Mannerheimin-ristin ritari Lauri Törniltä vietiin hänen upseerinarvonsa 6.10.1950. Lauri Törni on suomalainen legenda. Hänen saavutuksena vapaan maailman puolustajana kolmen eri maan armeijoissa (Suomen, Saksan ja USA:n) jättävät varjoonsa minkä tahansa elokuvakäsikirjoituksen.
Jostain syystä ei esim. presidentti Halonen ole kuitenkaan katsonut aiheelliseksi palauttaa Vietnamissa kaatuneen Törnin suomalaista upseerin arvoa, ei vaikka sitä häneltä on pyydetty.
Oma näkemykseni on, että vähin mitä me, jotka saamme nauttia Törnin kaltaisten miesten verellään meille lunastamasta vapaudesta, voimme tehdä, on tämän seikan viipymätön korjaaminen.
Lauri Törni
10
1345
Vastaukset
- siis legenda
Miksi miehelle, joka siirtyi vihollisen leiriin, eli natsi-Saksan SS-joukkoihin, kun Suomen ja Saksan välillä alkoi vihollisuudet 1944, pitäisi palautella mitään josta hän itse täysin tietoisesti luopui? Sen jälkeen hän vielä siirtyi kolmannen maan, eli USA:n palvelukseen hyläten lopullisesti kotimaansa. Mitä Törni teki sellaista että hän ansaitsisi mitään "palutusta" Suomelta? Pelkkä palkkasoturi ja seikkailija, joka käänsi selkänsä kotimaalleen.
- Larry Thorne
Törni palveli SS-joukoissa jo välirauhan aikana talvisodan jälkeen ja palasi Saksasta suoraan rintamalle jatkosotaan muun SS-vapaaehtoisjoukon mukana. Törni ilmoitautui vapaaehtoisena Lapinsotaan, mutta pääesikunta ei suostunut tähän. Niinpä sota saksalaisten ja suomalaisten välillä jäi Törniltä kokematta. Törni kyllä taisteli vielä sodan lopussa saksalaisten puolella, muttei suomalaisia vastaan. Hän lähti tammikuussa 1945 Vaasasta Saksaan saamaan ensin erikoiskoulutusta uusien aseiden ja tekniikoiden käytössä ja taisteli sitten venäläisiä vastaan itärintamalla. Kun Saksan tappio oli selvä Törni antautui briteille ja joutui sotavankileiriin, josta hän pakeni ja saapui Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen. Suomessa Törniä, kuten monia muitakin, syytettiin tekaistuin perustein maanpetturuudesta (mm. asekätkentä, jonka ajatus oli kaikkea muuta kuin Suomen vastainen). Törni tuomittiin, mutta hän pääsi vartijoiden avustuksella pakoon ja joutui lähtemään pakolaiseksi muille maille. Törni tosiaankin ansaitsisi sotilasarvonsa takaisin.
- ja muut
Törni oli yksi niistä legendaarisista kaukopartiomiehistä joiden "käskettiin" poistua maasta.
Ajat oli vaaralliset ja aseita kätkettiin, samoin miehiä joiden tehtävä oli tarpeen niin vaatiessa avata nämä kätköt ja organisoida vastarinta, siirrettiin ulkomaille turvaan.
Yksi esimerkki oli "savotat" jossa oli koottuna kokonaisia sissiosastoja valmiina, muodollisesti miehet teki metsätöitä mutta jos käsky olisi käynyt niin aseet oli mukana ja miehet valmiina. - Suomalaista toimintaa.
Larry Thorne kirjoitti:
Törni palveli SS-joukoissa jo välirauhan aikana talvisodan jälkeen ja palasi Saksasta suoraan rintamalle jatkosotaan muun SS-vapaaehtoisjoukon mukana. Törni ilmoitautui vapaaehtoisena Lapinsotaan, mutta pääesikunta ei suostunut tähän. Niinpä sota saksalaisten ja suomalaisten välillä jäi Törniltä kokematta. Törni kyllä taisteli vielä sodan lopussa saksalaisten puolella, muttei suomalaisia vastaan. Hän lähti tammikuussa 1945 Vaasasta Saksaan saamaan ensin erikoiskoulutusta uusien aseiden ja tekniikoiden käytössä ja taisteli sitten venäläisiä vastaan itärintamalla. Kun Saksan tappio oli selvä Törni antautui briteille ja joutui sotavankileiriin, josta hän pakeni ja saapui Tanskan ja Ruotsin kautta Suomeen. Suomessa Törniä, kuten monia muitakin, syytettiin tekaistuin perustein maanpetturuudesta (mm. asekätkentä, jonka ajatus oli kaikkea muuta kuin Suomen vastainen). Törni tuomittiin, mutta hän pääsi vartijoiden avustuksella pakoon ja joutui lähtemään pakolaiseksi muille maille. Törni tosiaankin ansaitsisi sotilasarvonsa takaisin.
