Sopeutuvuus työyhteisöön!

ongelmia?

Niin. Mitenköhän nainen sopeutuukaan miesten "veli-yhteisöihin? Pitäisikö työnantajan ottaa tämä yhteisöön sopivaisuus huomioon työtä annettaessa?

Jos meinaan työporukka sattuisi olemaan semmoista tavallisen tahatonta sovinistista porukkaa, jonka hupina on naureskella blondivitseille ja viikonlopun naisseikkailuille ym.

Miten työyhteisö muuttuu, jos tähän porukkaan otetaan naisia?

Entä kuinka halukkaita naiset tälläiseen porukkaan ovat halukkaita lähtemään, tai edes kouluttautumaan, vaikka ala sinänsä kiinnostaisikin? Helppohan se on ihmetellä miksi naiset eivät hakeudu miesvaltaisille aloille.

En nyt halua nimetä mitään tiettyä alaa, mutta jokaiselle varmaan jonkinlainen mielikuva syntyi?

Voisin kertoa myös omakohtaisia kokemuksia silloin joskus nuoruudesta, mutta mitäs niistä. Yksittäistapauksia sanoisitte.

25

1165

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurre_Orava

Uskoisin, että turhia niuhoittamaton plikka hyväksyttäisiin kyntensä näytettyään ihan hyvin.

Kovasti naiseuttaan ja feminismiä korostava yksilö saattaisi joutua ns. ulosistumisen kohteeksi.
      Niinkin on käynyt.

• jotakin tahtomattasi?

Sen plikan täytyy näyttää kyntensä!! Ei sen pojanklopin.

Mistä taas pääsemme siihen, että naisen pitää olla miestä parempi. Naisen pitää todistaa.

Vittu vieköön, sanon.

• Kurre_Orava
        jotakin tahtomattasi? kirjoitti:

Sen plikan täytyy näyttää kyntensä!! Ei sen pojanklopin.

Mistä taas pääsemme siihen, että naisen pitää olla miestä parempi. Naisen pitää todistaa.

Vittu vieköön, sanon.

Kyllä se kuule samalla tavalla, joutuu kloppi kyntensä näyttämään. kloppi joutuuvieläpä sarviviinat ostamaan jota ei plikalta vaadita.

Se siitä.

• kaikki on hyvin siis
        Kurre_Orava kirjoitti:

Kyllä se kuule samalla tavalla, joutuu kloppi kyntensä näyttämään. kloppi joutuuvieläpä sarviviinat ostamaan jota ei plikalta vaadita.

Se siitä.

Silti pistit eri vaatimuksia. Saisit sarviviinat (mitä sekin on?), jos palkkaisit klopin.

• vielä minulle

"Kovasti naiseuttaan ja feminismiä korostava yksilö saattaisi joutua ns. ulosistumisen kohteeksi. "

Että miksi?

• nuo kaikki tarkoittaa?

Kynsien, naiseuden ja feminismin näyttäminen? Ja ulosistuminen?

• Kurre_Orava kirjoitti:

Se siitä.

sitä hiljaista tietoa.
        Eipä monet tiedäkkään mitä on sarviviinat.

No, tuoppa viinapullo, niin puhutaan
        Sinä Kurre sentään tiedät

• immanmuuta
        epikuros kirjoitti:

sitä hiljaista tietoa.
        Eipä monet tiedäkkään mitä on sarviviinat.

No, tuoppa viinapullo, niin puhutaan
        Sinä Kurre sentään tiedät

Ilmankos siellä niitä pulloja pyörii, ku äijät juo töissä viinaa..

• immanmuuta kirjoitti:

Ilmankos siellä niitä pulloja pyörii, ku äijät juo töissä viinaa..

ei työaikana viinaa juoda, mutta kun on pantu kioski kiinni, silloin voidaan ottaa seitinohuet siivut kapeisiin kasvoihin.

Ps. ei miehet juorua- asialinjalla kuin Vennamo aikoinaan.

• aikoinaan
        epikuros kirjoitti:

ei työaikana viinaa juoda, mutta kun on pantu kioski kiinni, silloin voidaan ottaa seitinohuet siivut kapeisiin kasvoihin.

Ps. ei miehet juorua- asialinjalla kuin Vennamo aikoinaan.

yhessä putiikissa äijät alko joka perjantai jo päivällä juomaan, vaikka oma ukkoki oli myyntityössä. Minusta oli outoa työssäkäyntiä, juoruamista ja juomista.

