Kotiäiti Jaana Rogers, 44
"On psygologinen fakta, että lapsen emotionaalisen kehityksen kannalta kotihoito on se kaikkein paras. Lapsen itsetunto perustuu lapsen ensimmäisille vuosille. Monestihan persoonallisuushäiriöisissä ihminen kokee, ettei häntä arvosteta. Jos kotihoitoa tuettaisiin, se vähentäisi ongelmia yhteiskunnassa. Ehkä seuraavissa kotona hoidetuissa sukupolvissa on vähemmän sosiopaatteja kuin tässä sukupolvessa.
On tutkittu, että kodissa kasvaneet lapset ovat luovempia kuin päivähoidossa. Kotona leikkiä ei katkaista, kun taas päiväkodissa on tiukka aikataulu. Kyllä kaikki psygologinen tukee lasten kotihoitoa.
Olen huomannut hyvin voimakasta poliittista tahtoa olla suosimatta kotihoitoa. Lähinnä sosiaalidemokraatit siinä eniten haraa vastaan".
Miksi?
"Siellä on vahvasti se tasa-arvokysymys, kun on päästy nyrkin ja hellan välistä. No, nyt kun me ollaan päästy sieltä, niin eikö me voitaisi löysätä vähän? Vasemmistolaiset näkevät kotiäidit vain rikkaiden rouvina, jotka käyvät päivät pitkät manikyyrissä"-Jaana Rogers, 44
Kotiäiti Päivi Viro, 29
Miksi kotihoito parempi kuin päivähoito?
"No, saat kasvattaa lapset itse. Jos lapsi nukkuu 12 tuntia ja on 8 tuntia hoidossa, sulle jää vain tuntia 4 aikaa olla lapsen kanssa.
Yhteiskunnassa on nykyään kauheat paineet pienestä pitäen. Miksi lapsi ei saisi olla rauhassa edes sitä pientä hetkeä ennen kouluun menoa?
Kotihoito on parempi nimenomaan lapsen kehityksen kannalta. Päiväkoti ei voi olla hyvä kasvualusta siksikään, että siellä on isot ryhmät, Viro sanoo. Jos ajattelee sitä meteliä ja kiirettä ympärillä, niin tietenkin stressihormoonit nousevat...miten sellaisessa ympäristössä tulee tasapainoisia lapsia? Hän kysyy
Alle kolmivuotiaan paras hoitopaikka on koti, koska minuus ja minäkuva kehittyvät kolmivuotiaaksi asti. Esim. kaksivuotias voi olla ilman äitiä. mutta hän käy silti välillä tarkastelemassa onko äiti siellä. Mutta mites lapsi tarkistaa, kun se on päivähoidossa?"
-Päivi Viro
Kotiäiti Kati Kankaanpää, 31
Kati Kankaanpää on entinen lastetarhaopettaja
Mikä päivähoidossa sitten on vikana sisäpiiriläisen näkökulmasta?
"En näe tärkeänä, että lapsi pitäisi sosialisoida 20 lapsen ryhmään. Eikä päiväkodissa ole kuitenkaan syliä samalla tavalla kuin kotona. Ihanaahan se on päiväkodissa, kun sai nähdä lapsen ensimmäiset askeleet - mutta minä ainakin haluan nähdä ne itse" -Kati Kankaanpää
Siltä tosiaan näyttää, ainakin jos uskoo niitä seitsemää suomalaista psykiatrsia ja psygologia. Joukkoon kuuluu mm. lasten psykiatri professori Tuula Tamminen.
"Lapsen tärkein subjektiivinen oikeus ei ole kunnallinen päivähoito, vaikka niin nykyisessä hyvinvointi-Suomessa voisikin luulla. Yhä edelleen lapsen tärkein oikeus on isään ja äitiin." -Tuula Tamminen
Lähde: NYT viikoliite
Tasa-arvo syypää mielenterveysongelmiin
63
2952
Vastaukset
- mikäs siinä
Siitä sitten vaan miehet kotiin lapsia hoitamaan. Vanhempainrahaakin kohta maksetaan miehille enemmän.
- suomalaisasiamies
Tasa-arvo on suuri ongelma kuten ihmisen kaikki toiminta.
Tasa-arvosta hyötyvät eräät ja kärsivät toiset.
Suomalaiselle miehelle ei tasa-arvosta ole mitään hyötyä vaan suurta haittaa.
Rasistinen jääkausi tappoi tummat ja tyhmät.
Muodostui nykyinen älykäs ja vaalea europidi.
Tasa-arvon aikana palataan takaisin.
Pian Eurooppa on taas täynnä tummia ja tyhmiä. - P.e.p.e.
... se, että lapset vietäisiin automaattisesti kodin ulkopuolelle hoitoon ja molemmat vanhemmat tekisivät palkkatyötä. Myös hoitovapaasta tulisi luopua. Nykyinen tilanne (kulttuuri) asettaa jälleen kerran miehen naista huonompaan asemaan. Miehellä ei käytännössä ole muuta valinnan mahdollisuuta kuin tehdä palkkatyötä. Nainen taas voi valita joko kotiäiteyden tai palkkatyön ilman yhteisön luomia paineita. Monikohan nainen yksilötasolla olisi valmis luopumaan tästä saavutetusta edusta tai siirtämään sen miehelle? On se kumma, ettei naisen laajempaa valinnanvapautta huomioida sp:n tasa-arvoa tarkasteltaessa.
- Kurre_Orava
Juuri tähän ongelmaan teknologia voisi tuoda ratkaisun keinokohdun muodossa.
