"Pyöräilijä-Joonas" dorgailee

Anonyymi

Iltalehden jutussa pyöräilijä järjestää yllättäviä tilanteita autoilijoille ajamalla itse aivan päätöntä vauhtia liittymiin, lisäksi juippi pysäyttelee autoilijoita estämällä laittomasti sekä aiheuttaen vaaraa.

Ihme dorgailua, ja tietenkin mielestään ilmeisesti aina oikeassa ja oikeus toimia liikenteessä jumalana, tuomarina sekä pyövelinä.

Fillari pitäisi takavarikoida ja antaa tuntuvat sakot.

102

<50

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei se ole onneksi pitkäikäinen.

    • Anonyymi

      Ajattelin ampua itseni suojatielle auton eteen lingolla ja kuvata tapahtuman. Autoilijan kuuluu väistää!

      • Anonyymi

        Näinhän nämä "Joonaksen" kaltaiset molopäät juuri tekevät, riehuvat ilman asiaankuuluvaa lääkitystä liikenteessä, ikuisina kakaroina ja kiukkupusseina.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi siinä toisella videolla joonas pysäyttää autoilijan?

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7708f126-8ae4-4ca7-88f5-4495873adcb8

        Ja miksi suoraan ajavalle autoilijalle ei anna joonas tietä? Video-otos 2
        Ja näyttikö joonas suuntamerkkiä? Ja vaikka olisi näyttänytkin, onko tuollainen eteenkaartaminen ihan sallittua? video-otos 3

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tamperelaisen-joonaksen-hurjat-pyorailyvideot-herattavat-raivoa-somessa-jos-ei-voi-tootata-taytyy-huutaa/7876872#gs.bi9rzt


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Sakot noille pelleille. Mikä puupää ei osaa sovittaa vauhtiaan, kun auto on jo risteyksessä?

      • Anonyymi

        Autoilija ajoi risteykseen liian lujaa. Ei kerinnyt pysähtymään ennen risteystä huomattuaan pyöräilijän. Pyöräilijän vauhti oli sopiva, kerkisi pysäyttämään ennen eteen ajavaa autoa. Pyöräilijän tekee virheen ainoastaan kielenkäytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilija ajoi risteykseen liian lujaa. Ei kerinnyt pysähtymään ennen risteystä huomattuaan pyöräilijän. Pyöräilijän vauhti oli sopiva, kerkisi pysäyttämään ennen eteen ajavaa autoa. Pyöräilijän tekee virheen ainoastaan kielenkäytössä.

        Kun pyöräilijänä tiedän että näyn heikosti päivällä koska silloin ei valostakaan ole apua, en aja pyörällä risteykseen hanat vaikka olisin etuajo-oikeutettu, ajan risteykseen kovaa vain siinä tapauksessa että olen havainnut risteyksen tyhjäksi ja kovaa ajamisen turvalliseksi.

        Pitää olla todella typerä lapsellinen pässi kun kaahaa ja uhoaa, vaikka tietää että riskeeraa oman terveytensä ja henkensä, saattaa lapsetkin jäädä isättömiksi, ei ole kaikki ismot kajakissa.


    • Anonyymi

      Jos auto lähestyy risteystä jossa toisesta suunnasta tulevalla on etuajooikeus on autoilijan sovitettava vauhti sellaiseksi että kerkiää väistää.

      Jos puöräilijä lähestyy risteystä jossa toisesta suunnasta tulevalla on etuajooikeus on pyöräilijän sovitettava vauhti sellaiseksi että kerkiää väistää.

      Yksinkertaista.

      • Anonyymi

        Eikö pyöräteillä ole max rajoitus 25km/h ??????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö pyöräteillä ole max rajoitus 25km/h ??????

        Ei ole, sori vaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole, sori vaan

        Risteykseen tultaessa kuuluu hiljentää, koskee myös kakaraksi jääneitä fillarnistejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Risteykseen tultaessa kuuluu hiljentää, koskee myös kakaraksi jääneitä fillarnistejä.

        Koskeeko se hiljentäminen myös autoilijoita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskeeko se hiljentäminen myös autoilijoita?

        Tietysti, kaikkien kuuluu noudattaa varovaisuutta liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Risteykseen tultaessa kuuluu hiljentää, koskee myös kakaraksi jääneitä fillarnistejä.

        Onhan pyöräilijä hiljentänyt risteykseen jos nopeus laskee 40 kilometristä tunnissa kolmeenkymppiin. Vaikka pyöräilijä tulee jostain näköesteen takaa niin autoilijahan siinä on silti syyllinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskeeko se hiljentäminen myös autoilijoita?

        Koskeehan se, videolla vain näkyy miten auto on jo pysähtynyt kun apina kaahaa paska pyörällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Risteykseen tultaessa kuuluu hiljentää, koskee myös kakaraksi jääneitä fillarnistejä.

