https://yle.fi/uutiset/3-12482426
odotamme hyvää asiaa
Lataaminen päättyy vedyn jakeluun
28
366
Vastaukset
- Anonyymi
Miten tuo liittyy vetyautoiluun?
Tuollaisen putkiston rakentaminen vie useita vuosia ja se on suunnattu täysin teollisuuden tarpeisiin, kuten tuossa jutussa kerrottiin.
Hauskaa kuitenkin tuo into ja sokea usko asiaan joka on ehkä jossain 10-15 vuoden päässä? Eikä edes liity mitenkään autoiluun.- Anonyymi
et siis ummarra lukemaasi
- Anonyymi
Vetyputki teollisuuden tarpeisiin. Miksi tämä liittyisi autoiluun millään tavalla?
- Anonyymi
sivutuotteena alkaa myös vedyn jakelu ja asemien perustaminen
TB tonteilla olis kaikki valmiina - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sivutuotteena alkaa myös vedyn jakelu ja asemien perustaminen
TB tonteilla olis kaikki valmiinaJos vetyä tulee sivutuotteena Kemiran tehtaalla (alkuperäinen vedyn lähde), niin miksei sinne ole sitten jo vuosia sitten perustettu tehtaan viereen vetytankkausasemaa? Artikkelissa kun ei mainittu yhtään mitään vetytankkausasemien rakentamisesta, joten on vain toiveajattelua että niin käy. Ties vaikka vetyä ei jää yli vetyautoja varten vaan teollisuus tarvitsee kaiken vedyn.
Ja tälläkin uutisella alkaa olemaan ikää.... eikä ole uutta uutista tullut että vetyputki projekti olisi edennyt.
- Anonyymi
OK talon voi rakentaa energiatehokkaaksi vedyn avulla ja saat samalla oman tankkausaseman omaan kotiin. Missä se ongelma on?
On näitä jo ruotsissa tehty. Sumessa tullaan vaan vähän jälkijunassa kaikessa johtuen korkeasta verotuksesta. https://www.youtube.com/watch?v=koiM0Y8VjOw- Anonyymi
suomen keskusta on stop kehitykselle
- Anonyymi
"OK talon voi rakentaa energiatehokkaaksi vedyn avulla"
Joo, tarvitsee vain käyttää tuplamäärä sähköä ja olla alttiina vetyräjähdyksille. Ei tuollaista kenenkään kotona pidä olla. Jos on, toivon sellaista 100m suoja-aluetta talon ympärille. - Anonyymi
Eikös stellantis kertonut että voi tuoda suomeen myös vetytehtaat
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"OK talon voi rakentaa energiatehokkaaksi vedyn avulla"
Joo, tarvitsee vain käyttää tuplamäärä sähköä ja olla alttiina vetyräjähdyksille. Ei tuollaista kenenkään kotona pidä olla. Jos on, toivon sellaista 100m suoja-aluetta talon ympärille.Ei se mikään omatalo olekkasn jos naspuri 5 metrin päässä kahvipöytä on...slummi
- Anonyymi
Vetyilyt saavat nyt loppua, ennen alkua!☠️☠️
- Anonyymi
Moni asia vedyn jakelun osalta on auki. Vetyä voidaan nesteyttää, jolloin se toimii kuin mikä tahansa nestekaasu. Sitä voidaan myydä pulloissa tai tankata asemilla, jolloin tankkausaika on lähes sama kuin bensa- ja dieselkäyttöisillä autoilla. Kysymys on vain siitä, koska vetyasemien perustaminen tulee taloudellisesti tuottoisaksi. Kaikki asiaan liittyvä tekniikka on jo olemassa. Kysymys on vain taloudellisista intresseistä. Pitää muistaa, että ensimmäinen vety-auto kulki jo 1800-luvulla, mutta amerikkalainen öljyteollisuus valtasi markkinat vetäen maton vetytalouden kehittämisen alta. Jos hankkii vedyllä toimivan polttokenno-auton Suomeen, täytyy nyt käydä tankkaamassa joko Tukholmassa tai Tanskassa, jossa on useampia asemia. Rahasta ja sen ahneudesta tässäkin asiassa kehitys on kiinni.
