Millainen tuo läpi akselin vastakappale on?
Kierteethän siinä tietysti mutta jonkinlainen holkki se on, miten on kiinni? Lienee vaihdettavissa jos kierteet tuhoutuu??
Läpi akseli?
24
1514
Vastaukset
- Anonyymi
Mikä pyörä, tarkka malli ja mikä akseli ?
- Anonyymi
Niin ja minkä värinen mikä rengaskoko mikä vanteenkoko mitkä kiekot minkälainen satula minkälainen ohjainkannatin onko soittokello ja seisontajalka ja mitkä olikaan ilmanpaineet?
- Anonyymi
Semmoinen mikä menee läpi on se akseli.
- Anonyymi
Hieman harhaan johtava nimitys, irtoakseli olisi parempi nimitys tai erillinen akseli.
Onhan perinteisessäkin pyörässä akseli läpi menevä.
Kysyin aloitusviestissä tuota akseli vastakappaletta eli sitä "mutteria" johon akseli kierretään kiinni. Onko vaihdettavissa jos kierteet tuhoutuu.
Pyörä on Felt- Anonyymi
Taidat olla tosissasi. Kuka olisi uskonut? Ne vastakierteet on porattu runkoon, niin kuin huomaat. Ihmettelen miten ne kierteet saa tuhottua? Ei mitenkään. Tai tietysti mitä vaan saa tuhottua jos ottaa porakoneen tai viilan ja ryhtyy tuhotöihin.
Anonyymi kirjoitti:
Taidat olla tosissasi. Kuka olisi uskonut? Ne vastakierteet on porattu runkoon, niin kuin huomaat. Ihmettelen miten ne kierteet saa tuhottua? Ei mitenkään. Tai tietysti mitä vaan saa tuhottua jos ottaa porakoneen tai viilan ja ryhtyy tuhotöihin.
Kyllä kierteet on mahdollista ”tuhota”, esimerkiksi ostamalla uudet akselit joiden kierteiden nousukulma on eri kuin alkuperäisissä akseleissa (ja siis luonnollisesti eri kuin pyörässä olevien kierteiden).
Valitettavasti läpiakseleita on saatavilla ainakin kahdella (vai oliko jopa kolmella) eri kierteiden nousukulmalla olevalla varsiolla, joten uusia akseleita ostaessa pitää tietää mitä ostaa.
Väärällä kierrellä olevaa akselia jos koittaa voimalla kiertää paikoilleen niin pyörässä olevat kierteet voivat hyvinkin vaurioitua.
Eri valmistajilla on erilaisia versioita eri malleissaan tuon vastakierteen toteutuksessa, eli se pitää vain selvittää oman mallin kohdalla miten valmistaja on toteuttanut vastakierteet omassa pyörässä.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Kyllä kierteet on mahdollista ”tuhota”, esimerkiksi ostamalla uudet akselit joiden kierteiden nousukulma on eri kuin alkuperäisissä akseleissa (ja siis luonnollisesti eri kuin pyörässä olevien kierteiden).
Valitettavasti läpiakseleita on saatavilla ainakin kahdella (vai oliko jopa kolmella) eri kierteiden nousukulmalla olevalla varsiolla, joten uusia akseleita ostaessa pitää tietää mitä ostaa.
Väärällä kierrellä olevaa akselia jos koittaa voimalla kiertää paikoilleen niin pyörässä olevat kierteet voivat hyvinkin vaurioitua.
Eri valmistajilla on erilaisia versioita eri malleissaan tuon vastakierteen toteutuksessa, eli se pitää vain selvittää oman mallin kohdalla miten valmistaja on toteuttanut vastakierteet omassa pyörässä.Kappas vaan. Sattui sitten käymään nousukulma kun ihan randomilla tilasin varalle läpiakselin. Sopi kuin valettu. En tiennytkään että niitä reikiä on muunkinlaisia kuin runkoon porattuja, tai tarkemmin sanottuna haarukkaan. Ei ole ainakaan itselle tullut muunlaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kappas vaan. Sattui sitten käymään nousukulma kun ihan randomilla tilasin varalle läpiakselin. Sopi kuin valettu. En tiennytkään että niitä reikiä on muunkinlaisia kuin runkoon porattuja, tai tarkemmin sanottuna haarukkaan. Ei ole ainakaan itselle tullut muunlaisia.
Minulla on fätti jonka haarukassa on vaihdettava holkki jossa vastakierteet! Holkkikin on kierteellä kiinni mutta lukittu kuusiokolopultilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taidat olla tosissasi. Kuka olisi uskonut? Ne vastakierteet on porattu runkoon, niin kuin huomaat. Ihmettelen miten ne kierteet saa tuhottua? Ei mitenkään. Tai tietysti mitä vaan saa tuhottua jos ottaa porakoneen tai viilan ja ryhtyy tuhotöihin.