• aikoinaan kirjoitti:

yhessä putiikissa äijät alko joka perjantai jo päivällä juomaan, vaikka oma ukkoki oli myyntityössä. Minusta oli outoa työssäkäyntiä, juoruamista ja juomista.

se oli symposium. :-)

• sitten
        epikuros kirjoitti:

se oli symposium. :-)

kannattaa suurestikin sitä asiaa, että samojen asioiden tekemisestä miehiä kutsutaan hienommilla nimillä.

• sitten kirjoitti:

kannattaa suurestikin sitä asiaa, että samojen asioiden tekemisestä miehiä kutsutaan hienommilla nimillä.

ei se ole alkoholisti, joka syö kenkäplaankkia, mutta sitten liikutaan jo riskirajoilla kun kaveri syö plankatut kengät.

• En kouluttautunut varsinaisesti miesvaltaiselle alalle, yhteiskuntatieteet ovat enemmän naisvaltaisia. Työskentelen kuitenkin työyhteisössäni ainoana naisena. En ole huomannut ongelmia olevan. Työkaverini tietävät minun olevan feministi ja sille voidaan joskus hyväntahtoisesti vinolilla.

Minun vitsivalikoimani on huomattavasti laajenpi, kuin työtoverini vastaavat, myös blondi vitsit. Liikuttavaa huolehtivaisuutta on tosin joskus ilmassa. En ole kohdannut vaikeuksia koskaan, tuskin työkaverinikaan minua hankalana pitävät. Työn tekeminen on se tärkein asia, loppujen lopuksi.

• on hyvä.

Minulla on sellainen käsitys, että mitä koulutetumpi ala, vähän alasta riippuen, sen hmm..suvaitsevaisempia miehet naisia kohtaan olisivat?

• Tittelityy
        on hyvä. kirjoitti:

Minulla on sellainen käsitys, että mitä koulutetumpi ala, vähän alasta riippuen, sen hmm..suvaitsevaisempia miehet naisia kohtaan olisivat?

Minä olen vielä tasa-arvon kanssa tekemisissä, tämä varmaan lisää edelleen yhteistyö halukkuutta. Tasa-arvotyö, jota teen, ei ole kyllä sukupuoleen liittyvää.

• potkut
        Tittelityy kirjoitti:

Minä olen vielä tasa-arvon kanssa tekemisissä, tämä varmaan lisää edelleen yhteistyö halukkuutta. Tasa-arvotyö, jota teen, ei ole kyllä sukupuoleen liittyvää.

Olin rakennusalalla siivoojana ja mitään muuta syytä en saanut kuin sen, että hommaan haluttiin mies.

No se olikin ennen tasa-arvolakia.

On noita muitakin kokemuksia ollut. Sitä jää yksin. Nostan hattua kaikille naisille, jotka jaksavat miesvaltaisilla duunaritason hommissa. Onhan se palkka ihan ok.

Hyvä syy naiselle kouluttautua enemmän, niin minäkin sitten tein.

Olisikohan siinä syytä, miksi naiset miehiä enemmän kouluttautuvat? Naisvaltaiset alat kun tuppaavat aika usein vaatimaan pidemmän koulutuksen.

• Tittelityy kirjoitti:

Sain myös työpaikkani aikoinaan sukupuoleni vuoksi. Työyhteisössäni oli havaitty tämä vinouma ja huolimatta puuttuvast kokemuksestani sain tämän paikan, ohi pätevämmän miehen. Toisaalta myös äitini poliittiset suhteet asiaan vaikuttivat jonkin verran. Olen jo sitä sukupolvea joka on jo hyötynyt tasa-arvon tähdentämisestä.

• sanoisin
        potkut kirjoitti:

Olin rakennusalalla siivoojana ja mitään muuta syytä en saanut kuin sen, että hommaan haluttiin mies.

No se olikin ennen tasa-arvolakia.

On noita muitakin kokemuksia ollut. Sitä jää yksin. Nostan hattua kaikille naisille, jotka jaksavat miesvaltaisilla duunaritason hommissa. Onhan se palkka ihan ok.

Hyvä syy naiselle kouluttautua enemmän, niin minäkin sitten tein.

