Lauri Törni

KL88

Mannerheimin-ristin ritari Lauri Törniltä vietiin hänen upseerinarvonsa 6.10.1950. Lauri Törni on suomalainen legenda. Hänen saavutuksena vapaan maailman puolustajana kolmen eri maan armeijoissa (Suomen, Saksan ja USA:n) jättävät varjoonsa minkä tahansa elokuvakäsikirjoituksen.
Jostain syystä ei esim. presidentti Halonen ole kuitenkaan katsonut aiheelliseksi palauttaa Vietnamissa kaatuneen Törnin suomalaista upseerin arvoa, ei vaikka sitä häneltä on pyydetty.
Oma näkemykseni on, että vähin mitä me, jotka saamme nauttia Törnin kaltaisten miesten verellään meille lunastamasta vapaudesta, voimme tehdä, on tämän seikan viipymätön korjaaminen.

10

1345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siis legenda

      Miksi miehelle, joka siirtyi vihollisen leiriin, eli natsi-Saksan SS-joukkoihin, kun Suomen ja Saksan välillä alkoi vihollisuudet 1944, pitäisi palautella mitään josta hän itse täysin tietoisesti luopui? Sen jälkeen hän vielä siirtyi kolmannen maan, eli USA:n palvelukseen hyläten lopullisesti kotimaansa. Mitä Törni teki sellaista että hän ansaitsisi mitään "palutusta" Suomelta? Pelkkä palkkasoturi ja seikkailija, joka käänsi selkänsä kotimaalleen.

      • Larry Thorne

        Törni palveli SS-joukoissa jo välirauhan aikana talvisodan jälkeen ja palasi Saksasta suoraan rintamalle jatkosotaan muun SS-vapaaehtoisjoukon mukana. Törni ilmoitautui vapaaehtoisena Lapinsotaan, mutta pääesikunta ei suostunut tähän. Niinpä sota saksalaisten ja suomalaisten välillä jäi Törniltä kokematta. Törni kyllä taisteli vielä sodan lopussa saksalaisten puolella, muttei suomalaisia vastaan. Hän lähti tammikuussa 1945 Vaasasta Saksaan saamaan ensin erikoiskoulutusta uusien aseiden ja tekniikoiden käytössä ja taisteli sitten venäläisiä vastaan itärintamalla. Kun Saksan tappio oli selvä Törni antautui briteille ja joutui sotavankileiriin, josta hän pakeni ja saapui Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen. Suomessa Törniä, kuten monia muitakin, syytettiin tekaistuin perustein maanpetturuudesta (mm. asekätkentä, jonka ajatus oli kaikkea muuta kuin Suomen vastainen). Törni tuomittiin, mutta hän pääsi vartijoiden avustuksella pakoon ja joutui lähtemään pakolaiseksi muille maille. Törni tosiaankin ansaitsisi sotilasarvonsa takaisin.


      • ja muut

        Törni oli yksi niistä legendaarisista kaukopartiomiehistä joiden "käskettiin" poistua maasta.

        Ajat oli vaaralliset ja aseita kätkettiin, samoin miehiä joiden tehtävä oli tarpeen niin vaatiessa avata nämä kätköt ja organisoida vastarinta, siirrettiin ulkomaille turvaan.

        Yksi esimerkki oli "savotat" jossa oli koottuna kokonaisia sissiosastoja valmiina, muodollisesti miehet teki metsätöitä mutta jos käsky olisi käynyt niin aseet oli mukana ja miehet valmiina.


      • Suomalaista toimintaa.
        Larry Thorne kirjoitti:

