Onko 65-vuotias liian vanha lähtemään rintamalle?

Anonyymi-ap

Suomessa reserviläisikä nousee ensi vuoden alusta 65 ikävuoteen. Jatkossa asevelvollinen kuuluu reserviin sen vuoden loppuun, jona hän täyttää 65 vuotta. Tällä hetkellä reservin yläikäraja on miehistöllä 50 vuotta ja upseereilla sekä aliupseereilla 60 vuotta.

Miehistön reserviläisikä pompsahti siis kerralla 15 vuotta ylöspäin. Onko 65-vuotias nyt aivan liian vanha siihen, jotta hän selviäisi edes kertausharjoituksista kunnialla, johonkin sotaan osallistumisesta nyt puhumattakaan?

252

790

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

Eläkeläiset panevat kaikki ylimieliset sotahullut porvarit etulinjaan miinoja polkemaan, siinä sitten putoaa eläkemaksut kun väki vähenee.
      Kaikki tähtää tällä nykyisellä hallituksella siihen, että duunarit, eläkeläiset ja vammaiset, sairaat. kaikki ne kärsii vaan entistä enemmän..

• Anonyymi00002
        UUSI

Etulinjassa tarvitaan joukkoja jotka paljastavat vastustajan asemat. Tähän vanhempi reservi sopii aina mainiosti.

• Anonyymi00012
        UUSI

Moni jää matkalle 10km matkalla.

• Anonyymi00055
        UUSI
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Etulinjassa tarvitaan joukkoja jotka paljastavat vastustajan asemat. Tähän vanhempi reservi sopii aina mainiosti.

Se osuus on varattu kela sivareille.

• Anonyymi00112
        UUSI
        Anonyymi00002 kirjoitti:

Eikö siihen voisi käyttää vasemmistoliiton vetkuilijoita ja kettutyttöjä? Kyllä se miina laukeaa kettutytönkin jalan alla vaikka anorektisia ovatkin.

• Anonyymi00187
        UUSI
        Anonyymi00112 kirjoitti:

Eikö siihen voisi käyttää vasemmistoliiton vetkuilijoita ja kettutyttöjä? Kyllä se miina laukeaa kettutytönkin jalan alla vaikka anorektisia ovatkin.

Ei oikeia todellinen sota ole koskaan minkäänlaista poliittista sotaa.

• Anonyymi00189
        UUSI
        Anonyymi00055 kirjoitti:

niinpä ensin nostetiin työ ikää, nyt sitten ase palvelus ikää, kun äly puhelin suku polvi jää kotiin, masennus dianoosi on hajettu,

• Anonyymi00192
        UUSI
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Moni jää matkalle 10km matkalla.

H hehe ..Ei poja tule mitää. Pari kilsaa voi hölkätä loput matkaa saatte kantaa....

• Anonyymi00208
        UUSI

65 EI OLE ELÄKELÄINEN- esim Matti Vanhanen kepukonna on nostamassa eläkeikää 67 vuoteen... ja moni töissä vanhemmaksi, USAssa vielä 80-kymppiset tekee töitä...

mutta sotimaan, ase käteen ja saa alkaa ampumaan porvarisikoja, OK !

• Anonyymi00247
        UUSI
        Anonyymi00055 kirjoitti:

Miksi ihmeessä?

• Anonyymi00251
        UUSI
        Anonyymi00112 kirjoitti:

Kettutytöt ja muut naiset kuuluu A1 ryhmään, joilla on vain etuoikeuksia, ei ne sotiin joudu tapettavaksi ja vammautettavaksi, siihen on varattu uhrattavaksi varusmiehet ja reserviläiset, nuo 6 euron halvat sukupuoliorjat, joilla ei ole edes perustuslakiin kirjattua oikeutta yhdenvertaisuuteen.
        Jos on ollut niin tyhmä pelkuri, että on intin lusinut, nyt on aika erota reservistä.

• Anonyymi00003
      UUSI

Vanhana tvällärinä perseilen patilaatikoitten päällä ja nuoremmar joutaa tetsailemaan......

• UUSI

Kannattaa kaivautua laatikoiden alle ettet paljasta lämpöjälkeäsi.

• Anonyymi00004
      UUSI

Tämä asia käytännössä koskee vuonna 1966 ja sen jälkeen syntyneitä asevelvollisia.

• Anonyymi00005
      UUSI

Eihän moni asevelvollinen koskaan edes elä edes 65 vuotiaaksi asti.

• Anonyymi00064
        UUSI

Entä sitten, miten liittyy asiaan?

• Anonyymi00114
        UUSI

Ihmisiä kuolee. Se on tosiasia. Rintamakelpoisuus on asia erikseen. Miinankoputtelijoiksi vanhukset kelpaa jotenkin. Jos kunto kestää, mitä epäilen.

• Anonyymi00116
        UUSI

Ei ainakaan sodassa...

• Anonyymi00193
        UUSI
        Anonyymi00114 kirjoitti:

Ihmisiä kuolee. Se on tosiasia. Rintamakelpoisuus on asia erikseen. Miinankoputtelijoiksi vanhukset kelpaa jotenkin. Jos kunto kestää, mitä epäilen.

Vanha huutaa ja nuore juoksee sinne minne vanha käskeee!!!!!!!!

• Anonyymi00006
      UUSI

Valmistautuuko Suomi nyt sotaan?

Vai mistä tämä nyt oikein johtuu?

• Anonyymi00008
        UUSI

Toistaiseksi näyttää siltä, että varautuu.

• Anonyymi00010
        UUSI

Venäjän mahdollista aggressiota vastaan tässä valmistaudutaan juu, ja se on ihan oikein.
        On nähty mitä se Ukrainassa tekee, itse olen yli 6kymppinen eikä mitään ongelmia tarvittaessa ryhtyä maata puolustamaan. Kunto on kova.

• Anonyymi00014
        UUSI

Kannattaa varatua kun kiihottaa ja ärsyttää naapuria.

• Anonyymi00018
        UUSI
        Anonyymi00014 kirjoitti:

Kannattaa varatua kun kiihottaa ja ärsyttää naapuria.

Totta!

• Anonyymi00020
        UUSI
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Venäjän mahdollista aggressiota vastaan tässä valmistaudutaan juu, ja se on ihan oikein.
        On nähty mitä se Ukrainassa tekee, itse olen yli 6kymppinen eikä mitään ongelmia tarvittaessa ryhtyä maata puolustamaan. Kunto on kova.

Hyvä. Mulla kunto on rapakunnossa.

• Anonyymi00021
        UUSI
        Anonyymi00020 kirjoitti:

Hyvä. Mulla kunto on rapakunnossa.

Joutuisin sotaan kyllä mutta mulla muuta tekemistä

• Anonyymi00026
        UUSI
        Anonyymi00021 kirjoitti:

Joutuisin sotaan kyllä mutta mulla muuta tekemistä

Jos olet asevelvollinen, niin silloin sinun tekemisiäsi ei edes kysellä yhtään missään, vaan joudut osallistumaan Suomen puolustamiseen.

• Anonyymi00034
        UUSI
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Jos olet asevelvollinen, niin silloin sinun tekemisiäsi ei edes kysellä yhtään missään, vaan joudut osallistumaan Suomen puolustamiseen.

Olen valittu siihen joukkoon joka tuottaa ruokaa kansalle. Vap-viljelijä olen.

• Anonyymi00035
        UUSI
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Siksi sanoin että muuta tekemistä

• Anonyymi00036
        UUSI
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Onneksi olkoon!

• Anonyymi00037
        UUSI
        Anonyymi00036 kirjoitti:

Onneksi olkoon!

Kiitos

• Anonyymi00044
        UUSI
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Ensi vuonna täytän 60. Läheltä liippasi kohdallani

• Anonyymi00049
        UUSI
        Anonyymi00044 kirjoitti:

Ensi vuonna täytän 60. Läheltä liippasi kohdallani

ONNEA!

• Anonyymi00050
        UUSI
        Anonyymi00034 kirjoitti:

Tuli vaan mieleen että antaakohan ne rynkyt jusseillekin desantteja varten esimerkiksi? Olisihan se turvallisempaa silloin täällä landellakin. Minähän olen asevelvollisuusiässä vielä kuutisen vuotta.

