Rakkaat palstalaiset!
Olen tullut työyhteisöni työkentässä siihen pisteeseen, että joudun kysymään vakavasti, MIKSI MIEHIÄ pitää kohdella silkkihansikkain. Miksi miehille pitää antaa enemmän huomiota ja enemmän erivapauksia kuin naisille. Olen lomalla vielä tänään, mutta minuun on jo nyt otettu yhteyttä ja yritetty vaikuttaa asian tiimoilta siinä toivossa, jossa selkeästi yritetään pehmentää miehiin kohdistuvia vaatimuksia lisäten naisten työtaakkaa ja velvollisuuksia.(!) En voi hyväksyä asiaa. Onneksi asemani suo minulle päätäntävallan, mutta en haluaisi riitaantua työyhteisöni kanssa. Mitä teen? Odotan etenkin feministeiltä kannnanottoja. Muutkin saavat sanoa sanottavansa, mutta ei viitsitä nyt ilkeillä. (En ole yhtään huumorituulella.)
Tähän on tultu
89
2927
Vastaukset
- ave.maria
Vaihda äkkiä alaa, ennen kuin aiheutat jotain peruuttamatonta.
Ei tulisi pieneen mieleenikään kysellä TÄÄLTÄ neuvoa johtamisessani! Olen sen ottanut itse vastattavakseni ja teen sen myös, vastaten itse omista mokistani ja onnistumisistani. Mutta minä en olekaan feministi. - sulta
on vaadittu kun olet hommaan valittu? näyttäs ettei yhtään mitään, joten tuskin hommakaan voi kovin vastuullinen olla. koska keinot hommassa selviämiseenkin etsitään suomi24:n femakkopalstoilta!
Kun ollaan oikeasti "asemassa", se tarkoittaa siihen soveltuvaa koulupohjaa ja kykyä selviytyä erilaisten ihmisten kanssa erilaisissa ongelmatilanteissa.- ave.maria
Kaikilta ei tietenkään voi olettaa edes teoriassa työstään selviytymistä. Saatikka sitten, jos työ onkin pelkkä visio, kuten tässä tapauksessa vahvasti epäilen, tai oikeastaan alan olla siitä jo varma.
Kun johtamistyö vaatii aktiivista yhteistyötä hallituksen kanssa, mitään päätöksiä ei tehdä yksin. Asioista keskustellaan hallituksen kanssa, ei toisten työntekijöiden. Yhteistyökykyisyys on eräs hyvän johtajan tunnusmerkki.
Valmiuksia pitää olla vaikkapa suhteiden solmintaan korkeankin tason päättäjiin. Pitää olla kehittämishaluinen ja dynaaminen. Joro on varmasti näitä kaikkia, mutta vain tällä palstalla ja visioissaan. - exLotta
ave.maria kirjoitti:
Kaikilta ei tietenkään voi olettaa edes teoriassa työstään selviytymistä. Saatikka sitten, jos työ onkin pelkkä visio, kuten tässä tapauksessa vahvasti epäilen, tai oikeastaan alan olla siitä jo varma.
Kun johtamistyö vaatii aktiivista yhteistyötä hallituksen kanssa, mitään päätöksiä ei tehdä yksin. Asioista keskustellaan hallituksen kanssa, ei toisten työntekijöiden. Yhteistyökykyisyys on eräs hyvän johtajan tunnusmerkki.
Valmiuksia pitää olla vaikkapa suhteiden solmintaan korkeankin tason päättäjiin. Pitää olla kehittämishaluinen ja dynaaminen. Joro on varmasti näitä kaikkia, mutta vain tällä palstalla ja visioissaan."Kun johtamistyö vaatii aktiivista yhteistyötä hallituksen kanssa, mitään päätöksiä ei tehdä yksin. Asioista keskustellaan hallituksen kanssa, ei toisten työntekijöiden. "
No hop hop, missähän firmassa sinä olet "johdossa"? Tuo johtamistyyli toimii nykypäivänä enää korkeintaan kotioloissa kunnon pirttihirmuilta. En oikein jaksa uskoa, että millään firmalla on enää nykypäivänä varaa ottaa noin ylimielistä kantaa työntekijöihin. - ave.maria
exLotta kirjoitti:
"Kun johtamistyö vaatii aktiivista yhteistyötä hallituksen kanssa, mitään päätöksiä ei tehdä yksin. Asioista keskustellaan hallituksen kanssa, ei toisten työntekijöiden. "
No hop hop, missähän firmassa sinä olet "johdossa"? Tuo johtamistyyli toimii nykypäivänä enää korkeintaan kotioloissa kunnon pirttihirmuilta. En oikein jaksa uskoa, että millään firmalla on enää nykypäivänä varaa ottaa noin ylimielistä kantaa työntekijöihin.Kirjoitin mielestäni hyvin selvästi että asioista EI päätetä yksin. Lue se sitten vaikka niin että päätetään yksin. Ihan miten vain sinulle tänään parhaiten sopii.
Jälkimmäisessä lauseessa tarkoitin omaa asemaani. Kun saan tietoa, tavalla tai toisella, yhteisöä hiertävästä tulikuumasta ongelmasta, pyrimme sen ratkomaan yhdessä, meillä on kuukausittain palavereja, joissa näistä asioista on tarkoitus keskustella. Jos omat valtuuteni eivät riitä joudun viemään asian eteenpäin, esim. yhtiön hallitukseen, riippuu asiasta ja tapauksesta.
"En oikein jaksa uskoa, että millään firmalla on enää nykypäivänä varaa ottaa noin ylimielistä kantaa työntekijöihin. "
Jaa.
Kerronpa kilpailijayhtiöstämme joka muutti konseptiaan tässä kevättalvella. Visiot tulevasta suunniteltiin kaikilta työntekilöiltä salaa. Meni minunkin tulevaisuuden suunnitelmani työn osalta täysin uusiksi, kun he laittoivat tuulemaan.
Loppuvuodesta heillä oli yyteet, siis kilpailijalla. Irtisanottiin jokainen, joka ei täyttänyt uuden konseptin mukaista vaatimusta, haastattelun perusteella, siitä päästä aloittaen, jotka itse ymmärsivät/halusivat lähteä. Sai sieltä joku halutonkin lähtöpassit.
Sitten irtisanottiin kaikki alihankkijat. Yhtenä päivänä kaikki. Kenellekään ei annettu mahdollisuutta siirtyä eteenpäin. Se oli kerrasta poikki. Pari laatuvastaavaa otti lopputilit tässä yhteydessä, huudeltiin kuulemma perään.
Tämän seurauksena irtisanoutumisia tuli vielä kaksi lisää. Oli henkilöitä, jotka katsoivat, etteivät VOI työskennellä yrityksessä, joka kohtelee työntekilöitä noin. Vastaus oli yksiselitteinen: "ulos, jos ei työ motivoi.Emme tarvitse henkiöitä, jotka eivät usko tulevaisuuteemme." Kyseessä olivat kaksi yhtiön parasta työntekijää, jos katsotaan tulosta. Toinen tulee meille töihin heinäkuusta, häneltä olen kuullut tämän kuvion.
Ja sinä sanot että ettei millään firmalla ole varaa ottaa noin ylimielistä kantaa työntekijöihin. Ihmettelen kyllä, missä elät? - Jack
ave.maria kirjoitti:
Valmiuksia pitää olla vaikkapa suhteiden solmintaan korkeankin tason päättäjiin. Pitää olla kehittämishaluinen ja dynaaminen. Joro on varmasti näitä kaikkia, mutta vain tällä palstalla ja visioissaan.Jospa Jörö onkin siivousporukan vanhin ja miesten ei ole enää velvotettu pitämään liinaa pääsään lattioita putsatessaan?
Jep, jos pitää saada tuloksia aikaiseksi ja tehdä rahaa, niin täältä niitä neuvoja kannattaa kysyä :) - Jack
exLotta kirjoitti:
"Kun johtamistyö vaatii aktiivista yhteistyötä hallituksen kanssa, mitään päätöksiä ei tehdä yksin. Asioista keskustellaan hallituksen kanssa, ei toisten työntekijöiden. "
No hop hop, missähän firmassa sinä olet "johdossa"? Tuo johtamistyyli toimii nykypäivänä enää korkeintaan kotioloissa kunnon pirttihirmuilta. En oikein jaksa uskoa, että millään firmalla on enää nykypäivänä varaa ottaa noin ylimielistä kantaa työntekijöihin.Vastauksessasi ei ollut mitään järkeä, joten jätä noi johtamisasiat niille, joilla on edes jotakin osaamista asiasta.
- jorojukka-kukka
Jack kirjoitti:
Jospa Jörö onkin siivousporukan vanhin ja miesten ei ole enää velvotettu pitämään liinaa pääsään lattioita putsatessaan?
Jep, jos pitää saada tuloksia aikaiseksi ja tehdä rahaa, niin täältä niitä neuvoja kannattaa kysyä :)...
- exLotta
Jack kirjoitti:
Vastauksessasi ei ollut mitään järkeä, joten jätä noi johtamisasiat niille, joilla on edes jotakin osaamista asiasta.
Siis oletko nyt sitä mieltä, että johtotason tyyppien ei ole millään tavoin tarpeen keskustella asioista työntekijätason, eli töiden tekijöiden kanssa.
En tiedä millä alalla sinä toimit, mutta itse ainakin toimin alalla, jossa esimiestasolla ei voida tehdä minkäänlaisia esim. yksittäisiä projekteja koskevia päätöksiä, ennen kuin asiasta on keskusteltu asiantuntijatiimien kanssa. Toki jos puhutaan jostain kioskin pitäimisestä, voi tuo kannattamasi yksiviivainen ylhäältä-alas-malli toimia, mutta vähänkään monimutkaisemmassa organisaatiossa se ei nykypäivänä onnistu. - exLotta
ave.maria kirjoitti:
Kirjoitin mielestäni hyvin selvästi että asioista EI päätetä yksin. Lue se sitten vaikka niin että päätetään yksin. Ihan miten vain sinulle tänään parhaiten sopii.
Jälkimmäisessä lauseessa tarkoitin omaa asemaani. Kun saan tietoa, tavalla tai toisella, yhteisöä hiertävästä tulikuumasta ongelmasta, pyrimme sen ratkomaan yhdessä, meillä on kuukausittain palavereja, joissa näistä asioista on tarkoitus keskustella. Jos omat valtuuteni eivät riitä joudun viemään asian eteenpäin, esim. yhtiön hallitukseen, riippuu asiasta ja tapauksesta.
"En oikein jaksa uskoa, että millään firmalla on enää nykypäivänä varaa ottaa noin ylimielistä kantaa työntekijöihin. "
Jaa.
Kerronpa kilpailijayhtiöstämme joka muutti konseptiaan tässä kevättalvella. Visiot tulevasta suunniteltiin kaikilta työntekilöiltä salaa. Meni minunkin tulevaisuuden suunnitelmani työn osalta täysin uusiksi, kun he laittoivat tuulemaan.
Loppuvuodesta heillä oli yyteet, siis kilpailijalla. Irtisanottiin jokainen, joka ei täyttänyt uuden konseptin mukaista vaatimusta, haastattelun perusteella, siitä päästä aloittaen, jotka itse ymmärsivät/halusivat lähteä. Sai sieltä joku halutonkin lähtöpassit.
Sitten irtisanottiin kaikki alihankkijat. Yhtenä päivänä kaikki. Kenellekään ei annettu mahdollisuutta siirtyä eteenpäin. Se oli kerrasta poikki. Pari laatuvastaavaa otti lopputilit tässä yhteydessä, huudeltiin kuulemma perään.
Tämän seurauksena irtisanoutumisia tuli vielä kaksi lisää. Oli henkilöitä, jotka katsoivat, etteivät VOI työskennellä yrityksessä, joka kohtelee työntekilöitä noin. Vastaus oli yksiselitteinen: "ulos, jos ei työ motivoi.Emme tarvitse henkiöitä, jotka eivät usko tulevaisuuteemme." Kyseessä olivat kaksi yhtiön parasta työntekijää, jos katsotaan tulosta. Toinen tulee meille töihin heinäkuusta, häneltä olen kuullut tämän kuvion.
Ja sinä sanot että ettei millään firmalla ole varaa ottaa noin ylimielistä kantaa työntekijöihin. Ihmettelen kyllä, missä elät?En lukenut, että asioista päätettäisiin yksin, vaan että asioista päätetään hallituksen kanssa ei muiden työntekijöiden, ja käsittääkseni niin siinä lukikin. Enkä todellakaan usko, että organisaation menestymiselle on hyväksi tällainen yksisuuntainen vastuunjakautuminen.
"Ja sinä sanot että ettei millään firmalla ole varaa ottaa noin ylimielistä kantaa työntekijöihin. Ihmettelen kyllä, missä elät?"
En nyt oikein ymmärrä kommenttiasi. Tuohan juuri osoitti, että ottamalla moisen asenteen, työntekijät (myös pätevät sellaiset) lähtevät muille vesille kalastelemaan. - ave.maria
exLotta kirjoitti:
Siis oletko nyt sitä mieltä, että johtotason tyyppien ei ole millään tavoin tarpeen keskustella asioista työntekijätason, eli töiden tekijöiden kanssa.
En tiedä millä alalla sinä toimit, mutta itse ainakin toimin alalla, jossa esimiestasolla ei voida tehdä minkäänlaisia esim. yksittäisiä projekteja koskevia päätöksiä, ennen kuin asiasta on keskusteltu asiantuntijatiimien kanssa. Toki jos puhutaan jostain kioskin pitäimisestä, voi tuo kannattamasi yksiviivainen ylhäältä-alas-malli toimia, mutta vähänkään monimutkaisemmassa organisaatiossa se ei nykypäivänä onnistu.Oli Suomen toiseksi suurin alansa ketju kyseessä. Joten sellainen kioski se.
Ja tuskin Jack'kaan tuota tarkoitti ettei keskustella asioista työntekijöiden kanssa. Joku vain on vastuussa ja se on yleensä se, jolla on eniten valtaa. - ave.maria
exLotta kirjoitti:
En lukenut, että asioista päätettäisiin yksin, vaan että asioista päätetään hallituksen kanssa ei muiden työntekijöiden, ja käsittääkseni niin siinä lukikin. Enkä todellakaan usko, että organisaation menestymiselle on hyväksi tällainen yksisuuntainen vastuunjakautuminen.
"Ja sinä sanot että ettei millään firmalla ole varaa ottaa noin ylimielistä kantaa työntekijöihin. Ihmettelen kyllä, missä elät?"
En nyt oikein ymmärrä kommenttiasi. Tuohan juuri osoitti, että ottamalla moisen asenteen, työntekijät (myös pätevät sellaiset) lähtevät muille vesille kalastelemaan.SINÄ kirjoitit ettei millään ole varaa ottaa moista asennetta. Se ei pidä paikkansa. On varaa ja otetaan, päivittäin. SIITÄ huolimatta, että tekijät lähtevät kalaan muualle...
- exLotta
ave.maria kirjoitti:
Oli Suomen toiseksi suurin alansa ketju kyseessä. Joten sellainen kioski se.
Ja tuskin Jack'kaan tuota tarkoitti ettei keskustella asioista työntekijöiden kanssa. Joku vain on vastuussa ja se on yleensä se, jolla on eniten valtaa.Ilmeisesti olen sitten ymmärtänyt viestisi väärin. Luulin että tarkoitit tuolla lauseella:
"Asioista keskustellaan hallituksen kanssa, ei toisten työntekijöiden. " sitä, että päätökset tehdään yksipuolisesti johdon tasolla. Riippuu tietysti minkä mittakaavan asioista nyt puhutaan, mutta jos päivittäisiin työrutiineihin liittyvissä asioissa viestintä on noin jakautunut, ei työntekjiöiden työmotivaatio varmasti ole kovin korkealla. - exLotta
ave.maria kirjoitti:
SINÄ kirjoitit ettei millään ole varaa ottaa moista asennetta. Se ei pidä paikkansa. On varaa ja otetaan, päivittäin. SIITÄ huolimatta, että tekijät lähtevät kalaan muualle...
..niin ja olisiko siinä se syy, että yritys joutuu tuossa mittakaavassa irtisanomaan porukkaa?
- ave.maria
exLotta kirjoitti:
Ilmeisesti olen sitten ymmärtänyt viestisi väärin. Luulin että tarkoitit tuolla lauseella:
"Asioista keskustellaan hallituksen kanssa, ei toisten työntekijöiden. " sitä, että päätökset tehdään yksipuolisesti johdon tasolla. Riippuu tietysti minkä mittakaavan asioista nyt puhutaan, mutta jos päivittäisiin työrutiineihin liittyvissä asioissa viestintä on noin jakautunut, ei työntekjiöiden työmotivaatio varmasti ole kovin korkealla.Kerroin jossain jo, että meillä on kuukausittain palavereja työntekijöiden kanssa, keskustellaan ja kehitetään sekä saa valittaa. Asioista joista minä en voi päättää (toimivalta ei riitä) joudun pyytämään hallitukselta luvan.
Päivittäiset työrutiinit eivät kuulu hallitukselle, luulin sinun sen ymmärtävän. Minun toimivaltani riittää sentään siihen. Mutta on monia asioita, joista en vastaa. - ave.maria
exLotta kirjoitti:
..niin ja olisiko siinä se syy, että yritys joutuu tuossa mittakaavassa irtisanomaan porukkaa?
Mikä syy?
Se, että he irtisanoivat johtui heidän konseptinsa muutoksesta. Ei tarvittu enää kaikkia.
Mutta se, että heiltä myös irtisanouduttiin joutui siitä, ettei osa porukasta nähnyt samaa visiota johdon kanssa. Hiedän mielestään työ vaikeutui liikaa, heidän omalta osaltaan.
Nämä konseptien muutokset ovat sellaisia, ettei näissä läheskään joka yritys kuuntele työntekijöitään. Nämä ovat juuri niitä asioista, jotka kuuluvat johdon vastuulle ja intresseihin. Tosin alasta riippuen. - exLotta
ave.maria kirjoitti:
Kerroin jossain jo, että meillä on kuukausittain palavereja työntekijöiden kanssa, keskustellaan ja kehitetään sekä saa valittaa. Asioista joista minä en voi päättää (toimivalta ei riitä) joudun pyytämään hallitukselta luvan.
Päivittäiset työrutiinit eivät kuulu hallitukselle, luulin sinun sen ymmärtävän. Minun toimivaltani riittää sentään siihen. Mutta on monia asioita, joista en vastaa.Ymmärrän kyllä varsin hyvin, että päivittäiset työrutiinit eivät ole hallituksen päänvaivana. Käsitin vain sinun tekstisi niin, että nämä päivittäisiin rutiineihin kuuluvat asiat eivät myöskään olisi millään lailla työntekijöiden kanssa keskustelemisen arvoisia, vaan päätökset tehdään mielestäsi yksinomaan esimiestasolla.
Tähän esitin eriävän mielipiteeni. - ave.maria
exLotta kirjoitti:
Ymmärrän kyllä varsin hyvin, että päivittäiset työrutiinit eivät ole hallituksen päänvaivana. Käsitin vain sinun tekstisi niin, että nämä päivittäisiin rutiineihin kuuluvat asiat eivät myöskään olisi millään lailla työntekijöiden kanssa keskustelemisen arvoisia, vaan päätökset tehdään mielestäsi yksinomaan esimiestasolla.
Tähän esitin eriävän mielipiteeni.Ja luet uudelleen mikä työ vaatii yhteistyötä hallituksen kanssa, se lukee siellä aivan selvästi, niin päästään tästäkin.
Ymmärsit väärin. - ave.maria
jorojukka-kukka kirjoitti:
...
Jos niitä on koskaan ollutkaan.
- exLotta
ave.maria kirjoitti:
Ja luet uudelleen mikä työ vaatii yhteistyötä hallituksen kanssa, se lukee siellä aivan selvästi, niin päästään tästäkin.
Ymmärsit väärin.Mitä ihmettä jauhat tuosta hallituksen kanssa tehtävästä yhteistyöstä, käsittääkseni se ei tässä ollut se pointti. Pointti oli se, että itse olen sillä linjalla, että harvassa organisaatiossa on mahdollista tehdä suoraan päivittäiseen työntekoon liittyviä päätöksiä ilman, että asiasta keskustellaan ja neuvotellaan ko. henkilön kanssa. Toki tämä selkeä ylhäältä alas -malli on käytössä ja jossain määrin toimii joissain paikoissa (esim. jotkut valtion laitokset), mutta nykyaikana useimpien yritysten on varsin vaikea pärjätä markkinoilla suhtautumalla noin piittaamattomasti työntekijöihin.
- ave.maria
exLotta kirjoitti:
Mitä ihmettä jauhat tuosta hallituksen kanssa tehtävästä yhteistyöstä, käsittääkseni se ei tässä ollut se pointti. Pointti oli se, että itse olen sillä linjalla, että harvassa organisaatiossa on mahdollista tehdä suoraan päivittäiseen työntekoon liittyviä päätöksiä ilman, että asiasta keskustellaan ja neuvotellaan ko. henkilön kanssa. Toki tämä selkeä ylhäältä alas -malli on käytössä ja jossain määrin toimii joissain paikoissa (esim. jotkut valtion laitokset), mutta nykyaikana useimpien yritysten on varsin vaikea pärjätä markkinoilla suhtautumalla noin piittaamattomasti työntekijöihin.
Alan kakkonen Suomessa.
Perheissäkin on asioita, joista lapset voivat päättää mutta myös rutkasti juttuja, joihin heitä ei oteta mukaan.
Muistutan, että SINÄ tartuin tuohon hallituksen kanssa tehtävään yhteistyöhön, ymmärtämättä, mitä sillä tarkoitin. - Kurre_Orava
Jack kirjoitti:
Jospa Jörö onkin siivousporukan vanhin ja miesten ei ole enää velvotettu pitämään liinaa pääsään lattioita putsatessaan?
Jep, jos pitää saada tuloksia aikaiseksi ja tehdä rahaa, niin täältä niitä neuvoja kannattaa kysyä :)Vähän samanlaisia ajatuksia tullut minunkin mieleeni. Mikään kovin vaativaa työtä tekevä 'tiimi' tuskin harrastaa samapalkkaisuutta...
Kyllä tuo vähän siltä vaikuttaa, että kyseessä on tällaisen 'varttikympin' eli suorittavaan työhön osallistuvan ns. 'tiiminjohtajan' juttuja.
Joihinkinhan uppoaa sekin, että ovat tyytyväisiä jos palkankorotuksen sijaan saavat käyntikortin jossa lukee että 'Tiiminjohtaja' tai 'Aluevastaava'... - Jack
ave.maria kirjoitti:
Oli Suomen toiseksi suurin alansa ketju kyseessä. Joten sellainen kioski se.
Ja tuskin Jack'kaan tuota tarkoitti ettei keskustella asioista työntekijöiden kanssa. Joku vain on vastuussa ja se on yleensä se, jolla on eniten valtaa.Jep, oikein tulkitsit.tosin keskijohdolla on joskus vastuuta ilman valtaa, mutta politiikoilla on usein valtaa ilman vastuuta.
- Jack
...
Ai jaa, viimeksi taisin olla Ave.Maria ja Näri. MIten on, onko sinulla tapana heittää noita jörähdyksiäsi myös sivupersoonilleni vai heitätkö ne ainoastaan minulle? Ajattelin vain, että jos olet noin varma asiastasi, niin kaipa noiden "syytöksiesi" pitäisi toimia myös heidän kohdallaan. Oletko koskaan hakkunut heitä Jackiksi :)
Hei, niin, nyt kun taas heität noita juttujasi, joihin ei kannata sen kummemin korvaansa lotkauttaa, niin voitko luvata minulle yhden asian? Jos en ole niiden merkkien takana ja kirjoitan vain ja ainoastaan omalla nickilläni, sinä myönnät olevasi palstan suurin typerys ja ääliö? Joo, eihän sitä kukaan muu saa tietää kuin minä, mutta minulle riittää se, että myönnät tuon.
Ylipäätään, onko mielestäsi mitenkään järkevää heitellä tuollaisia multipersoonajuttuja faktana, jos mitään ei kukaan pysty näyttämään todeksi?
Aaveita taitaa olla päässäsi. Ai niin, mikä saa sinut kuittaamaan asioita tuolla tavalla? - Jack
Kurre_Orava kirjoitti:
Vähän samanlaisia ajatuksia tullut minunkin mieleeni. Mikään kovin vaativaa työtä tekevä 'tiimi' tuskin harrastaa samapalkkaisuutta...
Kyllä tuo vähän siltä vaikuttaa, että kyseessä on tällaisen 'varttikympin' eli suorittavaan työhön osallistuvan ns. 'tiiminjohtajan' juttuja.
Joihinkinhan uppoaa sekin, että ovat tyytyväisiä jos palkankorotuksen sijaan saavat käyntikortin jossa lukee että 'Tiiminjohtaja' tai 'Aluevastaava'...:))))))))
- Jack
Kurre_Orava kirjoitti:
Vähän samanlaisia ajatuksia tullut minunkin mieleeni. Mikään kovin vaativaa työtä tekevä 'tiimi' tuskin harrastaa samapalkkaisuutta...
Joihinkinhan uppoaa sekin, että ovat tyytyväisiä jos palkankorotuksen sijaan saavat käyntikortin jossa lukee että 'Tiiminjohtaja' tai 'Aluevastaava'...MInulle tuli mieleen, että jospa kyseessä onkin jokin R-Kioski, jonka virkauniformusta nyt väännetään peistä? Jospa Järis vetääkin liisattua R-kiskaa?
- Kurre_Orava
Jack kirjoitti:
:))))))))
Juu, minun kilisi kello päässä kun tämä 'ttimijohtaja' selitti, että heillä on 'tiimissä' kaikilla samat palkat.
Tulin ajatelleeksi, että ei meillä onnistuisi. Olisi aika hassua jos teknisellä avustajalla olisi sama palkka kuin järjestelmäintegraattorilla tai systeemisuunnittelijalla... - Kurre_Orava
Jack kirjoitti:
MInulle tuli mieleen, että jospa kyseessä onkin jokin R-Kioski, jonka virkauniformusta nyt väännetään peistä? Jospa Järis vetääkin liisattua R-kiskaa?
En osaa sanoa.
Voihan olla, että Rautakirja on Jörön palkanmaksaja...
Sitä en tiedä miten ko. kiskat on organisoitu. Kai siellä joku 'esimiehen' tittelillä palkittu leikkii paikallisjohtajaa.. Kurre_Orava kirjoitti:
En osaa sanoa.
Voihan olla, että Rautakirja on Jörön palkanmaksaja...
Sitä en tiedä miten ko. kiskat on organisoitu. Kai siellä joku 'esimiehen' tittelillä palkittu leikkii paikallisjohtajaa..Mikähän mahtaa olla Kurre Oravan mielesta se status, jolla tulisi vakavasti otetutuksi feminismipalstalla? Toisaalta tälläistä "matalapalkka ämmää" kiinnostaisi myös tietää, mitä palkkatasoa vaaditaan keskusteluun maahanmuuttaja palstalla? Jänää on tämä, ettei asioista voi keskustella, ilman henkilökohtaisuuksiin menoa.
- Kurre_Orava
Tittelityy kirjoitti:
Mikähän mahtaa olla Kurre Oravan mielesta se status, jolla tulisi vakavasti otetutuksi feminismipalstalla? Toisaalta tälläistä "matalapalkka ämmää" kiinnostaisi myös tietää, mitä palkkatasoa vaaditaan keskusteluun maahanmuuttaja palstalla? Jänää on tämä, ettei asioista voi keskustella, ilman henkilökohtaisuuksiin menoa.
Tai oikeastaan aloita vaan. Minulle selkisi jo sinun asenteesi.
En tiedä näitkö mutta pyysin käytöstäni jo anteeksi. Toivottavasti nyt menee perille.
Mitä taas henkilökohtaisuuksiin tulee, niin sitä saa mitä tilaa.
Minä todellakin ihmettelen tuollaista samapalkkaisuutta 'tiimissä'... Kurre_Orava kirjoitti:
Tai oikeastaan aloita vaan. Minulle selkisi jo sinun asenteesi.
En tiedä näitkö mutta pyysin käytöstäni jo anteeksi. Toivottavasti nyt menee perille.
Mitä taas henkilökohtaisuuksiin tulee, niin sitä saa mitä tilaa.
Minä todellakin ihmettelen tuollaista samapalkkaisuutta 'tiimissä'...En huomannut, olen ollut aika vähän netissä. Toki saat anteeksi, ei minunkaan käytökseni aivan asiallista ollut. Joten pyydän anteeksi myös. Projekti kaatumassa päälle, siksi tulee purettua kiukkua myös sivullisiin.
- Kurre_Orava
Tittelityy kirjoitti:
En huomannut, olen ollut aika vähän netissä. Toki saat anteeksi, ei minunkaan käytökseni aivan asiallista ollut. Joten pyydän anteeksi myös. Projekti kaatumassa päälle, siksi tulee purettua kiukkua myös sivullisiin.
Ymmärrän kyllä minulla oli takana valvottu yö erittäin yhteistyöhaluttoman Solaris palvelimen kanssa... Vitutti ja väsytti...
naiset itse halukkaita vastuunsa ja työtaakkansa lisääntymiseen? Palkkaa ilman muuta lisää, eihän kukaan ilmaiseksi...
- jorojukka-kukka
Naiset ovat hämmentyneitä. Yksi nainen ja miehet ovat hankkeen takana.
paljon siitä, voiko inhimillisyyden rajoissa enää työmäärää lisätä. Mikä on tilanne nyt.
Minä ainakin vaatisin reilusti lisää palkkaa jos työmäärä, vastuu tai vaiva kasvaa. Nyrkkiä pöytään tytöt.- Bennett4
Härmän.vapaa.nainen kirjoitti:
paljon siitä, voiko inhimillisyyden rajoissa enää työmäärää lisätä. Mikä on tilanne nyt.
Minä ainakin vaatisin reilusti lisää palkkaa jos työmäärä, vastuu tai vaiva kasvaa. Nyrkkiä pöytään tytöt.Jos kyseessä on julkinen puoli, ei mitään ylimääräisiä palkankorotuksia saada antaa. Ainahan työntekijän joka ei täytä työntekovelvoitettaan saa irtisanoa.
- jorojukka-kukka
Härmän.vapaa.nainen kirjoitti:
Minä ainakin vaatisin reilusti lisää palkkaa jos työmäärä, vastuu tai vaiva kasvaa. Nyrkkiä pöytään tytöt.Kysymys on siitä, että naisten kontolle yritetään siirtää heille kuulumatonta työtä ja miehiä pitäisi silitellä päästä.
- Bennett4
Kysymys on siitä, että naisten kontolle yritetään siirtää heille kuulumatonta työtä ja miehiä pitäisi silitellä päästä.
Jos olet esimiesasemassa, otat äijät puhutteluun, ja niin edespäin. Irtisanominen lopullisena ratkaisuna. Esimiehen velvollisuus on edistää hyvää työilmapiiriä.
- Jack
Oliko hanke suunnattu tietoisesti naisen sortamista silmällä pitäen :)
- nuttu
pistämään nämä miehet ja naiset keskustelemaan keskenään?
Naiset kertoisivat miehille, etteivä he jaksa ottaa enempää lisätaakkaa ja vastuuta?
Kaikista parasta olisi aina jutella asioista niiden oikeilla nimillä.
Mutta jos yhtään on kinaa siellä, ei tuo tieten onnistu.
Kun kaikki saisivat esittää näkemyksensä, voi olla, et isompaa sotaa ei tule enää jälkikäteen.
Vaikea sanoa oikein mitään, ku ei tiedä yhtään enempää taustoja...- ave.maria
Tarvittavia toimenpiteitä voisi olla esimerkiksi:
-Esimiestyön parantaminen, kehityskeskustelujen käyminen
-Työyhteisön pelisäännöistä sopiminen, tiedon kulun parantaminen
-Työnohjaus
-Työtehtävien muuttaminen
-Työtapoihin vaikuttaminen
-Töiden priorisointi
-Työnjaosta sopiminen
-Säännölliset työpaikkapalaverit Ym. Ym.
Työturvallisuuslain 25 §:ään kannattaa myös tutustua. - geebee
ave.maria kirjoitti:
Tarvittavia toimenpiteitä voisi olla esimerkiksi:
-Esimiestyön parantaminen, kehityskeskustelujen käyminen
-Työyhteisön pelisäännöistä sopiminen, tiedon kulun parantaminen
-Työnohjaus
-Työtehtävien muuttaminen
-Työtapoihin vaikuttaminen
-Töiden priorisointi
-Työnjaosta sopiminen
-Säännölliset työpaikkapalaverit Ym. Ym.
Työturvallisuuslain 25 §:ään kannattaa myös tutustua. - jorojukka-kukka
Vaikeaa tässä on se, että miehiä puoltava nainen on sen tyyppisessä asemassa, että hänen ei ole pakko kuunnella muita, mutta hän pystyy mielipiteillään tavallaan tukemaan miesten pyrkimyksiä. Naisilla on kohtuullinen työtaakka palkkaansa nähden, joten siltä osin asia on kunnossa.
Tuo keskustelu olisi paikallaan, mutta kun miehet vähättelevät naisten osuutta ja se tekee asian vaikeaksi.
Eikä kukaan nainen taaskaan uskalla sanoa miehille suoraan, niin kai se on minun taas kerran tehtävä. Huoh! - ave.maria
geebee kirjoitti:
On täällä nenäni edessä. Oman firmani toimintasuunnitelma vuodelta kivi ja kirves.
"Paketissa" käsitellään henkilöstön osalta mm. ns. muutosjohtamista, josta tässäkin mitä ilmeisemmin on kyse. Vai onko? - jorojukka-kukka
geebee kirjoitti:
En ehtinyt kuin vilkaista linkkiä ja totean vaan, että vaikeat tilanteet saattavat ihmiset työuupumukseen, jos kukaan ei puutu asiaan. Onneksi ongelmat ovat meillä harvinaisia, mutta sitäkin kinkkisempiä, kun ne sitten tulevat eteen.
- nuttu
Vaikeaa tässä on se, että miehiä puoltava nainen on sen tyyppisessä asemassa, että hänen ei ole pakko kuunnella muita, mutta hän pystyy mielipiteillään tavallaan tukemaan miesten pyrkimyksiä. Naisilla on kohtuullinen työtaakka palkkaansa nähden, joten siltä osin asia on kunnossa.
Tuo keskustelu olisi paikallaan, mutta kun miehet vähättelevät naisten osuutta ja se tekee asian vaikeaksi.
Eikä kukaan nainen taaskaan uskalla sanoa miehille suoraan, niin kai se on minun taas kerran tehtävä. Huoh!keskusteluun.
Ei mukava tilanne, mutta niitä tulee eteen silloin tällöin.
En kyllä ymmärrä niitä naisia, jotka ottavat liikaa vastuuta, eikä uskalla nousta vastarintaan.
Mutta meitä on joka junaan... - mezo
Eikä kukaan nainen taaskaan uskalla sanoa miehille suoraan, niin kai se on minun taas kerran tehtävä. Huoh!Entäs jos yrität paneuta asiaan täysin asiapohjalta. Listaat itsellesi selviä faktoja ja yrität selvittää tilanteen täysin ilman asiaan kuulumattomia rönsyjä. Joskus tiukoissa paikoissa tämä resepti on toiminut oikein hyvin.
