Aihe

Ajoasento - Vaarifillari vs. MTB

Anonyymi

Aikoinaan vaihteettomissa pystyfillareissa sai polkuvoimaa puristamalla / vetämällä tangosta polkuponnistaessaan ja tuossa rutistuksessa vatsalihakset tekivät aika paljon duunia jalkojen lisäksi.

Mutta nyttemmin suunnilleen kaikessa ajossa käytetyissä MTB-fillareissa ja ajoasennoltaan "apinapyörissä" paino makaa varsin paljon käsillä, eikä sillä saa tuota aimepaa teho-kolminaisuutta aikaan, kädet, vatsalihakset ja jalat.

Pitäisikin koeajaa piiiitkästä aikaa jokin vanha vaarifillari, josko muistot siitä palaisi.

Käynytkin mielessä ajatus huomaamattomasta kombosta, tikkiin fiksatusta vanhahkosta vaarifillarista johon ruuvaisi laadukkaat osat, jos ne siihen vain ituisivat ;-)

60

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oletko miettinyt sitä, että sille minkä malliseksi polkupyörien ajoasennot ovat aikojen kuluessa muokkaantuneet on omat syynsä, sillä miten ihmiskeho missäkin asennossa kykenee tuottamaan vaikkapa polkupyörän polkimiin kohdistuvaa voimaa on isot erot.

      Ja jos muistelet aikoja kun nuo "vaarifillarit" olivat uusia, niin ei niillä silloinkaan niillä mitään "kilpa-ajoja" ajettu. Nopeaan maantiajoon taikka varsinaiseen kilpa-ajoon tarkoitettujen polkupyörien geometria on muuttunut yllättävän vähän vaikkapa viimeiseen noin 80vuoteen.

      • Anonyymi

        Niin, kommentoin ihan omasta ns. empiirisestä kokemuksesta käsin.

        Noilla MTB "apinapyörillä" en saa aikaan vastaavaa rutistusta ja poljinvoimaa vatsalihaksikin apuna käyttäen kuin vaarifillarilla.

        Niissä myös niska asettuu melko luonnottaman epäergonomiseen asentoon, varsinkin jos ajatellaan arkista urbaania ympäristöä, missä ne ovat useinkin yleispyörän tapaan käytössä.

        Kilpapyöristä ei ole kokemusta, mutta niissä ollaan aerodynamisessa sikiöasennossa kummarassa ahteri ylhäällä ja pää matalalla, sekä haettaneen sitä rutistusvoimaakin alhaalla olevista kippurakahvoista ja onhan niissä usein ne 'häränsarvetkin' ylempänä . Tarvitsee myös vahvan ja terveen selän.

        Ps. Skidinä kun vatsavaivojen vuoksi menin koulun teveydenhuoltajan pakeille, oli nuori nainen, niin tunnustellessaan hän luuli että feikkaan ja rutistan vatsalihaksia ja pyysi rentouttamaan. Kun keroin olevani rentona, niin ei uskonut kunnes rutistin vatsalihaksia. Ihmetteli kysyen miten skidillä voi olla noin vahvat vatsalihakset kuin aikuisella urheilijalla. Kerroin ajelevani paljon fillarilla pitkin maita ja mantuja.

        Olisipa vatsalihakset edelleen samassa iskussa, täytynee hommata vaihteeton vaarifillari ;-)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kommentoin ihan omasta ns. empiirisestä kokemuksesta käsin.

        Noilla MTB "apinapyörillä" en saa aikaan vastaavaa rutistusta ja poljinvoimaa vatsalihaksikin apuna käyttäen kuin vaarifillarilla.

        Niissä myös niska asettuu melko luonnottaman epäergonomiseen asentoon, varsinkin jos ajatellaan arkista urbaania ympäristöä, missä ne ovat useinkin yleispyörän tapaan käytössä.

        Kilpapyöristä ei ole kokemusta, mutta niissä ollaan aerodynamisessa sikiöasennossa kummarassa ahteri ylhäällä ja pää matalalla, sekä haettaneen sitä rutistusvoimaakin alhaalla olevista kippurakahvoista ja onhan niissä usein ne 'häränsarvetkin' ylempänä . Tarvitsee myös vahvan ja terveen selän.

        Ps. Skidinä kun vatsavaivojen vuoksi menin koulun teveydenhuoltajan pakeille, oli nuori nainen, niin tunnustellessaan hän luuli että feikkaan ja rutistan vatsalihaksia ja pyysi rentouttamaan. Kun keroin olevani rentona, niin ei uskonut kunnes rutistin vatsalihaksia. Ihmetteli kysyen miten skidillä voi olla noin vahvat vatsalihakset kuin aikuisella urheilijalla. Kerroin ajelevani paljon fillarilla pitkin maita ja mantuja.

        Olisipa vatsalihakset edelleen samassa iskussa, täytynee hommata vaihteeton vaarifillari ;-)

        Niin, varmastikkin tuolainen vanha "vaarifillari" voi olla tehokaskin kuntolaite, mutta tehokas polkupyörä se ei kuitenkaan ole.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Niin, varmastikkin tuolainen vanha "vaarifillari" voi olla tehokaskin kuntolaite, mutta tehokas polkupyörä se ei kuitenkaan ole.

        "Niin, varmastikkin tuolainen vanha "vaarifillari" voi olla tehokaskin kuntolaite, mutta tehokas polkupyörä se ei kuitenkaan ole."

        Niin, nyt oli kyse ajoasennosta, MTB "apinapyörä" vs. vaarifillari ja siitä millaisen poljinvoiman noilla geometreillä saa aikaan.

        MTB:lla on tunne polkevansa enempi alaspäin vertikaaliin samalla kun painoa on paljon käsillä _vs_ varifillari jossa on fiilis polkevansa hieman enempi etenpäin.

        En ole katsellut geometriakuvia päällekkäin, mutta vahva fiilis että vaarifillarissa olisi hieman enempi taakse kalteva satulan pystyputki ja siksi poljinkeskiö hieman edempänä (?), josta se tunne enempi eteenpäin suuntautuvasta poljinvimasta. Siten pystyasento ja stonga ylempänä, josta saa sitä kolmoisvoimaa ponnistukseen, kädet, vatsalihakset ja jalat.

        Mitä 'tehokkaaseen polkupyörään' tulee, niin kuulisin mieluusti sen määritelmän tässä avauksen viitekehyksessä.


    • Anonyymi

      Pystyfillari on tehokas vaan aiheuttamaan peppukipua.

      • Anonyymi

        "Pystyfillari on tehokas vaan aiheuttamaan peppukipua."

        Tuo saattaa olla ko. henkilölle sopimattoman ensiasennussatulan tuottama olotila, siis ajotila tai sitten virheellinen fillarin koko tai virheellinen ajoasennon ja satulan asennon säätö ... näin olettaisin, sillä peffakivuista ei ole muistikuvaa vuonna yksi ja kaksi kun vaarifillarilla ajoin paljon pitkin maita ja mantuja, ympäri vuoden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pystyfillari on tehokas vaan aiheuttamaan peppukipua."

        Tuo saattaa olla ko. henkilölle sopimattoman ensiasennussatulan tuottama olotila, siis ajotila tai sitten virheellinen fillarin koko tai virheellinen ajoasennon ja satulan asennon säätö ... näin olettaisin, sillä peffakivuista ei ole muistikuvaa vuonna yksi ja kaksi kun vaarifillarilla ajoin paljon pitkin maita ja mantuja, ympäri vuoden.

        Pystyfillarilla kuskin koko paino on takapuolen päällä. Fysiikanlakeja et pysty uusiksi selittelemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pystyfillarilla kuskin koko paino on takapuolen päällä. Fysiikanlakeja et pysty uusiksi selittelemään.

        "Pystyfillarilla kuskin koko paino on takapuolen päällä. Fysiikanlakeja et pysty uusiksi selittelemään."

        Reippasti leveäpi satula jakaa painon paremmin istuinluille ja ylikin, itselläni ei aikoinaan tuollaista ongelmaa ole ollut.

        Mutta apinafillareiden viivasatuloista on huonompaa kokemusta, vaikka olen koettanut laittaa ne optimaaleilla säädöillä. Yhdistelmä viivasatula ja apina-asento, jossa satula painaa vahvasti myös välilihaan, vaikka se olisikin mitoitettu istuinluihin nähden sopivaksi ja sen nokka sopivassa asennossa. Tietty apinafillarissakin tulee satula koettaa säätää niin, että paino on istuinluilla.


    • Anonyymi

      Käppyräsarvisissa vasta vatsa vatsalihaksia tarvitaankin koska niillä keinoin pyritään estämään painoa painamasta yksinomaan käsille. Niinpä oikeaoppinen apina-asento onkin sangen kevyesti käsille käypä.

      • Anonyymi

        "Käppyräsarvisissa vasta vatsa vatsalihaksia tarvitaankin koska niillä keinoin pyritään estämään painoa painamasta yksinomaan käsille."

        Niin, eli tulisi olla krampinomaisesti melkoisen luonnottamassa asennossa, ahteri ylhäällä, pää ja kädet alhaalla ja sitten jatkuva aivan pirunmoinen rutistus jotta paono ei siirtyisi käsille.

        Hieno asetelma urbaanissa ympäristössä melkoisen luonnottomine niskan asentoineen, kun ajattelee miten trendin omaisesti kaikkialle lanseeratut "apinapyörät" ovat suurelta osin korvanneet rennot pystypyörät ... mutta aivan samassa city-käytössä.

