EV-propaganditi haastoi jälleen kerran provosoiden ja sitten jälleen kerran siirtyi vastaamatta takaviistoon.
***
"Noin 10 vuoden aikana ei ole vetyautoja saatu missään maassa kaupaksi merkittäviä määriä."
Ja'hams, jälleen tuo sivuraiteille foldailu lähti tuttuun tapaan vimmalla liikkeelle.
Avauksessa tuodaan esille faktaa täyssähköjen luvuista ja sitten yhden ainoan aatteen pro-patteriprogandisti aloittaa pitkän perinteisen julistuksensa vetyautoista, joille ei vielä ole olemassa edes tankkausverkostoa, joka on vasta EU:n direktiiviin kirjattu.
"Aloittaja jätti tietysti mainitsematta miten vetyosakkeilla menee."
Yhden ainoan patteriaatteen saarnaaja vetää EV-ketjuun ahkerasti vetytalouden ja heti perään kristalliapalloonsa katselleen koetta arpoa avaajan mahdollisia sijoituksia ja sitten mielikuvituksistaan projisointejaan rakennella.
Sitten samaan hnegenvetoon valittaa kun EV-palstalla puhutaan vetyautoista. Hieman skitsofreinistä logiikkaa.
Vastaus sivuraidefoldaukseen.
Pelkkiä vetyosakkieta / yrityksiä en ole tiiviisti seuraillut kun olen pitänyt niihin investointia toistaiseksi liian aikaisena. Koen, että ensin on parempi seurailla tilannetta ja toiminnan kehittymistä ja kypsymistä.
Sitten on suuria yrityksiä, jotka osana toimintaansa investoivat vetytalouteen, kuten mm. Michelin, Faurecia ja Air Liquide. Perinteiset petrolifirmatkin ovat alkaneet alalla aktivoitua.
"Lähtenyt 8e liikkeelle joulukuu 2021 lähtien ja nyt noin 30e eli viimeaikaisesta kurssilaskusta huolimatta tehnyt merkittävää tulosta noin kahdessa vuodessa." (Kempowerista kyse)
Paljonkos se osakekohtainen tulos olikaan. Arvostuskertoimissa on ollut ja on aikas reippaasti suuria tulevaisuuden hypöteettisiä tulosodotteita, samalla kun laturibusineksessä kilpailukin kiristyy. Miinusta hypekurssista on ollut - 40-50%. Toki silti toivon Kempowerille menestystä tulevaisuudessa.
Niin, ja millä se Kempower erottuu edukseen alan muista toimijoista ja / tai alalle tulevista isoista taloista? Eikös tuo ala ole teknisesti aikas bulkkia kamaa.
EU:ssa moni julkisia latauspisteitä rakentava yritys on hidastanut tai jäädyttänyt hankkeitaan kun kilpaillulla alalla, asiakkaita ei ole ollut riittävästi ja samaan aikaan hankkeiden yhä kasvaneet lainoituskustannukset ovat taakkana.
"Taitaa aloittajalla olla oma vetytyöpaikka tai vetysijoitukset kyseessä kun katkeruutta ja kateutta aistittavissa aloituksessa kun ladattavat autot selvästi kiinnostavat ihmisiä "aivopesusta huolimatta". ;-)"
Tuossa on aikas reipas ja tahaton rehellisyyden lapsus projisointeineen.
Kas kun kaikki eivät toimi ja näe maailmaa pro-patterisidonnaisen yhden ainoan aatteen saarnaajan tavoin, vaikka sitä vaikuttaa olevan aina ja edelleen älyllisesti ylivoimasta hahmottaa.
Mahtaneeko palstan aivan poikkeusellisen aktiivinen yhden ainoan aatteen patoksellinen julistaja olla sukua oheiselle herralle:
- https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kempower-kasvaa-ja-kiitaa-porssissa-toimitusjohtaja-tomi-ristimaki-emme-ole-joutuneet-esittelemaan-tyhjia-arpoja/0af92c11-7295-433b-9972-2f5f5dbcc8f9
No, tuo pseudo-ekologinen EV nyt on eko-susi jo syntyessään ja siksi sille tulisi saada kilpailevia vaihtoehtoja, mieluusti monikossa, olkoon se sitten vety tai synteettiset tai jokin vielä innovoimaton aidon eko vaihtoehto.
