Kertokaas uskovat mikä on alkuseurakunta

Kuten otsikko kuuluu niin kertokaa mikä on tämä useasti viitattu "alkuseurakunta"?

Tälläkin palstalla moni uskova julistaa seuraavansa alkuseurakunnan oppeja ja ideaa tms. Mutta heittääkö uskovat vain epämääräistä jargonia vai onko teillä oikeasti mitään tarkempaa käsitystä/tietoa mikä tämä "alkuseurakunta" on?

Milloin alkuseurakunta oli?
Missä se oli?
Ketä siihen kuului?
Minkälainen se oppi oli, mitä siellä opetettiin?
Kuka siellä opetti?
Milloin se loppui vai loppuiko?
Miksi se loppui vai loppuiko?

Ja tärkein kysymys: Mistä tiedät tämän kaiken?

Lisäkysymys: Eikö lestadiolaiset juuri väitä olevansa alkuseurakunnan jatkajia. Lestadius kuulemma sai alkuseurakunnan "viestikapulan" joltain ruotsalaiselta maalaistalon pialta ja alkoi sitten jatkaa tätä alkuseurakunnan sanomaa kaikelle kansalle? Mistä se piika tiesi alkuseurakunnan uskon?

-jos tulee vastauksia niin pahoittelen että pääsen kysymään ja keskustelemaan lisää vasta huomenna. Työkiireet painavat päälle.

29

1201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n.e.l.iö

      Alkuseurakunta oli se seurakunta, joka syntyi Jerusalemissa helluntaina Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen jälkeen. Siihen kuului kaikki, jotka ottivat Jeesuksen vastaan elämäänsä. Oppi löytyy Apostolien teoista. Oppi oli siis apostolinen. He Jeesukselta saamaallaan valtuudella ja Pyhän Hengen johdossa laskivat perustuksen uuden liiton seurakunnalle. Vanhan liiton laki annettiin Mooseksen kautta ja uuden liiton oppi apostolien kautta. Myöhemmin tietenkin Paavali oli merkittävin apostoli, jonka kautta Jumala antoi sanansa. Kaikki tarvittava löytyy Uudesta Testamentista.
      Alkuseurakunnan oppi on Raamatun oppi, joka ei ole rauennut voimasta koskaan. Siihen tulee siis kaikkien uskovien pyrkiä. Niin ei tietenkään vain ole aina tapahtunut.
      Ensimmäinen asia löytyy Ap.T 2:

      37. Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
      38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
      39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

      Tässä on se tärkein. Eli näin toimia voidakseen pelastua. Seuraavaksi sanotaan samassa luvussa uskoontulleista:

      41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
      42. Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.

      Näin yksinkertaista se on. Raamatun antama malli on ainoa oikea. Ja sen antoi meille Apostolien Teot ja Uuden Testamentin kirjeet.

      • 1234567---

        Jumala antoi kymmenenkäskyn lain, joka kuuluu kaikille myöskin Uudessaliitossa. On paljon julistajia jotka julistavat peite silmillä, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille. Näin he johdattavat sankoin joukoin suuria ja pieniä täysin harhaan


      • Jeesusherra

        Me ihmiset todellakin tarvitsemme viikottaisen lepopäivän ja myös erityisesti sitä aikaa, jolloin erotamme aikamme Jumalaa varten.
        Sapatista tai lepopäivästä ei kuitenkaan tule tehdä palvonnan kohdetta, vaan on syytä aina muistaa, että sapatti on ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten. Jeesus on sapatin herra.


      • wind-
        Jeesusherra kirjoitti:

        Me ihmiset todellakin tarvitsemme viikottaisen lepopäivän ja myös erityisesti sitä aikaa, jolloin erotamme aikamme Jumalaa varten.
        Sapatista tai lepopäivästä ei kuitenkaan tule tehdä palvonnan kohdetta, vaan on syytä aina muistaa, että sapatti on ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten. Jeesus on sapatin herra.