        "Niinpä oikeaoppinen apina-asento onkin sangen kevyesti käsille käypä."

        Tuohon fyysiseen hurmokseen en ole vielä taipunut, ehkä vain olen vääräoppinen tuolle fillarityypille .... puhumattakaan urbaaissa ympäristössä, jossa usein tulee taivuttaa päätä myös takaviistoon nähdäkseen, niskanikamat kovilla ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Käppyräsarvisissa vasta vatsa vatsalihaksia tarvitaankin koska niillä keinoin pyritään estämään painoa painamasta yksinomaan käsille."

        Niin, eli tulisi olla krampinomaisesti melkoisen luonnottamassa asennossa, ahteri ylhäällä, pää ja kädet alhaalla ja sitten jatkuva aivan pirunmoinen rutistus jotta paono ei siirtyisi käsille.

        Hieno asetelma urbaanissa ympäristössä melkoisen luonnottomine niskan asentoineen, kun ajattelee miten trendin omaisesti kaikkialle lanseeratut "apinapyörät" ovat suurelta osin korvanneet rennot pystypyörät ... mutta aivan samassa city-käytössä.

        "Niinpä oikeaoppinen apina-asento onkin sangen kevyesti käsille käypä."

        Tuohon fyysiseen hurmokseen en ole vielä taipunut, ehkä vain olen vääräoppinen tuolle fillarityypille .... puhumattakaan urbaaissa ympäristössä, jossa usein tulee taivuttaa päätä myös takaviistoon nähdäkseen, niskanikamat kovilla ;-)

        Ahteri on kuskilla pyörätyypistä riippumatta aina samalla korkeudella. Se säädetään aivan samalla tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahteri on kuskilla pyörätyypistä riippumatta aina samalla korkeudella. Se säädetään aivan samalla tavalla.

        "Ahteri on kuskilla pyörätyypistä riippumatta aina samalla korkeudella."

        Tuosta perusasiasta huolimatta ajoasento on aivan toinen pyörätyypin rungon geometriasta riippuen ja siksi se ahterikin asettuu satulalle hieman eri tavalla.


    • Anonyymi

      Ajoasento on yksilöllistä aivan kuten sopiva satula. Toiset tykkää yhdestä ja toiset toisesta. Sanoisin että mahdollisimman tasapainoinen ajoasento on paras. Ei liian pysty mutta ei liian makaavakaan.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        "Sanoisin että mahdollisimman tasapainoinen ajoasento on paras. Ei liian pysty mutta ei liian makaavakaan."

        Fillarin geometria sen määrittelee tyyliin, MTB vs vaarifillari ym. eri runkogeometriat.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sanoisin että mahdollisimman tasapainoinen ajoasento on paras. Ei liian pysty mutta ei liian makaavakaan."

        Fillarin geometria sen määrittelee tyyliin, MTB vs vaarifillari ym. eri runkogeometriat.

        Vaarifillarilla ei saa tasapainoista ajoasentoa. Niissä ajoasento on aina pysty ja peppukipua aiheuttava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaarifillarilla ei saa tasapainoista ajoasentoa. Niissä ajoasento on aina pysty ja peppukipua aiheuttava.

        "Vaarifillarilla ei saa tasapainoista ajoasentoa. Niissä ajoasento on aina pysty ja peppukipua aiheuttava."

        Kannattaa muistaa laittaa se satula paikalleen, niin helpottaa kummasti ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Pyörän oikea koko ja ajoasento käyvät käsi kädessä. "

        Näin, mutta ne fillareiden erilaiset runkogeometriat määrittelevät sen ajoasennon.

        MTB "apinafillarin" oikea ajoasento on erilainen kuin vaarifillarin vastaava.

        Toki runkogeometria vaikuttaa, mutta monesti satulan vaakasijainnilla ja ohjainkannattimen pituudella voidaan vaikuttaa ajoasentoon jonkun verran. Ei tosin niilläkään mitään ihmeitä saada aikaan mutta vähän säätöä kuitenkin.


    • Anonyymi

      Ihan mutulla olettaisin MTB-apinafillarin ajoasennon painavan enempi eturauhasen tienoota, vaikka satulageometria olisikin kuosissa (?).

      Vaarifillari ja leveäpi satula aiheuttanee vähemmä painetta tuolle alueelle.

      Mutta fillari kuin fillari, niin halkiosatula pienentänee painetta eturauhaselle.

      Ps. Paljon istumatyötä, esim. 'toimistoilevilla' miehillä olisi hyvä olla tuoli, joka vähnetää painetta välilihan alueella.

      *

      "Runsaan pyöräilyn ja eturauhassyövän välillä löytyi yhteys tuoreessa tutkimuksessa."

      2014

      - https://www.iltalehti.fi/syopa/a/2014070918476097

      ap

      • Anonyymi

        Vaaripyörällä kuljettajan paino lepää juurikin satulalla aiheuttaen peppukipua. Sitä ongelmaa on pyritty tietenkin kompensoimaan leventämällä satulaa jolloin paino on jakaantunut leveämmälle mutta tästä taas seuraa hietymät sisäreisiin vähän pitemmillä matkoilla.
        Tästä syystä pystypyöriä käytetäänkin lyhyisiin muutaman kilometrin pituisiin siirtymiin, kauppa ja kaupunkipyöränä.


    • Anonyymi

      Mietin aivan samaa kuin aloittaja.

      Minusta tuossa vaarifillarissa oleellista on ajoasento. Yksivaihteinen toimii kun asento on oikea.

      Helkaman jopoissa ja oivassa istuinputki on enempi takakenossa kuin muissa pyörissä. Tämä asento siirtää voiman tuoton etureisiltä enempi pakaroille, takareidelle, selälle ja vatsalle. Nämä lihasryhmät kestää paremmin pitempi kestoista rasitusta kuin etureidet.

      Tommonen asento myös vähentää painetta tonne eturauhaselle ja liikuntana tuommosella ajaminen on minusta vähintään yhtä mielekästä kuin lukkopolkimien kanssa pyörittäminen. Ylämäessä runtataan koko kropalla :)

      Kannattaa kokeilla vaari fillaria jos jalat hapottaa tai eturauhasen alue vaivaa :)

      • Anonyymi

        No jaa, luulin minäkin aikoinani asian olevan noin. Sitten ihmettelin kun ristiselkä kipeytyi jokaisen pitemmän lenkin jäljiltä ja persus oli kuin tulessa. Kippuratanko ratkaisi ongelman. Enää ei selkä jumiudu eikä ohuesta satulasta huolimatta perse säre. Lisäksi tuntuupi mukavalle kun pyörät vievät kevyesti, eikä runkokaan turhia paina. Ällistyttävää miten reisiä ei hapota ja ylämäjetkin painellaan vauhdilla ylös saakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jaa, luulin minäkin aikoinani asian olevan noin. Sitten ihmettelin kun ristiselkä kipeytyi jokaisen pitemmän lenkin jäljiltä ja persus oli kuin tulessa. Kippuratanko ratkaisi ongelman. Enää ei selkä jumiudu eikä ohuesta satulasta huolimatta perse säre. Lisäksi tuntuupi mukavalle kun pyörät vievät kevyesti, eikä runkokaan turhia paina. Ällistyttävää miten reisiä ei hapota ja ylämäjetkin painellaan vauhdilla ylös saakka.

        Jännää miten ihmiset on niin erilaisia :)

        Itsellä taas tuo kippuratangon asento ei tunnu hyvälle. Yritin ihan tosissaan - mutta ei.


      • Anonyymi

        "Helkaman jopoissa ja oivassa istuinputki on enempi takakenossa kuin muissa pyörissä. Tämä asento siirtää voiman tuoton etureisiltä enempi pakaroille, takareidelle, selälle ja vatsalle. Nämä lihasryhmät kestää paremmin pitempi kestoista rasitusta kuin etureidet."

        Aivan samoilla linjoilla ja mielestäni tuo 'huoltaa' ja kehittää kehoa moniuolisemmin.

        Juuri tuosta heitin avoimen mutun vaarifillareiden suhteen ylempänä, koska niissä poljinvomiin tarvittavat lihasryhmät ovat toiset kuin apinafillareissa, sen tuntee jo heti liikkeelle lähtiessään ja melko pienellä lenkillä.

        Avauksessa heitin ajatuksen siitä jos vaarifillariin laittasi suht' laadukkaat vaihteet, vaikka 1x niin pääsisi halutessaan nopeammin, mutta lihastyö jäisi paljon vähäisemmälle.

        Mutta hyvä kun on olemassa erilaisia fillarityyppejä joista jokainen voi valita sen itselleen ja käyttöönsä sopivan ja joillakin on useampikin erilainen malli.

        Pieni kritiikin paikka muotitrendistä kuitenkin sen suteen kun valitaan apinapyörä, joka suurelta osin on kuitenkin vaaripyörä-käytössä, ei ergonomialtaan niinkään se turvallisin urbaanisa ympäristössä, näin tuon apinafillarini omassa käytössä koen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Helkaman jopoissa ja oivassa istuinputki on enempi takakenossa kuin muissa pyörissä. Tämä asento siirtää voiman tuoton etureisiltä enempi pakaroille, takareidelle, selälle ja vatsalle. Nämä lihasryhmät kestää paremmin pitempi kestoista rasitusta kuin etureidet."

        Aivan samoilla linjoilla ja mielestäni tuo 'huoltaa' ja kehittää kehoa moniuolisemmin.

        Juuri tuosta heitin avoimen mutun vaarifillareiden suhteen ylempänä, koska niissä poljinvomiin tarvittavat lihasryhmät ovat toiset kuin apinafillareissa, sen tuntee jo heti liikkeelle lähtiessään ja melko pienellä lenkillä.

