UUSI LIITTO ON ERILAINEN

nm.PENA

Jer.31:31-33

31)Katso, päivät tulevat, sanoo HERRA, jolloin minä teen ISRAELIN heimon ja JUUDAN heimon kanssa UUDEN LIITON ,

32) en enää sellaista liittoa kuin SE jonka MINÄ tein HEIDÄN isäinsä kanssa SILLOIN, kun minä tartuin HEIDÄN käteensä ja vein heidät pois EGYPTIN maasta, ja jonka LIITTONI HE ovat rikkoneet,vaikka MINÄ olin ottanut HEIDÄT OMIKSENI, sanoo HERRA.

33)Vaan tämä on SE liitto, jonka minä teen ISRAELIN heimon kanssa NIIDEN PÄIVIEN TULTUA, sanoo HERRA; minä panen lakini HEIDÄN sisimpäänsä ja KIRJOITAN SEN HEIDÄN SYDÄMIINSÄ; ja niin MINÄ OLEN heidän Jumalansa, ja HE ovat minun KANSANI.

Huomatkaa jae 31; Israel ja Juuda molemmat ovat tässä mainittu Uuden liiton saajina.
Mutta vain Israelin kanssa sopimus sisältää, jae 33:ssa, kirjoittamisen sydämeen ja sisimpään.
Asiaan palaamme myöhemmissä viesteissä tarpeen mukaan.
Huom!32:ssa kerrotaan kuka oli tehnyt missä, milloin ja mimmoisen liiton, HEIDÄN isiensa kanssa.Kerrotaan (ehdollinen) liitto rikotuksi.

Huom!33:ssa Liitto alkaa määrättynä aikana tulevaisuudessa. Laki ei ole kirjoitettuna.
Tämän liiton säännöistä ei neuvotella kirkolliskokouksissa eikä alhaalla elävien aloitteesta.Liitto on YKSIPUOLINEN LIITTO joka on ylhäältä käsin säädetty. Se että Juuda on jätetty pois kuvaa liiton erästä luonnetta; se ei ole tehty ihmisryhmittymän kanssa.Vain ISRAEL on
on saava liiton itselleen.Juudan täytyy tulla ISRAELIN kansaan mukaan.Jos Juuda haluaa!!!
Sama koskee kaikkia muitakin jotka turvaavat Vanhaan Liittoon.

Hyvät ystävät, jotka tahdotte ISRAELIN kansaan kuulua, toivon että keskustelu pidetään mahdollisimman tiiviisti aloittamassani tekstissä ja pyrimme yhdessä rakentumaan yhteisestä asiastamme.

Päästetään keskustelu käyntiin.

34

956

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annu42

Jumalan seurakunnan tuntomerkit löytyvät Raamatun viimeisestä kirjasta. Ilmestyskirja kertoo, millainen hänen seurakuntansa on lopun aikana. Hän antaa siitä niin selviä tuntomerkkejä, että pystyy erottamaan sen kaikista muista seurakunnista yhtä helposti, kun erotat maamme lipun kaikista muista.

Ei ihme, että saatana joutuu paniikkiin, kun ihmiset alkavat tutkia Ilmestyskirjaa ja ymmärrys lisääntyy. Tietenkin hän yrittää keksiä kaikenlaisia kuviteltavissa olevia keinoja, ettei kukaan ryhtyisi siihen. Kuitenkin on hyvä tutkia, koska paholaisen valtakunta on vaikeuksissa, kun ymmärrämme Ilmestyskirjan sanoman Jumalan seurakunnasta. Se löytyy Ilm. 12. luvusta.

JO VT:ssa Jumalan seurakunta oli "neitsyt, tytär, minun kansani". (Jer. 6:26; 14:17) Nooankin päivinä oli vain yksi lauma, joka meni arkkiin eli oli vain yksi pakotie.(1. Moos. 7:1) Paavalin mukaan on yksi Herra, yksi usko ja yksi kaste. (Ef. 4:5) Kaikissa kirkkokunnissa ja kaikkialla maailmassa on Jumalalla lapsia, joista hän sanoo: "Myös niitä minun tulee johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni ja on oleva yksi lauma ja yksi Paimen. (Joh. 10:16,27)

Myös Ilmestyskirja kuvaa häntä naiseksi: Johannes näki naisen taivaassa, hän oli vaatetettu auringolla ja kuu oli hänen jalkainsa alla ja hänen päässään oli seppeleenä 12 tähteä. Taivaalla tarkoitetaan päällämme kaartuvaa taivasta, joka muodosti näyn taustan. Aurinko kuvaa Jeesusta ja hänen vanhurskauttaan. Kuulla ei ole valoa itsellään, joten se heijastaa kuvaa auringosta eli VT:n uhrijärjestelmää, joka oli tulevaisen varjo. Kaksitoista tähteä kuvaa kahdentoista apostolin työtä varhaisessa seurakunnassa.

Seurakunnalle syntyi Poikalapsi, (Ilm. 12:2,5) joka temmattiin Jumalan valtaistuimen tykö. Hän oli Jeesus. Seuraavana kuvataan tulipunaista lohikäärmettä, joka on itse paholainen. Hänet heitettiin ulos taivaasta. Kun hän joutui ulos sieltä, hän veti mukanaan kolmasosan enkeleitä, joista tuli hänen seuraajiaan ja apureitaan. Näistä sanotaan, että paholainen sai mukaansa "kolmannen osan taivaan tähtiä". (Ilm. 12:3,4,7-9)

Hän tuli nielläkseen hänen(=seurakuntavaimon) lapsensa, kun hän sen synnyttäisi. Me tiedämme, että paholainen yritti monella tapaa tehdä pahaa Jeesuslapselle, jota Jumala kuitenkin suojeli. Peto kuvaa Saatanaa, mutta sitä voidaan myös käyttää pakanallisen Rooman nimenä, sillä se oli välikäsi, jonka avulla paholainen yritti toimittaa Jeesuksen pois päiviltä.

