TIesittekö että laitosvanhusten yleisin kuolinsyy on aspiraatio, eli ruoan ja juoman meneminen keuhkoihin, joissa se aiheuttaa tappavan keuhkokuumeen.
Kun hoitajat kiireissään lappavat ruokaa ja juomaa nielemisvaikeuksista kärsivän dementikon kurkkuun, niin he aiheuttavat tämän kuoleman.
Omaisen olisi hyvä käydä syöttämässä ja juottamassa potilasta ilman kiirettä, niin ettei tätä tapettaisi ruoalla ja juomalla.
Laitosvanhusten yleisin kuolinsyy
105
18062
Vastaukset
- hoitaja
no no, suotta sillä provosoidaan!
Ruoka ja juoma menevät valitettavasti joskus henkeen ihan ilman mitään lappamista.
Monet vanhukset kärsivät nielemis- ja hengitysvaikeuksista, ja "lappavat" silti syödä ruokaa VUOSIKYMMENTEN OPITTUUN TYYLIIN, eli itse.
Harva haluaa letkuruokintaan tai vastaavaan.
Vedät itsekin varmasti henkeen joskus jotain KIIREESSÄSI? No asiahan on vain näin, että immuniteetin heikennytyä, se keuhkokuumekin tulee melko vähäisestä.
Ja mitä siihen kiireeseen tulee, mene eduskuntaan, aja asiaa ja hanki lisää henkilökuntaa, AIKUINEN!- piuku3
Ei voida yleistää "hoitajat ovat sellaisia ja tällaisia, omaiset sellaisia ja tällaisia". Meitä on moneksi niin omaisissa kuin hoitajissakin.
Minun läheiseni olisi jo aikaa sitten kuollut ilman omaisten hoivaa ja rakastavaa huolenpitoa. Matkan varrella on ollut monta hienoa hoitajaa, mutta myös välinpitämättömiä kiukkupusseja. Työ on varmasti raskasta, joten ymmärrän myös negatiivisia tunteita. - ei rahaa
piuku3 kirjoitti:
Ei voida yleistää "hoitajat ovat sellaisia ja tällaisia, omaiset sellaisia ja tällaisia". Meitä on moneksi niin omaisissa kuin hoitajissakin.
Minun läheiseni olisi jo aikaa sitten kuollut ilman omaisten hoivaa ja rakastavaa huolenpitoa. Matkan varrella on ollut monta hienoa hoitajaa, mutta myös välinpitämättömiä kiukkupusseja. Työ on varmasti raskasta, joten ymmärrän myös negatiivisia tunteita.Takana vanhushoitajan ura ilman palkkaa. Viisi vuotta äitiä ja kymmen vuotta isää hoitaneena tiedän tasan tarkkaan saako hoitoa vai ei. Ei tee mieli muistella tuota pitkää ajanjaksoa, varsinkin kun itse oli 55v ja työttömänä työmarkkinatuella. Ei siis ollut aikaa eikä rahaa.
Jonkun pitäisi laskea oikein tilastollisesti, kuinka paljon valtio on säästänyt tähän mennessä vanhustenhoidossa ja mihin ne rahat ovat menneet. Oma urani hoitajana sijoittui 1994-2006 väleille, jolloin rahaa taottiin kunnolla. Nyt sitä ei riitä mihinkään, ei lapsille eikä vanhuksille. Miten toimiva yhteiskunta voidaan romuttaa kahdessakymmenessä vuodessa. Eikö niitä rakennemuutoksia olisi voitu tehdä viimelamassa eikä kasvattaa virkaelättien määrää yhteiskunnan varoin kustannettavaksi. - Anonyymi
En syyllistäisi hoitajia! Esim. oma mieheni lappaa ruokaa kuin ei olisi koskaan sitä saanut. Lautanen on tyhjä parissa minuutissa. Liekö ollut pienenä lapsena nälissään !? Sisareni taas, hän ei muista nielaista ja inttää, että suu on tyhjä... Laitoin peilin hänen eteensä - että katso itse, onko? Seuraan hänen syömistään ja nyt ruokailu on paljon helpompaa. Onneksi heillä on hyvä ruokahalu. Molemmat sairastavat Alzheimerin tautia
- aikuinen
Ei taida kukaan edes ajaa todellisten koekaniinien etuja?
Niissä häkeissään kun viruvat täynnä istutettuja bakteereja, huhuh...
- Yusbe
Laitosvanhuksilla ja terveilläkin ihmisillä mahansisältöä aspiroituu keuhkoihin suurimmaksi osaksi unen aikana. Mikäli vanhus vielä käyttää esim. unilääkkeitä, aspiraatiota tapahtuu vieläkin helpommin. Omaisten taholta tapahtuva syöttäminen ei muuta tilannetta miksikään.
Kun laitosvanhuksen aivotoiminta on esim. dementian vuoksi heikentynyt riittävästä, hänen yskimisrefleksinsä ei toimi kunnolla tai hän ei jaksa yskiä kunnolla heikon yleistilan vuoksi. Tällöin vanhukselle kehittyy keuhkokuume ja mahdollisesti vielä sepsis, mikä on täysin luonnollinen kuolinsyy, eikä siihen pidä puuttua.- aikuinen
Kyllä ne hoitajat vain näin minulle ovat asian selittäneet ja uskon kyllä heitä.
Ettei saa syöttää liian nopeasti jottei tule tappava aspiraatio.
Etkös ole nähnyt kun nieleminen menee pieleen niin johan alkaa sellainen märkä aspiraatioröhinä pitkäksi aikaa.
- oikea hoitaja
odotellessa se omainen vois tukehduttaa sen syötettävän tahallaan, tämän vakavan asian takia omaisten vierailu laitoksissa pitäis kieltää kokonaan!
- aikuinen
Koska hoitajat toivovat pääsevänsä vaikeista dementikoista eroon niin myös hoitajien oleskelu sairaala-alueella pitäis kieltää tahallisen aspriaatiovaaran vuoksi.
- sentäs
aikuinen kirjoitti:
Koska hoitajat toivovat pääsevänsä vaikeista dementikoista eroon niin myös hoitajien oleskelu sairaala-alueella pitäis kieltää tahallisen aspriaatiovaaran vuoksi.
Kun vanhus joutuu tai muuten päätyy vanhainkotiin,on se viimeinen lähtöpaikka hänen elämässään.Sen nyt tajuaa hölmökin.Elikkä sinne mennään kuolemaan,kuka milläkin tavalla.Se on elämän päätepysäkki.Ei sieltä lähdetä parantuneena hillumaan enää mihinkään.
- jepulis
sentäs kirjoitti:
Kun vanhus joutuu tai muuten päätyy vanhainkotiin,on se viimeinen lähtöpaikka hänen elämässään.Sen nyt tajuaa hölmökin.Elikkä sinne mennään kuolemaan,kuka milläkin tavalla.Se on elämän päätepysäkki.Ei sieltä lähdetä parantuneena hillumaan enää mihinkään.
niinpä. mutta kun nykyisin tuntuu, ettei vanhainkodeissa eikä pitkäaikaisosastoillakaan saa missään nimessä kuolla ( omaisten mielestä) Kun mummo kerrankin yskäisee, ollaan vaatimassa välitöntä keskussairaalatasoista tehohoitoa. Mummoon terveydentilaan ja kuntoon katsomatta. Vuodepotilaat pitäisi kuntouttaa käveleviksi ja varmaankin viellä vanhukset nuorruttaakkin jollain konstilla. Mahdottomat on vaatimukset, konstit vain vähäiset. Eikä se hoitajien tilannetta yhtään helpota, jos joku huono syöntinen vanhus kuolee pois vaikka aspiraatiopneumoniaan, kyllä sieltä on tulollaan uusia samanlaisisa vanhuksia pilvin pimein.
- jotenkin
jepulis kirjoitti:
niinpä. mutta kun nykyisin tuntuu, ettei vanhainkodeissa eikä pitkäaikaisosastoillakaan saa missään nimessä kuolla ( omaisten mielestä) Kun mummo kerrankin yskäisee, ollaan vaatimassa välitöntä keskussairaalatasoista tehohoitoa. Mummoon terveydentilaan ja kuntoon katsomatta. Vuodepotilaat pitäisi kuntouttaa käveleviksi ja varmaankin viellä vanhukset nuorruttaakkin jollain konstilla. Mahdottomat on vaatimukset, konstit vain vähäiset. Eikä se hoitajien tilannetta yhtään helpota, jos joku huono syöntinen vanhus kuolee pois vaikka aspiraatiopneumoniaan, kyllä sieltä on tulollaan uusia samanlaisisa vanhuksia pilvin pimein.
näin.Että kuntoutus ja yleensäkkin liikunta nopeuttaa kuoleman tulemista.Niin pöhköltä kun se tuntuukin.Näin saa kunta vaihtuvuutta enempi,ja sitä myötä vanhuksen eläkerahat kiertoon.
- aikuinen
sentäs kirjoitti:
Vanhainkotiin mennään elämään, elämään mennään joka paikkaan, vaikka ollaankin kuolevia tai vanhuksia.