• Anonyymi00056
        UUSI
        Anonyymi00050 kirjoitti:

Tuli vaan mieleen että antaakohan ne rynkyt jusseillekin desantteja varten esimerkiksi? Olisihan se turvallisempaa silloin täällä landellakin. Minähän olen asevelvollisuusiässä vielä kuutisen vuotta.

Meillä jusseilla on omat pyssyt valmmiiksi jo putsattuna ja rasvattuna.

• Anonyymi00115
        UUSI

Venäjä, venäjä, venäjä.

• Anonyymi00120
        UUSI
        Anonyymi00026 kirjoitti:

Itse pidän muiden sotiessa Helsingissä naisilla reikää pyöreänä.

• Anonyymi00172
        UUSI
        Anonyymi00120 kirjoitti:

Itse pidän muiden sotiessa Helsingissä naisilla reikää pyöreänä.

Tuskinpa vain.

• Anonyymi00009
      UUSI

Täysin sotakiimainen Häkkänen yrittää varmasti lakkauttaa ensi vuonna kaikki reservinkieltäytyjien kurssitkin.

• Anonyymi00015
        UUSI

Hakkasen motto, hakkaa päälle...

• Anonyymi00013
      UUSI

Sota tarvitaan kiireesti tänne Suomeen, jotta saadaan se väestön osa tuhottua joka muistaa nää Suomen viime aikojen maanpetturihallitukset.

• UUSI

Eli luuletko että tällä reservin iän nostolla haetaan että 65v. laitettaisiin rintama-aolosuhteisiin "etulinjaan"?
      Ei, sillä varmistetaan että puolustusvoimat savat tarvittaessa eri alojen ammattiväkeä tarvittavat määrät palvelukseen.
      Sodanaikaisia tehtäviä on puolustusvoimilla todella paljon laajemminkin kuin vain taistelevat joukko-osastot.
      On huolto, logistiikka, lääkintä ja monet erilaiset asiantuntija tehtävät jotka eivät liity suoraan taistelutoimintaan vihollista vastaan.

• Anonyymi00017
        UUSI

Suomessa on olemassa myös todella paljon suomalaisia ihmisiä jotka EIVÄT koskaan halua sotia yhtään mitenkään.

• Anonyymi00019
        UUSI

Sitten sen vasta näkee laitetaanko jos saavat sodan aikaiseksi. Uskon itse ainakin, kun parhaassa sotaiässä olevat alkavat loppua, niin laitetaan.

• Anonyymi00023
        UUSI
        Anonyymi00019 kirjoitti:

Sitten sen vasta näkee laitetaanko jos saavat sodan aikaiseksi. Uskon itse ainakin, kun parhaassa sotaiässä olevat alkavat loppua, niin laitetaan.

Kyllä se asevelvollisuus velvoittaa nimenomaan sitten vaikkapa ihan pakolla aina osallistumaan Suomen itsenäisyyden puolustamiseen.

• Anonyymi00025
        UUSI
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Kyllä se asevelvollisuus velvoittaa nimenomaan sitten vaikkapa ihan pakolla aina osallistumaan Suomen itsenäisyyden puolustamiseen.

Sen kymmenen prosenttia jota itsenäisyyttä voi vielä olla jäljellä.

• Anonyymi00027
        UUSI
        Anonyymi00025 kirjoitti:

En minä vastusta itsenäisyyden puolustamista missään nimessä. Mutta kun se eurostoliitto vei sen lähes kokonaan.

• Anonyymi00033
        UUSI
        Anonyymi00025 kirjoitti:

Kovinkin heikot mahdollisuudet asevelvollisella on vastustaa Suomen puolustamista siinä vaiheessa jos Suomea kohtaa jonkinlainen sotilaallinen kriisitilanne.

• Anonyymi00057
        UUSI
        Anonyymi00033 kirjoitti:

Kovinkin heikot mahdollisuudet asevelvollisella on vastustaa Suomen puolustamista siinä vaiheessa jos Suomea kohtaa jonkinlainen sotilaallinen kriisitilanne.

Se on vaan tämä maapläntti joka jo melkein on eurostoliiton omaisuutta. Mutta toivossa on hyvä elää että eu joskus luhistuu ja sitten meillä on taas oma valtio. Tämän takia sitä kannattaa puolustaa.

• Anonyymi00065
        UUSI
        Anonyymi00057 kirjoitti:

Se on vaan tämä maapläntti joka jo melkein on eurostoliiton omaisuutta. Mutta toivossa on hyvä elää että eu joskus luhistuu ja sitten meillä on taas oma valtio. Tämän takia sitä kannattaa puolustaa.

Nato puolustaa meitiä.

• Anonyymi00091
        UUSI
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Suomessa on olemassa myös todella paljon suomalaisia ihmisiä jotka EIVÄT koskaan halua sotia yhtään mitenkään.

Varmasti, mutta entä sitten? Suomessa on kuitenkin varmasti melko hyvä maanpuolustustahto jos vertaa vaikka itäiseen naapuriin ja moniin muihin maihin. Toisaalta kun käsky käy, niin sitä on toteltava tahtoi tai ei.

• Anonyymi00094
        UUSI
        Anonyymi00057 kirjoitti:

Menisit hoitoon.

• Anonyymi00118
        UUSI
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Olet oikeassa ja sotatilassa he ovat suuri ongelma venäläismielisyytensä kanssa. Todennäköisesti heidät täytyy internoida jonkinlaisille leireille koska muuten on huomattava riski sabotaaseille. Tuohon ei ole oikein inhimillistä ratkaisua. Inhimillisin lienee siirtää heidät Venäläisten huomaan sotatilanteessa, pääsevät sinne ihanneyhteiskuntaansa.

• Anonyymi00156
        UUSI
        Anonyymi00017 kirjoitti:

Aletaan keräämään ajoissa kimppakyytejä ja poistutaan ajoissa tästä maasta. Ei kiinnosta taistella tämän maan eikä maan päättäjien puolesta. Puolustakoon kokoomuslaiset itse kun ovat kerran Suomen sössineet ja ryssineet

• Anonyymi00171
        UUSI
        Anonyymi00094 kirjoitti:

Menisit hoitoon.

Totta puhut. Ylipainoa on kertynyt.

Mutta mitä sanot itse asiasta?

• Anonyymi00173
        UUSI
        Anonyymi00171 kirjoitti:

Totta puhut. Ylipainoa on kertynyt.

Mutta mitä sanot itse asiasta?

Minä puhun ellet sinä puhu. On tosiasia että lähes kaikki päätökset tulevat eurostoliitosta. Suomelle on jäänyt joku kulttuuri ja urheilu päätettäväksi. Tosin verotus lienee vielä Suomen päätäntävallassa.

Kuitenkin eurostoliiton tavoitteena on liittovaltio ja siinä tilanteessa meillä ei ole mitään päätäntävaltaa.

• Anonyymi00215
        UUSI
        Anonyymi00173 kirjoitti:

Minä puhun ellet sinä puhu. On tosiasia että lähes kaikki päätökset tulevat eurostoliitosta. Suomelle on jäänyt joku kulttuuri ja urheilu päätettäväksi. Tosin verotus lienee vielä Suomen päätäntävallassa.

Kuitenkin eurostoliiton tavoitteena on liittovaltio ja siinä tilanteessa meillä ei ole mitään päätäntävaltaa.

Ilmansuunta on vaan vaihtunut, sillä ennen vanhaan ne kaikki Suomea koskevat tärkeät päätökset tehtiin Kremlissä Moskovassa.

• Anonyymi00022
      UUSI

Tuskin ketään 65 vuotiasta voi enää mitenkään pakottaa rintamalle jo Suomea joskus kohtaa jokin kriisitilanne. Siinähän sitä voi nyt todella uskottavasti vedota jo pelkkiin terveydellisiin syihin ettei tarvitse lähteä rintamalle.

Vapaaehtoisena rintamalle lähtö 65 vuotiaalle tietenkin on ihan eri asia jos vain itse haluaa vapaaehtoisesti lähteä.

• Anonyymi00029
        UUSI

Olen 170 kiloinen ukko. En jaksa juosta kuin kymmenen metriä kerrallaan

• Anonyymi00030
        UUSI
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Sit on pakko istua ja huilata

• Anonyymi00031
        UUSI

Ei sitä todellakaan rauhanaikana tiedetä, miten sota-aika ketäkin pakottaa ja mihin?