EV:n yksi konkreettinen ongelma on myös sen geopoliittiseen Kiina-riippuvuuteen ajavuus. Siperia ei ole EU-politiikkaa opettanut.
Ehdoton minimi olisi innovoida patteriautoille vihreät eko-akut, noiden ympäristön mega-saastepo.mmien sijaan, mutta sellaisia ei valitettavasti ole vielä näkyvissä edes horisontissa.
- https://keskustelu.suomi24.fi/t/18097443/suomen-henkiloautokannasta-vaatimattomat-27-on-sahkoautoja
.
EV-hehkuttelun epärehtiys
10
398
Vastaukset
- Anonyymi
Patteriauto on pseudo-ekologinen vaihtoehto, eko-susi jo syntyessään.
Montako vaatimatonta prosenttia maailman EV:stä edes ladataan puhtaaksi luokitellusta energiasta. Suomessakin Helenillä 25% energiasta on likaista sellaista.
Alla olevassakaan ei olla edes huomioitu itse kaivostoiminnan ympäristöllistä tuhoa ja mega-saastuttavuutta, eikä sitä miten nyttemmin ollaan aloittamasa jopa neitseelisten merten pohjien ruoppaukset mineraaleja imuroidakseen.
Tuossa ei myöskään ole huomioitu geopoliittiseen Kiina-riippuvuuteen ajautumista ... Siperia ei ole opettanut EU-politiikkaa.
"Volvon tekemä vertailu huomioi autojen koko elinkaaren. Tämä piti sisällään raaka-aineiden hankinnan ja jalostuksen, tuotantoprosessin sekä autojen polttoainetalouden seurannen aina 200 000 ajokilometriin saakka."
"Vertailua tehtiin polttomoottorilla varustetun XC40-katumaasturin ja sen täyssähköisen rinnakkaismallin, coupemaisen C40-crossoverin välillä. Tulokset olivat varsin hämmentäviä, sillä Volvon mukaan täyssähköisen C40-mallin tuotannossa syntyi päästöjä 70 prosenttia enemmän kuin polttomoottorimallin kohdalla, Autotrader-julkaisu kertoo."
Koko artikkeli:
- https://www.kauppalehti.fi/uutiset/volvon-hatkahdyttava-havainto-sahkoautojen-valmistusvaiheen-hiilijalanjalki-ylivoimaisesti-polttomoottoreita-suurempi/f9ea9817-f4cf-41cc-9f8a-a64c3f6a0c3e
Valitettavasti vihreitä eko-akkuja ei ole näkyvissä edes horisontissa, niin toivottavaa ja välttämätöntä kuin se olisikin.
*
Bio-polttoaineet
Nesteen My Dieselin ja sitä vastaavien biopolttoaineiden tuella ja käyttöönotolla saataisiin välittömästi jopa vanhojenkin polttareiden päästöjä laskettua radikaalisti, joka olisi todellinen eko-teko poliittisilta päätjiltä.
Nyt EU:ssa odotellaan kädet ristissä EV-eko-susien hypöteettisiä markkinaosuuksia joskus vuodelle 2050, vaikka mutokselle on kiire ja käsillä olisi mahdollisuus laskea autoilun päästöjä radikaalisti jo hyvin lyjyellä aikajänteellä ... pelkkä one poney EV-ideologia ajaa logiikan ja järjen edelle.
"Täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistetun, vähähiilisen Neste MY uusiutuva diesel™-tuotteen käytöllä voidaan saavuttaa jopa 90 prosenttia pienemmät kasvihuonekaasupäästöt polttoaineen koko elinkaaren aikana fossiiliseen dieselin käyttöön verrattuna."