- Nari Säre
...pitäisi pystyä katsomaan kahta asiaa...
a) panosta (ts. käytettyä resurssia)
b) tuloksia.
Itse olen havainnut, että kovaäänisimmin työtaakkaansa tahtovat valitella ihmiset, jotka eivät saa oikein tuloksia aikaiseksi - yleensä panos-tuotosanalyysikeskustelu on aina silloin tällöin paikallaan.
Toisaalta, jos joku on löperönoloinen töissä, niin tilanne ei parane, jos hänelle lisätään vastuita... Silloin pitää miettiä, miten semmoisista painolasteista päästään eroon.
- Bennett4
Hieman lisätietoja, mutta niitä et voi varmaan antaa, joten yhtä tyhjän kanssa.
- Tytsy
Delegoi, anna miesten hikoilla.
- jorojukka-kukka
Miehiin ei voi luottaa.
- Tytsy
Miehiin ei voi luottaa.
Jos olet johtoasemassa niin sinun on valittava töihin sellaisia miehiä joihin voi luottaa niin että pääset itse vähemmällä käytännön työssä ja voit omistautua johtamiseen ja kehittämiseen.
Ja potkut niille joihin ei voi luottaa, tosin yksi pelle on aina mukava joka yhteisössä.
Mutta yksi riittää. - P.e.p.e.
Miehiin ei voi luottaa.
Miten luulet noiden miesten suhtautuvan sinuun, jos suhtautumisesi heihin on tuollainen? Osaatko muuten kuvailla, mihin tuo epäluottamuksesi perustuu? Onko niin, että naisiin voit luottaa mutta miehiin et?
- ave.maria
P.e.p.e. kirjoitti:
Miten luulet noiden miesten suhtautuvan sinuun, jos suhtautumisesi heihin on tuollainen? Osaatko muuten kuvailla, mihin tuo epäluottamuksesi perustuu? Onko niin, että naisiin voit luottaa mutta miehiin et?
Minäkin ihan ensin jäin miettimään, miksi hän teki siitä sp. tasa-arvokysymyksen.
Ilmeisesti oman persoonansa takia. Hullunmylly on kyllä taattu, jos noine mielipiteineen menee tilanteeseen mukaan. - jorojukka-kukka
P.e.p.e. kirjoitti:
Tässä suhteessa, tässä ongelmassa, en voi luottaa miehiin, koska he haluavat työt naisten harteille. Minun se on itsen päätettävä.
- luotsi
Miehiin ei voi luottaa.
sinulla on töissä populaa joihin et luota niin anna niille kenkää? En oikein ymmärrä, että onko kyse jostain tunnejohtamisesta tai muusta nykyajan soopasta.
Ei kannata muuten ihan ääneen lausua tuota lausetta siellä ihan tuossa muodossa. "Miehiin ei voi luottaa" voi herättää ihan laajemmaltikin kummastusta johtajattaren suusta. Ehkä pitäytyisit sanonnassa "näihin nimenomaisiin miehiin ei voi luottaa". Jos saa ehdottaa. - ave.maria
luotsi kirjoitti:
sinulla on töissä populaa joihin et luota niin anna niille kenkää? En oikein ymmärrä, että onko kyse jostain tunnejohtamisesta tai muusta nykyajan soopasta.
Ei kannata muuten ihan ääneen lausua tuota lausetta siellä ihan tuossa muodossa. "Miehiin ei voi luottaa" voi herättää ihan laajemmaltikin kummastusta johtajattaren suusta. Ehkä pitäytyisit sanonnassa "näihin nimenomaisiin miehiin ei voi luottaa". Jos saa ehdottaa.Hän ei ole yhtä kuin johto, hän on vain tiimin vetäjä. Siis tiedäthän nämä nokkamiehet milloin missäkin, vaikkapa nyt siivoustiimin vastaava.
Johdon kanssa sillä ei ole mitään tekoa. - P.e.p.e.
Tässä suhteessa, tässä ongelmassa, en voi luottaa miehiin, koska he haluavat työt naisten harteille. Minun se on itsen päätettävä.
Ja erityisesti siinä mielessä, että tehtävät ovat noin tarkkaan jakautuneet sp:n välillä. Tällä tarkoitan sitä, että on ryhmä miehiä, jotka haluaisivat sälyttää tekemiänsä tehtäviä ryhmälle, jossa on vain naisia. ???
Itse en ole koskaan huomannut, että miehet yrittäisivät keventää työtaakkaansa pyrkimällä lisäämään naisten työtaakkaa. Päinvastoin kyllä eli, että miehet on hyvin halukkaita auttamaan naisia.
Laiskuuttaanko nuo miehet niitä töitä ovat naisille sälyttämässä, vai onko heillä kenties jokin peruste siihen esim. tasapuolisuuden toteutuminen ymv.? - jorojukka-kukka
P.e.p.e. kirjoitti:
Ja erityisesti siinä mielessä, että tehtävät ovat noin tarkkaan jakautuneet sp:n välillä. Tällä tarkoitan sitä, että on ryhmä miehiä, jotka haluaisivat sälyttää tekemiänsä tehtäviä ryhmälle, jossa on vain naisia. ???
Itse en ole koskaan huomannut, että miehet yrittäisivät keventää työtaakkaansa pyrkimällä lisäämään naisten työtaakkaa. Päinvastoin kyllä eli, että miehet on hyvin halukkaita auttamaan naisia.
Laiskuuttaanko nuo miehet niitä töitä ovat naisille sälyttämässä, vai onko heillä kenties jokin peruste siihen esim. tasapuolisuuden toteutuminen ymv.?Työt ovat kaikille samat. Sp välillä eivät työt ole mitenkään jakaantuneet, vaan teemme samaa työtä kaikki. Tiimityöskentelyä projektista toiseen.
Vai et sinä ole koskaan huomannut, että miehet sälyttävät työtaakkaansa naisille. Et varmaan ole huomannut sitäkään, että naiset helposti asetetaan tehtäviin, jossa he joutuvat olemaan kiinni työpaikallaan koko päivän ja miesten työ on liikkuvaa. - jorojukka-kukka
luotsi kirjoitti:
Ei kannata muuten ihan ääneen lausua tuota lausetta siellä ihan tuossa muodossa. "Miehiin ei voi luottaa" voi herättää ihan laajemmaltikin kummastusta johtajattaren suusta. Ehkä pitäytyisit sanonnassa "näihin nimenomaisiin miehiin ei voi luottaa". Jos saa ehdottaa.Tarkoitin että tässä tilanteessa ja näihin miehiin ei voi luottaa. Kyllä asia piti tulla selvästi tuossa vastauksessani liittyen juuri siihen, MIHIN VIESTIIN vastasin.
- jorojukka-kukka
ave.maria kirjoitti:
Hän ei ole yhtä kuin johto, hän on vain tiimin vetäjä. Siis tiedäthän nämä nokkamiehet milloin missäkin, vaikkapa nyt siivoustiimin vastaava.
Johdon kanssa sillä ei ole mitään tekoa.Tiimi on niin hyvin toimiva, ettei johto puutu meihin. Tulokset puhuvat puolestaan.
Sinä et muuten taida tuntea muuta tiimityöskentelyä kuin tuon siivousalan. Lähelläkin sydäntäsi? :D - ave.maria
Tiimi on niin hyvin toimiva, ettei johto puutu meihin. Tulokset puhuvat puolestaan.
Sinä et muuten taida tuntea muuta tiimityöskentelyä kuin tuon siivousalan. Lähelläkin sydäntäsi? :DMeillä ei tee tiimissä työtä kukaan muu kuin keskenään tappelevat siivoojat. Aina on toinen jättänyt toiselle liikaa hommia ja yrittää pakoilla ja väistää velvollisuuksiaan.
Molemmat naisia.
Olen tähän kyllä joutunut sydämestäni paneutumaan. Niin paljon, että irtisanoin tehdyin yhteistyösopimuksen. - P.e.p.e.
Työt ovat kaikille samat. Sp välillä eivät työt ole mitenkään jakaantuneet, vaan teemme samaa työtä kaikki. Tiimityöskentelyä projektista toiseen.
Vai et sinä ole koskaan huomannut, että miehet sälyttävät työtaakkaansa naisille. Et varmaan ole huomannut sitäkään, että naiset helposti asetetaan tehtäviin, jossa he joutuvat olemaan kiinni työpaikallaan koko päivän ja miesten työ on liikkuvaa.Nyt en oikein ymmärrä. Onko tilanne sellainen, että naiset tekevät tehtäviä a 50%, b 50% ja c 50% ja miehet samoin tehtäviä a 50%, b 50% ja c 50%. Nyt miehet haluaisivat, että naiset tekisivät tehtävät a 50%, b 50% ja c 100% ja miehet tehtävät a 50% ja b 50%. Näin ollen naiset tekisivät enemmään töitä kun miehet. Älä nyt Kukka viitsi. Ei kukaan ole oikeessa elämässä noin tomppeli. Minusta tuntuu, että miehet ovat korkeintaan vaatimassa tasa-arvoa töiden jakautumisessa jos nyt sitten sitäkään.