Vieläpä siten, että luonnollinen raskaus julistettisiin laittomaksi tasa-arvon nimissä. - jorojukka-kukka
Jäämästä kotiin lasta hoitamaan?
- Hertha
jorojukka-kukka kirjoitti:
Kumoamattomat syyt.
- Kurre_Orava
Harvaa miestä vain kiinnostaa.
Juuri siksi pitäisi asiat selvittää ennen lasten tekoa. Mikäli selviää, ettei mies eikä nainen halua hoitaa lapsia niin lienee parempi jättää lapset tekemättä.
Taisitten lähteä eri teille ja etsiä sellainen puoliso jota se lasten kanssa pusaaminen kiinnostaa.
Silloinhan asia on kunnossa jos molemmat ovat innostuneet lastenhoidosta.
Ei kai se lasten tekeminen mikään pakko tai velvollisuus ole. - Hertha
Kurre_Orava kirjoitti:
Harvaa miestä vain kiinnostaa.
Juuri siksi pitäisi asiat selvittää ennen lasten tekoa. Mikäli selviää, ettei mies eikä nainen halua hoitaa lapsia niin lienee parempi jättää lapset tekemättä.
Taisitten lähteä eri teille ja etsiä sellainen puoliso jota se lasten kanssa pusaaminen kiinnostaa.
Silloinhan asia on kunnossa jos molemmat ovat innostuneet lastenhoidosta.
Ei kai se lasten tekeminen mikään pakko tai velvollisuus ole.Tässä on ihan viime aikoina tullut julkisuuteen kaksi surullista pikkulapsen kuolemaa. Toinen oli se salarakastavaisten lapsenmurha, toinen oli tämän päivän Hesarissa: nuori kaveri ihmetteli kämppänsä hirveää hajua, joka ei lähtenyt tuulettamallakaan. Löysi repusta kuolleen vauvan.
- Kurre_Orava
Hertha kirjoitti:
Tässä on ihan viime aikoina tullut julkisuuteen kaksi surullista pikkulapsen kuolemaa. Toinen oli se salarakastavaisten lapsenmurha, toinen oli tämän päivän Hesarissa: nuori kaveri ihmetteli kämppänsä hirveää hajua, joka ei lähtenyt tuulettamallakaan. Löysi repusta kuolleen vauvan.
Tällaisia tapauksia todella sattuu. Onneksi ne nyt eivät kuitenkaan ihan arkipäivää ole.
Tässä tullaan siihen kysymykseen, että pitäisiköhän koko lasten teko olla luvanvaraista? - Hertha
Kurre_Orava kirjoitti:
Tällaisia tapauksia todella sattuu. Onneksi ne nyt eivät kuitenkaan ihan arkipäivää ole.
Tässä tullaan siihen kysymykseen, että pitäisiköhän koko lasten teko olla luvanvaraista?Toisaalta, kuka voi estääkään lastenteon? Pakkoabortit ja -sterilisaatiot tuskin tulevat kysymykseen. Suvunjatkamisiässä olevia miehiä ja naisia on melko vaikea pitää erilläänkään.
- shake your moneymaker
Olet itsekkin kirjoittanut arvostavasi eniten
VARAKKAITA tai HYVIN TOIMEENTULEVIA miehiä. Et ole ainoa. Miehen varakkuus ei kasva vaippoja vaihtamalla. Naista ei kiinnosta mies joka ei tienaa. - Kurre_Orava
Hertha kirjoitti:
Toisaalta, kuka voi estääkään lastenteon? Pakkoabortit ja -sterilisaatiot tuskin tulevat kysymykseen. Suvunjatkamisiässä olevia miehiä ja naisia on melko vaikea pitää erilläänkään.
Mitäpä itse ehdotat. Tuskin sekään onnistuu, että ihmisiä lain voimalla yritetään saada olemaan hyviä vanhempia.
- Kurre_Orava
shake your moneymaker kirjoitti:
VARAKKAITA tai HYVIN TOIMEENTULEVIA miehiä. Et ole ainoa. Miehen varakkuus ei kasva vaippoja vaihtamalla. Naista ei kiinnosta mies joka ei tienaa.Tuossa lienee perää.
Nainen haluaa varakkaan ja menestyvän miehen. Varakkuus ja menestys vaatii ihmiseltä tiettyä itsekkyyttä ja kunnianhimoa.
Tällaisilla ominaisuuksilla varustettu ihminen tuskin on innokas jäämään kotiin hyysäämään sinappikonetta. - jorojukka-kukka
Kurre_Orava kirjoitti:
Mitäpä itse ehdotat. Tuskin sekään onnistuu, että ihmisiä lain voimalla yritetään saada olemaan hyviä vanhempia.
Vanhempain kursseja.
- jorojukka-kukka
shake your moneymaker kirjoitti:
VARAKKAITA tai HYVIN TOIMEENTULEVIA miehiä. Et ole ainoa. Miehen varakkuus ei kasva vaippoja vaihtamalla. Naista ei kiinnosta mies joka ei tienaa.Hyvä ammatti, toimeentulo ja sitten vauvat.
- jorojukka-kukka
Kurre_Orava kirjoitti:
Tuossa lienee perää.
Nainen haluaa varakkaan ja menestyvän miehen. Varakkuus ja menestys vaatii ihmiseltä tiettyä itsekkyyttä ja kunnianhimoa.