- https://www.neste.fi/vastuulliset-ratkaisut/ratkaisut/uusiutuvat-polttoaineet/pienemmat-paastot - Anonyymi
Nyt sitten kun poliittisella pakolla laitetaan kaikki teolliset ja taloudelliset panokset tuolle yhdelle ainoalle pseudo-ekologiselle vaihtoehdolle, niin samalla ollaan luomassa uusi "petroli-mafia" jossa mahdolliset tulevat aidot tai radikaalisti aidomman ekologiset vaihtoehdot torpataan, liikaa pelissä, planeetasta viis.
Yllä olevan tulevan ongelman toin esille jo heti EV-kiiman alkumetreillä.
"Stellantis: Sähköautot eivät ole alan teollisuuden valinta, vaan poliitikkojen linjaus"
- https://keskustelu.suomi24.fi/t/17280415/stellantis-sahkoautot-eivat-ole-alan-teollisuuden-valinta-vaan-poliitikkojen-linjaus
"Autonvalmistaja Stellantisin toimitusjohtaja Carlos Tavares sanoo, että autojen sähköistys ei ole teollisuudenalan vaan poliitikkojen valitsema tie. Tavares korosti haastattelussa sähköauton hiilijalanjäljen suuruutta."
- https://www.is.fi/autot/art-2000008551510.html - Anonyymi
Vetykilon valmistus vaatii 10 litraa vettä ja 55 kwh sähköä, josta saadaan polttokennossa takaisin sähköksi muutettuna 15 kwh ja sen lisäksi tuohon vedyn valmistukseen käytetyn sähkön pitäisi olla vihreää sähköä jotanyt ei sattuneesta syystä ole ylimääräistä tuohon hommaan hukattavaksi missään. Muutenhan vety on ihan jees, helposti ja turvallisesti säilytettävä energiansiirtäjä. Vai oliko siinäkin joitakin ongelmia?
- Anonyymi
"Vetykilon valmistus vaatii 10 litraa vettä ja 55 kwh sähköä ..."
Vihreän vedyn ja vihreän e-fuelin tuotannon tämän hetken haasteet tunnetaan. Mutta teknologia kun ei makaa laakereillaan, niin eiköhän tuota tuotannon tehokkuuttaa olla kaiken aikaan tehostamassa. Ilman kritallipalloa en ennustele sen aikajnaoja, volyymejä, enkä kaikkia käyttösovelluksia. E-fuel riskeeraa valitettavasti jäädä niche-tuotteeksi.
Sen sijaan vihreitä eko-akkuja ei edes ole olemassa, eikä sellaisia ole valitettavasti näkyvissä edes horisontissakaan.
Sitten faktaa akkumineraalien kaivamisen tuhoavista ymäristövaikutuksista, jopa pysyväluontoisista, sekä myös siihen tarvittavasta valtavasta määrästä puhdasta juomavetta, josta jo muutenkin on planeetalla pulaa ja yhä kasvavassa määrin.
"The dark side of green tech"
"Like most metal extraction operations, lithium hard-rock mines and brine recovery sites are known to create sacrifice zones, that is, places where outside mining interests realize financial gains while imposing severe and sometimes permanent environmental degradation. Numerous harms — including air pollution, encroachment on Indigenous lands, destruction and fragmentation of wildlife habitat, and depletion and contamination of water resources — are discounted or simply ignored."
"Opponents of the Thacker Pass mine say its outsize water consumption — half a million gallons per ton of lithium produced — could spell disaster in an area already feeling the effects of a megadrought. And the project includes a processing plant that will generate airborne toxins and greenhouse gases. Ranchers in the area are worried about the mine’s impact on their herds."
Koko artikkeli luettavaksi, faktaa mineraalituotannon mega-saastuttavuudesta ja nyttemmin sitä ollaan ulottamassa jopa neitseellisten merten herkän ekosysteemin syvyyksiin saakka:
- https://www.wbur.org/cognoscenti/2022/01/19/lithium-batteries-frederick-hewett
EV on eko-susi jo syntyessään.
