Venäläissotilas myöntää: Olen sotarikollinen

Anonyymi-ap

”Meillä ei ole armeijaa, vaan rosvojoukko”
Ukrainassa sotavankina oleva venäläissotilas kertoo esimiestensä yrittäneen tappaa hänet, kun hän kieltäytyi ampumasta ukrainalaisia.

Ukrainan sotavankeudessa oleva venäläinen Denis Žuravljov sanoo avoimesti pitävänsä itseään sotarikollisena. Hän puhuu poikkeuksellisen suoraan Venäjän armeijan oloista ja osoittaa osan sanoistaan suoraan presidentti Vladimir Putinille sekä kertoo puhuvansa täysin vapaaehtoisesti.

Žuravljov kertoo olevansa kotoisin Etelä-Uralin Tšeljabinskin alueella sijaitsevasta Tšebarkulista ja palvelleensa Venäjän asevoimissa sopimussotilaana vuodesta 2023. Haastattelun mukaan hänet oli siirretty Venäjän 40. merijalkaväkiprikaatin matruusista rynnäkkösotilaaksi.

– Teillä on oikeus pitää minua sotarikollisena. Presidenttini on Putin, mutta ainakin käteni ovat puhtaat, hän sanoo ukrainalaiskanava TSN:n haastattelussa.

”Omani yrittivät tappaa minut”
Žuravljov perustelee jälkimmäistä väitettään sillä, ettei hän ole itse tappanut ketään. Hän kertoo kieltäytyneensä viimeisellä komennuksellaan käskystä surmata pieniä ukrainalaisia sotilasryhmiä. Hänen mukaansa oma komentokunta alkoi tämän jälkeen tulittaa hänen asemaansa.

– Esimieheni yrittivät sananmukaisesti tuhota minut vain siksi, että kieltäydyin suorittamasta taistelutehtävää.

Žuravljovin mukaan hän ilmoitti radion välityksellä suoraan, ettei suostu tappamaan häntä kohti tulevia ukrainalaisia. Hän kertoo lopulta pyytäneensä ukrainalaisilta sotilailta apua ja päätyneensä heidän vangikseen.

Haastattelun lopulla hän kuvailee Venäjän asevoimia vielä suoremmin. Žuravljov sanoo pelkäävänsä, että jos hänet palautetaan Venäjälle, hänet voidaan lähettää neljännen kerran Ukrainaan tai surmata niin, ettei kukaan saa tietää hänen kohtalostaan.

– Meillä ei ole armeijaa, vaan joukko rosvoja [bandiitteja], hän sanoo.

Žuravljov kohdistaa arvostelunsa lopulta suoraan Putiniin. Hän puhuttelee Venäjän presidenttiä nimeltä ja toteaa olleensa jo kolmannen kerran ase kädessä vieraan valtion alueella.

– Vladimir Vladimirovitš, puhun nyt henkilökohtaisesti teille. […] Olen kolmatta kertaa vieraan valtion alueella ase kädessä. Olen kaikkien kansainvälisten normien mukaan sotarikollinen.

Hän kysyy tämän jälkeen Putinilta, kuinka kauan Venäjän on hänen sanoin jatkettava nykyisessä tilanteessaan ja miksi niin monet ammattisotilaat ovat kuolleet Ukrainassa.

Ukrainassa parempaa ruokaa kuin Venäjän armeijassa
Haastattelussa syntyy erikoinen vertailu myös siitä, miten Žuravljov kertoo ukrainalaisten kohtelevan venäläistä sotavankia ja miten hän koki Venäjän armeijan kohtelevan omia sotilaitaan kotimaassa.

Žuravljov kehuu sotavankeudessa saamaansa ruokaa ja sanoo, ettei häntä ruokittu yhtä hyvin Venäjän Tyynenmeren-joukoissa tai Tšebarkulin sotilasyksikössä. Hän kuvailee venäläisyksikön ruokia huonosti valmistetuiksi ja niukoiksi. Ukrainassa hän kertoo saaneensa aamiaiseksi muun muassa raejuustoa ananaksen kanssa.

– Minulla ei ole kotona edes varaa ostaa itselleni raejuustoa, koska palkka on surkea, Žuravljov sanoo.

Kysyttäessä kohtelusta sotavankeudessa Žuravljov kuvailee sitä sotilaallisen kuivaksi ja pidättyväiseksi, mutta sanoo kohtelussa tuntuvan arvokkuuden ja kunnioituksen.