Tällaisilla ominaisuuksilla varustettu ihminen tuskin on innokas jäämään kotiin hyysäämään sinappikonetta.Kaikki, sinää ja minää. ;)
- asdf
Hyvä ammatti, toimeentulo ja sitten vauvat.
Pyysin ylläpitoa poistamaan tämän perässäsi rääkyvän vihaviestit.
- Kurre_Orava
Vanhempain kursseja.
Kyllä varmastikin ihan hyvä idea.
Vaan kun kaikkia sikiämishaluisia ei sinne kursseille varmastikaan saataisi. - Kurre_Orava
Kaikki, sinää ja minää. ;)
Joskin minun varhaisvuosistani piti huolta palkattu hoitaja, sattuneesta syistä. Äitini terveys esti sekä imetyksen, että muun lähemmän kanssakäymisen.
Vastauksesi taas ei milllän tavoin ottanut kantaa viestissä esittämääni näkemykseen.
*Olisiko kuitenkin viisainta palata piikittelylinjalle? Sille palataan varmasti ellet keksi rakentavampia argumentteja* - zarles
asdf kirjoitti:
hyvä että pyysit. ei raukka yksinkään pärjää
- jorojukka-kukka
Kurre_Orava kirjoitti:
Joskin minun varhaisvuosistani piti huolta palkattu hoitaja, sattuneesta syistä. Äitini terveys esti sekä imetyksen, että muun lähemmän kanssakäymisen.
Vastauksesi taas ei milllän tavoin ottanut kantaa viestissä esittämääni näkemykseen.
*Olisiko kuitenkin viisainta palata piikittelylinjalle? Sille palataan varmasti ellet keksi rakentavampia argumentteja*Asia on nyt niin, että vaikka jätämme tyhjänpäiväiset piikittelyt sikseen, en siltikään tule kysymään sinulta, miten ja millä argumenteilla vastaan viestiisi. Käsittelen viestejä aivan omalla tavallani ja vastaan siihen, mikä eniten pistää silmään ja vaatii kommentointia OMASTA MIELESTÄNI.
Eli MINÄ PÄÄTÄN, mitä MINÄ kirjoitan ja SINÄ PÄÄTÄT, mitä SINÄ kirjoitat. Ainoa sääntömme on, että emme ryhdy piikikkäisiin huomautuksiin. Asiassa jotakin epäselvää?
Mitä tulee tuohon sinun sinappiheittoosi, se vähintäänkin vaatisi aika mojovaa kommentointia. Siinä nimittäin halveeraat lapsen hoitoa ja viittaat selvin sanoin, että lapsen hoito on yhtä kuin kakkakoneen hyysääminen. Eli jos nyt vielä olisit sitä mieltä (en muista oletko), että lastenhoito kuuluu naisille, niin ilmaisisit suoraan, että naiset ovat sopivia sellaiseen tehtävään, joka ei ole vähimmässäkään määrin arvostettua ainakaan sinun mittapuusi mukaan.
Jos taas leukailit lämpimiksesi kakkakoneesta, niin saat syyttää itseäsi, jos kuva sinusta sovinistina piirtyy joidenkin palstalaisten mieliin. Vai oletko jotenkin eri mieltä tästä? - jorojukka-kukka
asdf kirjoitti:
Seurataan sitten, että poistuvatko. :)
- Kurre_Orava
Asia on nyt niin, että vaikka jätämme tyhjänpäiväiset piikittelyt sikseen, en siltikään tule kysymään sinulta, miten ja millä argumenteilla vastaan viestiisi. Käsittelen viestejä aivan omalla tavallani ja vastaan siihen, mikä eniten pistää silmään ja vaatii kommentointia OMASTA MIELESTÄNI.
Eli MINÄ PÄÄTÄN, mitä MINÄ kirjoitan ja SINÄ PÄÄTÄT, mitä SINÄ kirjoitat. Ainoa sääntömme on, että emme ryhdy piikikkäisiin huomautuksiin. Asiassa jotakin epäselvää?
Mitä tulee tuohon sinun sinappiheittoosi, se vähintäänkin vaatisi aika mojovaa kommentointia. Siinä nimittäin halveeraat lapsen hoitoa ja viittaat selvin sanoin, että lapsen hoito on yhtä kuin kakkakoneen hyysääminen. Eli jos nyt vielä olisit sitä mieltä (en muista oletko), että lastenhoito kuuluu naisille, niin ilmaisisit suoraan, että naiset ovat sopivia sellaiseen tehtävään, joka ei ole vähimmässäkään määrin arvostettua ainakaan sinun mittapuusi mukaan.
Jos taas leukailit lämpimiksesi kakkakoneesta, niin saat syyttää itseäsi, jos kuva sinusta sovinistina piirtyy joidenkin palstalaisten mieliin. Vai oletko jotenkin eri mieltä tästä?Pidän itsestään selvänä, että suurin osa palstalaisista pitää minua sovinistina, asia ei häiritse minua millään tavoin.
Viittaus lapseen kakantekokoneena todellakin kuvaa suhtautumistani lapsiin ja lastenhoitoon.
Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että millään tavoin halveksuisin heitä jotka asian kokevat tärkeäksi.
Uskon, että samalla tavoin moni pitää minun tärkeänä pitämiä asioita korkeintaan puuhasteluna, enkä minä siitä loukkaannu.
Minusta 'kakkakoneen' hyysäämineen kuuluu niille jotka kokevat ko. toiminnan mielekkääksi. Ei voi olla mikään 'de facto' että kaikki pitäisivät lasten kanssa touhuamista maailman tärkeimpänä asiana.
