsut sapatin ilon päiväksi...silloin on ilosi oleva Herrassa"Jes.58:13,14.

• miten vietän sapatin

Mitä tuohon "ilon päivän" viettoon sitten käytännössä kuuluu?

• Seuraa Jeesusta

Hyvä kysymys. Paras eimerkki sapatin vietosta on seurata Jeesusta, koska hän on sapatin Herra. Hän meni sapatina yhteiseen jumalanpalveukseen, vieraili ihmisten luona, paransi sairaita ja puhui Jumalan valtakunnasta. Ota aikaa perheellesi ja ulkona luonnossa liikumiseen sekä lepäämiseen, niin jaksat taas paremmin alkaa arkisen työviikon.

• TV7 Seitsemäs päivä

TV7 » Seitsemäs päivä - Osa 1/11. Alkuperämme

Kannattaa ehdottomasti katsoa tuo mahtava 11-osainen dogumenttisarja sapatista!

• otakops
        TV7 Seitsemäs päivä kirjoitti:

TV7 » Seitsemäs päivä - Osa 1/11. Alkuperämme

Kannattaa ehdottomasti katsoa tuo mahtava 11-osainen dogumenttisarja sapatista!

Joo ja puoli yhdeksän uutiset... :D

• Iloa Herrassa!

Halleluja! Kohta taas yksi työviikko on takanapäin ja saamme levätä ja iloita Herran siunaamana sapattina. Iloa Herrassa : )

• Sapatin rauhaa

Samoin sinulle ja kaikille Jeesuksen omille SAPATIN RAUHAA JA ILOA!

• Hameväkeäkö?
        Sapatin rauhaa kirjoitti:

Samoin sinulle ja kaikille Jeesuksen omille SAPATIN RAUHAA JA ILOA!

Moikka. Voik´s sinne teidän sapattikirkkoon tulla ihan tavallisissa vaatteissa vai pitääkö olla mekko tai hame päällä?

• asu vapaa
        Hameväkeäkö? kirjoitti:

Moikka. Voik´s sinne teidän sapattikirkkoon tulla ihan tavallisissa vaatteissa vai pitääkö olla mekko tai hame päällä?

Moi. Kyllä voit tulla ihan tavallisessa asussakin, mutta emme käännytä ovelta pois jos vaikka mekko tai hame olisi ylläsi : ) Tervetuloa tulevana sapattina iloitsemaan kanssamme Herran hyvydetä.

• asu vapaa
        asu vapaa kirjoitti:

Moi. Kyllä voit tulla ihan tavallisessa asussakin, mutta emme käännytä ovelta pois jos vaikka mekko tai hame olisi ylläsi : ) Tervetuloa tulevana sapattina iloitsemaan kanssamme Herran hyvydetä.

Moi. Kyllä voit tulla ihan tavallisessa asussakin, mutta emme käännytä ovelta pois jos vaikka mekko tai hame olisi ylläsi : ) Tervetuloa tulevana sapattina iloitsemaan kanssamme Herran hyvyydestä.

• sunnuntai sol invict
      • otakops

Ensinnäkin mitä tekemistä Kristuksen ylösnousemuspäivällä on tekemistä joidenkin pakanajumalien kanssa ?????

Ja toiseksi Wikipedia ei ole raamattu !!!!

Ja kolmanneksi "lain alla" elävät juutalaisia leikkivät adventistit Ellen G White oppineen ovat sekaisin päästään !

" Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä (SUNNUNTAINA) olimme kokoontuneet murtamaan leipää (HERRAN EHTOOLLINEN)...jne"
        eli " En de tee miaa toon sabbatoon = " Ensimmäisenä Sapatista lähtien " !!!!

Ja myös n. Kolehdista puhutaan 1 Kor 16:1,2 sanoo:

" Mitä tulee keräykseen pyhiä varten, niin tehkää samalla tavoin, kuin minä olen
        määrännyt Galatian seurakunnille. Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä (SUNNUNTAINA) pankoon jokainen teistä kotonaan jotain talteen, säästäen menestymisensä mukaa, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani."

• sunnuntai sol invict
        otakops kirjoitti:

Ensinnäkin mitä tekemistä Kristuksen ylösnousemuspäivällä on tekemistä joidenkin pakanajumalien kanssa ?????

Ja toiseksi Wikipedia ei ole raamattu !!!!

Ja kolmanneksi "lain alla" elävät juutalaisia leikkivät adventistit Ellen G White oppineen ovat sekaisin päästään !

" Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä (SUNNUNTAINA) olimme kokoontuneet murtamaan leipää (HERRAN EHTOOLLINEN)...jne"
        eli " En de tee miaa toon sabbatoon = " Ensimmäisenä Sapatista lähtien " !!!!

Ja myös n. Kolehdista puhutaan 1 Kor 16:1,2 sanoo:

" Mitä tulee keräykseen pyhiä varten, niin tehkää samalla tavoin, kuin minä olen
        määrännyt Galatian seurakunnille. Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä (SUNNUNTAINA) pankoon jokainen teistä kotonaan jotain talteen, säästäen menestymisensä mukaa, ettei keräyksiä tehtäisi vasta minun tultuani."

Historiallinen fakta on, että lepopäivää alettiin viettää sunnuntaina vasta Laodikean kirkolliskokouksen jälkeen. Ehtoollista voi nauttia hyvin sunnuntaina, onhan se Herramme Kristuksen ylösnousemuksen päivä. Mutta lepopäivä on silti lauantai tai tarkemmin ottaen perjantai illasta lauantai iltaan. Apostolien teoissa ei sanota että ehtoollista olisi nautittu juuri lepopäivänä.

Tässä vähän tietoa siitä miten katolisen kirkon oppi perustuu pakanauskontoihin.
        http://raamattusivut.suntuubi.com/?cat=97

• otakops
        sunnuntai sol invict kirjoitti:

Historiallinen fakta on, että lepopäivää alettiin viettää sunnuntaina vasta Laodikean kirkolliskokouksen jälkeen. Ehtoollista voi nauttia hyvin sunnuntaina, onhan se Herramme Kristuksen ylösnousemuksen päivä. Mutta lepopäivä on silti lauantai tai tarkemmin ottaen perjantai illasta lauantai iltaan. Apostolien teoissa ei sanota että ehtoollista olisi nautittu juuri lepopäivänä.

Tässä vähän tietoa siitä miten katolisen kirkon oppi perustuu pakanauskontoihin.
        http://raamattusivut.suntuubi.com/?cat=97

Faktahan tässä on se,
        että adventistit yrittää uskotella terveellä pohjalla elävälle uskovalle niin että pelkästään Jumalan armosta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen ei pelastuta vaan pitää myös TEHDÄ JOTAIN eli, että Sapattia pitää viettää lauantaisin juutalaisen tavan mukaan ja sunnuntai Herran päivänä on valheoppia eli siis Rooman paavi on antikristus heidän mukaansa maan päällä ja suuri eksyttäjä !
        Ja toisaalta Ellen G White on melkeinpä Kristuksen sijainen, joka on antanut mm. Suuri Taistelu kirjassa meille oikean opin 1840-luvulla !

Ja tällä suurella huijauksella ja muillakin aivan järjettömillä opinkohdilla ne yrittää
        hämätä terveitä kristittyjä seuraamaan heidän ahdistavaa harhaansa, jotka perustuvat Ellenin sairaisiin näkyihin...

Opit mm. Tutkivasta tuomiosta, Pyhäkkö oppi 1844 (maailmanlopun meriselitys) ruokamääräyksistä, vaatetuksesta,ja se että Ylienkeli Mikael olisi Jeesus ja monenlaista muutakin ahdistavaa lakihenkistä ihmisten keksimää soopaa se adventismi pitää sisällään ja jos joku nyt ulkopuolinen ei usko niin menköön hyvin minun puolestani adventtikirkkoon sapattina tutkimaan asioita niin varmasti siellä avoimin sydämin asian lopulta oivaltaa...

Sitä en sano, että muuallakaan ollaan aina kristillisyydessä niin terveellä pohjalla mutta sentään perusopinkohdat ovat kohdallaan eikä ole suurta EKSYTYSTÄ NIINKUIN ADVENTISTIEN OPETUS ON !

Varokaa ADVENTISTIEN SOOPAA jos haluatte elää iloista ja vapaata
        Jeesukseen uskovan elämää !!! :))

• sunnuntai sol invict
        otakops kirjoitti:

Faktahan tässä on se,
        että adventistit yrittää uskotella terveellä pohjalla elävälle uskovalle niin että pelkästään Jumalan armosta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen ei pelastuta vaan pitää myös TEHDÄ JOTAIN eli, että Sapattia pitää viettää lauantaisin juutalaisen tavan mukaan ja sunnuntai Herran päivänä on valheoppia eli siis Rooman paavi on antikristus heidän mukaansa maan päällä ja suuri eksyttäjä !
        Ja toisaalta Ellen G White on melkeinpä Kristuksen sijainen, joka on antanut mm. Suuri Taistelu kirjassa meille oikean opin 1840-luvulla !

Ja tällä suurella huijauksella ja muillakin aivan järjettömillä opinkohdilla ne yrittää
        hämätä terveitä kristittyjä seuraamaan heidän ahdistavaa harhaansa, jotka perustuvat Ellenin sairaisiin näkyihin...

Opit mm. Tutkivasta tuomiosta, Pyhäkkö oppi 1844 (maailmanlopun meriselitys) ruokamääräyksistä, vaatetuksesta,ja se että Ylienkeli Mikael olisi Jeesus ja monenlaista muutakin ahdistavaa lakihenkistä ihmisten keksimää soopaa se adventismi pitää sisällään ja jos joku nyt ulkopuolinen ei usko niin menköön hyvin minun puolestani adventtikirkkoon sapattina tutkimaan asioita niin varmasti siellä avoimin sydämin asian lopulta oivaltaa...

Sitä en sano, että muuallakaan ollaan aina kristillisyydessä niin terveellä pohjalla mutta sentään perusopinkohdat ovat kohdallaan eikä ole suurta EKSYTYSTÄ NIINKUIN ADVENTISTIEN OPETUS ON !

