Cooper tulokset?

_tero_

Kertokaahan paljonko ootte kirmannu metrejä cooperissa

130

21899

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apr man

lukiossa 3200 ja 15 vuotta sitten armeijassa saman verran. Sen koommin en ole edes yrittänyt. Tuskin menisi nyt 3000 rikki enää.

• Big Foot

Aikoinaan juoksimme RUK:n Pst-komppaniassa keskimäärin 3600 metriä/ukko. Nyt kerrotaan, ettei Suomessa koskaan varusmiesten kunto ole ollut niin huono, kuin nykyään. Mitenkähän paljon siellä tänä päivänä menisi ?
        Olimme kyllä muutoinkin kovakuntoisia, sillä voitimme Kirkkiksen ylivoimaisesti.

• hohohoijaa
        Big Foot kirjoitti:

Aikoinaan juoksimme RUK:n Pst-komppaniassa keskimäärin 3600 metriä/ukko. Nyt kerrotaan, ettei Suomessa koskaan varusmiesten kunto ole ollut niin huono, kuin nykyään. Mitenkähän paljon siellä tänä päivänä menisi ?
        Olimme kyllä muutoinkin kovakuntoisia, sillä voitimme Kirkkiksen ylivoimaisesti.

Keskimäärin 3600 metriä coopperissa koko komppania. Puhu pukille. Oliskohan ollut 2600 metriä ?. Suomen armeijan historiassa ei ole yhtään komppaniaa juossut (ei edes urheilukomppania) yli 3400 metriä keskiarvona coopperitestissä. Siis KOKO SUomen armeija historian aikana.

Minua alkaa todellakin kyllästyttämään nämä suunpieksijät näillä sivuilla kun eivät tyhmät edes tajua mitään mistä kirjoittavat.

• asdflk
        Big Foot kirjoitti:

"Aikoinaan juoksimme RUK:n Pst-komppaniassa keskimäärin 3600 metriä/ukko."

Aivan täyttä paskaa, kuten tuossa jo joku huomauttikin. Eri asia on, jos teidän linjalla RUKissa oli vain joku 4 jamppaa, mutta silloin ei kyllä mistään komppaniasta enään puhuta...

• 3400m coopperissa
        Big Foot kirjoitti:

Kuinka joku voi olla niin idiootti, että tule tuollasta edes kertomaan, että koko komppania juoksee 3600 metriä. Kuule Big Foot siihen 3600m tarvitaan jo lahjoja. Se tekee alle 20 sek. jokaista 100metriä kohden. Olen samaa mieltä kuin kaksi edellistä kirjoittajaa hyvä jos on juossut 2600m.

Joko Big Foot on provo tai sitten Big Foot on täysin sekaisin päästä.

• vuosikurssi
        Big Foot kirjoitti:

Kerropa vuosikurssi niin selvitetään totuus.
        Vai pieksetkö vain turhanpäiten suutasi?

• Solaris
        vuosikurssi kirjoitti:

Kerropa vuosikurssi niin selvitetään totuus.
        Vai pieksetkö vain turhanpäiten suutasi?

Kun itse olin armeijassa meidän tiedustelujoukkueen keskiarvo kotiuttamis cooperissa oli noin 2900.Jos tosta pistetään 700m paremmaks niin aika eläimiä on koko porukka... Paras tulos meillä taisi olla 3250m.

• Big Foot
        Solaris kirjoitti:

Kun itse olin armeijassa meidän tiedustelujoukkueen keskiarvo kotiuttamis cooperissa oli noin 2900.Jos tosta pistetään 700m paremmaks niin aika eläimiä on koko porukka... Paras tulos meillä taisi olla 3250m.

Hei lapset. Se oli silloin, kun Hannu Posti voitti RUK:n maastomestaruuden.

• Big Foot
        Big Foot kirjoitti:

En kyllä missään vaiheessa sanonut, että koko Pst-komppania. Kyllä yleensäkin näkee, että nykyisin on juoksukunto täysin kateissa. Esim. Pääkaupunkijuoksussa 1970 luvulla, jolloin oli 20km:n lenkillä noin 3000 juoksijaa olin kerran sijaluvulla 123. Viime vuonna olisin ollut 8:s sanmalla ajalla ja lenkki ja matka on sama. Vuonna 1983 Hgin edellisten MM-kisojen aikana juostulla HCM- maratonilla tulin ennen Mietaata maaliin ja Mietaakin juoksi sentään 2.49 Lenkkikaverini tuli hiukan ennen ja olisi tänä vuonna ollut samalla ajalla 4:s. Tahko Pihkala juoksi aikoinaan 800 metrillä lähes sata vuotta sitten aikoja, joilla tänä vuonna Kalevan kisoissa olisi oltu mitalilla. Radat olivat melkein perunapeltoa. Eino Oksanen voitti aikoinaan Bostonin maratonin neljä kertaa ja kertoi aikojen olleen siinä hiukan alle 2.30 ja asfaltilla tennareilla siihen aikaan. Että, kyllä minä olen lenkillä käynyt ei tarvitse yhtään epäillä.

• pääkaupunkijuoksu
        Big Foot kirjoitti:

En kyllä missään vaiheessa sanonut, että koko Pst-komppania. Kyllä yleensäkin näkee, että nykyisin on juoksukunto täysin kateissa. Esim. Pääkaupunkijuoksussa 1970 luvulla, jolloin oli 20km:n lenkillä noin 3000 juoksijaa olin kerran sijaluvulla 123. Viime vuonna olisin ollut 8:s sanmalla ajalla ja lenkki ja matka on sama. Vuonna 1983 Hgin edellisten MM-kisojen aikana juostulla HCM- maratonilla tulin ennen Mietaata maaliin ja Mietaakin juoksi sentään 2.49 Lenkkikaverini tuli hiukan ennen ja olisi tänä vuonna ollut samalla ajalla 4:s. Tahko Pihkala juoksi aikoinaan 800 metrillä lähes sata vuotta sitten aikoja, joilla tänä vuonna Kalevan kisoissa olisi oltu mitalilla. Radat olivat melkein perunapeltoa. Eino Oksanen voitti aikoinaan Bostonin maratonin neljä kertaa ja kertoi aikojen olleen siinä hiukan alle 2.30 ja asfaltilla tennareilla siihen aikaan. Että, kyllä minä olen lenkillä käynyt ei tarvitse yhtään epäillä.

Reitti on muuttunut 1970-luvusta pääkaupunki juoksussa!

• exjuoksija-valmentaja
        Big Foot kirjoitti:

Kirjoitat ihan puuta heinää kaikissa teksteissäsi Big Foot tässä keskustelusarjassa.

- Valehtelet mm. Hannu Posti juoksi 1950-luvulla. Silloin ei edes cooppertestiä tunnettu Suomessa eikä käytetty HUOM! Isäni oli v. 1955 asepalveluksensa aikan Suomen armeijan yksi parhaista kestävyysjuoksijoista. Hän kertoi, ettei coopertestiä silloin käytetty edes armeijassa ja hän palveli paikassa johon oli kasattu suomen lupaavimpia kestävyysjuoksijoita (mm. Erkki Rantala, joka rikkoi Viljo Heinon SE:n 10 000m juoksussa muutaman vuoden päästä) ja hiihtäjiä puolikomppaniallista. Isäni kertoi, että hän ei usko, että edes heidän urheilukomppaniansa olisi kyennyt juoksemaan nykyistä cooppertestiä 12 minuttiin 3600 keskiarvolla.

Tuo cooper testitulos juttusi on niin mieletön että 3600 metriä per ukko. Tavallinen RUK:n Pst. komppania. Suoraan sanottuna sinulla ei ole mitään käsitystä cooppertesti tuloksista. Hmmm. Keskiarvo älä valehtele Big Foot!

- Big Footille pääkaupunkijuoksun reitti oli viime vuonna noin 1800 metriä pidempi kuin aikaisempina vuosina eli puolimaratoni. Jotenka Big Foot kommentisi ei ollut aivan osuva.

Edelleen Big Footille. Eino Oksanen (s.1931, seura HPV ja ammatti oli rikospoliisi) voittu Bostonin maratonin monta kertaa ja hänen mukaansa on nimetty mm. BOSTONISSA KATUKIN! Harvalla Suomalaisella on nimetty katua amerikassa. Eino Oksasesta sen verran, että hän toimi Isäni harjoituskaverina ja neuvonantajana 1950-luvun lopussa. Eino Oksanen juoksi ennätyksensä v. 1956 Pieksämäellä aika oli 2.18. ja mailmantilastossa toinen sinä vuonna!Zatopek piti Oksasta suosikkina Melbornen Olympialaisten Olympiamartonilla. Einon Bostonin juoksuajoista kirjoitat väärin Big Foot. Hänen aikansa liikkuivat Bostonissa noin 2.20-2.24 välimaastossa. Einosta vielä hieman hän oli sijalla 11 Tokion Olympiamaratonilla. Tässä sinulle linkki ja Faktaa Bostonin maratonin voittajista kautta aikain.
        http://sportsillustrated.cnn.com/2004/more/04/19/boston.men.ap/

Kirjoiti väärin tuosta 100 vuoden takaisista 800m juoksutuloksista. Sitten tuosta Tahko Pihkalan yms. kumppanien ajoista niin ne olivat noin 158 - 203 aikoja. Eli niillä ajoilla ei olisi tänä päivänä mitään mahdollisuuksia pärjätä edes kansallisella tasolla kilpailuissa.

• kenenisa
        Big Foot kirjoitti:

Sellaista tosi huonokuntoista maatalonisäntää sieltä rukista nykyään tulee ja monet upseerit vetää vaan tupakkaa ja viinaa ja syö läskiä. Ei niistä äijistä ole juoksemaan 3600 cooperissa, ehkä 1600 olis vähän lähempänä.
        Ei millään pahalla ketään kohtaan, mutta kyllä RUK:ssa saisi olla enemmän parempikuntoista sakkia.

Uskon kyllä, että oot juossu 3600m armeijassa, mutta sitä en usko, että tulos olisi ollut kovin yleinen. Olit varmasti 3 parhaan joukossa ja tuskin 3000m meni rikki useammalta, kuin 10-20 hengeltä koko komppaniasta eli 200? hengestä.

• juoksija
        exjuoksija-valmentaja kirjoitti:

Kirjoitat ihan puuta heinää kaikissa teksteissäsi Big Foot tässä keskustelusarjassa.

- Valehtelet mm. Hannu Posti juoksi 1950-luvulla. Silloin ei edes cooppertestiä tunnettu Suomessa eikä käytetty HUOM! Isäni oli v. 1955 asepalveluksensa aikan Suomen armeijan yksi parhaista kestävyysjuoksijoista. Hän kertoi, ettei coopertestiä silloin käytetty edes armeijassa ja hän palveli paikassa johon oli kasattu suomen lupaavimpia kestävyysjuoksijoita (mm. Erkki Rantala, joka rikkoi Viljo Heinon SE:n 10 000m juoksussa muutaman vuoden päästä) ja hiihtäjiä puolikomppaniallista. Isäni kertoi, että hän ei usko, että edes heidän urheilukomppaniansa olisi kyennyt juoksemaan nykyistä cooppertestiä 12 minuttiin 3600 keskiarvolla.