Kyllä ne kierteet tuhoutuu jos usein väännät akselin liian tiukkaan.
Anonyymi kirjoitti:
Kappas vaan. Sattui sitten käymään nousukulma kun ihan randomilla tilasin varalle läpiakselin. Sopi kuin valettu. En tiennytkään että niitä reikiä on muunkinlaisia kuin runkoon porattuja, tai tarkemmin sanottuna haarukkaan. Ei ole ainakaan itselle tullut muunlaisia.
Tuossa vielä Velogin video aiheesta:
https://www.youtube.com/watch?v=Dc-dMVXqwb0
Siinä on selvitetty useampikin kysymys tästä ketjusta.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne kierteet tuhoutuu jos usein väännät akselin liian tiukkaan.
Helpostikin saa kierteet tuhottua jos vastakierteet on tehty rungon alumiiniin.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Tuossa vielä Velogin video aiheesta:
https://www.youtube.com/watch?v=Dc-dMVXqwb0
Siinä on selvitetty useampikin kysymys tästä ketjusta.Jos käy niin että uutta akselia ei enää löydy niin sitten jonkun koneistajan juttusille. Ammattimies tekee tuolsisenhetkessä ja ei painoa lisää paljoa tule vaikka akselia ei tee putkesta vaan tangosta. ("umpiputki"🤣)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helpostikin saa kierteet tuhottua jos vastakierteet on tehty rungon alumiiniin.
Voi että mitä höpötystä taaskin. ”Asiantuntijat asialla” kanavalta hyvää päivää. Eikä ainoastaan ole porattu niitä kierteitä alumiiniin vaan jopa hiilikuituiseen etuhaarukkaan. Polkupyörässäni on enimmäisvoimaksi merkitty, kiertovoiman osalta, 10 Newtonmetriä. Olen aina ylittänyt tuonkin vääntömomentin roimasti kun olen kiristänyt raa’alla voimalla. Ei näy minkäänlaisia vastakierteiden tuhoutumisen merkkejä, edes hiilkuidussa. Ylempänä joku väittää että hänen polkupyörässään on erillinen holkki joka on kiinnitetty kierteillä runkoon. Semmoista olekaan, ja miksi olisikaan. Kiinnitetään vastakierteisiin joka on kiinnitetty holkkiin joka on puolestaan kiinnitetty kierteillä haarukkaan. On siinä ihmisellä mielikuvitusta.
Anonyymi kirjoitti:
Voi että mitä höpötystä taaskin. ”Asiantuntijat asialla” kanavalta hyvää päivää. Eikä ainoastaan ole porattu niitä kierteitä alumiiniin vaan jopa hiilikuituiseen etuhaarukkaan. Polkupyörässäni on enimmäisvoimaksi merkitty, kiertovoiman osalta, 10 Newtonmetriä. Olen aina ylittänyt tuonkin vääntömomentin roimasti kun olen kiristänyt raa’alla voimalla. Ei näy minkäänlaisia vastakierteiden tuhoutumisen merkkejä, edes hiilkuidussa. Ylempänä joku väittää että hänen polkupyörässään on erillinen holkki joka on kiinnitetty kierteillä runkoon. Semmoista olekaan, ja miksi olisikaan. Kiinnitetään vastakierteisiin joka on kiinnitetty holkkiin joka on puolestaan kiinnitetty kierteillä haarukkaan. On siinä ihmisellä mielikuvitusta.
Ei kannata olla ihan noin "ehdoton" vastauksissaan, kun eri valmistajat käyttävät erilaisia ratkaisuja, ja mikä kussakin pyörässä on, pitää ensin selvittää.
Tuossa muutama kuva omasta kalustosta äsken kuvattuna.
Ensin Cubessa olevan RockShox:n 35 Gold joustokeula ja sen "kierroholkki" mikä erottuu selvästi itse keulan rungosta:
[url=https://aijaa.com/3oGfNk][img]https://img.aijaa.com/m/00119/15030985.jpg[/img][/url]
Seuraavaksi Focuksen Fox:n Rhythm 34 keulan vastaava kappale:
[url=https://aijaa.com/bR1nyM][img]https://img.aijaa.com/m/00018/15030986.jpg[/img][/url]
Ja vielä Cuben takahaarukan läpiakselin "vastakappale".
[url=https://aijaa.com/9clMpX][img]https://img.aijaa.com/m/00112/15030987.jpg[/img][/url]
Sitten noissa omissa pyörissäni on yhdessä läpiakselien kierteet suoraan keulassa ja takahaarukassa tehtynä, eli variaatioita löytyy ja pitää varmistaa mikä omassa pyörässä käytössä.- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ei kannata olla ihan noin "ehdoton" vastauksissaan, kun eri valmistajat käyttävät erilaisia ratkaisuja, ja mikä kussakin pyörässä on, pitää ensin selvittää.