        Merkillistä adventistit kiinnittävät huomiota liikaa sapattiin. Tänä päivänä ihmisiä on töissä urakkapalkalla ja kovakuntoisimmat ihmiset tekevät töitä 12 tuntia päivässä myös viikonloput. Mennään rakennuksille tai sairaaloihin tai mihin tahansa missä on kova työmoraali niin sapatti saattaa olla kerran kuukaudessa. Yhteiskunta ei pyöri ilman työntekijöitä. Kaikki kunnia sapatille, mutta totuus on realiaelämässä ihan muualla......


      • 1234567---
        wind- kirjoitti:

        Merkillistä adventistit kiinnittävät huomiota liikaa sapattiin. Tänä päivänä ihmisiä on töissä urakkapalkalla ja kovakuntoisimmat ihmiset tekevät töitä 12 tuntia päivässä myös viikonloput. Mennään rakennuksille tai sairaaloihin tai mihin tahansa missä on kova työmoraali niin sapatti saattaa olla kerran kuukaudessa. Yhteiskunta ei pyöri ilman työntekijöitä. Kaikki kunnia sapatille, mutta totuus on realiaelämässä ihan muualla......

        Jumala halusi kiinnittää ihmisen huomion sapattiin MUISTA.


      • Anonyymi
        1234567--- kirjoitti:

        Jumala antoi kymmenenkäskyn lain, joka kuuluu kaikille myöskin Uudessaliitossa. On paljon julistajia jotka julistavat peite silmillä, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille. Näin he johdattavat sankoin joukoin suuria ja pieniä täysin harhaan

        Jeesus on lain loppu uskovalle.


    • VastauksiaVastauksia

      Milloin alkuseurakunta oli?

      Alkuseurakunnan aika ajoitetaan alkaneen Sukkotista, juutalaisesta viikkojuhlasta, vuonna 33 ja sen katsotaan päättyneen Jerusalemin hävitykseen vuonna 70, jolloin kristin usko oli levinnyt laajelle Rooman valtakuntaan ja sen ulkopuolelle kuten Etiopiaan, Parthiaan ja Intiaan.

      Missä se oli?

      Alkuseurakunnan keskuspaikka oli Jerusalemissa mutta muita merkittäviä kaupunkeja olivat mm Kesarea, Antiokia, Korintti, Alexantria ja Rooma. Mutta vaikka asa oppia olikin että yksi Herra, yksi usko, yksi kaste ja yksi yhteinen seurakunta (ekumenian perusta), niin eivät alkuseurakunnan rivitolleet yhtenäiset ja sitä muutenkin luonehtisi juutalaiseksi lahkoksi tai henkilökultiksi. Tukijat käyttävätkin termiä Jeeaus-liike, vaikka Jeesus-clubi voisi olla osuvampi

      Ketä siihen kuului?

      Suuri joukko ihmisiä jotka uskoivat ja kastettiin, sekä ihmisiä jotka pyrkivät hyötymään kristittyjen hyvän tahtoisuudesta ja sinisilmäisyydestä. Ennen keisari Neron käynistämiä vainoja seurakunnissa oli ainakin vähäosaisia, orjia, lääkäreitä ja naisia. Yksi suuri muutos alkuseurakunnassa oli että päätettiin luopua pakanaoiden ympärileikkauksesta, eli kristityksi tulleksensa ei enään tarvinnut kääntyä juutalaiseksi mikä laski kynnystä.

      Minkälainen se oppi oli, mitä siellä opetettiin?

      Alkuseurakunnan oppi on luettavassa ensimmäisen vuosisadan kristillisessä kirjallisuudessa kuten paavalin kirjeissä ja evankeliumin teksteissä. Pafhaiten oppi on tiivistetty Didacheen. Täysin yhtenäinen alkuseurakunta ei ollut vaan se mm jakaantui juutalaiskristittyihin, helleenikristittyihin, pakanakristittyihin ja gnostilaisiinkristittyihin.

      Kuka siellä opetti?