Tuo cooper testitulos juttusi on niin mieletön että 3600 metriä per ukko. Tavallinen RUK:n Pst. komppania. Suoraan sanottuna sinulla ei ole mitään käsitystä cooppertesti tuloksista. Hmmm. Keskiarvo älä valehtele Big Foot!

- Big Footille pääkaupunkijuoksun reitti oli viime vuonna noin 1800 metriä pidempi kuin aikaisempina vuosina eli puolimaratoni. Jotenka Big Foot kommentisi ei ollut aivan osuva.

Edelleen Big Footille. Eino Oksanen (s.1931, seura HPV ja ammatti oli rikospoliisi) voittu Bostonin maratonin monta kertaa ja hänen mukaansa on nimetty mm. BOSTONISSA KATUKIN! Harvalla Suomalaisella on nimetty katua amerikassa. Eino Oksasesta sen verran, että hän toimi Isäni harjoituskaverina ja neuvonantajana 1950-luvun lopussa. Eino Oksanen juoksi ennätyksensä v. 1956 Pieksämäellä aika oli 2.18. ja mailmantilastossa toinen sinä vuonna!Zatopek piti Oksasta suosikkina Melbornen Olympialaisten Olympiamartonilla. Einon Bostonin juoksuajoista kirjoitat väärin Big Foot. Hänen aikansa liikkuivat Bostonissa noin 2.20-2.24 välimaastossa. Einosta vielä hieman hän oli sijalla 11 Tokion Olympiamaratonilla. Tässä sinulle linkki ja Faktaa Bostonin maratonin voittajista kautta aikain.
        http://sportsillustrated.cnn.com/2004/more/04/19/boston.men.ap/

Kirjoiti väärin tuosta 100 vuoden takaisista 800m juoksutuloksista. Sitten tuosta Tahko Pihkalan yms. kumppanien ajoista niin ne olivat noin 158 - 203 aikoja. Eli niillä ajoilla ei olisi tänä päivänä mitään mahdollisuuksia pärjätä edes kansallisella tasolla kilpailuissa.

4000 metriä menee ku oon hyvässä kunnossa...nyt ei mee kyllä sitä..ku on ollu vähän taukoa..=)

• Monark
        Big Foot kirjoitti:

Vuonna 1977 kurssilla 154 sissikomppanian miesten keskitulos Cooperissa oli 3 300 metriä.
        Itse juoksin silloin 3400 m.
        Tänä kesänä kaksi Cooper-kokeilua, jälkimmäisellä kerralla juoksin 3 330 metriä. Ikäni on 47 v.

• vaeltajakjjj
        3400m coopperissa kirjoitti:

Kuinka joku voi olla niin idiootti, että tule tuollasta edes kertomaan, että koko komppania juoksee 3600 metriä. Kuule Big Foot siihen 3600m tarvitaan jo lahjoja. Se tekee alle 20 sek. jokaista 100metriä kohden. Olen samaa mieltä kuin kaksi edellistä kirjoittajaa hyvä jos on juossut 2600m.

Joko Big Foot on provo tai sitten Big Foot on täysin sekaisin päästä.

kyllä uttin pojat veti 3500m keskiarvon tuvittain. näin ite niistä papereista.

• kestävyysjuoksija
        vaeltajakjjj kirjoitti:

kyllä uttin pojat veti 3500m keskiarvon tuvittain. näin ite niistä papereista.

Olen ollut testaamassa ammattinin puolesta 25v. ajan. Tuollaiset 2950m ovat realistisia tuloksia jos aijot juttuja hatusta vedellä.

Sillä Suomen kansasta ei löydy kuin 350 henkilöä jotka kykenevät juoksemaan yli tuon 3500m copertestissä.

• Nishikikö
        Monark kirjoitti:

Vuonna 1977 kurssilla 154 sissikomppanian miesten keskitulos Cooperissa oli 3 300 metriä.
        Tänä kesänä kaksi Cooper-kokeilua, jälkimmäisellä kerralla juoksin 3 330 metriä. Ikäni on 47 v.

Armeijassa vuonna 1988 juoksin cooperintestissä 3150m (Paavo Nurmet jalassa asfaltilla Hiukkavaarassa).
        Vuonna 1994 testasin pururadalla 34 vuotiaana ja sain tuloksen 3300m (joka on edelleen paras tulokseni ja taitaa jäädäkkin parhaaksi).

Hiukkavaarassa samassa testissä juoksi yksi alokas 3600 m , ja alokkaan nimi oli Aki Lauri (silloin 17 v , ja kotoisin Raahesta)

• epäilevä erkki
        Monark kirjoitti:

Oot jo silloin ollu armeijassa olisit ollu 14v. ala ikä on 17v.

• ArmiA
        Big Foot kirjoitti:

Mitä tarkoitatte tässä keskuselussa keskiarvolla?
        -Jos keskiarvoa ei laskettu kaikkien komppanian jäsenten tuloksista, mikä oli otanta? Onko tulos, mitenkään luotettava, jos näin pienestä joukosta tehdään otanta eikä lasketa keskiarvoa koko joukon jäsenten tuloksista? Oliko otos edes satunnaistettu?

Kannattaako keskiarvoja lainkaan vertailla, jos ei tiedä hajontaa tai vaihteluväliä?

Vähän niinkuin, että tämä shampoo lisää hiusten tuuheutta 60%.

• elkyur

Aika hyvä. oon 14v ja coopper menee ihan paskasti (2750m)
        Ja 6,3km 30min

• taivaan tosi
        kenenisa kirjoitti:

Sellaista tosi huonokuntoista maatalonisäntää sieltä rukista nykyään tulee ja monet upseerit vetää vaan tupakkaa ja viinaa ja syö läskiä. Ei niistä äijistä ole juoksemaan 3600 cooperissa, ehkä 1600 olis vähän lähempänä.
        Ei millään pahalla ketään kohtaan, mutta kyllä RUK:ssa saisi olla enemmän parempikuntoista sakkia.

Uskon kyllä, että oot juossu 3600m armeijassa, mutta sitä en usko, että tulos olisi ollut kovin yleinen. Olit varmasti 3 parhaan joukossa ja tuskin 3000m meni rikki useammalta, kuin 10-20 hengeltä koko komppaniasta eli 200? hengestä.

nykyään ne on melkee suurimmaks osaks hyväkuntoisen sotilaan irvikuvii ne vänskät

• jälkikasvu
        Big Foot kirjoitti:

Silloin kun Posti juoksi vedettiin kuulemma 15 minuutin testi. Näin oli vielä Virenin varusmiespalveluksen aikaan. Nykyään se on 12 minuuttia. Ei ihme, että tulokset ovat olleet kovia. Toki kyseinen mies pääsi parhaimmillaan helposti neljätonnia sen aikaisessa "cooperissa", mutta keskimääräiselle varusmiehelle lienee silloinkin 3000m ollut kova raja. Itse en ollut tuohon aikaan katsomassa, mutta tuskin kaikki vanhan polven jutut ihan puuta heinää ovat... :)

• Äsjoki
        Big Foot kirjoitti:

Tuossa faktaa puolustusvoimien testistä. Vuonna 1979 keskiarvo koko valtakunnassa oli 2760 m. Sen jälkeen huonontunut tasaisesti. Viimeinen tilasto mikä minulla nyt käytettävissä on vuoden 2008 keskiarvo, joka on 2445 m. Lisäksi varusmiesten keskipaini lisääntynyt n. 6 kg, pituuden pysyessä samana. Näin siis Suomi rapistuu.

Paras oma juuri armeijassa 3100 m, mutta nyt totuus n. 2500 m. Ikä 41 v.

• Karhunkaataja
        Monark kirjoitti:

nyt 2012 luin viestisi. Olin itse samassa komppaniassa sissinä RUK 154. Terveisiä sinulle terv Karhunkaataja.

• vonPatti
        Monark kirjoitti:

Toissapäivänä suunnistuksen sprintin maailmanmestaruuden voittanut Mårten Boström on melkoinen kuntoihme.
        Kestävyysjuoksun puolella paikkaa Lontoon olympiamaratonille tavoitellut helsinkiläinen säväytti metsämaastojen ulkopuolella vuonna 2010, jolloin hänen kotikaupungissaan järjestettiin CITYCooper-niminen Cooperin testi -tapahtuma. Siellä kuka tahansa pääsi kokeilemaan juoksukuntonsa kestävyyttä.

Boström osallistui testiin muiden innokkaiden joukossa. Hänen ehdittyä 12 minuutin aikana 3950 metriä, monitoimimiehen tuttavat kettuilivat, ettei tulos alkanut edes nelosella.

Siitä sisuuntuneena tuore kultamitalisti marssi järjestäjien luo ja pyysi lupaa yrittää seuraavassa erässä uudelleen. Palautumisaikaa jäi muutama minuutti, kun Boström pinkaisi jälleen matkaan. Tulokseksi tuli 4000 metrin ylitys. Kokonaissuoritus on todella huikea.

- Cooperin testi on kaiketi tavallisille tallaajille tuttu, mutta ei 4000 metrin tulos ole edes kummoista vauhtia, Boström vähättelee IS Urheilulle.

• Rukissa tankkaamassa
        Big Foot kirjoitti:

Taisi olla 2600 m keskimäärin tai laskutaidottomat kierroksen laskijat/ alamittainen kierros....

• rukissa tankkaamassa
        Rukissa tankkaamassa kirjoitti:

Taisi olla 2600 m keskimäärin tai laskutaidottomat kierroksen laskijat/ alamittainen kierros....

Mr Cooper kehitti testin vuonna 1968 joten edistyksellistä porukkaa olleet Suomessa kun tiesivät juosta sitä jo 50- luvulla!!
        Liioittelijoita noissa armeija muistelijoissa kyllä piisaa - opettelisivat liioittelemaan edes uskottavasti!

• Simolankari
        kenenisa kirjoitti:

Heps. Tässä taas 1 maatalon isäntä, joka juoksi 3600 cooperissa RUK.ssa.
        Ei meillä ole välttämättä kovinkaan huono kunto.
        Kirkkojärven marssilla tippu monet "urheilijat".
        Ite saavun perille kantaen 2 reppua, sekä 3 rynnäkkökivääriä.
        Ei se cooper määritä mitään, vaan se sitkeys..

• Testimatkat

Intissä juostiin 1970-luvun puolivälin saakka 15 minuutin juoksukoe joka sitten muuttui v, 1975 Cooper-testiksi joka siis on 12 minuutin juoksu.

• Anonyymi
        Monark kirjoitti:

Montako miestä oöi komppaniassa. Itse juoksin niihi aikoihin 3470 m ja olin koko 2k paras. Viis vuotta jo tupakoinut aika paljon ja ilman lenkkeilyä. Olin kyllä laiha. Porukss oli myös riskejä kundeja ym. Uskon et keskimäärä oli n 2900. Kirvesniemi kyllä olis juossut alle 13.30 vitosen jps ei ois hommannu lihasta harteisiin

• huvittunut kuntojuoksija

Kiiiitos exjuoksija/valmentajalle jälleen kerran erinomaisen asiantuntevasta kommentista. Jatkossa kannattaa Big Footin kommentit jättää ihan omaan arvoonsa.