Joka päivä on elämää niin kauan kuin ei ole kuollut.
Tässä on aivan eri asenteet tultava vallalle. - o-mainen
sentäs kirjoitti:
Kyllä moni omainen mielellään syöttäisi ja juottaisi vanhustaan mutta; jos asuu 200 km päässä niin eipä pal naurata.
Vanhusta ei saa siirrettyä julkisuudessa kuulleista puheista huolimatta lähemmäksi, siinä sitten vääntää itsekin itkua kun tietää että mamma/pappa "hoidetaan" varmaan kuolemaan eikä itse mitenkään pääse hätiin eli jokapäiväiseen elämään auttamaan - vierailut ovat täyttä hömppää eli silloin hoitajat esittävät Florence Nightingalea muuten ilmieläviä frankensteinejä jotka"syöttävät ja juottavat" ihan hyvin ja
i n h i m i l l i s e s t i...ja pyh. - aikuinen
o-mainen kirjoitti:
Kyllä moni omainen mielellään syöttäisi ja juottaisi vanhustaan mutta; jos asuu 200 km päässä niin eipä pal naurata.
Vanhusta ei saa siirrettyä julkisuudessa kuulleista puheista huolimatta lähemmäksi, siinä sitten vääntää itsekin itkua kun tietää että mamma/pappa "hoidetaan" varmaan kuolemaan eikä itse mitenkään pääse hätiin eli jokapäiväiseen elämään auttamaan - vierailut ovat täyttä hömppää eli silloin hoitajat esittävät Florence Nightingalea muuten ilmieläviä frankensteinejä jotka"syöttävät ja juottavat" ihan hyvin ja
i n h i m i l l i s e s t i...ja pyh.Ymmärrän täysin.
Kuntaministeri Manninenhan on nyt luvannut uutta lakia vuoden alusta lähtien, joka sallii lasten ottaa omaisensa oman paikkakuntansa hoitolaitoksiin.
Siis Suomessa rikotaan jopa Perustuslakia kkun vanhukset estetään vaihtamasta laitosta, Perustuslakiin kun kuuluu vapaa muutto-oikeus, siellä ei eritellä sairaita ja vanhuksia pois tästä oikeudesta, vaikka käytännössä niin tehdäänkin.
Samahan se on myös erityishoidolla.
Sitä pitäisi saada ikään, sukupuoleen tai ihonväriin katsomatta, mutta käytäntö on toinen.
Vanhat jätetään hoitamatta, tätä heitteillejättöä ja laiminlyöntiä kutsutaan priorisoinniksi.
Se on tätä autuaaksitekevää markkina-ajattelua.
Koska vanhukset eivät tuota mitään, heidät voidaan tappaa lyömällä hoitoja laimin.
EIkö olekin herttasta toimintaa? - D-D
aikuinen kirjoitti:
Ymmärrän täysin.
Kuntaministeri Manninenhan on nyt luvannut uutta lakia vuoden alusta lähtien, joka sallii lasten ottaa omaisensa oman paikkakuntansa hoitolaitoksiin.
Siis Suomessa rikotaan jopa Perustuslakia kkun vanhukset estetään vaihtamasta laitosta, Perustuslakiin kun kuuluu vapaa muutto-oikeus, siellä ei eritellä sairaita ja vanhuksia pois tästä oikeudesta, vaikka käytännössä niin tehdäänkin.
Samahan se on myös erityishoidolla.
Sitä pitäisi saada ikään, sukupuoleen tai ihonväriin katsomatta, mutta käytäntö on toinen.
Vanhat jätetään hoitamatta, tätä heitteillejättöä ja laiminlyöntiä kutsutaan priorisoinniksi.
Se on tätä autuaaksitekevää markkina-ajattelua.
Koska vanhukset eivät tuota mitään, heidät voidaan tappaa lyömällä hoitoja laimin.
EIkö olekin herttasta toimintaa?Tietoa näyttää kaikilla olevan ja tunteita.
Haavekuvat paremmasta vanhustenhoidosta eivät tällä tavalla toteudu.
Laitoksesta ostetaan palvelu mutta ei osata vaatia rahalle vastiketta.
Mitä syöttämiseen ja juottamiseen tulee niin on turha kuvitella kenenkään laitoksen ulkopuolella olevan omaisen kykenevän hoitamaan edes tältä osin kaikkia vanhuksen päivittäisiä tarpeita.
Paremmasta vanhuudesta ja hoidon tasosta puhutaan,mutta koska mitään sen eteen ei tehdä vaan kaikki jää sanojen helinäksi.
ON TÄSTÄ TEHTÄVÄ JOHTOPÄÄTÖS
=KUKAAN EI TODELLISUUDESSA VÄLITÄ VANHUKSEN HYVINVOINISTA. - aikuinen
D-D kirjoitti:
Tietoa näyttää kaikilla olevan ja tunteita.
Haavekuvat paremmasta vanhustenhoidosta eivät tällä tavalla toteudu.
Laitoksesta ostetaan palvelu mutta ei osata vaatia rahalle vastiketta.
Mitä syöttämiseen ja juottamiseen tulee niin on turha kuvitella kenenkään laitoksen ulkopuolella olevan omaisen kykenevän hoitamaan edes tältä osin kaikkia vanhuksen päivittäisiä tarpeita.
Paremmasta vanhuudesta ja hoidon tasosta puhutaan,mutta koska mitään sen eteen ei tehdä vaan kaikki jää sanojen helinäksi.
ON TÄSTÄ TEHTÄVÄ JOHTOPÄÄTÖS
=KUKAAN EI TODELLISUUDESSA VÄLITÄ VANHUKSEN HYVINVOINISTA.Kyllä minä vaan välitän vanhustenhoidon tasosta ja omaiseni hoidosta.
Hoidan häntä niin paljon kuin mahdollista itse vaikka kaikki hänen rahansa menevätkin laitosmaksuun.
Mitä sinä ehdottaisit minun tekevän?
Olen Potilasliiton jäsen ja Dementialiiton ja Alzheimerliiton jäsen ja tuen heidän toimintaansa.
Pidän kontakia politiikkoon, joka on vanhustenhoidon parantamisen puolestapuhuja. Olen tehnyt muistutuksen, Valituksen perusturvalautakunnalle ja nyt kirjoitan Eduskunnan Oikeusasiamiehelle, olen kirjoittanujt useita artikkeleita vanhustenhoidosta jne, jne.
Olen yrittänyt viime aikoina perustaa laitoshoidossa olevien vanhusten omaisille vertaisryhmää tai paikallista potilasyhdistystä, mutta kukaan ei uskalla olla mukana, koska arvostellessaan hoitoa joutuu pienessä kunnassa mustalle listalle.
Vain minä en pelkää mustaa listaa, ainakin se siiltä vaikuttaa.
Taistelua tuulimyllyjä vastaan. - aikuisen "artikkelit...
aikuinen kirjoitti:
Kyllä minä vaan välitän vanhustenhoidon tasosta ja omaiseni hoidosta.
Hoidan häntä niin paljon kuin mahdollista itse vaikka kaikki hänen rahansa menevätkin laitosmaksuun.
Mitä sinä ehdottaisit minun tekevän?
Olen Potilasliiton jäsen ja Dementialiiton ja Alzheimerliiton jäsen ja tuen heidän toimintaansa.
Pidän kontakia politiikkoon, joka on vanhustenhoidon parantamisen puolestapuhuja. Olen tehnyt muistutuksen, Valituksen perusturvalautakunnalle ja nyt kirjoitan Eduskunnan Oikeusasiamiehelle, olen kirjoittanujt useita artikkeleita vanhustenhoidosta jne, jne.
Olen yrittänyt viime aikoina perustaa laitoshoidossa olevien vanhusten omaisille vertaisryhmää tai paikallista potilasyhdistystä, mutta kukaan ei uskalla olla mukana, koska arvostellessaan hoitoa joutuu pienessä kunnassa mustalle listalle.
Vain minä en pelkää mustaa listaa, ainakin se siiltä vaikuttaa.
Taistelua tuulimyllyjä vastaan.Jos tarkoitat "artikkeleilla" näitä kirjoitusvirheitä pursuavia ja paikoin skitsofreenisiä hengentuotoksiasi aikojen saatossa tällä palstalla ja eri nimimerkeillä niin kellään keskustelijalla saati päättäjällä tuskin on niihin syytä ottaa kantaa. Tällöin ajamasi asiat hukkuvat tuhansien muiden hullujen jorinoiden sekaan.
Jos kuitenkin olet saanut aikaiseksi varsinaisen artikkelin, niin lukisin sen kyllä erittäin mielelläni. Tällöin keskustelun tasokin voisi nousta. Voitko siirtää niitä artikkelejasi joskus jopa tänne palstalle? - aikuinen
aikuisen "artikkelit... kirjoitti:
Jos tarkoitat "artikkeleilla" näitä kirjoitusvirheitä pursuavia ja paikoin skitsofreenisiä hengentuotoksiasi aikojen saatossa tällä palstalla ja eri nimimerkeillä niin kellään keskustelijalla saati päättäjällä tuskin on niihin syytä ottaa kantaa. Tällöin ajamasi asiat hukkuvat tuhansien muiden hullujen jorinoiden sekaan.
