kokemuksia mistään yliluonnollisesta.eihän tämä voi olla ainoastaan
yliluonnolliseen uskovien oma juttu.varmasti on ateisteja jotka on kokeneet
jonkun etiäisen esim. tulevan puhelinsoiton. säännöllisesti.eikö se pane
ajattelemaan että ei tätä voi tutkia kukaan.
Onko ateisteilla henkilökohtaisia
33
100
Vastaukset
- kipinöikökoskaan
kaltoin kohdeltu jossain kohtaa elämäänsä.
Minulla on maanantaina aina sellainen etiäinen että puhelinmyyjä soittaa ja yleensä soittaakin. Muutenkaan ei minulle soita kuin puhelinmyyjät.
Jotain yliluonnollista tässä täytyy olla.- T..Mirka
Yliluonnollisia asioita ei ole.
- asdfgfd
Ei siitä ole kuin reilu sata vuotta kun sähkövalo oli yliluonnollista.
Kaikki on luonnollista. Ihan kaikki. - Looooooogisesti
Ainakin tyhjän räjähtäminen on kuulemma jokaisen evoluutiouskovan todistama fakta.
- A.Teisti
Ei evoluutiossa mitään tyhjiä räjähtele.
Mistä siis oikein höpiset? - Looooooogisesti
A.Teisti kirjoitti:
Ei evoluutiossa mitään tyhjiä räjähtele.
Mistä siis oikein höpiset?Anteeksi nöyrimmästi. Hävettää. Yyy-hy-hyy.
- A.Teisti
Looooooogisesti kirjoitti:
Anteeksi nöyrimmästi. Hävettää. Yyy-hy-hyy.
Hyvä, että ymmärrät hävetä...
- 5f5g5g
Ei ole , olisipa, mutta kun ei ole.
- Ateisti-Atte
Miten luonnonlakien maailmassa olisi jotain YLI-luonnollista?
- Thronos
Minulla on pari kokemusta joita en osaa selittää. Yliluonnollisia ne eivät ole koska kaikki mikä tapahtuu on luonnollista.
Ensimmäinen oli uni asiasta jonka en tiennyt olevan mahdollista ja joka toteutui täsmälleen unen kaltaisena muutaman päivän päästä minun siihen vaikuttamatta. Seurasin vain sivusta kun se tapahtui. Asiaan liittyi tietty henkilö, sama niin unessa kuin sitten todellisuudessakin.
Toinen oli tilanne jossa mieleeni pulpahti kuplan lailla, kuin ulkopuolelta, tietty epätodennäköinen tapahtuma ja mietin miten siinä toimisin. Parin päivän päästä, täsmälleen samassa paikassa kuin se pulpahdus, tämä epätodennäköinen tapahtuma toteutui. Ehkä koska olin käynyt tilanteen jo mielessäni läpi osasin toimia nopesti ja hengenmenetykseltä ja loukkaantumiselta vältyttiin. Asiaan liittyi tietty henkilö, niin pulpahduksessa kuin sitten tapahtumassakin. Todennäköisyys tämän henkilön paikallaoloon tapahtumassa oli n. 1:35000.
En osaa selittää kumpaakaan tapausta mutta mielenkiintoisia ne ovat. Eivät ne minun ateismiani mihinkään suuntaan liikuta.
Ai niin kolmas tapaus vielä, ei niin erikoinen ehkä. Seisoin raitiovaunun kyydissä Helsingin Sörnäisissä. Äkkiä mieleeni pulpahti (se on jotain erilaista kuin ajatukset, se tavallaan tulee ja työntää oikeat ajatukset sivuun) eräs henkilö jonka kanssa olin ollut eräällä kurssilla vuosia sitten. Ei erityisen hyvä kurssikaveri, yksi joukosta vain. Kun ratikka kääntyi Hämeentien sillalta Kurviin tämä henkilö seisoi vastakkaiseen suuntaan kulkevien ratikoiden pysäkillä. Ajallisesti hän ei olisi ehtinyt millään olla jossain muualla minun näkyvissäni ja sitten siirtyä siihen pysäkille rentona seisoskelemaan.
Fyysisesti se tuntui vähän siltä kuin hänen ympärillään olisi ollut iso kehä jonka tunnistin jo ennen kuin näin itse henkilön.- Hehhah_
<< Ensimmäinen oli uni asiasta jonka en tiennyt olevan mahdollista ja joka toteutui täsmälleen unen kaltaisena muutaman päivän päästä minun siihen vaikuttamatta. Seurasin vain sivusta kun se tapahtui. >>
Kai tiedät, että tällaisissa tapauksissa tyypillisesti paljastuu, että henkilö sekoittaa unen ja muiston ? Hän itse asiassa luulee, että on nähnyt tuollaisen unen, vaikka se muisto unesta tulee vasta tapahtumahetkellä. Tämä voidaan todeta esim. niin, että ihmiset, jotka kirjoittavat unensa muistiin, eivät koskaan koe "enneuniaan" todellisuudessa (paitsi nyt tietysti ihan normaalit tapahtumafragmentit). Eikö niin, ettei Sinullakaan ollut kirjoitettuna tuota unta ennen tuota tapahtumaa ?