• Anonyymi00032
        UUSI
        Anonyymi00030 kirjoitti:

Sit on pakko istua ja huilata

Tartteekohan ne meikää sotaan

• Anonyymi00039
        UUSI
        Anonyymi00032 kirjoitti:

Tartteekohan ne meikää sotaan

Kaikkia tarvitaan.

• Anonyymi00042
        UUSI
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Oletko vielä asevelvollinen?

• Anonyymi00046
        UUSI

Totta, vielä viisikymppisen kuvitteli että sitähän voi elää satavuotiaaksi ja tehdä vaikka mitä kun on koko ikänsä pitänyt fysiikastaan huolta.

Mutta 6-kymppisenä onkin sitten nivelvaivoja, särkyjä, liikerajoituksia ja kaikenlaista tuollaista, ei niiden kanssa oikein rintamalla pärjäisi.

Kaikille niitä vaivoja ei tule, syytä ei tiedetä miksi joillekin tulee ja joillekin ei. Yksikin äijä, joka hiljattain kuoli, juoksi maratooneja vielä yli 90-vuotiaana, itse en pysty edes bussipysäkille juoksemaan sataa metriä vaikka näen että bussi tulee. Nuoremapana harrastin juoksemista, siis sitäkin.

• Anonyymi00051
        UUSI
        Anonyymi00046 kirjoitti:

Totta, vielä viisikymppisen kuvitteli että sitähän voi elää satavuotiaaksi ja tehdä vaikka mitä kun on koko ikänsä pitänyt fysiikastaan huolta.

Mutta 6-kymppisenä onkin sitten nivelvaivoja, särkyjä, liikerajoituksia ja kaikenlaista tuollaista, ei niiden kanssa oikein rintamalla pärjäisi.

Kaikille niitä vaivoja ei tule, syytä ei tiedetä miksi joillekin tulee ja joillekin ei. Yksikin äijä, joka hiljattain kuoli, juoksi maratooneja vielä yli 90-vuotiaana, itse en pysty edes bussipysäkille juoksemaan sataa metriä vaikka näen että bussi tulee. Nuoremapana harrastin juoksemista, siis sitäkin.

Nimenomaan terveydelliset syyt ovat hyvä peruste aina Suomen puolustusvoimille kun siellä mietitään liikekannallepanoa.

• Anonyymi00060
        UUSI
        Anonyymi00039 kirjoitti:

Kaikkia tarvitaan.

Ai jonkun painoksi. Autoissa on hyvä olla tuo painopiste vetävien pyörien kohdalla.

• Anonyymi00061
        UUSI
        Anonyymi00042 kirjoitti:

Oletko vielä asevelvollinen?

Tarkemmin ajatellen en. Sehän päättyi viiteen kymmeneen ikävuoteen. Mutta nyt se taas tulee päälle. Tää on vähän hullua touhua.

• Anonyymi00066
        UUSI
        Anonyymi00061 kirjoitti:

Tarkemmin ajatellen en. Sehän päättyi viiteen kymmeneen ikävuoteen. Mutta nyt se taas tulee päälle. Tää on vähän hullua touhua.

Voiko sen velvollisuuden välillä lakkauttaa ja sitten ottaa uudelleen käyttöön ilman uutta inttiä

• Anonyymi00068
        UUSI
        Anonyymi00066 kirjoitti:

Voiko sen velvollisuuden välillä lakkauttaa ja sitten ottaa uudelleen käyttöön ilman uutta inttiä

Periaatteessa niille pitäisi järjestää uusi intti joiden velvollisuus päättyi ja sitten alkaa uudelleen. Hölmöä touhua tavallaan

• Anonyymi00081
        UUSI
        Anonyymi00068 kirjoitti:

Periaatteessa niille pitäisi järjestää uusi intti joiden velvollisuus päättyi ja sitten alkaa uudelleen. Hölmöä touhua tavallaan

Asevelvollisia täällä Suomessa vielä ovat vuonna 1966 ja sen jälkeen syntyneet reserviläiset.

• Anonyymi00086
        UUSI
        Anonyymi00060 kirjoitti:

Ai jonkun painoksi. Autoissa on hyvä olla tuo painopiste vetävien pyörien kohdalla.

No vaikka sitten painoksi jos muualle ei kelpaa.

• Anonyymi00131
        UUSI

Eiköhän nuo yli kuusikymppiset hoida logistiikkaa sotatilanteessa. Samalta se hernekeitto maistuu keitti sen 30 v tai 60 v

• Anonyymi00134
        UUSI
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Kelpaat hyvin raivaamaan telamiinoja. Venäläinen telamiina laukeaa jo 150 kg painosta.

• Anonyymi00147
        UUSI
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Kun drooni jahtaa, sitä jaksaa aika paljonkin enemmän kuin itse uskoo.

• Anonyymi00175
        UUSI
        Anonyymi00147 kirjoitti:

Kun drooni jahtaa, sitä jaksaa aika paljonkin enemmän kuin itse uskoo.

Tuosta dronesta tuli mieleen että mulla on siitä kokemusta. Osaan lentää aika pehmeästi sillä ja kuvata.

• Anonyymi00024
      UUSI

Rollaattorisotilaat on suomen uusi salainen ase.

• Anonyymi00028
        UUSI

No huh huh!

Aika todella irvokasta huumoria nyt sinulta.

• Anonyymi00059
        UUSI

Tuo on kyllä hyvä keksintö, hiljaiset akku trollat teloilla yllättää vihulaiset.

• Anonyymi00096
        UUSI

Sinulla ei ole tietoa nykyihmisten kunnosta ja iästä.
        Olet selvästi nuori ja yksinkertainen Persu.

• Anonyymi00038
      UUSI

Rintamalle ei laiteta yli 50 vuotiaita, yli 50 vuotiaat palvelee erikoisosaamista vaativissa tehtävissä, ei voida olettaa, että yli 50 v. jsksaa ryynätä metässä, kaikki kun ei treenaa kuten Stubb.

Ite en jaksa kunnolla edes kävellä, täysvarustuksessa liikkumisesta ei tulis miään kun on 20 kiloa ylipainoa ja polvikin vihoittelee.

• Anonyymi00045
        UUSI

Ei ehkä heti aluksi laiteta, mutta sitten kun tarvitaan lisää väkeä etulinjaan, niin sitten on kyllä mentävä sinne.

• Anonyymi00124
        UUSI

Laitetaanko Stubb etulinjaan?

• Anonyymi00144
        UUSI
        Anonyymi00124 kirjoitti:

Se juoksee karkuun

• Anonyymi00170
        UUSI
        Anonyymi00124 kirjoitti:

Tuskinpa etulinjaan joutuu, mutta puolustusvoimien palvelukseen kyllä joutuu myös Stubb jos se ei enää ole maan presidentti.

• Anonyymi00040
      UUSI

Heittääkö päästä pahasti? Mihin meinaat mennä, hölmö olet
      Vain tyhmät aivopessyt pelkää ja kuvittelee.

• Anonyymi00041
      UUSI

Uskottava pelote vaatii, että hiukan pöyhistellään höyheniä. Näin saadaan reservi miljoonaan mieheen. Eikä maksa juuri mitään.

• Anonyymi00048
        UUSI

Pelkällä velkarahallahan valtio nimeltä Suomi tuon kyseisen asian nyt vain aina hoitaa.

• Anonyymi00097
        UUSI
        Anonyymi00048 kirjoitti:

Pelkällä velkarahallahan valtio nimeltä Suomi tuon kyseisen asian nyt vain aina hoitaa.

Et taaskaan ymmärtänyt mistä asiasta puhutaan ja heität sekaan Persujen örinää.

• Anonyymi00106
        UUSI
        Anonyymi00097 kirjoitti:

Et taaskaan ymmärtänyt mistä asiasta puhutaan ja heität sekaan Persujen örinää.

Miksi valehtelet?

Ihan pelkällä velkarahallahan valtio nimeltä Suomi on se oman puolustusbudjettinsa hoitanut jo vuosikausia.

• Anonyymi00043
      UUSI

Niin ja koska politiikkojen kauniit lupaukset ovat toteutuneet aivan kaikkien kohdalla?

• Anonyymi00052
        UUSI

Ei koskaan!

• Anonyymi00047
      UUSI

Siinähän sen tietää, eihän monet edes elä 65v , monille jo 50 v valtava saavutus..

• Anonyymi00089
        UUSI

Täytyy ensin elää yli kuusikymmenvuotiaaksi, niin sitten vasta sen tietää, miltä se tuntuu olla sen ikäinen.

