Aurinkomyrsky

"Me Naiset"

Odotushuoneessa osui käsini nippu Me Naiset -lehtiä. Niissä oli viime vuonna alkanut ja pitkälle tämän vuoden puolelle yltänyt jatkokertomus, romaanista Aurinkomyrsky. Kirjoittanut Asa Larsson.

Asa Larsson on edesmenneen eslest saarnaaja Erik Larssonin "Hiihtäjä-Larsson" pojantytär.

kertomus oli vastenmielistä luettavaa. Uskonnollis-maallis-rikollis-seksististä sekasotkua. Makuasioista ei voi kiistellä (?), minun makuuni se ei ollut.

7

1289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Else

      Kukaan ei saa minua lukemaan kirjoja, joista en pidä. Jos es.lest. saarnaajan Erik Larssonin pojantytär kulkee omaa tietään, niin ei siitä kyllä voi sukulaisia tai näiden uksonveljiä ja -sisaria syyllistää. En ole vähän vähää seurannut "Aurinkomyrskyä", mutta täytyypä tutustua. Aina eivät kirjat ole makuuni, mutta silti tutustun niihin - tullakseni itse avarammaksi ihmisenä.
      "Uskonnollis-maallis-rikollis-seksitistä sekasotkua", sanoo lukija. Mahtaako olla identiteettikriisi kirjoittajalla, kysyn myötätuntoa tuntien. Olen näet itse elänyt lapsuuden, jossa tuli selkään kirkossa käymisestä, "kuolleen uskon harjoittamisesta". Sillä vain seuroissa sai käydä aina, mutta kirkossa vain jouluna ja kiirastorstaina. Kaikki muu oli "omavanhurskasta" tai "kuollutta uskoa". Ja selkään tuli. Kellarissa hakattiin, etteivät naapurit kuulisi.

      • Else

        Muistan saaneeni selkääni siitä, että aloin aktiivisti käydä kirkossa ja kirkon nuorissa, mutta eniten vanhempani hermostuivat siitä, että uhmasin heitä ja tein mitä tykkäsin.

        Kirkossakin kävin, koska se näytti kovasti huolestuttavan isääni. Sitten olikin jo hyvä esittää marttyyriä: sain muka selkääni pelkästään kirkossa käymisestä. Niin hyvä ihminen minä olin. Siitä minä itse asiassa selkääni sain, että en totellut vanhempiani, en kirkon suhteen enkä monessa muussakaan asiassa.

        Heidän huolensa ja ahdistuksensa minun suhteeni oli aitoa, mutta keinot vähissä, mitä tehdä. Nyt vanhempana näen tilanteen oikein hyvin, vaikka nuoruuden näkemykset pulpahtavat joskus pintaan ja kriittinen asenne omiin käsityksiin tulee vasta jälkijunassa. Kuten nyt.


      • sisko
        Else kirjoitti:

        Muistan saaneeni selkääni siitä, että aloin aktiivisti käydä kirkossa ja kirkon nuorissa, mutta eniten vanhempani hermostuivat siitä, että uhmasin heitä ja tein mitä tykkäsin.

        Kirkossakin kävin, koska se näytti kovasti huolestuttavan isääni. Sitten olikin jo hyvä esittää marttyyriä: sain muka selkääni pelkästään kirkossa käymisestä. Niin hyvä ihminen minä olin. Siitä minä itse asiassa selkääni sain, että en totellut vanhempiani, en kirkon suhteen enkä monessa muussakaan asiassa.

        Heidän huolensa ja ahdistuksensa minun suhteeni oli aitoa, mutta keinot vähissä, mitä tehdä. Nyt vanhempana näen tilanteen oikein hyvin, vaikka nuoruuden näkemykset pulpahtavat joskus pintaan ja kriittinen asenne omiin käsityksiin tulee vasta jälkijunassa. Kuten nyt.

        tota tämä just on. Ensin tulee tuuletettua ja sitten kun saa omiin fiiliksiin vähän etäisyyttä, tulee objektiivisempi ote. Olet aito, kiva, inhimillinen ihminen Else. Tällaista tämä lestakodissa kasvaneen elämä on. Moni asia pännii ja paljosta vieraantuu, mutta se ydin on puhdasta kultaa...Kai se jotenkin selittää tän meidän inhimillisen tempoilun.Siunausta sulle!


    • Nimetön

      no hyvä nyt tiedämme kaikki ettet välittänyt sen tyylistä kirjoittaa

    • Kirja-asiamies

      naistenlehtien tai kirjojen mainospalsta? Vähemmästäkin on poistettu avauksia; tämäkin sotii palsatan periaatteita vastaan; Ei mainoksia!

      Erik Larssonin käsitykset esikoislestadiolaisuudesta ja huippu-urheilun vaaroista olen kuullut hänen omana kertomuksenaan.

      • Ajattelin, ettei ollut kyse niinkään mainoksesta, vaan asialla saattaa olla kiinnostavia piirteitä.


      • olis pitänyt olla näyte

        Asia ei liity mitenkään hiihtourheiluun tai erikiin.
        ei tämä ollut mikään mainos, vaan mielipide.
        turha hermostua


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      135
      1208
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      781
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      23
      512
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      496
    7. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    8. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      451
    9. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      20
      436
    10. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      18
      435
    Aihe