Jos kuitenkin olet saanut aikaiseksi varsinaisen artikkelin, niin lukisin sen kyllä erittäin mielelläni. Tällöin keskustelun tasokin voisi nousta. Voitko siirtää niitä artikkelejasi joskus jopa tänne palstalle?No tuskinpa tekisit muuta kuin haukkuisit kaikki ne minun artikkelinikin, jos kerran tuota mieltä olet kirjoittelustani.
Ja kyllä nämä kirjoitusvirheiden täyttämät kommentinikin melko hyvän kuvan antavat minun ajatuksistani vanhustenhoidon suhteen.
Samoja asioita niissä olen puinut. - aikuinen
jepulis kirjoitti:
Hyvä hoito kuuluu myös vanhuksille.
sentäs kirjoitti:
Olet fiksu kiva kun joku ymmärtää yskän oikein.Hillutaan nyt kun vielä pystytään terveys on parasta.terveisin tirtsana
- Anonyymi
sentäs kirjoitti:
Näin on, ja sikäli huvittaa että RAI:hin oli aina kirjoitettava että hoitaja uskoo vanhuksen kuntoutuvan vaikka kaikkein tyhminkin tiesi ettei näin tule käymään. No yhden vanhuksen olen nähnyt kotiutuvan hoivakodista läheisensä ottaessa hoitovastuun. Ko. asiakas lihoi usemman kilon kesän aikana koska, vaikkei halunnut syödä mitään, vein ateriat aina eteensä ja valvoin että söi kaiken.
- ...
Tekstisi on totta tietyssä mielessä, mutta tuleppa itse hoitamaan vanhuksia. Huomaat, että kiire on jatkuva, hoitajia on aivan liian vähän! Hyvä kun itse ehdit syödä ja jaksaa pitäisi koko päivä palvella muita.
Ja loppuvaiheessa dementikothan juuri kuolevat siihen, että kroppa ei enää toimi normaalisti elikkä he eivät enää pysty esimerkiksi edes nielemään ruokaansa normaalisti...- aikuinen
No voi hyvänen aika, ei minun tarvitse tulla katsomaan miten teillä siellä laitoksessa on asiat, minä olen siellä 10 tuntia vuorokaudessa hoitamassa omaistani ja näen kaikenlaista kamlaa, näyt ja kuulemiset ovat kuin suoraan kauhukabinetista.
Yrittäkää nyt sentään viedä vessaan näitä onnettomia avuttomia vanhuksia, eikö teillä ole huono omatunto kun huudatatte heitä yöt läpeensä kakkahädässä ja vatsanpuruissa? - järkevää hoitoa elämän päät...
aikuinen kirjoitti:
No voi hyvänen aika, ei minun tarvitse tulla katsomaan miten teillä siellä laitoksessa on asiat, minä olen siellä 10 tuntia vuorokaudessa hoitamassa omaistani ja näen kaikenlaista kamlaa, näyt ja kuulemiset ovat kuin suoraan kauhukabinetista.
Yrittäkää nyt sentään viedä vessaan näitä onnettomia avuttomia vanhuksia, eikö teillä ole huono omatunto kun huudatatte heitä yöt läpeensä kakkahädässä ja vatsanpuruissa?Oletko koskaan ajatellut, että tuollaisen valittajaomaisen käytös varmasti vaikuttaa siihen, miten miellyttävää tai epämiellyttävää on kyseistä potilasta/asukkia hoitaa. Kyllä ne hoitajat työnsä ammattitaidolla tekevät, varmasti. Mielestäni kaikissa laitoksissa pitäisi olla vieraille vierailuajat, jotta hoitajat saisivat tehdä työnsä rauhassa! Ja miksi vanhuksen ei enää nykyään anneta kuolla rauhassa? Voi hyvänen aika! Keuhkokuume on pelastus liikaa pitkittyvältä elämältä, ja luonnollinen kuolinsyy.
- aikuinen
järkevää hoitoa elämän päät... kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut, että tuollaisen valittajaomaisen käytös varmasti vaikuttaa siihen, miten miellyttävää tai epämiellyttävää on kyseistä potilasta/asukkia hoitaa. Kyllä ne hoitajat työnsä ammattitaidolla tekevät, varmasti. Mielestäni kaikissa laitoksissa pitäisi olla vieraille vierailuajat, jotta hoitajat saisivat tehdä työnsä rauhassa! Ja miksi vanhuksen ei enää nykyään anneta kuolla rauhassa? Voi hyvänen aika! Keuhkokuume on pelastus liikaa pitkittyvältä elämältä, ja luonnollinen kuolinsyy.
Näiden vuosien jälkeen en luota pätkääkään hoitajien niin sanottuun ammattitaitoon, paljon melua tyhjästä koko kehuminen.
Varmasti osaan hoitaa yhtä hyvin kuin he ja hoidan paljon paremminkin, onhan minulla vain yksi potilas, omaiseni.
Valitettavasti vaikuttaa aivan liian usein siltä että hoitajat tahallaan nopeuttavat potilaiden kuolemaa laiminlyömällä hyvän hoidon periaatteita.
He ovat todellakin sitä mieltä että siitä vaan, kun tulee kehkokuume, niin antaa mennä vaan, sen sijaan että vanhuksille annetaan samat oikeudet saada asianmukaista hoitoa sairauteensa kuin millekin annetaan.
Se on jo perustuslain rikkomista, vanhiksia ei saa kohdella eri tavoin kuin muita, heillä tulee olla samat oikeudet kuin muillakin.
Kyllä kaikki kuolevat ajallaan.
On kolkkoa antaa tuollaisten kuolonenkelien hoitaa omaistani.
Koen tietyt hoitajat hengenvaaralliseksi omaiseni terveydelle, enkä syyttä. - hekatios
aikuinen kirjoitti:
Näiden vuosien jälkeen en luota pätkääkään hoitajien niin sanottuun ammattitaitoon, paljon melua tyhjästä koko kehuminen.
Varmasti osaan hoitaa yhtä hyvin kuin he ja hoidan paljon paremminkin, onhan minulla vain yksi potilas, omaiseni.
Valitettavasti vaikuttaa aivan liian usein siltä että hoitajat tahallaan nopeuttavat potilaiden kuolemaa laiminlyömällä hyvän hoidon periaatteita.
He ovat todellakin sitä mieltä että siitä vaan, kun tulee kehkokuume, niin antaa mennä vaan, sen sijaan että vanhuksille annetaan samat oikeudet saada asianmukaista hoitoa sairauteensa kuin millekin annetaan.
Se on jo perustuslain rikkomista, vanhiksia ei saa kohdella eri tavoin kuin muita, heillä tulee olla samat oikeudet kuin muillakin.
Koen tietyt hoitajat hengenvaaralliseksi omaiseni terveydelle, enkä syyttä.luoja varjele niitä hoitajia jotka joutuvat sinua 10h päivästä toiseen katselemaan ja kuuntelemaan työpaikallaan...mahtaa olla motivaatio korkealla...
- aikuinen
hekatios kirjoitti:
luoja varjele niitä hoitajia jotka joutuvat sinua 10h päivästä toiseen katselemaan ja kuuntelemaan työpaikallaan...mahtaa olla motivaatio korkealla...
Minä olen omaiseni huoneessa ja työskentelen hänen kanssaan, eivät hoitajat ole lähelläkään muuta kuin jos soitan tai pyydän heiltä nostoapua.
- Ruusujakin on saatu!
aikuinen kirjoitti:
Koen tietyt hoitajat hengenvaaralliseksi omaiseni terveydelle, enkä syyttä.Entäpä sellainen päivä, kun yhdeltä omaiselta tulee "pyyhkeitä" huonosta hoidosta, ja toinen kiittelee hoitajia erittäin hyvästä hoidosta ja arvokkaasta työstä? Jotkut omaiset meinaan kiittelevät jopa vanhuksen eläessä. Se kiitollisuus näkyy heidän suhtautumisessaan hoitajiin ja muuhun henkilökuntaan. He luottavat siihen, että heidän omaisensa saa hyvän hoidon, joten he ovat myöskin kaikin puolin rauhallisempia käydessään. Mielellään he syöttävät, mutta heidän käyntinsä ei ole jatkuvaa suorittamista ja miettimistä, mikä on seuraava hoitotoimenpide, joka on hoitajilta jäänyt tekemättä, tai minkä he muuten laiminlyövät. Heidän käyntinsä jälkeen muyös vanhus on rauhallinen ja hyvillä mielin. On toki hyvä, että omaiset pitävät huolta, mutta hyökkäävä asenne ja epäluulo eivät ehkä aina ole aiheellisia. Ja jos omainen koko ajan touhuaa siinä vanhuksen ympärillä, hänen lähtönsä jälkeen tämä asukas on useimmiten levoton ja sekava. Miksi omaisesi on laitoshoidossa, jos kerran hoito on ala-arvoista ja hengenvaarallista?