      Alkuseurakunnissa opettajina toimi apostolit sekä seurakuntien johtjat eli vanhimmat. Myös profeetoilla oli oikeus opettaa seurakunnissa. Sitwn voidaan Paavalin kirjeiden perusteella päätellä ettei naisen ollut sopivaa opettaa mikäli nämä käyttäytyivät kokouksissa häiritsevästi, keskeyttivät toisia ja pöyhkeilivät.

      Milloin se loppui vai loppuiko?

      Alkuseurakunnan aika loppui juutalaissotiin vusina 64-70. Kirkkoisien aika taas kestaa vuodesta 70 voteen 325 jolloin keisari Konstantinus suuri kutsui Nikean kirkolliskokouksen koolle, ja kertomusten mukaan kristityksi kääntyneen äitinsä pakottamana.

      Miksi se loppui vai loppuiko?

      Roomalaiset hävittivät Jerusalemin ja temppelin jolloin yhteys Jerusalemiin katkesi, lisäksi ne 12 jotka olivat olleet Jeesuksen opetus lapsina olivat jo kuolleet.

      Mistä tiedät tämän kaiken?

      On vain luotettava varhaiskristilliseen kirjallisuuteen ja toisen vuosisadan kristilliseen historian kirjallisuuteen. Sitten on joitain lyhyitä mainintoja kristillisen kirjallisuuden ulkopuolella.

    • uskonharhat

      "On vain luotettava varhaiskristilliseen kirjallisuuteen"

      Ja miksi muka olisi? Kun tietää millä innolla krisityt keksivät valheita ja väärentävät todisteita aina kun todellisuus ei ikävästi vastaakaan heidän uskonharhojaan, niin ei todellakaan ole mitään syytä luottaa mihinkään kristilliseen kirjallisuuteen.

      Jos ihan oikea todellisuus on ikävästi ristiriidassa kristityn luulojen kanssa, niin kristitty alkaa aina etsimään vikaa todellisuudesta, ei koskaan omista luuloistaan. Kreationistit käyttävät kaiken aikansa ja tarmonsa vääristelläkseen oikeaa tiedettä, kun mitään omia todisteita ei ole olemassakaan.

      • VastauksiaVastauksia

        Lähteet kristinuskon alkuajoista on vähässä ja riippuvainen kristillisestä kirjallisuudesta. Niiden valossa kuitenkin voidaan tietää mitä alkuseurakunta opetti ja eli. Tiedetään esimerkiksi että varhaiset kristityt elivät yhteisö kommuuneissa, seurakunnassa vallitsi yleinen pappeus ja stoalaista filosofiaa arvostettiin suuresti. Pääasiassa tuo kristinusko siis jakaantui jo varhain kuitenkin juutalais-, helleeni, gnostilais- ja pakana kristittyihin eivätkä kaikki kristityiksi kääntyneet hylänneet vanhaa uskontoaan. Tiedetään myös antiikin ulkopuolisista lähteistä että smyrnassa kristittyjä oli niin paljon että smyrnan maa herra joutui kysymaan neuvoa keisari Nerolta.

        "Koskien kristinuskon historian ensimmäistä kolmea vuosisataa, historiankirjoitus on riippuvainen uskonnollisista ja apologeettisista kirjoituksista. Ajalta ei ole olemassa varsinaisia aikakirjoja. 300-luvulla alkuseurakunta voidaan katsoa jollakin tavalla järjestäytyneeksi kirkoksi. Tutkijoiden arvioiden mukaan kristittyjä oli 300-luvun alussa runsaat kuusi miljoonaa Rooman 60 miljoonasta asukkaasta. Sen aikaisen kirkon kuva on melko selkeä: kirkolliset virat, kirkon hallinto, jumalanpalvelus ja kristillinen juhlakalenteri vakiintuivat."


    • Kiitos vastauksista.

      Minun käsitys ensimmäisen vuosisadan kristinuskosta on se, että sitä pidettiin tuolloin vielä yhtenä _lukuisista_ juutalaisista lahkoista. Juutalaisuus tuolloin oli laajalle levittäytynyt uskonto, kun Egyptissäkin oli arvioiden mukaan miljoona juutalaista ajanlaskun alun aikaan. Olen lukenut sellaisia arvioita, että vuosisadan lopulla olisi ollut noin 8000 kristittyä Jerusalemin temppelin tuhon aikaan (Rodney Starkin mukaan).

