Miks suurin osa ihmisistä vie pyöränsä liikkeesen esim renkaan vaihtoon? ei ole mikään vaikea homma vaihtaa itse. Tai jarrupalojen vaihto, siinä porukka säästää rahaa kun tekisi itse.
Itse teen korjaukset ja huollot itse, tarvii ku ostaa vaan osat, eikä tarvii viedä kalliiseen pyöräliikkeeseen.
pyörän vieminen liikkeeseen
20
251
Vastaukset
- Anonyymi
Rahan pitää kiertää, muutoin ei pysy yhteiskunta pystyssä. mieti sitä.
- Anonyymi
Tämä on juuri tämän yhteiskuntamallin ongelma.
- Anonyymi
Niin minäkin teen korjaukset itse, mutta kaikki ei halua ja teettävät liikkeessä.
- Anonyymi
Suttaantuu kädet...
- Anonyymi
Itse tehtynä renkaan vaihdossa aikaa menee muutama minuutti, liikkeeseen tai pyörähuoltoon vietynä saat ruuhkaisena aikana odotella useita päiviä.
Kannattaa opetella tekemään pyörän perushuollot itse, siinä säästää sekä aikaa että rahaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse tehtynä renkaan vaihdossa aikaa menee muutama minuutti, liikkeeseen tai pyörähuoltoon vietynä saat ruuhkaisena aikana odotella useita päiviä.
Kannattaa opetella tekemään pyörän perushuollot itse, siinä säästää sekä aikaa että rahaa.Huollossa parempi antaa ammattilaisten tehdä hommat kunnolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse tehtynä renkaan vaihdossa aikaa menee muutama minuutti, liikkeeseen tai pyörähuoltoon vietynä saat ruuhkaisena aikana odotella useita päiviä.
Kannattaa opetella tekemään pyörän perushuollot itse, siinä säästää sekä aikaa että rahaa.Riippuu vähän pyörästäkin. Jonkun vanhan jopon "huoltaa" helposti itse ruikkimalla öljyä joskus ketjuun ja kokeilee että pyörien mutterit on kiinni. Monivaihteiset maantiepyörät ja sähkömaasturit vien suosiolla huoltoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu vähän pyörästäkin. Jonkun vanhan jopon "huoltaa" helposti itse ruikkimalla öljyä joskus ketjuun ja kokeilee että pyörien mutterit on kiinni. Monivaihteiset maantiepyörät ja sähkömaasturit vien suosiolla huoltoon.
Itse vaihdan kaikki mitä tarvitsee , viimeeksi vaihdoin takapakan, ketjut ja ohjainlaakerin.
- Anonyymi
Oikeastiko jopon huoltaa noin vähällä? Niinpä kai. Minulla juuri uusi jopo ja ohjeessa lukee muistaakseni 200 km kohdalla viedä ensihuoltoon. Edellistä nishikiä en kyllä osannut huoltaa itse. Ihan mielelläni toisaalta kyllä tuen pyörähuoltoyrittäjiäkin.
- Anonyymi
Ensihuolto kannattaa teettää liikkeessä oli mikä pyörä tahansa kyseessä
- Anonyymi
Eiköhän syy löydy jostain seuravista, taikka useammastakin syystä:
Ei ole tiloja/työkaluja/osaamista/kiinnostusta tehdä huoltoja itse.
Jos itselläni olisi omakotitalo jossa autotalliin saisi hyvän pyöränhuoltopisteen, huoltotelineineen, työkaluineen ja aineineen, niin varmasti tekisin omaan pyörääni vieläkin enemmän huoltoja/korjauksia kuin nykyään. Mutta kun tuon oman sähkömaasturini pitopaikka on tuo oma olohuone, niin siinä ei kovin isoja remontteja/huoltoja viitsi alkaa tekemään ja parveke on meillä senverran pieni, ettei sekään oikein ideaali työtila ole.
Vien keväisin pyöräni tuttuun sähköpyöriin erikoistuneeseen liikkeeseen, kattavaan huoltoon, jossa tekevät tarpeelliseksi katsomansa huollot ja kulutusosien vaihdot. Sitten jos tuon kerran vuodessa tehtävän huollon ulkopuolella tulee jotain ongelmia niin koitan itse sitten kuitenkin hoitaa ne kuntoon. Eilennä tuli juuri vaihdettua itse uusi takakumi uuteen, kun kivi mene renkaan kyljestä läpi muutama hetki sitten. Samalla huomasin että takavanteen laakerit taitavat olla entiset, niiden vaihtoa kun en ole itse aikaisemmin tehnyt, niin todennäköisesti nappaan vanteen jokupäivä irti ja kiikutan sen huoltoon laakerien vaihtoon enkä ala itse asiaan enempää syventymään.
Samoin jos pyörän sähköosiin tulee jotain vikaa, niin huoltoon kiikutan pyörän suosiolla.- Anonyymi
Minä taas teen kaiken itse. Nyt keväällä huolsin perheen kaikki pyörät (5 kpl).