Maanista ohi aiheen foldauskohtausta odotellessa ...
- Anonyymi
Kun kerran haluat olla äänessä niin esiintymislava on sinun:
Missä maassa on vetyautoilla ihan hyvä tankkausverkosto ja siellä on vetyautoja myös enemmän kuin 0,0%? Millainen on hyvä vetytankkausverkosto?
Paljonko yhden vetytankkausaseman pystyttäminen maksaa? Miksi niiden rakentamisessa tuntuu vain kestävän monessa maassa? Miksi joitakin vetytankkausasemia jopa puretaan pois vaikka uskot että vetyautoilu lyö läpi lähitulevaisuudessa? Miksi Woikoski tunnettu vanha vedyntuottaja ei halua enään rakentaa vetytankkausasemia omalla rahalla edes yhtä ainoaa?
Miksi monet vetybuumiin (eri vetyfirmoihin) sijoittaneet ovat selvästi hävinneet rahaa vähintäänkin kurssilaskun muodossa? Paljonko on eri vetyosakkeilla keskimääräinen tulos per osake? Olisiko selvästi miinus merkkinen?
Mikä auto on ympäristöystävällinen ja sellainen kaikkien pitäisi ostaa? Kerro meille tarkka merkki ja malli. Mihin tutkimukseen väitteesi nojaa?
Miksi ympäristöjärjestö Greenpeace on päättänyt että sähköautot ovat paras vaihtoehto jos aikoo ostaa auton vaikka toistuvasti väität täyssähköautojen olevan "megasaastetta"? Miten suuri vanha tunnettu kansainvälinen ympäristöjärjestö voi niin pahasti erehtyä?
Miksi ihmiset (tavallinen kansa) ovat sitä mieltä ettei vetyautoa kannata ostaa ja tämä näkyy myyntitilastoissa monessa eri maassa missä on edes suppea vetytankkausverkosto? Miksei monen vuoden jälkeen olla saatu vakuutettua tavallisia ihmisiä että vetyauto kannattaa ostaa, jolloin myös vetytankkausverkosto lähtisi luonnollisesti kasvamaan?
Jos vetyautojen tulevaisuuteen uskottaisiin ("Odottakaa vain muutama vuosi!" - kommentit), niin miksei vetytankkausverkosto kasva selvästi niissä maissa missä niitä on jo muutamia vetytankkausasemia vaan rakentaminen hidasta tai pysähtynyt monenkin vuoden jälkeen? Miksei varsinkaan Toyota suuri vetyautojen valmistaja suostu omalla rahalla rakentamaan vetytankkausverkostoa vetyautoilijoiden pyynnöstä huolimatta tukien oman vetyautonsa myyntiä tulevaisuudessa vaikka mediassa vieläkin jaksaa panostaa vetyautojen valmistamiseen eli miksei Toyota myöskään usko vetyautojen aitoon kasvuun saaden voittoa myös vetytankkausbisneksestä?
Miksi monet muut autonvalmistajat eivät ole lähteneet tosissaan tuottamaan vetyautoja uskottavia määriä? Miksi he ovat pikemminkin lähteneet tuottamaan täyssähköautoja? Miksi ostajalla tulevaisuudessa on paljon enemmän täyssähköautoja valittavana kuin vetyautoja? Toisinsanoen miksi autonvalmistajat ovat sitä mieltä ettei vetyautoja kannata valmistaa?
Miksi vetyautot eivät pidä arvoaan jos kerran ovat loistava valinta? Miksi hintaa on pakko laskea reilusti jotta sen saa taas kaupaksi eteenpäin verrattuna muihin käyttövoimiin?
Miksi vedyn hinta vain tuntuu nousevan vaikka netissä uskotellaan sen laskevan?
