Muodostavat seuraavan hallituksen rungon.
Antti, Maria ja Tytti
7
139
Vastaukset
- Anonyymi00001
Entä Minja ja Sofia? Kuka Maria?
- Anonyymi00002
Minja on kommunisti, ei jatkoon.
Sofia on persun kaveri, ei jatkoon.
Maria on voittaja kukkahattu. Jatkoon.
- Anonyymi00003
Ja persut muodostavat seuraavan opposition perseen.
- Anonyymi00004
Voi sitä ulosteen määrää mikä sieltä tulee tulvimaan.
- Anonyymi00005
Politiikka näkyy silmistä?
”SILMÄT OVAT SIELUN PEILI” -sanotaan. 17.2.2026
Nahanmmie kerron sinulle. Älä raukka kuole naurhun, älä itkhun. Opettele tyyneyttä ja pohdi rauhassa.
Tämä kirjoitus avautuu ja saa ilmenemismuotonsa pala palalta, kerros kerrokselta elämänkokemustesi karttuessa. Toivon, että Jumalan hyvyys lopulta voittaa tässä monesti pahankin oloisessa maailmassa.
Monipuolinen elämänkokemus ja perehtyminen ihmisen inhimillisyyteen teorioiden, mutta erityisesti ns. tunneälyn kehittämisen myötä avaa ymmärtämään ja tulkitsemaan ihmisten niitä taustamuuttujia ja vaikuttimia, jotka näkyvät ihmisen silmistä. Kierot pelit ja pyrkimykset, viha, väheksyntä, luokittelu, ylimielisyys, parempana tai arvokkaampana itsensä pitäminen yms., mutta myös positiiviset asenteet, empatia, persoonallinen hyvyys, rakkaus ja positiiviset asenteet ja pyrkimykset ja mm. luonne, mielentila kuten esim. välinpitämättömyys, turhautuminen, kyllästyminen, toisinajattelu jne. voidaan nähdä kommunikaatiotilanteissa silmistä. Samoin viekkat, ahneet ja kierot aikeet. Paitsi sadisti, joka voi peittää ja pelkistää silmien katseen tunteettomana, ylimielisenä, kokemansa asemavaltuutuksen kautta tai roolistaan hierarkisissa, jopa fasisitisissa tai kommunistisissa koulutuksissa tai manipuloiduissa aivopesuissa… Oliko pyöveli, sadistinen syyttäjä tai ”hirttotuomari Roy Bean” ilmeetön tai ammatti-ilmeellä vaadistusti käyttäytyvä virkamies tai virkanainen…
On myös niin, että henkilön arvoyhteisön hegemonia, uskonto, omaksuttu ideaali, ideologia ja arvohegemonia, kuten esim. feminismieetos tai esim. liberaalidemokratia voi pestä tai suunnata tunnepuolen ihmisessä pelkistäväksi niin, että silmistä voi lukea vain osittain todellisuutta, taustavaikuttimia ja pyrkimyksiä, jotka on ns. elaboroitu tai priorisoitu ainoiksi hyväksyttäviksi tai valtavirran konformisoiviksi ”Vain”-hyväksytyiksi yhteiskuntaorientaation malleiksi. Vertaa sitä kulttuuriorientaatiota, joka arvoyhteisönä erottaa ja luo vastakkainasettelua esim. eurooppalaisen ja amerikkalaisen poliittisen orientaation ”katsomme, että” -ajatteluihin ja toimiin. Erot ovat universaaleja, eivätkä vain pintatodellisuutta ja taloutta määrittäviä. Tyyppiä uskonto kontra ateismi ja esim. konservatismi kontra vasemmistohegemonia. Se heijastuu myös ”sielun peiliin ja sielun peilistä, silmistä.”