Niinpä.
Ihmisen mieli on kummallinen - ja jos kriittisyyttä itseään kohtaan ei ole, voi alkaa uskoa ties mihin saunatonttuihin (joita ihan nähtiin vielä parisataa vuotta sitten). Mutta mutta, kokemus tuntuu varmasti kummalliselta - vaikka kokemus ei välttämättä ole reaalinen. - Thronos
Hehhah_ kirjoitti:
<< Ensimmäinen oli uni asiasta jonka en tiennyt olevan mahdollista ja joka toteutui täsmälleen unen kaltaisena muutaman päivän päästä minun siihen vaikuttamatta. Seurasin vain sivusta kun se tapahtui. >>
Kai tiedät, että tällaisissa tapauksissa tyypillisesti paljastuu, että henkilö sekoittaa unen ja muiston ? Hän itse asiassa luulee, että on nähnyt tuollaisen unen, vaikka se muisto unesta tulee vasta tapahtumahetkellä. Tämä voidaan todeta esim. niin, että ihmiset, jotka kirjoittavat unensa muistiin, eivät koskaan koe "enneuniaan" todellisuudessa (paitsi nyt tietysti ihan normaalit tapahtumafragmentit). Eikö niin, ettei Sinullakaan ollut kirjoitettuna tuota unta ennen tuota tapahtumaa ?
Niinpä.
Ihmisen mieli on kummallinen - ja jos kriittisyyttä itseään kohtaan ei ole, voi alkaa uskoa ties mihin saunatonttuihin (joita ihan nähtiin vielä parisataa vuotta sitten). Mutta mutta, kokemus tuntuu varmasti kummalliselta - vaikka kokemus ei välttämättä ole reaalinen.Olen kriittinen ja analysoin tilanteita. Tiedän että näin unen ennen tapahtumaa sillä pohdiskelin unta ja siinä tapahtunutta asiaa jonka siis en tiennyt olevan mahdollista. Kun se tapahtuma sitten alkoi tosielämässä niin seisoin aivan jähmettyneenä ja mitään sanomatta etten vaikuttaisi mihinkään ja tiedemies minussa tarkkaili kiinnostuneena tilannetta.
En yritä keksiä selityksiä kuvaamilleni tapahtumille. Ne tapahtuivat ja saattavat tietysti olla sattumaa. Tai sitten jotakin muuta.
Vastasin aloittajan kysymykseen kertoen omista "etiäisistäni".
Minusta olisi suorastaan typerää sanoa että nyt tiedämme kaiken. Voi olla asioita joita emme vielä ymmärrä ja jotka liittyvät esimerkiksi asioiden ennaltanäkemiseen.
Se etten usko jumaliin ei johdu siitä että luulisin tietäväni kaiken vaan siitä että mikään niistä jumalista joista olen kuullut ei vaikuta ollenkaan uskottavalta. Useimmat ovat lisäksi sisäisesti ristiriitaisia, typerryttävän pikkumaisia ja kaikkea muuta kuin palvonnan arvoisia.
- Eikiitosjeesus
Sattuma on suurin kaikkivaltias. Uskovaisilla on kyky mystisoida luonnollisia tapahtumia, uskoa olemattomiin.
On toki, useitakin. Mutta ne ovat subjektiivisia kokemuksia, joille löytyy objektiivisesti tarkasteltuna luonnollinen selitys.
Esimerkiksi eräänä aamuna heräsin ja pimeässä huoneessa selvästi hahmotin sängyn vieressä seisovan naishahmon. Hyvin yliluonnollinen kokemus. Herättyäni uudestaan paria tuntia myöhemmin, ei kestänyt hirveän kauaa päätellä, että siinä ihan tuolin selkänojalla ollutta vaatemyttyä olin katsellut ja aivot olivat väsyneenä ja heikossa valossa hahmottaneet siihen ihmisen. Ja tässä, kuten monessa muussakin asiassa pätee: once you have seen it, it can not be unseen.Ai niin, etiäiset selviävät kun tietää vähän tilastoista ja ihmismielen tavasta muistaa vain erikoisia tapahtumia. Ne tuhannet kerrat kun olet ajatellut jotakuta ja puhelua ei tullutkaan, eivät jää mieleen, yms.
