Lataaminen päättyy vedyn jakeluun

Anonyymi

28

417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miten tuo liittyy vetyautoiluun?
      Tuollaisen putkiston rakentaminen vie useita vuosia ja se on suunnattu täysin teollisuuden tarpeisiin, kuten tuossa jutussa kerrottiin.
      Hauskaa kuitenkin tuo into ja sokea usko asiaan joka on ehkä jossain 10-15 vuoden päässä? Eikä edes liity mitenkään autoiluun.

      • Anonyymi

        et siis ummarra lukemaasi


    • Anonyymi

      Vetyputki teollisuuden tarpeisiin. Miksi tämä liittyisi autoiluun millään tavalla?

      • Anonyymi

        sivutuotteena alkaa myös vedyn jakelu ja asemien perustaminen

        TB tonteilla olis kaikki valmiina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sivutuotteena alkaa myös vedyn jakelu ja asemien perustaminen

        TB tonteilla olis kaikki valmiina

        Jos vetyä tulee sivutuotteena Kemiran tehtaalla (alkuperäinen vedyn lähde), niin miksei sinne ole sitten jo vuosia sitten perustettu tehtaan viereen vetytankkausasemaa? Artikkelissa kun ei mainittu yhtään mitään vetytankkausasemien rakentamisesta, joten on vain toiveajattelua että niin käy. Ties vaikka vetyä ei jää yli vetyautoja varten vaan teollisuus tarvitsee kaiken vedyn.

        Ja tälläkin uutisella alkaa olemaan ikää.... eikä ole uutta uutista tullut että vetyputki projekti olisi edennyt.


    • Anonyymi

      OK talon voi rakentaa energiatehokkaaksi vedyn avulla ja saat samalla oman tankkausaseman omaan kotiin. Missä se ongelma on?
      On näitä jo ruotsissa tehty. Sumessa tullaan vaan vähän jälkijunassa kaikessa johtuen korkeasta verotuksesta. https://www.youtube.com/watch?v=koiM0Y8VjOw

      • Anonyymi

        suomen keskusta on stop kehitykselle


      • Anonyymi

        "OK talon voi rakentaa energiatehokkaaksi vedyn avulla"

        Joo, tarvitsee vain käyttää tuplamäärä sähköä ja olla alttiina vetyräjähdyksille. Ei tuollaista kenenkään kotona pidä olla. Jos on, toivon sellaista 100m suoja-aluetta talon ympärille.


      • Anonyymi

        Eikös stellantis kertonut että voi tuoda suomeen myös vetytehtaat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "OK talon voi rakentaa energiatehokkaaksi vedyn avulla"

        Joo, tarvitsee vain käyttää tuplamäärä sähköä ja olla alttiina vetyräjähdyksille. Ei tuollaista kenenkään kotona pidä olla. Jos on, toivon sellaista 100m suoja-aluetta talon ympärille.

        Ei se mikään omatalo olekkasn jos naspuri 5 metrin päässä kahvipöytä on...slummi


    • Anonyymi

      Vetyilyt saavat nyt loppua, ennen alkua!☠️☠️

    • Anonyymi

      Moni asia vedyn jakelun osalta on auki. Vetyä voidaan nesteyttää, jolloin se toimii kuin mikä tahansa nestekaasu. Sitä voidaan myydä pulloissa tai tankata asemilla, jolloin tankkausaika on lähes sama kuin bensa- ja dieselkäyttöisillä autoilla. Kysymys on vain siitä, koska vetyasemien perustaminen tulee taloudellisesti tuottoisaksi. Kaikki asiaan liittyvä tekniikka on jo olemassa. Kysymys on vain taloudellisista intresseistä. Pitää muistaa, että ensimmäinen vety-auto kulki jo 1800-luvulla, mutta amerikkalainen öljyteollisuus valtasi markkinat vetäen maton vetytalouden kehittämisen alta. Jos hankkii vedyllä toimivan polttokenno-auton Suomeen, täytyy nyt käydä tankkaamassa joko Tukholmassa tai Tanskassa, jossa on useampia asemia. Rahasta ja sen ahneudesta tässäkin asiassa kehitys on kiinni.

    • Anonyymi

      Heh, 13,5km pitkä vetyputki teollisuuden käyttöön ja nyt jo hehkutetaan että lataaminen loppuu ja vetyautoilu alkaa. :D Vetyfanituksen usko on sokeaa.