      Jerusalemin temppelin tuhon aiheuttaman hämmennyksen seurauksena kristinusko alkoi leviämään voimakkaammin hellenististen juutalaisten keskuudessa erityisesti kaupungeissa. he olivat enemmän keski -ja yläluokkaa, ei köyhälistöä tai orjia.
      (Mutta jos katsotte alkuseurakunnan päättyvän jo vuoteen 70 niin tämä mene ohi aiheesta.)

      Ne, jotka pitävät itseään alkuseurakunnan opetusten seuraajina niin katsotteko olevanne myös luterilaisia?

      -Erityisesti kiinnostaa kantanne kolminaisuusoppiin, kun Pyhän Hengen käsitteen idea, siten-miten nykyään käsitetään syntyi 200-luvulla, eikä se voinut olla vuoteen 70 mennessä kovinkaan/ollenkaan merkittävässä roolissa. Silloin Helluntailaiset ja muut Pyhää Henkeä korostavat suuntaukset tuntuvat olevan ristiriidassa ja pois suljettuja alkuseurakunnan ideasta?

      -Jos nykyajan Raamattua käyttää työkaluna miten määrittää omaa näkemystään niin ei voi olla ajattelematta, että se on värittynyt kahdessa vuosituhannessa ja vanhempi 'VastauksiaVastauksia' nimimerkin mainitseva Didache vie ajallisesti lähemmäs alkuseurakunnan ideaa. Ainakin maallikosta ja asiaa ulkopuolelta katsovalta tuntuisi siltä.

      -Kun tuota aikaa katsoo niin maantieteellinen, kulttuurinen ja kielellinen variaatio pelkästään tekee pienten alkuseurakuntien opista.. sanoisin hajanaisen?
      -Koska kirjallisia lähteitä ei juuri ole. Ja kun kristinusko levisi nimenomaan juutalaisuuden sisällä, joka oli valmiiksi hajanainen niin eikö se perspektiivi miten katsotte alkuseurakunnan ideaa ole aika kapea? Tai eikö sitä voisi katsoa ongelmaksi kun "ikkuna mistä kurkistaa" on vain yhdestä suunnasta. Jos asian muotoilisi noin.
      -> Katsotteko, että opilla oli jo sama runko (saarnaus) eripuolilla tuohon aikaan, ennen toisen temppelin tuhoa? Täytyy vain luottaa?

      -Sekin tiedetään, että jo 100 luvun ensimmäisellä puoliskolla opissa oli suuria vaihteluja kuten ebionitistit ja eri gnostilaiset suuntaukset. Miksei opin eroavaisuuden olleet alullaan jo ennen toisen temppelin tuhoa? Täytyy vain luottaa?

      -Pidättekö tuon ajan kristinuskoa jo omana uskontona vai yhtenä juutalaisuuden lahkona, kuten minä ajattelen - ja luulen aikalaistenkin itseään juutalaisina pitäneen.
      -Eivätkö he pitäneet itseään juutalaisina, mutta heillä oli mielestään messiaan idea jo täyttynyt. Messiaan idea oli täyttynyt, mutta ei sellaisena miten suurin osa juutalaisista sen ymmärsi.

      • VastauksiaVastauksia

        Juutalaiseksi lahkoksi se näin nykyään on tulkittu erona juutalaisuuteen siinä attä juutalaiset olivat nihkeitä broselyyttejä kohtaan kun taas kristityille kelpasi käännynnäiset ilman ympärileikkausta. Samaten vanhatestamentti eli tanak on juutalaisill keskeisin kirja kun taas kristityille se merkitsee vain ilosanoman esiosaa ja selitys teosta. No jos siihen kristinuskon leviämiseen, niin Antiokian seurakunnan arvioidaan syntyneen noin 30-40 jaa, Korintin seurakunnan noin 35-45 jaa ja Rooman seurakunnan arvellaan syntyneen noin 40-50 jaa. Toisaalta kristinusko oli niin sanotusti underground toimintaa ja sisäpiiriin pääsi vain liittymällä, joten syntyi paljon harhaluuloja niin roomalaisten kuin juutalaistenkin keskuudessa, tuomittujen tavallisimmat syytteet olivat mm kannibalismi, ateismi, jumalanpilkka ja noituus. Aninakin huhupuheita kristityistä liikkui paljon ja se sai kristityt mäyttämään maanalaiselta salaseuralta.


