Naiset ja köyhyys

jaina

Miten tulisi yksinhuoltajaäidin ruokkia lapset monipuolisella ruualla, kun päivittäisiin ruokiin halpakaupasta on käytettävissä 10 euroa ja sekin oikeastaan on liikaa?

Köyhyys keskittyy yksinhuoltajaäideille ja on outoa, jollei feministiksi itseään nimittävä näe tässä ilmiössä mitään epäoikeudenmukaista.

Tuolla alapuolella nimim. Sohvi esittää, ettei Suomessa esiinny muuta kurjuutta kuin itseaiheutettua. Väite on järkyttävää piiloutumista virallisen kiva-kiva-tietoyhteiskunta jne. propagandan taakse, eikä pidä paikkaansa. Toki voi ajatella, että yksinhuoltajaksi päätyminen joko avioeron kautta tai muuten oma itseaiheutettua, mutta minun mielestäni se ei enää ole sen enempää feminististä kuin tasa-arvoistakaan, sosdemiläistä kukkahattuilua tosin. Toki tosiasiat voi kieltää, mutta edelleenkään ei pidä paikkaansa, etteikö Suomessa esiintyisi kurjalistoa. Tunnen henk.koht. perheitä, jotka täysin itsestä riippumattomista syistä näkevät ajoittain nälkää. Olen kiikuttanut annoksen makaroonilaatikkoa ja yritänyt ystävänpalvelukseksi soittaa töistä sosiaalitoimeen (minkä ajanvarauksessa muuten joku vastaa vain kerran viikossa tunnin ajan).

Niin, ja elokuvista vain haaveillaan.

49

1538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rikas mies

Teet niin kuin muutkin naiset, eli kyttäät rikasta aviomiestä. Kaikkihan niin tekevät.

• Kiki

Asia ei ole kovin yksinkertainen. Ettäkö yksinhuoltajain ja nimenomaan yksinhuoltaja-äitien taloudellinen asemako olisi erityisen eriarvoinen? Ei todellakaan ole. Kyllä heillä on aivan samat mahdollisuudet menestyä elämässä kuin muillakin ja mikäli eivät menesty itse niin yhteiskunta kyllä aivan riittävästi tukee. Tukee monesti enemmän kuin muita vähäosaisia.

Minun mielestäni yksinhuoltajan heikko taloudellinen tilanne on suurelta osin kaiken lisäksi itse aiheutettua, on täysin mahdollista antaa itselleen ja lapsilleen kaikki tarpeellinen myös yksinhuoltajana. Nykyään vain ei osata käyttää rahaa, eikä ymmärretä mikä on oleellista ja mikä ei.

Minunkin äitini oli neljän lapsen yksinhuoltaja, asia on kyllä hyvin tuttu. Mitään oleellista meiltä ei puuttunut eikä puutu. Köyhiä olimme ja olemme kyllä. Yhden ainoan kerran kun sossun luukulla meidän perheestä käytiin niin kummastelivat että on niin vähän rahanmenoa etteivät voi auttaa vaikka sillä yhdellä kerralla rahanmenoa olikin yllättävästi enemmän kuin tuloa.

Köyhyys on ongelma ja rahankäytön hallitseminen on ongelma, mutta ei tämä mikään tasa-arvokysymys ole.

Edelleen kummastelen sitä että suurin osa feministeistä ei ymmärrä että feminismissä on kyse tasa-arvosta, ei siitä että pitää saavuttaa naisille tai tietyille naisryhmille muita parempi asema.

Ei meilläkään elokuvissa ollut varaa käydä, mutta onko se oleellista?

• jaina

"Minun mielestäni yksinhuoltajan heikko taloudellinen tilanne on suurelta osin kaiken lisäksi itse aiheutettua,"

Miten se on itseaiheutettua?

"on täysin mahdollista antaa itselleen ja lapsilleen kaikki tarpeellinen myös yksinhuoltajana."

Miten se on mahdollista, jos esim. olet opiskelija, etkä saa työttömyyskorvausta, etkä sosiaalitoimistosta yhtään mitään?

"Yhden ainoan kerran kun sossun luukulla meidän perheestä käytiin niin kummastelivat että on niin vähän rahanmenoa etteivät voi auttaa vaikka sillä yhdellä kerralla rahanmenoa olikin yllättävästi enemmän kuin tuloa."

Milloin se menee jakeluun, ettei sinne sossun luukulle ole asiaa, koska sieltä ei saa aikaa ja jos saa ajan niin ei se mitään, koska sieltä ei saa mitään, koska se on harkinnanvaraista. Ainiin, jos on opiskelija, ei häntä lasketa ruokakuntaan kuuluvaksi.

Siis: sitä luukkua ei monelle ole todellisuudessa olemassakaan. Kysykää, jollette usko. Eikä se ole mikään tekosyy, että lapset näkisivät nälkää, sillä vastaukseksi on kuultu semmoistakin, että saavathan ne koulussa evästä.

"Köyhyys on ongelma ja rahankäytön hallitseminen on ongelma, mutta ei tämä mikään tasa-arvokysymys ole."

Monellako eurolla sinä ostat päivittäiset elintarpeesi (ruoka, pesuaineet)? Onko sinulla varaa kipeänä ollessasi mennä lääkäriin. Tiedätkö, että joissain talouksissa se tarkoittaa, että yhtenä päivänä ei sitten syödä (ja kyse on nyt todellakin siitä terveyskeskuksessa käymisestä ja 11 €:n terveyskeskusmaksusta)?

• dikkis

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Mutta eritoten ihastuin lauseeseesi:

"Edelleen kummastelen sitä että suurin osa feministeistä ei ymmärrä että feminismissä on kyse tasa-arvosta, ei siitä että pitää saavuttaa naisille tai tietyille naisryhmille muita parempi asema. "

• jaina
        dikkis kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Mutta eritoten ihastuin lauseeseesi:

"Edelleen kummastelen sitä että suurin osa feministeistä ei ymmärrä että feminismissä on kyse tasa-arvosta, ei siitä että pitää saavuttaa naisille tai tietyille naisryhmille muita parempi asema. "

"Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Mutta eritoten ihastuin lauseeseesi:

"Edelleen kummastelen sitä että suurin osa feministeistä ei ymmärrä että feminismissä on kyse tasa-arvosta, ei siitä että pitää saavuttaa naisille tai tietyille naisryhmille muita parempi asema. ""

Miten tämä mielestäsi käytännössä suhteutuu köyhyyteen, joka kohdistuu ennenkaikkea naisiin?
        Vai onko köyhyys mielestäsi aina itseaiheutettua niin, ettei tasa-arvo taloudellisessa mielessä olekaan enää feminismille korrekti aihe?