Jumalan kansan syyttäjä oil heitetty ulos ja he olivat voittaneet Karitsan veren kautta.(Ilm. 12:10-12) Koska näin oli käynyt paholainen tiesi, että hänellä on enää vähän aikaa jäljellä. Hän alkoi vainota seurakuntaa,(jae 13) joka oli syntymässä. Tätä kesti 1260 vuotta (kolme ja puoli vuotta; 42 kuukautta= sama aika) Vainon alkaessa vaimo (=seurakunta) pakeni erämaahan, jossa Jumala häntä suojeli.(Ilm. 12:14-17) Jumalalla on aina ollut kansa, mutta se on toiminut näkymättömänä vuosisatojen vainon ja luopumuksen aikoina. Sen jäsenet ovat myös toimineet muiden seurakuntien joukossa.

Lopun ajan seurakunta, joka on alkuseurakunnan perillinen, esitellään Lohikäärmeen vihan kohteena. Miksi näin käy? Koska he pitävät Jumalan käskyt ja heillä on Jeesuksen todistus, joka on profetian henki. (Ilm. 19:10) Tänään kuuluu kutsu, jonka Jumala antaa kolmen enkelin kautta: "Lähtekää ulos siitä, te minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi itsekin kärsiä hänen vitsauksistansa." (Ilm. 18:4) Tämä on Jumalan suora kutsu sinulle, liittyä hänen hengelliseen Israeliinsa, jonka johdossa on itse Herra, Jeesus Kristus, joka tulee pian kansaansa noutamaan.

Maallinen Israel teki tehtävänsä Messiaaseen asti. Nyt heillä yksilöinä on sama oikeus liittyä uskossa niiden joukkoon, jotka todella muodostavat, ovat aina muodostaneet, Jumalan kansan. Heistä ja Jumalan seurakunnasta kertoo Ilmestyskirja tarkasti, joten avoimin silmin tutkimaan sitä. Ymmärrys lisääntyy tutkiessa.

• pauttiarallaa

Kommenttisi oli lainatun tekstin ulkopuolelta .
        Olisiko mahdollista pysyä aiheessa?

• Koska he pitävät Jumalan käskyt ja heillä on Jeesuksen todistus, joka on profetian henki. (Ilm. 19:10)

Adventismin mukaan tämä jae puhuu Seitsemännen Päivän Adventisteista, koska käskyt on muka sapatti, Jeesuksen todistus on muka Ellenin Testimonies-kirjoitukset ja profetian henki on muka Ellen White.

• annu42
        pauttiarallaa kirjoitti:

Kommenttisi oli lainatun tekstin ulkopuolelta .
        Olisiko mahdollista pysyä aiheessa?

Mielestäni kirjoitin uuden liiton seurakunnasta, joka Ilmestyskirjasta löytyy. Sen kaksituhatvuotinen historia on kirjattu Ilmestyskirjaan hyvin tarkasti. Ken osaa etsiä ja lukea, voi jonakin päivänä ymmärtää, että lihallinen Israel on mukana kansana kansojen joukossa, mutta ei enää erityisenä Jumalan kansana.
        Uskovana olet itse mukana Jumalan kansan jäsenenä Jumalan Israelissa. Painotan vielä; vain Jumala tietää kansansa oikeat jäsenet. Uuden liiton aikana ei ole mitään yksittäistä kansaa, jolla olisi mitään erityistä suosikkiasemaa. Jokainen ihminen oksastetaan oikeaan viinipuuhun, joka on Jeesus Kristus. "Minä olen puu ja te olette oksat.Joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, se kantaa paljon hedelmää; sillä ilman minua ette voi mitään tehdä." (Joh. 15:5)Jokainen omasta halustaan voi tulla oksastetuksi tähän puuhun, ja joka tapauksessa se on maailmanlaajuinen kansa, jonka jäsenet ovat kaikista kansoista, heimoista, kielistä ja sukukunnista. Jumalan kansalla ei enää ole rajoja.

• ali-ihminen
        uskova_1 kirjoitti:

Koska he pitävät Jumalan käskyt ja heillä on Jeesuksen todistus, joka on profetian henki. (Ilm. 19:10)

Adventismin mukaan tämä jae puhuu Seitsemännen Päivän Adventisteista, koska käskyt on muka sapatti, Jeesuksen todistus on muka Ellenin Testimonies-kirjoitukset ja profetian henki on muka Ellen White.

Minä heittäydyin hänen jalkoihinsa kumartaakseni häntä, mutta hän sanoi: "Älä tee niin! Minä olen vain Jumalan palvelija, niin kuin sinä ja veljesi, jotka olette Jeesuksen todistajia. Jumalaa sinun tulee kumartaa!" Jeesuksen todistajissa on profetoimisen Henki.
        (Revelation of John 19:10, FinPR92)

Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."
        (Revelation of John 14:12, FinPR92)

Lohikäärmeen raivo yltyi, ja se lähti sotimaan naisen muita lapsia vastaan, niitä, jotka ovat uskollisia Jumalan käskyille ja Jeesuksen todistukselle.
        (Revelation of John 12:17, FinPR92)

Jep, profetoimisen henki ei tule olemaan vain yhdessä vaan monessa.