    • Anonyymi

      Joko aloittaja on tilannut vetyautonsa?😂😂😂

    • Anonyymi

      Mumssi

    • Anonyymi

      Mitä ihmeen sekoilijoita tähän keskusteluun on osallistumassa? Eivät näe edes, mitä Suomessa on tapahtumassa vetytalouden osalta saatika sitten, mitä maailmalla tapahtuu. Sääliksi ihan käy. Itse ostan vedyllä käyvän polttokennoauton heti, kun niitä on Suomessa kaupan. Onhan se ylivoimaisesti parempi ratkaisu nykyisen tieteellisen tietämyksemme perusteellä kuin akkuteknologia, joka ei voi jatkua juurikaan pitemmälle tulevaisuuteen kuin kahdeksi kymmeneksi vuodeksi, jonka jälkeen se on globaali ongelma. Juuri tänään jouduin kuriositeettinä toteamaan, että kalliilla hinnalla ostamani sähköavusteinen pyörä vaatii akun uudelleenkennottamisen jo 3:n ajovuoden jälkeen ja hinta on hulppea. Autoissa kestoaika nykytietouden mukaan on vähän enemmän, mutta ei paljon.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        hyvä aloittaa suomessa ottamalla TB asemat vedyn jakeluun-kaikki valmiina


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Autot
      Yleistä autoilusta
      Polttomoottori on ylivoimainen hyötysuhteeltaan

      Anonyymi-ap
      2023-07-30 09:36:21
      Ilmoita
      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/65034823-9f36-4441-8fd1-8f3941c106b4?ref=ampparit:0fde

      eli siis E kohkaaminen saa sittenkin rinnalle polttomoottorit?

      eikös mm toyotassa ole jo vetypolttomoottori?

      googlaa vaan

      sodäär

      Autot
      Yleistä autoilusta
      Polttomoottori on ylivoimainen hyötysuhteeltaan

      Anonyymi-ap
      2023-07-30 09:36:21
      Ilmoita
      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/65034823-9f36-4441-8fd1-8f3941c106b4?ref=ampparit:0fde

      eli siis E kohkaaminen saa sittenkin rinnalle polttomoottorit?

      eikös mm toyotassa ole jo vetypolttomoottori?

      googlaa vaan

    • Anonyymi

      Ensimmäinen Otto-moottoriauto (nykyisin polttomoottoriauto) kulki vedyllä, kun bensiiniä ei ollut kaupan niin kuin nykyisin. Historia on osoittanut monella tavalla matkan varrella, että kulkuneuvojen voimanlähteenä käytetään sitä, mikä on helpoimmin saatavissa ja hinnaltaan edullisinta suhteessa siitä lähtevään energiaan. Tällaista tilannetta ei ole aiemmin ollut, missä halutaan suojella ilmakehää ja ihmisten elinolosuhteita liikennepolttoaineiden haittavaikutuksilta. Vastaavaa on tapahtunut kyllä suuremmassa energiatuotannossa esim. hiilen ja ydinenergian kohdalla.

      Ei ole mikään ihme, että ihmiset luopuvat vetyautoista, kun niiden polttoaineen saatavuus on lähes olematonta. Se vaikuttaa luonnollisesti myös niiden jälleenmyyntihintoihin. Pidän todennäköisenä, että sama ilmiö tulee toistumaan akkukäyttöisten autojen kohdalla, kun akkumateriaalien saatavuus heikkenee ylikysynnän lisääntyessä. Tähän voidaan aina vastata, että asia voidaan hoitaa kierrätyksellä. Sekään ei ole halpaa ja kierrätyksessä hävikki kuten muidenkin raaka-aineiden kohdalla tullee olemaan huomattava. Ainoa rajattomasti saatavissa oleva puhdas polttoaine on siis vety, jonka käyttöönotto vaatii vielä paljon kehittelyä kuten joku jo edellä on todennut. Olisikohan ratkaisu uusissa kehitteillä olevissa synteettisissä polttoaineissa, joissa energia sidotaan vetyyn, mutta muutoin polttoaine käyttäytyy kuten nykyiset hiilivetyyn sidotut polttoaineet. Tämä mahdollistaisi ehkä sen, että kenenkään ei tarvitsisi luopua enemmän tai vähemmän käytetystä vanhasta polttomoottoriautosta, joka voi vielä olla käyttökelpoinen jopa parinkymmenen vuoden ajan tai jopa pitempään. Parasta on nyt jäädä vain odottelemaan, mitä kehittämislinjoja teknisen alan tiedemiehet innostuvat löytämään ja valitsemaan.