- Totuus9
Jotakin siinä on kun se täytyy niin kovasti kieltää.
On ainakin aivan sietämätöntä jos toinen ajattelee eri lailla kuin itse, luonnollista on että toisinajattelijat ligvitoidaan tavalla tai toisella.
Toimittajia on murhattu kuluvanakin vuonna useita kun näkevät jotain siellä missä ei saa nähdä mitään.
Sitten on nämä massanäyt joissa tiedetään uskisten tai aten ajattelu jo muutamasta lauseesta- A.Teisti
>>Jotakin siinä on kun se täytyy niin kovasti kieltää.<<
Kuinka niin kieltää?! Kuinka niin kovasti?!
Aloittaja kysyi asiasta ja me vain vastasimme...
(Mitä? Onko aloittaja likvidoitu?)
- jookyllä
ateistit ei kerro toisilleen kokemuksista, koska ne ei kuulu peruskittiin.kansainvälisen tutkimuksen mukaan ateismi on yleistä ihmisten keskuudessa, missä sosiaaliset keskinäiset velvoitteet on heikkoja.syy pieneen määrään vapaa-ajattelijoita.uskovat
puhuu suu vaahdossa näistä keskenään.täytyy olla rohkea ateisti joka kertoo mutta
samalla se paljastaa valmiudet kehittää ominaisuuksia. jos näkee normaalin spektrin ulkopuolelta auran on jo kehittynyt.dont make me come down there(God)- sdfgasdf
Muista että vain otettu lääke auttaa.
- vierailja-23
Kaikki mitä on olemassa on osa luontoa. Luonto ei voi olla yliluonnollinen.
"Onko ateisteilla henkilökohtaisia
kokemuksia mistään yliluonnollisesta."
Hulluja nuo uskovaiset- ylilento
Lensin kerran lentokoneella yli metsien, järvien ja merien. Siis yli luonnon. Se oli yliluonnollinen kokemus. Harva Raamattua kirjoittanut profeetta on kokenut samaa. Eivät ole ainakaan juttuihinsa laittaneet mainintaa moisesta kokemuksesta.
- jossakinonmaa
aavan meren tuolla puolen
googleplay:
-spiritus
-necrophonic
http://www.spiritusghostbox.com/ - Totuusontuolla
Aikoinaan halusin uskoa kummituksiin ja olin innoissani, kun löysin vuokra-asunnon jossa oli edellinen henkilö kuollut.
Yhtenä aamuna heräsin siihen, että ikkuna paukahti auki. Ihmettelin asiaa ja tajusin, että olin nukkumassa pommiin. Työpäivän olin iloinen siitä, että tämä kummitus oli herättänyt minut. Myöhemmin illalla ikkuna pamahti taas auki ja tajusin jonkun kulkevan rappukäytävässä. Tutkin ikkunaa tarkemmin ja huomasin, ettei se lukittunut kunnolla. Silloin tuli mieleen todellinen syy ilmiöön. Läpiveto. Joku naapureistani oli siis aamulla lähtenyt ulos ja huonosti kiinni oleva ikkuna oli ilmanpaineen takia levähtänyt auki. Testasin asiaa pariin kertaan ja se läpiveto todellakin oli syyllinen tähän yliluonnolliseen ilmiöön.
Olen huomannut kuinka kaikkeen löytyy järkevä selitys, ja yliluonnollinen on ollut vain vilkkaan mielikuvituksen tuotetta.- A.Teisti
Uskonnollisesti suuntautuneet henkilöt yleensä heti tyytyvät mielikuvituksen tuottamaan "yliluonnolliseen" selitykseen, heitä ei edes kiinnosta todellisen luonnollisen syyn selvittäminen.
Asia voi tosin olla toisinpäinkin. Henkilöt, joilla on taipumus yliluonnollisiin selityksiin, ovat erityisen alttiita lankeamaan uskonnon harhaan. - Hehhah_
A.Teisti kirjoitti:
Uskonnollisesti suuntautuneet henkilöt yleensä heti tyytyvät mielikuvituksen tuottamaan "yliluonnolliseen" selitykseen, heitä ei edes kiinnosta todellisen luonnollisen syyn selvittäminen.
Asia voi tosin olla toisinpäinkin. Henkilöt, joilla on taipumus yliluonnollisiin selityksiin, ovat erityisen alttiita lankeamaan uskonnon harhaan.<< Uskonnollisesti suuntautuneet henkilöt yleensä heti tyytyvät mielikuvituksen tuottamaan "yliluonnolliseen" selitykseen, heitä ei edes kiinnosta todellisen luonnollisen syyn selvittäminen. >>
Niinpä. Ja, eikös tästä ole jopa geneettistä dataa, että tietty geeni (vai geenit) altistaa tuollaiselle maagiselle ajattelulle. Samalla tietysti tuollainen irrationaalinen ajattelu ja helppouskoisuus korreloivat alhaisemman älykkysosamäärän kanssa (ja näin muodoin alhainen älykkyys myös uskonnollisuuden kanssa).