        Autoilija ei kerinnyt pysäyttämään, pyöräilijä kerkisi. Pyöräilijän vauhti oli sopiva. Autoilijan ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskeehan se, videolla vain näkyy miten auto on jo pysähtynyt kun apina kaahaa paska pyörällä.

        Autoilija ei kerinnyt pysäyttämään autoaan tullessaan kolmion takaa ennen risteävää tietä huomatessaan pyöräilijän. Autoilijan vauhti liian suuri tilanteeseen? Pyöräilijä kerkisi pysäyttää ennen törmäystä kolmion takaa tulleeseen autoon.

        ??? Pyöräilijäkö ajoi muka liian lujaa???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilija ei kerinnyt pysäyttämään autoaan tullessaan kolmion takaa ennen risteävää tietä huomatessaan pyöräilijän. Autoilijan vauhti liian suuri tilanteeseen? Pyöräilijä kerkisi pysäyttää ennen törmäystä kolmion takaa tulleeseen autoon.

        ??? Pyöräilijäkö ajoi muka liian lujaa???

        Eli periaatteessa jos lihasvoimin jaksaa pyöräillä vaikka 80km/h, se on ihan ookke pyöräteillä mennä tuota nopeutta ja muut väistää jos kaaharilla on oikeus???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan pyöräilijä hiljentänyt risteykseen jos nopeus laskee 40 kilometristä tunnissa kolmeenkymppiin. Vaikka pyöräilijä tulee jostain näköesteen takaa niin autoilijahan siinä on silti syyllinen.

        Mutta pyöräilijä on idiootti ja osasyyllinen, ajonopeus pitää aina sovittaa tilanteeseen sopivaksi ja turvalliseksi.

        Mutta kun on pikkulapsen tasolla niin sitten on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilija ei kerinnyt pysäyttämään autoaan tullessaan kolmion takaa ennen risteävää tietä huomatessaan pyöräilijän. Autoilijan vauhti liian suuri tilanteeseen? Pyöräilijä kerkisi pysäyttää ennen törmäystä kolmion takaa tulleeseen autoon.

        ??? Pyöräilijäkö ajoi muka liian lujaa???

        Kyllä näiden pyöräilijöidenkin tekis mielia jaa autolla mutta k u n kaikila e i siihen n le varaa niin tehdään autoille kiusaa


        Joonaat ajakapas samat temput kuormau y on kanssa kun kuorlkuri kääntyy oikeelle kuski ei nää suo sinne. Kuoleeseen kulmaan ja jäät varmasti alle.

        Ja kuormurii voit tulla potkiin se ei mee rikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilija ei kerinnyt pysäyttämään autoaan tullessaan kolmion takaa ennen risteävää tietä huomatessaan pyöräilijän. Autoilijan vauhti liian suuri tilanteeseen? Pyöräilijä kerkisi pysäyttää ennen törmäystä kolmion takaa tulleeseen autoon.

        ??? Pyöräilijäkö ajoi muka liian lujaa???

        Enpä ole kuullutkaan että auto tarvitsee pysäyttää kolmion takia?
        Taitaa olla ihan omat säännöt taas.


    • Anonyymi

      Vastapainoksi pitäisi saada myöskin autoilijoitten kuvaamia pyörilijöitten kamikaze ajoja, niissä tulisi toisenlainen kuva näistä vihreitten saavutuksista.

    • Anonyymi

      näitä joonaksia riittää

      • Anonyymi

        Kusipää pyöräiliöitä on aivan liikaa liikenteessä.


    • Anonyymi

      Pahinta on kun täysmustaan pukeutunut trikoopelle adrenaliinihuumassaan
      singahtaa valottomalla mustalla kilpapyörällä niin lujaa kuin se kulkee
      auton eteen aamuhämärässä.
      Eikö trikoopellellä jäänyt hiilikuitupyörän jälkeen enää rahaa
      edes vajaata neljää euroa valaisimen ostoon?

      Etu- ja takavalo
      Tuotenro. 27-1778
      Hinta: 3,90 €

      https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyorailyvarusteet/polkupyoran-valot/etu--ja-takavalo-2000044008

      Lain mukaan polkupyörässä tulee käyttää pimeällä valaisinta, sillä se tuo turvaa. Autoilija havaitsee valollisen pyöräilijän riittävän ajoissa. Eteenpäin suunnatun pyöränlampun tulee näyttää joko valkoista tai vaaleankeltaista valoa, eikä se saa vilkkua, vaan lampun valon tulisi olla kiinteä. Lamppu tulee kiinnittää pyörään 0,3–1,3 metrin korkeudelle tiestä, ja nykyään sen voi korvata myös ominaisuuksiltaan vastaavalla pyöräilijään kiinnitetyllä valaisimella, kuten otsalampulla. Takavalaisin on suositeltava, muttei pakollinen varuste. Mikäli pyörässä on takavalo, tulisi sen olla väriltään punainen. Se puolestaan saa vilkkua, mutta muiden tienkäyttäjien kannalta katsottuna on suositeltavampaa käyttää myös vilkkumatonta takalamppua. Pyöränlamppujen lisäksi oranssit pinnaheijastimet ovat kannattava lisä.

