Vetyauto maksaa 60.000 eur. Voi tankata 2 paikassa Suomessa

Anonyymi

Sähköautotekniikka kipuilee edelleen akkuteknologiansa kanssa. Akusto painaa 200...300 kg, sen valmistamisen ja hävittäminen ovat raskas kuormitus ympäristölle. Akun latausaika on edelleen 30...60 min luokkaa, jonka lisäksi onnettomuudessa palamaan syttyvä akku on nopeasti hengenvaarallinen. Sähköauto maksaa tällä hetkellä 40.000...60.000 euroa

Akkuauton kilpailija vetykäyttöinen auto maksaa noin 60.000 euroa. Sen tankkauspisteet ovat aivan alkutekijöissään. Vetyä voi Suomessa tankata vain Helsingissä ja Voikosken kunnassa, Mikkelin suunnalla.
https://vihreakaista.fi/fi-fi/article/vety/vetyautojen-hyodyt-ja-haitat/89/

Vetyauton voi tankata 3 minuutissa, ja tankillisella pääsee 500 km. Ekologisuuden kannalta suurin haittatekijä on, että vetyauton vetyä on edullisinta valmistaa maakaasusta, siis fossiilisesta polttoaineesta.

34

83

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulle siittäisi pelkästään se Helsingin tankkausasemakin, koska liikun vain Uudellamaalla.

      Annam mielelläni vanhan Mazdani ja otan alleni vetyauton, jos tällaisia testauskäyttäjiä vetyautolle tarvitaan.

      • Anonyymi

        Missä maassa bussit kulkevat vedyllä? Jostain muistan lukeneeni vetybusseista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä maassa bussit kulkevat vedyllä? Jostain muistan lukeneeni vetybusseista.

        Mielenvikaista tehdä huonolla hyötysuhteella vetyä liikennekäyttöön.


    • Anonyymi

      Ojasta on menty allikkoon vouhkaamisen takia.

    • Anonyymi

      Suomessa on ollut muutaman vuoden liikennekäytössä peräti 1 vetyauto.

      Sähköautojen latausverkosto on olemassa koko asutussa Suomessa, siis siellä missä sähköä on saatavilla. Vetyasemia on missä? Vai onko enää lainkaan?

      On sanomattakin selvää, että täyssähköauto on Suomen olosuhteisiin kaikkein paras vaihtoehto.

      • Anonyymi

        >>On sanomattakin selvää, että täyssähköauto on Suomen olosuhteisiin
        kaikkein paras vaihtoehto.>>

        Ei se sanomattakin ole selvää, saatat vielä joutua syömään sanasi.

        Videonauhureista Beta-nauhuri ei vallannut markkinoita, vaikka oli ensinnä liikkeellä, VHS vei koko potin.

        Litteissä televisioissa elektroluminenssit ja plasmanäytöt luultiin teknolohisiksi voittajiksi. Lopulta yllättävän nopealla aikataululla värilliset LCD/LED-televisionäytöt korjasivat potin himaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>On sanomattakin selvää, että täyssähköauto on Suomen olosuhteisiin
        kaikkein paras vaihtoehto.>>

        Ei se sanomattakin ole selvää, saatat vielä joutua syömään sanasi.

        Videonauhureista Beta-nauhuri ei vallannut markkinoita, vaikka oli ensinnä liikkeellä, VHS vei koko potin.

        Litteissä televisioissa elektroluminenssit ja plasmanäytöt luultiin teknolohisiksi voittajiksi. Lopulta yllättävän nopealla aikataululla värilliset LCD/LED-televisionäytöt korjasivat potin himaan.

        Koko Suomen kattavan vedynjakeluverkoston rakentaminen on tässä vaiheessa utopiaa. Täyssähköauto tulee vetämään siksi pidemmän korren.

        Polttokennoautojen kallis hinta on joka tapauksessa toinen vetyautojen yleistymistä jarruttava tekijä. Sähköautojen hinnat tulevat laskemaan nopeammin.

        Vetyautoille on tilausta, mutta Suomi ei ole niille otollinen maaperä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>On sanomattakin selvää, että täyssähköauto on Suomen olosuhteisiin
        kaikkein paras vaihtoehto.>>

        Ei se sanomattakin ole selvää, saatat vielä joutua syömään sanasi.

        Videonauhureista Beta-nauhuri ei vallannut markkinoita, vaikka oli ensinnä liikkeellä, VHS vei koko potin.