    • veilinkööss

      Alkuseurakunta on varmastikin se joka perustettiin Suomessa mahdollisesti noin 1000 vuotta ennen ajanlaskun alkua? Sen oppeihin kuului että Jeesus on Jumala. Alkuseurakunta loppui siihen kun katolisuus tuli Suomeen ja lapsikaste korvasi aikuiskasteen?

      • veilinkööss

        Alkuseurakunta sai alkunsa alkulimasta.


      • veilinkööss
        veilinkööss kirjoitti:

        Alkuseurakunta sai alkunsa alkulimasta.

        se oli hyvin sanottu ja melkein juuri niin se olikin! halleluja!


      • 666trolli

        "perustettiin Suomessa mahdollisesti noin 1000 vuotta ennen ajanlaskun alkua?"

        Sinä se sekaisin olet.


      • Ei.kasteta.uskotonta

        "Alkuseurakunta on varmastikin se joka perustettiin Suomessa mahdollisesti noin 1000 vuotta ennen ajanlaskun alkua? Sen oppeihin kuului että Jeesus on Jumala. Alkuseurakunta loppui siihen kun katolisuus tuli Suomeen ja lapsikaste korvasi aikuiskasteen?"

        - saanen huomauttaa, että raamatussa ei ole lapsikastetta, eikä aikuiskastetta, siellä on vaan uskovan kaste.

        Eli uskonsa Jeesukseen tunnustaneet kastettiin, ei ketään miita, ikään katsomatta ja pienet vauvathan eivät voi uskoa mihinkään. Eikä tunnustaa uskoaan,joten heitä ei tule kastaa.


    • jussitessu

      Aika mielenkiintoinen avaus;) Alkuseurakunta levisi edelleen temppelin tuhoamisen (70) jälkeen ja alkuseurakunnan aikaa lienee kestänyt vuoteen 325 jolloin oli ensimmäinen kirkolliskokous laajassa mittakaavassa.
      Tuo Temppelin tuho auttoi seurakuntaa leviämään ja esim Syyriaan pakeni paljon kristittyjä. Alkuseurakunta oli juutalaisyhteisöä hyvinkin vuoteen 35-40 jolloin Antiokiassa alettiin seurakuntaa kutsumaan messiaaniseksi, kreikaksi kristityksi seurakunnaksi. Nuo hellenistitkin kun olivat kreikkaa puhuvia juutalaisia, Stefanus on monessa liitetty hellenistien johtajaksi alkuseurakunnassa, mutta hänen työaikansa oli aika lyhyt ja diakonin työtä lähinnä. Opettajina oli Jerusalemissa mm. Jeesuksen veli Jaakob jonka teloituksesta löytyy viitteitä aikalaisen Josefus Flaviuksen kirjoituksista, muistaakseni juutalaisten sodat.
      Tuo uskottavuus kysymys on tietysti pieni ongelma, niille jotka eivät hyväksy Raamatun uskottavuutta. Tosin arkeologia tukee hyvin Raamatun kertomuksia ja löytää uusia todisteita sen luotettavuudesta paikkoihin ja tapahtumiin nähden, siksi ei pitäisi hyljätä sen luotettavuutta. Muiden arvelujen paikkaansa pitävyyttäkin tulee arvioida kirjoittajien mukaan, onhan egyptologiassakin kerrottu samoja juttuja sodista kun ei omia ole ollut;)) Nykyseurakunta on vaikea nähdä alkuseurakunnan kaikkia tapoja noudattavana, opillisesti voi suuntautua sillä oppi antoi ei juutalaisille vapauksia joita juutalaisille ei annettu. Yhteinen talous jne ei kuitenkaan kuulu nykypäivään, se tarjoaa liian helposti tien mahdottomuuteen ja katastrofiin;) On oikeastaan mielenkiintoista sekin ettei silloisesta juutalaisten eri suuntauksista ole jäänyt jäljelle kuin ortodoksi juutalaiset (fariseukset) ja Jeesukseen uskovat (messiaaniset)! Kirjoitinkin vaikka avauksesta onkin jo aikaa..... näkökulma tämäkin.
      Muuten oletko huomannut että Marx tunsi hyvin Raamattunsa, juutalainen hänkin ja oppi lähellä Jeesuksen opetusta (Jeesushan ammensi opetuksensa vanhasta testamentista) , tosin teoriatasolla, paas lukien;))

      • ei.hyvä

        Elämme moninaisten muutosten aikaa.


    • Alkuseurakuntako

      K: Mikä tämä "alkuseurakunta" on?
      V: Pietarin, Johanneksen ja Jaakobin johtama nopeasti kastava apostolinen juutalaislahko.

      K: Milloin alkuseurakunta oli?
      V: Alkuseurakunnan toiminta lasketaan kestäneen vuodesta 30 vuoteen 70, tämänjälkeen alkoi apostolisten isien aika.

      K: Missä se oli?
      V: Alkuseurakunta sijaitsi Jerusalemissa ja kokoontui Johannes Markus nimisen seurakunnan jäsenen kotona, sillä heitä ei päästetty Jerusalemin synagogiin.

      K: Ketä siihen kuului?
      V: Pääasiassa juutalaisia jotka jättivät entisen elämän taakseen lähteäkseen seuraamaan Jeesus-nimistä rabbia/profeettaa/eksorkistiä. Sen jäsenet olivat kaikki pääasiassa juutalaisia, kuten Jeesuksen oppilaita, hellenisti juutalaisia, farisealaisia, leeviläisiä pappeja. Jäsenet olivat sekä miehiä ja naisia.

      K: Minkälainen se oppi oli, mitä siellä opetettiin?
      V: Alkuseurakunta oli varsinainen sekalainen soppa, Jeesuksen opetukset kyllä tiedettiin ja seurakunnan paimenet toroittivat niitä seurakunnan jäsenten mieliin ja seurakunnan jäsenten vastuu oli oppia ne ulkoa ja ymmärtämään niiden sisältöä, mutta heprealaisenraamatun tulkinta aiheutti kiistoja. Samoin pohdittiin olikoJeesus todella Mooseksen lupaama voideltu profeetta, ainoa oikea ylimmäinen pappi, sekä miksi jonkun niin vanhurskaan täytyi kuolla ja mitä se tarkoitti. Yhdestä asiasta oltiin kuitenkin varmoja: Jeesus oli vasta hiljattain kuollut ihminen, jonka roomalaiset olivat teloittaneet. Sen jälkeen ryhmä naisia oli löytänyt sen haudan tyhjiltään johon Jeesus ja suuri joukko ihmisiä uskoi nähneensä Jeesuksen vielä tämän kuoleman jälkeen.

      K: Kuka siellä opetti?
      V: Seurakunnissa vallitsi yleinen pappeus, myös alkuseurakunnassa. Jokainen sai ottaa kantaa, esittää mielipiteensä ja osallistua keskusteluun. Tälläiset keskustelut olivat usein kiihkeitä ja toraisia väittelyitä jotka helposti johtivat riitoihin. Malli kuitenkin muistutti silti paljon juutalaista rabbiinisuutta, jossa oppinut toimi seurakunnan vanhimpana ja paimenena. Tämä vaatimus oppineisuudesta tarkoitti kuitenkin ettei naisilla ollut päästä paimenen asemaan, sillä naisten mahdollisuus opiskella oli heikompaa kuin nykyään.

      K: Milloin se loppui vai loppuiko? Miksi se loppui vai loppuiko?
      V: Roomaliset tuhosivat Jerusalemin juutalaissodassa ja heitä Bar Kokhban kapinan jälkee, tuolloin liikkeen jäsenten oli päätettävä irtaantuvatko he juutalaisuudesta vai jatkavatko he sen yhtenä koulukuntana. Kun Jerusalemin seurakunta oli menetetty, voittajaksi selviytyi pakanaseurakunnat ja heidän "ei ympärileikkausta = ei lain orjuutta" oppinsa.

      K: Mistä tiedät tämän kaiken?
      V: Lähteeni ovat muumuassa Åbo Akademi, Heikki Räisänen, Lauri Thuren ja monet muut teologian ja historian tutkijat.

      • veiIinkööss

        Hallehiljaa, sekös se on se Teologinen laitos joka on kamelinperästä ,ja josta monet teistit täällä puhuvat?


      • q.v

        Teologien ongelma on etteivät he osaa katsoa tutkimusaihettaan uskonnon ulkopuolelta.

        Jos Jeesus ei ole historiallinen henkilö niin miten kaikkien noiden teologien hypoteesien käy?


      • YliopistoAteisteille
        q.v kirjoitti:

        Teologien ongelma on etteivät he osaa katsoa tutkimusaihettaan uskonnon ulkopuolelta.

        Jos Jeesus ei ole historiallinen henkilö niin miten kaikkien noiden teologien hypoteesien käy?

        "Teologien ongelma on etteivät he osaa katsoa tutkimusaihettaan uskonnon ulkopuolelta."

        Kaikki teologit ovat siis hihhuliuskovaisia! Niin epäilinkin, teologia on turhin aine mitä suomen yliopistoissa opetetaan. Koko roska voitaisiin lopettaa ja kieltää hihhuleilta pääsy yliopistoihin.


    • q.v

      Lestadiolaisten mytologiassa Lars Levi Lestadius sai alkuseurakunnan opetuksen viestin joltain maalaistalon piialta. Ja näin jatkoi alkuseurakunnan sanomaa ja viestiä.

      Siitä johtuen lestadiolaiset ovat harvoja oikeita alkuseurakunnan oikeaa sanomaa seuraavia ihmisiä nykypäivän maailmassa ja täten niitä harvoja ihmisiä, jotka pelastuva.

      -Onko tämä totta vai täyttä ns. tuubaa?

      • TosiOnTosiOn

        L.L. Lestadius piti maalaistalon piikaa profeettananja piikahan profetoi kunhan sai maksun luonnossa. Tulee vaa mielee, että muistuttaa todellapaljon mormoonien ja urantia kirjalaisten alkua: joku henkilö x kertoo uniaan ja näkyjään, ja sitten tätä pidetään arsvossa profeettana. Ettei vain olisi Marjatan marjoja syönyt, pieni piika pikkarainen.


      • q.v
        TosiOnTosiOn kirjoitti:

        L.L. Lestadius piti maalaistalon piikaa profeettananja piikahan profetoi kunhan sai maksun luonnossa. Tulee vaa mielee, että muistuttaa todellapaljon mormoonien ja urantia kirjalaisten alkua: joku henkilö x kertoo uniaan ja näkyjään, ja sitten tätä pidetään arsvossa profeettana. Ettei vain olisi Marjatan marjoja syönyt, pieni piika pikkarainen.

        "Tulee vaa mielee, että muistuttaa todellapaljon mormoonien ja urantia kirjalaisten alkua: joku henkilö x kertoo uniaan ja näkyjään, ja sitten tätä pidetään arsvossa profeettana. "

        Erittäin hyvä pointti. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki!

        Joku uskontotieteilijän alku voisi tehdä gradunsa vertailemalla lestadiolaisuutta ja mormoneja.


    • alku.aina.hankala
    • Anonyymi

      Opetuslapset!

    • Anonyymi

      Alkuseurakunta malli löytyy JT seurasta!

    • Anonyymi

      Sen perusti Jeesuksen opetuslapset!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      112
      1992
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1427
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1285
    4. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      66
      1194
    5. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1187
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      112
      1090
    7. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1020
    8. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      986
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      788
    Aihe