Minun coopperitulos on keväältä 3320 metriä ja ikä 33 vuotta mies :-)

jk. mielenkiintoinen tuo Bostonin maratonin linkki ainakin suomalaisittain.

• Micke.

Seiskaluokalla ja kyseessä oli maastoreitti 3150m ja sileällä meni 3200m. Nykykunto jotain 2600m mutta tavoite olisi rikkoa vanha ennätykseni. Olen täälä hetkellä 29v.

• Ripe

Minä oon juossut 3330 m, tossut jalassa...

• Big Foot

Sorry, että meni tuo Oksasen Eikan aika hiukan väärin. Tunnen kyllä Eikan ja sääli, että lonkkavaiva estää nykyään kuntoilun.
        Mitä tulee tuohon Hannu Postiin, niin ei ne sinun tiedotkaan kovin kattavia ole. Posti oli Helsingin olympialaisissa kympillä, eli melko kovan kundi. Hän oli armeijan palveluksessa ja vielä puolustusvoimien päävalmentajana vääpelin vakanssilla, kun oltiin samaan aikaan Rukissa. Posti oli vielä silloin täysin pitelemätön meille varusmiehille. Näin häntä joku aika takaperin Tallinnan laivalla ja melko kovalta ukko vielä vaikutti.
        Aikoinaan juoksin toista sataa kertaa erilaisissa tapahtumissa ja niillä silloisilla ajoilla oltaisiin nykyisin korkealla ja samoilla reiteillä. Eli läskiä on tullut, kertoohan tuon jo Puolustusvoimien huoli uusista alokkaistakin.

• 3400 m coopperissa
        Big Foot kirjoitti:

Sorry, että meni tuo Oksasen Eikan aika hiukan väärin. Tunnen kyllä Eikan ja sääli, että lonkkavaiva estää nykyään kuntoilun.
        Mitä tulee tuohon Hannu Postiin, niin ei ne sinun tiedotkaan kovin kattavia ole. Posti oli Helsingin olympialaisissa kympillä, eli melko kovan kundi. Hän oli armeijan palveluksessa ja vielä puolustusvoimien päävalmentajana vääpelin vakanssilla, kun oltiin samaan aikaan Rukissa. Posti oli vielä silloin täysin pitelemätön meille varusmiehille. Näin häntä joku aika takaperin Tallinnan laivalla ja melko kovalta ukko vielä vaikutti.
        Aikoinaan juoksin toista sataa kertaa erilaisissa tapahtumissa ja niillä silloisilla ajoilla oltaisiin nykyisin korkealla ja samoilla reiteillä. Eli läskiä on tullut, kertoohan tuon jo Puolustusvoimien huoli uusista alokkaistakin.

Sinun kaltaista paskanjauhajaa en arvosta tippaakaan. Jäit rysän päältä kiinni potaskan kertomisesta. Arvostan sellaista henkilöä ketä kertoo totta juoskoon sitten vaikka 2200m cooppertestissä eikä valehtele niin kuin sinä. Lisäksi arvostan sellaisia henkilöitä jotka osaavat kannustaa muita eikä väheksyä omilla paskapuheilla niin kuin sinä Big Foot.

• exjuoksija-valmentaja
        Big Foot kirjoitti:

Big Foot kerroit monissa ja lähes kaikissa kohdin aivan perättömiä tarinoita. Olen samaa mieltä nimim. 3400m coop.testin kanssa, että meidän tulisi kannustaa muita eikä lähteä Big Footin valitsemalle linjalle perättömien tarinoiden kertomiseen jopa röyhkeällä tavalla muita halventaen ja väheksymällä. Useat ovat varmaan harjoitelleet paljon esim. 3300m cooper-tuloksen ja mielestäni jokaisen yritystä tulee kannustaa.

Mitä tulee Hannu Postiin niin ei tässä keskustelusarjassa ole mitään järkeä lähteä hänen elämätarinaansa kertomaan enkä tee sitä nytkään. Kun asia ei aiheeseen liity kovin laajasti. Mutta yleisurheiluhistorian harrastajana totean hieman Hannusta, että mikäli nyt muistan oikein hän voitti mm. 10 000m juoksussa Suomen mestaruuden vuosien 1952-1955 välisenä aikana. Hannu oli 4.s 1952 Olympialaisissa ja juoksi 29.51 kympin siellä. Postin Hannu toimi mm. Tapio Kantasen valmentajana sekä mm. Lasse Vireeniä hän ohjasi v.1968 jolloin Lasse oli armeijassa sekä monia muita juoksijoita asepalveluksen aikana.

Ainoastaan tulosurheilu ja viralliset tulokset kelpaavat vertailtaviksi ajoiksi. Ei myöskään mitkään SATUTULOKSET kelpaa JOIT SEPITIT AIKAISEMMIN. Reitit ovat reittejä ja niitä on muuteltu vuosien saatossa.

• veteraani maileri

Meidän kylässä oli eräs vanha mies joka kertoi juosseen alle 1.50 ajan nuorena 800 metrillä. No kun asiaa rupesimme oikein porukalla tutkimaan niin hän oli juossut 2.04 puolimailia.

Usein käy vain niin, että aika kultaa muistot ja monesta vanhasta 13,5:n satasen juoksijasta tulee iän ja ajan myötä noin 11 sekunnin satasen juoksija. Big Footin kaltaisia tarinankertojia ovat kuppilat täynä.

• skadu

Minulla ei ole Big Foodin kaltaisia armeijatuloksia kerrottavana :-) Juoksin kaksi viikkoa sitten 3160 metrin tuloksen c.testissä noin kuuden kuukauden päivittäisen lenkkeilyn jälkeen. Laihduin myös 8 kg tuossa harjoitusrupeamassani. Armeijassa meni c.testi 2700 m noin puolivuotta sitten. Tavoite juosta ensi kesänä maratoni läpi hyvää vauhtia.

• Big Foot

Näkyy selvästi, että nykylässyköille käy kunnian päälle. Esimerkiksi Puolustusvoimat kertovat, ettei koskaan Suomen historiassa ole ollut palveluksessa niin heikkokuntoista ikäluokkaa, kuin tänä päivänä. Olen harrastanut koko ikäni kestävyyslajeja ja kuntoilua harrastan edelleenkin. Olen juossut kymmeniä maratoneja ja kiertänyt talvella, niin Finlandiat, Pogostat kuin Pirkan hiihdotkin ja paras maratonaikani löytyy yllättävän korkealta Suomessa kautta aikojen maratonin juosseitten listoilta.

• skadu
        Big Foot kirjoitti:

Näkyy selvästi, että nykylässyköille käy kunnian päälle. Esimerkiksi Puolustusvoimat kertovat, ettei koskaan Suomen historiassa ole ollut palveluksessa niin heikkokuntoista ikäluokkaa, kuin tänä päivänä. Olen harrastanut koko ikäni kestävyyslajeja ja kuntoilua harrastan edelleenkin. Olen juossut kymmeniä maratoneja ja kiertänyt talvella, niin Finlandiat, Pogostat kuin Pirkan hiihdotkin ja paras maratonaikani löytyy yllättävän korkealta Suomessa kautta aikojen maratonin juosseitten listoilta.

Kuten monet ovat huomanneet keskusteluketjussa, että olet armoitettu paskanjauhaja Big Foot. En usko, että kenenkään kunnian päälle juttusi ovat käyneet. Itsestäsi olet tehnyt ihan pellen asiantuntemattomilla kommenteillasi ja valheillasi.

• Veteraani maileri
        Big Foot kirjoitti:

-Ensin BF väittät, että RUK:n komppania olisi juossut keskiarvolla 3600 m cooper-testissä
        = Emävale. Itse 1970-luvun puolivälissä armeijassa olleena muistan kuinka oli huonokuntoista ainesta armeijassa. Porukasta osa meni RUKKIIN.

-Toiseksi BF väittää, että Tahko Pihkalan olisi ollut mukamasti SM-3:n parhaan joukossa tänä
        vuonna 800m juoksussa omalla ajallaan. Tahkon ennätys 1.58.1 ja tänä vuonna mitalliin
        vaadittiin taktiikkajuoksun päätteeksi aikaa 1.51,17. Eli taas valehtelit.

-Sitten BF väittää, että komppania olisi testattu Hannu Postin aikana 1950-luvulla, jolloin cooper-testiä ei edes tunnettu Suomessa eikä armeijassa käytetty cooper-testiä vasta kun 1970-luvun alussa. Taas valhetelit.

-Sitten vertasit pääkaupunkijuoksun tuloksia vanhoihin tuloksiisi. Totta sijoitut, kun reitti
        on pidentenyt 1800m aikaisemmista vuosista niin tulee hitaampia aikoja. No se meni Big Footin
        asiantuntemattomuuden ja omakehun piikkiin.

-Sitten kerroit Eino Oksasen Bostonin ajatkin aivan väärin.

Big Foot ilmeisesti olet hieman vanhempi ihminen ja sinulla on aika kullannut muistot pahasti.
        Koita pysyä asiassa ja lopettaa tuollainen joutavanpäiväinen epäurheilijamainen suunsoittaminen sekä suoranainen valehteleminen. Koita toimia reilunpelin hengessä!

• Bog Foot
        Veteraani maileri kirjoitti:

-Ensin BF väittät, että RUK:n komppania olisi juossut keskiarvolla 3600 m cooper-testissä
        = Emävale. Itse 1970-luvun puolivälissä armeijassa olleena muistan kuinka oli huonokuntoista ainesta armeijassa. Porukasta osa meni RUKKIIN.

-Toiseksi BF väittää, että Tahko Pihkalan olisi ollut mukamasti SM-3:n parhaan joukossa tänä
        vuonna 800m juoksussa omalla ajallaan. Tahkon ennätys 1.58.1 ja tänä vuonna mitalliin
        vaadittiin taktiikkajuoksun päätteeksi aikaa 1.51,17. Eli taas valehtelit.

-Sitten BF väittää, että komppania olisi testattu Hannu Postin aikana 1950-luvulla, jolloin cooper-testiä ei edes tunnettu Suomessa eikä armeijassa käytetty cooper-testiä vasta kun 1970-luvun alussa. Taas valhetelit.

-Sitten vertasit pääkaupunkijuoksun tuloksia vanhoihin tuloksiisi. Totta sijoitut, kun reitti
        on pidentenyt 1800m aikaisemmista vuosista niin tulee hitaampia aikoja. No se meni Big Footin
        asiantuntemattomuuden ja omakehun piikkiin.

-Sitten kerroit Eino Oksasen Bostonin ajatkin aivan väärin.

Big Foot ilmeisesti olet hieman vanhempi ihminen ja sinulla on aika kullannut muistot pahasti.
        Koita pysyä asiassa ja lopettaa tuollainen joutavanpäiväinen epäurheilijamainen suunsoittaminen sekä suoranainen valehteleminen. Koita toimia reilunpelin hengessä!