Sen sijaan 'navigare necesse est'. - Kurre_Orava
Asia on nyt niin, että vaikka jätämme tyhjänpäiväiset piikittelyt sikseen, en siltikään tule kysymään sinulta, miten ja millä argumenteilla vastaan viestiisi. Käsittelen viestejä aivan omalla tavallani ja vastaan siihen, mikä eniten pistää silmään ja vaatii kommentointia OMASTA MIELESTÄNI.
Jos taas leukailit lämpimiksesi kakkakoneesta, niin saat syyttää itseäsi, jos kuva sinusta sovinistina piirtyy joidenkin palstalaisten mieliin. Vai oletko jotenkin eri mieltä tästä?"
Käsittelen viestejä aivan omalla tavallani ja vastaan siihen, mikä eniten pistää silmään ja vaatii kommentointia OMASTA MIELESTÄNI.
"
Tämä selvä. Vastaillaan sitten puolin ja toisin sen kummemmin perustelematta.
En vain ymmärrä millä tavoin ko. menetelmä edistää asiallisen dialogin syntyä? - jorojukka-kukka
Kurre_Orava kirjoitti:
Pidän itsestään selvänä, että suurin osa palstalaisista pitää minua sovinistina, asia ei häiritse minua millään tavoin.
Viittaus lapseen kakantekokoneena todellakin kuvaa suhtautumistani lapsiin ja lastenhoitoon.
Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että millään tavoin halveksuisin heitä jotka asian kokevat tärkeäksi.
Uskon, että samalla tavoin moni pitää minun tärkeänä pitämiä asioita korkeintaan puuhasteluna, enkä minä siitä loukkaannu.
Minusta 'kakkakoneen' hyysäämineen kuuluu niille jotka kokevat ko. toiminnan mielekkääksi. Ei voi olla mikään 'de facto' että kaikki pitäisivät lasten kanssa touhuamista maailman tärkeimpänä asiana.
Sen sijaan 'navigare necesse est'.Ymmärrän, mitä tarkoitat. On kuitenkin vaaransa sillä, jos puhuu halveeraavaan sävyyn jostain työstä tai toiminnasta. Siinä samalla tulee leimanneeksi nekin ihmiset, jotka pitävät sitä ko. työtä, tointa tärkeänä tai ovat muuten vain sidottuja siihen.
- de facto
Kurre_Orava kirjoitti:
Pidän itsestään selvänä, että suurin osa palstalaisista pitää minua sovinistina, asia ei häiritse minua millään tavoin.
Sen sijaan 'navigare necesse est'.Eivätkö kaikki ihmiset ole sellaisia?
- jorojukka-kukka
Kurre_Orava kirjoitti:
"
Käsittelen viestejä aivan omalla tavallani ja vastaan siihen, mikä eniten pistää silmään ja vaatii kommentointia OMASTA MIELESTÄNI.
"
Tämä selvä. Vastaillaan sitten puolin ja toisin sen kummemmin perustelematta.
En vain ymmärrä millä tavoin ko. menetelmä edistää asiallisen dialogin syntyä?Kun kirjoittaa pitkän viestin, jossa on vaikkapa parikymmentä asiaa, joihin voisi kommentoida, niin pidän järkevänä kommentoida vain yhtä, kahta, kolmea kohtaa, jotka näkee tärkeimmäksi. Jokaiseen viestiin riittäisi päiväkausiksi kommentoitavaa, mutta eihän sitä millään jaksa eikä kykene.
Perusteluista se, että joskus itse kommentti käy myös perustelusta. Ja toinenhan voi aina kysyä tai tehdä vastakommentin. Tärkeintä, ettei ota hernesäkillistä, jos toinen ei vastaa niin kuin itse on toivonut.
Voi, minunkin aloitukseni saavat melkein aina ei toivotun suunnan. - Kurre_Orava
Ymmärrän, mitä tarkoitat. On kuitenkin vaaransa sillä, jos puhuu halveeraavaan sävyyn jostain työstä tai toiminnasta. Siinä samalla tulee leimanneeksi nekin ihmiset, jotka pitävät sitä ko. työtä, tointa tärkeänä tai ovat muuten vain sidottuja siihen.
Minä taas katson oikeudekseni ilmaista mielipiteeni niin kuin haluan.
Vastaavasti kestän myös rajuakin arvostelua itseäni kohtaan.
Tuskinpa minun mielipiteeni juurikaan vaikuttavat siihen mitä joku toinen pitää tärkeänä ja mitä ei.
Kyseessä on aivan sama ilmiö kuin sinunkin tavassa keskustella. Etpä sinäkään esimerkiksi kuseskelukommenteissasi välitä pätkääkään mahdollisten lukijoiden tunteista. Miksi minun pitäisi välittää sinun tunteista? - Kurre_Orava
de facto kirjoitti:
Eivätkö kaikki ihmiset ole sellaisia?
Enpä oikein usko, että monenkaan täysi-ikäisen kommentoijan ulosteita joutuu toinen keskustelija siivoamaan.
- jorojukka-kukka
Kurre_Orava kirjoitti:
Minä taas katson oikeudekseni ilmaista mielipiteeni niin kuin haluan.
Vastaavasti kestän myös rajuakin arvostelua itseäni kohtaan.
Tuskinpa minun mielipiteeni juurikaan vaikuttavat siihen mitä joku toinen pitää tärkeänä ja mitä ei.