Varokaa ADVENTISTIEN SOOPAA jos haluatte elää iloista ja vapaata
        Jeesukseen uskovan elämää !!! :))

Rooman paavi ON antikristus. Lukaisepa tää Johannesleijonan blogiteksti, joka selventää asiaa. Kaikki on tapahtunut Vatikaanissa TÄSMÄLLEEN ilmestyskirjan mukaan.

Ja mitä nää uutiset tarkoitaa:
        http://yle.fi/uutiset/salama_iski_vatikaaniin_paavin_eroilmoituksen_jalkeen_-_kuvan_aitoutta_epailty/6490704
        http://www.hs.fi/ulkomaat/a1390707124145

• sunnuntai sol invict
        sunnuntai sol invict kirjoitti:

Rooman paavi ON antikristus. Lukaisepa tää Johannesleijonan blogiteksti, joka selventää asiaa. Kaikki on tapahtunut Vatikaanissa TÄSMÄLLEEN ilmestyskirjan mukaan.

Ja mitä nää uutiset tarkoitaa:
        http://yle.fi/uutiset/salama_iski_vatikaaniin_paavin_eroilmoituksen_jalkeen_-_kuvan_aitoutta_epailty/6490704
        http://www.hs.fi/ulkomaat/a1390707124145

Niin ja tässä siis linkki blogiin:

http://johannesleijona.blogspot.fi/2013/02/antikristuksen-profeetasta-hanen.html

• Lepopäivä on ihmistä varten,ei ihmien lepopäivää varten.

• Vastauksiin vastauks

1.Onko asia niin että Rooman keisari siirrätti sapatin lauantaista sunnuntaihin?

2. Murhasiko tuo sama keisari kristittyjä?

Huom! En tiedä vastauksia etukäteen mutta muistikuvien perusteella ja millaistameno oli yleisesti, siksi kysymykset 1 ja 2, yrittämättä mollatatai muuten esittää epäedullisessamielessä edesmenneen Rooman keisarin muistoa.

• Kirkkohistoriaa

Vastaus kysymykseen nro.1 on tämä:

V.321 laadittu Keisari Konstantinuksen sunnuntailaki kuului näin: "Auringon kunnioitettavana päivänä tulee esivallan ja kaupungissa asuvan kansan levätä ja kaikki työpaikat sulkea. Mutta maalla saavat ne, jotka harjoittavat maanviljelystä, luvan tehdä työtä."(Korpus Juris Civilis God,3,12) Tämä keisari Konstantinuksen sunnuntailaki merkitsi suurta käännettä sunnuntain kehittymisessä lepopäiväksi. Mutta vasta tämän jälkeen pidetyissä kirkolliskokouksissa ja synodeissa määrättiin sunnuntai lopullisesti lepopäiväksi.

Arkkipiispa Kaila sanoo asiasta näin: "Alkukristillinen kirkko oli täysin tietoinen sapatin ja sunnuntain erosta. SUNNUNTAI EI ALKUAAN OLLUT LEPOPÄIVÄ, vaan yhteiselle jumalanpalvelukselle pyhitetty. Vähitellen rupesi kirkko kuitenkin teroittamaan mieleen, että jumalanpalveluksen takia oli työt jätettävä. Vasta Maconin synodi v. 585 ja Chalonsin sydodi v.649 kielsivät nimeenomaan myöskin peltotyöt." (Iso Tietosanakirja, hakusana "sunnuntai.")

Viidennellä vuosisadalla kirjoittanut historioitsija Socrates sanoo:"Melkein kaikki seurakunnat kautta maailman viettävät pyhiä salaisuuksia (Herran ehtoollista) joka viikko sapattina. Kuitenkin kristityt Roomassa jonkin vanhan perinteen takia kieltäytyvät tekemästä sitä."(Ecclesiastical History V.s.404.)

Näemme siis, että siirtyminen sapatilata sunnuntaille ei tapahtunut yhden keisarin toimesta, vaan vähitellen. Mm. Laodikean kirkolliskokous v.364 määräsi, että "Kristittyjen ei tule olla...toimettomia lauantaina, vaan heidän tulee tehdä työtä sinä päivänä, mutta Herran päivää heidän tulee erikoisesti kunnioittaa..."(Hefelen "Councils" osa 2.s.693).
        Kirkkohistorialliset tosiasiat todistavat sen, että sunnuntai syrjäytti vähitellen Raamatun sapatin, jota alkuseurakunta pyhitti lepopäivänään. Muutosta ei siis tehnyt Jumala, joka sanoo:"En minä liittoani riko, ENKÄ MUUTA SITÄ, MIKÄ ON MINUN HUULILTANI LÄHTENYT"Ps.89:35. Jumala ei ole sapattia koskaan muuttanut toiseksi päiväksi. Eikä myöskään Jeesus, sillä hä sanoo:"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan EN MINÄ OLE TULLUT KUMOAMAAN..."Matt.5:17,18. Muutoksen takana on siis ihminen ja sana sanoo, että "Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmisiä" Apt.5:29.

Vastaus kysymykseen nro.2.on: Ei tietääkseni

• Perinnäissääntö

Sunnuntain asema lepopävänä näyttää siis olevan vierasta alkuseurakunnalle ja varsin myöhäsyntyinen. Siitä on kuitenkin näköjään ajan saatossa tullut jonkinlainen "isien perinnäissääntö", joka on syrjäyttänyt Jumalan selvän ja yksiselitteisen käskyn "seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti" "Moos.20:8-11.

Muistuu tässä mieleen Jeesuksen sanat: "Te teette Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissäännöillänne...Te hylkäätte Jumalan käskyt ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä...mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä" Mark.7:13,8,7. Täytyypä rueta miettimään tätä sapattiasiaa nyt ihan tosissaan, koska haluan seurata Jeesusta ja Raamattua mielluummin kuin ihmisten perinnäissääntöä.

• otakops

Miksi sinun pitäisi mennä sapattina synagogaan ????

Senkö takia, että täyttäisit lain ? Kö ?

YMMÄRRÄ !

"koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista." (Gal 2:16)
        " jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut." (2:21)
        "Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
        Niinkö älyttömiä olette? Te aloititte Hengessä, lihassako nyt lopetatte? (3:2,3)

SIIS YMMÄRRÄ

"Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy KAIKESSA, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
        Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta". (Gal 3:10,11)

• otakops
        otakops kirjoitti:

Miksi sinun pitäisi mennä sapattina synagogaan ????

Senkö takia, että täyttäisit lain ? Kö ?

YMMÄRRÄ !

"koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista." (Gal 2:16)
        " jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut." (2:21)
        "Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
        Niinkö älyttömiä olette? Te aloititte Hengessä, lihassako nyt lopetatte? (3:2,3)

SIIS YMMÄRRÄ

"Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy KAIKESSA, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee".
        Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta". (Gal 3:10,11)

HUOMATKAA SIIS ADVENTISMI ON TÄTÄ ns. MUTTA OPPIA !!!!!

SIIS ME USKOMME, MUTTA jne...siis seuraa.... MENESTYKSELLISTÄ ELÄMÄÄ !

" Because we love Jesus for His sacrificial death, we want to obey Him as he commands in John 14:15. We are not saved by our works; BUT, because we are saved, we choose to keep His commandments as the guide for successful living."

http://www.helltruth.com/contact-us/what-we-believe.aspx

• otakops
        otakops kirjoitti:

HUOMATKAA SIIS ADVENTISMI ON TÄTÄ ns. MUTTA OPPIA !!!!!

SIIS ME USKOMME, MUTTA jne...siis seuraa.... MENESTYKSELLISTÄ ELÄMÄÄ !

" Because we love Jesus for His sacrificial death, we want to obey Him as he commands in John 14:15. We are not saved by our works; BUT, because we are saved, we choose to keep His commandments as the guide for successful living."

http://www.helltruth.com/contact-us/what-we-believe.aspx

Täältä pääsette vähän tutustumaan Adventistien yleisopetukseen mutta näissä ei yleensä puututa näihin kimurantteihin kysymyksiin vaan lässätään tätä "yleishyvyyttä"...
        ja "tosiuskovaisten" euforiaa...
        Kiistanalaiset kysymykset sivuutetaan sujuvasti...

http://media7.adventist.fi/

• Miksi synagoogaan?
        otakops kirjoitti:

Täältä pääsette vähän tutustumaan Adventistien yleisopetukseen mutta näissä ei yleensä puututa näihin kimurantteihin kysymyksiin vaan lässätään tätä "yleishyvyyttä"...
        ja "tosiuskovaisten" euforiaa...
        Kiistanalaiset kysymykset sivuutetaan sujuvasti...

http://media7.adventist.fi/

"Miksi sinun pitäisi mennä sapattina synagogaan ????Senkö takia, että täyttäisit lain ? Kö ?"

Ei siksi, että pelastuisin sapattia pitämällä, vaan koska minut on pelastettu yksin armosta, yksin uskosta ja yksin Jeesuksen ristillä suorittaman sovitusuhrin kautta.
        Jos yrittäisin täyttää lakia, olisin jo 2000 vuotta myöhässä, koska Jeesus jo täytti sen. Mutta hän ei kumonnut sitä, vaan se on edelleen voimassa. "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan EN MINÄ OLE TULLUT KUMOAMAAN..."Matt.5:17,18

Sapatti on minulle ilon ja levon päivä, joka muistuttaa minua Jumalasta Luojana.
        Menen sapattina synagogaan kiittämään ja ylistämään Jumalaa ja Jeesusta tästä armosta, joka on osakseni tullut. Saan siellä opetusta Jumalan sanasta, sitä elämän leipää, joka vahvistaa uskoa Jeesukseen ja Jumalan rakkauteen. On siunattu asia kohdata elävä Jeesus sapattijumalanpalveluksessa, jossa hän on Pyhän Henkensä kautta läsnä. "Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti" Hep.13:8. Maanpäällä ollessaan Jeesus meni "tapansa mukaan sapattina synagoogaan" Luuk.4:16. Jos hän teki sitä 2000 vuotta sitten, hän tekee saman tänäkin aikana, koska hän "on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti" Hep.13:8. Ylistetty olkoon Jeesus ja Jumalan rakkaus!