• Anonyymi00100
        UUSI

Ja miten tuo liittyy asiaan?

• Anonyymi00103
        UUSI
        Anonyymi00100 kirjoitti:

Ja miten tuo liittyy asiaan?

Siten että tuo asevelvollisuuden ikä, joka nostettiin 50 vuodesta 65 vuoteen on aivan liikaa.

65 vuotiaanahan nautitaan jo täysin siemauksin ansaitusta eläkkeestä, eikä enää koskaan todellakaan mistään asevelvollisuudesta.

• Anonyymi00135
        UUSI

No sittenhän ei ole suuri menetys laitta yli 60v etulinjaan kun menetetään vain muutamia elinvuosi vs jos 28 v kaatuisi.

• Anonyymi00053
      UUSI

Taisi tulla Häkkäseltä nyt hiukan kallis hutilyönti.

• Anonyymi00128
        UUSI

Putinia pelottaa kun meillä on kohta niin paljon sotaväkeä. Tuo on psykologista pelottelua.

• Anonyymi00054
      UUSI

Olen valmis!

Jos TampItPsto:lta kutsu käy palvelukseen, olen täysin valmis lähtemään suorittamaan isänmaatani Suomea kohtaan aikoinaan sotilasvalassa vannomaani velvollisuutta.

• Anonyymi00058
      UUSI

Kyllä NATO suojaa Suomea aina tarvittaessa.

• Anonyymi00062
      UUSI

Drooneja voi ohjailla vanhempanakin.

• Anonyymi00129
        UUSI

Jos vanhat osaa. Tuskinpa.

• Anonyymi00063
      UUSI

Täällä Pohojanmaalla täytyy jo situa innokkahaimpia puuhun kiinni, etteivät lähre ennen aikojaan rintamalle.

• Anonyymi00080
        UUSI

Hyvähän sitä sieltä Pohjanmaalta on vauhkota. Ei ne sieltä alueita luovuta jos sota satutaankin häviämään.

• Anonyymi00104
        UUSI
        Anonyymi00080 kirjoitti:

Hyvähän sitä sieltä Pohjanmaalta on vauhkota. Ei ne sieltä alueita luovuta jos sota satutaankin häviämään.

Suuri arvoitus kyllä, miksi juuri se talvisota elokuva kertoo vain pohjanmaan joukoista?

• Anonyymi00110
        UUSI
        Anonyymi00104 kirjoitti:

Suuri arvoitus kyllä, miksi juuri se talvisota elokuva kertoo vain pohjanmaan joukoista?

Antille kävi tuuria syntyä pohjanmaalle. Kaukana suomen itärajasta?

• Anonyymi00067
      UUSI

En jaksa huudella jollekin parikynppiselle klopille että kyllä herra KYLLÄ HERRA!

• Anonyymi00069
      UUSI

65-vuotias on jo aivan liian vanha esimerkiksi työelämään, mutta näköjään täysin sopivan ikäinen Suomen sotaväkeen.
      Tämä reservin yläikärajan nosto on täysin epädemokraattinen ja salassa suunniteltu oikeistolainen todella kallis uudistus.

• Anonyymi00072
        UUSI

Samaa mieltä.

• Anonyymi00092
        UUSI

Nykyisin nelikymppisen jo turha mennä kyselemään töitä jos ei ole suhteita.

• Anonyymi00099
        UUSI
        Anonyymi00092 kirjoitti:

Nykyisin nelikymppisen jo turha mennä kyselemään töitä jos ei ole suhteita.

Totta!

• Anonyymi00254
        UUSI

Seuraavissa vaaleissa täytyy äänestää vasenta puolta, jotta kumoavat kaikki tän hallituksen typerät laita, kyllä näin on.

• Anonyymi00070
      UUSI

Sopiva ikä miinanraivaukseen. Jää yhteiskunnalta taakka maksaa eläkkeitä heille kun lähtevät räjähdyksen saattelemana. Meillä ei ole varaa hyvinvointiyhteiskuntaan.

• Anonyymi00071
        UUSI

Nykyään miinnraivaus tehdään täysin kokonaan konevoimin.

• Anonyymi00076
        UUSI
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Nykyään miinnraivaus tehdään täysin kokonaan konevoimin.

Niin mutta kun meillä ei ole varaa eläkkeisiin niin parempi päästä ikäihmisistä eroon tavalla tai toisella.

• Anonyymi00077
        UUSI
        Anonyymi00076 kirjoitti:

Niin mutta kun meillä ei ole varaa eläkkeisiin niin parempi päästä ikäihmisistä eroon tavalla tai toisella.

Eiköös duunarit tienaa omat eläkkeensä aina ihan itse oman työuransa aikana?

• Anonyymi00149
        UUSI
        Anonyymi00077 kirjoitti:

Eiköös duunarit tienaa omat eläkkeensä aina ihan itse oman työuransa aikana?

Eivät tienaa. Tienaavat vain oikeuden eläkkeeseen x josta suurin osa katetaan työssä olevilta ja työnantajilta eläkemaksuina. Eli selkokielellä, ei kukaan ole tienannut eläkerahastoihin sitä eläkettä jonka saa, jos elää yli tietyn elinajkan.

• Anonyymi00169
        UUSI
        Anonyymi00149 kirjoitti:

Eivät tienaa. Tienaavat vain oikeuden eläkkeeseen x josta suurin osa katetaan työssä olevilta ja työnantajilta eläkemaksuina. Eli selkokielellä, ei kukaan ole tienannut eläkerahastoihin sitä eläkettä jonka saa, jos elää yli tietyn elinajkan.

Kyllä minä ainakin omista ansioistani olen maksanut myös täysin lakisääteisiä työeläkemaksuja jo reilusti yli 40 vuotta.
        Käsittääkseni myös työnantajat joutuvat maksamaan myös näitä lakisääteisiä työeläkemaksuja.

• Anonyymi00255
        UUSI

Sotaleskien eläkkeet ovat isot, ne jää maksettaviksi mummoille.

• Anonyymi00073
      UUSI

Puolustusvoimilla on vaikea reservin ongelma.
      Esimerkiksi Sotilaslääketieteen professori Tommi Vasankari toi hiljattain esiin huolensa todella heikkokuntoisista varusmiehistä. Puolustusvoimat PÖYRISTYI! Hyvässä kestävyyskunnossa on enää vain kuusi prosenttia 30-vuotiaista.
      Reserviläisistä todella moni Lilleri ja Lalleri eivät enää pärjää rintamalla. Savijalkoja ei enää jakseta nostella ja drooneilta pakoon juokseminen ei onnistu.

• Anonyymi00074
        UUSI

Hieno homma SOTATEOLLISSUUS ON JO TÄYVESSÄ VAUHISSA TÄÄLLÄ SUOMESSA IHAN YÖTÄPÄIVÄÄ!!!!

• Anonyymi00257
        UUSI
        Anonyymi00074 kirjoitti:

Hieno homma SOTATEOLLISSUUS ON JO TÄYVESSÄ VAUHISSA TÄÄLLÄ SUOMESSA IHAN YÖTÄPÄIVÄÄ!!!!

Kiihkeimmät sotaintoilijat eivät edes jouluna malta hiljentyä vaan rintaman kutsu on kova. Ihmiset ovat tulleet täysin hulluiksi.

• Anonyymi00075
      UUSI

Kun sadat ohjukset ja droonit tulee kohti niin mitä silloin 50-65 vuotiailla reserviläisillä tehdään jotain sairaaloita, siltoja tai varikkoja vartioimassa joku loppuun kulunut torrakka handussa?

• Anonyymi00079
        UUSI

Nato auttaa Suomea tarvittaessa.

• Anonyymi00137
        UUSI

Siellä ne paukuttavat vanhalla sergeillä drooneja alas minkä kerkeävät samalla kun nuoremmat lahtaavat Anoturtiaisia etulinjassa minkä kerkeävät.

• Anonyymi00174
        UUSI
        Anonyymi00137 kirjoitti:

Siellä ne paukuttavat vanhalla sergeillä drooneja alas minkä kerkeävät samalla kun nuoremmat lahtaavat Anoturtiaisia etulinjassa minkä kerkeävät.

Kaikki Suomen sergeit on jo annettu Ukrainalle.