- ?++?
aikuinen kirjoitti:
Minä olen omaiseni huoneessa ja työskentelen hänen kanssaan, eivät hoitajat ole lähelläkään muuta kuin jos soitan tai pyydän heiltä nostoapua.
Miten sitten tiedät valittaa hoitajien tekemästä työstä sekä kertoa kuinka huonoa hoito on kyseisellä osatolla, sekä olet nähnyt ja kuullut "kaiken" jos vaan istut omaisesi yksityishuoneessa???! Hoitajat eivät ole kertomasi mukaan lähelläkään sinua!
levittelet vain perättömiä, kuvittelemiasi juttujasi? - Anonyymi
aikuinen kirjoitti:
Koen tietyt hoitajat hengenvaaralliseksi omaiseni terveydelle, enkä syyttä.Olen kohdannut kaltaisiasi" hyviä" omaisia, jotka haluavat lievittää pahaa oloaan valittamalla kaikesta mitä tehdään tai jätetään tekemättä. Se nyt vaan on niin, että vanhukset heikkenevät iän myötä sairauksineen päivineen, nielemisrefleksi pettää ja sitä myöten armollinen keuhkokuume korjaa potilaan. Ei sitä vanhusta ikuisesti voi hengissä pitää, vaikka tuntuu, että iso osa omaisista näin haluaisikin - vanhuksen kärsimyksistä viis, kunhan omaisella on hyvä olla! Provo tai ei, mene itseesi. "Kaikennäköisiä", sanoi kätilökin muinoin.
- -s-
Vanhuuteen ei voi kuolla. Aina on olemassa lääketieteellinen kuolinsyy. Keuhkokuume on yleisin, koska heikolla vanhuksella se kehittyy tosi helposti, jos on vähänkään nielemisvaikeuksia (ja vaikkei olisikaan).
En oikein ymmärrä tätä keskustelun sävyä, mihin ihmeeseen sitä sitten "pitäisi" kuolla?- -s-
tarkennan vielä, että en suinkaan puolustele sitä ruuan kaatamista potilaan kurkkuun. Jos potilaalla on kohonnut aspiraatioriski, syötetään rauhallisesti ja juomat sakeutetaan sekä varaudutaan imulaitteella (jos mahd.).
Mutta aspirointia voi tapahtua, vaikka syötettäisiin kuinka hitaasti tai vaikka ruokaa ei enää suun kautta annettaisi ollenkaan (pot. aspiroi limaa hengitysteistä). Näinollen pääsen pikkuhiljaa varsinaiseen asiaani: se, että keuhkokuume on laitosvanhusten yleisin kuolinsyy ei johdu siitä, että hoitajat syöttäisivät liian nopeasti. - aikuinen
Vähitellen voimat uupuvat ja elimistö lakkaa toimimasta, samoin sydän.
Ei ole meidän asiamme nopeuttaa kuolemaa, kyllä kaikki kuolevat ajallaan. - aikuinen
-s- kirjoitti:
tarkennan vielä, että en suinkaan puolustele sitä ruuan kaatamista potilaan kurkkuun. Jos potilaalla on kohonnut aspiraatioriski, syötetään rauhallisesti ja juomat sakeutetaan sekä varaudutaan imulaitteella (jos mahd.).
Mutta aspirointia voi tapahtua, vaikka syötettäisiin kuinka hitaasti tai vaikka ruokaa ei enää suun kautta annettaisi ollenkaan (pot. aspiroi limaa hengitysteistä). Näinollen pääsen pikkuhiljaa varsinaiseen asiaani: se, että keuhkokuume on laitosvanhusten yleisin kuolinsyy ei johdu siitä, että hoitajat syöttäisivät liian nopeasti.Valitettavasti, et nyt puhu totta.
Koska kiire on kova, hoitajat syöttävät liian kovalla vauhdilla näitä potilaita, jotka kärsivät nielemisvaikeuksista sillä seurauksella että he aspiroivat eli vetävät ruokaa tai juomaa keuhkoihin. - -s-
aikuinen kirjoitti:
Valitettavasti, et nyt puhu totta.
Koska kiire on kova, hoitajat syöttävät liian kovalla vauhdilla näitä potilaita, jotka kärsivät nielemisvaikeuksista sillä seurauksella että he aspiroivat eli vetävät ruokaa tai juomaa keuhkoihin.Kyllä mä puhun totta. Kannattaa lukea huolella se viesti.
En siis hetkeäkään puolustele sitä, että syötetään liian nopeasti -> voi aiheuttaa aspirointia. Toki tämä on totta. (Tai sen verran puolustelen, että jos syötetään asianmukaisella tahdilla, on turha pitää meteliä siitä, että toiset joutuu odottamaan omaa ruokaansa.)
Halusin vain korostaa sitä, että liian nopea syöttäminen EI ole syynä siihen, että keuhkokuume on yleisin kuolinsyy laitosvanhuksilla. Ruoan ja juoman aspirointia VOI TAPAHTUA asianmukaisesta syöttämisestä huolimatta ja keuhkokuume EI LÄHESKÄÄN AINA ole seurausta aspiraatiosta. Toki aspiroivilla potilailla on suuri riski saada se keuhkokuume. - -s-
aikuinen kirjoitti:
Vähitellen voimat uupuvat ja elimistö lakkaa toimimasta, samoin sydän.
Ei ole meidän asiamme nopeuttaa kuolemaa, kyllä kaikki kuolevat ajallaan.Ei tietenkään ole kenekään asia nopeuttaa kuolemaa. Tarkoitin vain sitä, että vaikka hoidettaisiin kuinka hyvin, ei kuolemaa voi välttää. Silloin kun voimat ovat hiipuneet on elimistö todella altis esimerkiksi erilaisille tulehdussairauksille. Usein juuri siksi vanhuksemme menehtyvät johonkin keuhkokuumeeseen tms. jota elimistö ei enää jaksa vastustaa. Luonnollisesti vanhuksenkin keuhkokuumetta pyritään hoitamaan asianmukaisin lääkityksin, mutta ei lääkärit mitään jumalia ole. Aina ei pystytä parantamaan.
- aikuinen
-s- kirjoitti:
Ei tietenkään ole kenekään asia nopeuttaa kuolemaa. Tarkoitin vain sitä, että vaikka hoidettaisiin kuinka hyvin, ei kuolemaa voi välttää. Silloin kun voimat ovat hiipuneet on elimistö todella altis esimerkiksi erilaisille tulehdussairauksille. Usein juuri siksi vanhuksemme menehtyvät johonkin keuhkokuumeeseen tms. jota elimistö ei enää jaksa vastustaa. Luonnollisesti vanhuksenkin keuhkokuumetta pyritään hoitamaan asianmukaisin lääkityksin, mutta ei lääkärit mitään jumalia ole. Aina ei pystytä parantamaan.
Lääkärien mielestä joku kirurgia tai vastaava on paljon "hienompaa" kuin vanhustenhoito, geriatria, eivätkä he tee töitä koko sydämellä.
Jos lääkäri suhtautuu välinpitämättömästi vanhuksen vaivoihin, hoitoon ja jopa omaisiin, niin hän antaa signaalin hoitohenkilökunnallekin, ettei ole niin väliä miten näivä ihmisiä kohdellaan ja hoidetaan.
Hoitajathan leikkii "suuraa johtajaa"-leikkiä koko ajan. - aikuinen
aikuinen kirjoitti:
Lääkärien mielestä joku kirurgia tai vastaava on paljon "hienompaa" kuin vanhustenhoito, geriatria, eivätkä he tee töitä koko sydämellä.
Jos lääkäri suhtautuu välinpitämättömästi vanhuksen vaivoihin, hoitoon ja jopa omaisiin, niin hän antaa signaalin hoitohenkilökunnallekin, ettei ole niin väliä miten näivä ihmisiä kohdellaan ja hoidetaan.
Hoitajathan leikkii "suuraa johtajaa"-leikkiä koko ajan.Siis vain sitä sanaa tässä fiilailen.
"Seuraa johtjaa" on yksinkertainen draamaharjoitus. - Hah !
aikuinen kirjoitti:
Valitettavasti, et nyt puhu totta.
Koska kiire on kova, hoitajat syöttävät liian kovalla vauhdilla näitä potilaita, jotka kärsivät nielemisvaikeuksista sillä seurauksella että he aspiroivat eli vetävät ruokaa tai juomaa keuhkoihin.Miten sellaista "syötetään nopeasti" joka ei syö nopeasti ?
- huh huh
Mahtaa olla aika helvetillinen hoidettava aikanaan tuo "aikuinen" !
- aikuinen
EIkös ole aika kohtuullista vaatia ettei tarvitse maata päivä- ja yökausia kakassa ja pissassa ja ei yleensäkään maata, maata, maata...
Vähän sentään elämänlaatua kuuluu vanhallekin. - S-hole...
aikuinen kirjoitti:
EIkös ole aika kohtuullista vaatia ettei tarvitse maata päivä- ja yökausia kakassa ja pissassa ja ei yleensäkään maata, maata, maata...
