Miten saada ilma pysymään kumissa?

Anonyymi

Ehkä vähän tyhmä kysymys, mutta miten saada ilma pysymään pyörän kumissa (takakumi) , kun tyhjenee vähän väliä ja vähän kaikkea on kokeiltu, että ilman sais pysymään paremmin, mutta ilman tuloksia..

Liikkessä, kun vaihdettiin kumi muun korjaustyön ohessa pysyi ilma sisäkumissa monet monet kuukaudet, vaikka ajoin lähes päivittäin 13-26km.

Kaikki perus-syyt tarkisteltu, pikkukivet, venttiilin oikea kireys, ettei kumi tule vanteen yli, oikeaoppinen vaihtaminen..

Oikein ihmetyttää, että mikä siinä on, kun saa kuukaudessa ainakin kuus kertaa paikata ja vaihtaa kumin.

11

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tarkista vanteen sisäpinnat ja muovinen pinnasuoja, piikkejä ja knöölejä ei saa olla. Tarkista ja korjaa vanteen epätasaisuudet ja mahdolliset vauriot. Vaihda sisäkumi uuteen. Valitse kumiin prestan ja schraderin venttiili, dunlop vuotaa usein. Sisäkumia ei kannata paikata, sillä uusi sisäkumi maksaa 3 - 7 €/kpl.

      • Anonyymi

        Prestan tai schraderin venttiili.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Prestan tai schraderin venttiili.

        Presta venttiili pitää mielestäni parhaiten. Suosin sitä, aina kun on mahdollista.


    • Noin tiheä sisäkumin rikkoutuminen on lähes pakko johtua siitä, että joko päälirenkaassa taikka vanteessa on jotain sinne kuulumatonta joka rikkoo sisäkumin.
      Ensikerralla kun taas joudut sisäkumin paikkaamiseen/vaihtamiseen, niin ota vaurioitunut sisäkumi irti niin että muistat kummin päin se on ollut siellä suhteessa vanteeseen/päälirenkaaseen, etsi sisäkumin reikä ja sen jälkeen tutki miten reikä sijoittuu suhteessa vanteeseen/päälirenkaaseen ja tutki tämä kyseinen alue vanteesta/päälirenkaasta erittäin tarkasti ja on lähes varmaa että löydät siitä kohdasta jotain mikä tuon vaurion on aiheuttanut (ellei siellä ole sitten jotain irtonaista joka vaihtaa paikkaa sisärenkaan irroituksen yhteydessä, mutta tämä olisi kyllä pitänyt huomata aikaisemminkin).

      • Anonyymi

        Huonommista ulkokumeista menee läpi jopa orapihlaja-aidan piikki, kaikista terävät sepelit ja ruuvit. Itsellä terävä sepeli teki juuri kuvaamasi eli rikkoi sisärenkaan aina samasta kohdasta. Ulkorenkaan ongelmat tunnistaa tunnistelemalla koko ulkorenkaan sisäpinnan sormin läpi, piikit kyllä tunnistaa.

        Kerran venttiilin juuri oli jatkuvasti rikki, kun sisärengas ja venttiili pääsivät liikkumaan ja liukumaan vanteella.


    • Anonyymi

      Joskus pieni kivi jää päälisrenkaan "sisään" ja puhkoo sisäkumin muutaman viikon välein. On joskus todella vaikeaa löytää. Tämä koskee oikeastaan vain ei pistosuojattuja päälisrenkaita.

    • Anonyymi

      Paremmin pistosuojattu päällirengas on suositeltava hankinta, Schwalbe Marathon Plus on pistosuojauksen osalta kärkipäässä. Samalla kannattaakin hankkia uusi sisäkumi sekä vannenauha varmuuden vuoksi.

      Renkaanvaihdon tai paikkauksen yhteydessä huolellinen vanteen putsaus kaikesta roskasta ja myös vannenauhan kunnon sekä asemoinnin tarkistus. Nauhassa ei saa olla ryppyjä/vekkejä ja nauhan pitää olla suorassa keskilinjassa vanteen uralla. Tarkista myös ettei nauhan päissä ole teräviä kynnyksiä eikä nauhan alta törrötä mitään irtoroskia, esim. pinna. Varmista samalla että vanteessa ei ole teräviä purseita eikä kolhuja.

      Ennen renkaan asennusta pyyhi sen sisäpuoli puhtaaksi kostealla puhtaalla rätillä (myös uudet renkaat) ja sormenpäillä huolellisesti tunnustellen varmista ettei siellä ole irtoroskaa eikä mitään terävää. Vanhasta renkaasta on tärkeä löytää se puhkeamisen aiheuttaja ja poistaa se ennen renkaan asennusta.
      Asennusvaiheessa huomioi ettei renkaan sisälle varise hiekkaa tai muuta roskaa.

    • Anonyymi

      Vaihtoehtoja on paljon joilla saa ilman pysymään fillarin renkaissa.
      Yksi vaihtoehto on lorottaa venttiilin reiästä sielu poistettuna Zefal Sealant paikkuu ainetta. Jos sisärenkaaseen tulee reikä, niin se paikkautuu itsestään.

      Ulkorenkaaksi vain pistosuojattu rengas.

      Biltemasta saa sisärenkaita, joissa on se paikkausmaito valmiina kumin sisällä, eli ovat itsepaikkautuvia.

      Takarenkaassa pitää olla tarpeeksi painetta, muutoin sisärengas ei kestä.

      4 baaria on max paine normi renkaisiin.

    • Anonyymi

      Etkö malta lopettaa pyöräilyä?
      Siirry potkukelkkaan.

    • Anonyymi

      Asennan sisäkumi ruuvari lla onko hyvin menee

    • Anonyymi

      Sulla joko venttiili tai kumi vuotaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kantaa asetta

      Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      66
      5201
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

      Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      129
      3787
    3. Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?

      Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua
      Tuusniemi
      48
      3194
    4. Kerro kaivattusi

      Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      65
      2267
    5. Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.

      Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu
      Maailman menoa
      450
      1974
    6. Järkyttävä tieto Purrasta

      Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      77
      1678
    7. Rakastan sua

      Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      1375
    8. Onko sulla mua enää yhtään ikävä

      Etkö halua enää yrittääkään?
      Ikävä
      64
      1306
    9. Toinen toista

      Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1107
    10. 47
      1082
    Aihe