Olet huolissasi että sähköautoja ladataan myös "likaisella sähköllä", mutta miksi et ole huolissasi että sillä samalla valtakunnan verkon sähköllä tehdään myös vetyä ja synteettisiä polttoaineita, johon käytetään sitä valtakunnan "likaista sähköä" osittain mutta suhteessa huomattavasti suurempia määriä? Miksi et suostu vastaamaan mistä se kaikki vihreä sähkö saadaan vetyä ja synteettisiä polttoaineita varten? Eikö tämä täytä viherpesun tunnusmerkit?
Onko väärin myös puhua vetyautoilun ja synteettisen polttoaineen huonoista puolista hypettämisen vastapainona?
Ottaako sinua päähän kun varoittelen ihmisiä vetyautoilun ja synteettisen polttoaineen valmistamisen ongelmista enkä suostu uskomaan valheellista propagandaasi, jolloin lähdet nyt jälleen valheellisesti hyökkäykseen? Onko väärin myös varoittaa ihmisiä ettei ne vetyautot ja synteettiset polttoaineet ole niin hyvä/toimiva ratkaisu kuin parhaasi mukaan valheellisesti uskottelet?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17091514/vetytankkausverkoston-tappaa-lopulta-isot-ajoakut-ja-akkutekniikka-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17932150/vetyautoja-menee-edelleen-todella-huonosti-kaupaksi-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17809057/miljoona-vetyautoa-suomessa-tarvitsee-2133-miljoonaa-euroa-tukea-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17672440/laskelma-vetytankkausaseman-kannattavuudesta-ei-kannata-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17994861/todisteita-etta-vetyautot-ovat-havinneet-kisan-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18057280/yksikaan-vetyajoneuvo-ei-tule-pitkassa-juoksussa-halvemmaksi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17102398/vuoden-2021-alussa-vetyautoja-koko-maailmassa-oli-vain-31225-kpl-tayssahkoautoja-7-miljoonaa - Anonyymi
Tavoilleen uskollisena yhden ainoan EV-aatteen propagandisti laittoi jälleen kerran maanisen foldausvaihteen päälle lukemattomine epärelevantteine kysymyksenasetteluineen ... sekä avausta koskevaan älyllisen epärehelliseen ad hominem huutoonsa vastaamatta.
Olen lukemattomia kertoja vastannaut vasta-argumentein ja linkkeineen tuohon kysymysvuodatukseen.
Vetyosiossa vetyjuna-avauksessaan samainen sankari repi mielivaltaisesti viestistäni yhden lauseen irti kontekstistään saadakseen sen provosoiden sanomaan täysin vastaikkaista mitä sillä sanottiin.
Kun nostin tuon älyllisenkin luokattomuuden ja manipuloinnin tapetille, niin jälleen alkoi maaninen ketjun tukkoon foldaus, jotta asia hautautuisi foldauksen alle.
a) Olen lukemattomia kertoja laittanut esille faktaa linkkeineen akkumineraalikaivosten ympäristöllisestä mega-saastuttavuudesta (osa ei näemmä sitäkään ole vielä ymmärtänyt), mutta joka ainoa kerta sama kaava. Joko kadotaan takaviistoon tai sitten ketjut foldataan sivuraiteilla täyisn tukkoon, jotta esille laitettu fakta hukkuisi vuodatuksien alle.
b) Sama kaava mm. EU:n latausverkkojen todella pahasta jäljessä laahaamisesta vs. EV-markkinaosuustavoitteet.
Välillä hehkutetaan avauksissa latausinfran hienossa iskusa olemisesta ja sitten seuraavassa kriittisessä yhteydessä kerrotaankin vastoin samssa yhteydessä lainattua autonvalmistajienkin kantaa, ettei niillä olekaan merkitystä ja pelkkä kotilataus riittää. "Hieman" skitsofrenistä "logiikkaa" laidasta laitaan.
c) Sitten jonkin ajan päästä samainen sankari ilmestyy takaisin ovista ja ikkunoista ja alkaa suurilla kirjaimilla huutaa edellisten perään väittäen etten niihin ole milloinkaan vastineita faktoineen antanut.
