Vanhan Shimano Nexus 7-vaihteisen pyörän jalkajarru toimii heikosti

Anonyymi

Sukulaiseni olisi halukas kokeilemaan pyöräilemistä 20 vuoden jälkeen ja pyysi minua katsomaan, missä kunnossa hänen vanha Helkamansa on. Olen saanut nyt pyörän muutoin ihan hyvään käyttökuntoon, mutta jalkajarru ainakin omiin pyöriini verrattuna toimii jostain syystä vähän "laiskasti". Päällisin puolin kaikki näyttää mielestäni ihan normaalille.

Jos hiljaisemmalla vauhdilla jarruttaa, tuntuu kuin jarrut eivät toimisi lainkaan tai vain jossain määrin, mutta jos jarruttaa voimakkaasti, niin jalkajarru toimii mielestäni jokseenkin normaalisti. Pyörässä on ihan toimiva käsijarru, mutta sukulaiseni ei ole sellaista koskaan käyttänyt.

Osaisiko joku neuvoa kohtuullisen yksinkertaisia toimenpiteitä tai tarkastuksia, joita voisin jalkajarrun suhteen tehdä. Napavaihteen purkuhommiin tms. en ihan ajankäytöllisistä syistä voi alkaa.

7

713

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eipä tuohon mitään yksinkertaista toimenpidettä taida olla olemassa.
      Joko napa auki ja huolto taikka uuden sopivan vanteen hommaaminen.

• Anonyymi

Juu, ihan juuri noin :)

Sitten vielä spekulointia, että paraneeko tuo edes huollossa? Jotkut jalkajarrunavat ovat ihan hanurista jarrutuntumaltaan. Vaikkapa KT on tälläinen. Tuota shimpan härveliä en tunne.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Juu, ihan juuri noin :)

Sitten vielä spekulointia, että paraneeko tuo edes huollossa? Jotkut jalkajarrunavat ovat ihan hanurista jarrutuntumaltaan. Vaikkapa KT on tälläinen. Tuota shimpan härveliä en tunne.

Sitäkin voidaan tietysti pohtia, että onko se huoltovapaa? Ei taida olla.

• Anonyymi

Jalkajarru pyörässä on lähtökohtaisesti huono. Polkimien tulee olla oikeassa asennossa maksimaalisen jarrutustehon aikaansaamiseksi. Ja tehottomat/tunnottomat ne ovat joka tapauksessa. Vähän sama kuin autoa jarrutettaisiin laittamalla kengänkärki kaasupolkimen alle ja nostamalla ylös.

Kannattaa käyttää käsijarrua. Tehokkaampi ja turvalisempi. Se joka muuta väittää ei tiedä mistä puhuu.

• Anonyymi

Jospa kyseessä on iäkkäämpi pyöräilijä ja jotain heikkoutta puristusvoimassa tai nivelrikkoa tms. sormissa niin jalkajarru siinä tapauksessa lienee paras.

• Anonyymi

Voi laittaa lisäksi käsijarrun joka ottaa vanteeseeen, minä en pidä noista umpio-vaihteisista, koska niissä kuluu se pesä missä on se vaihde möntti, mahdoton korjata sen kulumista, ratasvaihteisessa riittää rataspakan vaihtaminen uuteen.

• Anonyymi

Jalkajarrulla jarruttaessa kannattaa nousta satulasta ja kurottaa itsensä satulalinjan taakse, painopiste siirtyy ja sen myötä jarruttavan takarenkaan pito paranee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      4555
    2. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      342
      3702
    3. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      36
      3416
    4. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      18
      2880
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      11
      2539
    6. 273
      2273
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      307
      1733
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      96
      1692
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      46
      1439
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1163
    Aihe