Olisikohan siinä syytä, miksi naiset miehiä enemmän kouluttautuvat? Naisvaltaiset alat kun tuppaavat aika usein vaatimaan pidemmän koulutuksen.

kyllä myös, että samoissa hommissakin miesvaltaisella alalla duunarihommissa, on se henkisesti aika rankka kokemus.

• puolisoni työskentelee naisvaltaisessa työpaikassa.
        Kanssa työntekijät ovat aika lailla nuorempia kuin hän.

Mutta heidän kielenkäyttö on kuulema erittäin seksististä ja viikon lopun jälkeen raati pui mikä oli seksissä parasta ja missä asennossa.....

niissä miesvaltaisissa työyhteisössä, jossa olen ollut tuo ilmiö oli lähes tuntematon, usko pois.

• yksinkertainen

ihmeessä olisi naisella jotain erityisiä vaikeuksia soveltua mihinkään työympäristöön mikäli muutoin osaa alansa. Ei kai aikuiset äijät sentään ihan ala-asteen tasolla liiku ja "vihaa tyttöjä"?

Kyllä ne roisit jutut naisilta onnistuvat jos sellaisia tarvitaan. Ja eräs nimeltä mainitsematon nainen, jonka mukana sain seurata tiimiorganisaatioon siirtymistä eräässä toisessa yrityksessä pyyhki kyllä tämän miehen mielistä lopullisesti käsitykset etteivätkö naiset pärjäisi teknisillä aloilla. Ks diplomi-insinööri hallitsi kyllä kokolailla kaiken mahdollisen mitä tuli hänen alansa tekniikkaan, organisaatioihin sekä materiaalivirtoihin ja johtamiseen. Ammattitaito se on mikä jyllää, ei yrityksiä sisäisillä järjestöillä tai härskeillä vitseillä pyöritetä saatika jotain menestystä saataisiin aikaan.

• LauraN

esim. rakennusala, joka on hyvin miesvoittoinen. Tekniikan alat ovat myös miesvaltaisia.

Jos porukassa naiset ovat vähemmistö, heitä ei yleensä päästetä helpolla. Naiselta mieskeskuudessa oleminen vaatii lujuutta ja hyvää itsetuntoa, sillä löytyy valitettavasti myös miehiä, jotka ovat sovinisteja. Alapää-vitsit ovat heidän suurta huvia. Sanottaisiinko että nainen sopeutuu paremmin, jos hän on tarpeeksi paksunahkainen kestämäään halventamista, vähättelyä, mitätöintiä sekä seksuaalista häirintää.

Yhteissaunomisia en suosittele.;) Olen kuullut huonoja kokemuksia niistä.

Hyvänä puolena voisi mainita, että miesjoukosta löytyy lähes aina myös joku reilu mies, joka on suostuvainen yhteistyöhön eikä syrji naisia. :)

• ,,,..

En tiedä tarvitaanko sitä hyvää itsetuntoa sen enempää kuin muutenkaan elämässä. Oma itsetuntoni ei taida olla erityisen hyvä, mutta olen silti jaksanut olla ainoana naisena miesporukassa. Alapäävitseihin olen tottunut jo tyttökaverien seurassa, joten ne ei pahemmin jaksaneet järkyttää. Seksuaaliseen häirintään en ole törmännyt.

Jonkinlaista vähättelyä ehkä on ollut, lähinnä sellaista että pojat ovat vähän ihmetelleet ja kehuneet suorituksia joissa ei minusta mitään erityistä ollut. Eli ei välttämättä sinänsä pahantahtoista, mutta eivät ehkä huomanneet että se voi tuntua siltä ettei tytön odotettu osaavan yhtään mitään.

En tiedä vaikuttiko läsnäoloni jotenkin porukkaan. Melko avoimesti ne kyllä naisjutuistaan puhuivat, vaikka en tietenkään voi tietää oliko jutut sitten kuitenkin "kiltimpiä" kuin silloin kun en ollut paikalla. Itse en pahemmin ole jaksanut kenenkään naisasioita kommentoida.

• LauraN
        ,,,.. kirjoitti:

En tiedä tarvitaanko sitä hyvää itsetuntoa sen enempää kuin muutenkaan elämässä. Oma itsetuntoni ei taida olla erityisen hyvä, mutta olen silti jaksanut olla ainoana naisena miesporukassa. Alapäävitseihin olen tottunut jo tyttökaverien seurassa, joten ne ei pahemmin jaksaneet järkyttää. Seksuaaliseen häirintään en ole törmännyt.