      • Anonyymi

        Valaisimet ja nopeudenrajoittimet pakollisiksi trikoohomoille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valaisimet ja nopeudenrajoittimet pakollisiksi trikoohomoille!

        Se ei auta kun jalkakäytävältä kiinteistön kulman takaa singahtaa suojatielle sen fillarin kanssa, vain pään amputointi auttaisi.


      • Anonyymi

        Kun on ostanut kalliin fillarin ja pyöräilyasun ja vieläpä alle vitosella lain vaatiman valon, ei ole enää rahaa paristoihin ja pistetään valo vilkkumaan (lain vastaisesti) jotta paristo kestäisi kaksinkertaisen ajan.

        Nykyisin ainakin uusissa polkupyörissä oranssit pinnaheijastimet ovat pakollinen varuste etu- ja takaheijastimen lisäksi.


    • Anonyymi

      Kuinka monta onnettomuutta on ollut kun pyöräilijä on ajannut auton päälle?

      Kuinka monta onnettomuutta on ollut kun autoilija on ajannut pyörän päälle?

      Helppo laskea, eikös olekin.

      • Anonyymi

        Järjellä ajatellen aivan loogista. Tyhmimmät apinat jää autojen alle ja hieman järkeä omaavat osaavat olla liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järjellä ajatellen aivan loogista. Tyhmimmät apinat jää autojen alle ja hieman järkeä omaavat osaavat olla liikenteessä.

        Suomessa on niin vähän ihmisiä ja liikennettä, miksi sinne ei mahdu pyöräilijät ja autoilijat? Ranskaan, Espanjaan ja Italiaan mahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on niin vähän ihmisiä ja liikennettä, miksi sinne ei mahdu pyöräilijät ja autoilijat? Ranskaan, Espanjaan ja Italiaan mahtuu.

        Sinne sitten raivoamaan sitä matalan testosteronin raivoa, muistakaa ottaa trikoot mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinne sitten raivoamaan sitä matalan testosteronin raivoa, muistakaa ottaa trikoot mukaan.

        Pyöräily edistää jaksamista pitkäkestoiseen liikuntaan, siitä vaimot tykkää. ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräily edistää jaksamista pitkäkestoiseen liikuntaan, siitä vaimot tykkää. ;-)

        Siitähän se kiukuttelu taitaakin johtua, kun se lerputin ei enää toimi.


    • Anonyymi

      Kyllä pyöräilijät aiheuttavat paljon hankalia tilanteita liikenteessä.

      Pyörillä ei ole nopeusrajoituksia ja menevät tosi kovaa alamäkeen, kun vielä polkevat.

      Pyöräilijöille tulee olla PYÖRÄILIJÄN AJOKORTTI ja vasta sen jälkeen saa ajella liikenteen joukossa.

      • Anonyymi

        Kyllä Suomen teille pyöräilijätkin mahtuu. Tekis hyvää sullekin liikkua joskus omin avuin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Suomen teille pyöräilijätkin mahtuu. Tekis hyvää sullekin liikkua joskus omin avuin.

        Eipä ole itsellä ollut vielä tapana ollut olla ajavinaan kolaria pyöräilijän kanssa ja sitten alkaa sättimään sekä estämään kulkua, menisi lääkärille ennen kuin satuttaa itsensä pahasti, ei ole kaikki ismot kajakissa aivan pystyasennossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole itsellä ollut vielä tapana ollut olla ajavinaan kolaria pyöräilijän kanssa ja sitten alkaa sättimään sekä estämään kulkua, menisi lääkärille ennen kuin satuttaa itsensä pahasti, ei ole kaikki ismot kajakissa aivan pystyasennossa.

        Juuri noin monet autoilijat toimii. Pyöräilijöitä on tiedossa vain yksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin monet autoilijat toimii. Pyöräilijöitä on tiedossa vain yksi.

        Muistithan pyyhkiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistithan pyyhkiä?

        Muistin. Muista sinä väistää jos sinulla on väistämis velvollisuus, kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistin. Muista sinä väistää jos sinulla on väistämis velvollisuus, kiitos.

        Kunhan saavut pyörälläsi risteykseen sellaista vauhtia että sinut ehtii havaitsemaan, väistän aina kun siihen on mahdollisuus.

