Minulla on täällä esitettävänä kysymys: Jos isä taisteli v.1918 sodassa punaisten puolella, niin seurasiko siitä, että lapset äänestivät joko SDP:tä tai SKDL:ää?
Saattoiko valkoisen lapsi kannattaa vasemmistoa?
Kysyn tämän siksi, että isäni sanoi oman isänsä toimineen valkoisten puolella aseitten kuljettajana, mutta isäni oli kommunisti.
Puoluekanta sisällissodan mukaan?
12
76
Vastaukset 12
- usana
Käsitykseni mukaan puoluekannat eivät kulje perintönä.
Vanhemmat esittävät tavalla tai toisella luonnollisesti omia näkemyksiään lapsilleen.
Lapset eivät elä kuitenkaan umpiossa. He osaavat aikuistuessaan myös itse tutkia ja penkoa asioita.
Itse elin vasemmistolaisessa kodissa mutta nuorukaiseksi tultua tutkimalla historian kulkua saatoin todeta vanhempien opastaneen oikeaan suuntaan.?
"Kukaan eri ole seppä syntyessään".- skp-1
Ymmärrän kyllä, että Suomessa jokainen sai äänestää mitä puoluetta halusi vuodesta 1905 saakka. Mutta kyse onkin siitä, missä määrin puoluekanta kulkee suvussa perintönä ja miten v.1918 sisällissota olisi vaikuttanut asiaan.
Olet luultavasti kolmannen sukupolven suomalainen v.1918 laskien, joten on helppo ymmärtää jos omaksuit päinvastaisen puoluekannan kuin vanhempasi. Mutta tiedätkö vanhempiesi kotitausta: Kasvoivatko he entisessä punikkiperheessä vai mikä olisi vaikuttanut niiden valintaan?
Äitini äänesti nuoruusvuosina Maalaisliittoa/Suomen Keskustaa, mutta on vanhempana vaihdellut puoluetta. Isäni oli ensin jäsen SKDL:ssä mutta SKP hajoamisen yhteydessä vaihtoi SMP:hen.
Äitini isä toimi valkoisten puolella Pohjanmaalla ja oli aikanaan kunnanvaltuustossa oletettavasti Maalaisliitossa.
Isäni suvussa taas ainakin yksi setä toimi kunnanvaltuustossa jossain pienessä vasemmistopuolueessa. Tämän vuoksi epäilen 1918 sodan vaikuttaneen ihmisten puoluekantaan sen mukaan, millä puolella vanhemmat olivat silloin.
Ainakin Tarja Halonen syntyi punaiseen sukuun ja tuli presidentiksi SDP:n ehdokkaana.
Meillä on se etu vapaan demokratian kannattajina jotta voimme itse valita puoluekantamme joka ei ole koskaan ollut mahdollista sosialistisissa ja kommunistisiksi itseään kutsuvissa maissa koska niissä ei ole kuin yksi puolue vapaana, muut ovat keskitysleireillä.
- khlhllnbnvl
Etelä amerikassa on paljon jopa sosialistisiksi sanoutuneita maita. Joissa vapailla vaaleilla valitut johtajat ja oppositio toimii vapaasti. Suomessa ainoastaan porvaristo on kieltänyt puolueita. Vasemmiston vallan aikana jopa siitoin sai sekoilla rauhassa. Mutta asiaan kukin äänestää kuten haluaa. Ja mieltään saa ja pitääkin tarkistaa ja muuttaa..
khlhllnbnvl kirjoitti:
Etelä amerikassa on paljon jopa sosialistisiksi sanoutuneita maita. Joissa vapailla vaaleilla valitut johtajat ja oppositio toimii vapaasti. Suomessa ainoastaan porvaristo on kieltänyt puolueita. Vasemmiston vallan aikana jopa siitoin sai sekoilla rauhassa. Mutta asiaan kukin äänestää kuten haluaa. Ja mieltään saa ja pitääkin tarkistaa ja muuttaa..
Milloin meillä on ollut vasemmistolla sellainen valta. että he olisivat voineet kieltää puolueita?
............khlhllnbnvl kirjoitti:
Ei meillä ole puolueita kielletty vaan vallankumouksen valmistelu naapurivaltion tuella joka oli kommunistien hankkeissa heidän saatuaan turpiinsa aikoinaan.
Lisäksi kommunistit, tai osa heistä, häpeäkseen olivat auttamassa maahantunkeutujaa 1939 - 1945 välisenä aikana ja ottivat rahaan runsaasti vastaan demokratian vastaisiin toimiin Moskovan kassasta.
Kommunistien ansiolista ei todella ole miellyttävää luettavaa vaan luokkaa joka kommunismissa aiheuttaisi jos nyt ei aina ihan kaulan katkeamista niin niskalaukauksen.
Kommunistien suurin ongelma niin eilen kuin tänäänkin on demokratian karttaminen! ja vieroksunta!