Vähän sentään elämänlaatua kuuluu vanhallekin.Ja milläköhän ilveellä aikuinen oikein kampeaisi jäykistelen sikiöasentoon käääriytyneen dementikon tuoliin istumaan? ja kukakohan vieressä istuisi ja vahtisi, että ko. vanhus jaksaa/pystyy istumaan tässä tuolissa?
Itse joskus pikku-sairaanhoitajaopiskelijana olin kesätöissä tk:n pitkäaikaisosastolla. Ensimmäisen kuukauden jaksoin jumpata vanhuksia g-tuoliin ja takaisin. Mutta eipä nämä mummot/papat kauaa jaksaneet siinä istua, monet tulivat levottomiksi ja alkoivat huutamaan ja toisten kanssa tuoliin nosto meni lähes tappeluksi. Eräällä verenpaineet eivät kestäneet tuolissa istumista ja sain monta kertaa kiikuttaa silmät selällään mummon takaisin petiin ja nostaa kintut kohti kattoa.
Jos ihminen on vuodepotilas, niin siihen on yleensä myös jokin hyvä syy miksi häntä siinä sängyssä makuutetaan.Loppuvaiheessa kun puhe on kadonnut ja jalat eivät kanna, niin ei ole mielestäni inhimillistä väenpakolla jumppauttaa, laulattaa ja leikittää dementikkoa, joka useimmiten ahdistuu ylimääräisistä siirtelyistä ja hälinöistä. Dementia on kuolemaan johtava sairaus ja loppuvaiheessa mielestäni hyvä perushoito ja riittävä kipulääkitys ovat inhimillisimmät hoitokeinot. - aikuinen
S-hole... kirjoitti:
Ja milläköhän ilveellä aikuinen oikein kampeaisi jäykistelen sikiöasentoon käääriytyneen dementikon tuoliin istumaan? ja kukakohan vieressä istuisi ja vahtisi, että ko. vanhus jaksaa/pystyy istumaan tässä tuolissa?
Itse joskus pikku-sairaanhoitajaopiskelijana olin kesätöissä tk:n pitkäaikaisosastolla. Ensimmäisen kuukauden jaksoin jumpata vanhuksia g-tuoliin ja takaisin. Mutta eipä nämä mummot/papat kauaa jaksaneet siinä istua, monet tulivat levottomiksi ja alkoivat huutamaan ja toisten kanssa tuoliin nosto meni lähes tappeluksi. Eräällä verenpaineet eivät kestäneet tuolissa istumista ja sain monta kertaa kiikuttaa silmät selällään mummon takaisin petiin ja nostaa kintut kohti kattoa.
Jos ihminen on vuodepotilas, niin siihen on yleensä myös jokin hyvä syy miksi häntä siinä sängyssä makuutetaan.Loppuvaiheessa kun puhe on kadonnut ja jalat eivät kanna, niin ei ole mielestäni inhimillistä väenpakolla jumppauttaa, laulattaa ja leikittää dementikkoa, joka useimmiten ahdistuu ylimääräisistä siirtelyistä ja hälinöistä. Dementia on kuolemaan johtava sairaus ja loppuvaiheessa mielestäni hyvä perushoito ja riittävä kipulääkitys ovat inhimillisimmät hoitokeinot.Kerrot juuri siitä millaiseksi dementikot tulevat JOS ei heitä koko ajan venytellä ja jäseniä hoideta ja liikutella.
Minä olen pitänyt dementiaa viime vaiheessa sairastavaa omaistani käpristymättömänä koko ajan venytyksillä.
Sekä käsien että jalkojen.
Nostelen myös häntä tuolissa ylös-alas jotta verenkierto ja nesteitten virtaamine kehossa pysyisi jonkunlaisena.
Tietenkin tämä on vaikeaa toteuttaa laitoshoidon liukuhihna-menetelmässä, mutta MIKSI PITÄÄ HOITAJIENKIN SUOSTUA TUOLLAISEEN LIUKUHIHNATAHTIIN VANHUSTEN KANSSA?
En ikinä ala makuuttamaan omaistani, koska näen miten huonovointinen hän on kun on päivänkin saanut tuota "makuutushoitoa" pissat ja kakat housuissa ja vilusena ja tärisevänä sängynpohjalla tuskaisen näköisenä viruttuaan kun tulen häntä hoitamaan oltuani päivän poissa. - käsiään...
S-hole... kirjoitti:
Ja milläköhän ilveellä aikuinen oikein kampeaisi jäykistelen sikiöasentoon käääriytyneen dementikon tuoliin istumaan? ja kukakohan vieressä istuisi ja vahtisi, että ko. vanhus jaksaa/pystyy istumaan tässä tuolissa?
Jos ihminen on vuodepotilas, niin siihen on yleensä myös jokin hyvä syy miksi häntä siinä sängyssä makuutetaan.Loppuvaiheessa kun puhe on kadonnut ja jalat eivät kanna, niin ei ole mielestäni inhimillistä väenpakolla jumppauttaa, laulattaa ja leikittää dementikkoa, joka useimmiten ahdistuu ylimääräisistä siirtelyistä ja hälinöistä. Dementia on kuolemaan johtava sairaus ja loppuvaiheessa mielestäni hyvä perushoito ja riittävä kipulääkitys ovat inhimillisimmät hoitokeinot.hyvä, hyvä, huusivat lapset ja taputtivat suuria karvaisia käsiään.
- aikuinen
käsiään... kirjoitti:
hyvä, hyvä, huusivat lapset ja taputtivat suuria karvaisia käsiään.
Lapsilta voi odottaa tuollaista puhetta hoidosta, aikuiset puhuvat aikuisten kieltä.
LUULO EI OLE TIEDON VÄÄRTTI MENE TÖIHIN SAIRAALAAN niin tiedät paremmin miksi .Potilas täytyy nääs välillä kääntää myös selälleen että ei tulisi painehaavaumia. Ei voi aina pitää kyljellään.Kyllä kaduttaa että nuorena menin hoito alalle nyt 48v eläkkeell seläntakia,kovat kivut. monen mummon olen nostanut pyörätuoliin ja vw-tuoliin30 vuoden aikana kuka nyt nostaa minua 48v ja selkä loppu.Älä hauku hoitajia mene auttamaan.VATSA EI TOIMI ellei saa lääkettä se vaikuttaa vasta5-6h päästä turha viedä wc ennen sitä.Ammattilainen tietää mitä tekee ei sitä maallikon korvat kestä kuunnella ...luonto on tosi julma sairastaessa,kun toimintakyky vähenee joka asiassa.ETtiedä mistä puhut moni idealisti on töihin tullut eikä siellä ole kauan pysynyt kun huommaa ettei pysty luojan töitä korjaamaan vaikka kuinka kauniisti ajattelisi.luonto on julma kenen syy ei ainakaan hoitajien.
- aikuinen
On se kumma että nämä hoitajat aina ovat varmoja siitä että toiset eivät tiedä mitään alasta ja sen takia sanovat asioita, joita ei saisi sanoa.
Sairaanhoitaja pitkäaikaisosastolla kertoi minulle tämän kun minäkin olen ollut hoitoalalla ja vieläkin hoidan laitoshoidossa olevaa omaistani siellä enimmäkseen itse ja näen ja kuulen kaiken.
Siis tieto tulee pitkäaikaisosaston tottuneelta ja tietävältä sisar valkoiselta, niin että onpas ihme että hän valehtelisi tuollaisen asian kuin vanhusten pitkäaikaisosaston yleisimmän kuolinsyyn. - hekatios
aikuinen kirjoitti:
On se kumma että nämä hoitajat aina ovat varmoja siitä että toiset eivät tiedä mitään alasta ja sen takia sanovat asioita, joita ei saisi sanoa.
Sairaanhoitaja pitkäaikaisosastolla kertoi minulle tämän kun minäkin olen ollut hoitoalalla ja vieläkin hoidan laitoshoidossa olevaa omaistani siellä enimmäkseen itse ja näen ja kuulen kaiken.
Siis tieto tulee pitkäaikaisosaston tottuneelta ja tietävältä sisar valkoiselta, niin että onpas ihme että hän valehtelisi tuollaisen asian kuin vanhusten pitkäaikaisosaston yleisimmän kuolinsyyn.kuinka kummassa jaksat olla 10h/ vrk omaisen luona ja vielä yöt läpeensä kirjoitella juttuja tänne????
- aikuinen
hekatios kirjoitti:
kuinka kummassa jaksat olla 10h/ vrk omaisen luona ja vielä yöt läpeensä kirjoitella juttuja tänne????
Nukun pitkään - joskus.
En ihan joka päivä ole siellä 10 tuntia, mutta vähintään 5-6 tuntia. - omainen minäkin
aikuinen kirjoitti:
Nukun pitkään - joskus.