• otakops
        Miksi synagoogaan? kirjoitti:

"Miksi sinun pitäisi mennä sapattina synagogaan ????Senkö takia, että täyttäisit lain ? Kö ?"

Ei siksi, että pelastuisin sapattia pitämällä, vaan koska minut on pelastettu yksin armosta, yksin uskosta ja yksin Jeesuksen ristillä suorittaman sovitusuhrin kautta.
        Jos yrittäisin täyttää lakia, olisin jo 2000 vuotta myöhässä, koska Jeesus jo täytti sen. Mutta hän ei kumonnut sitä, vaan se on edelleen voimassa. "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan EN MINÄ OLE TULLUT KUMOAMAAN..."Matt.5:17,18

Sapatti on minulle ilon ja levon päivä, joka muistuttaa minua Jumalasta Luojana.
        Menen sapattina synagogaan kiittämään ja ylistämään Jumalaa ja Jeesusta tästä armosta, joka on osakseni tullut. Saan siellä opetusta Jumalan sanasta, sitä elämän leipää, joka vahvistaa uskoa Jeesukseen ja Jumalan rakkauteen. On siunattu asia kohdata elävä Jeesus sapattijumalanpalveluksessa, jossa hän on Pyhän Henkensä kautta läsnä. "Jeesus Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti" Hep.13:8. Maanpäällä ollessaan Jeesus meni "tapansa mukaan sapattina synagoogaan" Luuk.4:16. Jos hän teki sitä 2000 vuotta sitten, hän tekee saman tänäkin aikana, koska hän "on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti" Hep.13:8. Ylistetty olkoon Jeesus ja Jumalan rakkaus!

Mutta unohdit tässä "rakkaudessasi" ja "ekumeniassasi" jatkaa...

..."Ja sunnuntaina Jeesusta ylistävät seuraavat Rooman paavia, ilmestyskirjan antikristusta, ja paholaista, paratiisin käärmettä, ja näin kaikki sunnuntain viettäjät tuomitaan lopulta eksytettynä, pedon merkin ottaneena, kadotukseen ! "

Näinhän te Ellen G Whiten oppeja seuraten opetatte ! :O

• Hei

Sen ajan ajanlaskusta voisi löytyä ratkaisu;

Vuorokaudet laskettiin aurin nousujen mukaan. Ja jos oli yksikin tunti kulunut uutta vuorokautta tällä laskutavalkla niin se ilmaisiin jo samalla tavalla kuin kokonainen vuorokausi.

Eli jos yksi tunti oli kulunut uutta vuorokautta siitä sitten kirjoitettiin: "istuttiin siellä ja siellä kaksi päivää."

Se oli sen aikainen tapakulttuuri menetelmä.

Yst. t.. Jari Laurila

• Sabbath Shalom!

Sabbath shalom kaikille Jeesuksen omille!

• pikimusta pakana

Millä tavoin Jeesus otti sinut omaksi?

• Armosta vain laulan
        pikimusta pakana kirjoitti:

Millä tavoin Jeesus otti sinut omaksi?

Jeesus antoi synnit anteeksi ja uudestisynnytti Sanansa ja Pyhän Henkensä kautta ja kirjoitti siinä samalla lakinsa sydämeeni. Toteutui lupaus: "Ja minä annan heille yhden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne, ja minä otan pois kivisydämmen heidän rumiistaan ja annan heille lihasydämen, niin että he vaeltavat minun käskyjeni mukaan ja noudattavat minun oikeuksiani ja pitävät ne, ja he ovat minun kansani ja minä olen heidän Jumalansa" Hes.11:19,20. Sen tähden "Armosta oi, lauluni soi, syntini anteeks, saada kun voin, rakkaudestaan laulan mä vaan, Herralle kiitostain".

• otakops

Eli näinkö sinä " Armosta minä laulan " ?????

" niin että he vaeltavat minun käskyjeni ja oikeuksieni mukaan"....
      ...Siiskö Ellen G Whiten oppien ja kirjoitusten mukaan, ja luullen että juuri me olemme se ainoa oikea "Pyhä jäännös" oikea uskollinen Jumalan kansa ja pitäen juutalaisten sapattia lauantaisin, olematta syömättä sikaa ja muita ns."saastaisia eläimiä", uskoen että Jeesus aloitti ns. " Tutkivan tuomion vuonna 1844", eikä siis mennytkään kaikkein pyhimpään kuollessaan kun esirippu repesi,
      Uskoen että Ilmestyskirjan Arkkienkeli Mikael on Jeesus ja Rooman kirkko ja Paavi on Ilmestyskirjan Peto ja että kaikki muut kristityt maaailmassa sunnuntaina Kristuksen Pyhää ehtoollista ja ylösnousemusta juhlivana ottavat näin Pedon merkin 666
      ja tuomitaan kadotukseen...

Tämä on tosi armoa ja rakkaudellista ekumeniaa tämä... todellakin...

• Jeesuksen ystävä

Koska Jumalan tahto on ilmoitettu Hänen sanassaan ja Jumalan omalla sormella kirjoittamassa kymmen käskyn laissa, minä Paavalin tavoin "sisäisen ihmiseni puolesta ILOLLA YHDYN JUMALAN LAKIIN" Room.7:22, ja myös sen neljänteen käskyyn "Muista pyhittää lepopäivä...mutta SEITSEMÄS PÄIVÄ on Herran, sinun Jumalasi SAPATTI..."

Haluan olla JEESUKSEN YSTÄVÄ, hänen, joka sanoi: "Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä"Joh.15:14. ja "Jos te minua rakastette, niin te pidätte minun käskyni" Joh.14:15. Sapatin pitäminen pyhänä ei ole siis pelastuksen tie, vaan pelastuneen tie. En pyhitä sapattia pelastuakseni sen tai minkään muunkaan lain teon kautta, vaan koska Jumala on minut armosta pelastanut Poikansa ristinkuoleman kautta.

Koska en ole Uudesta enkä Vanhasta testamentista löytänyt mitään viittausta tai esimerkkiä lepopäivän vaihtamisesta sapatilta millekkään muulle päivälle, eikä kukaan ole sitä muutosta pysynyt Raamatulla osoittamaan, niin haluan kulkea samaa polkua, jonka Jeesus on viitoittanut. Jeesus on TIE, TOTUUS JA ELÄMÄ ja "Hän meni TAPANSA MUKAAN SAPATTINA SYNAGOOGAAN" Luuk.4:16, ja sinne minäkin sapattina suuntaan askeleeni ja rohkaisen muitakin seuraamaan YKSIN JEESUSTA ja tulemaan Jeesuksen ystäväksi, joka sanoi: "Te olette minun ystäväni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä"Joh.15:14.

• otakops

Joo... olen samaa mieltä, että sapatinvietto ei ole pelastuskysymys !
        Ja mihin muualle Jeesus juutalaisena olisi mennyt kuin synagogaan sapattina
        ajamaan kaupustelijat ulos...

Mutta se mitä adventistien oppi pitää sisällään, niin sitä ei edes sapatin vietto
        puhdista uuden testamentin mukaiseksi raamatulliseksi opiksi ja näin
        vesittyy sapatit ja kaikki...

Vertaa ja lue ja ymmärrä tämä teksti: Kol 2:16-23

"Älköön siis kukaan teitä tuomitko SYÖMISESTÄ tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai SAPATIN johdosta,
        jotka vain ovat TULEVAISEN VARJO, mutta ruumis on Kristuksen.
        Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on LIHALLISEN MIELELNSÄ TURHAAN PAISUTTAMA
        eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
        Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
        "Älä tartu, ÄLÄ MAISTA, älä koske!"
        -sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta-ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
        Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi."

• otakops
        otakops kirjoitti:

Joo... olen samaa mieltä, että sapatinvietto ei ole pelastuskysymys !
        Ja mihin muualle Jeesus juutalaisena olisi mennyt kuin synagogaan sapattina
        ajamaan kaupustelijat ulos...

Mutta se mitä adventistien oppi pitää sisällään, niin sitä ei edes sapatin vietto
        puhdista uuden testamentin mukaiseksi raamatulliseksi opiksi ja näin
        vesittyy sapatit ja kaikki...

Vertaa ja lue ja ymmärrä tämä teksti: Kol 2:16-23

"Älköön siis kukaan teitä tuomitko SYÖMISESTÄ tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai SAPATIN johdosta,
        jotka vain ovat TULEVAISEN VARJO, mutta ruumis on Kristuksen.
        Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on LIHALLISEN MIELELNSÄ TURHAAN PAISUTTAMA
        eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.
        Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
        "Älä tartu, ÄLÄ MAISTA, älä koske!"
        -sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta-ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
        Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi."

Lisään vielä:

ADVENTISMIN MUKAAN SAPATINVIETTO EI OLE PELASTUSKYSYMYS MUTTA
        SUNNUNTAIN VIETTO HERRAN PÄIVÄNÄ ON KADOTUSKYSYMYS JA PEDON MERKKI !

ELI ADVENTISTIT TUOMITSEVAT MUUT KRISTITYT KADOTUKSEEN TÄLLÄ OPILLAAN JA OMIVAT KRISTUKSEN VAIN ITSELLEEN MUKA NIIN SANOTTUNA OIKEANA " JÄÄNNÖS SEURAKUNTANA". :OOOO

ELI HE OVAT NIIN SANOTTU EPÄRAAMATULLINEN LAHKO !!!!!!

• Älkää tuomitko
        otakops kirjoitti:

Lisään vielä:

ADVENTISMIN MUKAAN SAPATINVIETTO EI OLE PELASTUSKYSYMYS MUTTA
        SUNNUNTAIN VIETTO HERRAN PÄIVÄNÄ ON KADOTUSKYSYMYS JA PEDON MERKKI !