Jonkinlaista vähättelyä ehkä on ollut, lähinnä sellaista että pojat ovat vähän ihmetelleet ja kehuneet suorituksia joissa ei minusta mitään erityistä ollut. Eli ei välttämättä sinänsä pahantahtoista, mutta eivät ehkä huomanneet että se voi tuntua siltä ettei tytön odotettu osaavan yhtään mitään.

En tiedä vaikuttiko läsnäoloni jotenkin porukkaan. Melko avoimesti ne kyllä naisjutuistaan puhuivat, vaikka en tietenkään voi tietää oliko jutut sitten kuitenkin "kiltimpiä" kuin silloin kun en ollut paikalla. Itse en pahemmin ole jaksanut kenenkään naisasioita kommentoida.

Tottuessa noihin ne ei enää vaikuta. Toisaalta miesten vähättelyille ja mitätöinnille ei pidä antaa mitään merkitystä.

Ikävä kyllä sovinistit usein menevät sinne miesvaltaisille aloille, koska he jakavat jyrkästi alat naisten ja miesten alohin. Yksikään sovinisti ei halua olla akkojen alalla. Se tekisi heistä epämiehekkäitä. Tästä voimme tajuta, miksi he haluavat vaimokseen ns. perinteisen naisen.

• Soh-vi

Otsikko ei perustu tutkittuun tietoon, vaan havainnointiin ja omaan kokemukseen. Oletan muidenkin naisten olevan ällistyttävän joustavia. Liiankin, mutta me ollaan sopuisaa joukkoa. Jopa harmittavaan mittaan.

On koettu, nuoruudessa varsinkin, hyvinkin herravaltaista hierarkiaa, aika lepsua, omahyväistä, tavallaan herttaista, mutta sellaista, jolle salaa naureskeltiin. Ns. kunnioitus ei ollut kyseessä, kun normeja noudatettiin, kunnioitus kohdistettiin osaajille tai myötämielisille auttajille (niiden ei tarvinnut olla edes "osaajia"). Työelämän alkuajoista on ilmapiiri muuttunut kovasti, tasa-arvoistumista on tapahtunut, asiantuntijuus on korostunut kaikissa tehtävissä.

Olen alalla, joka alkujaan oli miesvoittoinen, mutta nykyään jakauma menee jokseenkin fifty-fifty. Hyvä kuin mikä, me pidämme alasta ja kollegoista, mutta stressi rassaa valitettavan monia. Se ympäröivä organisaatio, joka meitä käyttää, muistuttaa yhä vielä nykyäänkin joskus Kielletyn kaupungin keisarihovia riitteineen, kuin muusta maailmasta, mutta sillä on valta (viittaan isohkoihin konserneihin). Se on vielä tänäänkin miesvaltaa, sorry vaan palstan pojat. Aina ei keskinäinen ironia riitä kompensoimaan turhautumista, myös mieskollegoiden.

Väitän, että yhteisö muuttuu pelkästään positiiviseen suuntaan, jos joukkoon otetaan mukaan vähemmistösukupuolta. Alkuhankaluuksia voi olla, mutta lopun perin heterogeenistyminen on hyväksi. Harvinainen nainen miesporukassa tai mies naisporukassa saa ehkä aluksi ylikohteliasta, uteliasta, etäisehköä kohtelua, mutta kyllä se siitä nopsaan normalisoituu, ollaanhan me kaikki kohdattu miehiä naisia koko elämämme ajan. Huumorin laadussa on selvää eroa mies- ja naisporukoissa, sen kun vaan, olkoon.

Henkilökohtainen sopeutuvuus työyhteisöön on aina tärkeää, sukupuolesta riippumatta. Pidän rekrytoijaa tehtäväänsä epäpätevänä, jos hän ei ota huomioon muodollisen kyvykkyyden ohella hakijan muita ominaisuuksia sekä soveltuvassa määrin työyhteisön rakennetta, mm. sukupuolijakaumaa.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      242
      2081
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      188
      1627
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      46
      1272
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      50
      982
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      41
      806
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      790
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      30
      771
    8. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      750
    9. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      24
      735
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      637
    Aihe