Jarrujen säätö

Pyöräilijä

Huollatin pyöräni jarrut ja vaihteet pyöräliikkeessä. Pyörä tuli takaisin toimivana, mutta vähän hämää se, että kiristivät etujarrun niin kireälle että pienikin painallus riittää, mutta takajarru pitää painaa melkein pohjaan.
Haluaisin takajarrun yhtä herkäksi, mutta miten? Onnistuuko homma vain jotain yhtä ruuvia kiristämällä?

44

22299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinkula

      Riippuu, missä asennossa kahvassa oleva vaijerin säätöruuvi nyt on. Vaijeria kiristetään kiertämällä ruuvia vastapäivään. Mikäli säätövara ei riitä, joudut kiristämään vaijeria itse jarrusta toimien seuraavasti:

      1. Kierrä kahvassa oleva säätöruuvi noin puoliväliin, tai mieluummin hieman kireämmän suuntaan. Vaijeri siis kiristyy, kun ruuvi ulkonee kahvasta enemmän.

      2. Löysytä ruuvi, jolla vaijeri on kiinni jarrussa.

      3. Purista jarrulänkiä käsin niin, että jarrupalat ovat kiinni vanteessa.

      4. Vedä vaijeri tiukalle ja kiristä kiinnitysruuvi. Jos tuntuu, että kädet ei riitä, voit pyytää avustajaa pitelemään jarruja vannetta vasten.

      5. Tässä vaiheessa jarruvaijeri on kiinni, ja jarrupalat laahaavat vannetta vasten. Löysytä nyt vaijeria kahvan säätöruuvista siten, että jarru tuntuu sopivalta, eikä laahaa vannetta.

      • sinkula

        Toki voit myös viedä pyörän uudelleen liikkeeseen, ja vaatia korjaamaan kelvottomasti tehdyn työn ilman maksua. Oikein säädettynä jarrut ovat samantuntuiset.


      • talvella
        sinkula kirjoitti:

        Toki voit myös viedä pyörän uudelleen liikkeeseen, ja vaatia korjaamaan kelvottomasti tehdyn työn ilman maksua. Oikein säädettynä jarrut ovat samantuntuiset.

        ja muuten liukkaalla jolloin etujarrun on hyvä olla löysempi kuin takajarrun.


      • Nalli_-
        talvella kirjoitti:

        ja muuten liukkaalla jolloin etujarrun on hyvä olla löysempi kuin takajarrun.

        Eiköhän se kuitenkin parempi ole, että ne on samalla kireydellä. Etujarrua nyt ei kauheasti kannata talvella käyttää...


      • Anonyymi

        Moi


      • Anonyymi
        talvella kirjoitti:

        ja muuten liukkaalla jolloin etujarrun on hyvä olla löysempi kuin takajarrun.

        Jos on liukasta luvassa, niin etujarrua ei tarvita!


      • Anonyymi
        Nalli_- kirjoitti:

        Eiköhän se kuitenkin parempi ole, että ne on samalla kireydellä. Etujarrua nyt ei kauheasti kannata talvella käyttää...

        Etujarru on tehokkaampi kuin takajarru. Molempia jarruja kannattaa aina käyttää. Toki etujarrun tehoka säädetään hivenen kevyemmäksi jarruttaessa liukkaalla.


      • Anonyymi
        sinkula kirjoitti:

        Toki voit myös viedä pyörän uudelleen liikkeeseen, ja vaatia korjaamaan kelvottomasti tehdyn työn ilman maksua. Oikein säädettynä jarrut ovat samantuntuiset.

        Paljonko maksoit huollosta jota ei tehtykään.

        Itse pitää kaikki tehdä

        Kokoomus tekee paremmin dunit


      • Anonyymi

        En veisi enää tuohon ammaitaisådottomaan liikkeeseen missä sijaitsee
        Osoite


    • Anonyymi

      Mahtava kuulla pienen painalluksen herkistävän noin kovin.

    • Anonyymi

      Levyjarrun säätö ei muutu, vaikka kuinka vaijeria lyhentää ?

