Asenteet muuttuu

Känkkä R

Olen ollut niin Linuxia kuin Maccia vastaan, joka johtuu siitä että
ainoa käyttis joka vastaan tuli oli Windows XP, joka oli tai no on muka maailman paras.

kuitenkin mielenkiinto heräsi internetin ihmeelisessä maailmassa ja aloin kerätä tietoa muista käyttöjärjestelmistä.

Ja voihan Per.... jos olisin ottanut selvää jo silloin joskus, voisi olla kone tai käyttis jokin toinen, noh se siitä.

15

920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MacFiles

      Eihän maailman tähän lopu ja voithan asentaa koneeseesi Linuxin XP:n rinnalle.

      Ja seuraavalla kerralla voit ostaa vaikka Macin!

    • Pave

      Jospa minäkin olisin tiennyt paljon enemmän ja aikaisemmin niin eipä olisi mullakaan Windowsia vaan aivan jotain muuta. Tuskin kuitenkaan Linuxia sillä senverran on nyt tullut lueskeltua ja viisastuttua, että myös siellä ympäristössä liikkuu jonkin verran viruksia joten taitaa ainut oikea vaihtoehto olla mäkki jos ei halua viruksia koneelleen.

      • liikkuu viruksia, no montako aktiivista löysit?


      • Pave
        djmosse kirjoitti:

        liikkuu viruksia, no montako aktiivista löysit?

        http://www.tietoturvaopas.fi/kysytietoturvasta_kysymys.aspx?id=545
        Eikä nyt kuitenkaan ollut toki tarkoitus morkata linuxia mitenkään sen enempää, mutta tuossa nyt oli vaan yksi esimerkki. Tällä Wintoosan paskalla kyllä tuntuu törmäävän viruksiin vähän liiankin kanssa. Joten ei tietysti kannata puhua ollenkaan samasta määrästä viruksia, mutta eikö se ole niinkin että jokainen on liikaa ja linuxin tavallaan ainut heikkous on avoin lähdekoodi, mikäli kaikenmaailman virustehtailijat haluaisi tehdä viruksia?


      • jea
        Pave kirjoitti:

        http://www.tietoturvaopas.fi/kysytietoturvasta_kysymys.aspx?id=545
        Eikä nyt kuitenkaan ollut toki tarkoitus morkata linuxia mitenkään sen enempää, mutta tuossa nyt oli vaan yksi esimerkki. Tällä Wintoosan paskalla kyllä tuntuu törmäävän viruksiin vähän liiankin kanssa. Joten ei tietysti kannata puhua ollenkaan samasta määrästä viruksia, mutta eikö se ole niinkin että jokainen on liikaa ja linuxin tavallaan ainut heikkous on avoin lähdekoodi, mikäli kaikenmaailman virustehtailijat haluaisi tehdä viruksia?

        avoin lähdekoodi on kyllä kaikkea muutakun heikkous mieti tätä jos sitä koodia tutkii vaikka kymmenen ihmistä ja koittavat löytää siitä mahdollisimman paljon heikkouksia nii paljos sitten löydetään niitä heikkouksia jos kolmas osa linuxin käyttäjistä tutkii sitä koodia ? eli päivitykset tulevat nopeasti. linuxilla on tietääkseni kaikki virukset laskettavissa kahden käden sormilla joista aktiivisisia on nolla tietääkseni (en ole jaksanut googlettaa), koska kehitys menee eteen päin ja olisi se aika työ jos joka distrolle joutuisi melkein tekemää oman version viruksesta
        ja windowsin kaikki viruksiin tarvitaan yli 50000:n ihmisen kahden käden sormet... ja tietääkseni myös mac:lle on tehty väähn aikaa sitten tuhoisa scripti ja sitten ainakin yksi troijalainen ja muistan viellä tapauksen aikaisemmin kun yksi teki koe käyttöön mac viruksen tai se todisti että sellainen olisi ollut mahdollinen tehdä... ja lähes kaikista yleisimmistä selaimista windowsille, mac:lle ja linuxille on löytynyt tietoturva aukkoja joita kaikkia ei ole viellä korjattu välttämättä


      • Inssi
        Pave kirjoitti:

        http://www.tietoturvaopas.fi/kysytietoturvasta_kysymys.aspx?id=545
        Eikä nyt kuitenkaan ollut toki tarkoitus morkata linuxia mitenkään sen enempää, mutta tuossa nyt oli vaan yksi esimerkki. Tällä Wintoosan paskalla kyllä tuntuu törmäävän viruksiin vähän liiankin kanssa. Joten ei tietysti kannata puhua ollenkaan samasta määrästä viruksia, mutta eikö se ole niinkin että jokainen on liikaa ja linuxin tavallaan ainut heikkous on avoin lähdekoodi, mikäli kaikenmaailman virustehtailijat haluaisi tehdä viruksia?

        Jopas jotakin !