ELI ADVENTISTIT TUOMITSEVAT MUUT KRISTITYT KADOTUKSEEN TÄLLÄ OPILLAAN JA OMIVAT KRISTUKSEN VAIN ITSELLEEN MUKA NIIN SANOTTUNA OIKEANA " JÄÄNNÖS SEURAKUNTANA". :OOOO

ELI HE OVAT NIIN SANOTTU EPÄRAAMATULLINEN LAHKO !!!!!!

"Älköön siis kukaan teitä tuomitko SYÖMISESTÄ tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai SAPATIN johdosta,"

Paavalin sanahan on harvinaisen selvä: EI SAA TUOMITA SAPATIN PITÄJIÄ SIITÄ, ETTÄ HE PYHITTÄVÄT SAPATIN. "Älköön siis kukaan tuomitko teitä...SAPATIN JOHDOSTA"

Miksi siis tälläinen tuomion henki Herran sapattia ja sen vietäjiä kohtaan???

• otakops
        Älkää tuomitko kirjoitti:

"Älköön siis kukaan teitä tuomitko SYÖMISESTÄ tai juomisesta, älköön myös minkään juhlan tai uudenkuun tai SAPATIN johdosta,"

Paavalin sanahan on harvinaisen selvä: EI SAA TUOMITA SAPATIN PITÄJIÄ SIITÄ, ETTÄ HE PYHITTÄVÄT SAPATIN. "Älköön siis kukaan tuomitko teitä...SAPATIN JOHDOSTA"

Miksi siis tälläinen tuomion henki Herran sapattia ja sen vietäjiä kohtaan???

VASTAUS !!!!!!!!

Tässä ei olekaan kysymys siitä, että muut kristilliset kirkot olisivatkaan mitenkään tuomitsemassa adventisteja sen tähden, että he viettävät sapattia !

Mutta he... ADVENTISTIT ITSE... OVAT TUOMITSEMASSA KAIKKI MUUT KRISTILLISET KIRKOT JA JEESUKSEN SEURAAJAT PEDON MERKILLÄ KADOTUKSEEN KOSKA VIETTÄVÄT HERRAN PÄIVÄÄ SUNNUNTAINA !

HEIDÄN OPISSAAN NIMITTÄIN JUURI SUNNUNTAIN VIETTO ON SE ILMESTYSKIRJAN PEDON MERKKI JA PAAVI ANTIKRISTUS PETO JA ROOMAN KIRKKO VÄÄRÄ PROFEETTA !!!! eli heidän mukanaan myös ortodoksit, luterilaiset, helluntalaiset,vapaakirkkolaiset, ym, ym ovat myös SUNNUNTAIN takia tuomittu kadotukseen !!!
        Ainoastaan adventistit ovat heidän opin mukaan se ainoa oikea " pyhä jäännös" joka pelastuu, koska pitävät sapattia lauantaisin !
        Adventistit ovat nykyajan "fariseuksia" = "erottautujia" !

VRT: Joh.Ilm 19:20

" Ja PETO otettiin kiinni, ja sen kanssa VÄÄRÄ PROFEETTA, joka sen nähden oli tehnyt ihmetekonsa, joilla hän oli eksyttänyt ne, jotka olivat ottaneet PEDON MERKIN, ja ne, jotka olivat sen kuvaa kumartaneet; ne molemmat heitettiin elävältä tuliseen järveen, joka tulikiveä palaa."

ELI ADVENTISTIT TUOMITSEE KAIKKI MUUT KRISTITYT TÄLLÄ
        OPILLAAN KADOTUKSEEN !

ELI HE OVAT VAARALLINEN VÄÄRÄOPPINEN LAHKO !

• JEESUS ON LUOJA

JEESUS ON LUOJA. Hän toteutti myös tämän maailman luomisen yhdessä Isä Jumalan kanssa. Missäkö näin sanotaan? Ainakin kahden tai kolmen todistajan sanalla. "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala...KAIKKI ON SAANUT SYNTYNSÄ HÄNEN KAUTTAAN...Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme" Joh.1:1-3.14. "Hänessä (siis Jeesuksessa) meillä on lunastus, syntien anteeksiantaminen...sillä HÄNESSÄ LUOTIIN KAIKKI, mikä tavaissa ja maan päällä on...ja hänessä pysyy kaikki voimassa" Kol.1:14-17. "on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille POJAN KAUTTA, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, JONKA KAUTTA HÄN MYÖS ON MAAILMAN LUONUT" Heb.1:2.

Juuri tästä syystä JEESUS ON SAPATIN HERRA, sillä luomistyönsä päätettyään hän "siunasi seitsemännen päivän (ei siis ensimmäistä, vaan seitsemännen) ja pyhitti sen (eikä mitään muuta päivää, joita Raamattu nimittää "työpäiviksi Hes.46:1). Jeesus siis pyhitti sapatin ja puhuuko hän nyt juuri sinulle: "Mikä on minulle pyhitettyä, sitä sinä halveksit, minun sapattini sinä rikot" Hes.22:8. On aika tehdä parannus ja KUNNIOITTAA JEESUSTA SAPATIN HERRANA, SILLÄ HÄN ON LUOJAMME JA LUNSTAJAMME.

• Kuka muuttu sapatin?

Luterilainen pääuskontunnustus, Augsburgin tunnustus, kertoo muutoksen sapatilta sunnuntaille tapahtuneen, ei Jumalan, ei Jeesuksen, ei apostolien eikä alkuseurakunnan vaan kenen kautta? Lue itse!

"Sanovat katoliset, että sabbatti on sunnuntaipäiväksi muutettu vastoin kymmentä käskyä, niinkuin näkyy. Eikä yhtään esimerkkiä enemmän kehuta kuin sabbatin muuttamista. VÄITTÄVÄT SEURAKUNNAN VALTAA VARSIN SUUREKSI, koska se kymmenestä käskystäkin on vapauttanut." - Augsburgin tunnustus, s.59.

• Kuka muutti sapatin

Luterilainen pääuskontunnustus, Augsburgin tunnustus, kertoo muutoksen sapatilta sunnuntaille tapahtuneen, ei Jumalan, ei Jeesuksen, ei apostolien eikä alkuseurakunnan vaan kenen kautta? Lue itse!

"Sanovat katoliset, että sabbatti on sunnuntaipäiväksi muutettu vastoin kymmentä käskyä, niinkuin näkyy. Eikä yhtään esimerkkiä enemmän kehuta kuin sabbatin muuttamista. VÄITTÄVÄT SEURAKUNNAN VALTAA VARSIN SUUREKSI, koska se kymmenestä käskystäkin on vapauttanut." - Augsburgin tunnustus, s.59.

Ketä sinä seuraat, Jumalan vai ihmisen asetusta? "Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni" sanoo Jeesus Joh.14:15.

• Sapatin rauhaa

Jumalan rauhaa ja sapatin iloa ja lepoa Herrassa kaikille, jotka Jeesusta rakastavat!

• Otakoppi.
      • Hyvää sapattia

Taas rauhan , levon päivä, on tullut suloinen. Saamme levätä Herran Jeesuksen täytetyn työn tähden ja panna syrjään arkiset askareemme ja hiljentyä kuulemaan, mitä Jumala puhuu meille sanansa ja Pyhän Henkensä kautta. Oikein innolla odotan päästäkseni sanan kuuloon kirkkoon Jumalan siunaamana ja pyhittämänä sapatin päivänä. Otan huomen aamulla autoni täyteen autottomia ystäviä ja tuon heidät mukanani sapattikirkkoon. Eikö tämäkin ole lähetystyötä? Hyvää sapattia kaikille : )

• taas jaksaa
        Hyvää sapattia kirjoitti:

Taas rauhan , levon päivä, on tullut suloinen. Saamme levätä Herran Jeesuksen täytetyn työn tähden ja panna syrjään arkiset askareemme ja hiljentyä kuulemaan, mitä Jumala puhuu meille sanansa ja Pyhän Henkensä kautta. Oikein innolla odotan päästäkseni sanan kuuloon kirkkoon Jumalan siunaamana ja pyhittämänä sapatin päivänä. Otan huomen aamulla autoni täyteen autottomia ystäviä ja tuon heidät mukanani sapattikirkkoon. Eikö tämäkin ole lähetystyötä? Hyvää sapattia kaikille : )

Kiitos. Hyvä ja iloinen oli sapatti meilläkin. Sana ravitsi kirkossa ja ulkoiluilma oli mahtava. Kiitos Jumalalle sapatin lahjasta ja levosta!

• tekopyhä:
      "Luukas kertoo, että kun Jeesus ristiinnaulittiin, niin "silloin oli valmistuspäivä, ja sapatti oli alkamaisillaan."Luuk 23:54 Eikös Jeesus ristiinnaulittu perjantaina, joten tuo sapattihan on silloin lauantai. Onko meillä väärä lepopäivä?"

Sapatti on juutalaisten mukaan lauantaina, koska lauantai on juutalaisten mukaan viikon viimeinen päivä. Ensimmäiset kristityt viettivät myös sapattia lepopäivänään. Lepopäivä muuttui sunnuntaille 300-luvulla, oletettavasti sen myötä kun kristinuskosta tuli Rooman valtakunnassa hyväksytty. Rooman valtakunnassa sunnuntai oli lepopäivä.

Itse ajattelen, että olennaisempaa kuin se, mikä viikonpäivä lepopäivä on, on se, että lepopäivän yrittää pyhittää. Ihminen ei ole sapattia vaan sapatti ihmistä varten.

Yhä harvemmalla Suomessakaan työajat noudattavat perinteistä arkirytmiä. Sen sijaan sekä työajat että työpäivät elävät, koska kauppojen täytyy olla auki ja koko yhteiskunnan toimia myös viikonloppuisin. Ja monet niistäkin joilla viikonloppu on vapaa, joutuvat kuitenkin tekemään viikonloppuna töitä kotona. Tätä vasten se, että yrittää viettää lepopäivää, ei ole niin selvää. Mutta tietenkin se on yhä tärkeää.