Ensiksi en väitä, että koko Pst-komppania. RUK:ssa olin kyllä jo 60-luvun alussa ja meillä oli esim. rajajoukoista silloisia Suomen parhaita hiihtäjiä porukassa. Hannu Posti oli tällöin vielä kovassa kunnossa ja kävi RUK:n vääpelinä. Cooper-testit toi Suomeen Atrhur Lydiard, kun nämä kirjoittajat olivat vielä isän lahkeessa. Jos nämä lapset ovat sattuneet näkemään entisaikojen kilpailuista valokuvia, niin juoksuradat olivat lähes perunapeltoa nykyisiin Mondoihin verrattuina ja senaikaisia piikkareita kannattaa käydä katsomassa vaikka Stadionin urheilumuseosta. Kuka ne tämä päivänä suostuisi jalkaansa laittamaan ?
        Pääkaupunkijuoksut aloitin heti ensimmäisestä ja juoksin kaikkiaan 25 kertaa 20 kilsan lenkin. Minulle ei tarvitse tulla kertomaan Paloheinästä ja Pirkkolasta yhtään mitään, sillä tunnen joka polun ja joka mutkan ja tiedän Päkaupunkijuoksun lenkin vaikka milloin sen juoksisin. Ja olen hyvin tietoinen, että jo viime vuonna lenkkiä pidennettiin niin, että saatiin puolimaraton. Puhuin koko ajan 20 kilsan reitistä jonka aikoihin omaani vertasin. Oksasen Eikka on tuttavani ja hiihtokaverini, mutta koskaan en viitsinyt häntä niistä Bostonin juoksuista tentata. Harmi, ettei Eikka enää pysty lenkille lähtemään selkäkipujen vuoksi.
        Ilmeisesti sitten Puolustusvoimien edustajat valehtelevat, kun ovat kertoneet historian huonokuntoisimmasta ikäluokasta Suomen armeijassa. Näkeehän sen jo kautukuvasta, että Suomessa läski lisääntyy ja nykyjuoksijat eivät voi Suomessa muuta kuin haaveilla 1970 luvulla tehdyista ennätykistä. Arthur Lydiardin jälkeen alkoi suomessa tulosta tehdä Raaka-Rollen kopla eli Rolf Haikkolan porukka. Se osoitti, että vain äärettömän kovalla harjoituksella on mahdollista jotain saavuttaa. ja, jos hemohessiä otettiinkin, niin peruskunnon antoi kuitenkin kova työ.

• 3400m coopperissa
        Bog Foot kirjoitti:

Ensiksi en väitä, että koko Pst-komppania. RUK:ssa olin kyllä jo 60-luvun alussa ja meillä oli esim. rajajoukoista silloisia Suomen parhaita hiihtäjiä porukassa. Hannu Posti oli tällöin vielä kovassa kunnossa ja kävi RUK:n vääpelinä. Cooper-testit toi Suomeen Atrhur Lydiard, kun nämä kirjoittajat olivat vielä isän lahkeessa. Jos nämä lapset ovat sattuneet näkemään entisaikojen kilpailuista valokuvia, niin juoksuradat olivat lähes perunapeltoa nykyisiin Mondoihin verrattuina ja senaikaisia piikkareita kannattaa käydä katsomassa vaikka Stadionin urheilumuseosta. Kuka ne tämä päivänä suostuisi jalkaansa laittamaan ?
        Pääkaupunkijuoksut aloitin heti ensimmäisestä ja juoksin kaikkiaan 25 kertaa 20 kilsan lenkin. Minulle ei tarvitse tulla kertomaan Paloheinästä ja Pirkkolasta yhtään mitään, sillä tunnen joka polun ja joka mutkan ja tiedän Päkaupunkijuoksun lenkin vaikka milloin sen juoksisin. Ja olen hyvin tietoinen, että jo viime vuonna lenkkiä pidennettiin niin, että saatiin puolimaraton. Puhuin koko ajan 20 kilsan reitistä jonka aikoihin omaani vertasin. Oksasen Eikka on tuttavani ja hiihtokaverini, mutta koskaan en viitsinyt häntä niistä Bostonin juoksuista tentata. Harmi, ettei Eikka enää pysty lenkille lähtemään selkäkipujen vuoksi.
        Ilmeisesti sitten Puolustusvoimien edustajat valehtelevat, kun ovat kertoneet historian huonokuntoisimmasta ikäluokasta Suomen armeijassa. Näkeehän sen jo kautukuvasta, että Suomessa läski lisääntyy ja nykyjuoksijat eivät voi Suomessa muuta kuin haaveilla 1970 luvulla tehdyista ennätykistä. Arthur Lydiardin jälkeen alkoi suomessa tulosta tehdä Raaka-Rollen kopla eli Rolf Haikkolan porukka. Se osoitti, että vain äärettömän kovalla harjoituksella on mahdollista jotain saavuttaa. ja, jos hemohessiä otettiinkin, niin peruskunnon antoi kuitenkin kova työ.

Arthur Lydiard tuli suomeen 1960-luvun lopulla vuosien 67/68 taitteessa. Tästä on sukulaisellani lehtileike. Valehtelet taas ihan olemattomia Big Foot. Asian minulle vahvisti sukulaiseni, joka kuului Raaka Rollen koplaan ja oli aikoinaan Arthur Lydiardin leirityksessä mukana.

• 3400m coopperissa
        Bog Foot kirjoitti:

Big Foot väität kirjoituksessasi, että Arthur Lydiardin tulon jälkeen Suomeen v.1968 vasta Raaka Rollen kopla alkoi toimimaan. Sukulaiseni kertoi, päinvastoin tuota ennen Lydiardin Suomeen tuloa Raaka Rollen kopla lopetti toimintansa syksyllä. Sillä nimellä jolla se tunnettiin.
        Esimerkiksi Juutilainen oli v. 1964 Olumpialaisissa ja Keijo Ceder valittiin Suomen parhaaksi juoksijaksi v. 1965. Molemmat tunnettuja RR:n koplalaisisa.

Sitten sinulle suunpiekisijä Big Foot. Tiedän, että eräs kirjoittajista on juossut vanhalla pääkaupunkijuoksun reitillä 1.03. ajan. Hän kertoi myös, että kirjoitit pääkaupunkijuoksun reitin pituudenkin väärin sillä se oli ennen 19,3 kilometriä eikä 20 kilometriä. Eli lopeta itsesi kehuminen kun et edes vastoin kehujasi tunne paloheinän ympäristöä.

Big Foot tarkasta faktat sillä laskimme, että olet noin 12:sta väittämässäsi kertonut 11:sta kohtaa aivan paskaa.

• Veteraani maileri
        Bog Foot kirjoitti:

Olet Big Foot syytellyt muita tässä ketjussa, vaikka itse kirjoitat täysin epätotta.

Edellisessä viestissäni listasin Big Footin perättömistä väitteitä, niin nyt se lista näyttää jatkuvan. Asioiden oikeellisuus on helppo jokaisen tarkistaa.

- Kerroin kuinka, että väitit RUK:n PST komppanin keskiarvona juoseen 3600m c-testissä niin kuin olit BF aikaisemmin kertonut keskustelussa.
        Nyt alat selittämään, että olisin kertonut jotain muuta kuin keskiarvomääritelmäsi. Johtopäätökseni
        on, että yrität peitellä valheitasi alkamalla sekoilemaan tulla tavalla. Etkö muista enää omia valheitasi?

- Cooper-testiä suomeen ei tuonut Arthur Lydiard. Joten kertomasi ei taaskaan pidä paikkaansa.

- Tarkistin Lasse Vireenin kirjasta, että Raaka Rollen kopla ei toiminut enää Arthur Lydiardin suomeen tulon
        yhteydessä. Rolf aloitti valmentajan hommat uudelleen kun Arthur oli suomen jättänyt eli v. 1970 kun hän
        alkoi valmentamaan Lasse Vireeniä ja sekin alussa pidettiin salassa julkisuudelta. Kirjoitat taas aivan perättömiä BF.

- Pääkaupunkijuoksun reitti oli v.2004 ja aikaisemmin 19,6 kilometriä eikä 20 km ja kerrot taas omiasi.

Big Footin aikaisemmat perättömät väitteet olen listannut ja siin linkki sinulle.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=109&conference=4500000000000517&posting=22000000010492563

Tarkista asiat BF sillä sinun muistisi heittää todella pahasti. Uskon, että tällä palstalla liikkuvista suurin osa ansaitsee tunnustusta siitä, että haluavat pitää kuntoansa yllä.

• Big Foot
        Veteraani maileri kirjoitti:

Olet Big Foot syytellyt muita tässä ketjussa, vaikka itse kirjoitat täysin epätotta.

Edellisessä viestissäni listasin Big Footin perättömistä väitteitä, niin nyt se lista näyttää jatkuvan. Asioiden oikeellisuus on helppo jokaisen tarkistaa.

- Kerroin kuinka, että väitit RUK:n PST komppanin keskiarvona juoseen 3600m c-testissä niin kuin olit BF aikaisemmin kertonut keskustelussa.
        Nyt alat selittämään, että olisin kertonut jotain muuta kuin keskiarvomääritelmäsi. Johtopäätökseni
        on, että yrität peitellä valheitasi alkamalla sekoilemaan tulla tavalla. Etkö muista enää omia valheitasi?

- Cooper-testiä suomeen ei tuonut Arthur Lydiard. Joten kertomasi ei taaskaan pidä paikkaansa.

- Tarkistin Lasse Vireenin kirjasta, että Raaka Rollen kopla ei toiminut enää Arthur Lydiardin suomeen tulon
        yhteydessä. Rolf aloitti valmentajan hommat uudelleen kun Arthur oli suomen jättänyt eli v. 1970 kun hän
        alkoi valmentamaan Lasse Vireeniä ja sekin alussa pidettiin salassa julkisuudelta. Kirjoitat taas aivan perättömiä BF.

- Pääkaupunkijuoksun reitti oli v.2004 ja aikaisemmin 19,6 kilometriä eikä 20 km ja kerrot taas omiasi.

Big Footin aikaisemmat perättömät väitteet olen listannut ja siin linkki sinulle.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=109&conference=4500000000000517&posting=22000000010492563

Tarkista asiat BF sillä sinun muistisi heittää todella pahasti. Uskon, että tällä palstalla liikkuvista suurin osa ansaitsee tunnustusta siitä, että haluavat pitää kuntoansa yllä.

Ollessani vielä työelämässä oli meillä porukassa eräs teidän kaltaisenne. Jos joku sanoi, että ulkona sataa vastasi kaveri, ei siellä sada, siellä tihuuttaa. Jos joku sanoi tulleensa jonnekin klo 08:aan, niin kaveri vastasi, et sinä tullut klo 8 vaan 07.59 Jos joku sanoi, että takki oli punainen, vastasi kaveri, ei se ole punainen, se on vaalean punainen. Ilkimys istui sitten aina yksin kahvihuoneessa ja jos hän sinne tuli muut poistuivat. Arvaan kyllä vastauksenne, joten turhaa on sitä enää kirjoittaa en sitä kuitenkaan lue.