Vasemmistolla ei koskaan ole Suomessa ollut valtaa, he yrittivät 1918 mutta se epäonnistui pahan kerran. Tuskin he valtaa saavatkaan jos eivät ymmärrä erisnimiä aloitettavan isolla kirjaimella! Siitoin on erisnimi! Olen nähnyt kaverin ja sen kavereita aikoinaan ja jos moista pitää minkään uhkana on jo aika höntti. Asuin siihen aikaan samassa kaupungissa mutta harvoin hän esiintyi julkisesti ainakaan minun nähteni.
Eiköhän tuo 1918 ole pääosin jo ruodittu joten "skp-1":nkin olisi jo aika siirtyä tähän päivään ja sen murheisiin. SKP:n murheet eivät ole niitä pienimpiä ainakaan jäsenmäärän suhteen.
Tietysti muutamalla jäsenellä on vapaata toimia koska saa laskea suustaan tai näppikseltään vaikka mitä luikuria eikä koskaan joudu vastuuseen kuten suuret puolueet joilla on hallitusvastuuta.
Ohoh! tuli yli 3:n sanan lause, ymmärtääköhän sen täällä joku?- skp-1
Kyseessä ei ole jonkin puolueen murheesta huolehtimisesta, vaan siitä, että miten 1918 sisällissota vaikutti lasten puoluekantaan. Jokaisella puolueella on tänäkin päivänä oma tulkintansa vuoden 1918 sodasta aivan kuin se olisi jäsenten suvun perintö. Muistaakseni SAK laskee joka vappuna muistoseppeleen punaisten haudoille aivan kuin liittoon kuuluisi vain punaisessa suvussa kasvaneita.
Tietääkseni ei ole tehty tutkimusta siitä, miten kyseinen sota vaikutti siinä mukana olleitten ja näiden jälkeläisten puoluekantaan.
- perustieto
Suomessa ainoastaan porvaristo on yrittänyt estää vapaan mielipiteen muodostuksen ja kieltänyt (vasemmistolaisia) puolueita.
Yksi samantyyppinen kirjoitus edellä hyväksyi puoluevapauden riiston. Hän kovasti haluaisi ilmeisesti kieltää edelleenkin marxilaiset järjestöt.
Vuoden 1918 punaorpoja voittajat sijoittivat porvarillisiin perheisiin tai laitoksiin ja joissa heitä kasvatettiin vasemmistolaisuuden vastaisiksi.
Nyt tietty pieni ryhmä tai useita pieniä ryhmiä vääristelevät yleisesti viimeisen sadan vuoden historiaa ja pyrkivät tietoisesti pesemään kaikenlaiset kapitalismin väärinkäytökset puhtaiksi. Nämä ryhmät ovat tekosensa tehneet, jonkin verran onnistuneet mutta kulkevat nykyään takapakkia. Kansa osaa itsekin lukea historian tapahtumat ja päätellä totuuden.
Raa'in temppu yrittää pestä fasismia puhtaaksi on epäonnistunut. Kapitalismin rujoin muoto, fasismi, ei puhdistu OMO:llakaan.Tänään fasismia ei ole muualla käytännössä kuin muutaman komun korvien välissä kummittelemassa. Pitäähän heidän joku syyllinen keksiä kun menee niin himpun huonosti eikä kannatus kasva kuin lehmän hännän kanssa samaan suuntaan. Syyllisiä ovat tietysti fasistit mutta komut eivät huomaa itse olevansa punafasisteja taviksen kannalta.
- maavesi
"Tänään fasismia ei ole muualla käytännössä kuin muutaman komun korvien välissä kummittelemassa."
Kirjoittajan kyhäelmissä on useita ajatuksia suoraan fasismin puolesta. Hänen kirjoituksistaan on vaikea löytää porvarillisen demokratian puolustamista.Minä en missään ole fasismia puolustanut enkä lietsonut, pidän kuitenkin kommunismia pahempana vitsauksena kuin fasismia. Se saattaa johtua siitäkin, ettei elinaikanani juurikaan ole ollut mitään fasismiongelmaa mutta kommunismin aiheuttamia on ollut, kuten Neuvostoliitto ja sen jälkeinen jälkikommunistinen yhteiskunta.
En ole tosin lainkaan varma fasismin suuremmasta vahingollisuudesta ihmiskunnalle mihin kommunismi on yltänyt.
Punafasismi eli kommunismi ei mitenkään ole parempi suuntaus kuin mikä tahansa muu fasismi. Jos siis manaat fasismin sinne alas kuumaan paikkaan niin ÄLÄ UNOHDA KOMMUNISMIA ja manaa se samaan loukkoon!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puukotus Kajaanissa
Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu571371- 26990
- 78859
- 64768
Nainen, tässä olen kahden vaiheilla
Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa69744- 47714
Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.
Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.131675Humalassa autolla ajo.
Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.10642Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."
Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i13626- 87622
Suloinen ja herkkä
Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.31595Jäljitelmä Birginit
Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �133559- 4552
Minä muistan
Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol45550- 93508
Hyvää yötä hurmuri
Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä24493- 18482
- 36465
Pitäisikö seksille asettaa huvivero?
(ja jos hankkisi todistuksen sen harrastamisesta velvollisuudesta tai lisääntymistarkoituksessa, saisi siitä vapautuksen113464- 36457