• Kurre_Orava
        jaina kirjoitti:

"Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Mutta eritoten ihastuin lauseeseesi:

"Edelleen kummastelen sitä että suurin osa feministeistä ei ymmärrä että feminismissä on kyse tasa-arvosta, ei siitä että pitää saavuttaa naisille tai tietyille naisryhmille muita parempi asema. ""

Miten tämä mielestäsi käytännössä suhteutuu köyhyyteen, joka kohdistuu ennenkaikkea naisiin?
        Vai onko köyhyys mielestäsi aina itseaiheutettua niin, ettei tasa-arvo taloudellisessa mielessä olekaan enää feminismille korrekti aihe?

Taloudellinen tasa-arvo ideaalina romuttaisi koko kapitalistisen talousjärjestelmän. Ko. järjestelmää kokeiltiin tuolla itäisessä naapurimaassamme ja ilmeisestikin todettiin, ettei se toimi.

Suomessa on käsittääkseni kohtuullisen hyvä sosiaaliturva. Jos haluat voin kaivella ihan euromääräiset summat jotka jokainen tässä maassa saa vaikkei pistäisi tikkua ristiin.

Käsite köyhyys on suhteellinen, milloin ihminen on köyhä?

Suomessa on sellainen tilanne, että tuloerot ovat kasvaneet, jopa aika rajusti. Onko tämä sitten hyvä vai huono asia, siitä voidaan olla montaa mieltä.
        Sen se saattaa kuitenkin aiheuttaa, että pienemmissä tuloluokissa katkeruus kasvaa, koska kontrasti on kovempi.

• thinktank
        Kurre_Orava kirjoitti:

Taloudellinen tasa-arvo ideaalina romuttaisi koko kapitalistisen talousjärjestelmän. Ko. järjestelmää kokeiltiin tuolla itäisessä naapurimaassamme ja ilmeisestikin todettiin, ettei se toimi.

Suomessa on käsittääkseni kohtuullisen hyvä sosiaaliturva. Jos haluat voin kaivella ihan euromääräiset summat jotka jokainen tässä maassa saa vaikkei pistäisi tikkua ristiin.

Käsite köyhyys on suhteellinen, milloin ihminen on köyhä?

Suomessa on sellainen tilanne, että tuloerot ovat kasvaneet, jopa aika rajusti. Onko tämä sitten hyvä vai huono asia, siitä voidaan olla montaa mieltä.
        Sen se saattaa kuitenkin aiheuttaa, että pienemmissä tuloluokissa katkeruus kasvaa, koska kontrasti on kovempi.

... markkinataloudessa kaikki voittavat. Rikkaat toki enemmän kuin köyhät mutta olennaista on se, myös köyhät voittavat: Toimiva kapitalismi on win-win situation.

Suomessa tosin rikkaat rikastuvat mutta keskiluokka verotetaan henkihieveriin ja valtava joukko ihmisä on työttöminä, koska heidän työllistämisensä nykyisessä järjestelmässä olisi taloudellinen itsemurha, tämä alaluokka sitten on täysin riippuvainen vähitellen rappeutuvasta julkisesta hyvinvointikoneistosta.
        Eli helvetin hyvin menee tässäkin maassa!

• Kurre_Orava
        thinktank kirjoitti:

... markkinataloudessa kaikki voittavat. Rikkaat toki enemmän kuin köyhät mutta olennaista on se, myös köyhät voittavat: Toimiva kapitalismi on win-win situation.

Suomessa tosin rikkaat rikastuvat mutta keskiluokka verotetaan henkihieveriin ja valtava joukko ihmisä on työttöminä, koska heidän työllistämisensä nykyisessä järjestelmässä olisi taloudellinen itsemurha, tämä alaluokka sitten on täysin riippuvainen vähitellen rappeutuvasta julkisesta hyvinvointikoneistosta.
        Eli helvetin hyvin menee tässäkin maassa!

Tästä asiasta kanssasi samaa mieltä.

Tosin Suomalainen järjestelmä ei ole ehkä kapitalistinen vaan hyvinkin tarkasti sosiaalidemokratian ohjailema.

Sekin on totta, että koko sosiaalihyysäämis yhteiskunta lähestyy romahdustaan, vaikka sossutantat tavjat etunenässä kuinka koittaisivat asian kieltää.
        Syy tähän on luonnollinen sosiaalitantat panostavat omien suojatyöpaikkojensa turvaamiseen.

Tyyppiesimerkkinä TAYS, hallinnon henkilökuntaa on vara lisätä, mutta ei ole varaa vakinaistaa pätkähoitajia.

• thinktank
        Kurre_Orava kirjoitti:

Tästä asiasta kanssasi samaa mieltä.

Tosin Suomalainen järjestelmä ei ole ehkä kapitalistinen vaan hyvinkin tarkasti sosiaalidemokratian ohjailema.

Sekin on totta, että koko sosiaalihyysäämis yhteiskunta lähestyy romahdustaan, vaikka sossutantat tavjat etunenässä kuinka koittaisivat asian kieltää.
        Syy tähän on luonnollinen sosiaalitantat panostavat omien suojatyöpaikkojensa turvaamiseen.

Tyyppiesimerkkinä TAYS, hallinnon henkilökuntaa on vara lisätä, mutta ei ole varaa vakinaistaa pätkähoitajia.

On sellainen mutu tuntuma, että talous asioissa ollaan suurinpiirtein samaa mieltä mutta sosiaalisissa kysymyksissä olen hiukkasen liberaalimpi.

• Kurre_Orava
        thinktank kirjoitti:

On sellainen mutu tuntuma, että talous asioissa ollaan suurinpiirtein samaa mieltä mutta sosiaalisissa kysymyksissä olen hiukkasen liberaalimpi.