        Mutta jos haluat kuolla taikka vammautua, aja edelleen täysillä kulman takaa risteykseen, Aivan sama onko autoiljallaväistämisvelvollisuus, sinä delaat koska autoilija ei ehdi huomaamaan sinua, ja syyllinen olet vain sinä itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan saavut pyörälläsi risteykseen sellaista vauhtia että sinut ehtii havaitsemaan, väistän aina kun siihen on mahdollisuus.

        Mutta jos haluat kuolla taikka vammautua, aja edelleen täysillä kulman takaa risteykseen, Aivan sama onko autoiljallaväistämisvelvollisuus, sinä delaat koska autoilija ei ehdi huomaamaan sinua, ja syyllinen olet vain sinä itse.

        Niin, eipä se paljon lohduta jos omaisten hautajaispuheissa todetaan että pyöräilijä oli oikeassa vaikka kuolikin kolarissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, eipä se paljon lohduta jos omaisten hautajaispuheissa todetaan että pyöräilijä oli oikeassa vaikka kuolikin kolarissa.

        Ei lohduta ei, mutta mikä on autoilijoilla niin vaikeaa noudattaa sääntöjä ja huomoida kevyt liikenne, kuten kuuluu?


      • Anonyymi

        Olet väärässä. Pyöräilijöitä koskee sama nopeusrajoitus kuin ajoradan liikennettä. Sopiva tilannenopeus on kuitenkin aina tärkeämpi velvoite kuin nopeusrajoitus. Sopiva tilannenopeus saa olla maksimissaan nopeusrajoituksen nopeus mutta usein se on alhaisempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Pyöräilijöitä koskee sama nopeusrajoitus kuin ajoradan liikennettä. Sopiva tilannenopeus on kuitenkin aina tärkeämpi velvoite kuin nopeusrajoitus. Sopiva tilannenopeus saa olla maksimissaan nopeusrajoituksen nopeus mutta usein se on alhaisempi.

        Pyöräilijä kerkisi pysäyttää ja väistää kolmion takaa eteen tulevan auton. Pyöräilijän vauhti ei ollut liian luja. Autoilija ei kerinnyt nähdä etuajo-oikeutettua pyöräilijää ajoissa, joten auto ajoi liian lujaa tilanteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan saavut pyörälläsi risteykseen sellaista vauhtia että sinut ehtii havaitsemaan, väistän aina kun siihen on mahdollisuus.

        Mutta jos haluat kuolla taikka vammautua, aja edelleen täysillä kulman takaa risteykseen, Aivan sama onko autoiljallaväistämisvelvollisuus, sinä delaat koska autoilija ei ehdi huomaamaan sinua, ja syyllinen olet vain sinä itse.

        Jos pyöräilijällä on Etuajo-oikeus, on lain mukaan autoilijan velvollisuus saapua risteykseen sellaista vauhtia että kerkiää havaita ja väistää pyöräilijän ajoissa. Todella harvinaista ja harvoin uutisoitua, pyöräilijä ajoi auton päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei lohduta ei, mutta mikä on autoilijoilla niin vaikeaa noudattaa sääntöjä ja huomoida kevyt liikenne, kuten kuuluu?

        Olen enimmäkseen autoilija, mutta kulkiessani polkupyörällä en riehu liikenteessä.

        Autoilu antaa perspektiiviä miltä homma näyttää tuulilasin takaa, muistan sen myös pyöräillessä ja sovitan ajonopeuteni turvalliseksi saapuessani risteysalueelle.

        Mukavaa pyöräilyä kaikille fiksuille lajitovereille.


    • Anonyymi

      Autoilijan virhe olla väistämättä, vaikka on väistämisvelvollinen. Pyöräilijän virhe kielenkäyttö. Kolarin sattuessa autoilija maksaa rikkoessaan liikennesääntöjä.

      • Anonyymi

        Autoilija tekee rikkeen koska trikoopelle tulee risteykseen odottamattoman kovaa vauhtia, esim. 40km/h.
        Yleensä pyöräilijät ajavat hiljempaa, yleinen tieliikenne taajamassa ei ole oikea paikka treenata kilpapyöräilyä.

        Autoilja sitten ajaa eteen vaikka kärkikolmion takaa, trikoopelle ajaa tahallaan kylkeen, jarruttaen kuitenkin sen verran että ei loukkaa itseään ja on muka oikeassa.
        Tahallinen kolarin ajaja on aina syyllinen.
        Valitettavasti tuolla asenteella varustettuja mänttejä löytyy liikenteestä jokaisesta ajoneuvoryhmästä.

        Mutta tahallaan eteen kaahaava trikoopelle on kieltämättä itselleen vaaraksi, se on peruste laittaa ihminen tahdonvastaiselle tarkkailujaksolle suljettuun laitokseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilija tekee rikkeen koska trikoopelle tulee risteykseen odottamattoman kovaa vauhtia, esim. 40km/h.
        Yleensä pyöräilijät ajavat hiljempaa, yleinen tieliikenne taajamassa ei ole oikea paikka treenata kilpapyöräilyä.