Paatuminen syyttäjän ja syyttäjäjuristinkin monipuolisen kokemus- ja nähdyn tapahtumapaljouden kautta sielun peili, silmät muuttuvat ulkopuolisen arvioijan tunnistamattomiksi. Sitten on vielä sellaisia ihmisiä, joiden elämä on ollut niin kovien kohtaloiden ja tapahtumien kirjo, että katseesta voi tulla ns. tyhjä ja sisäänpäin kääntynyt, itsensä toisista ihmisistä, sosiaalisuuksista, arvoverkoista ja hierarkioista sekä arvosuhteista ym. erottava katse. On huomioitava tässä se ilmiö, esim. itämaisissa mietiskelyuskonnoissa, jossa jopa pyritään erottumaan maailmasta ns. nirvanaan. Kristinuskossa sen sijaan on Raamatussa Jeesuksen rukous: ”Minä en rukoile, että ottaisit heidät (uskovaiset) pois maailmasta. Mutta, että sinä Jumala heidät pahalta varjelisit.” (Lue tarkemmin Raamatusta.)
Kävin kauan sitten Kirkon toimitusjohtajan kutsumana mm. työkokouksissa Saksan Essenissä, Kennedyplats II rakennuksessa. Se oli silloin Saksan protestanttisen, noin 40 miljoonaisen, kirkkokunnan päärakennus. Siitä jäi monenlaisia muistoja. (Keskustelimme mahdollisuudesta ostaa rakennus yrityskäyttöön. Ylimmässä kerroksessa oli ikkunoita rikki ja huoneissa asusti puluyhteiskunta.) Korkea, tarkoitukseemme arkkitehtonisesti meidän tarpeeseemme juuri hyvin muotoiltu, kerrostalo olisi sopinut hyvin suunnitelmiimme etabloitua ja lanseerata uusi yritys Saksaan.
Usein olen nähnyt katseessa pahansuomuutta, vilppiä ja kieroutta, joka on tullut esiin myöhemmin myös käytännöissä ja toimissa. Olen oppinut näkemään vilpillisyyden katseesta. Se on kuitenkin vaarallinen tulkinta-alue. Nimittäin jos ei ole katseesta objektiivista ja puolueetonta, vilpitöntä tulkitsemisen taitoa, voi katseesta tulkita ehdottomasti myös väärin.
Joskus olen tavannut ihmisiä, jotka ujouttaan eivät halua katsoa silmiin. Itsekin olen joskus nuorempana pitänyt silmiin katsomista monella tapaa hierarkisena tai arvottavana ilmiönä kommunikaatiotilanteissa. Katseella ihmiset viestittävät erityisen tehokkaasti. Katse voi sekä havainnollistaa, mutta myös vaikuttaa toisenkin tunteisiin ja totenakin pitämiin asioihin. Asemavaltuutus, asema henkilön arvoverkoissa ja sidos- ja viiteryhmissä ohjaa tukintaakin suhteessa ihmisen katseeseen. ”Katsomme, että” -lausahdukset ovat arkipäivää jopa oikeusprosesseissa. Katseilla ammattilaiset voivat myös harhauttaa ja toimia lähimmäistä kohtaan armottomasti, juonitellen ja väärää todistusta lähimmäisestään vahvistaen. - Anonyymi00006
Lopuksi, ehkä kevennykseksi, ehkä ei, kerron yhden lähes tutkimattoman katsetta koskevan tosihavainnon ja siitä pari uskomatonta havaintoa. Ottakaa tutkimusongelmaksi tämä.
Nimittäin olen tehnyt joskus testejä, esim. kirkon penkissä istuessani, että olen alkanut katsoa täynnä olevassa kirkossa jotakin henkilöä takaa tai takaviistosta, noin 10 metrin etäisyydeltä. Katsomisen kohde on alkanut liikehtiä levottomasti ja vilkaissut välillä suuntaani. Tuota testiä en ole tehnyt vain kerran. Aina sama tulos ja havainto. Olen lopettanut katsomisen ja nopea vilkaisu on osoittanut, että kohde on rauhoittunut.