On sellainen mutu tuntuma ettemme kumpikaan kuulu tiettyyn narussa vietävään ryhmään, emmekä ole juurikaan riippuvaisia siitä , hyväksyykö joku mielipiteemme vai ei.

Sitä sanotaan indvidualismiksi. Individualismi on sitä, että ajattelee ja muodostaa mielipteensä itse riippumatta taustalla paasaavista Ainoan Oikean Mileipiteen airueista.

• thinktank
        Kurre_Orava kirjoitti:

On sellainen mutu tuntuma ettemme kumpikaan kuulu tiettyyn narussa vietävään ryhmään, emmekä ole juurikaan riippuvaisia siitä , hyväksyykö joku mielipiteemme vai ei.

Sitä sanotaan indvidualismiksi. Individualismi on sitä, että ajattelee ja muodostaa mielipteensä itse riippumatta taustalla paasaavista Ainoan Oikean Mileipiteen airueista.

Se on hyvä kanta.

Hankala tosin, olen joutunut kokemaan, etteivät ihmiset oikein tykkää ihmisistä joilla on liian erilaisia näkemyksiä. Toisaalta, itseppä olen päättänyt kantani ilmoittaa.

• Kurre_Orava
        thinktank kirjoitti:

Se on hyvä kanta.

Hankala tosin, olen joutunut kokemaan, etteivät ihmiset oikein tykkää ihmisistä joilla on liian erilaisia näkemyksiä. Toisaalta, itseppä olen päättänyt kantani ilmoittaa.

On totta, että ihmiset jotka sokeasti uskovat oppimaansa Ainoaan Oikeaan Mielipiteeseen ovat verrattain negatiivisia suhatutumisessaan poikkeaviin mielipiteisiin.

Heidän tahoisltaan usein saa kuulla olevansa... noh vaikka mitä.

Mutta, kannattaako kenenkään välittää laumasielujen kommenteista?
        Onko ihmiset jotka ovat jotain oikeasti saanet aikaan koskaan välittäneet lauman mielipiteistä?

• thinktank
        Kurre_Orava kirjoitti:

On totta, että ihmiset jotka sokeasti uskovat oppimaansa Ainoaan Oikeaan Mielipiteeseen ovat verrattain negatiivisia suhatutumisessaan poikkeaviin mielipiteisiin.

Heidän tahoisltaan usein saa kuulla olevansa... noh vaikka mitä.

Onko ihmiset jotka ovat jotain oikeasti saanet aikaan koskaan välittäneet lauman mielipiteistä?

"Heidän tahoisltaan usein saa kuulla olevansa... noh vaikka mitä.

Onko ihmiset jotka ovat jotain oikeasti saanet aikaan koskaan välittäneet lauman mielipiteistä?"

Tälläisena nuorena miehenä tulee välitettyä toisten mielipiteestä...

Vaan joo...
        Suurimmat ihmiset (Miehet itse asiassa ;D) ovat olleet niitä joita seurataan, eivät niitä jotka seuraavat.

• Kurre_Orava
        thinktank kirjoitti:

"Heidän tahoisltaan usein saa kuulla olevansa... noh vaikka mitä.

Onko ihmiset jotka ovat jotain oikeasti saanet aikaan koskaan välittäneet lauman mielipiteistä?"

Tälläisena nuorena miehenä tulee välitettyä toisten mielipiteestä...

Vaan joo...
        Suurimmat ihmiset (Miehet itse asiassa ;D) ovat olleet niitä joita seurataan, eivät niitä jotka seuraavat.

Jos olet kovin nuorimeis, niin kuuntele toki ja kokeile erilaisia näkemyksiä.

Kun vanhenet muodostat aikanaan oman mielipiteesi josta olet valmis pitämään kiinni.

Niin tapahtui minullekin...

• thinktank
        Kurre_Orava kirjoitti:

Jos olet kovin nuorimeis, niin kuuntele toki ja kokeile erilaisia näkemyksiä.

Kun vanhenet muodostat aikanaan oman mielipiteesi josta olet valmis pitämään kiinni.

Niin tapahtui minullekin...

...kuten tähänkin asti.

Et ole minulle auktoriteetti mutta mielipiteesi kiinnostavat toki. Sinulla tuntuu olevan tietty perusrealismin taso jota kunnioitan silloinkin kun olen eri mieltä.

• Kurre_Orava
        thinktank kirjoitti:

...kuten tähänkin asti.

Et ole minulle auktoriteetti mutta mielipiteesi kiinnostavat toki. Sinulla tuntuu olevan tietty perusrealismin taso jota kunnioitan silloinkin kun olen eri mieltä.

Äitini opetti, että ketään ei pidä kunnioittaa. Kunnioitus on asia joka pitää ansaita.

En minä ole, enkä halua olla kenenkään auktoriteetti. Tarkoitukseni olen saavuttanut jos edes yksi ihminen herää kritisoimaan vallalla olevia Ainoita Oikeita Totuuksia.

• jaina
        Kurre_Orava kirjoitti:

"Sitä sanotaan indvidualismiksi. Individualismi on sitä, että ajattelee ja muodostaa mielipteensä itse riippumatta taustalla paasaavista Ainoan Oikean Mileipiteen airueista."

joomutta joomutta
        ei individualismista ole vielä korvaamaan Ainoaa Oikeaa Mielipidetta,
        vaikka
        sitä tässä tarkoituksessa yritetäänkin käyttää. Tuloksena on kulutuskansalainen, joka kuluttaa paitsi elintarvikkeita ja palveluja niin myös toisia ihmisiä, itseään ja elämäänsä. Hän korvaa onnellisuuden viihtymisellä, viihtellä ja on niin kivat heti mulla tässä nyt. Sellaista irtokarkeilla onneen elämää.

Individualismi ajaa asiaansa silloin, kun vastassa on valtava me-henkinen mössö, jossa on tärkeää, vaikka sitten hengissä säilymisen takia alkaa tiedostamaan, että mitä, missä ja milloin tapahtuu ja millä mekanismilla. Parhaimmillaan individualismi on ponnahdus tiedonhankintaa. Ääri-ilmiönä se on silkkaa satanismia ja virtuaalielämää (googlatkaapa).