Tuossa muutama kuva omasta kalustosta äsken kuvattuna.
Ensin Cubessa olevan RockShox:n 35 Gold joustokeula ja sen "kierroholkki" mikä erottuu selvästi itse keulan rungosta:
[url=https://aijaa.com/3oGfNk][img]https://img.aijaa.com/m/00119/15030985.jpg[/img][/url]
Seuraavaksi Focuksen Fox:n Rhythm 34 keulan vastaava kappale:
[url=https://aijaa.com/bR1nyM][img]https://img.aijaa.com/m/00018/15030986.jpg[/img][/url]
Ja vielä Cuben takahaarukan läpiakselin "vastakappale".
[url=https://aijaa.com/9clMpX][img]https://img.aijaa.com/m/00112/15030987.jpg[/img][/url]
Sitten noissa omissa pyörissäni on yhdessä läpiakselien kierteet suoraan keulassa ja takahaarukassa tehtynä, eli variaatioita löytyy ja pitää varmistaa mikä omassa pyörässä käytössä.Aijaa? Katos kehveliä. Tosin esimerkkitapauksissa kierteet on erikseen pultattu jonkinlaisen epämaterian sisään. Muoviako lienee?
Anonyymi kirjoitti:
Aijaa? Katos kehveliä. Tosin esimerkkitapauksissa kierteet on erikseen pultattu jonkinlaisen epämaterian sisään. Muoviako lienee?
Nyt en ole varma mitä tuolla "epämaterialla" tarkoitit, mutta noissa kuvissa olevan Cuben RockShox 35 Gold:n alajalat ovat Magnesium valua, Focuksen Rhythm 34:n alajalat ovat alumiinia ja tuo Cuben takahaarukka on alumiinia.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Nyt en ole varma mitä tuolla "epämaterialla" tarkoitit, mutta noissa kuvissa olevan Cuben RockShox 35 Gold:n alajalat ovat Magnesium valua, Focuksen Rhythm 34:n alajalat ovat alumiinia ja tuo Cuben takahaarukka on alumiinia.
Aijaa, tässä kohtaa on kiitettävä santtua varsin avaavista huomioista. Että tuommoistakin voi tehdä. En tosin vieläkään ymmärrä miksi noin monimutkaisesti. Luultavasti kysymys on nykyajan standardien sekamelskasta. Melkein joka valmistajalla pitää olla omat pikku niksinsä jotta kilpailijan, saatikka tarvikevalmistajien, valmisteet vahingossakaan sopisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi että mitä höpötystä taaskin. ”Asiantuntijat asialla” kanavalta hyvää päivää. Eikä ainoastaan ole porattu niitä kierteitä alumiiniin vaan jopa hiilikuituiseen etuhaarukkaan. Polkupyörässäni on enimmäisvoimaksi merkitty, kiertovoiman osalta, 10 Newtonmetriä. Olen aina ylittänyt tuonkin vääntömomentin roimasti kun olen kiristänyt raa’alla voimalla. Ei näy minkäänlaisia vastakierteiden tuhoutumisen merkkejä, edes hiilkuidussa. Ylempänä joku väittää että hänen polkupyörässään on erillinen holkki joka on kiinnitetty kierteillä runkoon. Semmoista olekaan, ja miksi olisikaan. Kiinnitetään vastakierteisiin joka on kiinnitetty holkkiin joka on puolestaan kiinnitetty kierteillä haarukkaan. On siinä ihmisellä mielikuvitusta.
Hiilikuitu rungoissa on erillinen vastamutteri joten ottaisit sinäkin selvää asioista ennen kuin välität jotain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hiilikuitu rungoissa on erillinen vastamutteri joten ottaisit sinäkin selvää asioista ennen kuin välität jotain.
Minun hiilikuituisessa etuhaarukassa ei ole, ja jos sinun on, se ei tarkoita että kaikissa olisi. Joten ottaisit sinäkin selvää asioista ennen kuin väität jotain.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ei kannata olla ihan noin "ehdoton" vastauksissaan, kun eri valmistajat käyttävät erilaisia ratkaisuja, ja mikä kussakin pyörässä on, pitää ensin selvittää.
Tuossa muutama kuva omasta kalustosta äsken kuvattuna.
Ensin Cubessa olevan RockShox:n 35 Gold joustokeula ja sen "kierroholkki" mikä erottuu selvästi itse keulan rungosta:
[url=https://aijaa.com/3oGfNk][img]https://img.aijaa.com/m/00119/15030985.jpg[/img][/url]
Seuraavaksi Focuksen Fox:n Rhythm 34 keulan vastaava kappale:
[url=https://aijaa.com/bR1nyM][img]https://img.aijaa.com/m/00018/15030986.jpg[/img][/url]
Ja vielä Cuben takahaarukan läpiakselin "vastakappale".