• 3400m coopperissa
        Big Foot kirjoitti:

Ollessani vielä työelämässä oli meillä porukassa eräs teidän kaltaisenne. Jos joku sanoi, että ulkona sataa vastasi kaveri, ei siellä sada, siellä tihuuttaa. Jos joku sanoi tulleensa jonnekin klo 08:aan, niin kaveri vastasi, et sinä tullut klo 8 vaan 07.59 Jos joku sanoi, että takki oli punainen, vastasi kaveri, ei se ole punainen, se on vaalean punainen. Ilkimys istui sitten aina yksin kahvihuoneessa ja jos hän sinne tuli muut poistuivat. Arvaan kyllä vastauksenne, joten turhaa on sitä enää kirjoittaa en sitä kuitenkaan lue.

Kuulepas Big Foot sinähän se ilkimys olet. Soittelet suuta valheellisilla asioilla ja kun jäät valehteluistasi kiinni niin kehtaat tulla vinkumaan perään. Häpeäisit edes..

• hitaasti kypsynyt
        Bog Foot kirjoitti:

Juoksin nuorten sarjassa ennen armeijjaa 1500m 4.04,9. Sain juosta armeijassa vain alokasaikana. sen jälkeen armeijassa jalkaisin liikkuminen loppui. Lihoin munkeilla yli 80- kiloiseksi. Sillä painolla tuskin olisin juossut 3000m cooperissa. Että on sitä ennenkin tehty armeijassa huonokuntoisia sotilaita.
        Onneksi sain korjata asian 38-vuotiaana juostuani 3500m:n coopereita 12 peräjälkeen, välillä pyshtymättä.

• Olavi

Soadankylässä 1998-99 juoksin (3 kertaa testattiin) 2900 - 3130 m. Viime vuonna juoksin 3320 m, johon olen ihan tyytyväinen. Monet kilpahiihtäjät käyvät armeijan Sodankylässä, joten siellä oli AUKissa useampia tyyppejä jotka juoksivat 3500 - 3600 m. Keskivertomiehet juoksivat 2400 - 2800 metriä, eli sellainen sanoisinko välttävä oli nuorten miesten kunto muutama vuosi sitten. Lienee edelleen huonontunut.

• tunnen PSTporukkaa

Aikoinaan kun isäni on käynyt armeijan, niin hän kävi sen pst-joukoissa. Ja kyllä kuntotaso oli kova; tulokset samaja kuinka uhreilijaporukalla.
        Juoskaas itse 40kg kamaa selässä, niin kyllä se kunto kohoaa!

Yläasteikäisetkin uhreilijat juokset cooperista 3100m ja ylitsekkin. Ja jos vuodenpäivät viettää yhdellä armeijan raskaimmista puolista niin kyllä sieltä lähtiessä kovia tuloksia tulee.

• Hiihtoniilo

Viime vuoden joulukuussa hiihtopohjilla Cooperin 2910m ja aikoinaan armeijassa mennessä 3620m.
        Lihaskunto paljon kovempi kuin 26v sitten intissä, mutta juoksukunto "romahtanut".

Syynä on painon nousu, armeijassa painoin 68.2kg nykyään aikamiehenä 46v 85kg.
        En kuuna ikinä usko komppaniallisen miehiä juosseen RUKssa 3600m se tulos vaati aikoinaan mulla jo kilpailupohjaa, joku 3400...3500m lienee mahdollista UTIN miehille tms valituille, nykyään ne taitaa mennä siinä 3000m pohjilla siellä tai allekin.....

• Yläkerran juoksijajääkäri

Olin itse todistamassa tuota juoksua. Läheisellä raviradalla oli varsin helppoa nähdä mihin sissit menivät. Kaksi päivää myöhemmin oksensin juuri samoille metreille. Tosin pelkkä juoksukunto ei maata pelasta, onneksi heilläkin on älyä pelissä.

• että...

..et ole ainoa jota ottaa pannuun, että johtajakoulutus jäi saamatta intissä. 1/3 saapumiserästä sen saa eli 2/3 ei saa. Todennäköisesti sulla on "pällipuolella" tekijöitä, jotka eivät puoltaneet johtajakoulutusta.

Ehkä sun tilalle pakotettiin joku pällitestin läpäissyt kaveri, että saatiin se viimeinenkin auk-paikka täytettyä.

• meni

2800 metriä mutta siitä on nyt 20 vuotta ja 20 kiloa. Nyt olen harjoitellut kaksi kuukautta kovasti ja tällä viikolla pitäisi taas juosta armeijan testissä cooper. Raja tällä kertaa 2600. Hieman hirvittää kun on karsiva tekijä työpaikalle. Kävin toissapäivänä kokeilemassa maastossa ja sain gps:n mukaan kasaan 2450 mutta se oli maastossa. Saa nähdä kuinka käy tasaisella.

• Jannu88-

Eilen kokeilin juosta meitin mökkimatkan (tasan 6 kilsaa), ja meni 12 minuuttiin. Oon aika tyytyväinen tulokseeni, koska ei ole hirveämmin tullut lenkkeiltyä viime aikoina... :)

P.S. Intissä oli mukava jättää muut jälkeen... :P

• meni

olen tosi tyytyväinen nyt ainakin pysyy kiinni tässä työssä. Ensi viikolla ratkeaa.

• voittajalle
        Jannu88- kirjoitti:

Eilen kokeilin juosta meitin mökkimatkan (tasan 6 kilsaa), ja meni 12 minuuttiin. Oon aika tyytyväinen tulokseeni, koska ei ole hirveämmin tullut lenkkeiltyä viime aikoina... :)

sinä voitat kaikki juoksumatkat tulevissa mm-kisoissa!

• Hiihtoniilo
        meni kirjoitti:

olen tosi tyytyväinen nyt ainakin pysyy kiinni tässä työssä. Ensi viikolla ratkeaa.

Hienoa, että meni tavoitteeseen 2600m. Nyt vain juoksuliikuntaakin tavaksi. Voit jos haluat kirjata, johonkin niitä liikuntasuoritteita ylös: web:stä löytyy useampikin harjoituspäiväkirja (ilmaisia). Kirjatessa siitä huomaa, että tuleeko liikuttua tarpeeksi.
        Nykyisissä töissä liikuntamäärät tippuu säälittäviksi- jollei asiaan kiinnitä riittävästi huomiota. Hiihtoniilo on alkanut pyöräileen töihin muutaman kerran viikossa, jolloin tulee itsestään parituntia eli viitisenkymmentä kilsaa päivässä kunnon ylläpitolenkkiä. Alussa tuntui raskaalta mutta nyt menee suhteellisen helposti.

• Anonyymi
        Jannu88- kirjoitti:

Paskaa puhut

• Silloin ennen

Ollessani lukion kolmannella luokalla kolmisenkymmentä vuotta sitten luokan kahdenkymmenen pojan syksyn tulokset olivat välillä 2800...3350m. Kukaan ei enää harrastanut kilpaurheilua (eikä kukaan ollut harrastanut kestävyysurheilua muutamaan vuoteen), mutta kaikki lenkkeilivät edes vähän. Itse juoksin raskastekoisenakin (184 cm, 81 kg) 3250m treenattuani pahimmat ylipainot pois ja keuhkot kuntoon hiihtämällä talvella 800km ja juoksemalla keväällä ja kesällä kesäkuuta lukuunottamatta joka toinen päivä 5-8 km:n lenkin, johon sisältyi loikkia, sivuttaisjuoksuja, takaperinjuoksua ja intervalleja. Reenaamisen ehtyessä intissäkin meni sitten 83-89 kg:n kilpailupainoissa neljä kertaa yli kolmen tonnin. Enpä ole sittemmin kokeillut, nyt selvästi ylipainoisena mutta liikuntaa vähän harrastavana menisi ehkä 2300m.

• Lapsena

Ekan kerran täysimittainen cooper taidettiin juosta joko kuudennella tai seitsemännellä luokalla. Joka kerta se meni hieman yli kolmen tonnin lukioon asti. Terveet tupakointitottumukset sen jo pudottivat armeijassa 2800m.

Tuolloin tuohon vaadittiin ainoastaan monipuolinen ja säännöllinen perusliikunta, lenkkeilyä en koskaan harrastanut. Talvella hiihdettiin ja pelattiin korista, kesällä suunnistettiin, yleisurheiltiin ja pelattiin futista. Eipä se silloin miltään tuntunut.

Nyt 20v. myöhemmin kun on alkanut oikeasti juoksemaan, niin on noussut kunnioitus tuota yli 3000 tulosta kohtaan n.13-vuotiaana, ei taitaisi enää onnistua. Muistaakseni meidän koulussa samanikäisiä tuohon tai parempaan pystyviä oli puolisen tusinaa n. 80 pojan joukosta. Miten lie nykyään, juokseeko nassikat edelleen yli 3000 cooperissa.

• metriä
        Lapsena kirjoitti:

Ekan kerran täysimittainen cooper taidettiin juosta joko kuudennella tai seitsemännellä luokalla. Joka kerta se meni hieman yli kolmen tonnin lukioon asti. Terveet tupakointitottumukset sen jo pudottivat armeijassa 2800m.

Tuolloin tuohon vaadittiin ainoastaan monipuolinen ja säännöllinen perusliikunta, lenkkeilyä en koskaan harrastanut. Talvella hiihdettiin ja pelattiin korista, kesällä suunnistettiin, yleisurheiltiin ja pelattiin futista. Eipä se silloin miltään tuntunut.

Nyt 20v. myöhemmin kun on alkanut oikeasti juoksemaan, niin on noussut kunnioitus tuota yli 3000 tulosta kohtaan n.13-vuotiaana, ei taitaisi enää onnistua. Muistaakseni meidän koulussa samanikäisiä tuohon tai parempaan pystyviä oli puolisen tusinaa n. 80 pojan joukosta. Miten lie nykyään, juokseeko nassikat edelleen yli 3000 cooperissa.

cooperissa menee 3400m ja ikää sellaset 14v

• Anonyymi

Ei menisi edes 2200 jos ylipainoinen olet etkä ole juossut pitkään aikaan...vetoa

• Jouni112

meni 2870 m kotiuttamiscooperissa heinakuussa 2009. olin ihan tyytyväinen tulokseen kun olin saanut lihaskuntotesteistä täydet, eli VKI oli kiitettävä.

noita edellisiä viestejä voisi kommentoida lähinnä kasvaneilla mittanauhoilla.. jos porukka on -50 luvulla vetäny 3500 m cooperissa niin totta sitä on pitänyt olla TYHMÄ ettei ole alkanut kilpailemaan.

• nojooooooffff

Kerrotaas oma. Kohta parin viikon päästä koulus taas cooper testi. Olen nyt 9 luokalla. Viime cooperiin siis ennen kesälomaa meni sellanen 3000 metriä. Kehitystä 7 alusta on tullut jo tollanen 600m. Nyt koko kesäloman istunut koneen ääressä ni kattoo ny paljo menee.

• kävellen....

meni joskus yläasteella..

nyt yritän harrastaa hölkkäilyy 4krt vkos ni kait kohta tarttis kokeilla cooperii :) olis kannattanu kokeilla alkuun cooper ja sit aloittaa juoksu/hölkkäharrastus, sit muutaman kk päästä uudestaan!