"Et varmaan ole huomannut sitäkään, että naiset helposti asetetaan tehtäviin, jossa he joutuvat olemaan kiinni työpaikallaan koko päivän ja miesten työ on liikkuvaa."
Ihanko vaan sukupuolen vuoksi "asetetaan" vai voiko syy olla se, että sukupuolten välillä kuitenkin on pieniä eroja. Toiset pitävät liikkuvasta työstä ja toiset taas ei. Aika isoa osuutta varmaankin näyttelee ihmisen oma halu valita työnsä.
- Mies vain
oletko varma ettet feministinä pura miesvihaasi työpaikkasi miespuolisiin työntekijöihin ja teetätä heillä enemmän kuin naisilla ja muutenkin kohtele törkeämmin...
- Kurre_Orava
Meistä ei kukaan tiedä mitään Jöriksen firmasta, eikä ko. kioskin toimintatavoista.
Minulla ainakaan ei ole minkäänlaista kompetenssia mennä neuvomaan ketään työnsä hoitamisessa.
Tosin en itse kyllä tulisi hakemaan neuvoja feministipalstalta, luulenpa ettei Jörökään niistä neuvoista ole kiinnostunut vaan meidän muiden suhtautumisesta hänen esittämäänsä probleemaan.
En minäkään täällä kysele inclinometreistä...- mariamagda
kyselypalsta, minäkin lapsenteosta kyselin, ja kun vastaus oli kielteinen, niin pakko on sit jättää tekemättä.
Ei tiedä toisen työpaikasta ei, mutta kun on itse nähnyt, sekä muiden naisten kertomuksia kuunnellut, niin kyllä miehillä usein erivapauksia annetaan. (huipuinta oli kun tällainen erivapausmies väitti minulle, että minulla olisi erivapauksia muiden naisten suhteen, vaikka minulla aivan eri pätevyys)
Johdon tehtävä on kohdella molempia sukupuolia samanlaisesti (ainakin olisi), senhän määrää jo onneksi lakikin. Jos johto sitä ei tee, niin harvemmin muutkaan, niin rasittavaa kuin se olisikin.
- Milleenium
Sanot olevasi "siinä asemassa" että voit päättää, mutta kuitenkin sinua määräävät muut, ketkä, se ei selviä kirjoituksestasi ollenkaan.
Jos oikein ymmärrän, sinua on pyydetty jotenkin pehmentämään miehiin kohdistuvia vaatimuksia. Okei? Jos niin kuka näin pyytää tekemään ja mitä ne vaatimukset ovat? Kuka ne alunperin on juuri miehille laatinut? Ovatko ne todellisuudessa kovat?
Jos olet päättävässä asemassa, sinunhän nämä seikat olisi tullut huomioida jo työnkuvaa suunnitellessasi. Miksi olet jättänyt sen työntekijöille itselleen? Älä erottele ja tee väkisin tästä sukupuolikysymystä, sillä näyttää, ettei se ole sitä, vaan juontaa jostain aivan muusta. Vaikka huonosta esimiehestä?
Sitten en tajunnut, miksi naisten työtaakkaa olisi lisättävä? Kuka semmoista on vaatinut? Ne naiset vai ne miehet? Vai joku kolmas taho?
Jatkuvastihan työntekijöiden työtaakka elää. Välillä on paljon töitä ja sitten taas vähemmän. Mikä ongelma on lisätä jollekin hommia, jos jollain toisella on liikaa?
Ketjun luettuani en ymmärtänyt miten tämä liittyy feminismiin enkä oikein kyllä sitäkään, mistä tässä edes oli puhe. Mutta ei näyttänyt tajuvan juuri kukaan muukaan. - Hertha
Onko työpaikassa siis niin, että tietyissä työtehtävissä on vain miehiä ja tietyissä vain naisia? Ei kai nyt sentään niin ole, että jos samoissa työtehtävissä on sekä miehiä että naisia, niin miehet haluavat nyt "kevyemmän" toimenkuvan kuin samassa työtehtävässä olevat naiset? Silloinhan et tietenkään voi/saa hyväksyä asiaa, eivätkä sitä voi hyväksyä lait ja pykälätkään.
Jos taas miehet tekevät x-työtä ("hierarkiassa" alempana, huonommalla palkalla), ja naiset y-työtä (hierarkiassa korkeammalla ja paremmalla palkalla), pitää perehtyä miesten työmäärään ja vastuuseen; onko sitä liikaa asemaan nähden, ovatko heidän vaatimuksensa perusteltuja. Ja onko koko työyhteisössä liikaa työtä nykyiseen työntekijämäärään nähden.
Jos sitten miehet tekevät y-työtä (sitä vastuullisempaa ja "hierarkiassa" korkeampaa) ja n aiset x-työtä (sitä "matalapalkkaa"), niin joudut ehkä väistämättä tekemään päätöksiä, jotka eivät tee lomaltapaluustasi rentoa. Mukavahan ei aina voi olla, mutta oikeudenmukaisuuteen pitää pyrkiä.- jorojukka-kukka
Me olemme tiimi ja kaikki samanarvoisia ja meidän pitäisi olla myös samapalkkaisia ja nyt onkin näin, kun yhden miespuolisen palkkaa on korjattu. Yksi "vapaamatkustaja", miespuolinen työntekijämme, ei tyytynyt siihen, että hänet palautettiin ruotuun ja "erikoisetuisuudet" poistettiin häneltä, jotka hän oli ottanut itselleen oma-aloitteisesti (hoitaa omia bisneksiä työajalla ja on välillä maastakin poissa työajalla), vaan sanoutui irti. Nyt tiimin miespuoliset haluaisivat, että naispuoliset hoitaisivat poisjääneen miehen työt ilman erillistä korvausta. Tiimistä ulkopuolinen nainen haluaa, että miesten ehdotus toteutuu ja tavallaan tukee mielipiteillään miesten ajatuksia, vaikka asia ei hänelle kuulu lainkaan. Minä ryhmän vetäjänä olen sitä mieltä, että joko palkataan uusi ihminen tilalle tai työt jaetaan tasapuolisesti kaikkien kesken. Tässä tilanne pähkinänkuoressa.
Toisaalta firma haluaa säästää, eikä ottaa uusia työntekijöitä, vaan poisjääneiden työt pyritään jakamaan niin pitkälle kuin se on mahdollista. Ja tällä kertaa se ei ole mahdollista, mutta ylin johto ei ole perillä tiimityöskentelystä, koska kaikki on mennyt putkeen, eikä tällaista tilannetta ole tullut aijemmin eteen. :(
Tiimillä on vapaat kädet hyvin pitkälle... - Hertha
Me olemme tiimi ja kaikki samanarvoisia ja meidän pitäisi olla myös samapalkkaisia ja nyt onkin näin, kun yhden miespuolisen palkkaa on korjattu. Yksi "vapaamatkustaja", miespuolinen työntekijämme, ei tyytynyt siihen, että hänet palautettiin ruotuun ja "erikoisetuisuudet" poistettiin häneltä, jotka hän oli ottanut itselleen oma-aloitteisesti (hoitaa omia bisneksiä työajalla ja on välillä maastakin poissa työajalla), vaan sanoutui irti. Nyt tiimin miespuoliset haluaisivat, että naispuoliset hoitaisivat poisjääneen miehen työt ilman erillistä korvausta. Tiimistä ulkopuolinen nainen haluaa, että miesten ehdotus toteutuu ja tavallaan tukee mielipiteillään miesten ajatuksia, vaikka asia ei hänelle kuulu lainkaan. Minä ryhmän vetäjänä olen sitä mieltä, että joko palkataan uusi ihminen tilalle tai työt jaetaan tasapuolisesti kaikkien kesken. Tässä tilanne pähkinänkuoressa.
Toisaalta firma haluaa säästää, eikä ottaa uusia työntekijöitä, vaan poisjääneiden työt pyritään jakamaan niin pitkälle kuin se on mahdollista. Ja tällä kertaa se ei ole mahdollista, mutta ylin johto ei ole perillä tiimityöskentelystä, koska kaikki on mennyt putkeen, eikä tällaista tilannetta ole tullut aijemmin eteen. :(
Tiimillä on vapaat kädet hyvin pitkälle...Tuohan on aivan outoa: miksi vain naispuolisten olisi otettava lisätyötä? Eivätkö sitä vaativat miehet perustele? Näetkö itse mitään perusteita?
Voithan muuten ehdottaa, että OK, naiset sitten hoitavat poisjääneen miehen työt, MUTTA osa naisten siihenastisista töistä jaetaan miehille (niin että kaikilla on saman verran työtä)... - Kurre_Orava
Tiimillä on vapaat kädet hyvin pitkälle...Teidän tiimissä siis esim. puhtaaksipiirtäjällä on sama palkka kuin järjestelmäsuunnittelijalla...