Pyörän huolto on lähes terapiaa, josta voisi jopa maksaa että sitä saa tehdä ;) Kävin sitten taas tänäin pienellä maastolenkillä pyörällä, vaikka tuossa parina edellisenä päivänä olin huomannut pientä "klappia" takavanteen kiinnityksessä takarunkoon ja olin alkanut epäilemään laakereita, niin lenkin aikana alkoi takavanne käyttäytymään entistä huonommin ja pikaisissa tutkimuksissa havaitsin takavanteen "klapin" kasvaneen moninkertaiseksi, joten keskeytin ajolenkin ja suuntasin kotiin.
Sitten kuitenkin päätin olohuoneen lattialla (pahvin päällä) avata tuon takanavan ja ei olisi varmaankaan kannattanut, kun syliin tuli 6-7 kpl laakerikuulia ja siihen sitten lopetinkin tuon "korjaamisen" ja huomenna pitää viedä takavanne huoltoon, josko saisivat sen kunnostettua...
varmastikkin tälläisiä asioita välttääkseen, moni vie pyöränsä liikkeeseen huollettavaksi/korjattavaksi sen sijaan että alkaisivat (olohuoneen lattialla yms.) puutteellisella osaamisella tekemään asioita mitä eivat osaa/hallitse.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kävin sitten taas tänäin pienellä maastolenkillä pyörällä, vaikka tuossa parina edellisenä päivänä olin huomannut pientä "klappia" takavanteen kiinnityksessä takarunkoon ja olin alkanut epäilemään laakereita, niin lenkin aikana alkoi takavanne käyttäytymään entistä huonommin ja pikaisissa tutkimuksissa havaitsin takavanteen "klapin" kasvaneen moninkertaiseksi, joten keskeytin ajolenkin ja suuntasin kotiin.
Sitten kuitenkin päätin olohuoneen lattialla (pahvin päällä) avata tuon takanavan ja ei olisi varmaankaan kannattanut, kun syliin tuli 6-7 kpl laakerikuulia ja siihen sitten lopetinkin tuon "korjaamisen" ja huomenna pitää viedä takavanne huoltoon, josko saisivat sen kunnostettua...
varmastikkin tälläisiä asioita välttääkseen, moni vie pyöränsä liikkeeseen huollettavaksi/korjattavaksi sen sijaan että alkaisivat (olohuoneen lattialla yms.) puutteellisella osaamisella tekemään asioita mitä eivat osaa/hallitse.Nehän on irtokuulia ja niin kuuluu ollakin ja koottaessa laakeripesään vaseliinia , niin kuulat pysyvät paikoillaan. Olisi voinut mennä pelkällä kiristämiselläkin. Kerran kyllä olin välinpitämätön , kun etuvanteessa oli klappia ja ajoin vaan pitkän aikaa. Seurauksena oli vanteen kiinteän laakeripesän kuluminen toispuoleiseksi, joten koko vanne piti uusia.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kävin sitten taas tänäin pienellä maastolenkillä pyörällä, vaikka tuossa parina edellisenä päivänä olin huomannut pientä "klappia" takavanteen kiinnityksessä takarunkoon ja olin alkanut epäilemään laakereita, niin lenkin aikana alkoi takavanne käyttäytymään entistä huonommin ja pikaisissa tutkimuksissa havaitsin takavanteen "klapin" kasvaneen moninkertaiseksi, joten keskeytin ajolenkin ja suuntasin kotiin.
Sitten kuitenkin päätin olohuoneen lattialla (pahvin päällä) avata tuon takanavan ja ei olisi varmaankaan kannattanut, kun syliin tuli 6-7 kpl laakerikuulia ja siihen sitten lopetinkin tuon "korjaamisen" ja huomenna pitää viedä takavanne huoltoon, josko saisivat sen kunnostettua...
varmastikkin tälläisiä asioita välttääkseen, moni vie pyöränsä liikkeeseen huollettavaksi/korjattavaksi sen sijaan että alkaisivat (olohuoneen lattialla yms.) puutteellisella osaamisella tekemään asioita mitä eivat osaa/hallitse.> takavanteen kiinnityksessä takarunkoon
Höh, pitääkö vanteen olla kiinni rungossa? Minulla vanteet ovat kiinni navoissa pinnoilla.
Jos on klappia vanteen kiinnityksessä, niin tarkistan pinnat. :-)
Ks. kuva
https://fi.wikiversity.org/wiki/Polkupyörän_huolto_ja_korjaus - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> takavanteen kiinnityksessä takarunkoon
Höh, pitääkö vanteen olla kiinni rungossa? Minulla vanteet ovat kiinni navoissa pinnoilla.
Jos on klappia vanteen kiinnityksessä, niin tarkistan pinnat. :-)
Ks. kuva
https://fi.wikiversity.org/wiki/Polkupyörän_huolto_ja_korjausEi noin iso klappi tule vahingossa. Pyörässä on jotain ollut löysällä, väärin kasattuna tai ihan kokonaan rikki.