        Avauksessa heitin ajatuksen siitä jos vaarifillariin laittasi suht' laadukkaat vaihteet, vaikka 1x niin pääsisi halutessaan nopeammin, mutta lihastyö jäisi paljon vähäisemmälle.

        Mutta hyvä kun on olemassa erilaisia fillarityyppejä joista jokainen voi valita sen itselleen ja käyttöönsä sopivan ja joillakin on useampikin erilainen malli.

        Pieni kritiikin paikka muotitrendistä kuitenkin sen suteen kun valitaan apinapyörä, joka suurelta osin on kuitenkin vaaripyörä-käytössä, ei ergonomialtaan niinkään se turvallisin urbaanisa ympäristössä, näin tuon apinafillarini omassa käytössä koen.

        On se hyvä että Suomi24:n pyöräilyasiantuntija tietää sellaista mitä eivät tiedä erilaisten polkupyörälajien ammattilaiset, taikka vakavammat harrastajat, polkupyörävalmistajista huolimatta. Tai edes vakavammin pidempiä polkupyöräretkiä (muutamasta päivästä viikkoihin) tekevät henkilöt.
        Taikka vaikka katsoo maailman suurkaupungeissa hyvin suosittuja polkupyörälähettejä.

        Kuukaan kyseisistä tahoista ei ilmeisesti ole keksinyt sitä, että tuollainen pysty ajoasento pyörässä on kaikista paras, nopein ja taloudellisin ajoasento, on se kummaa...

        Tai sitten totuus on hieman toisenlainen.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        On se hyvä että Suomi24:n pyöräilyasiantuntija tietää sellaista mitä eivät tiedä erilaisten polkupyörälajien ammattilaiset, taikka vakavammat harrastajat, polkupyörävalmistajista huolimatta. Tai edes vakavammin pidempiä polkupyöräretkiä (muutamasta päivästä viikkoihin) tekevät henkilöt.
        Taikka vaikka katsoo maailman suurkaupungeissa hyvin suosittuja polkupyörälähettejä.

        Kuukaan kyseisistä tahoista ei ilmeisesti ole keksinyt sitä, että tuollainen pysty ajoasento pyörässä on kaikista paras, nopein ja taloudellisin ajoasento, on se kummaa...

        Tai sitten totuus on hieman toisenlainen.

        Totuus löytyy nojapyöristä. Ajoasento ei rasita kroppaa nimeksikään mikä sopii varsinkin sohvaperunoille ja herkkäpyllyisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Helkaman jopoissa ja oivassa istuinputki on enempi takakenossa kuin muissa pyörissä. Tämä asento siirtää voiman tuoton etureisiltä enempi pakaroille, takareidelle, selälle ja vatsalle. Nämä lihasryhmät kestää paremmin pitempi kestoista rasitusta kuin etureidet."

        Aivan samoilla linjoilla ja mielestäni tuo 'huoltaa' ja kehittää kehoa moniuolisemmin.

        Juuri tuosta heitin avoimen mutun vaarifillareiden suhteen ylempänä, koska niissä poljinvomiin tarvittavat lihasryhmät ovat toiset kuin apinafillareissa, sen tuntee jo heti liikkeelle lähtiessään ja melko pienellä lenkillä.

        Avauksessa heitin ajatuksen siitä jos vaarifillariin laittasi suht' laadukkaat vaihteet, vaikka 1x niin pääsisi halutessaan nopeammin, mutta lihastyö jäisi paljon vähäisemmälle.

        Mutta hyvä kun on olemassa erilaisia fillarityyppejä joista jokainen voi valita sen itselleen ja käyttöönsä sopivan ja joillakin on useampikin erilainen malli.

        Pieni kritiikin paikka muotitrendistä kuitenkin sen suteen kun valitaan apinapyörä, joka suurelta osin on kuitenkin vaaripyörä-käytössä, ei ergonomialtaan niinkään se turvallisin urbaanisa ympäristössä, näin tuon apinafillarini omassa käytössä koen.

        Rakentelin pari vuotta sitten tollasen 1 vaihteisen pika-vaari-fillarin. Tein sen sähköpyörän korvikkeeksi.

        Lähinnä huolsin kaikki liikkuvat osat ihan vimpan päälle ja vaihdoin kevytkulkuiset 50 mm renkaat sekä vaihdoin itselle sopivat välitykset.

        Paras takanapa tommoseen olisi velosteel tai vastaava. Vanhaa saksalaista insinöörityötä. Shimano on nahkeampi kulkemaan, vaikka siitäkin saa melko hyvän. Kt:n takanapa on huollettunakin nahkea. Muut osat on yleensä huoltoa vaille pika-vaari kelpoiset.

        Elikkäs resepti pika-vaarin tekoon:
        -valitaan sopivan geometrian runko
        -takanapa: huollettu velosteel
        -etunapa on yleensä ihan jees, samoin keskiölaakeri ja ketjut.
        -valitaan nopeat 40..50 renkaat
        -valitaan välitykset, mieluummin hiukka liian kevyt kuin raskas. Yleensä vakiopyörissä on liian pitkät välitykset.

        Oiva on aika lähellä ton tyyppistä pyörää. Siinä on vaan shimanon takanapa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        On se hyvä että Suomi24:n pyöräilyasiantuntija tietää sellaista mitä eivät tiedä erilaisten polkupyörälajien ammattilaiset, taikka vakavammat harrastajat, polkupyörävalmistajista huolimatta. Tai edes vakavammin pidempiä polkupyöräretkiä (muutamasta päivästä viikkoihin) tekevät henkilöt.
        Taikka vaikka katsoo maailman suurkaupungeissa hyvin suosittuja polkupyörälähettejä.

        Kuukaan kyseisistä tahoista ei ilmeisesti ole keksinyt sitä, että tuollainen pysty ajoasento pyörässä on kaikista paras, nopein ja taloudellisin ajoasento, on se kummaa...

        Tai sitten totuus on hieman toisenlainen.

        "On se hyvä että Suomi24:n pyöräilyasiantuntija tietää sellaista mitä eivät tiedä erilaisten polkupyörälajien ammattilaiset, taikka vakavammat harrastajat, ..."

        Hienoa ja rehtiä kirjoitetun tekstin asenteellista ohiluentaa ja mielivaltaista tulkintaa ... hienoa kun luetaan toisen teksteihin sellaista jota siellä ei edes ole, ottamalla vielä epärelevantein metodein kolmannet osapuolet avukseen.

        "Tai edes vakavammin pidempiä polkupyöräretkiä (muutamasta päivästä viikkoihin) tekevät henkilöt."

        Missä olen edes vihjannut, että vaaripyörä olisi ideaali juuri ko. reissuihin?

        "Taikka vaikka katsoo maailman suurkaupungeissa hyvin suosittuja polkupyörälähettejä."

        Niin, tuossa duunissa on kyse suunnilleen kilpapyöräilystä, sillä kohteista toisiin pyritään "sattuneesta" syystä menemään mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti.

        Misä olen edes vihjannut, että vaarifillari olisi ideaali ko. ja useinkin suorituspalkkaiseen ammattitoimintaan?

        "Kuukaan kyseisistä tahoista ei ilmeisesti ole keksinyt sitä, että tuollainen pysty ajoasento pyörässä on kaikista paras, nopein ja taloudellisin ajoasento, on se kummaa..."

        No, kerropas nyt joutessasi tekstilainauksin kohta kohdalta missä tuollaista on väitetty.

        Jahas, ja minä kun jo erehdyin luulemaan, että tuon nikin takaa tulisi enempikin asiallista, maltillista ja tasapianoista tekstiä ... mutta aina sitä tuppaa erehtymään.

        Ps. Iskikö jokin kommenttieni osuus ja vastine jotekin egon varpaille, vai mistä tuon 'tasoinen' ylireaktio vai onko tuo mentaliteetti peräti geeneissä?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        On se hyvä että Suomi24:n pyöräilyasiantuntija tietää sellaista mitä eivät tiedä erilaisten polkupyörälajien ammattilaiset, taikka vakavammat harrastajat, polkupyörävalmistajista huolimatta. Tai edes vakavammin pidempiä polkupyöräretkiä (muutamasta päivästä viikkoihin) tekevät henkilöt.
        Taikka vaikka katsoo maailman suurkaupungeissa hyvin suosittuja polkupyörälähettejä.

        Kuukaan kyseisistä tahoista ei ilmeisesti ole keksinyt sitä, että tuollainen pysty ajoasento pyörässä on kaikista paras, nopein ja taloudellisin ajoasento, on se kummaa...

        Tai sitten totuus on hieman toisenlainen.

        Yhä enempi ja enempi Uber & Co tsupparit käyttävät e-fillareita ... mutta voihan kauhistus ja pyhäinhäväistys sentään ... miten noiden ammattilaisten fillari-valikoimaan ja suosituksiin kuuluu myös aivan vääräoppisia pysty-vermeitä ... Nyt alan ehdoton specialisti santtu kiireesti antamaan konsultointia oikeaoppisuudesta ja palauttamaan vääräoppiset oitis oikealle kaidalle tielle ;-)

        *

        "TOP 5: Best Bikes For Uber Eats And Deliveroo 2021"

        - https://www.youtube.com/watch?v=bjvls0GDwOM

        *

        "UberEats bicycle delivery in Toronto on RadRunner ebike"

        - https://www.youtube.com/watch?v=fYamY_1GZhg

        *

        "Best Electric Bike for Couriers TORONTO"

        - https://www.youtube.com/watch?v=83S09FySKzk

        ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakentelin pari vuotta sitten tollasen 1 vaihteisen pika-vaari-fillarin. Tein sen sähköpyörän korvikkeeksi.

