Jos esim. joku on lyönyt Mattia. Voiko Matti antaa lyöjälle anteeksi ja silti lyödä takaisin vai tarkoittaako anteeksianto aina sitä, ettei anna samalla mitalla takaisin (esim. että Matti ei lyö takaisin)?
Mitä se tarkoittaa, että on antanut anteeksi?
121
836
Vastaukset
Anteeksiantoon ei kuulu kosto.
- jomking
Anteeksiantoon ei todellakaan kuulu kosto, mutta mikään laki ei kiellä antamasta Porvoon mitalla takaisin.
- Miriam.lut
A-teisti on oikeassa. Jos on antanut anteeksi, ei maksa pahaa tekoa takaisin. Kostaminen tarkoittaa takaisin maksamista (tulee ruotsin kielen kosta eli maksaa/ olla hintana -sanasta; ). Anteeksianto on armahtamista rangaistuksesta, vapauttamista oikeudenmukaisesta rangaistuksesta. Tässä ei minusta pitäisi olla mitään epäselvää.
Eihän Jumalakaan sano uskovaiselle ihmiselle, joka on rikkonut Häntä vastaan, että "Olen kyllä antanut sinulle anteeksi sillä tavalla, ettei minulla enää ole suuttumuksen tunteita sinua kohtaan, mutta laitan sinut silti helvettiin."
- iygyif
Onko lakiin kirjattu vankeusrangaistus samalla mitalla takaisin antamista eli kostamista? Jos Matti vie jutun oikeuteen ja vaatii rangaistusta sille, joka on lyönyt häntä, onko hän kostanut eli ollut antamatta anteeksi silloin?
Erittäin hyvä näkökulma. Anteeksi antaminen ei todellakaan tarkoita asian villaisella painamista eikä olla hakematta oikeutta itselleen.
- nohöhh
usko_vainen kirjoitti:
Erittäin hyvä näkökulma. Anteeksi antaminen ei todellakaan tarkoita asian villaisella painamista eikä olla hakematta oikeutta itselleen.
Miten voi hakea oikeutta ilman että kostaa? Onko se mahdollista?
nohöhh kirjoitti:
Miten voi hakea oikeutta ilman että kostaa? Onko se mahdollista?
Ei oikeuden hakeminen ole kostoa.
Se on tekijän vastuuseen saattamista.
Muutenhan uskovat olisimme täysin lainsuojattomia - vaikka pitkälti sitä jo nyt olemmekin 😏- nohöhh
usko_vainen kirjoitti:
Muutenhan uskovat olisimme täysin lainsuojattomia - vaikka pitkälti sitä jo nyt olemmekin 😏Onko oikeudellinen vastuuseen saattaminen sama kuin rangaistus? Onko rankaiseminen sama kuin kostaminen (takaisin maksaminen samalla mitalla)?
usko_vainen kirjoitti:
Muutenhan uskovat olisimme täysin lainsuojattomia - vaikka pitkälti sitä jo nyt olemmekin 😏"Ei oikeuden hakeminen ole kostoa.
Se on tekijän vastuuseen saattamista."
Näistä olen samaa mieltä.
"Muutenhan uskovat olisimme täysin lainsuojattomia - vaikka pitkälti sitä jo nyt olemmekin "
Tämän loppuosasta sanon; uhriutumista - jälleen kerran.nohöhh kirjoitti:
Onko oikeudellinen vastuuseen saattaminen sama kuin rangaistus? Onko rankaiseminen sama kuin kostaminen (takaisin maksaminen samalla mitalla)?
Rangaistuksen päättävät vitanomaiset. Ei siis ole sama.
kyllä.naurattaa kirjoitti:
"Ei oikeuden hakeminen ole kostoa.
Se on tekijän vastuuseen saattamista."
Näistä olen samaa mieltä.
"Muutenhan uskovat olisimme täysin lainsuojattomia - vaikka pitkälti sitä jo nyt olemmekin "
Tämän loppuosasta sanon; uhriutumista - jälleen kerran.Ei suinkaan uhriutumista 🤗
Syytetäänhän meitä jo nyt kristillisten arvojemme tähden mm. lainrikkojiksi ja rasisteiksi 😏usko_vainen kirjoitti:
Ei suinkaan uhriutumista 🤗
Syytetäänhän meitä jo nyt kristillisten arvojemme tähden mm. lainrikkojiksi ja rasisteiksi 😏Nikkisi piste on vaihtunut alaviivaksi.
Nikkisi piste on vaihtunut alaviivaksi.
Niinkö on käynyt, haittaako se sinua? 🤗
usko_vainen kirjoitti:
Niinkö on käynyt, haittaako se sinua? 🤗
Ei haitaa, kun ei se mitään muuta. Voit käyttää vaikka sataa rekattua nikkiä ja tuhat rekkaamatonta, ei se mitään muuta.
- olen.kuullut
Nikkisi piste on vaihtunut alaviivaksi.
usko.vainen pisteellä on tilapäisesti bannattu.
Ei haitaa, kun ei se mitään muuta. Voit käyttää vaikka sataa rekattua nikkiä ja tuhat rekkaamatonta, ei se mitään muuta.
Niin voit sinäkin. Mikään ei estä sinua käyttämästä vaikka tuhatta rekattua ja rekkaamatonta nikkiä 🤗
usko_vainen kirjoitti:
Niin voit sinäkin. Mikään ei estä sinua käyttämästä vaikka tuhatta rekattua ja rekkaamatonta nikkiä 🤗
Ei estä, mutta en koe moiseen tarvetta, yksi rekattu riittää.