• Sanelma

Miten julkenetkaan häiritä ihmisiä tällaisilla selkästi toisarvoisilla ja keinotekoisilla ongelmilla!

Olethan jo huomannut, että esim. Mies vain on köyhä ja sorrettu ja upottanut rekkansa naisen emättimeen, sekä joku muukin mies on syrjäytynyt juopottelemaan. Niin kauan kun nämä onnettomat naisten pilaamat elämänkohtalot ovat nykyisellä tolallaan, älköön kukaan hukatko voimavarojaan sivupolkujen haravoimiseen.

Kaikki feministit, kolehti Mies vainille, että hän pääsee slummistaan, valtakunnallinen keräys puliukoille teemana "oikeus viinaan ja naisiin on ihmisoikeus" sekä nälkälakkoon eduskuntatalon eteen miesten asevelvollisuuden poistamiseksi. Ja kai olette myös tietoisia siitä, että eturauhassyövän seulontoja ei järjestetä...

Voihan hattu, mitä väliä jollain yh:n mukuloilla on TÄRKEIDEN asioiden rinnalla.

• kun nämä naiset ovat omin päin ryhtyneet suvuttomasti lisääntymään.

• Kurre_Orava
        Härmän.vapaa.nainen kirjoitti:

kun nämä naiset ovat omin päin ryhtyneet suvuttomasti lisääntymään.

NiiJuu todellisuudessahan YH:t eivät ole millään tavalla osallisia lastensa syntymään.

Ilkeä Suuri Patriaskaattihan heidät on pakottanut yhdyntään ja tulemaan raskaaksi ja pitämään lapsen.

• Jaina asiallisesta

alustuksestasi - juuri näin monien kohdalla on mitä köyhyyteen tulee. Nämä mielipiteet, jotka käsittelevät alustustasi negatiivisella tavalla, ovat sitä vastoin itsekkäiden olioiden "omahyväiskulttuuria" - heidän sosiaalinen kontaktien solmimiskykynsä rajoittuu lähinnä tietokoneen ja vessanpytyn välimaastoon.........

• jorojukka-kukka

Ajattelen, että köyhyys on ympäristökohtainen ongelma. Eri köyhyyksiä ei voi verrata keskenään. Täällä Suomessa, jossa kaikki maksaa ja paljon, on oltava säädyllinen määrä euroja, jotta kykenee ihmisarvoiseen elämään. Jossain muualla ei ole edes vettä jne...niin kyllä, näin on, mutta ei ole relevanttia verrata näitä köyhyyksiä keskenään ja kilpailla, että missä on köyhempää.

Köyhyydestä syntyy kurjuutta. Kurjuus ei ole mikään hyvinvointivaltion illuusiotila, josta puhutaan, eikä sitä ole. Kyllä se on. Se on monella ihmisellä arkipäivää nykyään. Rahaa saa tietyn määrän ja rahaa menee tietty määrä pakollisin menoihin. Käteen jää niin vähän, että saa miettiä, syökö tänään tarjousmaksalaatikon vaiko vasta huomenna. Se ei ole kivaa, eikä yhtään hauskaa. Hauskaa ei ole myöskään hakea vanhentunutta ruokaa köyhäinavusta. Se on ihmisarvoa alentavaa.

Ajattelepa muuten, miten paljon täällä syytellään naista juuri siitä, että hän saavat asioerossa lapset ja pääsevät yhteiskunnalta ja ex-mieheltä lypsämään rahaa! Ihmeen vähän otat kantaa näihin järjettömiin kirjoituksiin.

• jaina

"Ajattelepa muuten, miten paljon täällä syytellään naista juuri siitä, että hän saavat asioerossa lapset ja pääsevät yhteiskunnalta ja ex-mieheltä lypsämään rahaa! Ihmeen vähän otat kantaa näihin järjettömiin kirjoituksiin"

Sitä pitää valita mistä tappelunsa:
        en kuulu erään tietyn puolueen naisjärjestöön, joten en ole myöskään mikään puolivallainen mielipideautomaatti. Ja kyllä niitä mielipiteitä näyttää ilman minuakin riittävän. Räkytän vain ja ainoastaan, milloin se minua jostakin syystä huvittaa.

Köyhyysaiheesta suivaannuin tuolla erään toisen keskustelun yhteydessä, jossa koin, että kokemukseni todellisuudesta kiistettiin sen takia, että joku tykkää punaviinistä ja oopperasta ja äänestää Tuula Haataista.

Kolmannekseen: lipsuttelet aiheesta sivuten arvostelemaan minua, mutta saat sen anteeksi, sillä tulinpahan nyt lapsellisuuttani nielaisseeksi syötin ja vastanneeksi.

• jorojukka-kukka
        jaina kirjoitti:

"Ajattelepa muuten, miten paljon täällä syytellään naista juuri siitä, että hän saavat asioerossa lapset ja pääsevät yhteiskunnalta ja ex-mieheltä lypsämään rahaa! Ihmeen vähän otat kantaa näihin järjettömiin kirjoituksiin"

Sitä pitää valita mistä tappelunsa:
        en kuulu erään tietyn puolueen naisjärjestöön, joten en ole myöskään mikään puolivallainen mielipideautomaatti. Ja kyllä niitä mielipiteitä näyttää ilman minuakin riittävän. Räkytän vain ja ainoastaan, milloin se minua jostakin syystä huvittaa.

Köyhyysaiheesta suivaannuin tuolla erään toisen keskustelun yhteydessä, jossa koin, että kokemukseni todellisuudesta kiistettiin sen takia, että joku tykkää punaviinistä ja oopperasta ja äänestää Tuula Haataista.

Kolmannekseen: lipsuttelet aiheesta sivuten arvostelemaan minua, mutta saat sen anteeksi, sillä tulinpahan nyt lapsellisuuttani nielaisseeksi syötin ja vastanneeksi.

"Lipsuttelet aiheesta sivuten arvostelemaan minua." Siis ihan ohutta yläpilveä! Minulla ei ole hajuakaan mitä tuo tarkoitti. :O

• Kurre_Orava

"
      Sohvi esittää, ettei Suomessa esiinny muuta kurjuutta kuin itseaiheutettua
      "
      No, näinhän asia on.

Käsittääkseni yhteiskunta tarjoaa ilmaista koulutusta, monenlaista kurssia yms.