Onko tämmöinen Suomalaista toimintaa? Näkyyhän siinä olevan oikea "Suomen" asepuvussa ollut henkilö.
http://www.bhsuomifinland.com/artikkelit/lauri3.jpg - Larry Thorne
Suomalaista toimintaa. kirjoitti:
Onko tämmöinen Suomalaista toimintaa? Näkyyhän siinä olevan oikea "Suomen" asepuvussa ollut henkilö.
http://www.bhsuomifinland.com/artikkelit/lauri3.jpgSuomen poliittisen johdon päätöksellä ja luvalla päätettiin koota vapaaehtoisista joukko lähetettäväksi Saksaan osaksi Saksan armeijaa maidemme välisten suhteiden lujittamiseksi. Kyllä se on silloin suomalaista toimintaa jos valtakunnan ylimmältä johdolta käskyt tulevat.
- ehdotti
Suomalaista toimintaa. kirjoitti:
Onko tämmöinen Suomalaista toimintaa? Näkyyhän siinä olevan oikea "Suomen" asepuvussa ollut henkilö.
http://www.bhsuomifinland.com/artikkelit/lauri3.jpgsuomelle SS-divisioonan perustamista, joka oli kuitenkin suomen lakien vastainen: Suomi ei voi komentaa asevelvollisiaan palvelemaan ulkomailla ja värväykseen ryhdyttiin vapaaehtoisuuden pohjalta. Törni kuului ensimmäisenä lähteneeseen ryhmäänm, joista käyttiin nimitystä divisioonan miehet. Myöhemmin kun päätettiin, että suomesta kootaan vain pataljoona, tulokkaita kutsuttiin pataljoonan pojiksi...
Suomalaista toimintaa. kirjoitti:
Onko tämmöinen Suomalaista toimintaa? Näkyyhän siinä olevan oikea "Suomen" asepuvussa ollut henkilö.
http://www.bhsuomifinland.com/artikkelit/lauri3.jpgasepuku on oikea varsinkin siloin kun taistellaan komunismia vastaan!
Törni taisteli aina länsivaltojen joukoissa ei koskaan puna-armeijassa,muistakaa se!
- on.
http://www.om.fi/9579.htm
Häneltä ei ole mitään viety koska hänellä ei ole arvoa ollutkaan.- Kisälli
Vastaan nyt kuitenkin, vaikka provohan tuo sinun iljettävä kommariviestisi onkin. Tekstissähän sanotaan, että "mitään sellaista ei voida palauttaa, mitä ei ole koskaan menetettykään". Toisin sanoen Törnin toiminta on ollut kaikissa vaiheissa kunniakasta ja motiiveiltaan puhdasta. Tätä ei muuta kommunistinen propaganda, eikä vasemmistolaisten maanpetturien vääristely. Suomen kansan ja yleisen moraalin kannalta Törni ei koskaan ole kunniaansa menettänytkään, eikä kysymys sen palauttamisesta ole tästä syystä ajankohtainen.
- upseerin arvo
tais kyllä mennä samassa hötäkässä Markkasen miesten kanssa. Kun ei ole kovin suotavaa, että suomalainen aktiivi-upseeri liittyy toisen maan armeijaan. Törni oli kuitenkin res.upseeri enkä tiedä menettikö hän suomen kansalaisuuden missään vaiheessa: Ellei sot.arvo kuluu hänelle. Mitalleja heneltä ei kuitenkaan ole otettu pois.
Muuten Törni kuuluu siihen porukkaan joka ilman sotaa olisi ollut T.N. linnassa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792342Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1401507- 1331462
- 1551214
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373937Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683