Ei estä, mutta en koe moiseen tarvetta, yksi rekattu riittää.
Sepä on hyvä sitten 😉
”Onko lakiin kirjattu vankeusrangaistus samalla mitalla takaisin antamista eli kostamista?”
Länsimainen oikeusvaltio lähtee ajatuksesta, että väärillä teoilla pitää olla seurauksensa. Eli voisi ajatella että ”hyvitys” periaatteella.
Jos rangaistus on kosto, niin silloin kai käytettäisiin varsin barbaarisia rangaistuksen keinoja?
Tosin moni kokee, että kostaminen on samaa kuin rangaistus. Ongelma vain on, että siitä lähtee kostonkierre joka estää täydellisesti anteeksi antamisen.Ironista vai PH:n johdattamaa, että usko.vainen oli yksi niistä ei toimivista rekatuista nikeistä.
- Neekerström
1. Kor 5-6
- eijaksaselata
Mitä siellä lukee?
- kristitty_mies
Anteeksiantaminen on vastaus anteeksipyytämiseen. Yksinkertaista.
Eikö tarviste antaa anteeksi jos ei pyydetä?
Jeesushan ei koskaan käskenyt p y y t ä ä anteeksi muutta käski a n t a m a a n anteeksi.- kristitty_mies
usko_vainen kirjoitti:
Jeesushan ei koskaan käskenyt p y y t ä ä anteeksi muutta käski a n t a m a a n anteeksi.Luehan tarkemmin Raamattuasi.
- HMM___
usko_vainen kirjoitti:
Jeesushan ei koskaan käskenyt p y y t ä ä anteeksi muutta käski a n t a m a a n anteeksi.Sinulla on anteeksipyytämisen kanssa vaikeuksia???
kristitty_mies kirjoitti:
Luehan tarkemmin Raamattuasi.
Mitä kohtaa suorittelet tässä yhteydessä?
HMM___ kirjoitti:
Sinulla on anteeksipyytämisen kanssa vaikeuksia???
Ei ollenkaan, onko sinulla? 😳
- HMM___
usko_vainen kirjoitti:
Ei ollenkaan, onko sinulla? 😳
Koska olet pyytänyt anteeksi viimeksi?
- HÖH_
usko_vainen kirjoitti:
Mitä kohtaa suorittelet tässä yhteydessä?
Et itse osaa lukea???
HÖH_ kirjoitti:
Et itse osaa lukea???
Osaan toki. Kerro sinä minkä Raamatun kohdan nyt lukisin missä käsketään pyytää anteeksi?
- sekopää.olet
usko_vainen kirjoitti:
Tänään parikin kertaa. Entä sinä?
Kerroit että Jeesus ei käskenyt pyytää anteeksi, mutta olet nyt kuitenkin pyytänyt anteeksi? Miksi?
- HÖH__
usko_vainen kirjoitti:
Osaan toki. Kerro sinä minkä Raamatun kohdan nyt lukisin missä käsketään pyytää anteeksi?
Ei se siltä vaikuta että osaisit lukea. Onko sinulla edes Raamattua kotona kun koko ajan muilta kyselet?
sekopää.olet kirjoitti:
Kerroit että Jeesus ei käskenyt pyytää anteeksi, mutta olet nyt kuitenkin pyytänyt anteeksi? Miksi?
Kerro toki ne Raamatun kohdat missä käski pyytää anteeksi ja lopeta meuhaamisesi 😳,
HÖH__ kirjoitti:
Ei se siltä vaikuta että osaisit lukea. Onko sinulla edes Raamattua kotona kun koko ajan muilta kyselet?
Tässä se on esillä. Kerro vain mistä kohtaa sitä luen 😉
- en.usko
usko_vainen kirjoitti:
Tänään parikin kertaa. Entä sinä?
Mitä olet pyytänyt anteeksi ja keneltä? Taisit päästää pienen hätävalheen:)
en.usko kirjoitti:
Mitäpä se sinulle kuuluu ? 🤗 Oletko sinä pyytänyt tänään anteeksi keneltäkään?
- näin.nähtynnä
en.usko kirjoitti:
Uskovaivainen on kuolleen Kalevi Lehtisen jätöksiä. Ei sekään pyydellyt mitään anteeksi
- HMM___
usko_vainen kirjoitti:
Toki et osaa lukea koska nyt tökit pahemman kerran
HMM___ kirjoitti:
Toki et osaa lukea koska nyt tökit pahemman kerran
Mitä jankutat? Laita se Raamatun kohta tai vaikene 🤗
näin.nähtynnä kirjoitti:
Uskovaivainen on kuolleen Kalevi Lehtisen jätöksiä. Ei sekään pyydellyt mitään anteeksi
Eikö Kalevi pyytänyt sinulta anteeksi, evl 😂.
- näin.nähtynnä
usko_vainen kirjoitti:
Eikö Kalevi pyytänyt sinulta anteeksi, evl 😂.
Miksi Lehtisen olisi pitänyt pyytää minulta anteeksi? Vai kenellekö vastasit?
- näin.nähtynnä
Kyllä anteeksipyytäminen ja anteeksiantaminen kuuluvat kristinuskon ytimeen. Jos tämä "usko.vainen" ei sitä tiedä, ei hän ole ainakaan kristitty
näin.nähtynnä kirjoitti:
Kyllä anteeksipyytäminen ja anteeksiantaminen kuuluvat kristinuskon ytimeen. Jos tämä "usko.vainen" ei sitä tiedä, ei hän ole ainakaan kristitty
Minä olen pyytänyt, että laitatte kohdan missä Jeesus käskee pyytää anteeksi 😉
En suinkaan ole väittänyt mitään sen kuulumisesta kristinuskoon.