Vilppu H.
      pappi

• otakops

# " Ensimmäiset kristityt viettivät myös sapattia lepopäivänään. Lepopäivä muuttui sunnuntaille 300-luvulla" #

Oletkohan sinä Vilppu pappi nyt ihan kartalla tässä asiassa ?!

- Antiokian piispa Ignatios Antiokialainen!!!!! (kuoli n. 98-117)
        (kolmas patriarkka Pietarin ja Euodioksen (kuoli n. 68) jälkeen.)
        kirjoitti jo n. 110jkr Magnesian seurakunnalle:

" He (eli tuon ajan juutalaiskristityt) lakkasivat pitämästä Sapattia ja pyhittivät
        Herran päivän, jona niin heidän kuin meidän elämämme alkoi paistaa ylösnousemuksen valosta."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ignatios
        Web of Trust

- Myös Justinos Marttyyri (n. 100/114 – n. 162/168) kirjoitti jo n.140jkr, että
        kristityt kokoontuivat jumalanpalveluksiinsa sunnuntaisin.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Justinos_Marttyyri
        Web of Trust

- Ja myös Apostolien teot kertoo, että alkukristityt viettivät Eukaristiaa eli Herran ehtoollista sunnuntaisin:

Ap20:7 "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää"

Kreikaksi " En de tee miaa toon sabbatoon" = Ensimmäisenä sapatista laskien

Sapatin viimeinen ateria " Melave malka ", jatkuu juutalaisen tavan mukaan aina yömyöhään saakka ja Paavalin ehtoollinen " Messiaan ateria" oli nähtävästi Lauantai-iltana ja mutta kun kolehti oli määrätty 1 Kor16:2 "Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan." niin on tutkittu tämän tukevan Herran päivän muodostumiseksi sunnuntaille koska kolehtia ei saanut kerätä sapattina !
        Eli nähtävästi alkukirkko vietti Eukaristiaa Sapatin päätteeksi Lauantai-illasta yömyöhään sunnuntain puolelle...josta se myöhemmin vakiinnutti paikkansa
        sunnuntain puolelle !

Ja huomaa: Suomessakin luterilaisissa kirkoissa soitetaan kirkonkelloja klo 18.00 joka lauantai-ilta merkiksi Pyhän alkamisesta aivan kuin Paavali ja alkuseurakuntakin aloitti lauantai illasta yömyöhään " Messiaan aterian " ....

Mutta kaikesta huolimatta alkukristityt eivät viettäneet enää Sapattia aivan samassa merkityksessä kuin juutalaiset vaan se oli muuttunut " Messiaan ateriaksi " !

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12088742

• otakops
        otakops kirjoitti:

# " Ensimmäiset kristityt viettivät myös sapattia lepopäivänään. Lepopäivä muuttui sunnuntaille 300-luvulla" #

Oletkohan sinä Vilppu pappi nyt ihan kartalla tässä asiassa ?!

" He (eli tuon ajan juutalaiskristityt) lakkasivat pitämästä Sapattia ja pyhittivät
        Herran päivän, jona niin heidän kuin meidän elämämme alkoi paistaa ylösnousemuksen valosta."

Web of Trust

Web of Trust

- Ja myös Apostolien teot kertoo, että alkukristityt viettivät Eukaristiaa eli Herran ehtoollista sunnuntaisin:

Ap20:7 "Ja kun viikon ensimmäisenä päivänä olimme kokoontuneet murtamaan leipää"

Sapatin viimeinen ateria " Melave malka ", jatkuu juutalaisen tavan mukaan aina yömyöhään saakka ja Paavalin ehtoollinen " Messiaan ateria" oli nähtävästi Lauantai-iltana ja mutta kun kolehti oli määrätty 1 Kor16:2 "Kunkin viikon ensimmäisenä päivänä pankoon jokainen teistä kotonaan jotakin talteen, säästäen menestymisensä mukaan." niin on tutkittu tämän tukevan Herran päivän muodostumiseksi sunnuntaille koska kolehtia ei saanut kerätä sapattina !
        Eli nähtävästi alkukirkko vietti Eukaristiaa Sapatin päätteeksi Lauantai-illasta yömyöhään sunnuntain puolelle...josta se myöhemmin vakiinnutti paikkansa
        sunnuntain puolelle !

Ja huomaa: Suomessakin luterilaisissa kirkoissa soitetaan kirkonkelloja klo 18.00 joka lauantai-ilta merkiksi Pyhän alkamisesta aivan kuin Paavali ja alkuseurakuntakin aloitti lauantai illasta yömyöhään " Messiaan aterian " ....

Mutta kaikesta huolimatta alkukristityt eivät viettäneet enää Sapattia aivan samassa merkityksessä kuin juutalaiset vaan se oli muuttunut " Messiaan ateriaksi " !

http://keskustelu.suomi24.fi/node/12088742

Tämä on vähän sama juttu kuin, että

"homoparit on ollut homopareja" jo ennen niiden
        kirkollista vihkimistä ! ;D

Eli se, että sunnuntai virallistettiin 300-luvulla ei tee tyhjäksi sitä tosi asiaa,
        että jo alkukristityt viettivät ennen 300-lukua Herran päivää eli
        Herramme ylösnousemuspäivää ja eukaristiaa sunnuntaina !

Sapatilla ei Uudessa liitossa ollut enää samaa merkitystä
        kuin ennen !!!!

• otakops
        otakops kirjoitti:

Tämä on vähän sama juttu kuin, että

"homoparit on ollut homopareja" jo ennen niiden
        kirkollista vihkimistä ! ;D

Eli se, että sunnuntai virallistettiin 300-luvulla ei tee tyhjäksi sitä tosi asiaa,
        että jo alkukristityt viettivät ennen 300-lukua Herran päivää eli
        Herramme ylösnousemuspäivää ja eukaristiaa sunnuntaina !

Sapatilla ei Uudessa liitossa ollut enää samaa merkitystä
        kuin ennen !!!!

Vähän ironisesti edellisiin tuumaten tuli mieleeni yksi juttu kun Risto Santala vainaa kertoi jotain sellaista, että hänkin on tavannut Paavin henkilökohtaisesti ja kun muut papit polvistui
        ja suuteli kättä niin Risto "Pohjalaasena" tyytyi vain puristamaan kädestä ja
        paavi oli hymyillyt... ;D

• Kumpaa tottelet?

Hei Vilppu H. Sapatti on kuitenkin yksi Jumalan omalla sormellaan kirjoittamista käskyistä, jotka Jumala sekä puhui että myös kirjoitti kahteen kivitauluun jo paljon ennen, kuin ensimmäinen juutalainen syntyi maan päälle. Tätä sapattikäskyä enempää kuin muitakaan yhdeksää käskyä Jumala ei ole muuttanut, sillä hän sanoo: "En minä littoani riko, enkä muuta sitä, mikä on minun huuliltani lähtenyt" Ps.89:35.

Jeesus ei myöskään kumonnut sapattia eikä muitakaan yhdeksää käskyä, sillä hän sanoo: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan, en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut" Matt.5:17,18.

Mutta Raamattu ennustaa vallasta, "joka pyrkii muuttamaan ajan ja lain" Dan.7:25.
        Luterilainen pääuskontunnustus, Augsburgin tunnustus, kertoo meille, kuka tuo valta on, joka on muutoksen takana: "Sanovat katoliset, että sabbatti on sunnuntaipäiväksi muutettu vastoin kymmentä käskyä, niinkuin näkyy. Eikä yhtään esimerkkiä enemmän kehuta kuin sabbatin muuttamista. VÄITTÄVÄT SEURAKUNNAN VALTAA VARSIN SUUREKSI, koska se kymmenestä käskystäkin on vapauttanut." - Augsburgin tunnustus, s.59.

Paavali kirjoittaa: "Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota tottelette..." Room.6:16. Kysymys sapatin suhteen on nyt se, kumpaa me kristittyinä haluamme totella, Jumalaa vai ihmistä?
        "Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni" sanoo Jeesus Joh.14:15.

• iäti siunattu
        Kumpaa tottelet? kirjoitti:

Hei Vilppu H. Sapatti on kuitenkin yksi Jumalan omalla sormellaan kirjoittamista käskyistä, jotka Jumala sekä puhui että myös kirjoitti kahteen kivitauluun jo paljon ennen, kuin ensimmäinen juutalainen syntyi maan päälle. Tätä sapattikäskyä enempää kuin muitakaan yhdeksää käskyä Jumala ei ole muuttanut, sillä hän sanoo: "En minä littoani riko, enkä muuta sitä, mikä on minun huuliltani lähtenyt" Ps.89:35.

Jeesus ei myöskään kumonnut sapattia eikä muitakaan yhdeksää käskyä, sillä hän sanoo: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan, en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut" Matt.5:17,18.

Mutta Raamattu ennustaa vallasta, "joka pyrkii muuttamaan ajan ja lain" Dan.7:25.
        Luterilainen pääuskontunnustus, Augsburgin tunnustus, kertoo meille, kuka tuo valta on, joka on muutoksen takana: "Sanovat katoliset, että sabbatti on sunnuntaipäiväksi muutettu vastoin kymmentä käskyä, niinkuin näkyy. Eikä yhtään esimerkkiä enemmän kehuta kuin sabbatin muuttamista. VÄITTÄVÄT SEURAKUNNAN VALTAA VARSIN SUUREKSI, koska se kymmenestä käskystäkin on vapauttanut." - Augsburgin tunnustus, s.59.

Paavali kirjoittaa: "Ettekö tiedä, että kenen palvelijoiksi, ketä tottelemaan, te antaudutte, sen palvelijoita te olette, jota tottelette..." Room.6:16. Kysymys sapatin suhteen on nyt se, kumpaa me kristittyinä haluamme totella, Jumalaa vai ihmistä?
        "Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni" sanoo Jeesus Joh.14:15.

"Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen" 1Moos.2:3. "Mitä sinä, Herra, siunaat, se on oleva siunattu iäti" 1Aik.17:27.