Eli mikä on se varsinainen ongelma, mikä estää sinua opiskelemasta ja sitä kautta nostamasta elintasoasi?

• jaina

"Käsittääkseni yhteiskunta tarjoaa ilmaista koulutusta, monenlaista kurssia yms. Eli mikä on se varsinainen ongelma, mikä estää sinua opiskelemasta ja sitä kautta nostamasta elintasoasi?"

Ehkä olet itse osallistunut sellaisille levyseppähitsarin kursseille, mistä palkataan kurssitettuja ihmisiä levyseppähitsaajaksi. On myös havaittu tosiasia, että työttömyys on todistettu tosiasia. Siis, on levyseppähitsarin työllisyyskursseja, joilta ei työllisty ensimmäistäkään levyseppähitsaria. Itse kurssitoiminta on kyllä hyvä, orastava bisnes kaikenlaisille kouluttajille ja elämänhallinta mallittajille.

Käytit ilmeisesti sinä -muotoa passiivissa (ns. mika häkkis passiivi), mutta tarkennettakoon, että minua ei mikään estä opiskelemasta ja nostamasta elintasoani, jos siihen on tarvetta
        paitsi
        että yleensä perheellisellä ei ole siihen varaa. Ja ajatellen jo jouhevaa keskustelun jatkoa kerrothan kaikki mitä tiedät siitä, miten se olisi mahdollista.

• Kurre_Orava
        jaina kirjoitti:

"Käsittääkseni yhteiskunta tarjoaa ilmaista koulutusta, monenlaista kurssia yms. Eli mikä on se varsinainen ongelma, mikä estää sinua opiskelemasta ja sitä kautta nostamasta elintasoasi?"

Ehkä olet itse osallistunut sellaisille levyseppähitsarin kursseille, mistä palkataan kurssitettuja ihmisiä levyseppähitsaajaksi. On myös havaittu tosiasia, että työttömyys on todistettu tosiasia. Siis, on levyseppähitsarin työllisyyskursseja, joilta ei työllisty ensimmäistäkään levyseppähitsaria. Itse kurssitoiminta on kyllä hyvä, orastava bisnes kaikenlaisille kouluttajille ja elämänhallinta mallittajille.

Käytit ilmeisesti sinä -muotoa passiivissa (ns. mika häkkis passiivi), mutta tarkennettakoon, että minua ei mikään estä opiskelemasta ja nostamasta elintasoani, jos siihen on tarvetta
        paitsi
        että yleensä perheellisellä ei ole siihen varaa. Ja ajatellen jo jouhevaa keskustelun jatkoa kerrothan kaikki mitä tiedät siitä, miten se olisi mahdollista.

Ymmärsinköhän nyt oikein?

Kirjoitit, ettei perheellisellä ole varaa opiskella? Olisin kiinnostunut tietämään miten perustelet väitteesi.

• jaina
        Kurre_Orava kirjoitti:

Ymmärsinköhän nyt oikein?

Kirjoitit, ettei perheellisellä ole varaa opiskella? Olisin kiinnostunut tietämään miten perustelet väitteesi.

Opintoraha on rapiat 200 € kuussa (lainat mukaanlukien).

Ainiin se myyttinen juttu jostain aikuisopintorahasta on lähipiirikokemukseni mukaan (muutama ammatinvaihtaja, ei-vapaastatahdostaan) on kaupunkilegenda.

Jos siis edelleenkin tiedät joitain asiallisia tapoja rahoittaa, esim. noin vuoden opiskelu niin ilimootteleppa!

• Kurre_Orava
        jaina kirjoitti:

Opintoraha on rapiat 200 € kuussa (lainat mukaanlukien).

Ainiin se myyttinen juttu jostain aikuisopintorahasta on lähipiirikokemukseni mukaan (muutama ammatinvaihtaja, ei-vapaastatahdostaan) on kaupunkilegenda.

Jos siis edelleenkin tiedät joitain asiallisia tapoja rahoittaa, esim. noin vuoden opiskelu niin ilimootteleppa!

Miten niin kaupunkilegenda?

http://www.teak.fi/opinnot/opsos.htm

"
        Aikuisopintoraha
        Aikuisopintoraha myönnetään 30–54-vuotiaalle opiskelijalle, jos hän ei opintoja välittömästi edeltävän viiden vuoden aikana ole ollut päätoimisessa koulutuksessa, johon voidaan myöntää opintotukea. Jos hakijalla ei ole ammatillista peruskoulutusta, aiempia opiskelujaksoja ei tutkita. Aikuisopintorahaa voi saada samoihin opintoihin kuin normaalia opintotukea, kuitenkin enintään kahden lukuvuoden ajan. Asumislisä ja opintolainan valtiontakaus myönnetään aikuisopintorahaa saavalle samoin perustein kuin muillekin opiskelijoille. Aikuisopintorahan suuruus on 25 % hakijan opintoja edeltäneestä vakiintuneesta, kuukausittaisesta veronalaisten ansiotulojen määrästä, kuitenkin vähintään 1.540 mk/kk ja enintään 2.800 mk/kk. Ansiotuloa voi aikuisopintorahaa saava ansaita 2000 mk/kk.
        Aikuisopintotuen lisäksi 30 vuotta täyttänyt työ- tai virkasuhteessa oleva hakija voi saada ammattikoulutusrahaa (haetaan Valtiokonttorilta tai Koulutus- ja erorahastolta).
        "

Jotenkin kuulostaa siltä, että taas keksimällä keksitään syitä, että voidaan sanoa, että 'kaikki on yhteiskunnan syytä'.

Yksi tapa tietenkin on opiskella avoimessa yliopistossa. Se ei vaikuta työttömyyskorvauksiin.
        Ammattikurssien ajalta saa päivrahaa ja joskus myös ylläpitokorvausta.

