Aloin polkupyörissäni katselemaan hammasrattaita ja mietin että mksiköhän ne on suunniteltu niin etteivät ole täysin suoria ja littania vaan niissä on jotain toispuoleisia pullistuksia ja muuta? Onko ne tehty tarkoituksella estämään se ettei hammasratasta voitaisi helposti kääntää toisin päin hampaiden kuluttua liikaa koska sittenhän se olisi taas kuin uusi kun toisin päin käännettyä olisi taas kulumaton puoli hampaista ketjussa kiinni? En keksinyt oikein muuta järkevää syytä niille ihmeellisille muotoiluille.
Hammasrattaat
9
148
Vastaukset
- Anonyymi
Anna viisaiden ihmisten miettiä sellaisia asioita. Muotoilulla on ehkä tarkoitus esim. ketjun kulumisen ja ketjun päälläpysymisen takia, ja ehkä hammasrattaan äänimaailmakin on merkityksellinen.
- Anonyymi
Vanhoissa pyörissä, joissa ei ollut vaihteita vain yksi vaihe, rattaan pystyy mahdollisesti kääntämään.
- Anonyymi
Olet jäljillä. Varmasti on muita hienoja perusteluita sille miksi ne ovat tuollaisia mutta tuo on yksi syy. Shimano on erityisen taitava kehittelemään kaikenlaisia jäyniä että mitkään omat viritykset ei onnistu.
Onko siinä kyse siitä samasta salaliiyosta kuin aluskalsareihin ommellaan isommat saumat niiden ulkopintaan, että niiden kääntäminen ympäri paskaantuessaan olisi hankalampaa käyttää…
Mutta asiaan.
Rattaiden muotoilu useampieattaisessa polkupyörän voimansiirrossa on sellainen kuin se on siksi että vaihtotapahtuma rattaalta toiselle olisi mahdollisimman sujuva sekä ketju asemoituisi juuri siihen kohtaan mihin sen halutaan asemoituvan.
Jos nykyisiä rataspakkoja katsot niin rattaiden hampaiden asemointi toisiinsa nähden on tarkkaan mietittyä.
Ja jos nykyisiä rataspakkoja (rattaita) ja vapaarattaita vertaat niin huomaat että ne menevät paikoilleen vain täsmälleen yhteen paikkaan ja vain tietyin päin.
Sama tilanne kaikilla isommilla valmistajilla Shimanon lisäksi esim. SRAM:lla
Rattaissa sama kuin alussa puhumissani aluskalsareissa, kalsarit likaantuessaan pestään, ei käännetä toisin päin, niin sama, kuluneiden rattaiden kanssa, ne vaihdetaan uuteen eikä käännetä toisinpäin.santtu_1975X kirjoitti:
Onko siinä kyse siitä samasta salaliiyosta kuin aluskalsareihin ommellaan isommat saumat niiden ulkopintaan, että niiden kääntäminen ympäri paskaantuessaan olisi hankalampaa käyttää…
Mutta asiaan.
Rattaiden muotoilu useampieattaisessa polkupyörän voimansiirrossa on sellainen kuin se on siksi että vaihtotapahtuma rattaalta toiselle olisi mahdollisimman sujuva sekä ketju asemoituisi juuri siihen kohtaan mihin sen halutaan asemoituvan.
Jos nykyisiä rataspakkoja katsot niin rattaiden hampaiden asemointi toisiinsa nähden on tarkkaan mietittyä.
Ja jos nykyisiä rataspakkoja (rattaita) ja vapaarattaita vertaat niin huomaat että ne menevät paikoilleen vain täsmälleen yhteen paikkaan ja vain tietyin päin.
Sama tilanne kaikilla isommilla valmistajilla Shimanon lisäksi esim. SRAM:lla
Rattaissa sama kuin alussa puhumissani aluskalsareissa, kalsarit likaantuessaan pestään, ei käännetä toisin päin, niin sama, kuluneiden rattaiden kanssa, ne vaihdetaan uuteen eikä käännetä toisinpäin.Ja sitten vielä kun mennään historiaan niin Shimano esitteli nämä muotoillut rattaat/rataspakat vuonna 1988 (eli 37v. sitten) ja 1990-luvun aikana niistä pikkuhiljaa tuli se ”vakiotapa” valmistaa takarattaita/pakkoja ja eri valmistajilla tuli omat variaationsa asiasta.
- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Ja sitten vielä kun mennään historiaan niin Shimano esitteli nämä muotoillut rattaat/rataspakat vuonna 1988 (eli 37v. sitten) ja 1990-luvun aikana niistä pikkuhiljaa tuli se ”vakiotapa” valmistaa takarattaita/pakkoja ja eri valmistajilla tuli omat variaationsa asiasta.
Santtu on taas kuuklettanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Santtu on taas kuuklettanut.
Olisi varmaan syytä että muutama muukin palstalainen tekisi hieman nettihakuja aiheestansa ennakkoon ennen aloituksiensa tekoa.
- Anonyymi
Nuo muotoilut helpottavat ketjun siirtymistä rattaalta toiselle. Minä olen polkenut myös niillä entisajan tasaisilla lätyillä, ja kyllä muutos oli selvästi parempaan .
Näiden muotoiltujen rattaiden käyttöönotto oli selvä parannus, ei mikään myynninedistämishuijaus. - Anonyymi
Siinnä on jonkinsortin yhteys jokavuotisille katsastuksille. Paitsi hammashoidossa kuten huvittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan
Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs491344- 1601156
- 611037
- 8882
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"
Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli198871- 12802
Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.
Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää27786Ollaanko me tyhmiä mies?
Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä51771- 346758
Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla
Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti83731