Aika kiintoisa kuvio, sanoisin. - jorojukka-kukka
Hertha kirjoitti:
Tuohan on aivan outoa: miksi vain naispuolisten olisi otettava lisätyötä? Eivätkö sitä vaativat miehet perustele? Näetkö itse mitään perusteita?
Voithan muuten ehdottaa, että OK, naiset sitten hoitavat poisjääneen miehen työt, MUTTA osa naisten siihenastisista töistä jaetaan miehille (niin että kaikilla on saman verran työtä)...Näin ainakin meillä. Naiset pelkäävät työpaikkansa puolesta miehiä enemmän tai ehkä ovat muuten vaan hiljaisempia ja sopeutuvampia. Ottavat työt vastaan ja yrittävät venyä. Miehet puolestaan hienosti yrittävät hivuttaa töitä naisten kontolle, mutta en anna sen tapahtua. Yleensä asia hoituu hienovaraisesti, mutta tällä kertaa työ määrä on vähän suurempi, eikä lisätyötä haluta ottaa vastaan, koska palkka pysyy samana. Miesten toiveille ei ole perusteita. Oikeastaan päinvastoin.
- Kurre_Orava
Näin ainakin meillä. Naiset pelkäävät työpaikkansa puolesta miehiä enemmän tai ehkä ovat muuten vaan hiljaisempia ja sopeutuvampia. Ottavat työt vastaan ja yrittävät venyä. Miehet puolestaan hienosti yrittävät hivuttaa töitä naisten kontolle, mutta en anna sen tapahtua. Yleensä asia hoituu hienovaraisesti, mutta tällä kertaa työ määrä on vähän suurempi, eikä lisätyötä haluta ottaa vastaan, koska palkka pysyy samana. Miesten toiveille ei ole perusteita. Oikeastaan päinvastoin.
Törmäämmekö kysynnän ja tarjonnan lakiin.
Jotkunhan voivat kilpailuttaa osaamisensa. Eli ne joille se ei ole ainoa mahdollinen duuni toteavat, että pitäkää puuhanne ja siirtyvät naapurikioskiin.
Töissähän on aian kuitenkin pohjimmiltaan kyse kaupanteosta.
Sinäkään et voi vaatia ketään olemaan teillä töissä vastoin tahtoaan. - jorojukka-kukka
Kurre_Orava kirjoitti:
Törmäämmekö kysynnän ja tarjonnan lakiin.
Jotkunhan voivat kilpailuttaa osaamisensa. Eli ne joille se ei ole ainoa mahdollinen duuni toteavat, että pitäkää puuhanne ja siirtyvät naapurikioskiin.
Töissähän on aian kuitenkin pohjimmiltaan kyse kaupanteosta.
Sinäkään et voi vaatia ketään olemaan teillä töissä vastoin tahtoaan.Ja ainakin tämä herra "vapaamatkustaja" etsii uuden työn ja jatkaa puuhiaan siihen saakka, kunnes taas jää kiinni. Ei käy kateeksi seuraavia työkaveri-parkoja!
- Kurre_Orava
Ja ainakin tämä herra "vapaamatkustaja" etsii uuden työn ja jatkaa puuhiaan siihen saakka, kunnes taas jää kiinni. Ei käy kateeksi seuraavia työkaveri-parkoja!
Se on varmasti molempien osapuolten kannalta paras ratkaisu.
- Nari Säre
Kurre_Orava kirjoitti:
Se on varmasti molempien osapuolten kannalta paras ratkaisu.
...että kaikenkarvaiset "vapaamatkustelijat" ovat varmasti onnellisempia missä tahansa muussa, kuin jöriksen tiimissä. :-)
Go Jöris! - luotsi
Näin ainakin meillä. Naiset pelkäävät työpaikkansa puolesta miehiä enemmän tai ehkä ovat muuten vaan hiljaisempia ja sopeutuvampia. Ottavat työt vastaan ja yrittävät venyä. Miehet puolestaan hienosti yrittävät hivuttaa töitä naisten kontolle, mutta en anna sen tapahtua. Yleensä asia hoituu hienovaraisesti, mutta tällä kertaa työ määrä on vähän suurempi, eikä lisätyötä haluta ottaa vastaan, koska palkka pysyy samana. Miesten toiveille ei ole perusteita. Oikeastaan päinvastoin.
Siis teidän firmassa on ihmisiä, jotka ihan suosiolla ilman vaateita ovat valmiita ottamaan lisää työtä hoidettavakseen? Mistä sellaisia löytyy? Tässä talossa löytyy tes kirja alta sekunnin kun vaativuusluokka tai osaamisluokka hiemankaan muuttuu.
Enpä tiedä, kaksi sanontaa.
Laiska töitään luottelee.
mutta toisaalta
Se ei ole tyhmä joka pyytää.
En tiedä firmastanne mitään. Mutta vaikuttaa siltä, että jonkinmoisessa risteyksessä ollaan. Ilman lisäkuluja voi olla vaikea selvitä. Jos pakotat ihmisiä, olet tyranni. Jos perustat työnjaon vapaaehtoisuuteen, et ole jämäkkä johtaja. Mikäli lappaat porukkaa ulos jos kiinnostusta ei löydy niin tiiminne saattaa saada perin erikoisen maineen.
Noh. Onneksi en ole minä ratkomassa. jorojukka-kukka kirjoitti:
Tiimillä on vapaat kädet hyvin pitkälle...Mielenkiintoinen tilanne, nykyisin myös kiusallisen tavallinen. Eräs toimiva ratkaisu olisi ulkopuolisen työntutkijan kutsuminen paikalle. Työn sisällöllisen ja laadullisen rasittavuuden mittareita on jo nyt kohtuulisesti. Konsultin palkkaaminen myös säästäisi jatkossa työnantajan rahoja,koska keskinäiset kinastelut vähentävät merkittävästi työmotivaatiota ja aiheuttavat työtehon laskua. Pienen työyhteisön tutkiminen ei ammattitaitoiselta ihmiseltä vie kauaakaan, kustanukset jäisivät aika pieniksi. Ulkopuolinen arviointi on aika hyvä neuvottelun lähtökohta. Ennenkaikkea, kukaan ei yksilönä saa kohtuutonta taakkaa ja marttyyrielkeille ei tule mahdollisuuksia. Konsultin tekemä tutkimustyö on hyvä apu myös palkankorotusneuvotteluissa.
- jorojukka-kukka
Tittelityy kirjoitti:
Mielenkiintoinen tilanne, nykyisin myös kiusallisen tavallinen. Eräs toimiva ratkaisu olisi ulkopuolisen työntutkijan kutsuminen paikalle. Työn sisällöllisen ja laadullisen rasittavuuden mittareita on jo nyt kohtuulisesti. Konsultin palkkaaminen myös säästäisi jatkossa työnantajan rahoja,koska keskinäiset kinastelut vähentävät merkittävästi työmotivaatiota ja aiheuttavat työtehon laskua. Pienen työyhteisön tutkiminen ei ammattitaitoiselta ihmiseltä vie kauaakaan, kustanukset jäisivät aika pieniksi. Ulkopuolinen arviointi on aika hyvä neuvottelun lähtökohta. Ennenkaikkea, kukaan ei yksilönä saa kohtuutonta taakkaa ja marttyyrielkeille ei tule mahdollisuuksia. Konsultin tekemä tutkimustyö on hyvä apu myös palkankorotusneuvotteluissa.
Pitää nyt katsoa lähiviikkoina miten edistystä tapahtuu, sillä yleisesti ottaen työskentelymme menee aika saumattomasti. Vain väärä työntekijävalinta sotki kuvion pahasti, sillä ko. henkilö ehti olla talossa vain muutaman kuukauden. Itse olin valintaa vastaan ja tällä kerralla olin oikeassa.
- ave.maria
Pitää nyt katsoa lähiviikkoina miten edistystä tapahtuu, sillä yleisesti ottaen työskentelymme menee aika saumattomasti. Vain väärä työntekijävalinta sotki kuvion pahasti, sillä ko. henkilö ehti olla talossa vain muutaman kuukauden. Itse olin valintaa vastaan ja tällä kerralla olin oikeassa.
Saanko esittää pari kysymystä? En tietenkään mutta esitän silti. Minulle kun ei aukea ollenkaan tuo sinun juttusi ja kuviosi.
Sinä siis voisit palkata ulkopuolisen työntutkijan tutkimaan omaa tiimiäsi keneltäkään kysymättä? Minäkään en voi tehdä näin, minun on asia perusteltava omistajille eli hallitukselle.
Kerroit aiemmin, että sinulla on päätösvaltaa sen suhteen kuka on joukossasi (koska sinuun oli otettu yhteyttä lomallasi ja plaa plaa plaa...). Nyt kuitenkin sanot olleesi vastaan tämän hampparin valintaa ja kuitenkin se otettiin?? Miksi ihmeessä, JOS sinä teet päätökset ja sanot viimeisen sanan?