- Anonyymi
Heh, 13,5km pitkä vetyputki teollisuuden käyttöön ja nyt jo hehkutetaan että lataaminen loppuu ja vetyautoilu alkaa. :D Vetyfanituksen usko on sokeaa.
- Anonyymi
Joko aloittaja on tilannut vetyautonsa?😂😂😂
- Anonyymi
Mumssi
- Anonyymi
Mitä ihmeen sekoilijoita tähän keskusteluun on osallistumassa? Eivät näe edes, mitä Suomessa on tapahtumassa vetytalouden osalta saatika sitten, mitä maailmalla tapahtuu. Sääliksi ihan käy. Itse ostan vedyllä käyvän polttokennoauton heti, kun niitä on Suomessa kaupan. Onhan se ylivoimaisesti parempi ratkaisu nykyisen tieteellisen tietämyksemme perusteellä kuin akkuteknologia, joka ei voi jatkua juurikaan pitemmälle tulevaisuuteen kuin kahdeksi kymmeneksi vuodeksi, jonka jälkeen se on globaali ongelma. Juuri tänään jouduin kuriositeettinä toteamaan, että kalliilla hinnalla ostamani sähköavusteinen pyörä vaatii akun uudelleenkennottamisen jo 3:n ajovuoden jälkeen ja hinta on hulppea. Autoissa kestoaika nykytietouden mukaan on vähän enemmän, mutta ei paljon.
- Anonyymi
Unohdat sitten kätevästi vetyauton vetytankkien vanhentumiset 15v kohdalla (arvonalennus hurjaa 10v kohdalla), noin 10 000km välein valohoitohuolloissa ravaavisen, noin 50 000km välein tehtävän ionisuodattimen vaihdon (polttokennon ilmansuodatin) joka maksaa Kaliforniassa 400-1000 dollaria vaihtopaikasta riippuen, Suomessa vähintään 70 000e vetyauton hankintahinnan ja hurjan arvonalentumisen kun vetyauto pitäisi myydä (Kaliforniassa noin 4 vuotiaita vetyautoja myydään noin 30% hinnalla uudesta), epäluotettavien vetytankkausasemien aukiolot kun vety loppu tai toimintahäiriö ja se kaikkein tärkeimmän että vetytankkausverkosto on ainakin alkuvuosina vähäinen sekä riskin ettei niitä lupauksista huolimatta rakenneta laajasti kuten on käynyt Ruotsissa ja Norjassa. Sähköautot ovat selvästi lyöneet itsensä läpi monessa eri maassa, joten myös sen takia tulevaisuudessa vetyautojen arvonalennus voi olla hurjaa kun käytettyä vetyautoa ei juuri kukaan halua ostaa. Onnea vaan vetyautoiluun. :o)
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17272076/alle-01-ostaa-todellisuudessa-vetyauton-suomessa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17259553/mita-saa-70-000---90-000e-vetyauton-hinnalla
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17471380/kannattamalla-vetyautoja-kannatat-myos-venajan-taloutta-ja-sotakassaa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17770801/yhdysvallat-11-vuotta-ja-vain-15-000-vetyautoa-myyty-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798070/nexo-vetypolttokennossa-vakavia-ongelmia-korvauksia-autoilijoille-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17696132/vetytalouden-suuri-haaste-on-nimelta-hic-ominaisuus-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17152427/toyota-mirai-todellinen-kantama-tankilliselle-alle-500km-mittariston-mukaan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-
- Anonyymi
Tässä linkki, joka tarjoaa valaistusta vetytalouden tilaan ja mahdollisuuksiin:
https://www.fortum.fi/tietoa-meista/blogi/forthedoers-blogi/vetytalous-tulee-ennemmin-tai-myohemmin- Anonyymi
hyvä aloittaa suomessa ottamalla TB asemat vedyn jakeluun-kaikki valmiina
- Anonyymi
Autot
Yleistä autoilusta
Polttomoottori on ylivoimainen hyötysuhteeltaan
Anonyymi-ap
2023-07-30 09:36:21
Ilmoita
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/65034823-9f36-4441-8fd1-8f3941c106b4?ref=ampparit:0fde
eli siis E kohkaaminen saa sittenkin rinnalle polttomoottorit?