Todennäköisesti takanavan muttereita on ollut löysällä. Luovutushuollon puutetta. Huoltamalla heti kunnolla olisi vältytty tuolta korjaukselta. Anonyymi kirjoitti:
Ei noin iso klappi tule vahingossa. Pyörässä on jotain ollut löysällä, väärin kasattuna tai ihan kokonaan rikki.
Todennäköisesti takanavan muttereita on ollut löysällä. Luovutushuollon puutetta. Huoltamalla heti kunnolla olisi vältytty tuolta korjaukselta.Vanne (tai kiekko, miten kukakin haluaa nimetä) haettu huoltoliikkeesstä. Uusittu uudet laakerikuulat (ja mitä kaikkea sillä "sisäkaluja" sitten olikaan).
Pitkän linjan puolkupyörähuoltajan vahva veikkaus oli se, että kyseinen takanapa olisi joko pyörää luovutettaessa taikka sitten myöhemmin huollossa (pyörä on kahteen kertaan käynyt "keväthuollossa") kiristetty liian tiukalle. Takanavan sisällä olevassa kartiossa (mikä sen oikea nimi sitten onkaan) oli erittäin selvä, osittainen kulumaura joka aiheutti "klapin".
Saattanut olla jo jonkin aikaa, mutta kun viimekuukausina on tullut paljon kilometrejä (noin 900km./2kk) niin kuluma on pahentunut ja "klapin" määrä on lisääntynyt.
- Anonyymi
Ymmärrän ettei kaikista ole pyörän huoltajiksi ja en syytä siitä ketään. Itse olen vienyt huollot toiselle tasolle, eli en enää osta varaosia kotimaisista kivijalkaliikkeistä tai nettikaupoista. Ulkomailta tilattuna samat osat ovat todella edullisia. En tunne pistoa omassatunnossa, kun en kotimaista fillarin huoltajaa kannata. Pikemminkin mietin, että säästökohde tämäkin on tavallisella palkkatuloisella muiden seassa, eli senttiä venytettävä on näinkin. Tiedän, että kohta alkaa paskaraivari fillarikellareista ja syyttely jotta maallikko ei osaa sitä ja tätä ja 30v. kokemus asiasta...plaa...plaa... :D
- Anonyymi
Syitä on esim. teknisen osaamisen puute/mielenkiinnon vähäisyys sellaisiin askareisiin, tilanpuute (myös sopiva tila usein hyvin likaisen pyörän huollolle) ja erilaisten työkalujen hankinta erikoisempiin huoltoihin.
Ironista että juuri kaupunkiseuduilla pyöräilyn suosio on eniten nosteessa ja samaan aikaan yhä useampi "joutuu" asumaan pienessä neukkukuutiossa työn tai opiskelun takia. Kestää varmaan useita vuosia ennenkuin edes uusiorakentamisessa huomioidaan fillaroivaa asukasta paremmin kuin nykyään, tarkoittaen kaikenkokoisille fillareille helppopääsyisiä ja ennenkaikkea turvallisia säilytystiloja, pyöränhuolto & pesutiloja ja tilavia hissejä mikäli aikoo säilyttää arvokasta polkupyöräänsä omassa huoneistossa esim. lomaillessaan. - Anonyymi
Minä teen itse siksi, että se on samana päivänä valmis. Osia joskus joutuu odottelemaan, mutta asennusta ei koskaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
No Purra missäs ne työpaikat ovat?
Niinhän sinä väitit, että sinun puuhasi lisäävät 100 000 uutta työpaikkaa. Oliskohan jo aika myöntää että olet ollut vää3332114VOIKO MITÄÄN MIELIPUOLISEMPAA ENÄÄ EHDOTTAA?
NATO:n pääsihteeri Mark Rutte ja EU:n Kaja Kallas ehdottavat että euroopan maiden eläkevarat ja Terveydenhoito varat käy3221357MTV: Harvinainen haastattelu: Peltsi paljastaa Osmon elämästä julkkiksena: "Aika paljon tullut..."
Ihanat Peltsi ja Osmo . Tällä isällä ja pojalla on kyllä erityisen lämmin suhde. Isä ja poika kertovat väleistään ja pa71002- 68953
Tiedän meidän molempien pitävän toisistamme
Siitä huolimatta näen tuhat eri vaihtoehtoa siitä, mikä menee pieleen yhteydenoton jälkeen. En kiusaa, härnää tai lupaa33945Sofiallako rakkaus rakoilee? Missä rillirakas?
Ukkeli taisi saada tarpeekseen Sofiasta ja lähti vaimon ja vauvan luo.185944- 51902
Voi kun tietäisin mitä
Sinä olet. Ajattelen sinut hyvin helläksi ja välittäväksi. Siihen rakastuin. Mutta sitten se toinen puoli, miksi?51828- 110794
Kerro yksi positiivinen kokemus kaivatusta
Voi tunnistaa. Jos ei ole positiivista, voi kertoa negatiivisen. Ne ehkä jää mieleen paremmin.35746