No, toisaalta onhan tuo yhden ainoan atteen fanaatisille propagandisteille ja mielensä manipulaattoreille looginen toimintamalli, kuuluu kaavaan ... mutta, olettaisihan tuollaisen älyllisestikin epärehellisen aate-maanisuuden alkavan käydä josskain vaiheessa henkisenkin hyvinvoinnin päälle.
Tuo pseudo-ekologinen EV tarvitsee kilpailijoita ja mieluusti juurikin monikossa.
Akkuteknologiaa on ollut valtaisan kauan, mutta vieläkän ei ole olemassa vihreitä eko-akkuja, ei edes horisontissa.
Valitettavasti poliittisella pakollla on autoteollisuus sidosryhmineen pakotettu valitsemaan EV sen sijaa, että alan teollisuudelle olisi jätetty kenot ja teknikka esitettyihin tavoitteisiin pääsemiseksi, vaikka poliitikkojen rooliin ei kuulu valita tekniikkaa jolla tavoitteisiin koetetaan päästä.- Anonyymi
Läpä lässyn lässytystä lää!
- Anonyymi
"Valitettavasti poliittisella pakollla on autoteollisuus sidosryhmineen pakotettu valitsemaan EV sen sijaa, että alan teollisuudelle olisi jätetty kenot ja teknikka esitettyihin tavoitteisiin pääsemiseksi, vaikka poliitikkojen rooliin ei kuulu valita tekniikkaa jolla tavoitteisiin koetetaan päästä."
Eihän tuo pidä paikkaansa. Vetyauton voi myös valita monessa maassa, mutta ne ei vain mene kaupaksi.... edes jatkuvalla suomi24 spämmäämisellä väärälle palstalle. ;)- Anonyymi
Vetyautoja ja vetyinfraa on yritetty tuputtaa monessa maassa ja monia vuosia. Lopputulos on ollut aina täydellinen mahalasku.
Eli turha selittää etteikö vetyautoille ei olisi annettu mahdollisuuksia.
- Anonyymi
"a) Olen lukemattomia kertoja laittanut esille faktaa linkkeineen akkumineraalikaivosten ympäristöllisestä mega-saastuttavuudesta (osa ei näemmä sitäkään ole vielä ymmärtänyt), mutta joka ainoa kerta sama kaava. Joko kadotaan takaviistoon tai sitten ketjut foldataan sivuraiteilla täyisn tukkoon, jotta esille laitettu fakta hukkuisi vuodatuksien alle."
Vastaavasti sinäkin ohitat vetyteollisuuden sähkökriisit, vesikriisit, HIC syövyttävän ilmiön ongelmat, vetyvuotojen vaarallisuuden ja valheellisen vihreän vedyn markkinoimisen vaikka yli 90% vedystä valmistetaan todellisuudesta maakaasusta, jolloin se ei ole todellisuudessa vihreää vaan täyttää viherpesun tunnusmerkit. Samoin ohitat kerta toisensa jälkeen Greenpeacen politiikan ja hehän eivät kiistä akkukaivosten ongelmallisuutta vaan ovat tulleet siihen tulokseen että KOKONAISUUTENA sähköautot ovat parempi vaihtoehto ympäristön kannalta jos jonkun auton aikoo ostaa.
Syytät minua että häviän takaviistoon enkä vastaa kysymyksiin, mutta kun sinulle esitetään läjä kysymyksiä, niin ne vain kuitataan "jotta fakta hukkuisi vuodatuksien alle".... kun sitä uskottavaa faktaa et tarjoa kun esitän mielestäsi liian hankalia kysymyksiä. Ja juuri niiden uskottavien faktojen puuttuessa vetyautojakaan ei saada kaupaksi varsinkin kun monet vetyautojen omistajat jopa varoittavat ettei ollutkaan hyvä ostos kun jotkut netissä kyselevät kannattaako sellainen ostaa. Kansa ei usko propagandaasi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869