• Anonyymi00078
      UUSI

Rajamiehet pääsee eläkkeelle jo alle 60v.ovat hyvässä fyysisessä kondiksessa,ihmettelen miksi heidät päästetään niin aikaisin oleilemaan.Nyt tarvitaan kaikki reserviin,kuka kävelee ilman keppiä.Rajamiesten eläkeikä nostettava 65 v.

• Anonyymi00083
        UUSI

Todella monet eläkeläiset joutuvat nyt sitten rintamalle kun asevelvollisuuden ikäraja nostettiin 65 vuoteen.

• Anonyymi00082
      UUSI

Suomalainen 65 vuotias pieksee Suomeen hyökkäävän 10-0 Katsos kun meidän ei tarvitsevitse juosta minnekkään, hyökkääjä sen sijaan juoksee näkyvästi kohti, ei tarvitse kuin ootella ja sihdata.

• Anonyymi00084
        UUSI

No kuka se tänne Suomeen nyt haluaisi muka hyökätä?

• Anonyymi00138
        UUSI
        Anonyymi00084 kirjoitti:

No kuka se tänne Suomeen nyt haluaisi muka hyökätä?

No kukahan se nyt haluaisi? Olisiko vaikka idolisi Putte setä?

• Anonyymi00168
        UUSI
        Anonyymi00138 kirjoitti:

No kukahan se nyt haluaisi? Olisiko vaikka idolisi Putte setä?

Miksi ihmeessä Venäjä nyt tänne Suomeen hyökkäisi?

• Anonyymi00085
      UUSI

Nouseehan se eläkeikäkin... säästyisi nekin rahat ulkomaan apuun kehitysmaihin.

• Anonyymi00087
        UUSI

Totta turiset.

• Anonyymi00101
        UUSI

Mene jo hoitoon, nuo juttusi ovat niin sairaita ja pimeitä.

• Anonyymi00088
      UUSI

On.

• Anonyymi00090
      UUSI

Asevelvollisuus ei tarkoita rintamapalvelusta ja siellä rintamallakin on monenlaista työtä ja hommaa, apinan pitäisi ymmärtää ettei vanhoja laitettaisi ankariin ja fysiikkaa vaativiin eturintaman tehtäviin.

• Anonyymi00095
      UUSI

Näistä kaikista 65 vuotiaista asevelvollisista reserviläisistä Suomen puolustusvoimat voikin sitten hyvillä mielin perustaa aivan uuden ja ennen näkemättömän eläkeläiskomppanian taistelemaan Suomen itseäisyyden ja suvereeniteetin puolesta ihan sinne viimeiseen hengenvetoon asti.

• Anonyymi00098
        UUSI

Oletko sinä nyt omasta mielestäsi jotenkin hauska?

• Anonyymi00102
      UUSI

Meneppä pentu leikkimään ulos, kun et ymmärrä mistään mitään. Suomen Puolustusvoimilla, on kaikenlaisia tehtäviä myös rintaman takana ja lotirintamalla joihin ikämiehet ja naiset pystyvät täysin hoitamaan.

• Anonyymi00105
        UUSI

65 vuotiaanahan ollaan jo sillä täysin ansaitulla eläkkeellä, eikä todellakaan koskaan minkäänlaisena asevelvollisena.

• Anonyymi00107
      UUSI

D6-vuuotiaskin alkaa olla jo huru-ukko nuoriin verrattunasotiminen on nuorten puuhaa.

• Anonyymi00108
      UUSI

Sitoo ukkoja jo ennen haavoittumista.

• Anonyymi00111
        UUSI

Totta!

Sitoo ainakin silmät, niin silloin ei näe lainkaan esimerkiksi sodan julmuuksia.

• Anonyymi00113
      UUSI

Eiköös Suomen puolustusvoimien vakituinen henkilökunta pääse jo 50 vuotiaana eläkkeelle täysin palvelleena isänmaataan?

• Anonyymi00122
        UUSI

Kyllä pääsee, jos on 30 vuotta palvelusta takana.

• Anonyymi00117
      UUSI

Nuorten hommoo.

• Anonyymi00119
      UUSI

Kyllä minä lähtisin ( 61v), mutta nivelet kuluneet, sydän-ja verisuonisairauksia, diabetes, refluksi , skolioosi, palleatyrä sekä verenpainetauti. Ei varmaan tarvis edes kenenkään ampua ,kun kuolis viikossa ihan itekseen omiin vaivoihin.

• Anonyymi00121
      UUSI

Ruumiin pesuun käy 70 vuotiaskin ja onhan niitä kaikenlaisia tiedusteluhommia.Karvahattu ukolle pari kuusenhavua lakin reunaan ja polulle.Köksähommia riittää aina,vanikan pilkkuuta ja perunan kuorintaa

• Anonyymi00125
        UUSI

soppaa vaan keitteleen...

• Anonyymi00123
      UUSI

Kerrostaloloisijat eivät jaksa lähteä totuttuaan helppoon elämään, itse olen 66v ja asunut ikäni ok-talossa joten liikuntaa riittää.

Jaksan kävellä tauottaa 20km kerralla, kävelen vuodessa1500km eli viikossa noin 30km.
      Kuntosalilla viikoittain käyn 3-5 kertaa ja samoin viikoittain liikun 10-15h, en tupakoi enkä käytä alkoa.
      Aivan hyvin jaksaisin mukaan.

Ihminen tarvitsee entistä enemmän liikuntaa, kun 50v täyttyy, mutta silloin vähennetään.
      Runsaalla liikunnalla tulee hyviä vuosia parikymmentä lisää, itsellä lääkärin mukaan normi nelikymppisen kunto.

Juuri kävelin 12km jouluostoksilla vaimolle viimeiset lahjat vaikka kaksi autoa pihalla.

• Anonyymi00127
        UUSI

Mutta oletko sinä käynyt armeijan?

• Anonyymi00132
        UUSI

Ja tuon huippukuntosi olisit valmis vielä tärväämään tuossa iässä, jossain eturintaman mutakuopassa? Mitä muuta pitkät kävelylenkit ovat opettaneet?

• Anonyymi00142
        UUSI

Hullu itseään kehuu, vievät vielä ukrainaan noin kovan jätkän.

• Anonyymi00126
      UUSI

Ei noin vanhoja rintamalle lähetetä mutta kaikki sivarit lähetetään miinoja polkemaan, sillä huonokin sivari löytää yhden miinan.

• Anonyymi00130
        UUSI

Sivarit palvelevat esimerkiksi sairaaloissa ja kaikissa muissakin tärkeissä yhteiskunnan virastoissa sodan aikana.

• Anonyymi00139
        UUSI

Mikään ole niin tosivarmaa, kuin politiikkojen kauniit lupaukset.

• Anonyymi00133
      UUSI

Siinä se sitten sivari lentää sellasen ilmalennon että viimeseks jää.

• Anonyymi00136
      UUSI

No olitpa olevinaan sinä omakotitalossa lenkkiä heittävä,kun puhuit kerrostaloloisijoista.Kerrostalossa asuu monia kahta työtä tekeviä,jotka ehtii lähinnä käydä nukkumassa kotona.On se hyvä että sinä omakotitalossa asuva ihan juoksemalla käyt muijallesi joululahjatkin ostamassa kun joutoaikaa on.

• Anonyymi00166
        UUSI

älä lyö lyötyä..

• Anonyymi00140
      UUSI

Nuorten miesten kunto alkaa rapistua ensi parisuhteen/avioeron jälkeen eli noin 25 -vuotiaana. Sen jälkeen heistä ei ole mihinkään.

• Anonyymi00141
      UUSI

Ei ne vanhat kääkät minnekään rintamalle joudu. Takalinjoille vahtimaan jotain varastoja yms.

• Anonyymi00164
        UUSI

"Perunateatteriin" vanhat enää vain kelpaavat.

• Anonyymi00143
      UUSI

Harrastan liikuntoa näin vanhempana vain siksi, etten kuormittaisi terveydenhuoltoa. Ilmeisesti sotarintamille ikäihmisten lähettämisestä tulisi kertaheitolla mainiot säästöt.

• Anonyymi00146
      UUSI

Miehistöä tarvitaan myös muissa tehtävissä kuin rintamalla. Esim. huollossa ja erilaisissa logistisissa tehtävissä. Siinä voivat vanhemmat vapauttaa paljon nuorempaa ja varsinaisiin taistelutehtäviin kyvykkäämpää porukkaa heille sopivimpiin toimintoihin.