        Autoilja sitten ajaa eteen vaikka kärkikolmion takaa, trikoopelle ajaa tahallaan kylkeen, jarruttaen kuitenkin sen verran että ei loukkaa itseään ja on muka oikeassa.
        Tahallinen kolarin ajaja on aina syyllinen.
        Valitettavasti tuolla asenteella varustettuja mänttejä löytyy liikenteestä jokaisesta ajoneuvoryhmästä.

        Mutta tahallaan eteen kaahaava trikoopelle on kieltämättä itselleen vaaraksi, se on peruste laittaa ihminen tahdonvastaiselle tarkkailujaksolle suljettuun laitokseen.

        Autoilija tekee yhdellä videolla ainakin rikkeen kun ei pysähdy stop merkin kohdalle.

        Pyöräilijöitä koskee sama nopeusrajoitus kuin ajoradalla on. Se on sitten eri asia jos se ei aina ole tilanteeseen sopiva nopeus, eli sopiva tilannenopeus. Autoilijoiden pitää osata katsoa myös kevyenliikenteen väylän liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilija tekee rikkeen koska trikoopelle tulee risteykseen odottamattoman kovaa vauhtia, esim. 40km/h.
        Yleensä pyöräilijät ajavat hiljempaa, yleinen tieliikenne taajamassa ei ole oikea paikka treenata kilpapyöräilyä.

        Autoilja sitten ajaa eteen vaikka kärkikolmion takaa, trikoopelle ajaa tahallaan kylkeen, jarruttaen kuitenkin sen verran että ei loukkaa itseään ja on muka oikeassa.
        Tahallinen kolarin ajaja on aina syyllinen.
        Valitettavasti tuolla asenteella varustettuja mänttejä löytyy liikenteestä jokaisesta ajoneuvoryhmästä.

        Mutta tahallaan eteen kaahaava trikoopelle on kieltämättä itselleen vaaraksi, se on peruste laittaa ihminen tahdonvastaiselle tarkkailujaksolle suljettuun laitokseen.

        Näin se menee, mieti jos moottoripyörä ajaa 300km/h (jos se vaikka sallitaan), ajat autolla risteykseen missä on väistämisvelvollisuus, hiljennät risteykseen. Moottoripyörä voi näyttää olevan kaukana ja saattaa näyttää että tulee 80km/h, mutta onkin muutamassa sekunnissa kyljessä pox! Koska vauhtia on tosi vaikea arvioida jos se on kova pyöräilijällä ja mitä yleensä olettaa siinä tiellä olevan yleinen kulkunopeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilija tekee rikkeen koska trikoopelle tulee risteykseen odottamattoman kovaa vauhtia, esim. 40km/h.
        Yleensä pyöräilijät ajavat hiljempaa, yleinen tieliikenne taajamassa ei ole oikea paikka treenata kilpapyöräilyä.

        Autoilja sitten ajaa eteen vaikka kärkikolmion takaa, trikoopelle ajaa tahallaan kylkeen, jarruttaen kuitenkin sen verran että ei loukkaa itseään ja on muka oikeassa.
        Tahallinen kolarin ajaja on aina syyllinen.
        Valitettavasti tuolla asenteella varustettuja mänttejä löytyy liikenteestä jokaisesta ajoneuvoryhmästä.

        Mutta tahallaan eteen kaahaava trikoopelle on kieltämättä itselleen vaaraksi, se on peruste laittaa ihminen tahdonvastaiselle tarkkailujaksolle suljettuun laitokseen.

        Autoilijan ja pyöräilijän tulee saapua risteykseen sellaista vauhtia että kerkiää havaita toisista suunnista tulevat kulkuneuvot. Pyöräilijä kerkisi havaita ja pysähtyä. Autoilija ei. Pyöräilijällä oli etuajo-oikeus. Autoilijalla ei.

        Yksinkertaista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijan ja pyöräilijän tulee saapua risteykseen sellaista vauhtia että kerkiää havaita toisista suunnista tulevat kulkuneuvot. Pyöräilijä kerkisi havaita ja pysähtyä. Autoilija ei. Pyöräilijällä oli etuajo-oikeus. Autoilijalla ei.

        Yksinkertaista

        Jatkossa en hiljennä ollenkaan kun näen trikoopellen ajavan taajama-alueella 40-50km/h.,
        menkää tollot pikatienvarteen kaahaamaan.


    • Anonyymi

      Parempi ajaa armeijan tummanvihreällä pyörällä ja tarakalla laatikko jossa on merkit: varo! rähähteitä!