Kerro nyt jo se kohta missä Jeesus käskee pyytää anteeksk😉- oliko.yllätys
usko_vainen kirjoitti:
Mitä jankutat? Laita se Raamatun kohta tai vaikene 🤗
LUE UT JA SIELTÄ EVANKELIUMIT JOISSA JEESUS ITSE OPETTAA.
oliko.yllätys kirjoitti:
LUE UT JA SIELTÄ EVANKELIUMIT JOISSA JEESUS ITSE OPETTAA.
Kerro toki se kohta 😉 Evankeliumi, luku ja jae.
- oliko.yllätys
usko_vainen kirjoitti:
Raamattua pitää lukea ymmärryksellä ja kokonaisia asiayhteyksiä, ei pelkästään sanoja, jakeita yms. hokemalla. Raamatussa anteeksiantaminen edellyttää aina anteeksipyytämistä.
Luuk 17:
4 Vaikka hän seitsemästi päivässä rikkoisi sinua vastaan ja seitsemästi tulisi sanomaan sinulle: 'Minä kadun', anna hänelle anteeksi." [Matt. 18:21,22] Tässä edellytetään tietysti anteeksipyytämistä, jota sinä et varmasti ymmärrä.
Samoin Isä meidän -rukouksessa, sen viidennessä pyynnössä, Jeesus opettaa pyytämään anteeksi Jumalalta. Tämä koskee tietysti myös lähimmäistä. Pyydä joku hakemaan sinulle Raamatusta Isä meidän -rukous. Osaako joku ystävistäsi lukea? oliko.yllätys kirjoitti:
Raamattua pitää lukea ymmärryksellä ja kokonaisia asiayhteyksiä, ei pelkästään sanoja, jakeita yms. hokemalla. Raamatussa anteeksiantaminen edellyttää aina anteeksipyytämistä.
Luuk 17:
4 Vaikka hän seitsemästi päivässä rikkoisi sinua vastaan ja seitsemästi tulisi sanomaan sinulle: 'Minä kadun', anna hänelle anteeksi." [Matt. 18:21,22] Tässä edellytetään tietysti anteeksipyytämistä, jota sinä et varmasti ymmärrä.
Samoin Isä meidän -rukouksessa, sen viidennessä pyynnössä, Jeesus opettaa pyytämään anteeksi Jumalalta. Tämä koskee tietysti myös lähimmäistä. Pyydä joku hakemaan sinulle Raamatusta Isä meidän -rukous. Osaako joku ystävistäsi lukea?Toki minä Isän meidän osaan mutta edelleenkään noissa kohdissa ei k ä s k e t ä pyytää anteeksi. Eihän?
"21 Silloin Pietari tuli Jeesuksen luo ja sanoi: "Herra, jos veljeni yhä uudestaan tekee väärin minua kohtaan, niin kuinka monta kertaa minun on annettava hänelle anteeksi? Peräti seitsemän kertaako?"
22 "Ei seitsemän, vaan seitsemänkymmentäseitsemän kertaa", vastasi Jeesus."
"Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet."- oliko.yllätys
Luuk 17:
4 Vaikka hän seitsemästi päivässä rikkoisi sinua vastaan ja seitsemästi tulisi sanomaan sinulle: 'Minä kadun', anna hänelle anteeksi."
"MINÄ KADUN"
-Eikö mielestäsi tässä pyydetä syntejä anteeksi ?
"JA ANNA ANTEEKSI MEIDÄN SYNTIMME"
- Eikö tässä Jeesus opeta pyytämään Jumalalta syntejä anteeksi?
Minä lopetan omasta puolestani keskustelun kanssasi nyt tähän. oliko.yllätys kirjoitti:
Luuk 17:
4 Vaikka hän seitsemästi päivässä rikkoisi sinua vastaan ja seitsemästi tulisi sanomaan sinulle: 'Minä kadun', anna hänelle anteeksi."
"MINÄ KADUN"
-Eikö mielestäsi tässä pyydetä syntejä anteeksi ?
"JA ANNA ANTEEKSI MEIDÄN SYNTIMME"
- Eikö tässä Jeesus opeta pyytämään Jumalalta syntejä anteeksi?
Minä lopetan omasta puolestani keskustelun kanssasi nyt tähän.Tuossakaan kohtaa ei k ä s k e t ä pyytää anteeksi.
- Hahhahhahhaaa
usko_vainen kirjoitti:
Etsit Raamatusta sanoja ja yksittäisiä lauseenpätkiä joista sommittelet ideoittesi mosaiikkia. Näin ennustajaeukot katsovat kristallipalloonsa huppu päässä:):):)
Hahhahhahhaaa kirjoitti:
Etsit Raamatusta sanoja ja yksittäisiä lauseenpätkiä joista sommittelet ideoittesi mosaiikkia. Näin ennustajaeukot katsovat kristallipalloonsa huppu päässä:):):)
Ihan yksikin kohta riittää 🤗
- Hahhahhahhaaa
usko_vainen kirjoitti:
Ihan yksikin kohta riittää 🤗
Sellainen varmaan löytyy Aku Ankasta, mikä on varmaan mielilukemistoasi
usko_vainen kirjoitti:
Tuossakaan kohtaa ei k ä s k e t ä pyytää anteeksi.
Mitä tässä kohtaa siis Jeesus kehottaa tekemään?
"Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,"
Eikö tuo ollut Jeesuksen meille antama ohje, vai haluatko vain saivarrella Jeesuksen käyttämistä sanoista?- kui2
usko_vainen kirjoitti:
Kerro toki ne Raamatun kohdat missä käski pyytää anteeksi ja lopeta meuhaamisesi 😳,
Esim. Isä meidän rukouksessa. Kelpaako..
kui2 kirjoitti:
Niin, missä siinä käsketään pyytää synnit anteeksi?
Minusta siinä ei k ä s k e t ä mitään vaan p y y d e t ä ä n synnit anteeksi.- ihmettelen.vaan
usko_vainen kirjoitti:
Niin, missä siinä käsketään pyytää synnit anteeksi?
Minusta siinä ei k ä s k e t ä mitään vaan p y y d e t ä ä n synnit anteeksi.Kumpiks verbi noista on vahvempi?
Huomaatko, otin purkankin pois suustani ajoissa? Kuusenjuuret kirjoitti:
Mitä tässä kohtaa siis Jeesus kehottaa tekemään?
"Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,"
Eikö tuo ollut Jeesuksen meille antama ohje, vai haluatko vain saivarrella Jeesuksen käyttämistä sanoista?Niin, ei tuossakaan Jeesus käske p y y t ä m ä ä n syntejä anteeksi, eihän?
Otahan nyt huomioon, että tässä keskustellaan siitä, k ä s k i k ö Jeesus pyytää syntejä anteeksi vai ei eikä siitä p i t ä ä k ö pyytää syntejä anteeksi. Ymmärätkö?kui2 kirjoitti:
Siinä pyydetään synnit anteeksi ei k ä s k e t ä pyytää .
ihmettelen.vaan kirjoitti:
Kumpiks verbi noista on vahvempi?
Huomaatko, otin purkankin pois suustani ajoissa?Vahvuudesta en tiedä mutta ei käsketä 😉
- ihmettelen.vaan
usko_vainen kirjoitti:
Vahvuudesta en tiedä mutta ei käsketä 😉
Yksittäinen verbi ei mun näkemyksen mukaan voi olla toista vahvempi tai heikompi ilman, että ne sidotaan itse asiaan.
Voisko näkökulma itsessään antaa vastauksia tohon.
Naapurin muksuja katellessa kyllä pyyntö näyttäs olevan tepsivämpi kuin käsky ja taas muistelen ettei intissä tehty käskemättä mitään palvelukseen liittyvää, pyyntö oli vähintään 5/5. ihmettelen.vaan kirjoitti:
Yksittäinen verbi ei mun näkemyksen mukaan voi olla toista vahvempi tai heikompi ilman, että ne sidotaan itse asiaan.
Voisko näkökulma itsessään antaa vastauksia tohon.
Naapurin muksuja katellessa kyllä pyyntö näyttäs olevan tepsivämpi kuin käsky ja taas muistelen ettei intissä tehty käskemättä mitään palvelukseen liittyvää, pyyntö oli vähintään 5/5.Niin, se onkin sitten ihan toinen keskustelu mitä tässä on käy 😉
- ihmettelen.vaan
usko_vainen kirjoitti:
Niin, se onkin sitten ihan toinen keskustelu mitä tässä on käy 😉
Mun pitää lähtee hakemaan lisää purkkaa, pitäkää hauskaa.
ihmettelen.vaan kirjoitti:
Mun pitää lähtee hakemaan lisää purkkaa, pitäkää hauskaa.
Osta säästöpakkaus 🤗
usko_vainen kirjoitti:
Niin, ei tuossakaan Jeesus käske p y y t ä m ä ä n syntejä anteeksi, eihän?
Otahan nyt huomioon, että tässä keskustellaan siitä, k ä s k i k ö Jeesus pyytää syntejä anteeksi vai ei eikä siitä p i t ä ä k ö pyytää syntejä anteeksi. Ymmärätkö?Nyt en kyllä ihan ymmärrä. Jeesushan sanoi näin:
"Niin hän sanoi heille: "Kun rukoilette, sanokaa: Isä, pyhitetty olkoon sinun nimesi; tulkoon sinun valtakuntasi; (tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;)
anna meille joka päivä meidän jokapäiväinen leipämme;
ja anna meille meidän syntimme anteeksi, sillä mekin annamme anteeksi jokaiselle velallisellemme; äläkä saata meitä kiusaukseen; (vaan päästä meidät pahasta).""
Tuoko ei sinun mielestäsi ole Jeesukselta kehoitus tai käsky, kuinka tulee rukoilla että saisimme syntimme anteeksi? Vai eikö siinä mielestäsi pyydetä anteeksi? En nyt tosiaan ymmärrä logiikkaasi.Kuusenjuuret kirjoitti:
Nyt en kyllä ihan ymmärrä. Jeesushan sanoi näin:
"Niin hän sanoi heille: "Kun rukoilette, sanokaa: Isä, pyhitetty olkoon sinun nimesi; tulkoon sinun valtakuntasi; (tapahtukoon sinun tahtosi myös maan päällä niinkuin taivaassa;)
anna meille joka päivä meidän jokapäiväinen leipämme;
ja anna meille meidän syntimme anteeksi, sillä mekin annamme anteeksi jokaiselle velallisellemme; äläkä saata meitä kiusaukseen; (vaan päästä meidät pahasta).""
Tuoko ei sinun mielestäsi ole Jeesukselta kehoitus tai käsky, kuinka tulee rukoilla että saisimme syntimme anteeksi? Vai eikö siinä mielestäsi pyydetä anteeksi? En nyt tosiaan ymmärrä logiikkaasi.Ei se ole käsky vaan neuvo.