        Lähinnä huolsin kaikki liikkuvat osat ihan vimpan päälle ja vaihdoin kevytkulkuiset 50 mm renkaat sekä vaihdoin itselle sopivat välitykset.

        Paras takanapa tommoseen olisi velosteel tai vastaava. Vanhaa saksalaista insinöörityötä. Shimano on nahkeampi kulkemaan, vaikka siitäkin saa melko hyvän. Kt:n takanapa on huollettunakin nahkea. Muut osat on yleensä huoltoa vaille pika-vaari kelpoiset.

        Elikkäs resepti pika-vaarin tekoon:
        -valitaan sopivan geometrian runko
        -takanapa: huollettu velosteel
        -etunapa on yleensä ihan jees, samoin keskiölaakeri ja ketjut.
        -valitaan nopeat 40..50 renkaat
        -valitaan välitykset, mieluummin hiukka liian kevyt kuin raskas. Yleensä vakiopyörissä on liian pitkät välitykset.

        Oiva on aika lähellä ton tyyppistä pyörää. Siinä on vaan shimanon takanapa.

        "Rakentelin pari vuotta sitten tollasen 1 vaihteisen pika-vaari-fillarin. "

        Haa, tuo on hyvä, uusi termi ja uusi fillarikategoria "pika-vaari-fillari" ... hienoa, kiinnostava konsepti ;-)

        Tuollaisestahan voisi rakentaa oikein pelkistetyn ... cafe-raaseri-vaari-fillarin ... josta kaikki turha visuaalinenkin olisi riisuttu pois.

        Riittääkö tuo pelkkä taka-rumpujarru hiljentämään ja pysäyttämään riittävän hyvin, varsinkin jos kaurapuuron voimalla etenee suht' nopeasti?

        Mutta miten on, lötyykö vanhempiin vaari-fillareihin halutessa nykyaikaisia osia suoraan kiinni ruuvattavaksi.

        Tuossa avausta tehdessä kun kävi mielessä jos hommaisi jonkin vanhemman sopivan kokoisen teräs-vaarin, entisöisi sen hiekkapuhalluksineen & maalauksineen ja sitten ruuvaisi siihen kiinni nykyaikaiset osat tyyliin 1x jotakin, pitäisi kait valita jotkin maantieosat. Tosin jarru-asian toteuttaminen olisi sitten hieman auki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Rakentelin pari vuotta sitten tollasen 1 vaihteisen pika-vaari-fillarin. "

        Haa, tuo on hyvä, uusi termi ja uusi fillarikategoria "pika-vaari-fillari" ... hienoa, kiinnostava konsepti ;-)

        Tuollaisestahan voisi rakentaa oikein pelkistetyn ... cafe-raaseri-vaari-fillarin ... josta kaikki turha visuaalinenkin olisi riisuttu pois.

        Riittääkö tuo pelkkä taka-rumpujarru hiljentämään ja pysäyttämään riittävän hyvin, varsinkin jos kaurapuuron voimalla etenee suht' nopeasti?

        Mutta miten on, lötyykö vanhempiin vaari-fillareihin halutessa nykyaikaisia osia suoraan kiinni ruuvattavaksi.

        Tuossa avausta tehdessä kun kävi mielessä jos hommaisi jonkin vanhemman sopivan kokoisen teräs-vaarin, entisöisi sen hiekkapuhalluksineen & maalauksineen ja sitten ruuvaisi siihen kiinni nykyaikaiset osat tyyliin 1x jotakin, pitäisi kait valita jotkin maantieosat. Tosin jarru-asian toteuttaminen olisi sitten hieman auki.

        Minusta tuo pika-vaari-fillari on visuaalisesti myös kaunis. Siinä on tosi vähän ylimääräisiä osia. Ei vaihtajia tai vaijereita jne.

        Takarumpujarru riittää jos ajaa vaari-varovaisuudella. Eihän tuo toki ole hyvien levyjarrujen veroinen.

        Olen räplännyt tämän vuosituhannen tekniikan fillareita. Niiden osia saa ihan hyvin. Tommosen peruspyörän osat löytyy vaikka motonetista tai pitkän linjan fillarihuollosta. Esim. takaratas maksaa noin vitosen jne.

        Rahallisesti tuommosen saa aika halvalla läjään. Muutamalla satasella saa hienon kiiturin.

        Noissa vanhoissa on yleensä ihan hyvät liikkuvat osat. Reilusti vaan kaikki auki ja kuntoon. Tekniikka on oikein hyvää. Ketju ja renkaat pitää tietty uusia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta tuo pika-vaari-fillari on visuaalisesti myös kaunis. Siinä on tosi vähän ylimääräisiä osia. Ei vaihtajia tai vaijereita jne.

        Takarumpujarru riittää jos ajaa vaari-varovaisuudella. Eihän tuo toki ole hyvien levyjarrujen veroinen.

        Olen räplännyt tämän vuosituhannen tekniikan fillareita. Niiden osia saa ihan hyvin. Tommosen peruspyörän osat löytyy vaikka motonetista tai pitkän linjan fillarihuollosta. Esim. takaratas maksaa noin vitosen jne.

        Rahallisesti tuommosen saa aika halvalla läjään. Muutamalla satasella saa hienon kiiturin.

        Noissa vanhoissa on yleensä ihan hyvät liikkuvat osat. Reilusti vaan kaikki auki ja kuntoon. Tekniikka on oikein hyvää. Ketju ja renkaat pitää tietty uusia.

        Yep, tuollainen se parhaimmillaan olisi, kliinin siisti cafe-racer-vaari-fillari ... art deco ;-)

        Millaisessa käytössä ja matkoilla sinulla on tuo vaari-cafe-racer ja millaisilla välityksillä / rattailla?

        "valitaan nopeat 40..50 renkaat"

        Mitkä nuo renkaat ovat, peräti fätit mutta melko sileinä?

        Omalla kohdalla kutkuttaa vaari-fillari, mutta se tulisi tuon nykyisen apina-fillarin tilalle ainoaksi kaikkeen arki- ja vapaa-ajan ajoon, jonka vuoksi kaipaisin siihen mieluusti jonkin 1x systeemin, ehkä 1x9 tai 1x10, jos ne saisi siihen suorin tein istumaan.

        Tuossa versiossa tekisi mieli laittaa jotkin mukavuuspainotteiset hyvin rullaavat mixt-renkaat, ehkä 2.0.

        Mutta parempien jarrujen suhteen homma oliskin sitten hieman hankalempi juttu, myös vannejarrujen suhteen ja siihen tuo ajatukseni saattaa torpata.

        Tuohon hommaan ei ole virtaa, mutta monella tavalla voi duunia tehdä ja kiitos ... eiku lungi musiikki lopussa seisoo:

        "convert old bike to disc brake"

        - https://www.youtube.com/watch?v=GgqJrttqcdI

        Vaikuttaa vähän siltä, että 1x versiona ja suht' hyvillä jarruilla halutessaan pitäisi ostaa jokin nyky-vaari-fillari, mutta en tiedä onko niissä yhtä hyvä rungon geometria kuin aikoinaan vaihteettomissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yep, tuollainen se parhaimmillaan olisi, kliinin siisti cafe-racer-vaari-fillari ... art deco ;-)

        Millaisessa käytössä ja matkoilla sinulla on tuo vaari-cafe-racer ja millaisilla välityksillä / rattailla?

        "valitaan nopeat 40..50 renkaat"

        Mitkä nuo renkaat ovat, peräti fätit mutta melko sileinä?

        Omalla kohdalla kutkuttaa vaari-fillari, mutta se tulisi tuon nykyisen apina-fillarin tilalle ainoaksi kaikkeen arki- ja vapaa-ajan ajoon, jonka vuoksi kaipaisin siihen mieluusti jonkin 1x systeemin, ehkä 1x9 tai 1x10, jos ne saisi siihen suorin tein istumaan.

        Tuossa versiossa tekisi mieli laittaa jotkin mukavuuspainotteiset hyvin rullaavat mixt-renkaat, ehkä 2.0.

        Mutta parempien jarrujen suhteen homma oliskin sitten hieman hankalempi juttu, myös vannejarrujen suhteen ja siihen tuo ajatukseni saattaa torpata.

        Tuohon hommaan ei ole virtaa, mutta monella tavalla voi duunia tehdä ja kiitos ... eiku lungi musiikki lopussa seisoo:

        "convert old bike to disc brake"

        - https://www.youtube.com/watch?v=GgqJrttqcdI

        Vaikuttaa vähän siltä, että 1x versiona ja suht' hyvillä jarruilla halutessaan pitäisi ostaa jokin nyky-vaari-fillari, mutta en tiedä onko niissä yhtä hyvä rungon geometria kuin aikoinaan vaihteettomissa.

        Ajelin tolla pika-vaarilla yleensä sellaista hyötyajoa. Joskus 140 km/viikko joskus taas muutaman kilsan viikossa.

        Kiva hyötypyörä kun on kunnon lokarit ja tavarateline ;) Tekniikka tommoseen on myös halpaa, joten pääsee myös sateessa ;)

        Välitykset laskin netistä löytyvällä laskimella. Tommosen matkanopeus itsellä on joku 20 km/h. Laskeskelin tuolle nopeudelle semmosen noin 70 kierrosta minuutissa kadenssin. Olisikohan satasen kadenssilla ollut vauhtia 28 km/h.