• Jumala on Luoja
        iäti siunattu kirjoitti:

"Ja Jumala siunasi seitsemännen päivän ja pyhitti sen" 1Moos.2:3. "Mitä sinä, Herra, siunaat, se on oleva siunattu iäti" 1Aik.17:27.

Kyllä sapatti oikein ymmärrettynä korottaa Jumalan kaiken yläpuolelle ja asettaa ihmisen siihen asemaan, johon hän kuuluukin. Toisin sanoen, Jumala on kaiken Luoja ja ihminen on vain luotu olento. Sapatin pyhittäminen on ihmisen ulkonainen tunnustus siitä, että hän uskoo Jumalaan Luojana ja Jeesukseen Lunastajana. Sapatin vietolla ihminen ei ansaitse hitustakaan ansioita itselleen, vaan hän voi täysin levätä omista teoistaan ja luottaa vain Jumalan suureen armoon levätessään Luojan tahdon mukaan pyhänä sapatinpäivänä.

• otakops
        Jumala on Luoja kirjoitti:

Kyllä sapatti oikein ymmärrettynä korottaa Jumalan kaiken yläpuolelle ja asettaa ihmisen siihen asemaan, johon hän kuuluukin. Toisin sanoen, Jumala on kaiken Luoja ja ihminen on vain luotu olento. Sapatin pyhittäminen on ihmisen ulkonainen tunnustus siitä, että hän uskoo Jumalaan Luojana ja Jeesukseen Lunastajana. Sapatin vietolla ihminen ei ansaitse hitustakaan ansioita itselleen, vaan hän voi täysin levätä omista teoistaan ja luottaa vain Jumalan suureen armoon levätessään Luojan tahdon mukaan pyhänä sapatinpäivänä.

" Sapatin pyhittäminen on ihmisen ulkonainen tunnustus siitä, että hän uskoo Jumalaan Luojana "

Ja taas sama juttu eli tekojen kautta pyhittyminen ja niin kuin Jumala tarvitsisi
        jotain "ulkonaisia tunnustuksia"...

Usko jotain = Adventismi !

Kun pitäisi olla

Usko Jeesuksen täytetty teko ja Jumalan Pyhän Hengen työ minussa ilman omia tekoja
        = Pelastus !!!

• Näin sanoo Herra!
        otakops kirjoitti:

" Sapatin pyhittäminen on ihmisen ulkonainen tunnustus siitä, että hän uskoo Jumalaan Luojana "

Ja taas sama juttu eli tekojen kautta pyhittyminen ja niin kuin Jumala tarvitsisi
        jotain "ulkonaisia tunnustuksia"...

Usko jotain = Adventismi !

Kun pitäisi olla

Usko Jeesuksen täytetty teko ja Jumalan Pyhän Hengen työ minussa ilman omia tekoja
        = Pelastus !!!

"Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvä on, eikä tee, hänelle se on synniksi" Jaak.4:17. "Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria maidän syntiemme edestä" Hep.10:26. "Mikä on minulle pyhitettyä, sitä sinä halveksit, minun sapattini sinä rikot" Hes.22:8.

• Pyhityksen merkki
        Näin sanoo Herra! kirjoitti:

"Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvä on, eikä tee, hänelle se on synniksi" Jaak.4:17. "Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria maidän syntiemme edestä" Hep.10:26. "Mikä on minulle pyhitettyä, sitä sinä halveksit, minun sapattini sinä rikot" Hes.22:8.

"Myöskin sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät" Hes. 20:12.
        Voiko ihminen kokea raamatullisen pyhityksen, jos hän tahallaan rikkoo sapatin?

• Pyhityksen merkki kirjoitti:

"Myöskin sapattini minä annoin heille, olemaan merkkinä minun ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että minä olen Herra, joka pyhitän heidät" Hes. 20:12.
        Voiko ihminen kokea raamatullisen pyhityksen, jos hän tahallaan rikkoo sapatin?

Sapatista sen verran että raamattu sanoo sapatin olevan
        Liitto Jumalan ja Israelin kansan eli juutalaisten kesken !

Jumala ei ole missään kohden raamattua käskenyt ns."pakanakansojen"
        viettää sapattia !

VERTAA: 2 Moos 31:16
        " Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
        31:17 Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."

SIIS: " IKUINEN MERKKI MINUN JA ISRAELILAISTEN KESKEN " !!!!

" Sons of Israel "
        "be-nei" = root= Juuri, alkuperä,ydin,kanta

Eli tarkoittaen lähinnä Juutalaisia !

http://biblehub.com/lexicon/exodus/31-16.htm
        Web of Trust
        http://biblehub.com/lexicon/exodus/31-17.htm
        Web of Trust

JA TÄSTÄ NS. UUDEN LIITON SUNNUNTAISTA HERRAMME YLÖSNOUSEMUSPÄIVÄSTÄ:

Web of Trust

Web of Trust

sunnuntain puolelle !
        Eli mitä tällä tarkoitan on siis se, että voidaanko siis Rooman kirkkoa ja Paavia
        syyttää vasta myöhemmin lepopäivän turmelemisesta ???

Ja SIIS ottivatko jo alkukristitytkin nyt sitten muka tämän adventistien kutsuman
        kuuluisan " Pedon merkin" itseensä kun pyhittivät Jumalalle sunnuntain !?!?!?!
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehtoollinen
        Web of Trust

• Ihmistä varten
        otakoppi kirjoitti:

Sapatista sen verran että raamattu sanoo sapatin olevan
        Liitto Jumalan ja Israelin kansan eli juutalaisten kesken !

Jumala ei ole missään kohden raamattua käskenyt ns."pakanakansojen"
        viettää sapattia !

VERTAA: 2 Moos 31:16
        " Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
        31:17 Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti."

SIIS: " IKUINEN MERKKI MINUN JA ISRAELILAISTEN KESKEN " !!!!

" Sons of Israel "
        "be-nei" = root= Juuri, alkuperä,ydin,kanta

Eli tarkoittaen lähinnä Juutalaisia !

http://biblehub.com/lexicon/exodus/31-16.htm
        Web of Trust
        http://biblehub.com/lexicon/exodus/31-17.htm
        Web of Trust

JA TÄSTÄ NS. UUDEN LIITON SUNNUNTAISTA HERRAMME YLÖSNOUSEMUSPÄIVÄSTÄ:

Web of Trust

Web of Trust

sunnuntain puolelle !
        Eli mitä tällä tarkoitan on siis se, että voidaanko siis Rooman kirkkoa ja Paavia
        syyttää vasta myöhemmin lepopäivän turmelemisesta ???

Ja SIIS ottivatko jo alkukristitytkin nyt sitten muka tämän adventistien kutsuman
        kuuluisan " Pedon merkin" itseensä kun pyhittivät Jumalalle sunnuntain !?!?!?!
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ehtoollinen
        Web of Trust

"Jumala ei ole missään kohden raamattua käskenyt ns."pakanakansojen"
        viettää sapattia !"

"Sapatti on asetettu IHMISTÄ VARTEN, eikä ihminen sapattia varten" Mark.2:27.
        Jumala asetti sapatin jo luomisen yhteydessä paljon ennen kuin ensimmäinen juutalainen oli syntynyt, ja sen vuoksi Jeesus sanoikin sen olevan IHMISTÄ varten, ei vain juutalaisia varten.

"Ja muukalaiset (SIIS EI ISRAELILAISET!), jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen hänen nimeä, ollaksen hänen palvelijoitansa, KAIKKI, JOTKA PITÄVÄT SAPATIN EIVÄTKÄ SITÄ RIKO, ja pysyvät minun liitossani, ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ILAHUTAN HEITÄ RUKOUSHUONEESSANI" Jes.56:6,7,

Tervetuloa vain kaikki Herran omat iloitsemaan sapattina Herran huoneeseen, niinkuin Jeesuskin teki Luuk.4:16 "meni tapansa mukaan SAPATTINA SYNAGOOGAAN." Jos sinun tiesi vie silloin pyykkitupaan tai ostoksille tai suursiivoukseen, niin silloin sinun tiesi ja Jeesuksen tiet erovat ja jäät vaille niitä siunauksia, joita Jumala on varannut sinua varten siunaamanaan SAPATIN PÄIVÄNÄ.

• otakops
        Ihmistä varten kirjoitti:

viettää sapattia !"

Jumala asetti sapatin jo luomisen yhteydessä paljon ennen kuin ensimmäinen juutalainen oli syntynyt, ja sen vuoksi Jeesus sanoikin sen olevan IHMISTÄ varten, ei vain juutalaisia varten.

"Ja muukalaiset (SIIS EI ISRAELILAISET!), jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen hänen nimeä, ollaksen hänen palvelijoitansa, KAIKKI, JOTKA PITÄVÄT SAPATIN EIVÄTKÄ SITÄ RIKO, ja pysyvät minun liitossani, ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ILAHUTAN HEITÄ RUKOUSHUONEESSANI" Jes.56:6,7,

Tervetuloa vain kaikki Herran omat iloitsemaan sapattina Herran huoneeseen, niinkuin Jeesuskin teki Luuk.4:16 "meni tapansa mukaan SAPATTINA SYNAGOOGAAN." Jos sinun tiesi vie silloin pyykkitupaan tai ostoksille tai suursiivoukseen, niin silloin sinun tiesi ja Jeesuksen tiet erovat ja jäät vaille niitä siunauksia, joita Jumala on varannut sinua varten siunaamanaan SAPATIN PÄIVÄNÄ.

Joko sinä " Vanhan liiton" 7 päivän adventisti olet ympärileikkauttanut itsesi myös ja varannut polttouhrit ? ;D

Jes56:3 "Älköön sanoko muukalainen, joka on liittynyt Herraan: "Herra erottaa minut peräti kansastansa", älköönkä kuohittu sanoko: "Minä olen kuiva puu".
        56:4 Sillä näin sanoo Herra: Kuohituille, jotka pitävät minun sapattini ja valitsevat sen, mikä minulle otollista on, ja pysyvät minun liitossani,
        56:7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi."