Toki jokaisen joka haluaa saada syntinsä anteeksi pitää niitä pyytää anteeksi vaikka siihen suoranaista käskyä ei olekaan kuten ei ole moneen muuhunkaan asiaan joita tulee tehdä tai kieltoja joita ei tule tehdä.
Anteeksi antaminen on katkeruudesta ja kostosta luopumista. Teoilla on seurauksensa, eikä anteeksi antaminen sitä muuta.
Jos on antanut anteeksi, ei voi joka tilanteessa ottaa asiaa esiin ja muistutella, että silloinkin....
Anteeksi antaminen on myös prosessi.- Pakkomielle.Pertsalle
pertsa2012 kirjoitti:
Eerika !
Ovatko homoilu ja lesboilu syntiä ?
Kyllä vai ei ??Ymmärrän että homous ja lesbous on sulle pakkomielle, mutta ne eivät liity ketjun aiheeseen.
Pakkomielle.Pertsalle kirjoitti:
Ymmärrän että homous ja lesbous on sulle pakkomielle, mutta ne eivät liity ketjun aiheeseen.
Eerika ei ole KEHDANNUT(!!!) vastata vaikka jo kymmenisen kertaa olen kysynyt.
pertsa2012 kirjoitti:
Elä kehtoo Pertsa huutoo, kuullaahan myö muutennii...
Eerikatässämoi kirjoitti:
Elä kehtoo Pertsa huutoo, kuullaahan myö muutennii...
Ei siltä vaikuta vai mitä?
- Pakkomielle.Pertsalle
pertsa2012 kirjoitti:
Kai sä nyt sen verran älykäs olet, että jos noin monta kertaa olet kysynyt ja et ole vastausta saanut, ettet tule sitä saamaan, vaiika 100 kertaa kysyisit.
- mielenkiintoista__
Kai sä nyt sen verran älykäs olet, että jos noin monta kertaa olet kysynyt ja et ole vastausta saanut, ettet tule sitä saamaan, vaiika 100 kertaa kysyisit.
Eikö olekin mielenkiintoista, että homottaja ei homota?
Sitä enemmän tuo kristittyä teeskentelevä harhaanjohtaja häpäisee itsensä ja voi vaikkapa
tehdä parannuksen synnistään.pertsa2012 kirjoitti:
Sitä enemmän tuo kristittyä teeskentelevä harhaanjohtaja häpäisee itsensä ja voi vaikkapa
tehdä parannuksen synnistään.Ja ainakin jotkut sivulliset pääsevät perille hänen valheellisesta persoonastaan.
Hänen pitää kohta vaihtaa nikkiä.- bertilperversson
Meuhkaavallaeerikalla ei taida olla mitään tietoa finanssi-alan anteeksi-annoista.Tietoja saa ierakkakin nordean nalle-sedältä.
pertsa2012 kirjoitti:
Ja ainakin jotkut sivulliset pääsevät perille hänen valheellisesta persoonastaan.
Hänen pitää kohta vaihtaa nikkiä.Miksi minun pitää vaihtaa nikkiä? Haluatko sinä minun nikkini?
- rytiputki
Miksi minun pitää vaihtaa nikkiä? Haluatko sinä minun nikkini?
Mitäpä mieltä olet Eerika tuosta ap:n kysymyksestä: "Mitä se tarkoittaa, että on antanut anteeksi?"
Teonhan voi antaa anteeksi, vaikka ei hyväksy tekoa?
Onko se samalla ikäänkuin anteeksianto itselle jostakin? rytiputki kirjoitti:
Mitäpä mieltä olet Eerika tuosta ap:n kysymyksestä: "Mitä se tarkoittaa, että on antanut anteeksi?"
Teonhan voi antaa anteeksi, vaikka ei hyväksy tekoa?
Onko se samalla ikäänkuin anteeksianto itselle jostakin?Minusta se tarkoittaa sitä, että luopuu uhrin roolista. Luopuu siitä, että hellii povellaan sitä loukkausta ja käyttää sitä ikään kuin aseena ja syyllistää sen avulla toista, piehtaroi itsesäälissä.
Tekoa ei tarvitse, eikä saakaan hyväksyä ja loukatulla on myös oikeus kertoa loukkaantumisestaan. Jos toinen ei kykene sitä ottamaan vastaan tai ei kykene edes pyytämään anteeksi, on sitten mietittävä kohdallaan haluaako olla edelleen sidoksissa loukkaajaan vai haluaako vapautua anteeksi antamisen kautta.
En oikein saa kiinni tuosta anteeksiannosta itselle. Mitä sillä tarkoitat?- rytiputki
Minusta se tarkoittaa sitä, että luopuu uhrin roolista. Luopuu siitä, että hellii povellaan sitä loukkausta ja käyttää sitä ikään kuin aseena ja syyllistää sen avulla toista, piehtaroi itsesäälissä.
Tekoa ei tarvitse, eikä saakaan hyväksyä ja loukatulla on myös oikeus kertoa loukkaantumisestaan. Jos toinen ei kykene sitä ottamaan vastaan tai ei kykene edes pyytämään anteeksi, on sitten mietittävä kohdallaan haluaako olla edelleen sidoksissa loukkaajaan vai haluaako vapautua anteeksi antamisen kautta.
En oikein saa kiinni tuosta anteeksiannosta itselle. Mitä sillä tarkoitat?Kuvasit asian hienosti. Tuntuu kuin aika usein me pitäisimme anteeksipyytämistä ja -antoa jotenkin itsestäänselvyytenä pohtimatta mitä sillä oikeasti tarkoitamme.
Olen tavannut katkeroituneita ihmisiä, jotka painivat pitkiäkin aikoja sitten heitä kohdanneiden väkivallantekojen tai väärinkäytösten kanssa.
Kuulin kerran, miten eräs tuttavani neuvoi antamaan tekijälle tekonsa anteeksi ja itselleen anteeksi sen, että oli antanut asian vaikuttaa niin kovasti mieleensä.
Ainakin kahdessa tapauksessa ihminen lakkasi kakerasti puhumasta aiheesta ja silminnähden muuttui avoimemmaksi ja iloisemmaksi. rytiputki kirjoitti:
Kuvasit asian hienosti. Tuntuu kuin aika usein me pitäisimme anteeksipyytämistä ja -antoa jotenkin itsestäänselvyytenä pohtimatta mitä sillä oikeasti tarkoitamme.
Olen tavannut katkeroituneita ihmisiä, jotka painivat pitkiäkin aikoja sitten heitä kohdanneiden väkivallantekojen tai väärinkäytösten kanssa.
Kuulin kerran, miten eräs tuttavani neuvoi antamaan tekijälle tekonsa anteeksi ja itselleen anteeksi sen, että oli antanut asian vaikuttaa niin kovasti mieleensä.
Ainakin kahdessa tapauksessa ihminen lakkasi kakerasti puhumasta aiheesta ja silminnähden muuttui avoimemmaksi ja iloisemmaksi.Ja näin uskossa olevana voi myös sanoa Jumalalle, että tahtoo antaa anteeksi, vaikka ei tunnu lainkaan siltä ja pyytää siihen voimaa ja kyllä se vaan kummasti johtaa siihen anteeksi antamiseen. Kun sen prosessin on käynyt, voi kohdata sen loukkaajan tai väärinkäyttäytyneen ihmisen vaikka vihaa ja katkeruutta ihan aidosti. Se on kummallista, mutta niin se vaan menee.
Jos ei kykene antamaan anteeksi, ei koskaan oikeasti pääse eroon tapahtuneesta.Ovatko homoilu ja lesboilu syntiä ?
Kyllä vai ei?
Tuo jumalaton ei kykene vastaamaan ei voi.
Luukkaan evankeliumi:
13:24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi.Eerikatässämoi kirjoitti:
Ja näin uskossa olevana voi myös sanoa Jumalalle, että tahtoo antaa anteeksi, vaikka ei tunnu lainkaan siltä ja pyytää siihen voimaa ja kyllä se vaan kummasti johtaa siihen anteeksi antamiseen. Kun sen prosessin on käynyt, voi kohdata sen loukkaajan tai väärinkäyttäytyneen ihmisen vaikka vihaa ja katkeruutta ihan aidosti. Se on kummallista, mutta niin se vaan menee.
Jos ei kykene antamaan anteeksi, ei koskaan oikeasti pääse eroon tapahtuneesta."Kun sen prosessin on käynyt, voi kohdata sen loukkaajan tai väärinkäyttäytyneen ihmisen vaikka vihaa ja katkeruutta ihan aidosti. Se on kummallista, mutta niin se vaan menee. "
Tämän olen kokenut monta kertaa ja olet kirjoittanut aivan oikein tästä.Minä en ole tulkinnut mitään.
Eerika on pitämässä seurakunnan ovea auki homoille ja lesboille ja toimii kirjoitusten vastaisesti :
3.Mooseksen kirja:
20:13 Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan, tekevät he molemmat kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.
Myös ev.lut. kirkon papit ovat pääosiltaan ajaneet saata*n asiaa.
Jokainen tekee valintansa mihin leiriin haluaa kuulua.mummomuori kirjoitti:
"Kun sen prosessin on käynyt, voi kohdata sen loukkaajan tai väärinkäyttäytyneen ihmisen vaikka vihaa ja katkeruutta ihan aidosti. Se on kummallista, mutta niin se vaan menee. "
Tämän olen kokenut monta kertaa ja olet kirjoittanut aivan oikein tästä.Oman okemuksen kautta minäkin sen olen oppinut. Se on aina suuri ihme, mutta niin siinä vaan käy, viha pyyhkiytyy pois.
pertsa2012 kirjoitti:
Minä en ole tulkinnut mitään.
Eerika on pitämässä seurakunnan ovea auki homoille ja lesboille ja toimii kirjoitusten vastaisesti :
3.Mooseksen kirja:
20:13 Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan, tekevät he molemmat kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.
Myös ev.lut. kirkon papit ovat pääosiltaan ajaneet saata*n asiaa.
Jokainen tekee valintansa mihin leiriin haluaa kuulua.On se kyllä jotenkin surullistakin, että minä olen iskostunut sinun päähäsi noin lähtemättömästi. Ja näytän elävän siellä sinun päässäsi ihan omaa elämääni.
Homot ja eerika, siinäkö sinun elämäsi agendat?Eerikatässämoi kirjoitti:
On se kyllä jotenkin surullistakin, että minä olen iskostunut sinun päähäsi noin lähtemättömästi. Ja näytän elävän siellä sinun päässäsi ihan omaa elämääni.
Homot ja eerika, siinäkö sinun elämäsi agendat?Sinä olet yksi saitin harhaanjohtajista.
Siksi että sinulla on homo tai lesbotuttavia et kykene vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen :
Onko homoilu tai lesboilu syntiä?
Kyllä vai ei?
Jokainen uskova vastaa heti ja empimättä kyllä.
Uskosta osattomat kiemurtelevat.pertsa2012 kirjoitti:
Sinä olet yksi saitin harhaanjohtajista.
Siksi että sinulla on homo tai lesbotuttavia et kykene vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen :
Kyllä vai ei?