        Eikö tosiaan löydy viitteitä kuin Microsoftin sivuilta ;-)

        Olisit samantien laittanut tämänkin:
        http://www.microsoft.com/finland/mscorp/faktaa/
        niin saataisiin vähän enemmänkin huumoria tälle palstalle.

        "..ainut heikkous on avoin lähdekoodi.."

        Oletko tosiaan noin aivopesty vai kirjoitteletko työn puolesta?
        Asia kun on tasan tarkkaan toisin päin.


      • Seppot
        jea kirjoitti:

        avoin lähdekoodi on kyllä kaikkea muutakun heikkous mieti tätä jos sitä koodia tutkii vaikka kymmenen ihmistä ja koittavat löytää siitä mahdollisimman paljon heikkouksia nii paljos sitten löydetään niitä heikkouksia jos kolmas osa linuxin käyttäjistä tutkii sitä koodia ? eli päivitykset tulevat nopeasti. linuxilla on tietääkseni kaikki virukset laskettavissa kahden käden sormilla joista aktiivisisia on nolla tietääkseni (en ole jaksanut googlettaa), koska kehitys menee eteen päin ja olisi se aika työ jos joka distrolle joutuisi melkein tekemää oman version viruksesta
        ja windowsin kaikki viruksiin tarvitaan yli 50000:n ihmisen kahden käden sormet... ja tietääkseni myös mac:lle on tehty väähn aikaa sitten tuhoisa scripti ja sitten ainakin yksi troijalainen ja muistan viellä tapauksen aikaisemmin kun yksi teki koe käyttöön mac viruksen tai se todisti että sellainen olisi ollut mahdollinen tehdä... ja lähes kaikista yleisimmistä selaimista windowsille, mac:lle ja linuxille on löytynyt tietoturva aukkoja joita kaikkia ei ole viellä korjattu välttämättä

        "ja olisi se aika työ jos joka distrolle joutuisi melkein tekemää oman version viruksesta " mutta kaikki "huippulaadukkaat" linuks ohjelmat toimivat moitteetta kaikissa distroissa??


      • Inssi
        Seppot kirjoitti:

        "ja olisi se aika työ jos joka distrolle joutuisi melkein tekemää oman version viruksesta " mutta kaikki "huippulaadukkaat" linuks ohjelmat toimivat moitteetta kaikissa distroissa??

        "...ohjelmat toimivat moitteetta kaikissa distroissa??"

        Sorsista kääntäen: kyllä, vain rpm-binäärit valitaan distrokohtaisesti.

        Ihan kuten winukassakin. Siellä niitä sorsia on vaan niin harvassa ja vielä harvemmalla on kääntäjää koneella ;-)


      • Pave
        Inssi kirjoitti:

        Jopas jotakin !

        Eikö tosiaan löydy viitteitä kuin Microsoftin sivuilta ;-)

        Olisit samantien laittanut tämänkin:
        http://www.microsoft.com/finland/mscorp/faktaa/
        niin saataisiin vähän enemmänkin huumoria tälle palstalle.

        "..ainut heikkous on avoin lähdekoodi.."

        Oletko tosiaan noin aivopesty vai kirjoitteletko työn puolesta?
        Asia kun on tasan tarkkaan toisin päin.

        Oliko nuo jotkut huumorisivut vai mitkä???? Jos et täysin ymmärtänyt niin toi mun edellinen juttu oli kärjistetysti sanottuna. Ymmärrät (?) varmaan itsekin, että joka hommassa on omat heikkoutensa, mutta toisissa (windows) niitä on vaan erittäin paljon enemmän kuin muissa. Täydellistä ja aukotonta järjestelmää kun ei ole edes olemassa vai oletko itse keksinyt sellaisen? Voin kyllä kertoa, että teen työkseni kaikkea muuta ja minua nyt on turha edes yrittää aivopestä( kas kun en ole insinööri). ;) Josko edes hieman ymmärsit??


      • Inssi
        Pave kirjoitti:

        Oliko nuo jotkut huumorisivut vai mitkä???? Jos et täysin ymmärtänyt niin toi mun edellinen juttu oli kärjistetysti sanottuna. Ymmärrät (?) varmaan itsekin, että joka hommassa on omat heikkoutensa, mutta toisissa (windows) niitä on vaan erittäin paljon enemmän kuin muissa. Täydellistä ja aukotonta järjestelmää kun ei ole edes olemassa vai oletko itse keksinyt sellaisen? Voin kyllä kertoa, että teen työkseni kaikkea muuta ja minua nyt on turha edes yrittää aivopestä( kas kun en ole insinööri). ;) Josko edes hieman ymmärsit??

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä että täydellistä järjestelmää ei ole eikä tule.

        Se mikä viestissäsi laittoi herneen nenääni oli viittaus Microsoftin mainossivulle kun puhutaan Linuxin mahdollisista viruksista.