        Uusia kivoja pyöriä tuolla vaarin pyörän / cruiserin geolla löytyisi classic bikesta. **Kuola valuu jo suusta ;)**


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajelin tolla pika-vaarilla yleensä sellaista hyötyajoa. Joskus 140 km/viikko joskus taas muutaman kilsan viikossa.

        Kiva hyötypyörä kun on kunnon lokarit ja tavarateline ;) Tekniikka tommoseen on myös halpaa, joten pääsee myös sateessa ;)

        Välitykset laskin netistä löytyvällä laskimella. Tommosen matkanopeus itsellä on joku 20 km/h. Laskeskelin tuolle nopeudelle semmosen noin 70 kierrosta minuutissa kadenssin. Olisikohan satasen kadenssilla ollut vauhtia 28 km/h.

        Uusia kivoja pyöriä tuolla vaarin pyörän / cruiserin geolla löytyisi classic bikesta. **Kuola valuu jo suusta ;)**

        Ihan mukavasti on vaihteettomalle tullut ajoa.

        Muistatko montako piikkiä on rattaassa edessä ja takana? Mahtaneeko kammen pituuksissa olla eroja. Muistaakseni jossakin Shimanon MTB:ssä oli saatavilla kaksi eri kammen pituutta.

        Yes, tuolla on aikas kiinnostavia eri malleja ja yksi jopa cafe racer nimellä, yllätys ;-)

        - https://classicbike.fi/tuote/pashley-parabike-vihrea-5-vaihteinen-miesten-pyora/

        - https://classicbike.fi/tuote/pashley-briton-miesten-pyora-oxblood-punainen/

        Äijäpyörä:

        - https://classicbike.fi/tuote/pashley-roadster-sovereign-8v-miesten-pyora-musta/


    • Anonyymi

      Vaaripyörällä ajo aiheuttaa selvästi peppukipua. Se on tullut selväksi tätä ketjua lukiessa.

    • Anonyymi
      • Edustaako videon pyörä ”vaari-fillareita”?
        Jos edustaa, niin sitten olen itse puhunut kokoaja selvästi toisentyylisistä pyöristä ”vaari-fillarina” (tai minä kukun niitä kutsuakaan).
        Videon pyörässä oli esimerkiksi satula samalla tasolla kuin ohjaustanko ellei jopa ylempänäkin, eli siinä mielessä hyvin saman oloinen ajoasento kuin tämän päivän vaikkapa MTB/Hybridi pyörissä.
        Ei mielestäni se että joku näyttää vanhalta sitä olematta tee pyörästä ”vaari-fillaria”.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Edustaako videon pyörä ”vaari-fillareita”?
        Jos edustaa, niin sitten olen itse puhunut kokoaja selvästi toisentyylisistä pyöristä ”vaari-fillarina” (tai minä kukun niitä kutsuakaan).
        Videon pyörässä oli esimerkiksi satula samalla tasolla kuin ohjaustanko ellei jopa ylempänäkin, eli siinä mielessä hyvin saman oloinen ajoasento kuin tämän päivän vaikkapa MTB/Hybridi pyörissä.
        Ei mielestäni se että joku näyttää vanhalta sitä olematta tee pyörästä ”vaari-fillaria”.

        Joo, se oli sitä aikaa kun ”kevyesti polkee faari, faarilla on Jaguaari” lisäys oli koiranleukojen ”eturengas meni littuun, faari lensi hevon...” sitaatti päättyi.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Edustaako videon pyörä ”vaari-fillareita”?
        Jos edustaa, niin sitten olen itse puhunut kokoaja selvästi toisentyylisistä pyöristä ”vaari-fillarina” (tai minä kukun niitä kutsuakaan).
        Videon pyörässä oli esimerkiksi satula samalla tasolla kuin ohjaustanko ellei jopa ylempänäkin, eli siinä mielessä hyvin saman oloinen ajoasento kuin tämän päivän vaikkapa MTB/Hybridi pyörissä.
        Ei mielestäni se että joku näyttää vanhalta sitä olematta tee pyörästä ”vaari-fillaria”.

        Tuon olisi tietty voinut nimetä tyyliltään classikko-tyyppiseksi kulkineeksi, vaikka se videossa on nimetty Vivan Papa Bikseksi.

        Aidossa vaari-fillarissa stonga on selkeästi istuinkorkeutta korkeammalla ja satulaputki enempi taakse kallellaan kuin MTB:ssä.

        Mutta katsopa nyt tuon toistuvan ohiluennan sijaan ihan huolella tuossa yllä ..... 11.04.2021 14:51 ...... kommennttini videot, eli se millaisia leveäsatulaisia pystyfillareitakin suositellaan ja käytetään mm. Uberin tsuppari-hommissa, eli niiden ammattilaisten pirissä ja palataan sitten revittelyysi uudestaan.

        Kommenttisi ....."santtu_1975X - 10.04.2021 17:10 .... on älylisesti ja henkisesti kaiken kaikkiaan poikkeusellisellisen luokaton rimanalitus ja ad hominem yritys _vs_ se mistä avauksessa ja sen jälkeisissä kmmenteissani on ollut kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon olisi tietty voinut nimetä tyyliltään classikko-tyyppiseksi kulkineeksi, vaikka se videossa on nimetty Vivan Papa Bikseksi.

        Aidossa vaari-fillarissa stonga on selkeästi istuinkorkeutta korkeammalla ja satulaputki enempi taakse kallellaan kuin MTB:ssä.

        Mutta katsopa nyt tuon toistuvan ohiluennan sijaan ihan huolella tuossa yllä ..... 11.04.2021 14:51 ...... kommennttini videot, eli se millaisia leveäsatulaisia pystyfillareitakin suositellaan ja käytetään mm. Uberin tsuppari-hommissa, eli niiden ammattilaisten pirissä ja palataan sitten revittelyysi uudestaan.

        Kommenttisi ....."santtu_1975X - 10.04.2021 17:10 .... on älylisesti ja henkisesti kaiken kaikkiaan poikkeusellisellisen luokaton rimanalitus ja ad hominem yritys _vs_ se mistä avauksessa ja sen jälkeisissä kmmenteissani on ollut kyse.

        Äläpä moiti Santtua. Omat hölötyksesi ovat ala-arvoisa. Hylätty tuli


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuon olisi tietty voinut nimetä tyyliltään classikko-tyyppiseksi kulkineeksi, vaikka se videossa on nimetty Vivan Papa Bikseksi.

        Aidossa vaari-fillarissa stonga on selkeästi istuinkorkeutta korkeammalla ja satulaputki enempi taakse kallellaan kuin MTB:ssä.

        Mutta katsopa nyt tuon toistuvan ohiluennan sijaan ihan huolella tuossa yllä ..... 11.04.2021 14:51 ...... kommennttini videot, eli se millaisia leveäsatulaisia pystyfillareitakin suositellaan ja käytetään mm. Uberin tsuppari-hommissa, eli niiden ammattilaisten pirissä ja palataan sitten revittelyysi uudestaan.

        Kommenttisi ....."santtu_1975X - 10.04.2021 17:10 .... on älylisesti ja henkisesti kaiken kaikkiaan poikkeusellisellisen luokaton rimanalitus ja ad hominem yritys _vs_ se mistä avauksessa ja sen jälkeisissä kmmenteissani on ollut kyse.

        Katsoin nuo videot läpi joita laitoit linkiksi. Niissä oli esittelyssä yhteensä 7kpl pyöriä, joista 4kpl sähköpyöriä ja 3kpl "luomuja".
        Nuo kaikki neljä sähköpyörää olivat nimenomaan sähköpyöriä, eivät sähköavusteisia polkupyöriä, niistä jokaisesta löytyy peukalokaasu/kaasukahva, eli niitä voidaan ajaa myös ilman polkemista, jolloin polkuteholla ei oli juurikaan merkitystä asian kanssa (eli asialla mitä tässäkin ketjussa on käsitelty), mutta sitten kaikki kolme "luomupyörää" mitä esiteltiin olivat "ei pystypyöriä", eli yksi hyvinkin pitkälti maantiepyörän geometriaan perustuva pyörä ja kaksi sitten MTB geometrian pyöriä asfaltille jalostettuina, eli ns. hybridi pyöriä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Katsoin nuo videot läpi joita laitoit linkiksi. Niissä oli esittelyssä yhteensä 7kpl pyöriä, joista 4kpl sähköpyöriä ja 3kpl "luomuja".
        Nuo kaikki neljä sähköpyörää olivat nimenomaan sähköpyöriä, eivät sähköavusteisia polkupyöriä, niistä jokaisesta löytyy peukalokaasu/kaasukahva, eli niitä voidaan ajaa myös ilman polkemista, jolloin polkuteholla ei oli juurikaan merkitystä asian kanssa (eli asialla mitä tässäkin ketjussa on käsitelty), mutta sitten kaikki kolme "luomupyörää" mitä esiteltiin olivat "ei pystypyöriä", eli yksi hyvinkin pitkälti maantiepyörän geometriaan perustuva pyörä ja kaksi sitten MTB geometrian pyöriä asfaltille jalostettuina, eli ns. hybridi pyöriä.

        Niin, toin esille miten Uber & Co liikkuvat erilaisilla vermeillä, kuten alla olevassa artikkelissa manittu ajeli vaihteettomalla pitkin Manhattania, mutta siirtyi vaihteelliseen laajennettuaan toiminta-aluettaan Broklyniin saakka. Tokihan hänen vaihteeton on ollut jokin ammatin vaatima tehokas 'kiituri-malli.'

        "Best Bikes for Uber Eats and Deliveroo in 2021"

        "The World’s Best Bike Messenger Austin Horse may not spend his days schlepping meals, ...... Until recently, he rode a fixed gear bike, but once he started covering more distance-—like going to Brooklyn from Manhattan four times a day-—he traded his bike for one with gears."

        - https://www.yescycling.com/best-bikes-for-uber-eats/

        Mutta edelleenkään en missään ole edes vihajannut, että vaihteeton vaari-fillari olisi, tekstiyhteydestään täysin irti revitysti ja epärelevantisti "mellastamiisi käyttöihin" sovelltuva ja ideaali vaihtoehto, jossa härskisti koetit laittaa tekstiini sellaista jota siellä ei edes ole.

        Kommentoin mm. seuraavasti, jonka estämättä lähdit revittelemään ihan omille poluillesi:

        [Mutta hyvä kun on olemassa erilaisia fillarityyppejä joista jokainen voi valita sen itselleen ja käyttöönsä sopivan ja joillakin on useampikin erilainen malli. ]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, toin esille miten Uber & Co liikkuvat erilaisilla vermeillä, kuten alla olevassa artikkelissa manittu ajeli vaihteettomalla pitkin Manhattania, mutta siirtyi vaihteelliseen laajennettuaan toiminta-aluettaan Broklyniin saakka. Tokihan hänen vaihteeton on ollut jokin ammatin vaatima tehokas 'kiituri-malli.'

        "Best Bikes for Uber Eats and Deliveroo in 2021"

        "The World’s Best Bike Messenger Austin Horse may not spend his days schlepping meals, ...... Until recently, he rode a fixed gear bike, but once he started covering more distance-—like going to Brooklyn from Manhattan four times a day-—he traded his bike for one with gears."

        - https://www.yescycling.com/best-bikes-for-uber-eats/

        Mutta edelleenkään en missään ole edes vihajannut, että vaihteeton vaari-fillari olisi, tekstiyhteydestään täysin irti revitysti ja epärelevantisti "mellastamiisi käyttöihin" sovelltuva ja ideaali vaihtoehto, jossa härskisti koetit laittaa tekstiini sellaista jota siellä ei edes ole.

        Kommentoin mm. seuraavasti, jonka estämättä lähdit revittelemään ihan omille poluillesi:

        [Mutta hyvä kun on olemassa erilaisia fillarityyppejä joista jokainen voi valita sen itselleen ja käyttöönsä sopivan ja joillakin on useampikin erilainen malli. ]

        Taidat olla uusi täällä keskustelun ihmeellisessä virtuaalimaailmassa. Jos haluaa sanoa jotain niin se kannattaa kiteyttää niin ettei tulkinnanvaraa jää. Aina tämä ei onnistu. Monet asiat voi tulkita hyvinkin eri tavoin riippuen mistä kulmasta asiaa tarkastelee. Myöskään absoluuttista totuutta ei aina ole. Kannattaa olla avoin eikä ottaa tätäkään paltaa liian tosissaan. Jos joku on mielestäsi mielestäsi väävärässä tai eri mieltä niin mitä sitten? Yleiseti ottaen ei kannata kommentoida kommentoijia vaan asiaa.

        "Mutta hyvä kun on olemassa erilaisia fillarityyppejä joista jokainen voi valita sen itselleen ja käyttöönsä sopivan ja joillakin on useampikin erilainen malli." Tähän kannaattaa keskittyä. Jokainen tekee omat valintansa eikä se ole muilta pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla uusi täällä keskustelun ihmeellisessä virtuaalimaailmassa. Jos haluaa sanoa jotain niin se kannattaa kiteyttää niin ettei tulkinnanvaraa jää. Aina tämä ei onnistu. Monet asiat voi tulkita hyvinkin eri tavoin riippuen mistä kulmasta asiaa tarkastelee. Myöskään absoluuttista totuutta ei aina ole. Kannattaa olla avoin eikä ottaa tätäkään paltaa liian tosissaan. Jos joku on mielestäsi mielestäsi väävärässä tai eri mieltä niin mitä sitten? Yleiseti ottaen ei kannata kommentoida kommentoijia vaan asiaa.

        "Mutta hyvä kun on olemassa erilaisia fillarityyppejä joista jokainen voi valita sen itselleen ja käyttöönsä sopivan ja joillakin on useampikin erilainen malli." Tähän kannaattaa keskittyä. Jokainen tekee omat valintansa eikä se ole muilta pois.

        "Taidat olla uusi täällä keskustelun ihmeellisessä virtuaalimaailmassa. Jos haluaa sanoa jotain niin se kannattaa kiteyttää niin ettei tulkinnanvaraa jää. "

        No, kerropa ihan alkajaisiksi mikä avauksessa ja ketjussa olevissa kommeteissani on niin kovin epäselvää, niin voimme aloittaa kanssasi siitä ja purkaa epäelvyyksiä.

        "Tähän kannaattaa keskittyä. Jokainen tekee omat valintansa eikä se ole muilta pois."

        Aivan, mutta tuo yksi sangari koetti älylliseen epärehellisyyteen tukeutuen laittaa takstiini ja sanomakseni sellaista jota siellä ei edes ole.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin, toin esille miten Uber & Co liikkuvat erilaisilla vermeillä, kuten alla olevassa artikkelissa manittu ajeli vaihteettomalla pitkin Manhattania, mutta siirtyi vaihteelliseen laajennettuaan toiminta-aluettaan Broklyniin saakka. Tokihan hänen vaihteeton on ollut jokin ammatin vaatima tehokas 'kiituri-malli.'

        "Best Bikes for Uber Eats and Deliveroo in 2021"

        "The World’s Best Bike Messenger Austin Horse may not spend his days schlepping meals, ...... Until recently, he rode a fixed gear bike, but once he started covering more distance-—like going to Brooklyn from Manhattan four times a day-—he traded his bike for one with gears."

        - https://www.yescycling.com/best-bikes-for-uber-eats/

        Mutta edelleenkään en missään ole edes vihajannut, että vaihteeton vaari-fillari olisi, tekstiyhteydestään täysin irti revitysti ja epärelevantisti "mellastamiisi käyttöihin" sovelltuva ja ideaali vaihtoehto, jossa härskisti koetit laittaa tekstiini sellaista jota siellä ei edes ole.

        Kommentoin mm. seuraavasti, jonka estämättä lähdit revittelemään ihan omille poluillesi:

        [Mutta hyvä kun on olemassa erilaisia fillarityyppejä joista jokainen voi valita sen itselleen ja käyttöönsä sopivan ja joillakin on useampikin erilainen malli. ]

        Jos kysyn muutaman pyörä"geometriaan" kuuluvan asian, niin sano oletko samaa vaiko eri mieltä

        -Mitä tasaisemmin pyörän+ajajan paino jakautuu molemmille renkaille, sitä paremmin pyörä on hallittavissa.

        -Mitä alempana pyörän+ajajan yhteinen painopiste (korkeussiinnassa) on, sitä paremmin pyörä on hallittavissa.

        -Mitä tasaisemmin ajajan paino jakautuu kaikkiin viiteen ajajan ja pyörän kosketuspintaan (polkimet, satula ja ohjaustangon kädensijat), sitä paremmin pyörä on hallittavissa.

        -Mitä pienempi on liikesuunnasta tarkasteltava pyörän ja ajajan yhteinen pinta-ala+minkä sekä miten ajan asento on muotoutunut, vaikuttaa ilmanvastukseen ja sitä myöden siihen kuinka "taloudellisesti" polkupyörä on ajettavissa (eli paljonko energiaa tarvitaan tietyn nopeuden ylläpitämiseen).

        Näihin mikäli saa jotain vastausta, niin katsotaan kannattaako tätä keskustelua enempää jatkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Taidat olla uusi täällä keskustelun ihmeellisessä virtuaalimaailmassa. Jos haluaa sanoa jotain niin se kannattaa kiteyttää niin ettei tulkinnanvaraa jää. "

        No, kerropa ihan alkajaisiksi mikä avauksessa ja ketjussa olevissa kommeteissani on niin kovin epäselvää, niin voimme aloittaa kanssasi siitä ja purkaa epäelvyyksiä.

        "Tähän kannaattaa keskittyä. Jokainen tekee omat valintansa eikä se ole muilta pois."

        Aivan, mutta tuo yksi sangari koetti älylliseen epärehellisyyteen tukeutuen laittaa takstiini ja sanomakseni sellaista jota siellä ei edes ole.

        Et suinkaan olekin narsistinen ihminen?


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Jos kysyn muutaman pyörä"geometriaan" kuuluvan asian, niin sano oletko samaa vaiko eri mieltä

        -Mitä tasaisemmin pyörän+ajajan paino jakautuu molemmille renkaille, sitä paremmin pyörä on hallittavissa.

        -Mitä alempana pyörän+ajajan yhteinen painopiste (korkeussiinnassa) on, sitä paremmin pyörä on hallittavissa.

        -Mitä tasaisemmin ajajan paino jakautuu kaikkiin viiteen ajajan ja pyörän kosketuspintaan (polkimet, satula ja ohjaustangon kädensijat), sitä paremmin pyörä on hallittavissa.

        -Mitä pienempi on liikesuunnasta tarkasteltava pyörän ja ajajan yhteinen pinta-ala+minkä sekä miten ajan asento on muotoutunut, vaikuttaa ilmanvastukseen ja sitä myöden siihen kuinka "taloudellisesti" polkupyörä on ajettavissa (eli paljonko energiaa tarvitaan tietyn nopeuden ylläpitämiseen).

        Näihin mikäli saa jotain vastausta, niin katsotaan kannattaako tätä keskustelua enempää jatkaa.

        No, jos nyt ihan alkajaisiksi lukisit uudestaan ja vaikka tarvittaessa useampaan kertaan, tuon laboratorioi-absoluuttis-maximi-suorite-lähestymistavan sijaan sen, mistä ja missä hengessä avauksessa ja sitä seuraavassa kommenteissani on kysymys.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No, jos nyt ihan alkajaisiksi lukisit uudestaan ja vaikka tarvittaessa useampaan kertaan, tuon laboratorioi-absoluuttis-maximi-suorite-lähestymistavan sijaan sen, mistä ja missä hengessä avauksessa ja sitä seuraavassa kommenteissani on kysymys.

        Veikkaan ettei tulla tässä "aiheessa" (kun molemmat taidetaan keskustella hieman eri aiheista) pääsemään yhtään mihinkään, joten omalta osaltani katson tämän aiheen loppuun käsitellyksi, enkä tähän ketjuun tule sen myötä enään kirjoittamaan, mutta jatketaan jossain muussa ketjussa jonkun muun aiheen ympärillä joku muu ajankohta.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Veikkaan ettei tulla tässä "aiheessa" (kun molemmat taidetaan keskustella hieman eri aiheista) pääsemään yhtään mihinkään, joten omalta osaltani katson tämän aiheen loppuun käsitellyksi, enkä tähän ketjuun tule sen myötä enään kirjoittamaan, mutta jatketaan jossain muussa ketjussa jonkun muun aiheen ympärillä joku muu ajankohta.

        "Veikkaan ettei tulla tässä "aiheessa" (kun molemmat taidetaan keskustella hieman eri aiheista) pääsemään yhtään mihinkään .... "

        Avauksesta ja sitä seuraavista kommenteistani käy varsin selkeästi ilmi se mistä ja missä hengessä olen ollut kommentoimassa.

        Sen sijaan komentissa "santtu_1975X - 10.04.2021 17:10" laitetaan härskisti tekstiini ja sanomakseni sellaista jota siellä ei ole ... ja sitten koetetaan vielä jatkaa tuosta itse rakennetusta pseudo-asetelmasta käsin.

        Jätit myöskin vastaamatta tuohon vittuilu-viestiisi vastineena oleviin kysymyksiini.

        Onhan se haasteellista saada asiallista, cordiaalia, maltillista ja loogista dialogia näistä lähtökodista käsin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Veikkaan ettei tulla tässä "aiheessa" (kun molemmat taidetaan keskustella hieman eri aiheista) pääsemään yhtään mihinkään .... "

        Avauksesta ja sitä seuraavista kommenteistani käy varsin selkeästi ilmi se mistä ja missä hengessä olen ollut kommentoimassa.

        Sen sijaan komentissa "santtu_1975X - 10.04.2021 17:10" laitetaan härskisti tekstiini ja sanomakseni sellaista jota siellä ei ole ... ja sitten koetetaan vielä jatkaa tuosta itse rakennetusta pseudo-asetelmasta käsin.

        Jätit myöskin vastaamatta tuohon vittuilu-viestiisi vastineena oleviin kysymyksiini.

        Onhan se haasteellista saada asiallista, cordiaalia, maltillista ja loogista dialogia näistä lähtökodista käsin.

        Teoreettiinen jauhanta on teoreettista jauhantaa ja itsellä on tällä illalle vähän tärkeämpi oikea projekti menossa, jonka parissa tämä ilta varmastikkin kuluu (pitää uusi takapyörä rakennella kun vanhasta hajosi takanapa ja osat tulivat vihdoin ja viimein), joten kuten sanoin, lopetan tämän aiheen parissa keskustelun.

        https://aijaa.com/ncgeGs

        https://aijaa.com/vcSgw0

        Ja mitä sitä haaveilemaan, hommaa haluamansa rungon ja tilaa osat ja rakentaa, eihän se sen vaikeampaa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Taidat olla uusi täällä keskustelun ihmeellisessä virtuaalimaailmassa. Jos haluaa sanoa jotain niin se kannattaa kiteyttää niin ettei tulkinnanvaraa jää. "

        No, kerropa ihan alkajaisiksi mikä avauksessa ja ketjussa olevissa kommeteissani on niin kovin epäselvää, niin voimme aloittaa kanssasi siitä ja purkaa epäelvyyksiä.

        "Tähän kannaattaa keskittyä. Jokainen tekee omat valintansa eikä se ole muilta pois."

        Aivan, mutta tuo yksi sangari koetti älylliseen epärehellisyyteen tukeutuen laittaa takstiini ja sanomakseni sellaista jota siellä ei edes ole.

        Alotus oli jonkinlainen nostalginen mielipidekirjoitus jossa ylistettiin "vaarinpyörää". Anonyymilla alustalla vaikea sanoa kuka mitäkin on kirjoittanut ja siten kommentoida yksittäisiä kommentteja. Jos "vaarinpyörä" olisi patenttiratkaisu kaikkeen pyöräilyyn niin muita pyöriä tuskin olisi niin paljon. Isälleni "vaarinpyörä" on oikea ratkaisu nykyään ja olen itsekkin sellaisella ajanut. En sellaista halveksi mutta toivon kaikkien löytävän omiin tarkoituksiinsa parhaiten sopivan pyörän. Tässä mielessä kannattaa suhtautua avoimesti eikä tuputtaa eikä myöskään tulla tuputetuksi. Mitä tulee fysiologiaan niin vatsalihakset eivät liity itse polkemiseen, ainoastaan ajoasentoon ja sen ylläpitoon. Tietyissä ajotilanteissa koko kropan hallintaa tarvitaan ja myöskin voimaa ajoasennon ylläpitoon. Itse polkemisen voima tulee etu ja takareisistä, pakarasta ja lonkan koukistajasta. Ajoasennon ylläpitoon ja sitäkautta voiman välittymiseen tarvitaan myös muita lihaksia. Lukkopolkimet, oikea pyöritystekniikka ja kadenssi ovat avainasemassa tehokkaaseen pyöräilyyn. Pappiksella ja mummiksella arkipyöläilyssä tähän ei tule kiinnitettyä huomiota. Omasta mielestäsi "apinapyörä" voi olla hauska heitto. Moni voi kokea sen kuitenkin loukkaavaksi tai jopa provosoivaksi. Mielipiteitä ja näkemyksiä saa olla. Se on elämän rikkautta. Muiden tuomitseminen tai väheksyminen kannattaa jättää vähemmälle. Jos on jokin fakta asia niin se kannattaa toki korjata jos vastauksen tietää. Mielipideasioissa kannattaa miettiä että antaako oma mielipide jotain uutta keskusteluun.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Teoreettiinen jauhanta on teoreettista jauhantaa ja itsellä on tällä illalle vähän tärkeämpi oikea projekti menossa, jonka parissa tämä ilta varmastikkin kuluu (pitää uusi takapyörä rakennella kun vanhasta hajosi takanapa ja osat tulivat vihdoin ja viimein), joten kuten sanoin, lopetan tämän aiheen parissa keskustelun.

        https://aijaa.com/ncgeGs

        https://aijaa.com/vcSgw0

        Ja mitä sitä haaveilemaan, hommaa haluamansa rungon ja tilaa osat ja rakentaa, eihän se sen vaikeampaa ole.

        "Teoreettiinen jauhanta on teoreettista jauhantaa ..."

        Ristiriitoja vain pukkaa. Kukas sangari tuolla ylempänä nimeomaan lähti aloituksen henkilökohtaisiin konkettisiin kokemuksiin terioillaan suorastaan vittuilemaan, vastamatta kuitenkaan siihen esitettyihin vastakysymyksiin ja nytkin jätti skipaten vastaamatta oman huutoonsa.

        Mutta onhan tämä nyt kuitenkin jonkin sortin mysteeri, että millä aivojen rautakankisella kemialla, lähtökohtaisesti näinkin simppelistä ja viattomasta aloituksesta lähdetään tuolle linjalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alotus oli jonkinlainen nostalginen mielipidekirjoitus jossa ylistettiin "vaarinpyörää". Anonyymilla alustalla vaikea sanoa kuka mitäkin on kirjoittanut ja siten kommentoida yksittäisiä kommentteja. Jos "vaarinpyörä" olisi patenttiratkaisu kaikkeen pyöräilyyn niin muita pyöriä tuskin olisi niin paljon. Isälleni "vaarinpyörä" on oikea ratkaisu nykyään ja olen itsekkin sellaisella ajanut. En sellaista halveksi mutta toivon kaikkien löytävän omiin tarkoituksiinsa parhaiten sopivan pyörän. Tässä mielessä kannattaa suhtautua avoimesti eikä tuputtaa eikä myöskään tulla tuputetuksi. Mitä tulee fysiologiaan niin vatsalihakset eivät liity itse polkemiseen, ainoastaan ajoasentoon ja sen ylläpitoon. Tietyissä ajotilanteissa koko kropan hallintaa tarvitaan ja myöskin voimaa ajoasennon ylläpitoon. Itse polkemisen voima tulee etu ja takareisistä, pakarasta ja lonkan koukistajasta. Ajoasennon ylläpitoon ja sitäkautta voiman välittymiseen tarvitaan myös muita lihaksia. Lukkopolkimet, oikea pyöritystekniikka ja kadenssi ovat avainasemassa tehokkaaseen pyöräilyyn. Pappiksella ja mummiksella arkipyöläilyssä tähän ei tule kiinnitettyä huomiota. Omasta mielestäsi "apinapyörä" voi olla hauska heitto. Moni voi kokea sen kuitenkin loukkaavaksi tai jopa provosoivaksi. Mielipiteitä ja näkemyksiä saa olla. Se on elämän rikkautta. Muiden tuomitseminen tai väheksyminen kannattaa jättää vähemmälle. Jos on jokin fakta asia niin se kannattaa toki korjata jos vastauksen tietää. Mielipideasioissa kannattaa miettiä että antaako oma mielipide jotain uutta keskusteluun.

        Aivan aluksi kannustaisin painamaan välillä entteriä, jotta kappalejakojen ansiosta teksti tulisi luettavampaan asuun.

        "Jos "vaarinpyörä" olisi patenttiratkaisu kaikkeen pyöräilyyn niin muita pyöriä tuskin olisi niin paljon."

        Missä tällaista on vakuuteltu?

        "Tässä mielessä kannattaa suhtautua avoimesti eikä tuputtaa eikä myöskään tulla tuputetuksi."

        Missä tällaista on harjoitettu?

        "Mitä tulee fysiologiaan niin vatsalihakset eivät liity itse polkemiseen, ainoastaan ajoasentoon ja sen ylläpitoon. "

        Ei muuta kuin anturilaput lihaksistoon, niin voi havaita milloin ja mitkä lihasryhmät saavat duunia.

        Vaarifillarin runkogeometrialla kun travitsee 'kiihdyttää nopeutta' tai ponnistella vastatuuleen tai ylämäkeen, niin polkuvoimaa lisää saadakseen aivan spontaanisti rutistaa / vetää stongasta ja samalla käsivarret ja vatsalihakset tulevat ponnistukseen enempi mukaan.

        Tuolla MTB 'apina-asento-fillarillani' en oikein saa vastaavaa rutistusta aikaiseksi. Ahteri ylempänä ja taaempana, polkuvoima kohdistuu enempi verttikaalisti kuin vaari-fillarissa ja samaan aikaan rintalasta ja pää edempänä ja alempana, sekä painoa enempi edessä
        käsillä.

        Kuten jo ylempänä mainitsin, niin ehkä olen jotenkin vääräoppinen tuolle MTB:lle, mutta ainakaan pakki ei ota vastaan ;-)

        "Mielipiteitä ja näkemyksiä saa olla. Se on elämän rikkautta. Muiden tuomitseminen tai väheksyminen kannattaa jättää vähemmälle."

        Samaa mieltä ... kunhan tuo vittuilemaankin ja sanomisiani härskisti vääristelemään alkanut sangari tuon sisäistäisi, niin ilmapiiri ketjussa olisi huomattavasti lungimpi ja terveempi.


    • Anonyymi

      Sellainen musta AINO-merkkinen, tai sitten miestenmalli oli myös, olikohan Helkamalla noita, mutta on myös vaihteellisia.

      Joku hippi-oloinen kävi joskus jossa korjasimme pyöriä halusi nimenomaan itselleen kesäpyöräksi suurinpiirtein viallisen hauskan värisen mummopyörän kesäpyöräksi, kaupat tuli se osti :D

      Vaikka oli vikoja mutta huviksi rullailla kaupungilla :D

      • Anonyymi

        Äkikseen melko suolaiselta vaikuttava hinta Nexus-osilla, mutta voisihan tuollaista uus-vanhaa joskus testata josko se vatsaa vanhoja fiiliksiä.

        Helkama, vai hel'vetin kama? ;-) Oiva 26″ 569 € – 769 €

        - https://www.baiks.fi/tuote/tuotemerkit/helkama/helkama-oiva-26/

        Edelleenkin ajatuksena kiinnostasi geometrialtaan aito vaari-fillari johon saisi ruuvattua suht' laadukkaat vaikka jotkin 1x10 osat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äkikseen melko suolaiselta vaikuttava hinta Nexus-osilla, mutta voisihan tuollaista uus-vanhaa joskus testata josko se vatsaa vanhoja fiiliksiä.

        Helkama, vai hel'vetin kama? ;-) Oiva 26″ 569 € – 769 €

        - https://www.baiks.fi/tuote/tuotemerkit/helkama/helkama-oiva-26/

        Edelleenkin ajatuksena kiinnostasi geometrialtaan aito vaari-fillari johon saisi ruuvattua suht' laadukkaat vaikka jotkin 1x10 osat.

        Määrittele vaari-fillari


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Määrittele vaari-fillari

        "Määrittele vaari-fillari"

        Näen ne aikas lailla 60-luvun runko-geometrialla olevina vaihteettomina pystypyörinä, joissa satulaputki on esimerkkinä oleviin BTB-fillareihin nähden enempi takse päin kallellaan ja stonga selkeästi satulaa korkeammalla.

        Usein noissa fillareissa on kohtalaisesti säätövaraa niin satulan kuin stongankin korkeudessa.

        En ole asiaa tutkinut, josko nykyisissä 'uus-vaareissa' on edelleen vastaavan runko-geometria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Määrittele vaari-fillari"

        Näen ne aikas lailla 60-luvun runko-geometrialla olevina vaihteettomina pystypyörinä, joissa satulaputki on esimerkkinä oleviin BTB-fillareihin nähden enempi takse päin kallellaan ja stonga selkeästi satulaa korkeammalla.

        Usein noissa fillareissa on kohtalaisesti säätövaraa niin satulan kuin stongankin korkeudessa.

        En ole asiaa tutkinut, josko nykyisissä 'uus-vaareissa' on edelleen vastaavan runko-geometria.

        Kotimaisen oloisia uus-vaareja löytyy ainankin Pelagon valikoimista ja Helkamalta Oiva.

        Soliferin mallisto voisi ehkä olla samaa geometriaa, kun laittaa setback satulatolpan, niissä satulaputki on kuvien mukaan ehkä edellä mainittuja pystympi. Solikassa oli pari vuotta sitten myös velosteelin hyvä takanapa :)

        Jatkan vielä tuota ajosento jankkausta. Vaarin pyörässä poljetaan enempi eteenpäin, kuin nykygeon pyörissä. Tähän asentoon liittyvät lihakset toimii paremmin pitkäkestoisessa rasituksessa ja matalammalla kadenssilla kuin nykygeon pyörissä.

        Kun polkaisu kohdistuu eteenpäin, joutuu stongasta vetämään taaksepäin. Tämä kuormittaa koko kehoa.

        Kiva että löytyy näitäkin vaihtoehtoja :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotimaisen oloisia uus-vaareja löytyy ainankin Pelagon valikoimista ja Helkamalta Oiva.

        Soliferin mallisto voisi ehkä olla samaa geometriaa, kun laittaa setback satulatolpan, niissä satulaputki on kuvien mukaan ehkä edellä mainittuja pystympi. Solikassa oli pari vuotta sitten myös velosteelin hyvä takanapa :)

        Jatkan vielä tuota ajosento jankkausta. Vaarin pyörässä poljetaan enempi eteenpäin, kuin nykygeon pyörissä. Tähän asentoon liittyvät lihakset toimii paremmin pitkäkestoisessa rasituksessa ja matalammalla kadenssilla kuin nykygeon pyörissä.

        Kun polkaisu kohdistuu eteenpäin, joutuu stongasta vetämään taaksepäin. Tämä kuormittaa koko kehoa.

        Kiva että löytyy näitäkin vaihtoehtoja :)

        Pelagolla oli takavuosina muistaakseni ja yllättäen jokin malli Deoren osilla, mutta näyttävät olevan 60-luvun geometrista poikkeavia.

        - https://www.pelagobicycles.com/bicycles/bristol.html

        "Jatkan vielä tuota ajosento jankkausta. Vaarin pyörässä poljetaan enempi eteenpäin, kuin nykygeon pyörissä. Tähän asentoon liittyvät lihakset toimii paremmin pitkäkestoisessa rasituksessa ja matalammalla kadenssilla kuin nykygeon pyörissä. "

        "Kun polkaisu kohdistuu eteenpäin, joutuu stongasta vetämään taaksepäin. Tämä kuormittaa koko kehoa. "

        Yep, juurikin tuota olen avauksessa ajanut / polkenut takaa ;-)

        Tuossa yksi omaan silmään aikas esteettinen fillari ja kuvan perusteella sillä olisi aikas lailla se 60-lukuinen runkokgeometria tai tuosta 60-luvulle siirtynyt.

        Tuollainen paremmilla vaihteilla ja mixt-renkailla voisi olla kiinnostava kombo, joskin tuolla on osia / vaihteita ajatellen melko kova hinta.

        *

        Pashley Parabike – Vihreä 5-vaihteinen miesten pyörä - 840,00 €

        "Alkuperäistä Parabike mallia käytettiin 2. maailmansodan aikana yleisesti Brittien laskuvarjojoukkojen pyöränä, runko oli silloin taitettava tai irrotettavissa osiin."

        - https://classicbike.fi/tuote/pashley-parabike-vihrea-5-vaihteinen-miesten-pyora/

        Kuten sanottu, niin hyvä vain että fillarityypeistä on laaja kirjo, jokaiselle jotakin tai vaikka useampi käytön mukaan ;-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yksin oli Sofia tullut Espanjasta

      https://www.seiska.fi/kotimaa/jattiriita-espanjassa-sofia-belorf-palasi-yksin-suomeen-ilman-stefan-thermania-kuvat Harmi, että tää ja muut riidat on v
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      3481