• jaina
        Kurre_Orava kirjoitti:

Miten niin kaupunkilegenda?

http://www.teak.fi/opinnot/opsos.htm

"
        Aikuisopintoraha
        Aikuisopintoraha myönnetään 30–54-vuotiaalle opiskelijalle, jos hän ei opintoja välittömästi edeltävän viiden vuoden aikana ole ollut päätoimisessa koulutuksessa, johon voidaan myöntää opintotukea. Jos hakijalla ei ole ammatillista peruskoulutusta, aiempia opiskelujaksoja ei tutkita. Aikuisopintorahaa voi saada samoihin opintoihin kuin normaalia opintotukea, kuitenkin enintään kahden lukuvuoden ajan. Asumislisä ja opintolainan valtiontakaus myönnetään aikuisopintorahaa saavalle samoin perustein kuin muillekin opiskelijoille. Aikuisopintorahan suuruus on 25 % hakijan opintoja edeltäneestä vakiintuneesta, kuukausittaisesta veronalaisten ansiotulojen määrästä, kuitenkin vähintään 1.540 mk/kk ja enintään 2.800 mk/kk. Ansiotuloa voi aikuisopintorahaa saava ansaita 2000 mk/kk.
        Aikuisopintotuen lisäksi 30 vuotta täyttänyt työ- tai virkasuhteessa oleva hakija voi saada ammattikoulutusrahaa (haetaan Valtiokonttorilta tai Koulutus- ja erorahastolta).
        "

Jotenkin kuulostaa siltä, että taas keksimällä keksitään syitä, että voidaan sanoa, että 'kaikki on yhteiskunnan syytä'.

Yksi tapa tietenkin on opiskella avoimessa yliopistossa. Se ei vaikuta työttömyyskorvauksiin.
        Ammattikurssien ajalta saa päivrahaa ja joskus myös ylläpitokorvausta.

"Aikuisopintoraha myönnetään 30–54-vuotiaalle opiskelijalle, jos hän ei opintoja välittömästi edeltävän viiden vuoden aikana ole ollut päätoimisessa koulutuksessa,"

Väärin, sillä opintoja on pitänyt edeltää myös katkeamaton viiden vuoden töissä olo ja välittömästi ennen opintoja, esim. kuukausi ennen opintojen aloittamista irtisanottu: ei saa aikuisopintorahaa.

Toisekseen, mistäs muualta kuin paperikoneen ääreltä, nykyään löydät katkeamattoman viiden vuoden työputken?

• Kurre_Orava
        jaina kirjoitti:

"Aikuisopintoraha myönnetään 30–54-vuotiaalle opiskelijalle, jos hän ei opintoja välittömästi edeltävän viiden vuoden aikana ole ollut päätoimisessa koulutuksessa,"

Väärin, sillä opintoja on pitänyt edeltää myös katkeamaton viiden vuoden töissä olo ja välittömästi ennen opintoja, esim. kuukausi ennen opintojen aloittamista irtisanottu: ei saa aikuisopintorahaa.

Toisekseen, mistäs muualta kuin paperikoneen ääreltä, nykyään löydät katkeamattoman viiden vuoden työputken?

Minusta kyllä riittää, että työhistoriaa löytyy sen viiden vuoden ajalta.

Sekin on vinkeä asia, että ihmiset odottavat, että yhteiskunta kustantaa opiskelut, jotka kuitenkin tähtäävät yksilön aseman parantamiseen.

• thinktank
        Kurre_Orava kirjoitti:

Sekin on vinkeä asia, että ihmiset odottavat, että yhteiskunta kustantaa opiskelut, jotka kuitenkin tähtäävät yksilön aseman parantamiseen.

... tuli TV:stä sellainen lasten ohjelma kuin Babar, siinä oli sellaisia varsin inhimillisiä norsuja ja muita eläimiä ;D
        Siinä oli sellainen sarvikuonojen johtaja, joka sanoi kerran näin: "Jos rahvaalle antaa sellaista ylellisyyttä, se alkaa pitää sitä itsestään selvyytenä."
        Tässä oli kyse kaupunkien rakentamisesta mutta sopii kai muuhunkin.
        Ihmiset ovat alkaneet pitää "hyvinvointivaltion" julkisia palveluita itsestäänselvyyksinä.

• jaina
        thinktank kirjoitti:

... tuli TV:stä sellainen lasten ohjelma kuin Babar, siinä oli sellaisia varsin inhimillisiä norsuja ja muita eläimiä ;D
        Siinä oli sellainen sarvikuonojen johtaja, joka sanoi kerran näin: "Jos rahvaalle antaa sellaista ylellisyyttä, se alkaa pitää sitä itsestään selvyytenä."
        Tässä oli kyse kaupunkien rakentamisesta mutta sopii kai muuhunkin.
        Ihmiset ovat alkaneet pitää "hyvinvointivaltion" julkisia palveluita itsestäänselvyyksinä.

Olen samaa mieltä, että niitä pidetään itsestäänselvyytenä,
        mutta
        miksei niitä voisi pitää itsestäänselvyytenä? Vai ymmärränkö oikein, ettet pidä sitä ihan hyvänä, vaiko selventäisitkö?

• jaina
        Kurre_Orava kirjoitti:

"Minusta kyllä riittää, että työhistoriaa löytyy sen viiden vuoden ajalta."

Ei riitä,
        eikä tämä ole mutu, vaan tieto.

"Sekin on vinkeä asia, että ihmiset odottavat, että yhteiskunta kustantaa opiskelut, jotka kuitenkin tähtäävät yksilön aseman parantamiseen."

Opiskelujen aikanakin tulee syödä ja maksaa vuokransa. Eikä lapsia voi opiskeluvuosien ajaksi pistää lastenkotiin. Harva perheellisenä opiskeluja haaveileva voi myöskään turvautua pappa-betalar-metodiin.

Luultavasti ihmiset eivät oleta, että yhteiskunta kustantaa heille enää yhtään mitään. Tämä on vain ja ainoastaan suurten ikäluokkien harha, nuoremmille semmoista ei koskaan ole ehtinyt kehittyä. Ihmiset nyt vain yrittävät selvitä hengissä ja elättää pientä omanarvontunnon kipinää.

• thinktank
        jaina kirjoitti:

Olen samaa mieltä, että niitä pidetään itsestäänselvyytenä,
        mutta
        miksei niitä voisi pitää itsestäänselvyytenä? Vai ymmärränkö oikein, ettet pidä sitä ihan hyvänä, vaiko selventäisitkö?

... yhteiskunnan tila (esim. julkisten palveluiden olemassaolo) ei ole itsestäänselvyys. Asiat voisivat olla toisin, ne ovat olleet, ovat tälläkin hetkellä tietyissä maissa ja voivat olla tulevaisuudessa täälläkin.