      • Anonyymi

        Hydraulisen levyjarrun säätöön on hyvä kikka - kun sen kerran napsauttaa poikki, niin sen jälkeen "asetus" pysyy samana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hydraulisen levyjarrun säätöön on hyvä kikka - kun sen kerran napsauttaa poikki, niin sen jälkeen "asetus" pysyy samana.

        Ai luulet että hydraulinen jarru toimii vaijerilla? Luulet väärin. Mikä pitäisi napsauttaa poikki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai luulet että hydraulinen jarru toimii vaijerilla? Luulet väärin. Mikä pitäisi napsauttaa poikki?

        Letku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Letku.

        Katkaise letkus nuorasi äitiisi vihdoinkin. Sen jälkeen saat säädöt kohdilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai luulet että hydraulinen jarru toimii vaijerilla? Luulet väärin. Mikä pitäisi napsauttaa poikki?

        Edellinen luuli olevansa hauska. Oli kuitenkin huono vitsi joten ei jatkoon.


    • Anonyymi

      Itse voi säätää, jos kykenee. Onko levyjarrut vai onko vannejarrut? Onko hydrauliset jarrut vai mekaaniset jarrut? Jokaiselle tyypille on omat säätönsä.

      • Kerrotko miten perustason (vaikkapa Shimano MT-200 jarrut mikä on varmasti yksi tämän hetken suosituimmista polkupyörien ensiasennus jarruista) hydraulisien levyjarrujen jarrutusvoimaa säädetään? (siis olettaen että jarrut toimivat normaalisti, ovat ilmattuna kuten kuuluukin yms.)


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kerrotko miten perustason (vaikkapa Shimano MT-200 jarrut mikä on varmasti yksi tämän hetken suosituimmista polkupyörien ensiasennus jarruista) hydraulisien levyjarrujen jarrutusvoimaa säädetään? (siis olettaen että jarrut toimivat normaalisti, ovat ilmattuna kuten kuuluukin yms.)

        Santtu viisastelee nostaakseen aloituksia. Turhia aloituksia. Hydraulisten jarruvoimaa ei voi säätää muuta kuin puristelemalla jarrukahvaa. Sitä voi tarpeen mukaan puristella hiljoo tai kovvoo. Sen sijaan jos jarrut puoltaa niin toimitaan kuin vekselivetoistenkin kohdalla.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kerrotko miten perustason (vaikkapa Shimano MT-200 jarrut mikä on varmasti yksi tämän hetken suosituimmista polkupyörien ensiasennus jarruista) hydraulisien levyjarrujen jarrutusvoimaa säädetään? (siis olettaen että jarrut toimivat normaalisti, ovat ilmattuna kuten kuuluukin yms.)

        Niin, kuka mieltää "säädöllä" sitten asian mitenkäkin. Joillakin on joskus pientä "säätöä" siellä sun täällä.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kerrotko miten perustason (vaikkapa Shimano MT-200 jarrut mikä on varmasti yksi tämän hetken suosituimmista polkupyörien ensiasennus jarruista) hydraulisien levyjarrujen jarrutusvoimaa säädetään? (siis olettaen että jarrut toimivat normaalisti, ovat ilmattuna kuten kuuluukin yms.)

        Kuka väitti, että kyse oli pelkästään jarrutusvoiman säädöstä. Sellaista ei ainakaan tuossa kirjoituksessa sanota. Puhutaan ihan yleisellä tasolla säädöistä että jokaiselle tyypille on omat säätämisensä. Esim. hydraulisen levyjarrun jarrulevyn keskittäminen on yhdenlaista säätöä/säätämistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuka väitti, että kyse oli pelkästään jarrutusvoiman säädöstä. Sellaista ei ainakaan tuossa kirjoituksessa sanota. Puhutaan ihan yleisellä tasolla säädöistä että jokaiselle tyypille on omat säätämisensä. Esim. hydraulisen levyjarrun jarrulevyn keskittäminen on yhdenlaista säätöä/säätämistä.

        Palstan tekniseen toteutukseen kun perehtyy, niin näkee että tuo kommetti "säätämisestä" mihin kommentoin, on vastaus alkoperäiseen ketjun aloittavaan viestiin jossa sanotaan näin:

        "Huollatin pyöräni jarrut ja vaihteet pyöräliikkeessä. Pyörä tuli takaisin toimivana, mutta vähän hämää se, että kiristivät etujarrun niin kireälle että pienikin painallus riittää, mutta takajarru pitää painaa melkein pohjaan.
        Haluaisin takajarrun yhtä herkäksi, mutta miten? Onnistuuko homma vain jotain yhtä ruuvia kiristämällä?"

        Eli kun vastaus on ollut tuohon viestiin, jonka varsinainen kysymys on ollut: "Haluaisin takajarrun yhtä herkäksi, mutta miten? Onnistuuko vain jotain yhtä ruuvia kiristämällä?", niin silloin tuohon on turha alkaa selittämän mistään jarrulevyn keskittämisestä yms. vaan vastaaja on kertonut että eri jarrutyypeillä tuo "herkäksi" saaminen tapahtuu eri tavalla.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Palstan tekniseen toteutukseen kun perehtyy, niin näkee että tuo kommetti "säätämisestä" mihin kommentoin, on vastaus alkoperäiseen ketjun aloittavaan viestiin jossa sanotaan näin:

        "Huollatin pyöräni jarrut ja vaihteet pyöräliikkeessä. Pyörä tuli takaisin toimivana, mutta vähän hämää se, että kiristivät etujarrun niin kireälle että pienikin painallus riittää, mutta takajarru pitää painaa melkein pohjaan.
        Haluaisin takajarrun yhtä herkäksi, mutta miten? Onnistuuko homma vain jotain yhtä ruuvia kiristämällä?"

        Eli kun vastaus on ollut tuohon viestiin, jonka varsinainen kysymys on ollut: "Haluaisin takajarrun yhtä herkäksi, mutta miten? Onnistuuko vain jotain yhtä ruuvia kiristämällä?", niin silloin tuohon on turha alkaa selittämän mistään jarrulevyn keskittämisestä yms. vaan vastaaja on kertonut että eri jarrutyypeillä tuo "herkäksi" saaminen tapahtuu eri tavalla.

        Ei välttämättä kannata aina lukea asioita kuin "piru raamattua". Saattaa tulla paha mieli. Ymmärrän toki pointtisi.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mitä tässä sanotaan?

      > Molempia jarruja kannattaa aina käyttää.

      Miten lumella ja jäällä ja sepelillä käytetään etujarrua turvallisesti?

      > Toki etujarrun tehoka säädetään hivenen kevyemmäksi jarruttaessa liukkaalla.

      Miten sitä etujarrun tehoa säädetään hivenen kevyemmäksi? Sormissa ei ole säätöä, vaikka niissä voikin olla tuntumaa. Varmuudella sormissa ei ole ABS:ssiä.

      • Anonyymi

        Älähön hölltä jonninjoutavia. Polkupyörässä mitään aabeeäsdiä ole. Näppituntuman oppii ja nopeasti. Kohta nostatan taas roska-autoa. Tämäkin ketju mahtuu vielä roska-autoon.


      • Et ainakaan maastoajoa harrasta, jos kysyt miten lumella ja jäällä ja sepelillä (tai millä tahansa liukkaammalla alustalla) käytetään etjarrua turvallisesti, koska maastoajossa tuo "taito" on vain pakko oppia jos siellä aikoo hiemankaan vaativammassa maastossa ajaa.

        Ensimmainen asia mikä pitää muistaa, että fysiikan lakien mukaan kun polkupyörää jarrutetaan, niin massa pyrkii jatkamaan liikettä eteenpäin jolloin painoa siirtyy eturenkaalle ja takarengas kevenee ja sillä paljonko kummallakin renkaalla on jarrutustilanteessa painoa, määrittelee paljolti myös sen minkälainen kitka renkaan ja maanpinnan välille muodostuu.

        Liukkaalla alustalla jarrujen tulee olla "tunnokkaat" ja niiden käytös pitää olla helposti ennelta opittavissa, eli maksimaaliseen hidastumiseen pitäisi pystyä jarruttamaan juuri sellaisella voimalla ettei pyörä vielä pääse lukkiutumaan, mutta ollaan suhteellisen lähellä kyseistä lukkiutumispistettä.
        Tuo on taito mikä kehittyy käytännössä vain ajamalla ja sellaisessa ympäristössä missä tuota joutuu käyttämään suhteellisen paljon (eli tosiaan maastoajossa yms.).

        Sitten on tietysti se että pyrän rengastuksen tulee olla alustalle sopiva, turha millään aivan sileällä kumilla on puhtaalla jääpinnalla edes koittaa ajaa, mutta hyvällä nastarenkaalla sekin onnistuu ja jarruttaminen myös. Samoin pehmeällä alustalla tulee olla alla maastupainoiteista rengasta että pitoa olisi löydettävissä.

        Mutta kyllä se vain on fakta että mikäli polkupyörällä meinaa turvallisesti ajaa (eli saada pyörä pysähtymään mahdollisimman lyhyellä matkalla), pitää etujarrun oikeaoppinen käyttö vain harjoitella.


      • Anonyymi

        Jos et kykene sormillasi säätämään jarrutehoa, niin sitten kannattaa suosiolla jättää se pyöräily ja valita muu liikkumismuoto, kuten vaikka kävely.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et kykene sormillasi säätämään jarrutehoa, niin sitten kannattaa suosiolla jättää se pyöräily ja valita muu liikkumismuoto, kuten vaikka kävely.

        > Toki etujarrun tehoka säädetään hivenen kevyemmäksi jarruttaessa liukkaalla.

        Miten sitä tehoa säädetään hivenen kevyemmäksi?

        Jarru on jarru. Ehkä, en tiedä, hermostunut kirjoittaja tarkoittaa sormien voiman käyttöä. Siis sormilla yritetään säätää se mitä osataan. Autoissakin säädetään kengällä sitä jarrua. Ei siis oikeasti säädetä mitään vaan kohdistetaan voimaa ja painetta. Se ei ole säätöä, mutta ehkä kirjoittajan äidinkieli ei ole suomi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Toki etujarrun tehoka säädetään hivenen kevyemmäksi jarruttaessa liukkaalla.

        Miten sitä tehoa säädetään hivenen kevyemmäksi?

        Jarru on jarru. Ehkä, en tiedä, hermostunut kirjoittaja tarkoittaa sormien voiman käyttöä. Siis sormilla yritetään säätää se mitä osataan. Autoissakin säädetään kengällä sitä jarrua. Ei siis oikeasti säädetä mitään vaan kohdistetaan voimaa ja painetta. Se ei ole säätöä, mutta ehkä kirjoittajan äidinkieli ei ole suomi.

        Saivartelu ja pakonomainen väittely taitaa olla sinun heiniäsi. Patologiselle väittämisen tarpeelle löytyy kenties apua. Kannattaa ainakin selvittää asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saivartelu ja pakonomainen väittely taitaa olla sinun heiniäsi. Patologiselle väittämisen tarpeelle löytyy kenties apua. Kannattaa ainakin selvittää asia.

        Oletko yksinkertainen? Vastaa, miten sitä tehoa säädetään hivenen kevyemmäksi.

        Kysymys on helppo, mutta vastausta ei vain tule. Olisiko kyse siitä, että äidinkielensä ei ole suomi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko yksinkertainen? Vastaa, miten sitä tehoa säädetään hivenen kevyemmäksi.

        Kysymys on helppo, mutta vastausta ei vain tule. Olisiko kyse siitä, että äidinkielensä ei ole suomi?

        No etujarrun tehoja säädetään hivenen kevyemmäksi jarruttaessa liukkaalla.

        Säädetään siis kevyemmäksi, miksi et ymmärrä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saivartelu ja pakonomainen väittely taitaa olla sinun heiniäsi. Patologiselle väittämisen tarpeelle löytyy kenties apua. Kannattaa ainakin selvittää asia.

        Tuo tyyppi ei ilmeisesti edes halua ymmärtää, että jarrutuksen tehoa pystyy säätämään jarrukahvan kautta. Jokin sitä varmaan vaivaa. Ehkä olet jäljillä tuossa väittelemisen pakkomielteestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tyyppi ei ilmeisesti edes halua ymmärtää, että jarrutuksen tehoa pystyy säätämään jarrukahvan kautta. Jokin sitä varmaan vaivaa. Ehkä olet jäljillä tuossa väittelemisen pakkomielteestä.

        Miksi tekeydyt toiseksi etkä vastaa omista kirjoituksistasi, pelle?

        Vastaa nyt tähän: "Miten etujarrun tehoja säädetään hivenen kevyemmäksi jarruttaessa liukkaalla,"

        Miten niitä tehoja säädetään - ruuvista vaiko vaijerista vaiko paloista vai mistä? Tehoja siis säädetään, mutta miten? Säätäminen on siis sormien venyttelyä ja lämmittelyä, niinkö? Typerä väite.

        Jarrukahvan painaminen hiljaa tai kovaa ei ole mitään säätämistä, kun avauksessa halutaan takajarrua yhtä herkäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tekeydyt toiseksi etkä vastaa omista kirjoituksistasi, pelle?

        Vastaa nyt tähän: "Miten etujarrun tehoja säädetään hivenen kevyemmäksi jarruttaessa liukkaalla,"

        Miten niitä tehoja säädetään - ruuvista vaiko vaijerista vaiko paloista vai mistä? Tehoja siis säädetään, mutta miten? Säätäminen on siis sormien venyttelyä ja lämmittelyä, niinkö? Typerä väite.

        Jarrukahvan painaminen hiljaa tai kovaa ei ole mitään säätämistä, kun avauksessa halutaan takajarrua yhtä herkäksi.

        Ei tavallisia pyörän jarruja voi säätää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo tyyppi ei ilmeisesti edes halua ymmärtää, että jarrutuksen tehoa pystyy säätämään jarrukahvan kautta. Jokin sitä varmaan vaivaa. Ehkä olet jäljillä tuossa väittelemisen pakkomielteestä.

        Bingo!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bingo!

        Ottaapa itselleen vastaavalle homma nyt koville! Menikö pahasti ihon alle?

        Vastaa nyt tähän: "Miten etujarrun tehoja säädetään hivenen kevyemmäksi jarruttaessa liukkaalla?"

        Miten niitä tehoja säädetään - ruuvista vaiko vaijerista vaiko paloista vai mistä? Tehoja siis säädetään, mutta miten? Säätäminen on siis sormien venyttelyä ja lämmittelyä, niinkö? Typerä väite.

        Avauksessa halutaan takajarrua yhtä herkäksi. Jarrukahvan painaminen hiljaa tai kovaa ei ole mitään säätämistä tai herkistämistä.

        Kuten yllä on jo mainittu, pyörien jarruja ei voi yleensä säätää mitenkään kevyemmäksi. Jos voisi, besserwisser olisi siitä jo kertonut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottaapa itselleen vastaavalle homma nyt koville! Menikö pahasti ihon alle?

        Vastaa nyt tähän: "Miten etujarrun tehoja säädetään hivenen kevyemmäksi jarruttaessa liukkaalla?"

        Miten niitä tehoja säädetään - ruuvista vaiko vaijerista vaiko paloista vai mistä? Tehoja siis säädetään, mutta miten? Säätäminen on siis sormien venyttelyä ja lämmittelyä, niinkö? Typerä väite.

        Avauksessa halutaan takajarrua yhtä herkäksi. Jarrukahvan painaminen hiljaa tai kovaa ei ole mitään säätämistä tai herkistämistä.

        Kuten yllä on jo mainittu, pyörien jarruja ei voi yleensä säätää mitenkään kevyemmäksi. Jos voisi, besserwisser olisi siitä jo kertonut.

        Vastaa nyt tähän: "Miten etujarrun tehoja säädetään hivenen kevyemmäksi jarruttaessa liukkaalla?"

        Ei niitä tehoja säädetä mihinkään. Sormilla enemmän puristusta takajarrulle ja vähän vähemmän etujarrulle. Tai sormet pois kokonaan etujarrulta ihan jäisellä kelillä, ellei ole nastarenkaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaa nyt tähän: "Miten etujarrun tehoja säädetään hivenen kevyemmäksi jarruttaessa liukkaalla?"

        Ei niitä tehoja säädetä mihinkään. Sormilla enemmän puristusta takajarrulle ja vähän vähemmän etujarrulle. Tai sormet pois kokonaan etujarrulta ihan jäisellä kelillä, ellei ole nastarenkaat.

        No kiitos, kun myönsit virheesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ottaapa itselleen vastaavalle homma nyt koville! Menikö pahasti ihon alle?

        Vastaa nyt tähän: "Miten etujarrun tehoja säädetään hivenen kevyemmäksi jarruttaessa liukkaalla?"

        Miten niitä tehoja säädetään - ruuvista vaiko vaijerista vaiko paloista vai mistä? Tehoja siis säädetään, mutta miten? Säätäminen on siis sormien venyttelyä ja lämmittelyä, niinkö? Typerä väite.

        Avauksessa halutaan takajarrua yhtä herkäksi. Jarrukahvan painaminen hiljaa tai kovaa ei ole mitään säätämistä tai herkistämistä.

        Kuten yllä on jo mainittu, pyörien jarruja ei voi yleensä säätää mitenkään kevyemmäksi. Jos voisi, besserwisser olisi siitä jo kertonut.

        Onko besserwissereiden vaikea sisäistää aloittajan kysymyksen ydintä? Ja antaa siihen vastaus, ilman turhaa paskanjauhantaa.
        Kuinka säädetään takajarrukahvan liikkeen pituus vastaamaan etujarrukahvan liikkeen pituutta?
        Yksinkertaistaen, jarrukahvojen liikkeen pituus samanlaiseksi molemmissa kahvoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko besserwissereiden vaikea sisäistää aloittajan kysymyksen ydintä? Ja antaa siihen vastaus, ilman turhaa paskanjauhantaa.
        Kuinka säädetään takajarrukahvan liikkeen pituus vastaamaan etujarrukahvan liikkeen pituutta?
        Yksinkertaistaen, jarrukahvojen liikkeen pituus samanlaiseksi molemmissa kahvoissa.

        Kiitos kuitenkin kun myönsit virheesi. Se oli miehen työ, vaikka otti koville.


    • Anonyymi

      Jos ei omaa fillaria osaa yhtään säätää/huoltaa, niin kannattaako sillä pyörällä edes ajaa?
      Vein liikkeeseen pyöräni huoltoon ja nyt ihmettelen.

      Ihmettele mikä pikku toukka on jalkojesi välissä.
      Se on prinssinakki!

      Ihmettele vielä lisää.

      Vaikka pääkopasta olisikin pari ylimääräistä aivosolua kuollut, niin siltikin pyörän huolto pitäisi sujua ilman korjaamoa.

      Tärkeintä on kiinnostus ihmisten luomiin teknisiin laitteisiin.

      Toimintojen pohtiminen.

      Minkä ihminen on keksinyt, sen ihminen pystyy korjaamaan.

      Ehkä sinua kiinnostaa vain tumppu ja serla.

      Fillarin huolto ja korjaus on niin helppoa että 6 v sen jo osaa.

      Fillaria ei viedä mihinkään pajalle vaan se huolletaan itse! Piste.

      • Anonyymi

        Kas, miten helppoa onkaan päästä besserwisserin ihon alle.
        Mutta vastauksia, aiheeseen liittyviä, ja asiallisia, on turha odottaa.
        Mutta hienoa toki, että olet osaava ja tietävä ihminen, ehkä.


      • Anonyymi

        Sama homma autojen kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kantaa asetta

      Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      32
      2976
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

      Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      123
      2695
    3. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

      Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      37
      2276
    4. Kerro kaivattusi

      Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      65
      2127
    5. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

      Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      421
      1668
    6. Rakastan sua

      Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      60
      1143
    7. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

      Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      55
      1073
    8. Toinen toista

      Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      259
      1049
    9. Mikään ei ole ikuista

      Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      151
      966
    10. 45
      948
    Aihe