eikös mm toyotassa ole jo vetypolttomoottori?
googlaa vaan
sodäär - Anonyymi
Autot
Yleistä autoilusta
Polttomoottori on ylivoimainen hyötysuhteeltaan
Anonyymi-ap
2023-07-30 09:36:21
Ilmoita
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/65034823-9f36-4441-8fd1-8f3941c106b4?ref=ampparit:0fde
eli siis E kohkaaminen saa sittenkin rinnalle polttomoottorit?
eikös mm toyotassa ole jo vetypolttomoottori?
googlaa vaan
sodäär
Autot
Yleistä autoilusta
Polttomoottori on ylivoimainen hyötysuhteeltaan
Anonyymi-ap
2023-07-30 09:36:21
Ilmoita
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/65034823-9f36-4441-8fd1-8f3941c106b4?ref=ampparit:0fde
eli siis E kohkaaminen saa sittenkin rinnalle polttomoottorit?
eikös mm toyotassa ole jo vetypolttomoottori?
googlaa vaan - Anonyymi
Ensimmäinen Otto-moottoriauto (nykyisin polttomoottoriauto) kulki vedyllä, kun bensiiniä ei ollut kaupan niin kuin nykyisin. Historia on osoittanut monella tavalla matkan varrella, että kulkuneuvojen voimanlähteenä käytetään sitä, mikä on helpoimmin saatavissa ja hinnaltaan edullisinta suhteessa siitä lähtevään energiaan. Tällaista tilannetta ei ole aiemmin ollut, missä halutaan suojella ilmakehää ja ihmisten elinolosuhteita liikennepolttoaineiden haittavaikutuksilta. Vastaavaa on tapahtunut kyllä suuremmassa energiatuotannossa esim. hiilen ja ydinenergian kohdalla.
Ei ole mikään ihme, että ihmiset luopuvat vetyautoista, kun niiden polttoaineen saatavuus on lähes olematonta. Se vaikuttaa luonnollisesti myös niiden jälleenmyyntihintoihin. Pidän todennäköisenä, että sama ilmiö tulee toistumaan akkukäyttöisten autojen kohdalla, kun akkumateriaalien saatavuus heikkenee ylikysynnän lisääntyessä. Tähän voidaan aina vastata, että asia voidaan hoitaa kierrätyksellä. Sekään ei ole halpaa ja kierrätyksessä hävikki kuten muidenkin raaka-aineiden kohdalla tullee olemaan huomattava. Ainoa rajattomasti saatavissa oleva puhdas polttoaine on siis vety, jonka käyttöönotto vaatii vielä paljon kehittelyä kuten joku jo edellä on todennut. Olisikohan ratkaisu uusissa kehitteillä olevissa synteettisissä polttoaineissa, joissa energia sidotaan vetyyn, mutta muutoin polttoaine käyttäytyy kuten nykyiset hiilivetyyn sidotut polttoaineet. Tämä mahdollistaisi ehkä sen, että kenenkään ei tarvitsisi luopua enemmän tai vähemmän käytetystä vanhasta polttomoottoriautosta, joka voi vielä olla käyttökelpoinen jopa parinkymmenen vuoden ajan tai jopa pitempään. Parasta on nyt jäädä vain odottelemaan, mitä kehittämislinjoja teknisen alan tiedemiehet innostuvat löytämään ja valitsemaan.- Anonyymi
"akkumateriaalien saatavuus heikkenee ylikysynnän lisääntyessä."