    • Anonyymi

      Kuin Uuno Turhapuro armeijassa, kuljetampa tässä hehheh, vähän kranaatteja vääpeleille, testiammuksia vain, mutta ei kannata törmäille, joo kapteenille menee myös osa, näin pikalähettinä nyt toimin...

    • Anonyymi

      Poliisillakaan ei tunnu olevan mielenkiintoa puuttua noiden dorgien toilailuihin, jotkut ajavat pienten lastensakin kanssa ja opettavat eteenhyökkäilyn oikeaksi tavaksi käyttäytyä liikenteessä, pitäisi olla peruste lastensuojelun asiakkuudelle.

      • Anonyymi

        Autoiljaako tarkoitat joka ajoi eteen pysähtymättä STOP merkin kohdalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoiljaako tarkoitat joka ajoi eteen pysähtymättä STOP merkin kohdalla?

        Älä aja pyörällä viitäkymmpiä taajamassa, se ei näy päivällä vaikka siinä olisi valo.


    • Anonyymi

      Poliisi pysäyttelee vain autoilijoita, autoilija on lainsuojaton lypsylehmä.

      Kenttäpoliisiksi hakeutuu usein epäsosiaalinen päällehuutava sosiopaatti,
      puolet porukasta hoidon tarpeessa.

    • Anonyymi

      Jos joku aikuinen ajaa autoni alle, en sääli pätkääkään. Jos lapsi jää niin se on sen takia että lapsi ei ymmärrä että sattuu joka kerta vaikka kuinka oikeassa olisi.
      Niin ja tämä Herttoniemen onnettomuus jossa nainen ajoi kuorma-auton alle, se nainen oli varmasti pitkän aikaa ajanut ihan riskillä polkupyörää, kuten useimmat pyöräilijät ....

      • Anonyymi

        Näitä joonaksia on myös autojen ratissa, todella vaarallista touhua. Ei kestä pitkään kun joonas törmää lapseen jonka olisi pitänyt väistää joonasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä joonaksia on myös autojen ratissa, todella vaarallista touhua. Ei kestä pitkään kun joonas törmää lapseen jonka olisi pitänyt väistää joonasta.

        Siinä kaksi lasta osuu toisiinsa


    • Anonyymi

      Mielestäni olisi aiheellista käydä keskustelua siitä, miksi ns ”kilpapyöräilijät” tulevat urheilemaan ja treenaamaan julkisille ajoväylille.

      Ei crossfittaajatkaan tee kyykkyjä maantiellä tai sulkapallon pelaajat lätki palloa liikenneympyrässä tai kilpa-autoilijat kiihdyttele liikenteen joukossa.

      Liikenne on lähtökohtaisesti aina vaarallista kulkuneuvosta liikkumatta, ja riski kasvaa aina kun yhtälöön lisätään lisää kulkuneuvoja, varsinkin jos ne liikkuvat eri nopeudella kuin muu liikenne tai ovat hankalasti havaittavia. Mielestäni on täysin hyväksyttävää että liikenteen kokonaisriski kasvaa koska henkilö X lähtee pyörällä ajamaan kauppaan, töihin, naapurikaupunkiin tms, koska silloin liikkumiselle on joku tarve ja liikennettä sen takia mihin se on suunniteltu eli pääsemään paikasta A paikkaan B.

      Sen sijaan en pysty ymmärtämään miksi jotkut katsovat oikeudekseen lähteä liikenteeseen urheilemaan. Siinä että oman kuntoilutreeninsä takia ruuhkauttaa liikennettä, hankaloittaa muiden matkantekoa ja lisää kaikkien onnettomuusriskiä kulminoituu hienosti minä-keskeinen ajattelu.

      Liikenne ei ole oikea paikka urheilla.

      • Anonyymi

        Totta. Tieliikennelaissa on velvoite ajaa sopivalla nopeudella tilanteisiin nähden. Sopiva tilannenopeus pitää sovittaa myös väylään jolla liikutaan, eli videolla kevyenliikenteen väylään sopivaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta. Tieliikennelaissa on velvoite ajaa sopivalla nopeudella tilanteisiin nähden. Sopiva tilannenopeus pitää sovittaa myös väylään jolla liikutaan, eli videolla kevyenliikenteen väylään sopivaksi.

        Nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet, lukee laissa.


    • Anonyymi

      Näin on ,k y ll ä kiakkien pitäänoudataa varovsisuutta.
      Iyse yritän kyllä väistää aina pyöräilijää mutta joskuse tulee niin kovaa eteen tai kotenkin himsamaton.
      Lisäksi aina ei auto ole väistämisvelvollinen jos pörä tule keskelle risteystä ja au y o ajaa suraan.
      Kerran yksi tuli potkin kun en väistäny t.