Kyseessä on aivan sama ilmiö kuin sinunkin tavassa keskustella. Etpä sinäkään esimerkiksi kuseskelukommenteissasi välitä pätkääkään mahdollisten lukijoiden tunteista. Miksi minun pitäisi välittää sinun tunteista?Lastenhoito vs. kuseskelu.
Jos viittaat, että lasten hoito on kakkakoneen hyysäämistä, se loukkaa niitä, jotka lapsia hoitaa.
Jos sanon kuseskelusta, se loukkaa kuseskelijoita, mutta ei niitä, jotka EIVÄT kuseskele.
Kuseskelu = paha.
Lastenhoito = hyvä. - de facto
Kurre_Orava kirjoitti:
Enpä oikein usko, että monenkaan täysi-ikäisen kommentoijan ulosteita joutuu toinen keskustelija siivoamaan.
Vammaista tai vanhusta, jonka ulosteet joutuu toinen siivoamaan kakantekokoneeksi?
- Kurre_Orava
Lastenhoito vs. kuseskelu.
Jos viittaat, että lasten hoito on kakkakoneen hyysäämistä, se loukkaa niitä, jotka lapsia hoitaa.
Jos sanon kuseskelusta, se loukkaa kuseskelijoita, mutta ei niitä, jotka EIVÄT kuseskele.
Kuseskelu = paha.
Lastenhoito = hyvä.Mitä pahaa siinä on jos ihminen käy ns. pihapissillä omilla maillaan kaukana taajama-asutuksesta.
Lastenhoito toki on hyvä asia jos niitä lapsia on tullut tehtyä, tai jos henkilö on vaikka alan ammattilainen.
Muuten en lähtisi millää tavoin pitämään lastenhoitoa sen parempana ammattina kuin mitään muutakaan työtä. - Kurre_Orava
de facto kirjoitti:
Vammaista tai vanhusta, jonka ulosteet joutuu toinen siivoamaan kakantekokoneeksi?
Joksin ko. henkilöön kiintynyt voi olla asiasta toista mieltä.
Ennenkuin vinoilet korostan jälleen, että minulla on hoitotestamentti joka kieltää radikaalit hoitotoimenpiteet ja kannatan aktiivista eutanasiaa. - jorojukka-kukka
Kurre_Orava kirjoitti:
Mitä pahaa siinä on jos ihminen käy ns. pihapissillä omilla maillaan kaukana taajama-asutuksesta.
Lastenhoito toki on hyvä asia jos niitä lapsia on tullut tehtyä, tai jos henkilö on vaikka alan ammattilainen.
Muuten en lähtisi millää tavoin pitämään lastenhoitoa sen parempana ammattina kuin mitään muutakaan työtä.Olen usein ilmaissut kritiikkini kuseskelusta hisseihin, jalkakäytäville, näyteikkunoihin, pihaistutuksiin, alikulkutunneleihin, rappukäytäviin ja porttikonkeihin.
- Kurre_Orava
Olen usein ilmaissut kritiikkini kuseskelusta hisseihin, jalkakäytäville, näyteikkunoihin, pihaistutuksiin, alikulkutunneleihin, rappukäytäviin ja porttikonkeihin.
No tuosta kritiikistä lienee jokainen samaa mieltä.
Kritiikkisi kohdennus koskemaan kaikkia miehiä on lievästi ilmaisten kritikisoitavaa toimintaa.
Minusta on mukava esimerkiksi v...mäisen päivän päätteeksi ottaa pellepuku pikkutakkeineen pois päältä, ottaa lenkki pois pitkistä hiuksista, pistää raskas rock soimaan, panna sauna lämpiämään ja käydä ensimmäisten olusten jälkeen pellon reunassa kusella.
Antaa taas parran kasvaa ja nauttia luonnon läheisyydestä. Sellainen takaisin luontoon meininki. jorojukka-kukka kirjoitti:
Olen usein ilmaissut kritiikkini kuseskelusta hisseihin, jalkakäytäville, näyteikkunoihin, pihaistutuksiin, alikulkutunneleihin, rappukäytäviin ja porttikonkeihin.
kokeilisit samaa vaikka veneen reelingin yli tai Silja Europan.
Se on hieno tunne :-)- Nimetön
Seurataan sitten, että poistuvatko. :)
damsel in distress !! onneksi joku auttaa neito-rukkaa.
- Ruosutar
Nimetön kirjoitti:
damsel in distress !! onneksi joku auttaa neito-rukkaa.
en usko että jöröjukka-kukka välittä teidän provoiluista.
Antaa mennä toisesta korvasta ulos. - jorojukka-kukka
Ruosutar kirjoitti:
en usko että jöröjukka-kukka välittä teidän provoiluista.
Antaa mennä toisesta korvasta ulos.Näin meidän kesken. Provoilu pelkästään naurattaa minua, mutta toisaalta se on ikävää muiden palstalaisten kannalta. Niillä saattaa palaa hermo. :)
Hyvä ammatti, toimeentulo ja sitten vauvat.
Kö? Moni hieno ihminen olisi jäänyt tekemättä jos raha olisi puhunut. Ei köyhyys vanhempaa huonoksi tee.
- jorojukka-kukka
onna kirjoitti:
Kö? Moni hieno ihminen olisi jäänyt tekemättä jos raha olisi puhunut. Ei köyhyys vanhempaa huonoksi tee.
Tämänkertainen keskustelu alkoi siitä, että mies ei voisi jäädä kotiin lasten kanssa, jos haluaa saavuttaa jonkintyyppistä varakkuutta. Tähän vastasin, että ammatti, tulotaso ja tietyntyyppinen varakkuus pitää hankkia jo ennen vauvaa, jotta vauvan/lapsen hoitoon, äidin kanssa, jää miehellekin mahdollisuus.