        Litteissä televisioissa elektroluminenssit ja plasmanäytöt luultiin teknolohisiksi voittajiksi. Lopulta yllättävän nopealla aikataululla värilliset LCD/LED-televisionäytöt korjasivat potin himaan.

        Koko Suomen kattavan vedynjakeluverkoston rakentaminen on tässä vaiheessa utopiaa. Täyssähköauto tulee vetämään siksi pidemmän korren.

        Polttokennoautojen kallis hinta on joka tapauksessa toinen vetyautojen yleistymistä jarruttava tekijä. Sähköautojen hinnat tulevat laskemaan nopeammin.

        Vetyautoille on tilausta, mutta Suomi ei ole niille otollinen maaperä.


    • Anonyymi

      Jossain pitäisi alkaa jo heräillä ja alkaa pistämään pystyyn vedyn tankkausverkostoa . Tyhmempiikin asioihin täällä rahaa sotketaan.

      • Anonyymi

        Vety on ainoa järkevä korvaava energiamuoto rekkoihin, vetureihin ja laivoihin

        Rakentakaa ja maksakaa nopeasti se tarpeettomaksi käyvä sähköautoinfra.
        Joku silläkin rahastaa,


    • Anonyymi

      Sähköauton minäkin aion ostaa kun saan säästettyä rahat kokoon, siihen menee vielä useampi vuosi.

      • Anonyymi

        Kaasuautot menevät vilkku päällä ohi. Tankkausasemia nousee kuin sieniä sateella ja kaasua saadaan jätteistä ja maasta maailma tappiin asti.


    • Anonyymi

      Vetyautot ovat pelkkää haihattelua. Puuttuvan jakeluinfran lisäksi pitäisi keksiä kuinka vetyä saataisiin tuotettua hyvällä hyötysuhteella energiatehokkaasti.

    • Anonyymi

      Mitä maksaa polttokennojen vaihtaminen käytettyyn vetyautoon? Polttokennot vanhenee jo 5000 tunnissa!

      • Anonyymi

        Jos tuo pitää paikkansa, tuossa voi olla pahempi ongelma kuin akkujen vanhenemisessa sähköautoissa. Toisaalta 5000 ajotuntia = monta 100 tuhatta kilometriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tuo pitää paikkansa, tuossa voi olla pahempi ongelma kuin akkujen vanhenemisessa sähköautoissa. Toisaalta 5000 ajotuntia = monta 100 tuhatta kilometriä.

        Kyllä pitää ja tuo 5000h on arvioitu yläkanttiin! Esimerkiksi pienellä präntätyssä polttokennojen käyttöikä on vain jotain 3500 tuntia! Tätä eivät tietenkään vetyautoa lobbavat innoissaan mainosta! Käytetyt vetyautot viedään suoraan paaliin. Kuka ostaa käytetyn vetyauton jolla on ajettu 200 000 km, tietäen että kyseisellä autolla voi ajaa enää parhaimmillaan 50000 km ilman kymmenien tuhansien eurojen polttokennoremonttia.


    • Vetypommeista olen kuullut, mutta en vetyautoista. Kyse on siis jostain ydinvoimalla toimivista autoista? Näistähän puhuttiin jo viiskytäluvulla, mutta kauan niillä kestää tulla markkinoille.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Vetyautossa ON AKUSTO, vaikka hiukan pienempi.

      Ja Vety taas tuotataan sahkolla.


      Vety on se akku, ja sitten tarvitaan lisaksi viela toinen sahkoakusto ennen sahkomoottoria, joka siirtaa energian pyorille.

      Ne ovat vetyhybrideja.

      Niissa tulee yksi valivarasto lisaa verrattuna suoraan sahkoautoon.

      Hyotysuhde laskee.

    • Anonyymi

      Vetyautoilla on joitain etuja, mutta myös haittoja. Tietty tekninen paremmuus ei välttämättä lyö markkinoilla läpi, jos kilpailija on riittävän hyvä.

      Matkailuautoissa näkyy olevan metanolipolttokennoja. Metanoli olisi helpommin jakelussa kuin vety. Tuskin tulee kuitenkaan markkinoille, vaikka Kiinassa metanolia on käytetty polttomoottoreissa (M85-bensiini, vähän kuin E85). EU kieltää nimittäin metanolin käytön.

      Voikoski on Mäntyharjun ja Valkealan rajoilla.