    • Anonyymi

      Ei olisi tarve tuollaisille videoille jos porukka osaisi liikennesäännöt ja toimisi niiden mukaan. Tuon kaltaisia tilanteita tulee lähes joka päivä työmatkallani kun fillaroin. Jos huutaisin jokaisesta kerrasta niin menettäisin ääneni.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kyllä ja ajoissa jos ei metalliratsusta löydy jarruja löytyy äkkijarru.

    • Anonyymi

      Olette oikeassa, liiasta vauhdista huomauttaneet. Autoilijan on ehdottomasti sovitettava vauhti sellaiseksi että kerkiää kolmion takaa tullessaan väistää etuoikeutetut tiellä liikkujat. Autoilijan vauhti tulee olla sen mukainen että kerkiää väistää jos toisella on etuajooikeus. Pyöräilijä kerkisi pysäyttää ennen törmäystä kolmion takaa tulleeseen autoon, joten pyöräilijän vauhti oli tilanteeseen nähden sopiva. Kuten jokaisessa videossa.

      Etuajo-oikeus
      Pyöräilyä koskevat risteyssäännöt uudistettiin vuonna 1997. Valitettavasti uudistettuja sääntöjä ei ole vielä opittu oikein. Osa autoilijoista luulee, että autolla on aina etuajo-oikeus pyöräilijään nähden - näin ei kuitenkaan aina ole. [

    • Anonyymi

      Videolla autoilija rikkoo tieliikenne lakia.

      1. Kärkikolmion tai stop-merkin takaa tuleva väistää sekä oikealta että vasemmalta tulevia. Stop-merkin eteen on lisäksi pysähdyttävä. Tässä risteystilanteessa autoilijan pitää siis väistää pyöräilijää, koska autoilija tulee kolmion takaa. Myös pyöräilijä on väistämisvelvollinen mikäli pyöräilijä tulee kärkikolmion tai stop-merkin takaa. Huom! Joissain risteyksissä väistämisvelvollisuutta osoittava liikennemerkki on vasta suojatien jälkeen, jolloin pyöräilijän on väistettävä muuta liikennettä.

      2. Kääntyvän auton on aina väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Risteävä tie on se, jolle käännytään. Kenenkään eteen ei siis saa kääntyä. Tässä risteystilanteessa autoilijan on väistettävä pyöräilijää, koska autoilija kääntyy oikealle.

      Pyöräilijä rikkoo ainoastaan hyvien tapojen noudattamista huutamalla.

      • Anonyymi

        Liikenne ei ole mikään suorituspaikka, ei pyöräilyvelodromi eikä "tour de france". Siellä pitää liikkua turvallisesti rauhaisasti ja sovussa. Tämä koskee kuitenkin kaikkia liikenteessä, oli sitten alla ajoneuvo tai olisi liikkeellä vain kävellen, eikä pelkästään pyöräilijöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenne ei ole mikään suorituspaikka, ei pyöräilyvelodromi eikä "tour de france". Siellä pitää liikkua turvallisesti rauhaisasti ja sovussa. Tämä koskee kuitenkin kaikkia liikenteessä, oli sitten alla ajoneuvo tai olisi liikkeellä vain kävellen, eikä pelkästään pyöräilijöitä.

        MInä saan ajaa pyörällä täysiä, autoilijan kuuluu aina väistää tai tulee pipi nenuun.


    • Anonyymi

      Miksi ajoneuvoveroa ei kerätä pyöräilijäiltä, jos näillä on samat oikeudet?

      • Anonyymi

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee yleisellä tasolla samat velvollisuudet (ja oikeudet). Eroja tosin on. Kannattaa tutustua tieliikennelakiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörä on ajoneuvo ja sitä koskee yleisellä tasolla samat velvollisuudet (ja oikeudet). Eroja tosin on. Kannattaa tutustua tieliikennelakiin.

        Ymmärsitkö kysymyksen? Miksi näiltä ei kertä ajoneuvoveroa? Kaikki muutkin maksavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsitkö kysymyksen? Miksi näiltä ei kertä ajoneuvoveroa? Kaikki muutkin maksavat.

        Ajoneuvoverot taitaa olla enimmäkseen kulutukseen, saatuttamiseen kohtistuneita veroja. Ei kai ne pyörät kuluta ja saastuta. Tosin ajoneuvovero peritään vaikket ajaisi lainkaan, joten se määräytyy väärin perustein autoillakin.


    • Anonyymi

      Jos autollakulkijalla on asenteena, ettei hänen tarvitse väistää kevyttäliikennettä, niin ehdottamasti tuollaiset videot ovat oikein. Vain siten käsitys liikennesäännöistä voi valaista myös niitä asennevammaisia.