• hyväjuoksija

Kesällä cooper tulos hieman yli 3600m/12min. Tavoitteeni on päästä ens kesään mennessä yli 4000m. Vaatii kovaa treeniä että kunto paranee.. Olen voittanut kaikki koulun juoksukisat tähän mennessä ja ikää mulla on 16vuotta. Jaksan juosta myös hyvin pitkiä matkoja eli marathon ei tuo mitää ongelmia jos jaloissa ei ole rasitusvammoja tms. Ruumiinrakenteeltani olen pienikokoinen ja olen Suomalainen, en Ethiopiasta. ;)

• sinulla...

Sulla menee hyvin juoksun kanssa, mutta malttia!
        Ikää vähän ja fyysinen kehitys edelleen tapahtuu.
        Vaarana on tuolla tavoitteella että menee yli ja juoksut on sitten pitkäksi aikaa juostu. Kannattaa kehittää tuossa iässä nopeus ym. ominaisuuksia eikä pelkästään vetää pitkää ja raakaa lenkkiä. En toisaalta tiedä miten treenaat, mutta muutama vinkki kuitenkin.
        Ei sinun ikäisellä pidä olla vielä mitään rasitusvammoja. Jos on niin olet väärällä polulla...

• hyväjuoksija
        sinulla... kirjoitti:

Sulla menee hyvin juoksun kanssa, mutta malttia!
        Ikää vähän ja fyysinen kehitys edelleen tapahtuu.
        Vaarana on tuolla tavoitteella että menee yli ja juoksut on sitten pitkäksi aikaa juostu. Kannattaa kehittää tuossa iässä nopeus ym. ominaisuuksia eikä pelkästään vetää pitkää ja raakaa lenkkiä. En toisaalta tiedä miten treenaat, mutta muutama vinkki kuitenkin.
        Ei sinun ikäisellä pidä olla vielä mitään rasitusvammoja. Jos on niin olet väärällä polulla...

Moi. Kiitti vinkist. On ollu rasitusvammoja nilkas kun oon juossu iha liikaa enkä pitäny lepoo, meni vähän liiallisuuksiin. Juoksen silti lähestulkoon joka päivä, enemmän tai vähemmän jos en ehdi ulkona juokseen niin juoksen kotona matolla. Treenaan nykyisin 2 pienenpää noin 8-10km hölkkä lenkkiä päivässä, tai sit joskus niinki et joka toinen päivä iso lenkki n30km, ja tohon vielä saliharjoittelua jonkin verran nopeeta pyöräilyä 1,5h ja crostraineria 30min sit huvin vuoks ettei ois liian ykspuolista. Nää liikuntamäärät on pieniä verrattuna siihen ku liikuin lähes koko ajan varsinki kesällä.
        Nyt koulu vaa rajottaa liikuntaa mut kyl mä aika hyvin ehdin treenaan. ;)

• lähessankarisiisitsekin

Olen voittanut kaikki koulun juoksukisat - olen siis maratoonari. Lol. Mitä tuo otsikossasi komeileva 3800 meinaa? Oliko se näpyttelyvirhe, koska viestissäsi kerrot "hieman yli" 3600 metrin Coopertuloksesta, mikä tarkoittaa yli neljä sekuntia hitaampia kierrosaikoja. Mikä mahtoi olla oikea matkasi tuossa kesän Cooperin testissäsi? "Hieman yli" kuulostaa siltä, että joko matkaa tai aikaa (tai kumpaakaan) ei mitattu oikein.

Ensi kesän huikea tavoitteesi Cooperissa, 4000 metriä, edellyttää sitä, että juokset nykyiseen maksimivauhtiisi nähden 8 sekuntia nopeampia kierroksia, 16 sekuntia nopeampia 800-metrisiä, 2 sekuntia nopeampia 100-metrisiä. Samalla kehityksellä Suomen naispikajuoksijatkin kilpailisivat ensi kesänä itsensä Usain Boltin kanssa.

Jäitä hattuun, poika.

• olen samaa mieltä.
        lähessankarisiisitsekin kirjoitti:

Olen voittanut kaikki koulun juoksukisat - olen siis maratoonari. Lol. Mitä tuo otsikossasi komeileva 3800 meinaa? Oliko se näpyttelyvirhe, koska viestissäsi kerrot "hieman yli" 3600 metrin Coopertuloksesta, mikä tarkoittaa yli neljä sekuntia hitaampia kierrosaikoja. Mikä mahtoi olla oikea matkasi tuossa kesän Cooperin testissäsi? "Hieman yli" kuulostaa siltä, että joko matkaa tai aikaa (tai kumpaakaan) ei mitattu oikein.

Ensi kesän huikea tavoitteesi Cooperissa, 4000 metriä, edellyttää sitä, että juokset nykyiseen maksimivauhtiisi nähden 8 sekuntia nopeampia kierroksia, 16 sekuntia nopeampia 800-metrisiä, 2 sekuntia nopeampia 100-metrisiä. Samalla kehityksellä Suomen naispikajuoksijatkin kilpailisivat ensi kesänä itsensä Usain Boltin kanssa.

Jäitä hattuun, poika.

Olen kanssasi samaa mieltä.
        Ensinnäkin tuo nuorukaisen treeni- "jos pitää paikkansa"- on ihan hanurista!
        Jos nykyiseen n.3600m - jotakin on pitänyt tehdä noin älyttömästi työtä ei hyvältä kuullosta. Tuossa iässä aika nopeuspohjaisella 800 m treenillä saa vastaavan tuloksen. Ei siihen kolmenkympin lenkkejä tarvita?!

En halua pilata kenenkään juoksuinnostusta, mutta joillakin homma vaan menee yli ja kohta ollaan entisiä juoksijoita.
        Kultaisen keskitien kulkija kehittyy ja on varaa tarvittaessa aikuisena kiristää ruuvia lisää. Tuossa tapauksessa rajat on jo oikeastaan tulleet vastaan.

• jaloissakin

Armeijaan mennessä vuonna 1981 ilman mitään harjottelua 2950m(oli siihen aikaan keskitason tulos!)
      Sitten innostuin juoksemaan matolla kun lämmittelin punttitreeniin.Sain kiristettyä lopulta 3550m,johon lopetin.Ei tietenkään ole vertailukelpoinen,mutta kaippa olisin jonkun 3300-3300m juossut ulkona.
      Nyt ikää on 47v ja hölkkäilen säännöllisesti.Veikkaan että ei paljon yli kahden ja puolen kilometrin menisi Cooperissa ilman erillistä vauhtiharjoittelua.Mutta treenaamalla kolme kilometriä lupaan vielä rikkoa :)

• heikkoa, joskus muinoin

12-vuotiaana juoksin 3150, ei mitään urheilutaustaa. Perus lapsen liikunta, futista kavereiden kansssa jne. Tästä on aikaa kahdeksan vuotta.

• hölmölääne
        heikkoa, joskus muinoin kirjoitti:

12-vuotiaana juoksin 3150, ei mitään urheilutaustaa. Perus lapsen liikunta, futista kavereiden kansssa jne. Tästä on aikaa kahdeksan vuotta.

Kuulostaa kovalta tulokselta tuon ikäiseltä. Olitko varma, ettet juossut puolicooperia?

• 800m 2min.
        hölmölääne kirjoitti:

Kuulostaa kovalta tulokselta tuon ikäiseltä. Olitko varma, ettet juossut puolicooperia?

Puolet porukasta kusee linssiin aika pahasti. Sori. (:

• tasaisuus on valttia

nämä juostui 6x 12v sisällä. eli en vedä intervalleja mutta ksm 5km viikossa ympäri vuoden. joten eipä tulos siitä parane.

• lnlknökm

8. luokan lopussa juoksin piikkareilla 3380... ja armeijassa lenkkareilla 3250. Nyt pari vuotta myöhemmin olis kyllä parempi kunto mutta hemmetti kun bodaillessa pyrkii painoo tulemaan niin ettei ehkä tulevaisuudessa enää juoksu suju niin lennokkaasti. Se on hirvee dilemma kyllä. Tekis mieli juosta enempikin kun tää perus 2 kertaa viikossa, mutta kun pitää bodata niin ei jaksa panostaa niin juoksuun.

• kaapro
        lnlknökm kirjoitti:

8. luokan lopussa juoksin piikkareilla 3380... ja armeijassa lenkkareilla 3250. Nyt pari vuotta myöhemmin olis kyllä parempi kunto mutta hemmetti kun bodaillessa pyrkii painoo tulemaan niin ettei ehkä tulevaisuudessa enää juoksu suju niin lennokkaasti. Se on hirvee dilemma kyllä. Tekis mieli juosta enempikin kun tää perus 2 kertaa viikossa, mutta kun pitää bodata niin ei jaksa panostaa niin juoksuun.

Kun tässä on ollut paljon noita "juttuja" RUK:n yksikkö yms keskiarvoista, niin voisin lyödä itsekkin pari faktaa tiskiin. Eli itse olin kurssilla 234 ja palvelin IT-patterissa. Cooper juostiin urheilukentällä, hyvällä alustalla. Oman yksikköni keskiarvo oli 2880m, jollen todella pahasti väärin muista. Itse pidin sitä melko kovana, kun vertaa vaikkapa alokas cooperin, ehkä 2300-2400m keskiarvoon. Toki onhan porukkaa hieman seulottu ennenkuin ru-kurssille pääsee. SissiK:lla oli luonnollisesti paras cooper ka. taisi olla siellä 3100m nurkilla. Joten vaikka kuinka nykynuoriso on huonossa kunnossa niin 3600m yksikkö kohtaiset keskiarvot ovat todellakin mahdottomia, ehkä pl. tst-sukeltajat, UK tai Utin jampat.

• Kesäloma ku oli ni olin tietty laiskotellu koko sen ajan ja kesäloman jälkee yllätyscooperiin 3000m. En harrasta mitään paitsi sulkapallon aloitin tossa 1 kk sitten. Olen ajatellut että alottaisin juoksun harrastuksen. Onko vinkkejä miten pääsee alkuun. Seuraan en mene

• Juoksijaaaa

Cooperis menee täl hetkel sellaset 3600-3800m!

• Juoksija1992
        Juoksijaaaa kirjoitti:

Cooperis menee täl hetkel sellaset 3600-3800m!

Ittepä pingon sellasseet 1400m ja risat. Olen 18-vuotias jätkä. Aika hyvin parantanut siitä kun vuosi sitten pääsin sen 1200m. oon menossa inttiin muuten n. 1,5v päästä. Tää mun tulos olis puolustusvoimien luokituksen mukaan hyvä, kohtuu hyvä vai?

• Tape83

Cooperissa meni viime viimeksi pari vuotta sitten vähän yli 2900m (paino 86kg/173cm), nykyisestä kunnosta ei ole tietoa. Armeijassa aikoinaan tulos oli vähän yli 2800m (vuosi -03), keskitulos silloin komppaniassa taisi olla siinä 2600-2700m kohdilla? Cooper mittaa lähes pelkästään vauhtikuntoa ja hapenottoa, muttei kestävyyttä, on kavereita jotka vetävät noin 4 tunnin aikoja maratonilla, mutta eivät pysty Cooperissa juuri 2600m parempaan 

Kyllähän itsekin tuota parempiakin tuloksia saisi aikaan, jos tuota painoa saisi vähän alaspäin ;)

• Tape83

Korjaan; tiedän yhden tyypin joka juoksi maratonin 4 tuntiin, muttei saanut juuri yli 2600m Cooperissa, mutta tämä kaveri lienee poikkeustapaus, eli ei pidä yleistää. Nuo 4 tunnin juoksijat vetelevät jo paljon kovempia aikoja Cooperista, vaikka tekisivät treeninä pelkkää peruskestävyyslenkkiä.

• Tape83 kirjoitti:

Korjaan; tiedän yhden tyypin joka juoksi maratonin 4 tuntiin, muttei saanut juuri yli 2600m Cooperissa, mutta tämä kaveri lienee poikkeustapaus, eli ei pidä yleistää. Nuo 4 tunnin juoksijat vetelevät jo paljon kovempia aikoja Cooperista, vaikka tekisivät treeninä pelkkää peruskestävyyslenkkiä.

Cooperiin nyt vaikuttaa myös se että osaa jakaa voimansa. Maratoonari kun vetää tasaista vauhtia 42 kilsaa. Ja cooper on vain 12 minuuttia ja matkaa 3 kilsaa, joten siinä täytyy jakaa vauhti tarkemmin kuin maratoonissa. Kyllä cooperin tulokseen vaikuttaa myös kuinka usein sen vetää, koska tottuu jakamaan voimansakin paremmin.

• mies lappi
        sfinski80 kirjoitti:

Cooperiin nyt vaikuttaa myös se että osaa jakaa voimansa. Maratoonari kun vetää tasaista vauhtia 42 kilsaa. Ja cooper on vain 12 minuuttia ja matkaa 3 kilsaa, joten siinä täytyy jakaa vauhti tarkemmin kuin maratoonissa. Kyllä cooperin tulokseen vaikuttaa myös kuinka usein sen vetää, koska tottuu jakamaan voimansakin paremmin.

Kuupperissahan ei ole ennalta määritettyä matkaa..heh..lienee epähuomiossa laitoit tuon 3 kilsaa. Juoksijana tiedän sen, että harrastajan coopertulos on lähes järjestään paljon kovempaa tasoa kuin pitempien matkojen tulokset. Uskoisin syyn olevan yksinkertaisesti siinä, että kun juoksee vain kohtalaisia kilometrimääriä, niin elimistö on paljon herkemmässä tilassa ja lyhyet matkat sekä cooperin kaltaiset suoritukset kulkevat kuin itsestään. Siinä on myös selitys siihen, miksi nuoret pojat juoksevat yllättävän kovia aikoja matkoilla 1500-3000m, mutta kun lähtevät yhtäkkiä juoksemaan esim. kymppiä tai puolikasta, niin tulokset jäävät suhteessa todella heikoiksi. Tarpeeksi nuorena kun tekee vauhtipohjat keskimatkoilla ja vain kohtalaista määräharjoittelua ennen aikuisikää, niin voi saavuttaa oman maksimaalisen suoritustasonsa aikuisurheilijana kun harjoittelu viedään äärimmilleen.

• male_87
        mies lappi kirjoitti:

Kuupperissahan ei ole ennalta määritettyä matkaa..heh..lienee epähuomiossa laitoit tuon 3 kilsaa. Juoksijana tiedän sen, että harrastajan coopertulos on lähes järjestään paljon kovempaa tasoa kuin pitempien matkojen tulokset. Uskoisin syyn olevan yksinkertaisesti siinä, että kun juoksee vain kohtalaisia kilometrimääriä, niin elimistö on paljon herkemmässä tilassa ja lyhyet matkat sekä cooperin kaltaiset suoritukset kulkevat kuin itsestään. Siinä on myös selitys siihen, miksi nuoret pojat juoksevat yllättävän kovia aikoja matkoilla 1500-3000m, mutta kun lähtevät yhtäkkiä juoksemaan esim. kymppiä tai puolikasta, niin tulokset jäävät suhteessa todella heikoiksi. Tarpeeksi nuorena kun tekee vauhtipohjat keskimatkoilla ja vain kohtalaista määräharjoittelua ennen aikuisikää, niin voi saavuttaa oman maksimaalisen suoritustasonsa aikuisurheilijana kun harjoittelu viedään äärimmilleen.

.. " että harrastajan coopertulos on lähes järjestään paljon kovempaa tasoa kuin pitempien matkojen tulokset. " riippuu mitä pitää kovana..taulukot ovat liian lepsuja..itse olen juossut aktiivisesti 4kk ja cooperissa menee 3200 ..en pidä itseäni vielä kovakuntoisena mutta kyllä kunto on hyvä..tiettyä kuntopohjaa on hankittu tietty aiemminkin jo mutta sanotaanko että 4kk sit olisin päässyt 2800-2900 optimaalisella juoksulla

• koulupoika
        male_87 kirjoitti:

.. " että harrastajan coopertulos on lähes järjestään paljon kovempaa tasoa kuin pitempien matkojen tulokset. " riippuu mitä pitää kovana..taulukot ovat liian lepsuja..itse olen juossut aktiivisesti 4kk ja cooperissa menee 3200 ..en pidä itseäni vielä kovakuntoisena mutta kyllä kunto on hyvä..tiettyä kuntopohjaa on hankittu tietty aiemminkin jo mutta sanotaanko että 4kk sit olisin päässyt 2800-2900 optimaalisella juoksulla

3000m ja 15 sekuntia jäi vielä aikaan, mutta mitä sitä turhia juoksemaan kun siitä sai jo 10.

• koulupoika kirjoitti:

3000m ja 15 sekuntia jäi vielä aikaan, mutta mitä sitä turhia juoksemaan kun siitä sai jo 10.

Juu epähuomiossa tuo cooper 3 kilsaa :D Ajoin lähinnä takaa että matkaa kuitenkin vain muutamia kilsoja verrattuna pitkien matkojen juoksuun, jolloin voimien jakaminenkin on vähän erilaista.

• ulkoiluttaja
        sfinski80 kirjoitti:

Juu epähuomiossa tuo cooper 3 kilsaa :D Ajoin lähinnä takaa että matkaa kuitenkin vain muutamia kilsoja verrattuna pitkien matkojen juoksuun, jolloin voimien jakaminenkin on vähän erilaista.

joskus 20v. sitten intissä cooperissa 3400 ja sen jälkeen (ja sitä ennen) liikkuminen ollut harrastelua ilman mitään treenisuunnitelmaa. Lähinnä koirien kanssa juoksua 7-12 kilsaa pari kertaa viikossa eikä yhtään varsinaista pitkää lenkkiä eikä mitään vetoharjoittelua.

viime vuonna puolimarathoni 1.36 ja kokonainen 3.45 kokomatkan alkuvauhti oli ehkä turhan hidas, koska toinen puolikas kulki 7 minsaa nopeammin kun eka, mutta tarkoitus olikin päästää maaliin..

• paino sanal lähinnä
        ulkoiluttaja kirjoitti:

joskus 20v. sitten intissä cooperissa 3400 ja sen jälkeen (ja sitä ennen) liikkuminen ollut harrastelua ilman mitään treenisuunnitelmaa. Lähinnä koirien kanssa juoksua 7-12 kilsaa pari kertaa viikossa eikä yhtään varsinaista pitkää lenkkiä eikä mitään vetoharjoittelua.

viime vuonna puolimarathoni 1.36 ja kokonainen 3.45 kokomatkan alkuvauhti oli ehkä turhan hidas, koska toinen puolikas kulki 7 minsaa nopeammin kun eka, mutta tarkoitus olikin päästää maaliin..

netissä pelkillä lahjoilla juoksijoita löytyy tosi paljon, reaalimaailmassa hemmetin paljon vähemmän.

• ulkoiluttaja
        paino sanal lähinnä kirjoitti:

netissä pelkillä lahjoilla juoksijoita löytyy tosi paljon, reaalimaailmassa hemmetin paljon vähemmän.

ei tuossa nyt pelkillä lahjoilla ole juostu vaan vuosia lenkkeilty, mutta ilman varsinaista "ohjelmaa" ja tuo on totuuden mukainen kuvaus marathoniin valmistautumisesta..

• 4700 aina
        ulkoiluttaja kirjoitti:

ei tuossa nyt pelkillä lahjoilla ole juostu vaan vuosia lenkkeilty, mutta ilman varsinaista "ohjelmaa" ja tuo on totuuden mukainen kuvaus marathoniin valmistautumisesta..

Mä juoksin 4700metriä

• Telaketju Mike
        4700 aina kirjoitti:

Mä juoksin 4700metriä

joskus 1980 juoksin Niinisalossa 3600. Nyt 50 vuotiaana äijänä tällä kunnolla menee 3000 suunnilleen. Puolimaraton menee vielä 1.33.

• hhuhjikkökökölköl
        Telaketju Mike kirjoitti:

joskus 1980 juoksin Niinisalossa 3600. Nyt 50 vuotiaana äijänä tällä kunnolla menee 3000 suunnilleen. Puolimaraton menee vielä 1.33.

juoksin kaksi cooper testiä, 2920 ja lopussa 3600. Nyt 20 vuotta myöhemmin menee tasan 4000m.

• asd1233333333333
        hhuhjikkökökölköl kirjoitti:

juoksin kaksi cooper testiä, 2920 ja lopussa 3600. Nyt 20 vuotta myöhemmin menee tasan 4000m.

Kaikki täällä tuntuu juoksevan vähintään sen 3300 metriä? Tosiasia on, että ei kovikaan moni juokse. 3300 Metriä on jo todella hyvä tulos, ja sitä ei kaikki juokse, musta tuntuu, että 2300 metriä voisi olla se yleinen? Oon 14vuotta, meil oli tänää coopper ja paras meiän ryhmästä juoksi 2800. Ite juoksin 2780. Ja musta tuntuu, että ette te vanhemmatkaan kaikki juokse yli kolmea tonnia.

• perusliikunta kunnia
        asd1233333333333 kirjoitti:

Kaikki täällä tuntuu juoksevan vähintään sen 3300 metriä? Tosiasia on, että ei kovikaan moni juokse. 3300 Metriä on jo todella hyvä tulos, ja sitä ei kaikki juokse, musta tuntuu, että 2300 metriä voisi olla se yleinen? Oon 14vuotta, meil oli tänää coopper ja paras meiän ryhmästä juoksi 2800. Ite juoksin 2780. Ja musta tuntuu, että ette te vanhemmatkaan kaikki juokse yli kolmea tonnia.

Siis aikoinaan kun painoin intissä sen58 kg juoksin 3350 metriä vain omilla pallopeleistä hankimalla peruskunolla ja armeijan harjoituksella .Pointtini on että nyky nuoriso on liian laiskaa kunnon kohotukseen. esim mennään vaikka pelaamaan jotain sit ne menee isän /äidin kyydissä kun ei jaksa kävellä sinne harkkoihin .Ennen vanhaan oikeesti käveltiin /juostiin joka paikkaan tai polettiin fillarilla.Myös ruummillinen työ kuului koti hommiin . Ikävä kyllä olen nykyisin aika rapakunossa mutta olen ruvennut juoksemaan pikkuhiljaa uudestaan.2km tekee varmaan tiukkaa cooper testissä.