      • Anonyymi

        EU-vastaisuus tuntuu olevan se argumentti naissa kaikissa kommenteissa?

        Onkohan nyt kuitenkin niin, etta rutina on turhaa, koska EU:n tavoite ei ole vahingoittaa itseaan. Jukin syy siihen on, etta metanolin kaytto ei ole kokonaistaloudellista eika muutenkaan hyodyksi eika menestykseksi, juurikin ja taalla.


      • Anonyymi

        Miksei sitä viinabensaa voi vain tankata suoraan? Miksi tarvitaan polttokenno, sitten akut, sitten sähkomoottori.

        Onko oikein iloa?

        Tippuu ketjussa hyotysyhde yhtä alas kuin tankkaamalla viinabensaa vanhaan autoon?


        Mutta ei kai sitä silti ole kielletty. Viinabensassa ON tehoa, kun tarpeeksi syottää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei sitä viinabensaa voi vain tankata suoraan? Miksi tarvitaan polttokenno, sitten akut, sitten sähkomoottori.

        Onko oikein iloa?

        Tippuu ketjussa hyotysyhde yhtä alas kuin tankkaamalla viinabensaa vanhaan autoon?


        Mutta ei kai sitä silti ole kielletty. Viinabensassa ON tehoa, kun tarpeeksi syottää!

        Päästöt. Vetypolttokenno tuottaa pelkkää vettä, mutta polttomoottori lisäksi hiilidioksidia. Metanolipolttokenno tuottaa veden lisäksi myös hiilidioksidia. Hyötysuhdekin on huono, vain 10 prosentin luokkaa.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_methanol_fuel_cell


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päästöt. Vetypolttokenno tuottaa pelkkää vettä, mutta polttomoottori lisäksi hiilidioksidia. Metanolipolttokenno tuottaa veden lisäksi myös hiilidioksidia. Hyötysuhdekin on huono, vain 10 prosentin luokkaa.

        https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_methanol_fuel_cell

        Lähemmäksi tavallista vetypolttokennoa päästään epäsuoralla metanolipolttokennolla:
        https://en.wikipedia.org/wiki/Reformed_methanol_fuel_cell


    • Anonyymi

      Skandinaavisissa naapurimaissamme vetytankkausasemia on noin 3...4 -kertainen määrä Suomeen verrattuna.

      Ruotsi .... 5 kpl vetytankkausasemia
      Tanska .... 7 kpl vetytankkausasemia
      Norja ..... 8 kpl vetytankkausasemia
      http://www.vatgas.se/tanka/

      • Anonyymi

        Tanskassahan 7 tankkausasemaa kattaa koko maan, jos ovat hyvin sijoitettuja?


    • Anonyymi

      Periaatteessa en ole alun alkaen vastustanut vähäpäästöisempää autoilua, kunhan se on kaikille kohtuullista. Tämä nykyinen kielto, uhkailu ja pakottamislinja patteriautoiluun on perceestä.

      Patteriautoilussa on lukemattomia ongelmakohtia, pienin niistä ei ole tuo yli puolen tunnin latausaika huoltamoilla tms. Se yksistään tarkoittaa jo pahimmillaan useamman tunnin jonotusaikoja lataustarpeen iskiessä, eli lähes päivittäin.
      Kotona lataukset eivät käytännössä onnistu, pienituloisille tietää ainakin erittäin suuria lisämenoja. Nykyinen huoltamoverkosto toimii kymmenen kertaa paremmin jo olemassa olevalla polttomoottori teknologialla. Alle 5 minuutin tankkausajat, ei jonottamisia, jopa yli 1200km ajot tankillisella.

      Venezuela ajautui kaaokseen, kun äärivasemmistolaiset kaappasivat vallan armeijan tukemana. Periaatteessa ihan kohtalaisen hyvin toiminut yhteiskunta romahti, öljytulot ajautuivat pienen eliitin ja sen vallassapitoringin käyttöön ja kansakunta kurjuuteen.

      Tässä maassa on havaittavissa yhä enemmän ja enemmän samoja piirteitä, ääriradikaali vasemmistolaispiireistä nostatetaan nyt mm. tätä lgbt ilmastokouhkausta ja patteriauto radikalismia. Lopputuloskin tulee menemään tämän jatkuessa yhä enemmän Venezuelan suuntaan, kansan enemmistö tulee ajautumaan kurjuuteen.