      • Anonyymi

        "akkumateriaalien saatavuus heikkenee ylikysynnän lisääntyessä."

        No tässäpä teknisesti tollakon kommentti. Määrittelepä nyt vaikka aluksi termi "akkumateriaali".

        kas kun fakta on se että akkuja on tehty eri materiaaleista jo maailman sivu ja kymmenen vuoden päästä auton akkuja tehdään eri materiaaleista kuin tänään.
        Olet tiettyyn ajanhetkeen juuttunut puusilmä. Maailma ei ole koskaan jäänyt paikalleen vaan raaka-aineet tietyn hyödykkeen valmistamiseen vaihtuvat hyvin nopeasti ja niin on myös akkujen valmistus aina ollut ja tulee olemaan myös jatkossa.

        Olet kuin joku syrjäkylän partajooseppi 1890-luvulla joka sanoi että koskaan ei voida tehdä miljoonaa kenkää vuodessa koska ei ole tarpeeksi koivuja sitä tuohimäärää varten.
        No nyt ei ole juurikaan kenellekään tuohivirsuja.


    • Anonyymi

      Miten tuommoinen vetyputki piilotetaan niin, ettei sitä pääse kukaan kuvaamaan?

    • Anonyymi

      Tarkoittaa siis että E autot kohta vaihtoarvo Nolla?

    • Anonyymi

      "Kysymys on vain siitä, koska vetyasemien perustaminen tulee taloudellisesti tuottoisaksi. Kaikki asiaan liittyvä tekniikka on jo olemassa. "

      Kaikki betamaxiin liittyvä tekniikka oli olemassa. Täysin reisille meni.
      Vetyä on ajettu isolla rahalla läpi liikenteeseen jo vuosikymmenet ja tulos on aina ollut sama floppi.

      Vedyn kannalta tilanteen tekee huonommaksi joka vuosi verrattuna edelliseen että sähköautot kehittyvät koko ajan mutta vetyauto ei kehity yhtään mihinkään.

    • Anonyymi

      Jos lataaminen päättyy vedyn jakeluun, niin miksi sitten ihmiset haluavat päästä vetyautoistaan eroon, jolloin niiden arvo laskee huimasta? Muutaman vuoden jälkeen hyvitys enään muutamia tonneja.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-

    • Anonyymi

      On itsestään selvää, että autoa, johon ei saa polttoainetta, ei kannata ostaa tai omistaa. Sähköä saa seinästä, mikä tekee siitä houkuttelevan vaihtoehdon liikenne-energian lähteenä. Sähköä voidaan tuottaa rajattomasti päästöttömällä tavalla, jos se on taloudellisesti kannattavaa. Kysymys on vain siitä, mihin sähkö varastoidaan käyttöönottoa varten. Tällä hetkellä varteenotettavia vaihtoehtoina ovat akku ja vety. Akut ovat teknisesti valmiimpia käyttöön otettavaksi, nekään eivät ole ongelmattomia. Vedyn käyttöä kehitetään ensisijassa teollisiin tarkoituksiin ja raskaan liikenteen käyttövoimaksi joko puhtaana tai uusiopolttoaineena. On itsestään selvää, että molempia tarvitaan rinnan eikä kumpaakaan voi poissulkea. Itse toivon, että kaikki se huomattava kehittämistyö, jota tehdään vedyn käytön edistämiseksi kaikissa kohteissa missä energiaa tarvitaan, tuottaa myös tieliikenteen osalta tuloksia, jotka voidaan ottaa piankin käyttöön. Historia ja kokemus on osoittanut, että mitään materiaaleja, joita maan kuoresta kaivetaan mm. akkuteollisuuteen, ei voi kaivaa loputtomasti.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      230
      4136
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      112
      2614
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      38
      2345
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1416
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      112
      1382
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1159
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      77
      1065
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      933
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      926
    10. Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme

      Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu
      Ikävä
      58
      911
    Aihe