...vai mitäs nää nyt olikaan...
Voisko joku kerrata pikapikaa, miten seuraava yhtälö ratkeaisi.
50=20e^(-t/T)-15e^(-d/T)
missä e=Neperin luku,
t, d ja T satunnaisia arvoja
Miten em. yhtälön ratkaiseminen erosi tästä:
50=e^(-t/T)
=> ln50=-t/T
Luonnolliset logaritmit
8
755
Vastaukset
- Hyvä froga
Kun lyöydät vastauksen,ni kerro mullekin..
- jake
Aivan, miten ratkaistaan yhtälö, jossa ei ole tuntemattomia muuttujia?
- Tomps
jake kirjoitti:
Aivan, miten ratkaistaan yhtälö, jossa ei ole tuntemattomia muuttujia?
Oon vissiin tyhmempi kuin luulinkaan, kun en tajua, mitä syytä on vinoilla tuosta mun kysymyksestä. Toi kysymyksen kaava nyt oli vaan suuntaa antava, se kaava, joka mun pitäis ratkaista sisältää tuntemattomia muuttujia, mutta en jaksanut sitä tänne alkaa kirjoittaa ja selittään jokaista tekijää. Periaatteet tän tyylisissä laskuissa on päässy aika hyvin unohtumaan, joten yritin kysellä vähän sellaista yleisohjetta. Muistelisin esimerkiksi jotain sellaista, että ln(x-y) on sama kuin ln(x/y) - tai jotain ton kaltasuuksia. Että kun ei noitakaan muista, niin yritin kysyä sellaisilta, jotka muistais. Kiitos viisastelustasi.
- neuvoja
Tomps kirjoitti:
Oon vissiin tyhmempi kuin luulinkaan, kun en tajua, mitä syytä on vinoilla tuosta mun kysymyksestä. Toi kysymyksen kaava nyt oli vaan suuntaa antava, se kaava, joka mun pitäis ratkaista sisältää tuntemattomia muuttujia, mutta en jaksanut sitä tänne alkaa kirjoittaa ja selittään jokaista tekijää. Periaatteet tän tyylisissä laskuissa on päässy aika hyvin unohtumaan, joten yritin kysellä vähän sellaista yleisohjetta. Muistelisin esimerkiksi jotain sellaista, että ln(x-y) on sama kuin ln(x/y) - tai jotain ton kaltasuuksia. Että kun ei noitakaan muista, niin yritin kysyä sellaisilta, jotka muistais. Kiitos viisastelustasi.
Ajattele niitä asioita itse, ja jos sekään ei auta, avaa kirja ja katso sieltä. Siis eihän ln(x-y) voi olla ln(x/y), silloinhan x-y olisi x/y, ja eihän tuo nyt päde yleisesti.
ln(x/y) on (ln x) - (ln y) - Tomps
neuvoja kirjoitti:
Ajattele niitä asioita itse, ja jos sekään ei auta, avaa kirja ja katso sieltä. Siis eihän ln(x-y) voi olla ln(x/y), silloinhan x-y olisi x/y, ja eihän tuo nyt päde yleisesti.
ln(x/y) on (ln x) - (ln y)...tai joku sellanen sananlasku oli mun nuoruudessani. Ihmetyttää tollanen ylimielisyys, että ei voi vastata ihmisittäin, kun kysytään. Onko se niin vaikeeta tajuta, ettei yhtä pikku detaljia varten viittis alkaa opiskelemaan koko aihetta uudelleen - koska asian tajuaminen sen vaatisi. Pelkkää tulosta etsiessä on mun mielestä ainakin soveliasta kysyä asiantuntijoilta. En mää ole täällä oppimassa tämän asian tiimoilta.
Äh...
- ohoh
50=20e^(-t/T)-15e^(-d/T)
50 15e^(-d/T)=20e^(-t/T)
=>
ln(50 15e^(-d/T)) = ln(20) (-t/T)
=> ...- Tomps
Tossa kaavassa on T tuntematon ja se pitäis selvittää. Ei vielä tosta meikäläisen taidolla kyllä ratkea.
Tomps kirjoitti:
Tossa kaavassa on T tuntematon ja se pitäis selvittää. Ei vielä tosta meikäläisen taidolla kyllä ratkea.
Yhtälöiden ratkaisussa auttaa yleensä merkittävästi, jos jo alussa tietää, minkä muuttujan suhteen ratkaisua etsitään.
Sama pätee myös neuvojen antamiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860
Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli439568"Mä elän vieläkin"
Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn574197Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?
Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.614034Pate Mustajärvi on kuollut
Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html1352757Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman
Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi1102565Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen
Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji1552360Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan
Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on271997Miten ikinä kelpaisin sulle
Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait201751Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää
Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.331507- 711327