On hiukan outoa kun ihmiset valittavat valtion koulutukseen antaman tuen tasosta/laadusta/ehdoista, kun he kuitenkin kuuluvat etuoikeutettuun vähemmistöön, joka asuu valtiossa, joka ylipäätänsä tarjoaa tälläistä tukea.

• Nuttu

Kolmen lapsen yh,na voin todeta, etten minä eikä lapseni näe nälkää.
      Työtä olen tehnyt samalla, kun olen itse hoitanut lapseni kotona. Tiukkaa on tehnyt välillä, mutta minä valitsin itse näin.
      Vähän kallistuisin sille linjalle, että jokaisella on vapaus valita. Ja jos valintansa tekee, tulee sen mukaan elää.
      Mitään ei ole minulta ja lapsilta puuttunut. Matkusteltu ollaan ulkomaita myöten. Ruokaa on ja vaatteet päällä.
      Nyt kun nuorinkin alkaa olemaan jo sen verran iso, että pärjää päiväkodissa, palaan säännölliseen työhön.
      Hattua nostan kuitenkin sinulle, jos olet auttanut joitakuita silloin, kun he ovat apua tarvinneet.
      Mutta jos paljon löytyy ihmisiä, jotka aina auttaa köyhyydessä eläviä, tottuu nämä ihmiset siihen, ja eivät koskaan oikeasti ala työtä tekemään paremman tulevaisuuden eteen.

• jaina

sinä ostat päivittäiset elintarvikkeesi?

Riittäisikö 10 €?

• on se
        jaina kirjoitti:

Riittäisikö 10 €?

mikä menee noin päivittäin minulla kahden ihmisen ruokaan ja röökiin päivässä. Tosin siltikään en osaa tehdä järkeviä ostoksia, ja ruokaa esim kahdeksi päiväksi=)

Kuukaudessa meidän 2 henkinen perhe käyttää kauppoihin noin 600 euroa.

• Nuttu
        jaina kirjoitti:

Riittäisikö 10 €?

jos on pakko. Siis pelkkään ruokaan.
        Vaipathan jo maksaa kahdelle yli 40e/kk....
        Minulla ei onneksi ole ollut pakko tulla toimeen niin vähällä.
        Sen on mahdollistanut aktiivinen työskentely, myös äitiysloman aikana.
        Tiedän, että kaikki ei ole yhtä onnekkaita, jotta voi työskennellä kotoa käsin samalla lapsiaan hoitaen.

• Nuttu
        Nuttu kirjoitti:

jos on pakko. Siis pelkkään ruokaan.
        Vaipathan jo maksaa kahdelle yli 40e/kk....
        Minulla ei onneksi ole ollut pakko tulla toimeen niin vähällä.
        Sen on mahdollistanut aktiivinen työskentely, myös äitiysloman aikana.
        Tiedän, että kaikki ei ole yhtä onnekkaita, jotta voi työskennellä kotoa käsin samalla lapsiaan hoitaen.

Leivät voi leipoa itse. Raaka-aineet maksaa noin 3e ja sillä saa leivottua kolmeksi päiväksi leivät.
        Marjat ovat ilmaisia. Niitä tähän aikaan on metsät pullollaan. Eikun hakemaan koko talveksi.
        Ei maksa mitään ja on terveellistä ja herkullista.
        Marjoista saa piirakoita, kiisseleitä, mehua, hyviä sellaisinaan....
        perunat ei paljoa tilaa tarvitse kasvaakseen.
        Omenoita löytyy omenapuista. Niitäkin voi pakastaa tai tehdä mehua.
        Kaikki on siis kiinni siitä, mitä haluaa ja mitä on valmis tekemään haluamansa eteen.
        Jos ei työtä pelkää, pärjää tosi vähällä.

• Nuttu kirjoitti:

Leivät voi leipoa itse. Raaka-aineet maksaa noin 3e ja sillä saa leivottua kolmeksi päiväksi leivät.
        Marjat ovat ilmaisia. Niitä tähän aikaan on metsät pullollaan. Eikun hakemaan koko talveksi.
        Ei maksa mitään ja on terveellistä ja herkullista.
        Marjoista saa piirakoita, kiisseleitä, mehua, hyviä sellaisinaan....
        perunat ei paljoa tilaa tarvitse kasvaakseen.
        Omenoita löytyy omenapuista. Niitäkin voi pakastaa tai tehdä mehua.
        Kaikki on siis kiinni siitä, mitä haluaa ja mitä on valmis tekemään haluamansa eteen.
        Jos ei työtä pelkää, pärjää tosi vähällä.

mutta on olemassa ihmisiä, joilla ei ole kuin sen vuokrakämpän pakastelokero eikä toiveitakaan koskaan saada omaa pakastinta hankittua.

Toimeentulotuen varassa elävillä ei välttämättä ole rahaa edes bussilippuun, jolla pääsisi betonikylästä metsään marjastamaan.

Köyhyyteen liittyy usein häpeä, joka saa ihmisen - sinänsä suotta - karttamaan toisia ihmisiä ja pitämään kiinni viimeisestään, ylpeydestä. Ei ole helppoa pyytää jotain tuttavaa lähtemään kuskiksi marjametsään tai kyytimään talvipakkasilla tarjousjauhoja pussikaupalla kotiin, jos itsellä on harvoin tilaisuutta tarjota toiselle mitään.

Köyhyys on hiljaista kärsimystä, josta ei välttämättä ole materiaalisia eikä psyykkisiä voimavaroja tulla esimerkiksi tänne palstalle vastoinkäymisistään kertomaan.

• Kurre_Orava

mutta on olemassa ihmisiä, joilla ei ole kuin sen vuokrakämpän pakastelokero eikä toiveitakaan koskaan saada omaa pakastinta hankittua.

Toimeentulotuen varassa elävillä ei välttämättä ole rahaa edes bussilippuun, jolla pääsisi betonikylästä metsään marjastamaan.