        "..kas kun en ole insinööri"
        Se että minä käytän nickkiä "Inssi" on lähinnä vitsi joka ei aina tahdo mennä läpi ;-)


      • Pave
        Inssi kirjoitti:

        Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä että täydellistä järjestelmää ei ole eikä tule.

        Se mikä viestissäsi laittoi herneen nenääni oli viittaus Microsoftin mainossivulle kun puhutaan Linuxin mahdollisista viruksista.

        "..kas kun en ole insinööri"
        Se että minä käytän nickkiä "Inssi" on lähinnä vitsi joka ei aina tahdo mennä läpi ;-)

        Kaikesta huolimatta nostan hattua Linuxille ja kaikille muille ohjelmille kuin Microsoft/Windows, sillä nämä tuntuu kyllä olevan aivan liian paljon yliarvostettuja. Luulisi Bill laittavan työntekijänsä töihin ja suunnittelevan kerralla kunnollisen kokonaisuuden niin sillä se sitä rahaa tekisi paljon enemmän. Ei meinaan ihmisten tarvitsisi vaihtaa/harkita vaihtoa toiseen systeemiin.


    • Jostain Linux distrosta tai Mac käyttiksestä?

      Joo Mac on tosi hieno, mutta pitää todella tarkkaan tiedää mitä sillä tekee, ennen kuin siihen lähtee taaloja lapoomaan! Joko jos harrastat (tosi mielessä) tai teet ammatikseen musiikkia tai jotain graafisen alan hommia ammatikseen, silloin mac on sulle kultaa! Mutta se maksaa, ammattina myös sitten tienaat ja kustannat vehkeet ja softat!

      Linux! On hellppo asentaa, useimmat apuohjelmat on ilmaisia ja päteviä, mutta tämän käyttiksen käyttö vaatii tosissaan opettelua, jotta siitä saa kaiken irti. Kaikki ei enään toimikkan klick and go! Sitten ne ohjelmat pitää myös tietää tarkkaan mitä linuxilla on, jos kaikki tarpeellinen löytyy käyttis on OK! Pitää myös muistaa, että laitetuki ajureineen ei ole läheskään yhtä mutkatonta kuin Wintoosa maailmassa, toki "säätämällä" voi saada toimimaan, muutta se pitää säätää! Epäilen silti, että Wintoosa maailmassa pitää ainaskin joskus kävästä! Palvelinkäytössä Linux on kuitenkin kultaa :)

      Kyllähän Windows on vieläkin se yleispätevä ja helppohoitoinen käyttis käyttää, ohjelmavalikoima on laaja ja tuki riittävä. Temppuilua riittä joka käyttiksessä jos et vaan osaa!

      • Eetu

        Tää darkstar-1974:en kommentti tökkäs silmään:

        ""Kyllähän Windows on vieläkin se yleispätevä ja helppohoitoinen käyttis käyttää, ohjelmavalikoima on laaja ja tuki riittävä.""

        Etenkin toi HELPPOHOITONEN????

        En tiedä kun yhden tavan jolla windowsista saa helppohoitosen. Kun ottaa töpsölit irti seinästä ja pyyhkii pölyt koneen päältä kerran viikossa!


      • Nulikka
        Eetu kirjoitti:

        Tää darkstar-1974:en kommentti tökkäs silmään:

        ""Kyllähän Windows on vieläkin se yleispätevä ja helppohoitoinen käyttis käyttää, ohjelmavalikoima on laaja ja tuki riittävä.""

        Etenkin toi HELPPOHOITONEN????

        En tiedä kun yhden tavan jolla windowsista saa helppohoitosen. Kun ottaa töpsölit irti seinästä ja pyyhkii pölyt koneen päältä kerran viikossa!

        DarkStarin viestin viimeinen kappale. Siinäkö ongelmiesi perimmäinen syy?


      • Känkkä R

        ei ole kokemusta Linux tai Mac käyttiksestä, ne on yleensä ennakkoasenteet", eihän ne ole mitään käyttiksiä, kyllä Windows on JEES"
        hyvä että oli pahemmin kokemuksia Windowsistakaan, Microsoft-Windows vaan tuppaa olemaan koko ajan näytillä menet minne "maitokauppaan" vaan ja jos kavereilla on niin eihän sitä silloin voi kun mennä virran mukana ja todeta että Kyllä Windows on HYVÄ.

        Onneksi netissä on paljon tietoa ja asiaa muista käyttiksistä, ja muuten XP:peeni on ihan kunnossa ja osaan tätä käyttää omiin tarpeisiin hyvin.

        Se hyvä puolihan Windowsissa on että pääsee tutustumaan viruksien ihmeelliseen maailmaan, onhan
        windows maailman suurin virus pölynimuri.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      68
      1969
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      128
      1394
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      132
      1353
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1082
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      103
      932
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      348
      868
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      754
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      694
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      654
    Aihe