En ihan joka päivä ole siellä 10 tuntia, mutta vähintään 5-6 tuntia.Voi hoitajaparat! Siellä olet valittamassa kokonaisia päiviä, joka päivä! Ei ihme että hoitajat väsyvät. Kenen muun työpaikalle tullaan arvostelemaan ja räyhäämään?! Kyllä työskentelyrauha kuuluu kaikille.
- aikuinen
omainen minäkin kirjoitti:
Voi hoitajaparat! Siellä olet valittamassa kokonaisia päiviä, joka päivä! Ei ihme että hoitajat väsyvät. Kenen muun työpaikalle tullaan arvostelemaan ja räyhäämään?! Kyllä työskentelyrauha kuuluu kaikille.
Minun omaistanihan hoitajien ei tarvitse hoitaa kun minä teen sen itse.
Enkä minä siellä valittamassa ole, vaan hoitamassa.
Jos on jokin kauhea epäkohta tai laiminlyönti omaiseni hoidon suhteen, sanon kyllä siitä, esim kun yritettiin lopettaa vessassakäynti kokonaan, koska on helpompi hoitaa sänkyyn.
Sitä en hyväksynyt ja kävin itse tekemässä nämä vessakäynnit niin kauan että niistä tuli taas käytäntö.
Miksi sinulla on niin negatiivinen asenne omaisiin?
Täytyy ymmärtää omaisten oikeutta lähisukulaiseensa, ei yrittää ajaa heitä pois, ikäänkuin he häiritsisivät työtä.
TUollainen asenne on laiton, omaisilla on oikeus lähisukulaiseensa ja hänen hoitoonsa.
Henkilökunta ei mene milloinkaan lähiomaisen edelle.
Se täytyy hyvksyä. - asiasta
omainen minäkin kirjoitti:
Voi hoitajaparat! Siellä olet valittamassa kokonaisia päiviä, joka päivä! Ei ihme että hoitajat väsyvät. Kenen muun työpaikalle tullaan arvostelemaan ja räyhäämään?! Kyllä työskentelyrauha kuuluu kaikille.
Ihanaa! Olen samaa mieltä. Aika rankka ala hoitajalle,kun koskaan ei saa mitään positiivista palautetta. Ja olen myös sitä mieltä että oikeasti hoitajat tietävät mität tekevät.
- aikuinen
asiasta kirjoitti:
Ihanaa! Olen samaa mieltä. Aika rankka ala hoitajalle,kun koskaan ei saa mitään positiivista palautetta. Ja olen myös sitä mieltä että oikeasti hoitajat tietävät mität tekevät.
Ehkäpä tietävät mitä tekevät, tosin heiltä usein ovat empatiat totaalisen hukassa, rutiinilla tekevät sen mitä tekevät.
Eivät kaikki hoitajat ole hyviä hoitajia. - Työrauhan rikkoja
aikuinen kirjoitti:
Minun omaistanihan hoitajien ei tarvitse hoitaa kun minä teen sen itse.
Enkä minä siellä valittamassa ole, vaan hoitamassa.
Jos on jokin kauhea epäkohta tai laiminlyönti omaiseni hoidon suhteen, sanon kyllä siitä, esim kun yritettiin lopettaa vessassakäynti kokonaan, koska on helpompi hoitaa sänkyyn.
Sitä en hyväksynyt ja kävin itse tekemässä nämä vessakäynnit niin kauan että niistä tuli taas käytäntö.
Miksi sinulla on niin negatiivinen asenne omaisiin?
Täytyy ymmärtää omaisten oikeutta lähisukulaiseensa, ei yrittää ajaa heitä pois, ikäänkuin he häiritsisivät työtä.
TUollainen asenne on laiton, omaisilla on oikeus lähisukulaiseensa ja hänen hoitoonsa.
Henkilökunta ei mene milloinkaan lähiomaisen edelle.
Se täytyy hyvksyä.Otapa kuule omaisesi pois sieltä missä onkin ja hoida ihan itse omassa kotonasi juuri niin kuin hyväksi näet ja koet. Miksi ihmeessä olet järjestänyt omaisesi muiden hoidettavaksi ? Sinä et kuulu henkilökuntaan etkä sinä päätä minkään hoito- tai hoivapaikan työtavoista etkä yhtään mistään muustakaan. Joten et mene edelle eikä asenteesi todellakaan ole "aikuisen".
- Ällöttävä asenne
aikuinen kirjoitti:
Ehkäpä tietävät mitä tekevät, tosin heiltä usein ovat empatiat totaalisen hukassa, rutiinilla tekevät sen mitä tekevät.
Eivät kaikki hoitajat ole hyviä hoitajia.Se, että kenties vuosikymmeniä mitä tahansa työtä tehnyt tekee tehtävänsä rutiinilla, ei tarkoita, etteikö hän tuntisi empatiaa, sympatiaa, olisi inhimillinen, ymmärtäväinen, j n e. Hoitajat ovat vain ihmisiä, niin kuin sinäkin ja heissäkin on ikäviä ihmisiä, niin kuin sinäkin.
- Mutta...
aikuinen kirjoitti:
Eivät kaikki hoitajat ole hyviä hoitajia.eivät myöskään huonoja...
- irtisanoudu ja syötä
Lähdetään kaikki työssäkäyvät 40 - 60 vuotiaat istumaan vanhempiemme "hoitajina". Haetaan sitten työttömyyskorvausta ja muita korvauksia omien lastemme elättämiseen. Vapautuu työpaikkoja nuorille ja saadaan suuret ikäluokat pois tuottavasta työstä ja eläkkeetkin pienenevät kun työeläkkeet pienenevät ratkaisevasti. Lisää tuoleja vanhusten osastoille ja kaikki tyttäret ja pojat äitejä syöttämään ja paijaamaan.
- kannatetaan
Puhut asiaa mutta niin vähän.
- jk
ninkö
- varoittakaa syöttäm
Voisivat hoitajatkin varoittaa omaisia tästä huonokuntoisten syöttämisestä, kun kerran eivät itse viitsi/ehdi syöttää vaan jättävät sen omaisen harteille!
Eihän maallikot voi ymmärtää tämmöistä vaaraa olevan, jollei kukaan varoita siitä. Mieluummin tietenkin antaisin syöttämisenkin ammattilaiselle, mutta se on hyvin hidasta ja siksi omaisten apu on hyväksi, mutta neuvojen kanssa.- Ei h-i !
Onko immeinen uusavuton vai minkä niminen avuton, jos ei osaa panna ruokaa toisen suuhun. Sen kummempia ohjeita siihen ei tarvita kuin omaan suuhun lappamisessakaan. Järjellinen aikuinen kyllä huomaa ja havaitsee, millä tahdilla syötettävä kykenee uutta 'lastia' ottamaan ja nielaisemaan.
- Ikävä asenne sulla
Olet oikeassa: omaisten olisi hyvä käydä syöttämässä - ja muutenkin useammin ja kiireettömämmin.
Hoitaja ei kiirehdi nielemisvaikeuksia potevan kanssa silti, vaikka kiire olisikin. Aspiraatio taasen tapahtuu, jos on tapahtuakseen ja vaikka potilas söisi kuinka hitaasti. Eikä se johdu kiireestä, vaan siitä, että dementoituneen sairauden eteneminen aiheuttaa sen, että kaikki ei toimi suussa eikä kurkunpäässäkään enää normaalisti, ihan niin kuin ei mikään muukaan paikka. Oletko huomannut ?
Dementoitunut tai muuten sairas vanhus, tai miksei nuorempikin, ei ole enää elämänsä kunnossa, kaikki elintoiminnot alkavat prakata. Mikä sairaus sulla on, kun ajattelusi pätkii noin pahasti ? - Väärin...
Olen hoitajana vanhainkodin osastolla, jossa on 32 vanhuksesta 26 syötettävää. Siitä huolimatta aspiraatiokeuhkokuumeet ovat todella harvinaisia, tavallinen keuhkokuume on huomattavasti yleisempi. Myöskin keuhkoahtaumatauti on, varsinkin miehillä, yleinen sairaus (eikä ole hoitajien aiheuttama), ja heillä on keuhkokuume hyvinkin yleinen vieras. Suurin osa vanhuksista kuitenkin sairastaa alzheimerintaudin viimeistä vaihetta, ja siihen kyllä kuolee ihan ilman kuumettakin. Nimim. Aikuinen ei taida itse hoitaa vanhuksia laitoksessa?
Oletteko kuulleet hiljaisesta aspiraatiosta?
http://www.aivoliitto.fi/files/823/Dysfagia_web.pdf
- ...
Haluaisin, että aloittaja laittaa lähteitä kirjoitukseensa. Mistä on lähtöisin, että aspiraatio olisi yleisin kuolinsyy?
"Maailman kuolettavimmiksi vaivoiksi paljastuivat ei-tarttuvat taudit. WHO:n mukaan kaikkein yleisin kuolinsyy maailmassa on tällä hetkellä sydänsairaus. Toiseksi yleisin kuolinsyy on syöpä, kolmanneksi yleisin keuhkotaudit, ja neljänneksi yleisin on diabetes."
Lähde:
http://www.tohtori.fi/?page=5996716&id=5078286- lukutaitoa....
Aloitusviesti on vuodelta 2005, joten aloittaja on jo voinut vaikka kuolla itsekin ja eikös tilastotkin muutu?
- Ruusujakin on saatu!
lukutaitoa.... kirjoitti:
Aloitusviesti on vuodelta 2005, joten aloittaja on jo voinut vaikka kuolla itsekin ja eikös tilastotkin muutu?
Juu, luin kyllä vuosiluvun ihan oikein, mutta tämä aloittaja ei kaiketikaan ole ainoa noin ajatteleva, joten siinä on kyllä asiaa muillekin...samoin toistenkin kirjoituksia voi varmasti lukea, vaikkei niihin vastattaisikaan :)
- lääkäri67
Siis ei se ruoka mitään tulehdusta keuhkoissa nieltäessä aiheuta, vaan aspiraation seurauksena mahalaukusta keuhkoihin päässyt sisältö, jossa on mukana mahalaukun omaa bakteerikantaa.
- aspiroiminen
lusiina_ kirjoitti:
Määritäppäs mitä tarkoitat aspiraatiolla.
Aspiraatio ,kun potilas aspiroi tarkoittaa suomeksi henkeen vetämistä. Sitähän tapahtuu kotona ja missä vain ja kelle vaan. Tuntuu, että mnei henkeen ja yskittää niin hitosti ja tilanne rauhottuu sitten, yleensä kotioloissa. Ainakin itse olen vetänyt jotain tosi pientä henkeen monet kerrat, vaan ei ole seurannut vakavampaa.
Laitoksessa ja huono-kuntoisen ollessa kyseessä saattaa mennä hiukan isompi määrä vierasta ainetta (ruokaa)henkitorveen ja siitä kehkeytyy keuhkokuume. Noin kävi aikoinaan isälleni akuuttisairaanhoidossa, eikä ollut hirveän iäkäs. Mikään ei voinut pelastaa vaikka kaikkensa tekivät. Valvoin viimeisen vuorokauden sisareni kanssa isän vuoteen vieressä, eikä hänen tarvinnut lähteä yksin tuonpuoleiseen.
- Kuolemaa ei ole
Jos ihminen ei enää pysty normaalitavalla syömään ja juomaan, niin eikö silloin ole jo aika ...
- voi jo 75v
Yks-vanhus kirjoittaa, miksi jatkettiin elinkaarta keksittiin kaikki lääkitykset elämän jatkumiseksi..Yhteiskunta olisi paljon rikkaampi,kun olisi pllut voimassa
noin 65v ikä kuolemiseen..
Muutama keskustelut on porukka yhdessä päivittänyt.. - en pelkää kuolla
Ja onhan se muutenkin kotoisempi ruokailuhetki, kun lähioaminen tai ystävä on siinä lähellä. Itsellän on alkava astama ja ruoka menee väärään kurkkuun vähäisemmästäkin. Ei ole sukulaisia, joten loppuni lienee sitten tuo. No ei minua kyllä haittaa, kun ei vain tietoisesti aleta niin surmaamaan. Kun on dementia noin pitkällä, niin eipä taida olla enää vaihinkoa, jos pääsen jo paremmille ruokamaille.
- Tärkeää työtä
Pitkäaikaishoidossa olevat vanhusasukkaat kuolee yleisimmin siten, että pikkuhiljaa alkaa elimistö antaa periksi ja itse kuolema tapahtuu nopeassa ajassa ja yleensä sanotaan omaisille, "ettei sydän enää jaksanut". Toinen on sitten vanhusten sairaudet, jolloin taudin kulku etenee ja johtaa (riippuen hieman sairaudesta) kuolemaan, monesti tuolloinkin vanhus hiipuu loppua kohden ja kuolema tapahtuu myös usein melko nopeasti, hengitys lakkaa ja sydän lopettaa lyömästä jne. Tässä nämä yleisimmät seikat. kukaan vanhustyötä arvostava työntekijä ei tee hutiloiden työtään asukkaiden kanssa. Kuvailemasi työntekijän ammattitaidosta en ole todellakaan vakuuttunut, jos tuollaista tapahtuu, tee valitus hoitovirheestä, tuolloin asia käydään perusteellisesti läpi. On myös mahdollista, että omaiset näkevät negatiivisia asioita aina, kun heidän rakkaimpiaan hoidetaan, olisi tuolloin viisainta kysyä suoraan asukasta hoitavalta työntekijältä epäkohdista, jolloin hän kyllä voi vastauksen antaa. En kiellä, etteikö vääryyttäkin alalla joskus olisi ja onhan noita ollutkin, mutta kyllä pääsääntöisesti yllättävän empaattista henkilökuntaa löytyy nimenomaan vanhainkodeilla ja pitkäaikaisvuodeosastoilla ym. joissa vanhuksia hoidetaan.
- Hyvä veteraanikeskus
Kyllä 90-v raskaan elämän elänyt ihminen tietää pystyykö hän vai eikö pysty. Istumaan, syömään ruokalassa, kävelemään tms.
Vanhusta pitää kuunnella kun hän itkee kipujaan ja sanoo, että hän ei pysty.
Meidän mummosta hoitaja sanoi omaisille, että "oikeat kipupotilaat ovat erilaisia". Sain soittaa monta kertaa kun mummo soitti kipujaan, että hoitakaa se kipulääkitys nyt kuntoon, ennen kuin kipua hoidettiin riittävästi.
Tutkikaa, mikä on vikana, älkääkä väittäkö että kipuja ei pitäisi olla niin ei ole.
Mummo jätettiin yksin huoneeseen istumaan, ei pystynyt odottamaan sänkyyn tuojaa joten yritti nousta ja kaatui yksin.
Muutaman viikon kuluttua hoitajan tuosta yllä kertomastani lausumasta, mummo kuoli yhtäkkiä ja yllättäen laitoksessa. Syytä tutkitaan. - Hah !
Jos "90-v. mummo kuoli yhtäkkiä ja yllättäen ..." ihan missä vaan, niin mitä hemmetin ihmettä siinä on? Vai etkö oikeasti ole kuullut, että täältä poistuu jokainen aikanaan. 90-v:n aika oli jo varmasti.
- Hellää hoitoa!
No ei olekaan ihme, mutta se, että vanhusta ei kuunnella eikä uskota on väärin. Tietty virheitä tulee, mutta ei saa koskaan olettaa ja yleistää, vaan katsoa kokonaisuutta, kuunnella, joustaa, olla herkkänä siihen miten käyttäydytään.
Tuntuu, että on vallalla oppi, että vanhuksia ihan terminaalivaiheessakin pakotetaan vaan yrittämään ja sillä perusteella evätään palvelu ja odotutetaan, ei lääkitä kipua tarpeeksi jos ei selkeää syytä kivuille ole löytynyt.
Eli rääkätään kun pitäisi olla hellää hoitoa lopussa. Varmaan saattohoitokodeissa tämä osataan paremmin. Sieltä voisi hakea vähän oppia vanhusten hoitoon muutoinkin
.
Kuulin tänään kuin yksi vanhempi hlö oli käynyt katsomassa ystäväänsä. Tämä oli pyytänyt auttaa vessaan. Kaksi hoitajaa tuli juuri ovesta ja kailottivat ensimmäisenä, että "ei se apua tarvi, saa mennä ihan itse vaan". Oli kuitenkin auttanut ja ollut vihainen.
- Ei passata ei
Enpä tiedä, mitä sulle terminaalivaihe tarkoittaa, mutta siinä vaiheessa ihmistä ei enää pakoteta yhtään mihinkään, oikeasti eikä missään.
Mutta niin kauan kuin vanhuksella - tm. sairaalla - on hiukkaakaan omaa toimintakykyä jäljellä, niin sitä kyllä koetetaan pitää yllä. Se on nääs se elämää ylläpitävä voima, työ ja touhu, toimeliaisuus. Pitkät, usein yksinäiset päivät kuluvat paremmin, kun on edes jotakin tekemistä, vaikka matka vessaan. Sitten kun apua on ihan oikeasti tarvis, sitä myös saa.
Sillä lailla olet oikealla tiellä, että riippuu aina arvioijasta, hänen tiedoistaan, taidoistaan ja käsityskyvystään, miten hän osaa potilaan / asukkaan / asiakkaan tarpeet ja toimintakyvyn arvioida.- sIINÄ POINTTI
"Sitten kun apua on ihan oikeasti tarvis, sitä myös saa.
Sillä lailla olet oikealla tiellä, että riippuu aina arvioijasta, hänen tiedoistaan, taidoistaan ja käsityskyvystään, miten hän osaa potilaan / asukkaan / asiakkaan tarpeet ja toimintakyvyn arvioida."
NIINPÄ!! - Järvenpääläinen
Mitenkäs tähän vastaat:
äitini haluaisi yöllä vessaan mutta ei pääse yksin. Painaa hälytysnappia mutta kukaan ei tule. Yöhoitaja on kuitenkin talossa. Äiti laskee sitten vaippaan kun apua ei tule ja aamulla hoitaja toteaa että TAAS on vaippa märkä. Näin käy parina yönä viikossa.