- Järkisyitä2
Etenkin nuorempana mielikuvitus oli aktiivinen ja näin öisin hahmoja. Kerran aikuisena olen kokenut hallusionaation, missä kuvittelin herääväni siihen, että joku kutsui nimeäni. Kuultu ääni olli minulle täysin todellisen tuntuinen.
- arkipäivänä
Kerran. Aivan tavallisena arkipäivänä. Oli aamu ja kuulin, kun herätyskello soi. Sammutin herätyskellon. Nousin ylös sängystä. Kun laiton aamukahvia, niin herätyskello soi.
Oliko aiemmin kuulemani herätyskellon ääni hallusinaatiota? - Järkisyitä2
arkipäivänä kirjoitti:
Kerran. Aivan tavallisena arkipäivänä. Oli aamu ja kuulin, kun herätyskello soi. Sammutin herätyskellon. Nousin ylös sängystä. Kun laiton aamukahvia, niin herätyskello soi.
Oliko aiemmin kuulemani herätyskellon ääni hallusinaatiota?Älä minulta kysy! Osaat itse arvioida paremmin.
Minun tapauksessa kuulin nimeäni kutsuttavan eikä lähistöllä ollut ihmisiä, jotka olisivat voineet sen tehdä, joten päättelin kyseessä olevan hallusionaatio, mitkä ovat kohtalaisen tavallisia unenpöppöröisessä olotilassa, Se tuntui luonnollisemmalta selitykseltä kuin esimerkiksi se, että joku olisi tehnyt jäynän ja piilottanut huoneeseeni äänilähteen tms.
- Hehhah_
<< on ateisteja jotka on kokeneet jonkun etiäisen esim. tulevan puhelinsoiton. >>
Mutta mutta, liekö se kovin kova etiäinen, jos ajattelee, että joku tietty kaveri soittaa, kun hänestä ei ole kuulunut normaalin yhteydenpitovälin aikana mitään ja sattuu olemaan vaikka tyypillinen rauhallinen sunnuntai-ilta, jolloin olisi aikaa jutella kaverin kanssa.
Tuota, minulla on kuitenkin kertomus etiäisestä. Jokunen vuosi sitten minulle tuli mieleen jostain aivan yllättäen, että en ole kuullut Mauno Koivistosta mitään vähään aikaan ja jotenkin oli sellainen tunne, että onkohan kaveri huonossa kunnossa, että saammekohan hänestä seuraavaksi kuolinuutisen. No, rationaalisena ihmisenä asetin itselleni takarajan jonnekin parin kuukauden päähän, että jos tuohon mennessä tämä tuntemukseni "etiäiseni" ei täytykään, se on ollut väärä tunne (pistin asian oikein muistiin, koska halusin nimenomaan testata tällaista "etiäistä").
Jaa, ettäkö miten kävi ? Manu eli vielä joku puolitoista vuotta tämän "etiäiseni" jälkeen. Mutta mutta, aika luonnollinen tämä tuntemukseni oli: Koivisto oli näkynyt varsin hauraassa kunnossa ja sitten katosi julkisuudesta, niin on melkoisen helppo tehdä oletus, että aika pian hän kuolee. Kuitenkin oma veikkaukseni meni täysin pieleen: se, että hän jokusen vuoden kuluttua menehtyy, ei mitenkään liity enää tunteeseeni tällaisesta tapahtumasta (vaikka "etiäiseni" todennäköisyys alkoi olla kohtalaisen suuri toteutuakseen - niin iällä kunnioitettu Manu alkoi jo olla).
Mutta mutta, jääkö tällaiset kertomukset tarinoiksi eteenpäin kerrottaviksi ? Niin, eipä ne tästä mihinkään leviä. Vain jutut, joissa tällainen "etiäinen" on tapahtunut tai ainakin joku uskottelee sellaisen tapahtuneen, leviävät.
Olisiko minun etiäiseni ollut tällainen todellinen etiäinen, jos kuitenkin tiesin, että edesmenneellä presidentillä oli kuitenkin ikää jo reilusti yli keskimääräisen. Minusta kyse olisi ollut kohtalaisen todennäköisen tapahtuman arvaamisesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.583723Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j873118Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin692326Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.141530Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m651309- 871169
Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä291029Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?1991Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä55965- 47952