Toisaalta tässä myös on Jumalan käskyt. Et voisi tietenkään eritellä tarkkaan, mistä käskyistä tässä puhutaan???

• ali-ihminen kirjoitti:

Minä heittäydyin hänen jalkoihinsa kumartaakseni häntä, mutta hän sanoi: "Älä tee niin! Minä olen vain Jumalan palvelija, niin kuin sinä ja veljesi, jotka olette Jeesuksen todistajia. Jumalaa sinun tulee kumartaa!" Jeesuksen todistajissa on profetoimisen Henki.

Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."

Lohikäärmeen raivo yltyi, ja se lähti sotimaan naisen muita lapsia vastaan, niitä, jotka ovat uskollisia Jumalan käskyille ja Jeesuksen todistukselle.

Toisaalta tässä myös on Jumalan käskyt. Et voisi tietenkään eritellä tarkkaan, mistä käskyistä tässä puhutaan???

Sanot: "Jeesuksen todistajissa on profetoimisen Henki."

Aivan, kaikissa uudestisyntyneissä kristityissä tätä ennen, tällä hetkellä ja tulevina aikoina. Mutta Ellenissä sitä ei edes ollut, vaikka sitä valhetta adventtikirkko ylläpitää.

Sanot: "(Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."

Aivan ja tuo kestävyys ei ole ainoastaan se, mitä lukee Raamatussa Uuteen liittoon kuuluvaksi, vaan myös päivittäinen Jumalan johdatus uskovan ihmisen kohdalla.

Sanot: "Lohikäärmeen raivo yltyi, ja se lähti sotimaan naisen muita lapsia vastaan, niitä, jotka ovat uskollisia Jumalan käskyille ja Jeesuksen todistukselle."

Adventistien väite, että he olisivat nuo muut lapset on naurettava. Onko muuten vallalla sellainen käsitys, että Ellen White olisi adventistien mielestä tuo nainen? Olen sellaisen suullisen väitteen kerran kuullut adventistilta!

Sanot: "Jep, profetoimisen henki ei tule olemaan vain yhdessä vaan monessa. "

Aivan, ja on jo.

Sanot: "Toisaalta tässä myös on Jumalan käskyt. Et voisi tietenkään eritellä tarkkaan, mistä käskyistä tässä puhutaan???"

Kts. yllä.

• ...vähitellen..
        ali-ihminen kirjoitti:

..Kun ajatellaan Jeesuksen lapsiksi uskovaiset, niin ...

======Lohikäärmeen raivo yltyi, ja se lähti sotimaan naisen muita lapsia vastaan, niitä, jotka ovat uskollisia Jumalan käskyille ja Jeesuksen todistukselle.
        (Revelation of John 12:17, FinPR92) =======

Elleniä pidetään oikeaoppisten "äitinä" tämän kirjoituksen mukaan.?
        Ei ihme että tuosta "lapseudesta" niin pidetään kiinni!!!
        Mutta entä jos Ellen onkin Laodikean seurakunnan Iisebel ???

• ali-ihminen
        uskova_1 kirjoitti:

Sanot: "Jeesuksen todistajissa on profetoimisen Henki."

Aivan, kaikissa uudestisyntyneissä kristityissä tätä ennen, tällä hetkellä ja tulevina aikoina. Mutta Ellenissä sitä ei edes ollut, vaikka sitä valhetta adventtikirkko ylläpitää.

Sanot: "(Tässä kysytään pyhiltä kestävyyttä, niiltä jotka noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen."

Aivan ja tuo kestävyys ei ole ainoastaan se, mitä lukee Raamatussa Uuteen liittoon kuuluvaksi, vaan myös päivittäinen Jumalan johdatus uskovan ihmisen kohdalla.

Sanot: "Lohikäärmeen raivo yltyi, ja se lähti sotimaan naisen muita lapsia vastaan, niitä, jotka ovat uskollisia Jumalan käskyille ja Jeesuksen todistukselle."

Adventistien väite, että he olisivat nuo muut lapset on naurettava. Onko muuten vallalla sellainen käsitys, että Ellen White olisi adventistien mielestä tuo nainen? Olen sellaisen suullisen väitteen kerran kuullut adventistilta!

Sanot: "Jep, profetoimisen henki ei tule olemaan vain yhdessä vaan monessa. "

Aivan, ja on jo.

Sanot: "Toisaalta tässä myös on Jumalan käskyt. Et voisi tietenkään eritellä tarkkaan, mistä käskyistä tässä puhutaan???"

Kts. yllä.

"Onko muuten vallalla sellainen käsitys, että Ellen White olisi adventistien mielestä tuo nainen? Olen sellaisen suullisen väitteen kerran kuullut adventistilta!"

Tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen tuollaisen väitteen. Ei, en ole tuollaista kuullut kenenkään adventistin suusta.

"Adventistien väite, että he olisivat nuo muut lapset on naurettava."

Olen samaa mieltä. Adventistit tulkitsevat tuon naisen(Ilm.12:1) Jumalan kansaksi eli seurakunnaksi.

Minun mielestä tuo nainen on Israel eli vanhan liiton kansa joko kokonaisuudessaan tai sitten vain uskollinen jäännös sen joukossa. Heidän keskuudestahan Messias tuli.

En ole varma noista muista lapsista mutta luulen niiden tarkoittavan kristillistä seurakuntaa.