• Anonyymi00148
      UUSI

On se. Dna kun mätii kaiken aikaa.

• Anonyymi00150
      UUSI

"Harrastan liikuntoa näin vanhempana vain siksi, etten
      kuormittaisi terveydenhuoltoa."

Saman tein minäkin. Tunnin lenkkelilyä kolme kertaa viikossa. Polvi petti, tuli nivelrikko. Titaaninen nivel polveen. Ei noi kuntoilut loppujen lopuksi pysty paikkoja terveenä pitämään, taudit voittaa aina.

• Anonyymi00151
      UUSI

Ainakin Pohjois-Savossa ovat jo monttukamaa tuossa iässä.

• Anonyymi00152
      UUSI

Onhan se ihan hullua touhua.

• Anonyymi00153
      UUSI

Suomessa ollaan kaikesta kateellisia; jos olet hoitanut asiasi hyvin ja eläkkeellä rikas ja hyväkuntoinen, niin jo pitää ilkeillä.

Asun joo ok-talossa ja aloin vasta 56v kunnolla liikkumaan, kun selvisin syövästä hengissä.
      Sitten laihdutin 20 kg ja laitoin koko elämän uusiin kehyksiin, eläkkeelle jäin 55 vuotiaana erityistehtävistä ja tein jatkuvaa vuorotyötä 35 vuotta ja se vei terveyden.

Lääkärille vaikeaa päästä eläkkeellä joten pakotin itseni liikkeelle ja vähitellen tulokset alkoivat näkyä, nyt vanhat työkaverit eivät tunne ja vaatteet jäivät suuriksi.

Armeijan kävin sissikomppaniassa -79 ja -80.
      Lihasmassa alkaa laskea jo 30v vuoden jälkeen testosteronin kadotessa ja sitä saa hyvin vain liikunnalla takaisin.
      Ja kun se hormoni häviää, niin loppuelämä ei ole enää elämisen arvoista, katsokaa netistä niin näette.

• Anonyymi00163
        UUSI

Määrittelehän nyt että koska joku henkilö on rikas?

• Anonyymi00154
      UUSI

76 vuotiaana kyllä torrakko pysyy käsissä, ja pystyn asemat kaivamaan tärkeisiin solmukohteusiin.
      Aina kun ryssästä on kyse, niin meistä vanhuksista löytyy isänmaallisuutta puolustaa maatamme, ennemmin kuin monista nuorista lökäpöksyistä, jotka eivät jaksa liikkua, kuin hiirtä liikuttaa.

• Anonyymi00162
        UUSI

Ei sinua enää huolita mukaan sotahommiin, olet jo aivan liian vanha niihin hommiin.

• Anonyymi00181
        UUSI
        Anonyymi00162 kirjoitti:

Ei sinua enää huolita mukaan sotahommiin, olet jo aivan liian vanha niihin hommiin.

Tärkeitä kohteita suojelemaan kyllä 76 vuotiaskin hyväkuntoinen joutaa varjelenaan. Tällaisia on esim. sillat, ja rakennukset.

• Anonyymi00185
        UUSI
        Anonyymi00181 kirjoitti:

Tärkeitä kohteita suojelemaan kyllä 76 vuotiaskin hyväkuntoinen joutaa varjelenaan. Tällaisia on esim. sillat, ja rakennukset.

Sillat tuhotaan nykyään ohjuksilla.

• Anonyymi00155
      UUSI

Aika monella yli 60 v on jo polvi tai lonkkakulumaa, ettei ainakaan etulinjassa pärjää. Kokoomus haluaa ehkä ottaa Stalinin tyylin käyttöön, jotta menet rintamalle tai saunan taakse

• Anonyymi00161
        UUSI

Asevelvollisuus kumminkin tulee ensivuoden alusta olemaan 65 vuoteen asti.

• Anonyymi00157
      UUSI

Palaako mun työttömyystuki jos joudun sotaan? Milläs sitten ostan olutta?

T: Sivari 25v

• Anonyymi00160
        UUSI

Ei sivareita sodassa kukaan koskaan kaipaile.

• Anonyymi00158
      UUSI

mä olin 1997 armeijassa ja kävin hyvin loppuun. sairastuin 25 vuotiaana ja joutuin eläkkeelle, parivuot sitten tuli se reservikirje jossa luki että olet erotettu armeijan palveluksesta

• Anonyymi00159
        UUSI

Onneksi olkoon!!

• Anonyymi00165
        UUSI
        Anonyymi00159 kirjoitti:

Onneksi olkoon!!

kitoksia vain!

• Anonyymi00167
      UUSI

Ei koske kaikkia.

Tämä uusi reserviläisikäraja 65 vuotta koskee vain niitä reserviläisiä, joille on jo täysin etukäteen määrätty ja määritetty sodan aikainen tehtävä ja asemapaikka Suomen armeijassa.

• Anonyymi00176
        UUSI

Juuri noin.

Jonkin erikoiskoulutuksen saaneet upseerit ja aliupseerit ovat nyt se suurin ryhmä joista Suomen puolustusvoimat ovat kiinnostuneita.

• Anonyymi00177
      UUSI

Ei todellakaan koskaan kaikkia siellä missään rintamalla tarvita, kun sitä selvää rintamaa ei välttämättä ole edes missään olemassakaan.

• Anonyymi00178
        UUSI

Sodankäynti on nykyään todellakin muuttunut huomattavasti.
        Nykyään käytetään kehittynyttä tekniikkaakovasti hyväksi sodan käynnissä joka sitten esimerkiksi auttaa sotilaita pysymään hengissä pidempään.

• Anonyymi00197
        UUSI
        Anonyymi00178 kirjoitti:

Sodankäynti on nykyään todellakin muuttunut huomattavasti.
        Nykyään käytetään kehittynyttä tekniikkaakovasti hyväksi sodan käynnissä joka sitten esimerkiksi auttaa sotilaita pysymään hengissä pidempään.

Väärin! Aseet on kehittyneet viimmeisestä maailmansodasta paljon tappavimmiksi.

Sotien tarkoitushan on nimenomaan vähentää populaa, joten sinne vaan tapettaviksi ikään katsomatta.

Yksikään ei palaa rintamalta nykysodassa. Onnea valitsemallenne tielle.

• Anonyymi00201
        UUSI
        Anonyymi00197 kirjoitti:

Väärin! Aseet on kehittyneet viimmeisestä maailmansodasta paljon tappavimmiksi.

Sotien tarkoitushan on nimenomaan vähentää populaa, joten sinne vaan tapettaviksi ikään katsomatta.

Yksikään ei palaa rintamalta nykysodassa. Onnea valitsemallenne tielle.

Tapa, tai tule itse tapetuksi, näin se vain sodassa aina menee.

• Anonyymi00179
      UUSI

Jättäkää se konepistooli mulle, olen täällä kotona jos joku tunkeutuu sisään.

• Anonyymi00183
        UUSI

Vähempikin into kyllä riittää.

• Anonyymi00194
        UUSI

Joo .. Voiva jättää emäntäs kans ja konjakki pullo -Hoisdetaan kodi turva tehtävät ja pidetää emännis huota et ovatte turvas eik heilt mitää tul puuttuma.

• Anonyymi00180
      UUSI

Dronen lennättäjäksi kelpaa jos näkee ja peukalot toimii

• Anonyymi00182
        UUSI

Nuoret ne hoitaa dronen lennättämiset. Sillä se on täysin erikoisosaamista.

• Anonyymi00184
      UUSI

1969-70 olin intissä, ja vielä on taidot jäljellä. Nykyinen kalusto vaatii vielä harjoittelua.

• Anonyymi00186
        UUSI

Ei ole enää Suomen puolustusvoimilla lainkaan venäläistä kalustoa aktiivikäytössä, niin kuin esimerkiksi sinun armeija aikanasi oli.

• Anonyymi00188
        UUSI
        Anonyymi00186 kirjoitti:

Ei ole enää Suomen puolustusvoimilla lainkaan venäläistä kalustoa aktiivikäytössä, niin kuin esimerkiksi sinun armeija aikanasi oli.