        Törni palveli SS-joukoissa jo välirauhan aikana talvisodan jälkeen ja palasi Saksasta suoraan rintamalle jatkosotaan muun SS-vapaaehtoisjoukon mukana. Törni ilmoitautui vapaaehtoisena Lapinsotaan, mutta pääesikunta ei suostunut tähän. Niinpä sota saksalaisten ja suomalaisten välillä jäi Törniltä kokematta. Törni kyllä taisteli vielä sodan lopussa saksalaisten puolella, muttei suomalaisia vastaan. Hän lähti tammikuussa 1945 Vaasasta Saksaan saamaan ensin erikoiskoulutusta uusien aseiden ja tekniikoiden käytössä ja taisteli sitten venäläisiä vastaan itärintamalla. Kun Saksan tappio oli selvä Törni antautui briteille ja joutui sotavankileiriin, josta hän pakeni ja saapui Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen. Suomessa Törniä, kuten monia muitakin, syytettiin tekaistuin perustein maanpetturuudesta (mm. asekätkentä, jonka ajatus oli kaikkea muuta kuin Suomen vastainen). Törni tuomittiin, mutta hän pääsi vartijoiden avustuksella pakoon ja joutui lähtemään pakolaiseksi muille maille. Törni tosiaankin ansaitsisi sotilasarvonsa takaisin.

        Onko tämmöinen Suomalaista toimintaa? Näkyyhän siinä olevan oikea "Suomen" asepuvussa ollut henkilö.

        http://www.bhsuomifinland.com/artikkelit/lauri3.jpg


      • Larry Thorne
        Suomalaista toimintaa. kirjoitti:

        Onko tämmöinen Suomalaista toimintaa? Näkyyhän siinä olevan oikea "Suomen" asepuvussa ollut henkilö.

        http://www.bhsuomifinland.com/artikkelit/lauri3.jpg

        Suomen poliittisen johdon päätöksellä ja luvalla päätettiin koota vapaaehtoisista joukko lähetettäväksi Saksaan osaksi Saksan armeijaa maidemme välisten suhteiden lujittamiseksi. Kyllä se on silloin suomalaista toimintaa jos valtakunnan ylimmältä johdolta käskyt tulevat.


      • ehdotti
        Suomalaista toimintaa. kirjoitti:

        Onko tämmöinen Suomalaista toimintaa? Näkyyhän siinä olevan oikea "Suomen" asepuvussa ollut henkilö.

        http://www.bhsuomifinland.com/artikkelit/lauri3.jpg

        suomelle SS-divisioonan perustamista, joka oli kuitenkin suomen lakien vastainen: Suomi ei voi komentaa asevelvollisiaan palvelemaan ulkomailla ja värväykseen ryhdyttiin vapaaehtoisuuden pohjalta. Törni kuului ensimmäisenä lähteneeseen ryhmäänm, joista käyttiin nimitystä divisioonan miehet. Myöhemmin kun päätettiin, että suomesta kootaan vain pataljoona, tulokkaita kutsuttiin pataljoonan pojiksi...


      • Suomalaista toimintaa. kirjoitti:

        Onko tämmöinen Suomalaista toimintaa? Näkyyhän siinä olevan oikea "Suomen" asepuvussa ollut henkilö.

        http://www.bhsuomifinland.com/artikkelit/lauri3.jpg

        asepuku on oikea varsinkin siloin kun taistellaan komunismia vastaan!
        Törni taisteli aina länsivaltojen joukoissa ei koskaan puna-armeijassa,muistakaa se!


    • on.
      • Kisälli

        Vastaan nyt kuitenkin, vaikka provohan tuo sinun iljettävä kommariviestisi onkin. Tekstissähän sanotaan, että "mitään sellaista ei voida palauttaa, mitä ei ole koskaan menetettykään". Toisin sanoen Törnin toiminta on ollut kaikissa vaiheissa kunniakasta ja motiiveiltaan puhdasta. Tätä ei muuta kommunistinen propaganda, eikä vasemmistolaisten maanpetturien vääristely. Suomen kansan ja yleisen moraalin kannalta Törni ei koskaan ole kunniaansa menettänytkään, eikä kysymys sen palauttamisesta ole tästä syystä ajankohtainen.


    • upseerin arvo

      tais kyllä mennä samassa hötäkässä Markkasen miesten kanssa. Kun ei ole kovin suotavaa, että suomalainen aktiivi-upseeri liittyy toisen maan armeijaan. Törni oli kuitenkin res.upseeri enkä tiedä menettikö hän suomen kansalaisuuden missään vaiheessa: Ellei sot.arvo kuluu hänelle. Mitalleja heneltä ei kuitenkaan ole otettu pois.

      Muuten Törni kuuluu siihen porukkaan joka ilman sotaa olisi ollut T.N. linnassa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe