Joku, en muista kuka, kehoitti minua menemään mustikkaan. No minä menin ja sain muutaman litran mustikoita. Nyt minulla on jokunen pussi pikku pakastelokerossani ja tässä vieressäni pullataikinapohjaan tehty mustikkapiirakka. Pullataikinapohja on minusta paras, vaikka ei ne muutkaan huonoja ole.
Ihan yksin en siellä metsässä ollut. Minulla oli kaveri, jonka kanssa pohdimme syntyjä syviä.
Tapasin myös kolme jättiläishämähäkkiä, tai minusta ne näyttivät valtavilta, koska hämähäkit ja minä emme oikein tule toimeen keskenämme. Minä siis pelkään hämähäkkejä.
Yhdestä puskasta pomppasi sammakko ja meinasi marjasanko lentää pitkin metsän pohjaa, kun pelästyin. Taisi pelästyä se sammakkokin.
Pelo on jännä tunne, kun sitä rupeää miettimään. Mitä se pelko oikeastaan pitää sisällään? Onhan aika hölmöä pelätä esim. hämähäkkiä, joka on paljon ,paljon pienempi kuin minä. Ja silti pelkään ja inhoan niitä.
1Joh.4:15. Joka tunnustaa, että Jeesus on Jumalan Poika, hänessä Jumala pysyy, ja hän Jumalassa.
16. Ja me olemme oppineet tuntemaan ja me uskomme sen rakkauden, mikä Jumalalla on meihin. Jumala on rakkaus, ja joka pysyy rakkaudessa, se pysyy Jumalassa, ja Jumala pysyy hänessä.
17. Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa.
Oli pakko laittaa tuo Raamatun kohta tähän, kun se vaan on niin puhutteleva.
Varsinaisesti halusin laittaa tämän.
1Joh.4: 18. Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa.
Olen joskus pohtinut tuota, että täydellinen rakkaus karkoittaa pelon. Kun itse joskus pelkää ja murehtii ja on täynnä levottomuutta, tulee mieleen, että miksi aina unohtaa sen, että Taivaan Isä on kaiken yläpuolella ja Hän valvoo ja tietää?
Varmasti ihminen on sellainen, ettei se murehtiminen ja pelko kovin kaukana ole. Mutta ajattelen, ettei tuossa kohdassa ehkä tarkoiteta sitä, että jos murehtii tai pelkää vaikka niitä hämähäkkejä, olisi jotenkin vielä vaiheessa tuossa täydellinen rakkaus asiassa.
Onko se täydellinen rakkaus Jumalan rakkautta meihin ja kun sen saa omakseen omistaa, ei enää pelkää taipaleelle jääntiä tai sitä, että Jumala ei valvoisi ja tietäisi ? Itse ymmärrän niin.
Kaikkien huolien, murheiden ja pelkojen alla on vankka pohja ja tietoisuus siitä, että vaikka minä en ole täydellinen, Isä on. Hän on minun suojani, Hän on minun kilpeni, Hän on minun voimani. Ja tietenkin myös sinun kilpesi, sinun suojasi ja sinun voimasi.
Niinkuin tuossa seitsemännessätoista jakeessa sanotaan; Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä...
Room. 8: 15. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
16. Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
Lasta katsoessa, hänen luottamustaan vanhempaansa, näkee sen, mikä luottamus Isään meidän on lupa omistaa.
Ei niin, että jos ei itsestään kykene sellaista luottamusta puristamaan, olisi jotenkin huono ja epäonnistunut. Uskon Isän kasvattavan sitä luottamusta Häneen kaiken aikaa. Monet tapahtumat elämässä saavat sen luottamuksen kasvamaan. Vaikka Jumalan on uskollinen ja luottamuksen arvoinen, meille on joskus vaikea luottaa esim.siksi, että jokuihminen on joskus rikkonut luottamuksemme.
"1)"Sellaisenaan saat käydä
luokse Herran.
Hän kaivaten sua kotiin odottaa.
/:Hän armahduksen sulle hankki kerran
ja sitä lahjaksi nyt tarjoaa:/
296:Hengellinen laulukirja:Veikko Lähde 1909-1991
Mustikassa...
3
135
Vastaukset
Hämähäkit eivät ole minunkaan parhaita kavereitani. Ihan järjetön pelko, täytyy myöntää.