Toki nämä ovat hyvin kimurantteja juttuja. Kotona vietetty aika lasten kanssa alentaa tulotasoa. On kauhean ikävää sanoa, että nykymaailmassa tuo tulotaso on erittäin tärkeä, mutta ei tokikaan yli oman tarpeen. Eli tässä kohtaa kohtuullisuus on hyvä määre. En siis kannata rahankeruuta vain rahan vuoksi, vaan hyvän toimeentulon vuoksi.
Köyhä ei ole huono vanhempi, mutta köyhyys tuo jumalattomasti ongelmia perheeseen ja lasten sosiaalinen status leimaantuu vanhempien mukaan. On todella erilaiset lähtöasemat insinööri/toimitusjohtaja perheen lapsilla kuin kassa/huoltomies perheen lapsilla. Tämä sotii voimakkaasti vastoin omia oikeuskäsityksiäni, mutta tämä maailma ei pyöri minun oikeuskäsitysteni mukaan, vaan ihan erilaisin pelisäännöin.
Se asiayhteys, josta koko varakkuuskeskustelu on lähtenyt aikoinaan liikkeelle, liittyy kannanottoihini, ettei naisen kannata tyytyä luuserimiehiin. On aivan oikein ja ymmärrettävää, että vanhemmat kannustavat etenkin tyttölapsiaan (ja nimenomaan etenkin tyttöjä sen vuoksi, että miesten ja naisten tuloerot ovat edelleen faktinen tosiasia) valitsemaan varakkaan, hyvintoimeentulevan puolison riippumatta tytön omasta koulutuksesta ja sosiaalitaustasta. Näin minua kylän naiset lapsena opettivat ja niin olen jatkanut omille lapsilleni ( kuitenkin molemmille sukupuolille).
Nämä ovat mielenkiintoisia asioita ja niistä olisi mukava jatkaa enemmänkin, jos sinua kiinnostaa. - mieleen
Tämänkertainen keskustelu alkoi siitä, että mies ei voisi jäädä kotiin lasten kanssa, jos haluaa saavuttaa jonkintyyppistä varakkuutta. Tähän vastasin, että ammatti, tulotaso ja tietyntyyppinen varakkuus pitää hankkia jo ennen vauvaa, jotta vauvan/lapsen hoitoon, äidin kanssa, jää miehellekin mahdollisuus.
Toki nämä ovat hyvin kimurantteja juttuja. Kotona vietetty aika lasten kanssa alentaa tulotasoa. On kauhean ikävää sanoa, että nykymaailmassa tuo tulotaso on erittäin tärkeä, mutta ei tokikaan yli oman tarpeen. Eli tässä kohtaa kohtuullisuus on hyvä määre. En siis kannata rahankeruuta vain rahan vuoksi, vaan hyvän toimeentulon vuoksi.
Köyhä ei ole huono vanhempi, mutta köyhyys tuo jumalattomasti ongelmia perheeseen ja lasten sosiaalinen status leimaantuu vanhempien mukaan. On todella erilaiset lähtöasemat insinööri/toimitusjohtaja perheen lapsilla kuin kassa/huoltomies perheen lapsilla. Tämä sotii voimakkaasti vastoin omia oikeuskäsityksiäni, mutta tämä maailma ei pyöri minun oikeuskäsitysteni mukaan, vaan ihan erilaisin pelisäännöin.
Se asiayhteys, josta koko varakkuuskeskustelu on lähtenyt aikoinaan liikkeelle, liittyy kannanottoihini, ettei naisen kannata tyytyä luuserimiehiin. On aivan oikein ja ymmärrettävää, että vanhemmat kannustavat etenkin tyttölapsiaan (ja nimenomaan etenkin tyttöjä sen vuoksi, että miesten ja naisten tuloerot ovat edelleen faktinen tosiasia) valitsemaan varakkaan, hyvintoimeentulevan puolison riippumatta tytön omasta koulutuksesta ja sosiaalitaustasta. Näin minua kylän naiset lapsena opettivat ja niin olen jatkanut omille lapsilleni ( kuitenkin molemmille sukupuolille).
Nämä ovat mielenkiintoisia asioita ja niistä olisi mukava jatkaa enemmänkin, jos sinua kiinnostaa.Luin jokin aika sitten, että köyhimpien lasten vanhemmilla ei ole varaa edes lukionkirjoja ostaa, joten lukioon on lapsia turha kannustaa.
- jorojukka-kukka
mieleen kirjoitti:
Luin jokin aika sitten, että köyhimpien lasten vanhemmilla ei ole varaa edes lukionkirjoja ostaa, joten lukioon on lapsia turha kannustaa.
Raha on erittäin merkittävä väline nykyään. Oikein harmittaa, ettei raha jakaannu läheskään oikeudenmukaisesti ihmisten kesken. Minullakin on ns. idiaalikäsitys hyvästä, mutta todellisuus pitää otteessaan ja murskaa käsitykseni. Raha on valtaa. Uutta ajattelua olen toivonut talouselämään, mutta sekin on täällä ammuttu karskisti alas. Niin tai näin. Lopputulema on, että feministi nyt ei tiedä yhtään mitään! ;)
- Ruosutar
mieleen kirjoitti:
Luin jokin aika sitten, että köyhimpien lasten vanhemmilla ei ole varaa edes lukionkirjoja ostaa, joten lukioon on lapsia turha kannustaa.
ja haluan ksysyä että onko totta että Suomessa pitää vanhempien ostaa koulukirjat lukiossa?