No tässäpä teknisesti tollakon kommentti. Määrittelepä nyt vaikka aluksi termi "akkumateriaali".
kas kun fakta on se että akkuja on tehty eri materiaaleista jo maailman sivu ja kymmenen vuoden päästä auton akkuja tehdään eri materiaaleista kuin tänään.
Olet tiettyyn ajanhetkeen juuttunut puusilmä. Maailma ei ole koskaan jäänyt paikalleen vaan raaka-aineet tietyn hyödykkeen valmistamiseen vaihtuvat hyvin nopeasti ja niin on myös akkujen valmistus aina ollut ja tulee olemaan myös jatkossa.
Olet kuin joku syrjäkylän partajooseppi 1890-luvulla joka sanoi että koskaan ei voida tehdä miljoonaa kenkää vuodessa koska ei ole tarpeeksi koivuja sitä tuohimäärää varten.
No nyt ei ole juurikaan kenellekään tuohivirsuja.
- Anonyymi
Miten tuommoinen vetyputki piilotetaan niin, ettei sitä pääse kukaan kuvaamaan?
- Anonyymi
Tarkoittaa siis että E autot kohta vaihtoarvo Nolla?
- Anonyymi
"Kysymys on vain siitä, koska vetyasemien perustaminen tulee taloudellisesti tuottoisaksi. Kaikki asiaan liittyvä tekniikka on jo olemassa. "
Kaikki betamaxiin liittyvä tekniikka oli olemassa. Täysin reisille meni.
Vetyä on ajettu isolla rahalla läpi liikenteeseen jo vuosikymmenet ja tulos on aina ollut sama floppi.
Vedyn kannalta tilanteen tekee huonommaksi joka vuosi verrattuna edelliseen että sähköautot kehittyvät koko ajan mutta vetyauto ei kehity yhtään mihinkään. - Anonyymi
Jos lataaminen päättyy vedyn jakeluun, niin miksi sitten ihmiset haluavat päästä vetyautoistaan eroon, jolloin niiden arvo laskee huimasta? Muutaman vuoden jälkeen hyvitys enään muutamia tonneja.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa- - Anonyymi
On itsestään selvää, että autoa, johon ei saa polttoainetta, ei kannata ostaa tai omistaa. Sähköä saa seinästä, mikä tekee siitä houkuttelevan vaihtoehdon liikenne-energian lähteenä. Sähköä voidaan tuottaa rajattomasti päästöttömällä tavalla, jos se on taloudellisesti kannattavaa. Kysymys on vain siitä, mihin sähkö varastoidaan käyttöönottoa varten. Tällä hetkellä varteenotettavia vaihtoehtoina ovat akku ja vety. Akut ovat teknisesti valmiimpia käyttöön otettavaksi, nekään eivät ole ongelmattomia. Vedyn käyttöä kehitetään ensisijassa teollisiin tarkoituksiin ja raskaan liikenteen käyttövoimaksi joko puhtaana tai uusiopolttoaineena. On itsestään selvää, että molempia tarvitaan rinnan eikä kumpaakaan voi poissulkea. Itse toivon, että kaikki se huomattava kehittämistyö, jota tehdään vedyn käytön edistämiseksi kaikissa kohteissa missä energiaa tarvitaan, tuottaa myös tieliikenteen osalta tuloksia, jotka voidaan ottaa piankin käyttöön. Historia ja kokemus on osoittanut, että mitään materiaaleja, joita maan kuoresta kaivetaan mm. akkuteollisuuteen, ei voi kaivaa loputtomasti.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk338082Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin213420Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_222392Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.521630Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.291477PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht1841455- 1461345
Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport561224Kehumisesta voi saada sakkoja?
Mistä tämä nyt kertoo, se kertoo siitä että vanhat jo seksuaaliseeden menettäneet naisihmiset operoivat mediassa liian v1821127- 431080