Olen pelkoa itsekin tässä mietiskellyt viime aikoina. Mitä pelkään ja miksi. Tai tiedän, mitä nyt pelkään, mutta se miksi on vielä auki. Toivoisin, että voisin luottaa Jumalaan ihan kaikessa ja elää ilman pelkoa, mutta ei se aina onnistu. Ehkä Jumala antaa sen luottamuksen viimeistään sitten, kun olen todella sen tarpeessa. Sitten kun pimeä alkaa laskeutua enkä tiedä, miten minun käy. Toivottavasti jo aiemmin.
Niin kuin Raamatussakin sanotaan, usko on luja luottamus siihen, mitä toivotaan, ojentautuminen sen mukaan, mikä ei näy. Kuinka luja minun luottamukseni on?
Lämmin mustikkapiirakka ja lasi kylmää maitoa, mikäs sen parempaa. Nauti.Loppupeleissä se usko on kuitenkin Jumalan käsissä sekin. Kun Pietari käveli vetten päällä ja epäusko iski ja hän vajosi, ei Jeesus jättänyt häntä hukkumaan ja tokaissu, että kun olet epäuskoinen niin huku sitten .
Matt. 14:30. Mutta nähdessään, kuinka tuuli, hän peljästyi ja rupesi vajoamaan ja huusi sanoen: "Herra, auta minua".
31. Niin Jeesus kohta ojensi kätensä, tarttui häneen ja sanoi hänelle: "Sinä vähäuskoinen, miksi epäilit?"
Ja mikä olikaan Pietarin rooli myöhemmin:
Jos.21: 15. Kun he olivat einehtineet, sanoi Jeesus Simon Pietarille: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko sinä minua enemmän kuin nämä?" Hän vastasi hänelle: "Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Hän sanoi hänelle: "Ruoki minun karitsoitani".
16. Hän sanoi hänelle taas toistamiseen: "Simon, Johanneksen poika, rakastatko minua?" Hän vastasi hänelle: "Rakastan, Herra; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Hän sanoi hänelle: "Kaitse minun lampaitani".
17. Hän sanoi hänelle kolmannen kerran: "Simon, Johanneksen poika, olenko minä sinulle rakas?" Pietari tuli murheelliseksi siitä, että hän kolmannen kerran sanoi hänelle: "Olenko minä sinulle rakas?" ja vastasi hänelle: "Herra, sinä tiedät kaikki; sinä tiedät, että olet minulle rakas". Jeesus sanoi hänelle: "Ruoki minun lampaitani.
Yksi vaikeimpia asioita uskon tiettä ovat nämä sanat.
Room.12: 17. Älkää kenellekään pahaa pahalla kostako. Ahkeroikaa sitä, mikä on hyvää kaikkien ihmisten edessä.
18. Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa.
19. Älkää itse kostako, rakkaani, vaan antakaa sijaa Jumalan vihalle, sillä kirjoitettu on: "Minun on kosto, minä olen maksava, sanoo Herra".
20. Vaan "jos vihamiehelläsi on nälkä, ruoki häntä, jos hänellä on jano, juota häntä, sillä näin tehden sinä kokoat tulisia hiiliä hänen päänsä päälle".
21. Älä anna pahan itseäsi voittaa, vaan voita sinä paha hyvällä.
1Piet.3: 9. Älkää kostako pahaa pahalla, älkää herjausta herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa; sillä siihen te olette kutsututkin, että siunauksen perisitte.
10. Sillä: "joka tahtoo rakastaa elämää ja nähdä hyviä päiviä, varjelkoon kielensä pahasta ja huulensa vilppiä puhumasta,
11. kääntyköön pois pahasta ja tehköön hyvää, etsiköön rauhaa ja pyrkiköön siihen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä638227Voi luoja miten haluaisin
jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai476557Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.436192- 1132406
- 1212288
Hermanni taitaa hyötyä oikein isot rahat
https://letco.fi/finnish/ https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010933843.html Tällainen suomalaismulkeroko edustaa noita912208Haluan sinua mies, aivan stanasti.
Ehkä enemmän kuin ketään koskaan ikinä, joten kysymys kuuluukin miten hlvetissä SÄ kestät tän näkemättömyyden. Toivottav901951- 1341832
IS Viikonloppu 28.12.-29.12.2024
Ei ole tainnut tästä vielä olla omaa keskustelua? Nyt on. Vihjeitä ja ratkaisuja vaan peliin.1421660Ymmärtääkö miehet
Miten hormonit vaikuttaa naiseen kuukautisten aikana ja ennen sitä? On se mielenkiintoista, kun miehet on kestäneet soti1421176