Itselläni on päätäntävaltaa, mutta en minä kysele työntekijöiltä pitäskö tuon yhden palkkaa laskea. En myöskään mene esittämään että naiset tekee tämän firman kaikki työt ja miehet vaan lekottelee.
Jos joku meiltä lähtee pois, sen työt jaetaan muille, jos mahdolista ja jos ei, palkataan uusi. Sopimusten mukaan edeten.
En käsitä yhtään mikä tässä on juoni ja mitä tässä kysellään. ave.maria kirjoitti:
Saanko esittää pari kysymystä? En tietenkään mutta esitän silti. Minulle kun ei aukea ollenkaan tuo sinun juttusi ja kuviosi.
Sinä siis voisit palkata ulkopuolisen työntutkijan tutkimaan omaa tiimiäsi keneltäkään kysymättä? Minäkään en voi tehdä näin, minun on asia perusteltava omistajille eli hallitukselle.
Kerroit aiemmin, että sinulla on päätösvaltaa sen suhteen kuka on joukossasi (koska sinuun oli otettu yhteyttä lomallasi ja plaa plaa plaa...). Nyt kuitenkin sanot olleesi vastaan tämän hampparin valintaa ja kuitenkin se otettiin?? Miksi ihmeessä, JOS sinä teet päätökset ja sanot viimeisen sanan?
Itselläni on päätäntävaltaa, mutta en minä kysele työntekijöiltä pitäskö tuon yhden palkkaa laskea. En myöskään mene esittämään että naiset tekee tämän firman kaikki työt ja miehet vaan lekottelee.
Jos joku meiltä lähtee pois, sen työt jaetaan muille, jos mahdolista ja jos ei, palkataan uusi. Sopimusten mukaan edeten.
En käsitä yhtään mikä tässä on juoni ja mitä tässä kysellään.Tilanteen ollessa sellainen, että yksi työntekijä on lähtenyt ja hänen työnsä täytyisi jakaa tasapuolisesti. Ei varmaankaan ole vaikeaa perustella firman johdolle, tarvetta tutkijan palkkaamiseen. Rahaahan on joka tapauksessa säästynyt. Tiimityöskentelyn edellytykset parantuvat myös merkittävästi, jos työntekijöiden ei ole keskenään tarvetta kinastella. Tiimityöskentely on tehokas ja innovaatinen tapa tehdä tulosta. Tiimiä häritsevät tekijät kannatta mahdollisimman nopeasti karsia. Tiimityöskentelyyn ei kuulu autoritäärinen johtaminen, sen on todettu vähentävän luovuutta.
- ave.maria
Tittelityy kirjoitti:
Tilanteen ollessa sellainen, että yksi työntekijä on lähtenyt ja hänen työnsä täytyisi jakaa tasapuolisesti. Ei varmaankaan ole vaikeaa perustella firman johdolle, tarvetta tutkijan palkkaamiseen. Rahaahan on joka tapauksessa säästynyt. Tiimityöskentelyn edellytykset parantuvat myös merkittävästi, jos työntekijöiden ei ole keskenään tarvetta kinastella. Tiimityöskentely on tehokas ja innovaatinen tapa tehdä tulosta. Tiimiä häritsevät tekijät kannatta mahdollisimman nopeasti karsia. Tiimityöskentelyyn ei kuulu autoritäärinen johtaminen, sen on todettu vähentävän luovuutta.
Kun esität asian noin, se menee päähäni kuin metrinen koivuhalko, ei siinä mitään epäselvää ole. Olen aivan samaa mieltä. Mutta se ei sovi tähän niukasti annettuun kuvaan.
Täytyyhän, siis on ihan pakko olla jonkun koko firmasta vastuussa! Siis kokonaisuuden toimimisesta ja hallinnosta! Viimeinen sana on jollakin. Ja sen tiedon puuttuminen, kenelllä se on, rikkoo tätä kuvaa minkä tästä joron tiimitouhusta olen saanut.
Jokuhan nämä tiimit on luonut. Joku maksaa niille palkan. Joku vastaan lain vaatimista maksuista ja työturvallisuudesta Ym. Tiimi tekee vain annettua työtä. Vai onko sellaisiakin työpaikkoja, joissa nämäkin kaikki ovat tiimien vastuulla? - jorojukka-kukka
ave.maria kirjoitti:
En käsitä yhtään mikä tässä on juoni ja mitä tässä kysellään.1) Ulkopuolisen asiantuntijan palkkaaminen vaati tottakai neuvotteluja, mutta jos ilmoitan, että sellainen tarvitaan, niin toki sellainen järjestyy.
2) Tiimin vetäjänä voin päättää ja minun tuleekin päättää ja organisoida tiimiläisten henkilöstöpolitiikasta, koska minä ja tiimiläiset tiedämme siitä parhaiten. Mutta en ole yksinvaltias, vaan neuvottelen muiden kanssa. Lopulliset päätökset teen asioissa, joihin päätäntävaltani antaa myöden. Tuon ko. henkilön palkkaaminen oli kinkkinen juttu, koska hän tuli ns. "keittiön kautta" meille taloon. Harvoin joudun tilanteisiin, joissa joudun sanomaan yksiselitteisesti ei. Nyt se olisi pitänyt sanoa, mutta yhteistyöhaluisena ihmisenä päätin kokeilla soveltuuko ko. henkilö meille töihin, jossa kenelläkään ei ole aikaa kyttäillä toisten tekemisiä, vaan jokainen tekee työnsä ja hoitaa velvoitteensa sopimuksen mukaan. Yhteistyön mahdollisuutta arvostetaan meillä, enkä uskoisi, että voimakkaasti hierarkinen järjestelmä edes toimisi tässä luovassa porukassa.
Kuitenkin tuo ko. henkilö ei osannut käyttää vapauttaan oikein, joten hänet palautettiin ruotuun, jota hän ei kestänyt. - P.e.p.e.
1) Ulkopuolisen asiantuntijan palkkaaminen vaati tottakai neuvotteluja, mutta jos ilmoitan, että sellainen tarvitaan, niin toki sellainen järjestyy.
2) Tiimin vetäjänä voin päättää ja minun tuleekin päättää ja organisoida tiimiläisten henkilöstöpolitiikasta, koska minä ja tiimiläiset tiedämme siitä parhaiten. Mutta en ole yksinvaltias, vaan neuvottelen muiden kanssa. Lopulliset päätökset teen asioissa, joihin päätäntävaltani antaa myöden. Tuon ko. henkilön palkkaaminen oli kinkkinen juttu, koska hän tuli ns. "keittiön kautta" meille taloon. Harvoin joudun tilanteisiin, joissa joudun sanomaan yksiselitteisesti ei. Nyt se olisi pitänyt sanoa, mutta yhteistyöhaluisena ihmisenä päätin kokeilla soveltuuko ko. henkilö meille töihin, jossa kenelläkään ei ole aikaa kyttäillä toisten tekemisiä, vaan jokainen tekee työnsä ja hoitaa velvoitteensa sopimuksen mukaan. Yhteistyön mahdollisuutta arvostetaan meillä, enkä uskoisi, että voimakkaasti hierarkinen järjestelmä edes toimisi tässä luovassa porukassa.
Kuitenkin tuo ko. henkilö ei osannut käyttää vapauttaan oikein, joten hänet palautettiin ruotuun, jota hän ei kestänyt."Ulkopuolisen asiantuntijan palkkaaminen vaati tottakai neuvotteluja, mutta jos ilmoitan, että sellainen tarvitaan, niin toki sellainen järjestyy."
Löytyisköhän naisunionista sopivaa ;D - Kurre_Orava
1) Ulkopuolisen asiantuntijan palkkaaminen vaati tottakai neuvotteluja, mutta jos ilmoitan, että sellainen tarvitaan, niin toki sellainen järjestyy.
Kuitenkin tuo ko. henkilö ei osannut käyttää vapauttaan oikein, joten hänet palautettiin ruotuun, jota hän ei kestänyt.Hiekkaa kesällä ja lunta talvella...
- ave.maria
Obn asian suhteen varmasti tästä linkistä. En ensin tajunnut mistä oli kyse, mutta lukeehan se siellä rivien välissä.
http://www.tyosuojelu.fi/fi/kohtelu - Jack
Ilman ilman tarkempaa kuvausta tapauksesta asia kuulostaa jörähdykseltä. täytyy sanoa, että onpa kumma paikka, missä on erikseen miesten ja naisten työt sekä sitten vielä niitä "miesten töitä" siirretään naisille?
- jorojukka-kukka
Miesten- ja naistentöistä erikseen? Tässä haisee taas sinun testosteroonisi. ;)
- Iso-Kake
Millainen mies olet, kun profiilisi mukaan ainoa palsta mihin kirjoitat on feministipalsta? No... onhan noita naisenpokaus keinoja monenlaisia. ehkäpä itsekin rupean joskus feministiksi jos en muuten saa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html394208Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?
Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o2424032Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän
elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi1353138Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?
Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat163041Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?
Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis653004Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin
Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos732726Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien982463Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana1202095- 452015
- 241780