[url=https://aijaa.com/9clMpX][img]https://img.aijaa.com/m/00112/15030987.jpg[/img][/url]
Sitten noissa omissa pyörissäni on yhdessä läpiakselien kierteet suoraan keulassa ja takahaarukassa tehtynä, eli variaatioita löytyy ja pitää varmistaa mikä omassa pyörässä käytössä.Foxin keulan vastamutterissa oli jotokin numerointi 1-18 mistä kysymys?
Anonyymi kirjoitti:
Foxin keulan vastamutterissa oli jotokin numerointi 1-18 mistä kysymys?
Jos olen oikein nuo Fox:n ohjeet ymmärtänyt, niin tuolla mutterilla säädetään tuon läpiakselin kiristystiukkuus.
Koska tuossa akselimallissa on "pikalinkkumainen" kiristys-systeemi, eli kierretään käsin tiettyyn tiukkuuteen nivelletystä"kahvasta" kääntäen ja sitten käännetään kahva "lukitus-asentoon" pituussuunnassa (kuva lopussa).
Ja tämän kahvan lukituksissa oleva paikka on määritelty että on alajalkojen suuntaisesti, niin silloin sen ainoa elementti jolla tätä tiukkuutta voi vaihtaa, on tuon vastamutterin asennon vaihtaminen.
Itselläni tuo tiukkuus on juuri mielestäni sopivalla tasolla, niin ei ole tuota säätöä muuttanut (ja siihen ei ole tarkoituskaan koskea mitenkään kovin useasti).
[url=https://aijaa.com/5wv2gV][img]https://img.aijaa.com/m/00115/15031016.jpg[/img][/url]- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Jos olen oikein nuo Fox:n ohjeet ymmärtänyt, niin tuolla mutterilla säädetään tuon läpiakselin kiristystiukkuus.
Koska tuossa akselimallissa on "pikalinkkumainen" kiristys-systeemi, eli kierretään käsin tiettyyn tiukkuuteen nivelletystä"kahvasta" kääntäen ja sitten käännetään kahva "lukitus-asentoon" pituussuunnassa (kuva lopussa).
Ja tämän kahvan lukituksissa oleva paikka on määritelty että on alajalkojen suuntaisesti, niin silloin sen ainoa elementti jolla tätä tiukkuutta voi vaihtaa, on tuon vastamutterin asennon vaihtaminen.
Itselläni tuo tiukkuus on juuri mielestäni sopivalla tasolla, niin ei ole tuota säätöä muuttanut (ja siihen ei ole tarkoituskaan koskea mitenkään kovin useasti).
[url=https://aijaa.com/5wv2gV][img]https://img.aijaa.com/m/00115/15031016.jpg[/img][/url]On olemassa tuota vanhaa akselimallia jossa kiristyslinkku, sitten on uudempi läpiakselimalli jossa myös kiristyslinkku, mulla taasen sellainen läpi akseli jossa ei ole kiristyslinkkua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On olemassa tuota vanhaa akselimallia jossa kiristyslinkku, sitten on uudempi läpiakselimalli jossa myös kiristyslinkku, mulla taasen sellainen läpi akseli jossa ei ole kiristyslinkkua.
Kyllä sinullakin se linkku on siinä jossa luulet että ei ole. Se on vaan irrotettu siitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sinullakin se linkku on siinä jossa luulet että ei ole. Se on vaan irrotettu siitä.
No ei todellakaan ole, Feltissä on vain sellainen "kahva" kuten linkussakin mutta se on kiinteä. Siitä voi pyörittää akselin kiinni tai auki.
Kyllä minä itse oman pyöräni paremmin tunnen. Ihme välittäjiä täällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1071389
Se helpottaisi oloa jos
Se toinen tietäisi että molemmat tykkäämme toisistamme. Se on asia mikä vaivaa ja ahdistaa minua vaikka tilanne olisikin881277Palsta kysely..
Mikä on mielestäsi hyvä ikäero parisuhteessa? Tulevassa/kuvitteellisessa tulevaisuuden suhteessa, voisitko harkita ”ott1331005- 68954
- 39857
- 71843
Haluaisin nainen vain välillä heilutella peittoa sinun kanssa
Mutta kuitenkin oltaisiin uskollisia toisillemme.53787- 65787
- 77782
Ihmeellistä millaisissa tilanteissa ajatukset kulkuun sinuun
Eilen seurasin kun ihmiset ajoivat kaupan parkkipaikalle ja menivät yhdessä kauppaan. Iski jotenkin ikävä. Mietin että39754