• fssfff
        perusliikunta kunnia kirjoitti:

Siis aikoinaan kun painoin intissä sen58 kg juoksin 3350 metriä vain omilla pallopeleistä hankimalla peruskunolla ja armeijan harjoituksella .Pointtini on että nyky nuoriso on liian laiskaa kunnon kohotukseen. esim mennään vaikka pelaamaan jotain sit ne menee isän /äidin kyydissä kun ei jaksa kävellä sinne harkkoihin .Ennen vanhaan oikeesti käveltiin /juostiin joka paikkaan tai polettiin fillarilla.Myös ruummillinen työ kuului koti hommiin . Ikävä kyllä olen nykyisin aika rapakunossa mutta olen ruvennut juoksemaan pikkuhiljaa uudestaan.2km tekee varmaan tiukkaa cooper testissä.

Minä juoksin viimeksi v86 intissä pakotettuna cooperin. Sen jälkeen vannoin etten koskaan juokse metriäkään ja se lupaus piti viime kevääseen asti. Nyt nautin juoksemisesta (15-20km) viikossa. Cooperi meni leikitellen 2500. Semmoista se joskus on.

• nylkky
        fssfff kirjoitti:

Minä juoksin viimeksi v86 intissä pakotettuna cooperin. Sen jälkeen vannoin etten koskaan juokse metriäkään ja se lupaus piti viime kevääseen asti. Nyt nautin juoksemisesta (15-20km) viikossa. Cooperi meni leikitellen 2500. Semmoista se joskus on.

oon nylkänny

• Affena

Nyt oli lukiossa tuo kuupperintesti ja 3480m pärähti lukemiksi ! Ennätys parani peräti 50 metrillä heti kertaheitolla ; )
      Enkä todellakaan mikään himourheilija ole, mitä nyt silloin tällöin lenkille eksyy. Peruskunnnosta pidän kuitenkin hyvää huolta ja olen aina pitänyt.

• Armejassa

seitsemän vuotta sitten 3150m. Ennen armejaa lähinnä vain punttitreeniä. Armejan jälkeen lenkkeilyä puntin oheen ja vuosi sitten sama 3150m. Nyt löytänyt uuden harrastusen nimeltä crossfit. Crossfitin myötä tottunut kovaan intensiteettiin ja tavoite juosta 3400m piakkoin. http://www.youtube.com/watch?v=T5gL9IIzbsY

• Karhunkaataja

Olin itse RUK:n kurssilla 154 sissinä Haminassa. Joukkuenjohtaja Esa Urhovaara. Juoksin silloin 3470m ja meidän kurssin taso hurja. Kurssin nimi oli URHOT ja Daamit oli Suvettaria. Toimin yhtenä piirtäjänä oppilaskunnan lehdessä.
      Kirkkojärven marssilla voitimme kisan...yksi kurssimme jäsen oli kolmelle presidentille adjutanttina, myöhemmin prikaatinkenraalin natsat sai Mika P.
      ELI olimme silloin aika rautainen sissikomppania. Komppanian vääpelin(Lehtonen) motto oli: tänään kun siivoatte kunnolla, niin huomenna ei tarvitse kuin pestä ja vahata!

• hölkkäilijä

3000m menee metsäpolkua juosten ja kehuttakoon nyt sen verran, että alkuun 1000m nousua. 5000m alkukevään paras 19:50 20km 1:40:00 ja kaikki tulokset tosiaan maastossa juostuna.

• eikuulusulle

Juoksin toissapäivänä tasan 3000 oon 13

• tulosta

reippaan 8kk harrastanut juoksua. viikon alussa kirmasin 3380. ikää 24.

• UllaTaalasmaa

Lasketaanko alamäkeen viritetyllä juoksumatolla juostut tulokset mukaan? Jos on veli todistamassa

• Lysy

Onko veli mika vai ihan veli veli?

• Topi11

Minäkin olin RUK:n kurssilla 154 (Urhot). Juoksin cooperissa 3270. Meidän komppaniassa oli muutama parempi, mutta muistaakseni kukaan ei juossut yli 3400. Painoin silloin vähän yli 90 kg koska päälajini oli kuulantyöntö.
      Nyt on molemmat polvet ja oikea olkapää paskana. Cooperissa voisi mennä 800 m. Ainakin kilpaurheilu pitäisi kieltää lainsäädännöllä. Kuntourheilu nyt ehkä voitaisiin tietyillä reunaehdoilla sallia.

• Anonyymi

Kapiaiset kertovat perimätietona, että Harri Kirvesniemi juoksi 1978 armeijan testissä Mikkelissä 4.400 m, jota kukaan ei ole vielä rikkonut.

• Anonyymi

Hartsan tulos taitaa olla luokkaa tornihuhu, vaikka erittäin kova mies olikin juoksijana. Neljän tonnin päälle kyllä, mutta 4400 on utopiaa. Tuo 4000 metrin selkeä ylitys on muuten erittäin hyvä saavutus huippusuunnistajalle tai hiihtäjälle, Jauhojärvi on tainnut rajan rikkoa, miten lie Niskanen?

• Anonyymi

11-vuotiaana 2770m. Minuutin istuskelun jälkeen sydän pamppaili 77 kertaa minuutissa

• Anonyymi

Laitan ihan huvin vuoksi tänne tuloksen joka on totta, kaikkien valheiden sekaan: juoksin intissä cooperin testissä 2100 m. Sen jälkeen en ole viitsinyt juosta vaan kävelen, rauhallisesti.

• Anonyymi

Tulevaisuuttasi ajatellen sinunkin kannattaisi vahvistaa mm. sydäntäsi ja verenkiertoasi sekä luustoasi juoksemalla.

• Anonyymi

Miula meni armeijassa 2900m. Enonkoskella.

• Anonyymi

Onko toi Bigfoot Molari. Liioittelu yhtenevää

• Anonyymi

Ilman kilpaurheilutaustaa kuntoilevalle keski-ikäiselle elämäntaparemonttimiehelle hyviä tuloksia ovat 24h 167km, Maraton 3t30min ja Cooper 3200m. Kilpaurheilutaustaiselle nylkyttäjälle hyviä suorituksia ovat 24h 200km, Maraton 2t55 ja Cooper 3800m.

• Anonyymi

Mutta remonttimiähellä massaa enemmän ku siula.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mutta remonttimiähellä massaa enemmän ku siula.

Ammattijuoksijain tuloksia ovat 24h 250km, Maraton 2t20min ja Cooper 4500m.

• Anonyymi

Aikasta usein maratonin kolmen tunnin rajan tavottelijoilla Cooperi on vaatimatonta jopa alle 3500 metrin luokkaa. Uskon, että maraton menisi heittämällä alle kolmen, jos ennen tavottelua treenaisi suoritusta vastaavan 3800 metrin Cooperin kunnon. Sitten olisi hyvät eväät onnistua maratonilla heti ensi yrittämällä ;-)

• Anonyymi

Harjakainen tunturin matolla cooperilla yli kolmen tonnin.

• Anonyymi

Huvittavinta on että nämä hölkkä jantterit treenaavat omasta mielestään kovaa ja puhuvat hitaasti juoksemista vastaan, mutta ei vaan näy 3800m suorituksia. Eikä kovin usein edes 3500m.

• Anonyymi

intissä kellot ei pysähtynyt 12 minuutin kohdalla, teknisen vian vuoksi.

Kun piliin vihellettiin oli mittarissa 3500 m, kukaan ei tosin tiedä missä ajassa se suoritus tuli tehtyä.

Yleensä olen päässyt 3200 m noin 11,30 minuutissa, ja kun se raja on rikottu olen siihen päättänyt. Eli olen juossut monta cooperia alle 12 minuutissa.

• Anonyymi

Kävin kokeilemassa pari viikkoa sitten. 2350m.

• Anonyymi

Soiron 3200m tuloksesta todistajia?

• Anonyymi

Ennätys juostu Tunturin matolla. Vastaa 2800m ja risat ulkona.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ennätys juostu Tunturin matolla. Vastaa 2800m ja risat ulkona.

Jolkun 24h tulos tehty tunturin matolla.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jolkun 24h tulos tehty tunturin matolla.

Vaikka olis kalibroitu matto niin silti sen 30s/km helpompaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vaikka olis kalibroitu matto niin silti sen 30s/km helpompaa.

katin kontit. soironen myöntänyt matolla juoksu olevan hälle vaikeampaa kuin ulkona.
        lue voorumilta. matolla juostaan hiljempaa sama matka.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

katin kontit. soironen myöntänyt matolla juoksu olevan hälle vaikeampaa kuin ulkona.
        lue voorumilta. matolla juostaan hiljempaa sama matka.

Miksi sitten ennätys on juostu matolla? Luulisi juoksevan ulkona, jos tulee parempia aikoja. Mattoenkat on vielä naurettavampi asia kuin Garmin enkat.

• Anonyymi

Miulla meni intin Cooperissa 2800m. Se juostiin mutkittelevalla maantiellä yhteen suuntaan ja pysähdyttiin kun auto laittoi hälytyssireenin päälle. Siitä innostuneena harjoittelin muutaman vuoden ajan ylikovaa peruskuntolenkkiä ja intervalliharjoittelua. Lopputulos Cooperissa radalla 3200m ja ylikunto. Enää hölkkään vain peruskuntolenkkiä rennosti omaksi ilokseni. Cooperin testaan yhä kerran kesässä, mutta tuloskehitystä en paljasta ukkeleille.

• Anonyymi

Ihan hyvä konservatiivinen ohjelma, mutta tekisin yhden vetoharjoituksen ennen Cooperin testiä. Sopivan vauhdin hakemiseksi rentoa juoksua 5x 400m /2min. Tällä tuskin pääsee vielä ylikuntoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?

Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      339
      3503
    2. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      473
      3153
    3. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      71
      2150
    4. Pikkunaiselle terkkuja

Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi
      Ikävä
      340
      1620
    5. Arto Satonen ja kokoomus 2020: Poliittiset virkanimitykset ovat koruptiota

2025: Kokoomus on junttaamassa Arto Satosta Kelan johtoon ohi pätevämpien hakijoiden. https://www.hs.fi/politiikka/art-
      Maailman menoa
      196
      1505
    6. Pystyisitkö ottamaan kaivattuasi

Elämääsi miten pian
      Ikävä
      105
      1233
    7. Voisiko olla jopa niin

Että kumpikin vähän pelkää totaalista heittäytymistä, koska tiedetään että se olisi menoa sen jälkeen. Samaan aikaan hal
      Ikävä
      75
      1222
    8. Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen

KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      1210
    9. Saara Aalto ja Teemu Roivainen paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaus kietoi meidän kohtalomme..."

Oho! Ex-pari on palannut yhteen musiikin merkeissä. He tekevät Rakkaustarina-nimeä kantavan 20-vuotisjuhlakiertueen syks
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1127
    10. K&T: Harvinainen haastattelu: Susanna Laine avaa suhdetta Petri Nygårdiin: "Olin sinkku vuosia..."

Susanna Laine ei ole kertonut suhteestaan Petri Nygårdiin (Petri Laurila) julkisuudessa juurikaan. Aktiivisesti sosiaali
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1085
    Aihe