Toinen esimerkki oli kotona. Ensiksi täytyy kertoa, ellet ole pannut merkille, että se, näkyykö ulkoa sisälle riippuu paljolti siitä, kummalla puolen ikkunaa on valoisampaa. Päiväsaikaan ikkunoista talon sisälle ei määrätynlaisista ikkunoista näe. Muutaman kerran olen testannut, jotta aina sain saman reaktion ”ärsyke-reaktio” -testissä. Etuterassilla istui minulle läheisiä henkilöitä. He eivät nähneet ikkunasta sisälle. Sen kävin tarkistamassa ja jälkeenpäin kysyin myös heiltä. Eivätkä olleet nähneet ikkunasta sisälle testin aikana. No, mitä sitten tein? Istuin ikkunan takana sisällä, terassilla istujan sitä tietämättä ja aloin tuijottamaan henkilöä ikkunasta. Henkilö alkoi varsin pian elehtiä hermostuneesti ja vilkuilla ympärilleen, kuin vaistoaisi katseeni. Kun lopetin tuijottamisen, henkilö rauhoittui. Kokeilin erilaisia tunneviestejäkin. Näytti siltä kuin sillä voisi olla merkitystä myös reaktion kannalta.
Ärsyttävintä minulle on pahaa tulkitseva ennakkoasenteiden ja muka ennalta tietämisen katse. Se ennakoi sitä, että väärät ja vääristetyiksi manipuloidut ennalta väärin ”tietävät” silmät ovat kuin … Tutkimusten mukaan ennalta ”tietäjä” on niin varma omasta harhatiedostaan, että faktat ja oikeat tiedot eivät aukene, eivätkä tule nähdyksi, eivätkä kuulluksi. Eivätkä mitkään faktat muuta ennakkokäsityksiä, vaikka ennakkoasenteiden harhaiset luulokuvat (Kekkonen: Niin on jos siltä näyttää Vrt. ns. vahvistusharhat) olisivat täysin epätosia ja jopa ystävää loukkaavia. Erityisesti kunnioitus joitakin instansseja ja instituutioita kohtaan… Yleensä väärin tahallaan ennalta ymmärrys (luulo) nykyään on toisenlaista. Kerro sinä millaista ja kenen vahingoksi? Miksi? Miten käy ystävyyden…?
Ps. Näin kerran videon, jossa nainen väitti tunnistavansa kun häntä katsotaan. Ulkopuolisen tekemässä videossa nainen totesi heti kun mies katsoi häntä takaa päin, juuri samalla hetkellä kun mies katsoi häntä. Mies vaihtoi katsetta häneen ja hänestä poispäin satunnaisesti.
Eräs lapsiperheen äiti oli väsynyt yövalvoja-lapsensa itkuihin ja hoitamiseen. Päivällä piti myös tehdä paljon töitä ja yöllä olisi tarvinnut itsekin levätä ja nuukkua. Hän sanoi pienelle vauvalle: ”Yhellä se kuitenki nuo silmät napottaa kuin variksenmarjat petolinnun perseessä.” ( 8?))
Paljon on vielä tutkimatta siis myös nonverbaalisesta viestinnästä ja silmienkin kautta avautuvasta sielun maisemasta.
Pyydän, että katsoisimme toisiamme ymmärryksen, hyvän tahdon, armon, laupeuden ja rakkauden silmillä. Se rakentaa hyvää oloa välillemme ja toistemme elämään. ”Armo on terveellinen opettaja.” Sen todistaa myös pyhä Raamattu.
Päivän virsi olkoot virsi, joka on minulle yksi rakkaimmista ja puhuttelevimmista.
”…Lähde armon rakkauden, henki taidon totuuden. Lahjoittaja elon uuden, lohduttaja sydämen. Hengelleni todista, että kuulee Jumala, minua kuin isä lastaan. Armoin katsoo taivahastaan… (…juoksee vastaan. vrt. isä ja tuhlaajapoikavertaus Raamatussa.) ” Virsi 117 (Kuuntele se youtubesta netistä ja laula mukana jos osaat.)
Okko Pietarinpiha 007 Ja sekö on mielestäsi Suomelle hyväksi?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1041076
Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt581025Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv61830Miehen ja naisen ystävyys
Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa144808- 65695
Naisten top-5 red flagit
1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel103591Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta
ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto89581- 78551
- 53547
- 39528