Aika ihmeellistä siinä tapauksessa. - Kurre_Orava
Ruosutar kirjoitti:
ja haluan ksysyä että onko totta että Suomessa pitää vanhempien ostaa koulukirjat lukiossa?
Aika ihmeellistä siinä tapauksessa.Oppikirjat tulee kustantaa itse.
Lisäksi yliopistoihin ollaan suunnittelemassa lukukausimaksuja.
Käsittääkseni tosin näihin on mahdollisuus saada ns. harkinnanvaraista toimeentulo tukea.
- jorojukka-kukka
Toki lapsen kanssa voi olla kotona siihen 3 ikävuoteen saakka, kunhan hoitovastuun jakavat tasapuolisesti äiti ja isä.
Minäkään en pidä siitä, että lapset pitää aamulla aikaisin raijata päiväkotiin, mutta en pidä myöskään sitä aamuraijausta kouluun tai työpaikoille tärkeänä, jos ihmiset ovat aamu-unisia. Joustoja pitäisi sallia.
Päiväkodilla yleensä on lapsia sosiaalistava vaikutus, joka on hyvä kasvualusta, kun tullaan kouluikään.- Hertha
Eikö Britanniassa oppivelvollisus ala jo viisivuotiailla? Vai peräti neljävuotiailla?
Onkohan siellä keskusteltu lapsuuden lyhyydestä ja koulun karuudesta; siellähän lapset laitetaan useammin sisäoppilaitokseenkin kuin Suomessa? - Kurre_Orava
"
hoitovastuun jakavat tasapuolisesti äiti ja isä.
"
Eikös tämä asia kuitenkin ole perheen sisäinen asia? Vai olisiko lakisääteisesti velvoitettava molemmat vanhemmat osallistumaan yhtä paljon? - Kurre_Orava
Hertha kirjoitti:
Eikö Britanniassa oppivelvollisus ala jo viisivuotiailla? Vai peräti neljävuotiailla?
Onkohan siellä keskusteltu lapsuuden lyhyydestä ja koulun karuudesta; siellähän lapset laitetaan useammin sisäoppilaitokseenkin kuin Suomessa?Britanniassa sisäoppilaitoksella on hyvin pitkä perinteet.
Ei taida kuitenkaan enää tänä päivänä olla sielläkään niin kovin yleistä.
Suomessa taas ei taida olla ollenkaan sisäoppilaitoksia samalla tavoin kuin Yhdistyneissä Kuningaskunnissa. - jorojukka-kukka
Kurre_Orava kirjoitti:
"
hoitovastuun jakavat tasapuolisesti äiti ja isä.
"
Eikös tämä asia kuitenkin ole perheen sisäinen asia? Vai olisiko lakisääteisesti velvoitettava molemmat vanhemmat osallistumaan yhtä paljon?Tasa-arvoon kuuluu tasa-arvo kaikessa.
- cersantti
Tasa-arvoon kuuluu tasa-arvo kaikessa.
siis mars armeijaan, lusmuri!!
Yhteinen lompakko ja luottokortti-ja laskut maksaa, kukapas muu kuin mies. Plutokratiaa
- Kurre_Orava
Eli siis. Koska minua ei sinappikoneet kiinnosta niin minulla lienee täysioikeus olla sellaisia maailmaan tekemättä, vai kuinka.
Periaatteessa tuosta seuraa se, että urakeskeisten ihmisten jotka eivät välitä kakaroitten kanssa pusaamisesta ei pidä niitä tehdä.
Mites sitten jos toinen puoliso haluaa lapsia ja on valmis kantamaan hoitovastuun? - jorojukka-kukka
Kurre_Orava kirjoitti:
Eli siis. Koska minua ei sinappikoneet kiinnosta niin minulla lienee täysioikeus olla sellaisia maailmaan tekemättä, vai kuinka.
Periaatteessa tuosta seuraa se, että urakeskeisten ihmisten jotka eivät välitä kakaroitten kanssa pusaamisesta ei pidä niitä tehdä.
Mites sitten jos toinen puoliso haluaa lapsia ja on valmis kantamaan hoitovastuun?Toki on ihan selvä. Jos et halua lapsia, ei niitä tarvitse, eikä ole hyväkään tehdä.
Jos toinen osapuoli haluaa, hänellä on ongelma. Jos nimittäin hän haluaa jakaa lastenhoidon puolisonsa kanssa, hänen on vaihdettava puolisoa.
Jos taas hän haluaa lapsia ja haluaa ne yksin hoitaa, ongelmaa ei ole. - Kurre_Orava
Toki on ihan selvä. Jos et halua lapsia, ei niitä tarvitse, eikä ole hyväkään tehdä.
Jos toinen osapuoli haluaa, hänellä on ongelma. Jos nimittäin hän haluaa jakaa lastenhoidon puolisonsa kanssa, hänen on vaihdettava puolisoa.
Jos taas hän haluaa lapsia ja haluaa ne yksin hoitaa, ongelmaa ei ole."
"
No niin, viimeinkin olemme jostain samaa mieltä.
"
Jos taas hän haluaa lapsia ja haluaa ne yksin hoitaa, ongelmaa ei ole.
"
Aivan, ja voitko kuvitella, sellaisiakin ihmisiä on olemassa. - jorojukka-kukka
Kurre_Orava kirjoitti:
"
"
No niin, viimeinkin olemme jostain samaa mieltä.