Suomen nykyinen venäläinen sotilaskalusto on käytännössä poistunut tai korvattu länsimaisella, mutta Neuvostoliiton ja Venäjän kalustoa (kuten BMP-2 rynnäkköpanssarivaunuja) on ollut aiemmin käytössä, erityisesti ennen puolustusvoimien modernisointia ja Ukrainan sodan jälkeisiä hankintoja, mutta ne on jo pitkälti korvattu esimerkiksi saksalaisilla Leopard-vaunuilla ja muilla länsimaisilla järjestelmillä
        . Menneisyydessä Suomen armeijassa oli paljon neuvostoliittolaista peruskalustoa, kuten PKM-konekiväärejä ja RPK-74 pikakiväärejä.

• Anonyymi00190
        UUSI
        Anonyymi00188 kirjoitti:

Suomen nykyinen venäläinen sotilaskalusto on käytännössä poistunut tai korvattu länsimaisella, mutta Neuvostoliiton ja Venäjän kalustoa (kuten BMP-2 rynnäkköpanssarivaunuja) on ollut aiemmin käytössä, erityisesti ennen puolustusvoimien modernisointia ja Ukrainan sodan jälkeisiä hankintoja, mutta ne on jo pitkälti korvattu esimerkiksi saksalaisilla Leopard-vaunuilla ja muilla länsimaisilla järjestelmillä
        . Menneisyydessä Suomen armeijassa oli paljon neuvostoliittolaista peruskalustoa, kuten PKM-konekiväärejä ja RPK-74 pikakiväärejä.

Kyllä vieläkin vaan Suomen puolustusvoimilla on modernisoituna versioina näitä venäläisiä BMP-2 rynnäkköpanssarivaunuja ihan aktiivikäytössä. Se on todella tehokas laite siihen hommaan mihin se on suunniteltu.

• Anonyymi00191
      UUSI

Kaikki työttömäthän jotka ovat reserviläisiä voisivat jo nyt lähteä linnoitustöihin itärajallemme ihan varmuuden vuoksi. Tästä hyötyisi nyt ihan kaikki.

• Anonyymi00196
        UUSI

Turpaa mä vetäse sitä ketä tulee käskyttämä ja vie silt viel natsaki.

• Anonyymi00198
        UUSI
        Anonyymi00196 kirjoitti:

Turpaa mä vetäse sitä ketä tulee käskyttämä ja vie silt viel natsaki.

Tuskinpa vain.

• Anonyymi00217
        UUSI
        Anonyymi00198 kirjoitti:

Tuskinpa vain.

Se verran on viel ruis rantees et harvemmalt vaik muuto klenkaa on siel tääl. Mut ol huoleti mua toi ei enää koske.

• Anonyymi00195
      UUSI

Reserviläisyys eliniäksi! Saataisiin toista miljoonaa lisää reserviin - alkaisi jo Putiniakin pelottamaan.

• Anonyymi00199
        UUSI

Muista nyt kumminkin, että elinikä voi myös olla todella lyhyt.

• Anonyymi00202
        UUSI

Puttella yksi vuosikerta on noin miljoona miestä.

• Anonyymi00203
        UUSI

Tai nauraa maha kippurassa, kuten varmaan tekee.

Tuo laki koskee niitä jotka ovat asevelvollisuuden piirissä nykyisellään.

https://defmin.fi/-/reservilaisika-nousee-65-ikavuoteen-vuoden-2026-alusta-lahtien

Uutisointejen mukaan 1966 ja sen jälkeen syntyneitä.

https://www.uusisuomi.fi/uutiset/a/60b413df-3dde-4fd0-be03-800aba9a6a45

Onnea kaikille joihin päätös osuu ,sitä tulette tarvitsemaan. Onneksi ei enää kuulu tuon hulluuden piiriin.

Jos reserviä tarvitaan lisää olisivat laittaneet naisille asevelvollisuuden .Heitä on jo puollutusvoimissa ja menestyksekkäästi suorittaen maanpuollustusta. Nuorilla on fyysiset edellytykset , myös heikommalla sukupuolella suoriutua maanpuollutus tehtävistä kuin yli 60:sillä, joilla on jo jos jonkin moista remppaa tehty ja paikat kreppaa yhdellä sieltä ja "toisella täältä." Toivoa sopii että muisti sairaita ei ole liiaksi, Ampuu vielä väärä kaveri erreyksessä.

• Anonyymi00207
        UUSI
        Anonyymi00199 kirjoitti:

Muista nyt kumminkin, että elinikä voi myös olla todella lyhyt.

Onneksi sain eläkkeen ja vapautuksen jo vuosia sitten.
        -terveisin Tino-Allan 21v

Ps. Tenho tuossa huikkasi väliin ja kysyi, että tarvitaanko siellä hyvää hevosmiestä?

• Anonyymi00212
        UUSI
        Anonyymi00207 kirjoitti:

Onneksi sain eläkkeen ja vapautuksen jo vuosia sitten.
        -terveisin Tino-Allan 21v

Ps. Tenho tuossa huikkasi väliin ja kysyi, että tarvitaanko siellä hyvää hevosmiestä?

"Tenho tuossa huikkasi väliin ja kysyi, että tarvitaanko siellä hyvää hevosmiestä?"

Ainahan hyvälle hevosmiehelle paikka löytyy.

• Anonyymi00222
        UUSI
        Anonyymi00212 kirjoitti:

"Tenho tuossa huikkasi väliin ja kysyi, että tarvitaanko siellä hyvää hevosmiestä?"

Ainahan hyvälle hevosmiehelle paikka löytyy.

Voi kiitos! Koska aletaan?

Tenho Sebastian Mountbatten Roth

• Anonyymi00200
      UUSI

Sivareista tehdän sodanaikana miinan polkijoita kun niistä ei muuhun ole.

• Anonyymi00204
      UUSI

Tämä reserviläisikärajan nosto on nyt vain pelkkää numeroilla kikkailua, yhtään sotaa ei ole koskaan millään nostoväellä voitettu, se on vain viivyttämistä varten, jos sitäkään.

• Anonyymi00205
        UUSI

Häkkäsen sekoilua.

• Anonyymi00206
      UUSI

Tähän ongelmaan on olemassa helppo ratkaisu, vapaaehtoinen maanpuolustus.

Sillä kyllä aivan varmasti Suomesta aina sen verran sotahulluja kapitalisteja löytyy, jotka ovat ihan vapaaehtoisesti valmiita lähtemään rintamalle.

• Anonyymi00209
        UUSI

Venäjällä näitä sotahulluja kapitalisteja piisaa.

• Anonyymi00210
        UUSI
        Anonyymi00209 kirjoitti:

Venäjällä näitä sotahulluja kapitalisteja piisaa.

Kuin myös toki täällä Suomessa.

• Anonyymi00211
        UUSI

Maanpuollustus järjestelyjä on tehty aina .Ne on kuitenkin hoidettu käyttäen järkeä ja järjestelytaitoa.

Monet jotka ovat ammatissaan toimineet maanpuollutuksen kannata oleellisissa tehtävissä eivät ole kerranneet työelämän aikana ,koska on katsottu että sota tilanteessa heidät on sidottu tehtävään.Nuo tehtävät ovat osaamita vaativia, joten työ iän puitteissa ne hoidettaisiin muutenkin kuin asevelvollisuus ikää nostamalla. Eikä sellaisiin tehtäviin noin vain edes mennä .Toimia voi niin erilailla.

• Anonyymi00213
        UUSI

Venäjän naapurivaltiolla ei koskaan tule olemaan mitään vapaaehtoista puolustusta, vaan aina mukaan tarvitaan aivan kaikki mahdolliset joukot.

Sehän on nyt jo nähty mikä Venäjä on.

• Anonyymi00214
      UUSI

Just. Itsekin jatkan maanpuolustusta nykyisissä työtehtävissäni yli kuusikymppisenä kunnes pommi kohdalle osuu.

• Anonyymi00216
        UUSI

Sama, vielä pari vuotta täytyisi jaksaa painaa hommia, ennen kuin pääsen ansaitulle eläkkeelle.

• Anonyymi00219
        UUSI
        Anonyymi00216 kirjoitti:

Sama, vielä pari vuotta täytyisi jaksaa painaa hommia, ennen kuin pääsen ansaitulle eläkkeelle.

Toivotaan, että putte ei leikkaa hyvin ansaittuja eläkepäiviä.

• Anonyymi00221
        UUSI
        Anonyymi00219 kirjoitti:

Toivotaan, että putte ei leikkaa hyvin ansaittuja eläkepäiviä.

Minä muutan heti kauaksi pois Suomesta kun pääsen ansaitulle eläkkeelle.

