"Venäjän keisari Aleksanteri II kutsui eri maiden johtajat koolle Brysseliin 1874 tarkoituksenaan saada aikaan sodankäynnin säännöt. 15 valtion yhteisesti hyväksymässä Brysselin julistuksessa todettiin muun muassa, että kirkkojen, hyväntekeväisyysjärjestöjen, oppilaitosten, taide- ja tiedeinstituutioiden ja historiallisten rakennusten omaisuuden takavarikointi tai tuhoaminen tulee johtamaan oikeuskäsittelyyn. Vaikka Brysselin sopimusta ei koskaan ratifioitu, eikä siitä siten tullut kansainvälistä lakia, sillä oli merkittävä vaikutus tuleviin Haagin sopimuksiin."
"Venäjän aloitteesta kutsuttiin koolle myös Haagin rauhankonferenssi 1899. Konferenssissa hyväksyttiin maasodankäyntiä koskevat säännöt. Vuonna 1907 Haagin toisessa rauhankonferenssissa solmitussa sopimuksessa kiellettiin aiempaa selkeämmin sotien aikainen varastaminen ja kulttuurikohteiden tuhoaminen."
(Hannu Takala: Puna-armeijan sotasaalis)
Yllättävää, että Venäjä on joskus keisarikunnan aikoihin ollut jopa edistyksellinen aloitteentekijä suojelemaan asioita, joita väärän tsaari-P.n aikana yksiselitteisen laittomasti hävitetään:
https://www.unesco.org/en/articles/damaged-cultural-sites-ukraine-verified-unesco
Edistyksellinen Venäjä?
5
127
Vastaukset 5
- Anonyymi
Venäjän joukot Ukrainassa:
https://www.youtube.com/watch?v=qwSNPTe2o1c - Anonyymi
Kuinka täydellisesti venäloiset saavatkin tuhottua kaiken mahdollisesti hyvän omasta maastaan.
- Anonyymi
"Ehkä tärkein sotienvälisenä aikana solmittu yksittäinen sopimus oli kuitenkin neuvostoliittolaisen taiteilijan Nikolai Rerihin nimeä kantava niin sanottu Roerichin sopimus. Se solmittiin Yhdysvalloissa vuonna 1935 tarkoituksena erityisesti taide- ja kulttuurirakennusten sekä muistomerkkien suojelu sotien aikana."
(Hannu Takala: Puna-armeijan sotasaalis, s. 46)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nikolai_Roerich
https://www.sciencespo.fr/ceri/fr/content/dossiersduceri/destruction-ukrainian-cultural-heritage-during-russia-s-full-scale-invasion-2022 - Anonyymi
Aleksanteri II oli niin edistyksellinen, että käski tšerkessien kansanmurhan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi
Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va3411359Sysmän "ilon päivä"
Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan77936Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä
Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä61823Timo Vornanen.
On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.69800Riitastako pelastaja
Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt45702- 120693
Joka ilta mietin
sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka38682- 49648
- 50606
Luottamus
Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.95552- 45547
Tässä ovat Elämäni biisi -vieraat lauantai 3.10. - Yksi vieras on todellinen suomalaisten suosikki
Jos menisit Elämäni biisiin, mikä olisi elämäsi biisi ja miksi? Elämäni biisi tulee suorana lähetyksenä Tampereelta. K9526- 32521
Kadutko mies sitä miten reagoit?
..siihen sotkuun, jonka jälkeen mikään ei ole ollut kuin ennen. 🥺48515- 25515
En voi kertoa meistä kenellekään
Minulla on ikävä sinua mies.. Oon yrittänyt taas unohtaa, mutta silti tulet mieleeni lähes päivittäin. Eihän meitä voi o32492Millaisen talvitakin haluaisit?
Talveen vielä aikaa, mutta talvitakit tulleet kauppoihin. Millainen olisi unelmiesi talvitakki? Itse tykkäisin jostain84485- 79457
Onko kahvila Retro samalla pub???
Netin mukaan anniskeluoikeudet. Käykö tuolla kaljoitteluporukkaa? Onko iltaviihdettä? Olen muuttamassa marraskuussa Kuhm8447- 44425