Nainen pakenee lohikäärmettä (eli varmaankin paholaista) autiomaahan, missä hän on 1260 päivää. Viittaisiko tämä siihen, että Jumalalla on sittenkin jokin suunnitelma vanhan liiton kansan jäännöksen suhteen? Jotain tämäntapaista Paavali sanoo Roomalaiskirjeen luvussa 11:

Jos juutalaisten hylkääminen on avannut maailmalle pääsyn sovintoon, niin mitä tapahtuukaan, kun Jumala ottaa heidät yhteyteensä? Silloin kuolleet heräävät eloon!
        (Romans 11:15, FinPR92)

Veljet, jotta ette olisi oman viisautenne varassa, teidän tulee tuntea tämä salaisuus: paatumus, joka on kohdannut osaa Israelin kansasta, kestää siihen asti kun muista kansoista koottava määrä on tullut täyteen.
        (Romans 11:25, FinPR92)

Jos nämä lukee kirjaimellisesti, niin sehän voisi jopa tarkoittaa sitä, että kun Jumala sanoo, että muista kansoista koottava määrä on tullut täyteen, niin hän ottaa Israelin takaisin yhteyteensä ja kuolleet heräävät? Kuolleet heräävät? Minä en nyt keksi mihinkä muuhun tämä voisi liittyä kuin Messiaan palatessa tapahtuvaan ylösnousemukseen.

En todellakaan ole varman kaikesta tästä... en ole vielä ehtinyt tutkia asiaa kovin perusteellisesti.

• ali-ihminen
        ...vähitellen.. kirjoitti:

..Kun ajatellaan Jeesuksen lapsiksi uskovaiset, niin ...

======Lohikäärmeen raivo yltyi, ja se lähti sotimaan naisen muita lapsia vastaan, niitä, jotka ovat uskollisia Jumalan käskyille ja Jeesuksen todistukselle.
        (Revelation of John 12:17, FinPR92) =======

Elleniä pidetään oikeaoppisten "äitinä" tämän kirjoituksen mukaan.?
        Ei ihme että tuosta "lapseudesta" niin pidetään kiinni!!!
        Mutta entä jos Ellen onkin Laodikean seurakunnan Iisebel ???

"Elleniä pidetään oikeaoppisten "äitinä" tämän kirjoituksen mukaan.?"

No, ehkä joku pitää, mutta en minä. Eikä käsittääkseni adventtikirkkokaan.

"Mutta entä jos Ellen onkin Laodikean seurakunnan Iisebel ???"

Ei mene läpi, johtuen tosin vain siitä, että Laodikea ei voi tarkoittaa pelkkää adventtikirkkoa ja miten Ellen voisi olla Iisebel kaikille muillekin? Ei kai adventtikirkko ainoa kirkkokunta ole johon pätee kuvaus Laodikean seurakunnasta?

• moi
        ali-ihminen kirjoitti:

"Elleniä pidetään oikeaoppisten "äitinä" tämän kirjoituksen mukaan.?"

No, ehkä joku pitää, mutta en minä. Eikä käsittääkseni adventtikirkkokaan.

"Mutta entä jos Ellen onkin Laodikean seurakunnan Iisebel ???"

Ei mene läpi, johtuen tosin vain siitä, että Laodikea ei voi tarkoittaa pelkkää adventtikirkkoa ja miten Ellen voisi olla Iisebel kaikille muillekin? Ei kai adventtikirkko ainoa kirkkokunta ole johon pätee kuvaus Laodikean seurakunnasta?

Molemmissa puhutaan Jeesuksen todistuksesta ja lain pitämisestä.(Ellen ja Ilm.k. nainen)

Adventistien opin mukaan eri aikoina on eri säännöt.
        Jeesuksen opetuksen mukaan meidän tulee kaikkina aikoina elää samojen opetusten mukaan.Ei siis ole mitään eroa lopun ajan ihmisille, miten pitää vaeltaa.
        Ellenin opetus nimemomaan opettaa valmistautumaan lopunaikaan kun Jeesus taas kehoittaa meitä nostamaan katseemme ylös, sillä vapautus on lähellä.

Adventistien oppien puolustus murtaa Raamatun tekstien arvovaltaa kumoamalla jae jakeelta valtavan määrän Raamatun omaa tekstiä.

Minä uskon, että oikea tulkinta on sellainen, että meille ilmoitetut sanat tukevat ristiriidattomasti toisiaan ja sallivat niiden olevan mukana osana koko totuutta.
        Näin ei ole MILLÄÄN kirkolla omassa opissaan laita. Ei adventisteillakaan.

• ali-ihminen
        moi kirjoitti:

Molemmissa puhutaan Jeesuksen todistuksesta ja lain pitämisestä.(Ellen ja Ilm.k. nainen)

Adventistien opin mukaan eri aikoina on eri säännöt.
        Jeesuksen opetuksen mukaan meidän tulee kaikkina aikoina elää samojen opetusten mukaan.Ei siis ole mitään eroa lopun ajan ihmisille, miten pitää vaeltaa.
        Ellenin opetus nimemomaan opettaa valmistautumaan lopunaikaan kun Jeesus taas kehoittaa meitä nostamaan katseemme ylös, sillä vapautus on lähellä.

Adventistien oppien puolustus murtaa Raamatun tekstien arvovaltaa kumoamalla jae jakeelta valtavan määrän Raamatun omaa tekstiä.

Minä uskon, että oikea tulkinta on sellainen, että meille ilmoitetut sanat tukevat ristiriidattomasti toisiaan ja sallivat niiden olevan mukana osana koko totuutta.
        Näin ei ole MILLÄÄN kirkolla omassa opissaan laita. Ei adventisteillakaan.