• otakops
        Ihmistä varten kirjoitti:

viettää sapattia !"

Lainaus:
        viettää sapattia !"

SAPATTINA SYNAGOOGAAN." Jos sinun tiesi vie silloin pyykkitupaan tai ostoksille tai suursiivoukseen, niin silloin sinun tiesi ja Jeesuksen tiet erovat ja jäät vaille niitä siunauksia, j

Ja sinä siivous pyykkitupalainen sinä kummasti unohdit tuosta Markuksen kohdasta edelliset jakeet ja irroitit lauseen pois sen asiayhteydestä mikä on kyllä adventisteille ihan normaalia... :(

Tässä koko ajatus:
        Mark2:24 Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Katso, miksi he tekevät sapattina sitä, mikä ei ole luvallista?"
        2:25 Hän sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen seuralaisensa olivat puutteessa ja heidän oli nälkä,
        2:26 kuinka hän meni Jumalan huoneeseen ylimmäisen papin Abjatarin aikana ja söi näkyleivät, joita ei ollut lupa syödä muiden kuin pappien, ja antoi myös niille, jotka hänen kanssansa olivat?"
        2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten."

Vaikka turha kai sinulle on mitään yrittää selittää, niin elät siinä Ellen G Whiten
        "pedon merkki" harhassasi !

• otakops
        otakops kirjoitti:

Lainaus:
        viettää sapattia !"

SAPATTINA SYNAGOOGAAN." Jos sinun tiesi vie silloin pyykkitupaan tai ostoksille tai suursiivoukseen, niin silloin sinun tiesi ja Jeesuksen tiet erovat ja jäät vaille niitä siunauksia, j

Ja sinä siivous pyykkitupalainen sinä kummasti unohdit tuosta Markuksen kohdasta edelliset jakeet ja irroitit lauseen pois sen asiayhteydestä mikä on kyllä adventisteille ihan normaalia... :(

Tässä koko ajatus:
        Mark2:24 Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Katso, miksi he tekevät sapattina sitä, mikä ei ole luvallista?"
        2:25 Hän sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen seuralaisensa olivat puutteessa ja heidän oli nälkä,
        2:26 kuinka hän meni Jumalan huoneeseen ylimmäisen papin Abjatarin aikana ja söi näkyleivät, joita ei ollut lupa syödä muiden kuin pappien, ja antoi myös niille, jotka hänen kanssansa olivat?"
        2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten."

Vaikka turha kai sinulle on mitään yrittää selittää, niin elät siinä Ellen G Whiten
        "pedon merkki" harhassasi !

"SAPATTINA SYNAGOOGAAN." Jos sinun tiesi vie silloin pyykkitupaan tai ostoksille tai suursiivoukseen, niin silloin sinun tiesi ja Jeesuksen tiet erovat ja jäät vaille niitä siunauksia"

JUST NÄIN...Ja tähän juuri tämä seitsemännen päivän adventistien ja Ellen G Whiten oppi juuri perustuu eli siis SYYTTÄMISEEN ja PELOLLA HALLINTAAN...

Jos et käy Lauantaisin "sapattina" kirkossa vaan sunnuntaisin "Herran päivänä" niin otat itseesi "pedon merkin" ja sinut tuomitaan kadotukseen ja saat kaikki Jumalan vitsaukset itseesi...Jos syöt sikaa tulet saastutetuksi...
        Tuomitaan vaan heti kaikki muut kristityt oli sitten miten muuten hurskaita hyvänsä kunhan vaan sapatin täyttää...

Näissä adventistien seurakunnissa suomessa liikkuu kyllä muutamia ihan selväpäisiäkin uskovia mutta ehkä juuri siksi että ovat ns."kasvatuskristillisyyden" tähden jääneet jotenkin seurakuntaan...Heillä on kyllä sisälläpäinkin opillisia eroavaisuuksia mutta pääkonferenssi Jenkeistä päättää opillisista linjauksista ja sitä ei ole lupa yleisesti kritisoida.

Minä olen käynyt heidän lauantai sapattikouluissaan sen 100x ja siksi tunnen
        sen opin aika hyvin...

Mutta kaiken kaikkiaan olen aina tuntenut sen piirin jotenkin hyvin ahdistavaksi ja sen sellainen tuomiohenki vähän kaikesta on myös tosi silmiinpistävää...

Joskus tuntuu että Jumalan armo ja rakkaus on heille ihan vieras käsite, enemmänkin vain tekoja Jumalan lepyttämiseksi ja teeskentelyä ja teennäisyyttä...
        Aitoa iloista ja avointa uskovaa sieltä on vaikea löytää...

• Ilo Herrassa
        otakops kirjoitti:

"SAPATTINA SYNAGOOGAAN." Jos sinun tiesi vie silloin pyykkitupaan tai ostoksille tai suursiivoukseen, niin silloin sinun tiesi ja Jeesuksen tiet erovat ja jäät vaille niitä siunauksia"

JUST NÄIN...Ja tähän juuri tämä seitsemännen päivän adventistien ja Ellen G Whiten oppi juuri perustuu eli siis SYYTTÄMISEEN ja PELOLLA HALLINTAAN...

Jos et käy Lauantaisin "sapattina" kirkossa vaan sunnuntaisin "Herran päivänä" niin otat itseesi "pedon merkin" ja sinut tuomitaan kadotukseen ja saat kaikki Jumalan vitsaukset itseesi...Jos syöt sikaa tulet saastutetuksi...
        Tuomitaan vaan heti kaikki muut kristityt oli sitten miten muuten hurskaita hyvänsä kunhan vaan sapatin täyttää...

Näissä adventistien seurakunnissa suomessa liikkuu kyllä muutamia ihan selväpäisiäkin uskovia mutta ehkä juuri siksi että ovat ns."kasvatuskristillisyyden" tähden jääneet jotenkin seurakuntaan...Heillä on kyllä sisälläpäinkin opillisia eroavaisuuksia mutta pääkonferenssi Jenkeistä päättää opillisista linjauksista ja sitä ei ole lupa yleisesti kritisoida.

Minä olen käynyt heidän lauantai sapattikouluissaan sen 100x ja siksi tunnen
        sen opin aika hyvin...

Mutta kaiken kaikkiaan olen aina tuntenut sen piirin jotenkin hyvin ahdistavaksi ja sen sellainen tuomiohenki vähän kaikesta on myös tosi silmiinpistävää...

Joskus tuntuu että Jumalan armo ja rakkaus on heille ihan vieras käsite, enemmänkin vain tekoja Jumalan lepyttämiseksi ja teeskentelyä ja teennäisyyttä...
        Aitoa iloista ja avointa uskovaa sieltä on vaikea löytää...

Nyt sydämeni riemuitsee Herramme sapatista, ja rinnassani tulvailee onnea, siunausta : )

"Tämä päivä on pyhitetty meidän Herrallemme. Ja älkää olko murheelliset, sillä ILO HERRASSA ON TEIDÄN VÄKEVYYTENNE" Neh.8:10.

Onnellista sapattia : )

• otakops
        Ilo Herrassa kirjoitti:

Nyt sydämeni riemuitsee Herramme sapatista, ja rinnassani tulvailee onnea, siunausta : )

"Tämä päivä on pyhitetty meidän Herrallemme. Ja älkää olko murheelliset, sillä ILO HERRASSA ON TEIDÄN VÄKEVYYTENNE" Neh.8:10.

Onnellista sapattia : )

No onnee nyt sulle vaa kovasti sitten...

• Sabbath shalom!
        otakops kirjoitti:

No onnee nyt sulle vaa kovasti sitten...

"Näin sanoo Herra. Noudattakaa oikeutta ja tehkää vanhurskaus, silä minun autuuteni on lähellä ja minun vanhurskauteni ilmestyy" (= viittaus Jeesuksen takaisintulon läheisyyteen) "Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, JOKA PITÄÄ SAPATIN eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa" Jes.56:1,2.

Sabbath shalom!

• Sabbath shalom!
        Sabbath shalom! kirjoitti:

"Näin sanoo Herra. Noudattakaa oikeutta ja tehkää vanhurskaus, silä minun autuuteni on lähellä ja minun vanhurskauteni ilmestyy" (= viittaus Jeesuksen takaisintulon läheisyyteen) "Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, JOKA PITÄÄ SAPATIN eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa" Jes.56:1,2.

Sabbath shalom!

"Näin sanoo Herra. Noudattakaa oikeutta ja tehkää vanhurskaus, sillä minun autuuteni on lähellä ja minun vanhurskauteni ilmestyy" (= viittaus Jeesuksen takaisintulon läheisyyteen) "Autuas se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, JOKA PITÄÄ SAPATIN eikä sitä riko, joka varoo kätensä tekemästä mitään pahaa" Jes.56:1,2.

Sabbath shalom!

• Sapatin rauhaa!

Sapatin rauhaa myös itsellesi. Kiva, kun yhä lisääntyvä joukko uskovia on alkanut pyhittämään Herran sapattia. On hyvä,kun adventtikirkossa on avoin ehtoollinen kaikille ja niin saamme mekin osallistua Kristuksen ruumiista ja verestä sapattikirkossa. Nähdään siellä : )

• Pyhäpäivä

"Seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty" 2Moos.31:15.
        1. su
        2. ma
        3. ti
        4. ke
        5. to
        6. pe
        7. la ELI PYHÄ SAPATIN PÄIVÄ, Heralle pyhitetty.

Sapatin iloa ja rauhaa Herran omille!

• otakops
        Pyhäpäivä kirjoitti:

"Seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty" 2Moos.31:15.
        1. su
        2. ma
        3. ti
        4. ke
        5. to
        6. pe

Lainaus."ihmistä varten"

Pikku huomio siihen, että sapatin kannattajat aina vetoavat siihen, että Jeesus meni "tapansa mukaan sapattina synagogaan" niin kyllä Jeesus nähtävästi kävi synagogassa muinakin päivinä eikä ollut niin sidottu juuri vain sapattiin !