"
Jos taas hän haluaa lapsia ja haluaa ne yksin hoitaa, ongelmaa ei ole.
"
Aivan, ja voitko kuvitella, sellaisiakin ihmisiä on olemassa.Ja heillä on siihen täysi oikeus.
- Ruosutar
Yhdessä seikassa olen eri mieltä, nimittäin alle kolemvuotiasta lasta ensisijaisesti olisi äidin hoidettava. Miehet voi auttaa ja tukea tietysti, esim, pidellä lasta, syöttää, pukea mutta ei olla päiväkaudet lapsen kanssa kahdestaan.
Sen sijaan kolmenikävuoden jälkeen sitten tarvitaankin ja paljon tarvitaankin isää.
>Päiväkodilla yleensä on lapsia sosiaalistava vaikutus, joka on hyvä kasvualusta, kun tullaan kouluikään. <
Tästä olen prikulleen samaa mieltä kanssasi. - jorojukka-kukka
Ruosutar kirjoitti:
Yhdessä seikassa olen eri mieltä, nimittäin alle kolemvuotiasta lasta ensisijaisesti olisi äidin hoidettava. Miehet voi auttaa ja tukea tietysti, esim, pidellä lasta, syöttää, pukea mutta ei olla päiväkaudet lapsen kanssa kahdestaan.
Sen sijaan kolmenikävuoden jälkeen sitten tarvitaankin ja paljon tarvitaankin isää.
>Päiväkodilla yleensä on lapsia sosiaalistava vaikutus, joka on hyvä kasvualusta, kun tullaan kouluikään. <
Tästä olen prikulleen samaa mieltä kanssasi.Mielestäni työelämän joustoja tarvitaan tässä paljon, jotta vanhemmat voisivat jaksottaa laspen kanssa olemistaan nykyistä paremmin. Ehkäpä jopa puolipäivätyö kummallekin vanhemmalle olisi kaikkein parasta ajatellen lapsen kannalta. Näin lapsi ei tavallaan ehtisi "vieraantua" kummastakaan vanhemmastaan, eikä myöskään liikaa tottua toiseen.
- Ruosutar
Mielestäni työelämän joustoja tarvitaan tässä paljon, jotta vanhemmat voisivat jaksottaa laspen kanssa olemistaan nykyistä paremmin. Ehkäpä jopa puolipäivätyö kummallekin vanhemmalle olisi kaikkein parasta ajatellen lapsen kannalta. Näin lapsi ei tavallaan ehtisi "vieraantua" kummastakaan vanhemmastaan, eikä myöskään liikaa tottua toiseen.
Oikein hyviä ideoita.
Hieman olen erimieltä vieläkin tuosta alle kolmevuotiaiden lasten hoidosta mutta usein sen sanelee titysti perheolosuhteet ja vanhempien työ ja työajat jne.
Maaseudulla on asiat usein aivan erilailla kuin kaupunkioloissa jne.
- LauraN
Tuo nyt on parin naisihmisen näkemys asiasta. Ei se tarkoita sitä, että se olisi ainoa totuus. Asiasta voi olla montaa mieltä.
- Ruosutar
mielenterveysongelmiin. Ei se niin ykisnkertaista ole.
Tasa-arvolla tai sen puuttumisella ei taida olla juuri mitään tekemistä mielenterveyden kanssa.
Äiti ei aina ole se paras hoitaja, yhtä hyviä hoitajia voi olla muutkin naiset tai vielä parempia. Kirjoitan naiset, sillä puhun nyt vauvaikäisistä lapsista. Yli kolmivuotiaiden lasten olisi mielestäni oltava hoidossa, ja mielellään hoitopaikassa missä on niin miehiä kuin naisia.
Kuten Jöröjukka tuolla sanoi, niin päivähoito on erittäin tärkeä soisiaalisien valmiuksien harjoittelussa, varsinkin kun isillä ei ole aikaa nykyään. Muuten se olisi isien tehtävä viedä lapset pois kodin ilmapiiristä, äidin helmoista ja äidin vaikutuspiiristä ja näyttää lapsille maailmaa kodin ulkopuolella ja harjaannnuttaa lapsia sosiaalisiin valmiuksiin.- mitä kirjoittelet yleensäkin
Tasa-arvon puuttumisella voi olla, mutta ei tasa-arvolla.
- Colli.
Vähän luulen, että koti on sittenkin paras kehitysympäristö lapselle. Sosiaalisuuteenkin hän oppii parhaiten kotihoidossa. Hänellä on tarpeeksi sukulaisia ja naapurin lapsia, että hän voi oppia tulemaan toimeen muitten ihmisten kanssa. Kotona hän voi löytää oman yksilöllisyytensä ja luovuutensa mieluummin kuin lastentarhan ohjatussa ympäristössä. Kotona hän löytää sen perusturvallisuuden, johon hän voi palata epävarmoina aikoina. Vai kuvittetko, että vielä kolmekymmentä vuotiaanakin hän voi palata lastentarhaan kertomaan vaikeuksistaan? No joo, päivähoito ei sulje pois äitiyttä tai isyyttä, mutta vähentää niitä melkoisesti. Ja joo, otampa tuosta vielä Colli Chiantia.
Ketjusta on poistettu 27 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1851559
No nytkö tuli lähtö Orpolle?
Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall2031443Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä431139Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad44836- 14720
Miksi Lapset kiusaa yöllä
Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä30711Sama ransetti taas!
Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver21700- 36691
Viimeinen lankafest
Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .20646Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..46617