"Ellenin opetus nimemomaan opettaa valmistautumaan lopunaikaan kun Jeesus taas kehoittaa meitä nostamaan katseemme ylös, sillä vapautus on lähellä."

Olen samaa mieltä. Tai no... ajattelen, että lopunaika alkoi siitä kun Messias lähti ja loppuu kun Messias tulee takaisin.

"Minä uskon, että oikea tulkinta on sellainen, että meille ilmoitetut sanat tukevat ristiriidattomasti toisiaan ja sallivat niiden olevan mukana osana koko totuutta."

Olen taas samaa mieltä. Raamattu on johdonmukainen kokonaisuus.

"Adventistien oppien puolustus murtaa Raamatun tekstien arvovaltaa kumoamalla jae jakeelta valtavan määrän Raamatun omaa tekstiä."

Voisitko antaa muutamia esimerkkejä vinkkeinä? Tarkoitan siis vain sitä, että juuri sellaisia etsin itsekin aktiivisesti. Minua kun kuitenkin kiinnostaa, mitä Raamattu itse sanoo, mistään kirkosta riippumatta.

"Näin ei ole MILLÄÄN kirkolla omassa opissaan laita. Ei adventisteillakaan."

Taas olen samaa mieltä.

• moi
        ali-ihminen kirjoitti:

"Ellenin opetus nimemomaan opettaa valmistautumaan lopunaikaan kun Jeesus taas kehoittaa meitä nostamaan katseemme ylös, sillä vapautus on lähellä."

Olen samaa mieltä. Tai no... ajattelen, että lopunaika alkoi siitä kun Messias lähti ja loppuu kun Messias tulee takaisin.

"Minä uskon, että oikea tulkinta on sellainen, että meille ilmoitetut sanat tukevat ristiriidattomasti toisiaan ja sallivat niiden olevan mukana osana koko totuutta."

Olen taas samaa mieltä. Raamattu on johdonmukainen kokonaisuus.

"Adventistien oppien puolustus murtaa Raamatun tekstien arvovaltaa kumoamalla jae jakeelta valtavan määrän Raamatun omaa tekstiä."

Voisitko antaa muutamia esimerkkejä vinkkeinä? Tarkoitan siis vain sitä, että juuri sellaisia etsin itsekin aktiivisesti. Minua kun kuitenkin kiinnostaa, mitä Raamattu itse sanoo, mistään kirkosta riippumatta.

"Näin ei ole MILLÄÄN kirkolla omassa opissaan laita. Ei adventisteillakaan."

Taas olen samaa mieltä.

...en suoranaisesti haluaisi vastata.Eihän perimmäinen tarkoitukseni ole löytää virheitä, niitähän meissä riittää, vaan sitä miten asiat ovat oikein ymmärrettyinä.Sellaisten tosiasioiden puolustamisen yhteydessä voi jokainen itsekin nähdä saman asia kerrallaan.Miellyttävää on se, että tähän mittaan asti ymmärrämme toisiamme, ja voimme vastaisuudessakin, puolin ja toisin, kasvaa yhteisten pohdintojen merkeissä. Puolestani olen ollut sinun viestisi kanssa ollut samaa mieltä kanssasi, vaikka en sitä usein ole ilmoittanutkaan.
        Kiitos hyvästä veljellisestä seurasta. moi

• pauttiarallaa

Jeremian ennustus jäi pyörimään näköjään mieleeni niin että jouduin nousemaan ylös kesken unien.

Aamun sana; Heb.2:14-15 "Koska siis lapsilla on veri ja liha,tuli Hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että Hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla on kuolema vallassaan, se on ,perkeleen

15 ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia.

Jeesus on uuden liiton asettaja. Hän tuli ihmiseksi ollaksemme,Hänen kansansa ja meidän taivaallinen Kuninkaamme, kohtalotovereita myöskin maallisen elämän kautta.Molempia liittoja tarvitaan tämän yhteyden toteuttamisessa.

Jeremian 31 teksti on ikäänkuin väliaikaraportti siitä mikä oli ensin ja mikä oli tuleva seuraavaksi.

Heb.7:Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä lain muutos.

Heb.7:18-19 Täten kyllä entinen säädös kumotaan, koska se oli voimaton ja hyödytön
      --sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi -- mutta sensijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.

Kiistatta uusi liitto on tehty Hengellistä kansaa,Israelia varten.Joka sitä ei usko on valmis turvautumaan vanhaan liittoon, kuten juutalaiset tekevätkin vielä meidän aikanamme.Jer.31:33
      Uuteen liittoon kuuluu sydämeen kirjoitettu laki.
      Jer.33:31 Kertoo kirjoitetun lain osapuolen joka sai lain Mooseksen kautta. Sen lain noudattamiseen
      ne,jotka pitävät vielä sitä omanaan,panevat toivonsa.

Heb7:22 niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.

Mitä Jeesus ottaisi uuteen liittoon mukaan siitä laista, jonka rikkomisesta Häntä syytettiin. Nekö kohdat Hän haluaisi meitäkin syyttämään, joiden rikkomisesta Häntäkin syytettiin?? Tasapuolisuudenko vuoksi?

Heb.9:15 Ja sentähden Hän on Uuden liiton välimies,että, koska Hänen kuolemansa on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista,ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iankaikkisen perinnön.