Että kun "kun apua on ihan oikeasti tarvis, sitä myös saa". - hanurista, mutta olk
Järvenpääläinen kirjoitti:
Mitenkäs tähän vastaat:
äitini haluaisi yöllä vessaan mutta ei pääse yksin. Painaa hälytysnappia mutta kukaan ei tule. Yöhoitaja on kuitenkin talossa. Äiti laskee sitten vaippaan kun apua ei tule ja aamulla hoitaja toteaa että TAAS on vaippa märkä. Näin käy parina yönä viikossa.
Että kun "kun apua on ihan oikeasti tarvis, sitä myös saa".No semmosta se on, että jollain voi olla vähän suurempikin hätä, kuin kusihätä. Usein noissa laitoksissa on myös vaeltavia, paskalla sotkevia ja aggressiivisia potilaita. Siinä saa muut kusta housuun, kun yhtä irrotetaan toisen potilaan/hoitajan kurkusta useita kertoja vuorokaudessa.
- Suhteellisuudentaju
Järvenpääläinen kirjoitti:
Mitenkäs tähän vastaat:
Että kun "kun apua on ihan oikeasti tarvis, sitä myös saa".Oletko aamuisin kuuntelemassa hoitajan "toteamuksia"? Miksi sinun mielestäsi vaippa on? Tiedätkö, mitä kaikkea muuta osastoilla yöaikaan, ja muutenkin, tapahtuu? Oisko silmien aukaisemisen paikka? Vaan riittäkö se, jos korvain väliss' ei tapahdu mitään?
- Lauma pässejä?
Kyllä on nähty, että usea hoitaja lukee samaan aikaan päivän lehteä, eikä auta vanhusta, joka pyytää apua. Pitäähän vanhuksen olla omatoiminen hamaan loppuun asti... Ja sitä paitsi, ensin odotetaan, että kaikki ovat syöneet...
- kukkendaali
Niinpä. Kesken syöttöjen ei vessateta ketään, että kaikki saisivat ruokansa lämpimänä. Jos hoitajat ovat tauollaan ja lukevat lehteä, myöskään silloin ei lähdetä vessattamaan. Ainakaan kesken ruokatauon en vie ketään tarpeilleen. En itsekään käy vessassa kesken syönnin. Ja pitää olla omatoiminen, jos omatoimisuutta ja toimintakykyä on jäljellä. Olisi typerää ja resurssien hukkaan heittämistä tehdä puolesta sellaiset asiat, jotka luonnistuu ihmiseltä itseltään.
- mies 32v
Höpö höpö, ei keuhkokuumeeseen ole vielä kukaan kuollut. Minä tiedän sen, koska minulla on itsellä ollut todella vaikea keuhkokuume enkä minä kuollut siihen, vaikka olin vain lapsi kun minulla se keuhkokuume oli ja silloin kun se minulla oli, elettiin sentään vielä 1980-lukua jolloin lääketiede oli todella alkeellista nykyaikaan verrattuna.
- Ei_vastiketta_rahalle
Vanha ketju mutta
Taitaa tänäpäivänä yleensä kuolla virtsatietulehdukseen joka on noussut munuaisiin. Mitä sitten kirjattaneen kuolinsyyksi.
Vanhus ostaa palveluksen. Maksaa siitä. Ei saa palvelua.
Mihin ne rahat katoaa kun niillä ei saa palkattua henkilökuntaa.
Johtoporrasta liikaa. Luuta lakaisemaan turhat pois. - facts_right
Ei ole hoitajan vika... 4 muuta ihmistä odottaa ruokaa.
Johdosta on helppo syyttää hoitajaa, kuten omaistenkin.
Pitäisi saada laki, jos hoitajan ruokatauko on 20min - sama tulisi olla väh. hoivakodin asukkaallakin.
Toisaalta, aspiroinnista aiheutunut keuhkokuume EI ole yleisin kuolinsyy. - Anonyymi
Tuskinpa on. Voisin vaikka lyödä useamman kuukauden pienen palkkani vedoksi että noin ei ole. Ei kannata yleistää liikaa ellei ja jos ole syvällistä tietoa asiasta.
Kyllä se kuolema tulee monista muista syistä useammin. Toki tuossa on pohjaa mutta ei voi olla totta, eihän ruokailuakaan pidä ottaa tuosta vaan tehtynä suoritteena, heikko ihminen ei paljoa kestä.
Kiire on on aivan järjetön syy, systeemissä missä lait määrää. Teet 8h työtä ja olet työsi tehnyt, se on ihan sama onko siinä hoidettu 10 potilasta vai yksi. Ei potilaita voi hoitaa niin että ne suoritetaan vaan välittämättä laadusta.- Anonyymi
Niin nykyisin vain tehdään. Kyykytetään työntekijöitä, niin miten työntekijät jaksaisivat välittää asiakkaista. Täysi työ, että jaksaa jotenkin työnsä tehdä.
- Anonyymi
On taas asiantuntijoita., hoitajia ja omaisia...
Kyllä, keuhkokuume on yksi yleisimmistä vanhusten kuolinsyistä.
Ei, se ei johdu siitä, että hoitajat "lappavat kiireellä ruokaa naamaan".
Vanhukset ovat alttiita keuhkokuumeelle useastakin syystä; sille altistavat tietyt yleiset vanhusten sairaudet ja heikentynyt vastustuskyky. Myös liikkumattomuus on riski; limaa ja nestettä kertyy keuhkoihin, maaten on vaikeampi yskiä ja yskiminen saattaa olla muutenkin vaikeaa heikon kunnon vuoksi.
Vanhuksilla keuhkokuume on usein vakavampi kuin nuorilla ja terveillä. Siksi heitä paljon kuoleekin keuhkokuumeeseen.
Laitoksessa asuva vanhus ei ole terve eikä hyväkuntoinen -siksi laitokseen joudutaankin muuttamaan- , joten on itsestäänselvää, että jokainen infektio saattaa olla kohtalokas. Eivätkä ne kotonaan asuvat vireät vanhuksetkaan ole elämänsä kunnossa, ikä kun tekee tehtävänsä jokaisen kohdalla.
Tuleeko arvon palstalaisille todellakin yllätyksenä se fakta, että kaikki me kuolemme?- Anonyymi
No, mutta siinäpä asiantuntijan lausunto; ”kaikki me kuolemme”. Terävä huomio!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, mutta siinäpä asiantuntijan lausunto; ”kaikki me kuolemme”. Terävä huomio!
Eihän tuo ollut mikään lausunto, vaan osa kysymystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuo ollut mikään lausunto, vaan osa kysymystä.
Mitäs tyhmiä kyselet?
- Anonyymi
On nähty, miten hoitaja tunki ruokaa suuhun siihen tahtiin, ettei taatusti itsekään olisi pystynyt syömään tuota vauhtia. Väitettiin myös, että ihmisellä ei ole ruokahalua. Silloin kun oltiin paikalla ja sai itse rauhassa syödä, pystyi itsekin syömään, hyvällä ruokahalulla. Vaikutti selvältä, että ruokailuja oli häneltä jätetty väliin.
Lopulta tapettiin morfiinilla. eli lamauttivat hengityksen. Sydämessäkään ei ollut vikaa.- Anonyymi
Varmaankin tiesit, osasit ja ymmärsit tehdä potilasvahinkoilmoituksen. Ellet, täällä vain tuuli heiluttelee huultasi. - Nm. Puhu pukille
- Anonyymi
Höpö höpö, tosin senverran asiaa aloituksessa, että keuhkokuume on yleisin syy vanhusten kuolemiin, ja osin liittyy ruokailuun. Mutta kysymys aloittajalle, pitäisikö itse syövän vanhuksen pakottaa laadukkaasti? syötettäväksi, vai laittaa ruokintaletku?
En ole nähnyt yhtäkään omaista, kuka syöttäisi vanhustaan paremmin kuin henkilöknta. Päinvastoin, pakollisten välittämiskäyntien kesto on hyvin lyhyt, ja todella harvoin kun omainen syöttää vanhusta, niin suoritus on joko hyvin nopea, tai sitten loppuu lyhyeen kommentilla, ei jaksanut syödä. - Anonyymi
Juurikin näin omaiseni kuoli.Nyt varsinkin kun ei saa käydä vanhusten luona syöttämässä heitä menehtyy paljon..
- Anonyymi
Laitapas lähde tälle "tiedolle".
- Anonyymi
Syö itse, niin ei kuole!
- Anonyymi
Mikä tai kuka sua estää käymästä? Ja vanhuksia "menehtyy paljon" ihan vain sen takia, että he ovat ensimmäisiä lähtöjärjestyksessä. Mitä muuta sulta on jäänyt väliin?
- Anonyymi
Oho, Osu ja Uppos !
- Anonyymi
Niin on se sellaista nykyhoito että moni ei ymmärtä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631443Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on561247Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241229Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2141130- 1261068
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk317999Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223994- 42939
- 72905
- 73899