Uskosta osattomat kiemurtelevat.Siunattua päivää sinulle Pertsa.
- puoli.pilvistä
pertsa2012 kirjoitti:
Sinä olet yksi saitin harhaanjohtajista.
Kyllä vai ei?
Uskosta osattomat kiemurtelevat.Esititpä visaisen kysymyksen.
-Onko homoilu tai lesboilu syntiä?
-Kyllä vai ei?
Ennen vastaamista jokaisen normaalijärjellä varustetun ihmisen pitäisi varmuudella tietää mitä kysyjä tarkoittaa esittämillään: homoilu, lesboilu ja synti.
Onko sinulla Pertsa esittää pari tuhatta vuotta vanhaa lääketieteellistä tutkimustulosta homoudelle ja lesboudelle? Jos Raamatussa on tämän päivän lääketieteellisiä tutkimustuloksia vastaavia seksuaalisuuden määritelmiä esitettynä niin olisin kiitollinen näkemään niitä.
Sitten pitäisi löytää myös määritelmä synnille, joka osoittaa jossakin teossa tai ominaisuudessa olevan merkityksen.
Oma kysymyksenasetteluni on hatara, mutta totuutta siis tarvitaan vastaamisen perusteeksi.
Mielikuvia ja luuloja on varmasti lähes jokaisella, mutta varmuutta tuskin kaikkiin kolmeen on ainakaan yhtä monella.
Tähän mennessä esittämilläsi perusteilla, joudun vastaamaan esittämääsi kysymykseen:
En tiedä. puoli.pilvistä kirjoitti:
Esititpä visaisen kysymyksen.
-Kyllä vai ei?
Ennen vastaamista jokaisen normaalijärjellä varustetun ihmisen pitäisi varmuudella tietää mitä kysyjä tarkoittaa esittämillään: homoilu, lesboilu ja synti.
Onko sinulla Pertsa esittää pari tuhatta vuotta vanhaa lääketieteellistä tutkimustulosta homoudelle ja lesboudelle? Jos Raamatussa on tämän päivän lääketieteellisiä tutkimustuloksia vastaavia seksuaalisuuden määritelmiä esitettynä niin olisin kiitollinen näkemään niitä.
Sitten pitäisi löytää myös määritelmä synnille, joka osoittaa jossakin teossa tai ominaisuudessa olevan merkityksen.
Oma kysymyksenasetteluni on hatara, mutta totuutta siis tarvitaan vastaamisen perusteeksi.
Mielikuvia ja luuloja on varmasti lähes jokaisella, mutta varmuutta tuskin kaikkiin kolmeen on ainakaan yhtä monella.
Tähän mennessä esittämilläsi perusteilla, joudun vastaamaan esittämääsi kysymykseen:
En tiedä.Minä tukeudun tuohonkin muitten muassa.
3.Mooseksen kirja:
20:13 Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan, tekevät he molemmat kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.- puoli.pilvistä
pertsa2012 kirjoitti:
Minä tukeudun tuohonkin muitten muassa.
3.Mooseksen kirja:
20:13 Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan, tekevät he molemmat kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.Tähän saakka esittämilläsi perusteilla homoudesta, lesboilusta ja synnistä, kysymykseesi:
-Kyllä vai ei?
Joudun vastaamaan: En tiedä.
Homoseksuaalisuuteenkin suhtatumisessa en myöskään tietä, onko syntiä ohjata heitä mihinkään suuntaan tietämättä varmuudella mikä totuus on.
Olemalla ihminen ihmiselle voisin olettaa ainakin yrittäväni parhaani.
- setänasse
Anteeksi antamista on niin monenmoista. Joku voi antaa kaverille tonnin lainaksi ja todettuansa kaverin maksukyvyttömäksi antaa hänelle velan anteeksi. Tai sitten jihadistin viiltäessä kurkkuasi avoimmaksi, sanot hänelle olevasi pahoillasi esteenä olevasta kravatista, jonka olisi hyvin voinut jättää pois jos olisi tiennyt tulevat tapahtumat.
Isä meidän
Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.mummomuori kirjoitti:
Isä meidän
Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.Aamen.
Ainakin helluntailaisilla olen huomannut anteeksiannon tarkoittavan sitä, että uhrin on annettava anteeksi tekijälleen oman pelastuksensa takia ja varsinkin rikkojan ollessa vanhurskas.
- oikea.havainto
Näinhän se hellareissa ymmärretään
- saarnasetä
usko_vainen kirjoitti:
Niinkö sinäkin teit kun olit hellari ?
Herää pienoinen epäilys, onko tämä -vaivainen Kremlin trolli.
- luterilainen_
Näinhän se toimii muissakin vapaakirkoissa ja myös lestaadiolaisilla. Uhrin täytyy antaa anteeksi vaikka kukaan ei edes pyydä anteeksi. Ei voi enää kierommin asiaa vääntää
Anteeksiannossa lienee myös aste-eroja.
Tosiaan on hyvä, jos kykenee siihen, ettei kosta. Kärsii tuskansa, mikä ikinä se onkaan, muttei anna takaisin, lyö, petä tai mitä ikinä.
Sitten on vielä erikseen se, kun kykenee antamaan anteeksi ja unohtamaan. Se on jo jotain aivan ällistyttävää. Ei pelkästään ettei kosta, mutta jälleen kohdatessaan sen ihmisen joka on itseä vahingoittanut, kohtaa tämän tyystin unohtaen aiemman kivun ja säryn.
Nähdäkseni vasta silloin, kun on aidosti kykenevä myös unohtamaan on todellakin pystyvä antamaan anteeksi. Se on ihmiseloa ns. nextillä levelillä.En usko ihmisen kykenevän unohtamaan, mutta kylläkin antamaan anteeksi niin, että asia on poissa siitä välistä. Se ei hierrä eikä kalva, vaikka sen muistaakin. Eikä siihen ole enää tarvetta kajota.
- ei.muistella.ei
En usko ihmisen kykenevän unohtamaan, mutta kylläkin antamaan anteeksi niin, että asia on poissa siitä välistä. Se ei hierrä eikä kalva, vaikka sen muistaakin. Eikä siihen ole enää tarvetta kajota.
Minä olen kyllä unohtanut kokemani vääryydet. Annteeksi ei ole pyydetty eikä annettu, mutta unohtanut olen enkä edes enää muistakaan kyseisiä asioita. Paavalikin neuvoo olemaan muistelematta kärsimäänsä pahaa. Minulla on onnistunut hyvin. Anteeksipyytämisestä ja -antamisesta liikkuu merkillisiä käsityksiä erityisesti uskovaisten piireissä. Tästä esimerkkinä palstalla ahkerasti huuteleva usko_vainen.
- luterilainen_
Täällä on taas mainitti edesmennyt Kalevi Lehtinen joka oli eitarviipyytääanteeksi -idean kehittäjä. Kaikki jotka näin opettavat joutuvat repimään lehtiä Raamatustaan ettei siihen jää kuin pelkät pyhät kannet. Jumalakaan ei anna anteeksi jos ihminen ei tunnusta syntejään ja pyydä niitä anteeksi. Sama koskee ihmisiä. Joka syntinsä tunnustaa se saa armon.
- raamatunlukija
Jeesuksen kertomuksessa fariseuksesta ja publikaanista rukoilemassa temppelissä publikaani rukoili oikein pyytäessään "Jumala, ole minulle syntiselle armollinen. Tässäkin anteeksipyytäjä vanhurskautettiin. Anteeksi pyytäminen on kristinuskon ydintä ja meidän kuuluu vastata siihen antamalla anteeksi. Jeesuksen kertomus velallisista valottaa hyvin samaa asiaa.
- äitykkä
Malliseen lakiin on kirjattu rangaistus jos on toista pahoinpidellyt,ei se ole kosto,Hänen oman tekonsa joutuu hyvittämään rahalla ja jopa vankeudella.
- teoistaan.te.tunnette
Olen nähnyt ateisteja jotka ovat pyytäneet anteeksi, mutta en yhtään uskovaista joka olisi edes harkinnut pyytävänsä anteeksi jotain puheitaan ja tekojaan. Miten tämä on ymmärrettävissä? Ovatko ateistit todellisia kristittyjä käytännössä ja uskovaiset ateisteja?
Toisinaan noin on. Ikävä kyllä, joillekin uskoville anteeksi antaminen on hyvin vaikeaa - saati pyytäminen.
En tiedä, tarkoitatko ylipäänsä uskovia ja ateisteja vai vain tämän palstan kirjoittajia. Anteeksipyyntö on tällä palstalla aika harvinaista, mutta olen kyllä ainakin yhden uskovan huomannut pyytävän anteeksi sanojaan. Ehkä tällä palstalla se anteeksi pyytämättömyys on siinä mielessä helppoa, että täällä ollaan kuitenkin nimettömiä eikä nähdä ihmistä kasvokkain. Tulee sellainen vimma, että mitä tahansa voi kirjoittaa ja kuinka ilkeässä sävyssä, kun ei kuitenkaan olla ns. oikeassa maailmassa.
- sotiin
mitä tähä uskontoo.pojat lähti virsiä veisaten sotii.peläten.ei vihaten
- lähinvetääsielt
Yhes duunis oli yks tyyppi väittämäs ett ain pitää olla syy. En pitäny ilmapiiristä.
- tusinatonttu
En ikinä voisi antaa anteeksi sille tekijälle, joka esim. olisi tappanut jonkun minun läheisen. En vaikka kuinka anoisi.
Tappamisen anteeksi antaminen onkin kova juttu.
Luulen, että tuo on ylitsepääsemätön paikka suurimmalle osalle. Parhaimmillaan siinä sattaa tapahtua sellainen kehitys, että tuo asia ei enää jatkuvasti vaivaa mieltä ja , että antaa anteeksi itselleen sen, ettei kykene asiaa sydämessään tekijällä anteeksiantamaan vaikka toivoisi siihen pystyvänsä. Tuloksena on ehkä jonkinlainen tietty rauha kuitenkin asian kanssa.nähty.on kirjoitti:
Tappamisen anteeksi antaminen onkin kova juttu.
Luulen, että tuo on ylitsepääsemätön paikka suurimmalle osalle. Parhaimmillaan siinä sattaa tapahtua sellainen kehitys, että tuo asia ei enää jatkuvasti vaivaa mieltä ja , että antaa anteeksi itselleen sen, ettei kykene asiaa sydämessään tekijällä anteeksiantamaan vaikka toivoisi siihen pystyvänsä. Tuloksena on ehkä jonkinlainen tietty rauha kuitenkin asian kanssa."Tuloksena on ehkä jonkinlainen tietty rauha kuitenkin asian kanssa."
Tämä juuri on anteeksiannon tärkein merkitys.
Kyllähän itseään saa puolustaa. Ymmärtäisin asian kuitenkin niin, että jos on jo antanut anteeksi, niin asia on tavallaan käsitelty eikä tuon jälkeen enää käsitellä ainakaan toisen naamataulua puolin eikä toisin.
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .563141Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472901Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242699Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541807- 711094
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101081Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193961- 44819
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101812Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26810