      • Anonyymi

        Sähköautot tarvitsevat vaihdettavat standardoidut akkumoduulit, jotka voidaan tarvittaessa vaihtaa latausasemalla nopeasti täysiin.


    • Anonyymi

      Tässä kartassa näkyy että Saksassa, Ranskassa ja Britanniassa on jo satakunta vetyautojen tankkausasemaa.
      https://www.h2stations.org/stations-map/?lat=49.763948&lng=12.582221&zoom=4

      Suomen kohdalla näkyy vain kaksi harmaan väristä lippua "Old projects" tekstillä, eli kumpainenkin asema lienee Suomessa suljettu, vai??

      Kiinassa vetykaasun tankkausasemia on jo nyt noin 100 kpl, ja 10 vuoden kuluttua niitä on arviolta 1000 kappaletta.
      https://www.renewableenergyworld.com/2019/10/22/investment-in-chinese-hydrogen-sector-in-1h-2019-climbs-17-surpassing-us-14b/

      Kannattaisikohan Suomessakin ottaa edes nuo pari olemassa olevaa "Old projects" Vetyasemaa takaisin vihreän värin puolelle?
      Jäämme yksisilmäisessä akkuautojen innossamme koko EU-alueella tämän vetypuolen kehityksen jalkoihin.

    • Anonyymi

      Taisi ne ainoat vetyasematkin lopettaa toimintansa vähin äänin.

      Akkuun perustuva sähköauto on ykkösjuttu ainakin vuosina 2025–2040.

      • Anonyymi

        En osta ikinä. Kylmä talvella eikä pääse kuin 50 kilometrin matkan. Vetokoukut kysymysmerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En osta ikinä. Kylmä talvella eikä pääse kuin 50 kilometrin matkan. Vetokoukut kysymysmerkki.

        Ei vetyautolla pääsee enää lainkaan.

        Suosittelen sen sijaan käyttöösi Teslan Model X:ää. Kabe juoksee kevyesti perässä, on lämmin, ja pääsee yhdellä latauksella satoja kilometerejä.


    • Anonyymi

      Tulevaisuuden tankkaus asema, saa polttoaineita, kaasua, sähköä ja vetyä.

      • Anonyymi

        Polttoaineita pienkoneisiin ja perämoottoreihin, kaasua grilleihin ja karavaanareille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mukavaa sunnuntai päivää

      Kirsille ja mukaville ihmisille jos täällä enää ovat. 😊☕🌞🍁🧡 Jos eivät ole, niin sitten poistun.
      Ikävä
      332
      1607
    2. Milloin on kaivattusi nimi päivä?

      Otsikossa kysymys. Osumien kautta illaksi viä treffeille 💁💁💁
      Ikävä
      68
      1309
    3. Vanhan Mestarin porttikieltolaiset?

      VM lopettaa ja uutta tulee tilalle. Onnea uudelle yrittäjälle! Tuli vaan tuossa mieleen, että säilyvätkö vanhat porttiki
      Suomussalmi
      38
      1140
    4. Alan kyllästyä ihmisiin

      Hyvää yötä ja loppuiltaa. ☀️🥱🌌💤🌃✨🍁👍👎👐🫶🖖🧟‍♀️🫅🏼❄️💫
      Ikävä
      176
      1117
    5. Mitä pidät

      Siitä että suhde alkaa pettämisen kautta
      Ikävä
      154
      1044
    6. Sofia Virta sanoi totuuden suoraan....

      ....Suomessa ei tarvita Persuja maamme taloutta hoitanaan. Hyvin sanottu.
      Maailman menoa
      341
      1032
    7. Kimmeliin yöksi?

      Sopii minulle, mutta en tiedä sopisiko se sinuun.
      Ikävä
      64
      932
    8. Machokultti vai tasa-arvoa

      Oikein hyvää päivää kaikki Vedatietäjät ja Hare Krishnat! Tarkoitukseni ei ole provosoida vaan monen pettymyksen jälkeen
      Hindulaisuus
      265
      920
    9. Venäjän ydinaseet??

      Tuntuvat olevan muutamille jonkinlainen lähes seksuaalinen fantasia ja kierouma. Uskonnollinen (?) fetissi. Niillä sit
      Maailman menoa
      239
      904
    10. Millon näit kaivattusi viimeksi? Missä??

      saitko vihdoin kerrottua häälle mitä tunnet? Oliko hetki lämmin vai kylmä.
      Ikävä
      31
      834
    Aihe