Köyhyyteen liittyy usein häpeä, joka saa ihmisen - sinänsä suotta - karttamaan toisia ihmisiä ja pitämään kiinni viimeisestään, ylpeydestä. Ei ole helppoa pyytää jotain tuttavaa lähtemään kuskiksi marjametsään tai kyytimään talvipakkasilla tarjousjauhoja pussikaupalla kotiin, jos itsellä on harvoin tilaisuutta tarjota toiselle mitään.

Köyhyys on hiljaista kärsimystä, josta ei välttämättä ole materiaalisia eikä psyykkisiä voimavaroja tulla esimerkiksi tänne palstalle vastoinkäymisistään kertomaan.

Minä en tajua miksi ihminen jäätyään/jouduttuaan työttömäksi ei aloita välittömästi asian korjaamista.

Opiskelu on edelleen ilmaista, on kursseja yms. työllisyyttä toimeentuloa tukevaa toimintaa.

Hämmästyttävää on, että jotkut valittavat työttömyyttä ja toisilla taas tuntuu olevan liikaakin puuhaa.

Voisiko mitenkää olla kyse asenteista?
        Muistan erään äijän, joka oli -90 luvun laman pyörteissä saanut monoa sorvaamosta. Olimme samalla NC kurssilla jolle tämä äijä oli passitettu työkkäristä. Hänen kommenttinsa oli, että hänellä on jo ammatti, hänen ei tarvitse tietokoneita eikä änseitä opetella...
        On kuulemma yhteiskunnan asia hoitaa hänelle työtä ja toimeentuloa...

• Nuttu

Tarkoitus oli myös hieman psyykata...

• Kurre_Orava kirjoitti:

Minä en tajua miksi ihminen jäätyään/jouduttuaan työttömäksi ei aloita välittömästi asian korjaamista.

Opiskelu on edelleen ilmaista, on kursseja yms. työllisyyttä toimeentuloa tukevaa toimintaa.

Hämmästyttävää on, että jotkut valittavat työttömyyttä ja toisilla taas tuntuu olevan liikaakin puuhaa.

Muistan erään äijän, joka oli -90 luvun laman pyörteissä saanut monoa sorvaamosta. Olimme samalla NC kurssilla jolle tämä äijä oli passitettu työkkäristä. Hänen kommenttinsa oli, että hänellä on jo ammatti, hänen ei tarvitse tietokoneita eikä änseitä opetella...

voi olla kyse asenteista, mutta myös taidoista, sekä tiedollisista että sosiaalisista. Kaikki vaan ei ole yhtä hyviä elämässä eikä kaikki onnistu. Häviäjiä tarvitaan, että onnistujilla olisi mihin verrata.

Psyykkisiä ongelmia on myös menestyneillä - kuinka sitten ei pitkäaikaistyöttömillä. Tarpeeksi kauan kun on ollut kotosalla ja elää kitkuttanut, alkaa pelätä jo kaupassakäyntiäkin. Ja mitä enemmän jännittää, sen varmemmin käyttäytyy niin että takanapäin naureskellaan. Yksi syy lisää eristäytyä.

Toimeliaalla, terveellä ja peruspositiivisellakin ihmisellä on kikkailemista miten pärjätä toimeentulotuella. Vielä vaikeampaa se on masentuneelle, yksinäiselle, vanhukselle, ujolle tai uusavuttomalle jolla ei ole esimerkiksi perhettä tai sukulaisia turvanaan. Kirkko ja pelastusarmeija ym. paikkaavat tällaisten risaista toimeentuloa ruokakasseilla ja lähimmäisenrakkaudella.

En ole epätietoinen niistä lukemattomista lusmuista ja kaiffareista joita liikkuu pelleilemässä työmarkkinoilla tai niitä välttelemässä. Mutta se ei ole koko totuus köyhyydestä.

• köyhien puolesta
        Kurre_Orava kirjoitti:

Helppoa elämä on jos vain terveys on hyvä.
        Tunnen monia velkavankeuteen ja köyhyysloukkuun joutuneita ihmisiä, joilta moni työllistävä ammatti on poissuljettu. Allergiat, astma yms. sulkee niin monta mahdollisuutta. Ei kelpaa tehtaisiin eikä siivouspuljuihin.

• Kurre_Orava

10€ * 30 päivää = 300€ eli reilu 1700mk/kk. Pitäisi riittää.

Sosiaalitukien tarkoitus ei ole kustantaa kakaroiden pokemon kortteja eikä elukuvia.

Rahalla jonka esitit selviää kyllä nälkää näkemättä. Turhaa hupia sillä ei saa, se on totta.

• jaina

"10€ * 30 päivää = 300€ eli reilu 1700mk/kk. Pitäisi riittää."
        Monelleko hengelle?

• Kurre_Orava
        jaina kirjoitti:

"10€ * 30 päivää = 300€ eli reilu 1700mk/kk. Pitäisi riittää."
        Monelleko hengelle?

Kyllä se on nimenomaan yhdelle hengelle.

Lasketaanpa hiukan:
        Käytän tässä lähteenä

http://www.stm.fi/Resource.phx/vastt/sospa/shtoi/index.htx

Taulukkoa vuodelle 2005

Oletetaan, että meillä on YH jolla on kaksi alle kymmenvuotiasta lasta.

YH itse saa 378,54€/kk
        Lapsi 1 saa 238,48€/kk
        Lapsi 2 saa 219,55€/kk

Vastaavasti jos lapset ovat yli 10v summat ovat
        264,97 ja
        246,05

Eli esimerkkimme perhe saisi silloin tukea 378,54 238,48 219,55 = 836,57€/kk eli 27,9€/päivä.

Lisäksi sossu maksaa vuokran, sähkön yms.
        Eli pitäisi ..kele riittää.

• höm

Juu, yhteiskunnassa on taloudellista epätasa-arvoa, mutta onko se varsinaisesti naisiin kohdistuvaa? Mun käsittääkseni suurin osa syrjäytyneistä/syrjäytymisvaarassa olevista on miehiä. Lisäksi yksinhuoltajista naisia on suurin osa, koska yhteiskunta syrjii erotilanteissa miehiä niin, että lapsen huoltajuus ei ole miehille useinkaan mahdollista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      92
      1489
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      54
      1033
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      391
      885
    4. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      160
      870
    5. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      56
      733
    6. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      124
      727
    7. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      678
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      645
    9. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      57
      641
    10. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76