Hän kertoo, että sotavangeille tarjotaan lisäksi muun muassa lihaa, makkaroita, puuroja, makeisia, hedelmiä ja jogurttia. Žuravljov sanoo, ettei pystyisi hankkimaan vastaavia ruokia säännöllisesti kotona. Haastattelija kertoo sotavankien saavan samaa ruokaa kuin ukrainalaiset sotilaat.

Kohta ne kaikki antautuu ...

8

<50

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001
      UUSI

"Sotavankina Ukrainassa oleva venäläissotilas myöntää: Olen sotarikollinen"?

Kerro nato tiltu.
      Miten rovojoukon jäsenestä tuleekin yhtäkkiä sotilas kun se joutuu Ukrainan keskitysleirille vankina?

• Anonyymi00002
        UUSI

Älä tiltu vaivaa päätäs moisilla asioilla.

• Anonyymi00003
      UUSI

Voiko olla totta että sotavankeja syötetään Ukrainan keskitysleireillä yltäkylläisesti, mutta samaan aikaan ukrainan omat sotilaat ovat ilman ruokaa ja juomakelpoista vettä rintamalla useita kuukausia?

No perinteistä "tussää hekeen voita leipäs päälle" -propagandaahan tuo avaus oli vain.

• Anonyymi00004
        UUSI

Mistä ihmeen keskitysleiristä puhut?

• Anonyymi00005
      UUSI

Kyllä, huhtikuussa 2026 Ukrainan rintamalta – erityisesti Kupjanskin suunnalta Harkovan alueelta – tuli julki vakava skandaali, kun ukrainalais sotilaiden omaiset julkaisivat sosiaalisessa mediassa kuvia pahoin nälkiintyneistä ja laihtuneista sotilaista. Sotilaat olivat viettäneet kuukausia ilman kunnollisia ruoka- ja vesihuoltoja.

Pahimmillaan ruokalähetykset olivat katkenneet jopa 17 päiväksi, jolloin miehet joutuivat syömään satunnaisesti kiinni saamiaan, ruumiita kaluavia rottia ja juomaan sadevettä ja omaa virtsaansa.

• Anonyymi00007
      UUSI

Se mikään sotarikollinen ehkä ole. Hiukka pelkuri kun antautui ja nyt kalastelee hyväsyntää toiminnalleen. Antautuminen kun ei kuulu oikean Venäläisen sotilaan malliin ja Venäjän Armeijassa tämä voidaan mieltää rikolliseksi toiminnaksi asetovereita ja omaa valtiota vastaan. Tämähän tietysti on totta olipa kyseessä sitten mikä valtio tahansa jolle valan olet vannonut. Kuitenkin hatunnostoinen suoritus kun on ollut mukana oikeissa työtehtävissä eikä missään äitin poikien ja tyttöjen kertausharjoituksissa. Niinkuin Ukrainasta on voitu oppia: työ tekijäänsä neuvoo: ei harjoittelu.

• Anonyymi00008
        UUSI

Hyvä se on omahyväisen tiltun selittää "Antautuminen kun ei kuulu oikean Venäläisen sotilaan malliin " kun itse istuu Suomessa sossun lihapatojen ääressä suomalaisen ja Nato-sotilaan suojeluksessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan bisneksillä ei mene hyvin

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/c46da6ab-340f-4790-aaa7-0865eed2336 Yrityksen konkurssihakemus on tullut kärä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      327
      1598
    2. Tiesitkö? Martina Aitolehden isäpuoli on tämä suosittu laulaja

Martina Aitolehti on seurattu julkisuuden henkilö. Lähipiiriin mahtuu muitakin tunnettuja henkilöitä. Tiesitkö, että Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1309
    3. Jos SDP ei voita reilusti, persut kumoavat demokratian Suomesta

Näin tekisi ainakin Rydman seuratessaan idolinsa Trumpin mallia https://www.is.fi/politiikka/art-2000012187244.html
      Maailman menoa
      509
      1257
    4. 65
      1021
    5. Voiko meidän välit

Koskaan parantua tästä?
      Ikävä
      74
      980
    6. Onko kaivattusi

Kummallinen jossakin suhteessa?
      Ikävä
      53
      766
    7. Kiteen Pallon superpesisjoukkue pelaa huumeiden vaikutuksen alaisena

Huumerikos. Yleisesti uskotaan, että se seikka, että eräs KiPan pelaaja kärähtää huumeista, on vain jäävuoren huippu. M
      Kitee
      111
      743
    8. Mies, olenko ymmärtänyt oikein?

Ystävyys/salainen suhde/molemmat ovat täysin poissuljettuja asioita? Nainen
      Ikävä
      75
      732
    9. Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.

https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl
      Maailman menoa
      468
      657
    10. Anteeksi arkuuteni

Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän
      Ikävä
      38
      648
    Aihe