    • Anonyymi

      Mikään ei niin ´ituta kuin paksuperseinen akka pyöräilykypärä päässä
      jalkakäytävällä joka soittaa kelloa, että häntä pitäisi väistää.
      Jos ei uskalla ajaa ajoradalla niin jalkakäytävällä pitää taluttaa sitä pyörää vaikka k*rpä päässä!

      • Anonyymi

        Näin on, tosin "Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa." Pitää olla erityiset syyt jotka lähes pakottavat eikä siitä saa aiheutua haittaa tai vaaraa.

        Myös vähän niin kuin toisin päin on myös sallittua, eli: "Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."


    • Anonyymi

      Spandex kaahajat ovat pelottavinta liikenteessä. Onneksi ajan hienolla autolla, niin en koskaan jää kakkoseksi.

    • Anonyymi

      Muistopuheessa sit kehutaan miten innokas pyöräilijä oli.

    • Anonyymi

      Siinä sitten kadulla kyljellään maatessaan ja pääkoppa rotvalliin lyötynä varmasti lohduttaa että oli kuitenkin oikeassa.

    • Anonyymi

      Autoilijaa ei nyt kiristä pipo vaan housujen vyö. Olisiko aika pienentää pikkasen sitä vatsaa tai löysätä vyötä. Pyöräily auttaa ja vaimokin tykkää. ;-)

      • Anonyymi

        Kun risteysalueella on pyörätiellä muutama lasipullo rikottuna niin se lisää pyöräilijöiden turvallisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun risteysalueella on pyörätiellä muutama lasipullo rikottuna niin se lisää pyöräilijöiden turvallisuutta.

        Löysää mielummin sitä vyötä ennen kuin alat pulloja rikkoon.


    • Anonyymi

      Vähän ärsyttävä tyyppi. Ihan tahallaan hakee tuollaisia tilanteita. Miksi pitää kiroilla? Ja jää vielä nolosti huutelemaan perään.

      Aatteeltaan ehkä vasuri. Hänellä oli linkkejä Israel-vastaiselle Finwatchin sivulle, joka tuomitsee siirtokunnat.

    • Anonyymi

      No tietenkin pyöräilijänkin pitäisi liittymään tullessa vähän katsella ympäriinsä ja varoa, eli en suosittele tuon Joonkasen ajotyyliä. Mutta kyllä se valitettava totuus on että hämmästyttävän moni autoilija ei tunne väistämissääntöjä esimerkiksi kiertoliittymässä. Luullaan että kevyt liikenne on väistämisvelvollinen liittymästä poistuttaessa näin ei ole, autoilija väistää aina poistuessaan kiertoliittymästä.

    • Anonyymi

      Ahaa, täälläkin ollaan huomattu tuo antifasistifillaroija ja hänen edesottamuksensa. Olen minäkin trikoopelle, mutta en käyttäydy tuolla tavalla. Taajamassa ei poljeta tuhatta ja sataa kevliltä risteyksiin. Olen mielummin hengissä kuin oikeassa.

      • Anonyymi

        Ensimmäinen aikuinen pyöräilijä ilmoittautui


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensimmäinen aikuinen pyöräilijä ilmoittautui

        Aikuisen autoilijan löytäminen onkin huomattavasti vaikeampaa. Jos löytyisi aikuinen autoilija niin voisivat aloittaa kahdestaan paneelikeskustelun.


      • Anonyymi

        Kuulut siis siihen ryhmään joka jää järkensä ansiosta evoluutiossa eloon.


    • Anonyymi

      Väistän sovinnolla säännöistä välittämättömiä idioottiautoilijoita. Minua ei rullatuolissa paljon lohduta, 'vittu olin kuitenkin oikeassa'.

      • Anonyymi

        Väistän aina lasta, aikuinen saa jäädä alle jos tulee fillarilla kolmion takaa


    • Anonyymi

      Olen nähnyt kaksii tämän tyyppistä tilannetta, missä pyöräilijä huitoo ja huutaa pyörinensä keskellä ajorataa autolle muka opadtaen liikennesääntöjä.
      Ekakerta noin kuukausi sitten ja nyt tällä viikolla. Eka oli nainen ja toinen kamikatsefillarimies. Näin Turussa.

    • Anonyymi

      Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus koskee ihan kaikkia tienkäyttäjiä, myös pyöräilijöitä ja lisäksi myös jalankulkijoita. Enemmän tuossa on kyse siitä, ettei pyöräilijä ole sovittanut vauhtiaan tilanteisiin sopivaksi.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      177
      3588
    2. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      726
      2660
    3. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      54
      2496
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      146
      2351
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      67
      2016
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      304
      1914
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1431
    8. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      21
      1383
    9. Minulta loppuu aika

      Halusin olla täydellinen. Nyt näyttää siltä että viimeinen kiristys jää puolitiehen, sillä h-hetki on jo ihan kohta käsi
      Ikävä
      38
      1357
    10. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1265
    Aihe