• Anonyymi00218
      UUSI

Höpö höpö. Mielummin paatuneet vangit voi työntää tykin ruuaksi. Pääseepähän niistäkin eroon,kun ei niitä ikinä voi vapaalle päästää.

• Anonyymi00220
        UUSI

Naapurissahan näin tehdään, muta osa selviytyy ja pääsee vapaaksi. Siitä on koitunut heidän asuinsijoillaan sitten isoja ongelmia.

• Anonyymi00223
        UUSI
        Anonyymi00220 kirjoitti:

Naapurissahan näin tehdään, muta osa selviytyy ja pääsee vapaaksi. Siitä on koitunut heidän asuinsijoillaan sitten isoja ongelmia.

Totta turiset.

• Anonyymi00224
      UUSI

Suomen asevelvollisuuteen perustuvaa puolustusvoimia kadehtitaan ihan ympäri maailmaa.

Suomi on ollut todella viisas ja fiksu kun on ymmärtänyt itse pitää asevelvollisuuden voimassa ihan koko itsenäisyytensä ajan.

• Anonyymi00225
        UUSI

Samaa mieltä.

• Anonyymi00226
        UUSI

Kyllä ,mutta joku tolkku se pitää olla "kerjätessäkin."

Realiteetit pätee vanhoihinkin ja vahojen kunnioitus näyttää olevan katoavaista kuten järjenkäyttökin asioita punnitessa ja päätöksiä tehdessä . Ikä on jotakin muuta kuin pelkkä numero kuten annetaan nykyisin virheellisesti ymmärtää. Mikä lie syynä sitten että irtauduttu on irtauduttu todellisuudesta ,jossa ikääntyvät elävät ja kohtaavat arjen rajoitteet?

• Anonyymi00230
        UUSI
        Anonyymi00226 kirjoitti:

Kyllä ,mutta joku tolkku se pitää olla "kerjätessäkin."

Realiteetit pätee vanhoihinkin ja vahojen kunnioitus näyttää olevan katoavaista kuten järjenkäyttökin asioita punnitessa ja päätöksiä tehdessä . Ikä on jotakin muuta kuin pelkkä numero kuten annetaan nykyisin virheellisesti ymmärtää. Mikä lie syynä sitten että irtauduttu on irtauduttu todellisuudesta ,jossa ikääntyvät elävät ja kohtaavat arjen rajoitteet?

Armeijassahan tuo pokkurointi on kehitetty ihan huippuunsa.
        Mitä enemmän sinulla on metallia kauluksessa, sitä enemmän sinulle sitten vain pokkuroidaan.

• Anonyymi00231
        UUSI
        Anonyymi00230 kirjoitti:

Armeijassahan tuo pokkurointi on kehitetty ihan huippuunsa.
        Mitä enemmän sinulla on metallia kauluksessa, sitä enemmän sinulle sitten vain pokkuroidaan.

Ei kapiainen koskaan toista kapiaista noki.

• Anonyymi00227
      UUSI

Mitä ihmettä 65 vuotias tekisi enää missään armeijassa?

• Anonyymi00228
      UUSI

Maanviljelijöitä ja lihantuottajia ei lähetetä rintamalle eikä heidän välttämätöntä työväkeäänkään.
      Alkaa vassuille ja vihreille kelpaamaan maajussin hommatkin, lihatilallakin.

• Anonyymi00229
        UUSI

Ei ehkä ihan heti, mutta sitten siinä vaiheessa kun tulee pulaa miehistöstä, niin aivan varmasti myös maanviljelijät ja lihantuottajat kutsutaan rintamalle puolustamaan Suomea.

• Anonyymi00232
      UUSI

Asevelvollisuusarmeija on Suomelle erittäin hyvä ja kustannustehokas tapa tuottaa edullisesti kookas armeija ja bonuksena sille vielä mittava reservi.

• Anonyymi00233
        UUSI

Tuskin mikään halpa ratkaisu koskaan on nyt tämä asevelvollisuusarmeija.

• Anonyymi00234
      UUSI

Ei ole. Rintamalle vaan!

65 vuotia tai jopa sitäkin vanhempi on valmis vaikka keskitysleirille vietäväksi jos se kannattaa Natoa.

Arbeit macht ...

• Anonyymi00235
        UUSI

Natohan se juuri on puolustusliitto.

• Anonyymi00236
        UUSI
        Anonyymi00235 kirjoitti:

Totta!

• Anonyymi00238
        UUSI
        Anonyymi00235 kirjoitti:

Puolustamisen peruskurssilla opetettiin, että "vihollinen tulee aina idästä. Jos se tulee lännestä, niin se on koukannut".

• Anonyymi00241
        UUSI
        Anonyymi00238 kirjoitti:

Puolustamisen peruskurssilla opetettiin, että "vihollinen tulee aina idästä. Jos se tulee lännestä, niin se on koukannut".

Viimeksi tänne Suomeen on hyökätty etelän suunnasta.

• Anonyymi00242
        UUSI
        Anonyymi00238 kirjoitti:

Nato-suomen Pelko on tuontikamaa lännestä ja etelästä.

• Anonyymi00244
        UUSI
        Anonyymi00235 kirjoitti:

Joo niin on. Jja tuollaista "puolustusliittoa" kannattavat Nato-Kaukot ovat parasta ainesta keskitysleireille.

Kauko LÄMMÖKSI?

• Anonyymi00237
      UUSI

Puttelle pitää kertoa, että sotaa ei saa kohdistaa yli 50-vuotiaisin.

• Anonyymi00239
        UUSI

eikä rauhaa rakastaviin vihervasemmiston luokkatietoisiin etujoukkoihin

• Anonyymi00240
        UUSI
        Anonyymi00239 kirjoitti:

eikä rauhaa rakastaviin vihervasemmiston luokkatietoisiin etujoukkoihin

Mutta sotahulluihin kapitalisteihin kyllä ihan aina voi kohdistaa ihan mitä vaan.

• Anonyymi00246
        UUSI
        Anonyymi00240 kirjoitti:

Mutta sotahulluihin kapitalisteihin kyllä ihan aina voi kohdistaa ihan mitä vaan.

Tuskinpa vain.

• Anonyymi00243
      UUSI

70 vuotta olisi sopiva ikä siihen että reserviläisyys päättyisi.

• Anonyymi00245
        UUSI

HÖPSIS!

Eihän moni edes elä 70 vuotiaaksi asti.

• Anonyymi00248
      UUSI

Ajatus onkin siivota eläkeluokka pois.
      Suomihan on jo fiskaalisessa konkurssissa, eikä tulot riitä edes juokseviin menoihin.

Jos luulet kotirintamalla olevan helpompaa, niin ei ole.
      Ilmahälytys soi, ei juoksevaa vettä, ei sähköä, pulaa ruoasta ja hygienian ylläpito vaikeaa.
      Siviilinä voi tietenkin pyrkiä pakoon rajojen ulkopuolelle, mutta ei elämä vieraassa maassa ole helppoa sekään. Saa tehdä hanttihommia ja kituuttaa lähes erakkona.

• Anonyymi00249
      UUSI

Kokoomuksen sotaa odotellessa.

• Anonyymi00250
      UUSI

Ei tarvitse lähteä 65-v rintamalle. Joka vuosi suomeen saapuu n. 40000 maahanmuuttajaa jotka ovat valmiita lähtemään rintamalle jos se tilanne tulee.
      Ei sinne vanhuksia kaivata.

• Anonyymi00253
        UUSI

50 - 65 reserviläisiä ei ole suunniteltu sotaan käytettäväksi, vaan palkattomaan pakkopalvelukseen vaarallisiin tehtäviin, johon ei voida käyttää vapaita kansalaisia, kuten miinojen raivaus ja ydinjätteiden siivoukset.
        Armeijan käyneet saa hävetä silmät päästään, kun ovat tuollaiseen ryhmään joutuneet, antoivat tehdä itsestään nöyristelevän pellen.

• Anonyymi00252
      UUSI

Tämän kaiken tarkoitus on säästää SOTE- ja eläkemenoissa, K-19 buusterikin oli tarkoitettu 65 vuotta täyttäneille ja myös monisairaille.

Elämme NaZionismin kulta-aikaa.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      276
      4712
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3050
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      45
      2894
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      36
      2882
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      77
      1816
    6. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1674
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1521
    8. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      61
      1438
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1292
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      220
      1204
    Aihe