Eikö jokaisen, joka ei vielä ole Uutta Liittoa itsellensä saaneet,kannata hartaasti odottaa, ja rukoilla, että kutsu tulisi pian omallekin kohdalle??
      Jer.10:16"Tämä on se liitto, jonka minä näiden päivien jälkeen teen heidän kanssaan",sanoo Herra;"Minä panen lakini heidän sydämiinsä ja kirjoitan ne heidän mieleensä";
      17 ja" heidän syntejänsä ja laittomuuksiansa en minä enää muista".
      18 Mutta missä nämä on anteeksi annetut, siinä ei uhria enää tarvita.

Ja vielä; Heb.11:6 Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen,;sillä sen,joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että JUMALA ON ja että Hän palkitsee ne jotka Häntä etsivät.

Nyt vanha on väsynyt ja lähtee nukkumaan.

Herra olkoon teidän kutsujanne.

• pauttiarallaa

Edellisessä viestissä mainittu Jer.16:10
        pitää olla Heb,16:10

• kulkija123

Mitäkö sitten uudessa liitossa Jumalan lait meille uudesti syntyneille pakanoille?. Voidaanko ajatella että ne ovat nyt elävässä Jeesuksessa Kristuksessa. Kun me pysymme Hänessä me täytämme myös lain vanhurskauden?

Mielestäni lakihan ei oikeastaan kumoutunut vaan tuli täytetyksi. Tuli siis täydelliseksi Kristuksessa.
      "laki" on meille uudessa liitossa uskoville kirjoitettu lihasydämiin niinkuin toit tuon Jer. paikan, ja uskova on siirtynyt lainalaisuudesta Jumala armon alle. Jumalaa pelkäämätön sen sijaan on edelleen lain alaisuudessa.

"Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä.
      sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista, sillä lain kautta tulee synnin tunto". Room. 3:19.20

Jeesus täytti lain, ja näin ollen Hän itse tuli uudeksi laiksi, uudeksi lainantajaksi.
      Lakihan voidaan korvata (täyttää)toisella, jos edellinen on täyttänyt tehtävänsä ja siten voi antaa tilaa itseään paremmalle.

Uudenliiton lain täytyi välttämättä olla uusi, muutettu Hebr. 7:12 koska ensimmäinen oli "vanhentunut" käynyt "iälliseksi" ja oli muutenkin lähellä "häviämistään" 8:3.
      Tällä uudella liitolla on parempi välimies ja paremmat lupaukset ja sanoittaisinko paremmat perustuslait kuin vanhalle.
      Kristuksen tehtävänä ei ollut , niinkuin Hän itse sanoo kumota lakia, mutta kylläkin täyttää se. (paremmalla)

Ja tämähän tapahtui Golgatalla Jh. 19:30. Ja kun tämä vanha laki täytettiin sekä sai loppunsa, Rm. 10:4,- jätti se tilan uudelle liitolle parempine lakeinen.

Esimerkiksi sapatti asiakin muuttui uudessa liitossa siten että
      Apostolit elivät Jeesuksen ylösnousemus voimassa ja näin ollen eivät silloin nähneet koko sapattiasiaa kuin juutalaisille ja vanhaan liittoon kuuluviksi.

Uusi aika kausi alkanut jossa Jeesus on ("ns.uusi Mooses ja uusi lainasettaja") JOTA TULEE SIIS KUULLA.

Vuorisaarnassa Jeesus saarnasi "-Olette kuulleet " ja jatkoi "Mutta minä sanon teille" Jeesus lisäsi ja tiukensi Jumalan vaatimuksia ulottumaan sydämmen tasolle asti.( fariseukset ahtaalla)

• Demigod

Uusi liitto on lailla vahvistettu Vaticaanissa kolmannella vuosisadalla, Joten se on lailinen.

Tämä liitto on vahvistettu siten, että Jeesuksen
      antamat lait on mitätöity. Uusi liitto tulee
      nykyään Vaticaanista. Joten toivotan vain kuuliaisuutta uudelle liitolle.

Siunausta

Antti

• pauttiarallaa

Uusi liitto on säädetty ylhäältä yksipuolisella lupauksella.Maallisella vallalla ei ollut mitään valtaa sen Uuden liiton asiassa josta aloitusviestin otteet ovat Jer.31:31-33ssa.
        Myöskään Paavalin opetuksella ei ole mitään tekemistä vatikaanin kanssa.

• kyselevä

Kerroit että olet Nim. MOI ja nm.PENA sama henkilö- Oletkos myös tuo nimi pauttirallaa?

Tuolla alempana eräs väitti sua Jehovan todistajaksi,- pitääkö paikkansa?

• Mooses

Onkos juutalaisilla jokin osa uudessa liitossa vai lopunaikoina astuu voimaan?

• MOI

Uusi liitto on ilmoitettuna evankeliumissa ja on yhtäläinen jokaiselle ihmiselle,sillä ehdolla että kuuluu ihmiskuntaan ;-?).Vanhan liiton lupaukset ovat voimassa osittain Israelille.Jumala pitää lupauksensa voimassa; ehtoja voidaan parantaa mutta ei huonontaa periaatteella.Tekisimmepä mekin samoin!

• Kyselevä
        MOI kirjoitti:

Uusi liitto on ilmoitettuna evankeliumissa ja on yhtäläinen jokaiselle ihmiselle,sillä ehdolla että kuuluu ihmiskuntaan ;-?).Vanhan liiton lupaukset ovat voimassa osittain Israelille.Jumala pitää lupauksensa voimassa; ehtoja voidaan parantaa mutta ei huonontaa periaatteella.Tekisimmepä mekin samoin!

Osaatkos vastata mitä siirtyi uudenliiton uskoville ulkoiseksi käskyksi? 10 käskyt? Osa 10 käskystä? Mooseksen laista ?

Kerro miksi et pidä lauantaina sapattia, sehän koskee sinuakin 10 käskyn kautta? Aiot näköjään olla niskuri!

Katsos apostolien teossa se kohta jossa oli kiistaa ja apostoli nousi ja sanoi

AP.t 15:20. vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

Eikös nämä ole vanhan liiton aikaisia määräyksiä, mites sovitat tämän siihen ettei mooseksen lait kuuluisi meille`?

• moi
        Kyselevä kirjoitti:

Osaatkos vastata mitä siirtyi uudenliiton uskoville ulkoiseksi käskyksi? 10 käskyt? Osa 10 käskystä? Mooseksen laista ?

Kerro miksi et pidä lauantaina sapattia, sehän koskee sinuakin 10 käskyn kautta? Aiot näköjään olla niskuri!

Katsos apostolien teossa se kohta jossa oli kiistaa ja apostoli nousi ja sanoi

AP.t 15:20. vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta.

Eikös nämä ole vanhan liiton aikaisia määräyksiä, mites sovitat tämän siihen ettei mooseksen lait kuuluisi meille`?

Vanhasta liitosta ei siirtynyt mitään uuteen liittoon.Kaikki mitä Jeesuksen jälkeisessä Uudessa liitossa on , on kerrottu uudessa Testamentissa.
        Jeesus antoi Apostoleille vallan mainitsemiisi säädöksiin.Niille ei kuitenkaan ole määrätty mitään seuraamusta.Muille sitä valtaa sensijaan ei ole annettu.
        Näethän että pidän Sapattia joka päivä, mistä kiikastaa!!!

• kyselevä
        moi kirjoitti:

Vanhasta liitosta ei siirtynyt mitään uuteen liittoon.Kaikki mitä Jeesuksen jälkeisessä Uudessa liitossa on , on kerrottu uudessa Testamentissa.
        Jeesus antoi Apostoleille vallan mainitsemiisi säädöksiin.Niille ei kuitenkaan ole määrätty mitään seuraamusta.Muille sitä valtaa sensijaan ei ole annettu.

Eikös sapattia tarvitse enää mielestäsi pitää uudessa liitossa?

Onko mitään eroa Jumalan lain ja Mooseksen lain välillä?

• kirjoitettu.
        moi kirjoitti:

26. Sillä jos me ehdollamme sitte syntiä teemme, kuin me olemme totuuden tuntoon tulleet, niin ei meillä ole enään yhtään uhria syntein edestä,
        27. Vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka vastahakoiset syövä on.

28. Jos joku Moseksen lain rikkoo, hänen pitää ilman armoa kuoleman kahden taikka kolmen todistajan kautta.

29. Kuinka paljoa enemmän rangaistuksen te luulette sen ansainneen, joka Jumalan Pojan jaloilla tallaa ja Testamentin veren saastuttaa, jonka kautta hän pyhitetty on, ja armon Henkeä pilkkaa?

30. Sillä me tunnemme hänen, joka sanoi: minun on kosto, minä tahdon kostaa, sanoo Herra; ja taas: Herra on kansansa tuomitseva.
        31. Hirmuinen on langeta elävän Jumalan käsiin.

Siis hylkää Mooseksen lain on kuolema, ja myös hyljätä Kristus. Molemmat on voimassa nyt.

• moi
        kyselevä kirjoitti:

Uusi testamentti on juuri siitä erosta kertomista.

• moi
        kirjoitettu. kirjoitti:

26. Sillä jos me ehdollamme sitte syntiä teemme, kuin me olemme totuuden tuntoon tulleet, niin ei meillä ole enään yhtään uhria syntein edestä,
        27. Vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka vastahakoiset syövä on.

28. Jos joku Moseksen lain rikkoo, hänen pitää ilman armoa kuoleman kahden taikka kolmen todistajan kautta.

29. Kuinka paljoa enemmän rangaistuksen te luulette sen ansainneen, joka Jumalan Pojan jaloilla tallaa ja Testamentin veren saastuttaa, jonka kautta hän pyhitetty on, ja armon Henkeä pilkkaa?

30. Sillä me tunnemme hänen, joka sanoi: minun on kosto, minä tahdon kostaa, sanoo Herra; ja taas: Herra on kansansa tuomitseva.
        31. Hirmuinen on langeta elävän Jumalan käsiin.

Siis hylkää Mooseksen lain on kuolema, ja myös hyljätä Kristus. Molemmat on voimassa nyt.

Jos me tahallamme teemme syntiä , turtuu meidän omatuntomme.Rangaistus on omantunnon turtuminen ja rangaistuksen tuleminen tämän elämän ongelmina.Mikään ei ole pahempaa kuin epätoivoinen mieli.On siinäkin rangaistusta kärsittäväksi usein yllinkyllin.

• annu42
        kyselevä kirjoitti:

Seitsemäs päivä eli sapatin päivä on ainoa päivä, joka on siunattua aikaa, pyhitetty eli erotettu pyhään käyttöön, ja jonka saa levätä yhdessä Jumalan kanssa kuten aikoinaan paratiisissa. Tämä pyhitys koski aikaa, ei eläimiä, puita, kukkia tms. jotka myös oli luotu. "Aika tulee meidän luoksemme ilman, että me menisimme sen luo. Kerran viikossa se tulee tuhannenkuudensadan kilometrin tuntinopeudella (maapallon pyörimisnopeus) sapatti kiertää maapallon. Saapuen auringonlaskun aikaan ja poistuen seuraavassa auringonlaskussa tämä päivä pyyhkäisee kuin puhdistava aalto planeetan ympäri. Miedän ei tarvitse koskaan etsiä sitä. tuo päivä löytää meidät aina." Jokaisen! Me tarvitsemme sapattia kipeämmin tämän kiireisen elämänrytmin tähden, joten se on ikuinen lahja Jumalalta meille kaikille. Levon lahja.

"Kun aurinko laskee perjantaina vetäen sapatin kotini ylle ja polvistun rukoukseen perhe vierelläni, se voi olla voimakas hengellinen kokemus. Kun olemme polvillamme sapatin varjojen syvetessä seinillä, tuntuu aivan luonnolliselta ajatella ensimmäistä sapattia, sitä jonka Jumala vietti luomisessa. (1. Moos. 2:2)Ja nyt tuhansia vuosia myöhemmin, minä lepään samana sapattina, jona Jumala itse lepäsi luotuaan maailman!Vuosituhansien kuilu , joka erottaa meidät Eedenistä, tuntuu salaperäisesti hävinneen. Luomisviikko ei ole enää kaukainen kosmologinen tapahtuma, vaan ainoa syy olemassaolooni tällä hetkellä."

Tuo päivä on löytänyt minut tällä hetkellä. Hyvää sapattia kaikille luoduille, ja ylistys ja kiitos Herrallemme Jeesukselle Kristukselle.

Lainausket kristityn juutalaisen Glifford Goldsteinin kirjasta "Seitsemäs päivä, Mitä lepopäivän lahja voi merkitä sinulle?"

• moi kirjoitti:

Yritän vahvistaa itselleni oikean näkemyksen ja suhteen näistä asioista *laki ja armo* sekä *uusi ja vanha liitto*.

Kun lukee sieltä täältä huomaa että näissä on monenlaista näkemystä esillä, yksin ja rinnan ja jopa sekoitettuna.

Jotenki paljon avasi ja vahvisti aikaisempaa käsitystäni minulle, kun toit niin hyvin esiin tuon asian *kenelle mooseksen käskyt lait ja vanha liitto oli annettu aluperin?* ja keitä me olemme sen suhteen.

• moi
        JoikaM40 kirjoitti:

Yritän vahvistaa itselleni oikean näkemyksen ja suhteen näistä asioista *laki ja armo* sekä *uusi ja vanha liitto*.

Kun lukee sieltä täältä huomaa että näissä on monenlaista näkemystä esillä, yksin ja rinnan ja jopa sekoitettuna.

Jotenki paljon avasi ja vahvisti aikaisempaa käsitystäni minulle, kun toit niin hyvin esiin tuon asian *kenelle mooseksen käskyt lait ja vanha liitto oli annettu aluperin?* ja keitä me olemme sen suhteen.

"Sen vuoksi te eksytte kun ette tunne kirjoituksia".
        Yleisin puute meillä on , kun emme tiedä alkutilannetta, jonka päälle rakentuu meille saarnattu Evankeliumi.sen vuoksi ihmiset ovat "helppoja saaliita" helvetilläpeloittelevile saarnamiehille.Useinmiten heilläkään ei ole perusteista tietoa.Akateeminen kristillisyyskään ei sitä tietoa näytä tuottavan.Heidän kiinnostuksensa on toisaalla.

• ali-ihminen
        moi kirjoitti:

Annapas siitä sitten lyhyt yhteenveto, jonka voi testata Raamatulla.

• ali-ihminen
        moi kirjoitti:

Miten sitten määrittelet sapattisi?

• moi
        ali-ihminen kirjoitti:

....eri puolilla viesteissäni ottaa kantaa niihin eroihin.Joskus lainaten Raamattua ja joskus luottaen pienempien vihjausten kohdentavan lukijan etsimään itse tunnistamansa viittauksen.
        Tartu siellä kiinni hihasta.

• moi
        ali-ihminen kirjoitti:

....eri puolilla viesteissäni ottaa kantaa niihin eroihin.Joskus lainaten Raamattua ja joskus luottaen pienempien vihjausten kohdentavan lukijan etsimään itse tunnistamansa viittauksen.
        Tartu siellä kiinni hihasta.

• moi
        ali-ihminen kirjoitti:

Miten sitten määrittelet sapattisi?

...erään adventistin kanssa joka oli vapaa-aikanaan työssä seurakunnan tehtävissä. Hänen appensa oli A-kirkon tärkeimpiä henk. Suomessa . He asuivat suurperheenä samassa taloudessa ja hoitivat henkisesti avun tarpeessa olevien hoitolaa.Hän ihmetteli Sapatin olevan viikonpäivistä hermoja koettelevin päivä.
        Kun he valmistautuivat Sapatinviettoon seurakunnan kokouksessa, lasten kanssa oli armoton tappelu (4 pientä lasta), ja lähtö oli kaikin puolin hermostuttava(matka yli 20 km).Myös töiden järjestäminen siksi ajaksi kun he olivat rukoushuoneella tuotti omat pulmansa.Hiljentyminen tulevaan hartaustilaisuuteen oli kaikkea muuta kuin sen tulisi olla.Mitään kuulemaani en voisi ajatella Sapatin tarkoitukseksi.

Minä voin hiljentyä kaikkina viikonpäivinä yhtäläisesti.En malttaisi odottaa siihen jotain erityistä viikonpäivää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tykkään sinusta ikuisesti

Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      45
      10272
    2. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      81
      6863
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      44
      4964
    4. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      61
      4567
    5. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      72
      4296
    6. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      33
      3873
    7. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      47
      2888
    8. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36