Mat26:55. Sillä hetkellä Jeesus sanoi joukolle: "Niinkuin ryöväriä vastaan te olette lähteneet minua miekoilla ja seipäillä vangitsemaan. Joka päivä minä olen istunut pyhäkössä opettamassa, ettekä ole ottaneet minua kiinni."

SIIS HUOM:
        "JOKA PÄIVÄ OLEN ISTUNUT PYHÄKÖSSÄ/TEMPPELISSÄ OPETTAMASSA" !

PS.Mutta ollakseni taas alkutekstille uskollinen, niin minun on kyllä todettava, että tätä sanaa temppeli/pyhäkkö en löydä alkutekstistä vaikka kaikki ulkomaiset käännöksetkin sen siihen laittaa ja en tiedä mihin tämä perustuu...
        Sillä useinhan Jeesus opetti myös ulkosalla...
        http://biblehub.com/lexicon/matthew/26-55.htm

MUTTA MIKÄ ON HYVÄ ASIA ON SE, ETTÄ KRISTITYLLE JOKA PÄIVÄ ON JUHLAPÄIVÄ ! :)

• Pyhäpäivä kirjoitti:

1. su
        2. ma
        3. ti
        4. ke
        5. to
        6. pe

1.ma
        2.ti
        3.ke
        4.to
        5.pe
        6.la
        7.su Euroopalaisittain sapatti ei kuin juutalaisittain.

• Niin juutalaisen kaleterin mukaan,voisi olla,tuleekos siinä kolmantenapäivän kuolieista.

tekopyhä

• HYVÄÄ SAPATTIA : )

Juutalaisessa ajattelussa, jos jokin asia tapahtui kolmen vuorokauden aikana, niin ne kaikki päivät otettiin huomioon, vaikka vain osa niistä olisi ollut kokonaisia vuorokausia. Näin on myös Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen liittyvässä kerronnassa.

Jeesus kuoli (pitkä) perjantaina, "Ja silloin oli valmistuspäivä, ja sapatti oli alkamaisillaan" Luuk.23:54. Se oli siis juutalaisen ajattelutavan mukaan tuon tapahtumasarjan ENSIMMÄINEN PÄIVÄ. Jeesus lepäsi sapatin haudassaan, joka oli TOINEN PÄIVÄ. Jeesus nousi ylös sunnuntaiaamuna, joka oli KOLMAS PÄIVÄ.
        Näin ollen perjantain puolella oli vain osa vuorokautta, sapatti oli koko vuorokausi ja sunnuntaista oli vain osa, mutta juutalaisessa ajatelussa, jos jokin asia tapahtui vaikka jossakin vuorokauden osassa, niin tuo vuorokausi otettiin kerronnassa mukaan. Näin ollen JEESUS NOUSI HAUDASTA KOLMANTENA PÄIVÄNÄ SIITÄ, KUN HÄNET PERJANTAINA RISTIINNAULITTIIN.

Missään kohtaa Raamatussa ei kuitenkaan ketään käsketty pyhittämään Jeesuksen ylösnousemuspäivää. Vain sapatista Jumala on sanonut: "Autuas (onnellinen) se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää SAPATIN eikä sitä riko..."Jes.56:2.

Meidän nykyisessä kalenterissamme viikko alkaa virheellisesti maanantaista, mutta sen mukaan esimerkiksi keskiviikko ei asetu keskelle viikkoa, jonka se tekee silloin, kun viikko alkaa sunnuntaista ja päätyy viikon seitsemänteen päivään eli sapattiin (lauantai). Tämä kalenterinmuutos tehtiin maassamme vasta vuonna1973, vielä edellisen vuoden almanakassa viikkojärjestys seuraa raamatullista järjestystä, jonka mukaan viikko alkaa sunnuntaista ja päättyy sapattiin eli lauantaihin.

Joten huomenna on taas tämä ihana sapatinpäivä, jota koko viikon olen taas odottanut, joten toivotan kaikille lukijoille HYVÄÄ SAPATTIA : )

• HYVÄÄ SAPATTIA : ) kirjoitti:

Juutalaisessa ajattelussa, jos jokin asia tapahtui kolmen vuorokauden aikana, niin ne kaikki päivät otettiin huomioon, vaikka vain osa niistä olisi ollut kokonaisia vuorokausia. Näin on myös Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen liittyvässä kerronnassa.

Jeesus kuoli (pitkä) perjantaina, "Ja silloin oli valmistuspäivä, ja sapatti oli alkamaisillaan" Luuk.23:54. Se oli siis juutalaisen ajattelutavan mukaan tuon tapahtumasarjan ENSIMMÄINEN PÄIVÄ. Jeesus lepäsi sapatin haudassaan, joka oli TOINEN PÄIVÄ. Jeesus nousi ylös sunnuntaiaamuna, joka oli KOLMAS PÄIVÄ.
        Näin ollen perjantain puolella oli vain osa vuorokautta, sapatti oli koko vuorokausi ja sunnuntaista oli vain osa, mutta juutalaisessa ajatelussa, jos jokin asia tapahtui vaikka jossakin vuorokauden osassa, niin tuo vuorokausi otettiin kerronnassa mukaan. Näin ollen JEESUS NOUSI HAUDASTA KOLMANTENA PÄIVÄNÄ SIITÄ, KUN HÄNET PERJANTAINA RISTIINNAULITTIIN.

Missään kohtaa Raamatussa ei kuitenkaan ketään käsketty pyhittämään Jeesuksen ylösnousemuspäivää. Vain sapatista Jumala on sanonut: "Autuas (onnellinen) se ihminen, joka tämän tekee, se ihmislapsi, joka tässä pysyy, joka pitää SAPATIN eikä sitä riko..."Jes.56:2.

Meidän nykyisessä kalenterissamme viikko alkaa virheellisesti maanantaista, mutta sen mukaan esimerkiksi keskiviikko ei asetu keskelle viikkoa, jonka se tekee silloin, kun viikko alkaa sunnuntaista ja päätyy viikon seitsemänteen päivään eli sapattiin (lauantai). Tämä kalenterinmuutos tehtiin maassamme vasta vuonna1973, vielä edellisen vuoden almanakassa viikkojärjestys seuraa raamatullista järjestystä, jonka mukaan viikko alkaa sunnuntaista ja päättyy sapattiin eli lauantaihin.

Joten huomenna on taas tämä ihana sapatinpäivä, jota koko viikon olen taas odottanut, joten toivotan kaikille lukijoille HYVÄÄ SAPATTIA : )

Onko nyt virheelinen tai ei,ajanlasusta alkaen eri aikana,meillä hän on Jeesuksen syntymästä,tietääkseni,Juutalaisten vähän eri kohdasta.
        Eilen tuli ohjelmassa olikohan luonto ohjelma kuu erkanee maas vuodessa jokun sentti,vuorvedet vähenevät,ja maa pyrimisnopeus hidastuu vuodessa 20 mm:sekuntia.
        Ajankulku muuttu.

• maa pallomainen
        kuulija1 kirjoitti:

Onko nyt virheelinen tai ei,ajanlasusta alkaen eri aikana,meillä hän on Jeesuksen syntymästä,tietääkseni,Juutalaisten vähän eri kohdasta.
        Eilen tuli ohjelmassa olikohan luonto ohjelma kuu erkanee maas vuodessa jokun sentti,vuorvedet vähenevät,ja maa pyrimisnopeus hidastuu vuodessa 20 mm:sekuntia.
        Ajankulku muuttu.

Kyllä kuitenkin maa on vielä yhtä pallomainen kuin alussakin, joten kyllä sapatti tulee suunilleen ajallaan ja ei sitä nyt ihan sekunttikello kädessä tarvitse odottaa : )
        Voihan sen sapatin aloittaa vaikka vähän etukäteenkin, niin ei tuo maan pyörimisnopeuden 20mm hidastuminen vuositasolla sitä pilaa : )

Tärkeintähän on kohdata sapatin Herra, joka "tapansa mukaan meni sapattina synagoogaan" Luuk.4:16. Adventtikirkot ovat sapattina aoimina kaikille ja tietenkin muulloinkin. Tere tulemast vaan : )

• otakops
        maa pallomainen kirjoitti:

Kyllä kuitenkin maa on vielä yhtä pallomainen kuin alussakin, joten kyllä sapatti tulee suunilleen ajallaan ja ei sitä nyt ihan sekunttikello kädessä tarvitse odottaa : )
        Voihan sen sapatin aloittaa vaikka vähän etukäteenkin, niin ei tuo maan pyörimisnopeuden 20mm hidastuminen vuositasolla sitä pilaa : )

Tärkeintähän on kohdata sapatin Herra, joka "tapansa mukaan meni sapattina synagoogaan" Luuk.4:16. Adventtikirkot ovat sapattina aoimina kaikille ja tietenkin muulloinkin. Tere tulemast vaan : )

"Tärkeintähän on kohdata sapatin Herra, joka "tapansa mukaan meni sapattina synagoogaan" Luuk.4:16.

vrt:

Matt 26:55 "Joka päivä minä olen istunut pyhäkössä opettamassa, ettekä ole ottaneet minua kiinni." :O

• maa pallomainen kirjoitti:

Kyllä se on parasta toteutta Luuk 4: kehotusta,käydä kuuntelemassa mitä on santtavana.Miostaa pyhittä se lepopäivä Isän kunniaksi.

maa pallomainen

• otakops kirjoitti:

"Tärkeintähän on kohdata sapatin Herra, joka "tapansa mukaan meni sapattina synagoogaan" Luuk.4:16.

vrt:

Matt 26:55 "Joka päivä minä olen istunut pyhäkössä opettamassa, ettekä ole ottaneet minua kiinni." :O

Jeesuksen aika täyttyi suovitus työssä,kaiken piti tapahtua kuten profetoissa on kijoitettu.Minä lyön paimenta ja lauma jouttu hajalleen,niin kuin kävikin opetuslapseet hajaantuivat.

otakopo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4120
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      35
      3201
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2313
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2168
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      86
      1954
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1857
    7. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1830
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1577
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1537
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1511
    Aihe