Onko todellakin niin

jorojukka-kukka

Että Suomesta ovat kyvykkäät, fiksut, älykkäät, karismaattiset naiset kuolleet sukupuuttoon?

Antakaahan nyt ystävät tulla niitä naisten nimiä tähän ketjuun, jotka mielestänne täyttävät nuo edellä mainitut kriteerit. Oppineita, menestyneitä ja myös toisinajattelijoita. Tässä ajassa eläviä, vaikuttavia. Ja myös vähän perusteluja naisnimen perään. Myös tuntemattomampia nimiä kaivataan.

Odotan mielenkiinnolla!

27

1770

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työläisnainen, Lenita Airisto, hänessä on ytyä ja ompi "tiploomiekonomi".
      Kauniskin vielä.

• Käytännön filosofiasta innostuneena on pakko sanoa. Heta Gylling on ehdottomasti karismaattinen ja viehättävä ihminen, Sara Heinämaa samoin. Molemmat feministejä ja itsenäiseen ajatteluun kykeneviä

Taitavia naiskirjailijoita on useita. Härkösen uusin oli hyvä, Pirkko Saisio on loistava aina jne...

Politiikasta löytyy useita, Mönkäre on taitava ja älykäs. Jaakonsaari on visionääri. Karpela noussut nopeasti asemansa vaatimusten tasolle, vaikka odotukset olivat, mitä olivat. Halonen on uraa uurtava.

Pauliine Koskelo on myös erinomainen valinta. Loistava taitava ihminen, vaikeassa asemassaan. Uutta luomaan pyrkiva, kuitenkin

Nämä nyt nopeasti mieleen tulevat -itsestään selvyydet.

• manna gryn

leena peltonen-palotie. mutta hän onkin järkevä ja käyttää älyään yhteiseksi hyväksi.

• P.e.p.e.

"Oppineita, menestyneitä ja myös toisinajattelijoita."

Mitä tarkoitat toisinajattelijalla?

Tiedän moniakin kyvykkäitä, fiksuja, älykkäitä jne... naisia, mutta ketään varsinaista toisinajattelijaa??? ei nyt tule mieleen.

• jorojukka-kukka

"Toisinajattelija" voi olla vaikkapa taiteilija, tai vaikkapa pelkällä julkisuudella mainetta hankkinut ja menestynyt. Tai vaikkapa nunna.

Nimiä kiitos!

• Hertha
        jorojukka-kukka kirjoitti:

"Toisinajattelija" voi olla vaikkapa taiteilija, tai vaikkapa pelkällä julkisuudella mainetta hankkinut ja menestynyt. Tai vaikkapa nunna.

Nimiä kiitos!

Ahaa, tässäpä yks tunnettu ja fiksu suomalainen nunna, sisar Benedicta (roomalaiskatolinen). Tiedät kai hänet?

• jorojukka-kukka
        Hertha kirjoitti:

Ahaa, tässäpä yks tunnettu ja fiksu suomalainen nunna, sisar Benedicta (roomalaiskatolinen). Tiedät kai hänet?

Mutta nyt alkoi kiinnostamaan - erään keskusteluketjun pohjalta, jossa väitetiin ettei fiksuja ja karismaattisia suomalaisnaisia ole paljoakaan - tässä ajassa toimivat fiksut naiset/karismaattisen/aikaansaavat/menestynee naiset, jotka voisivat olla vaikkapa presidenttiainesta (mutta ei välttämättä). Ja siitä siis aloitus.

• joulupukki

Eipä heitä tällä palstalla ainakaan näy.

• Hertha

Anja Eerikäinen, maankuulu, julkistakin tunnustusta (mm. Vuoden kellokas, poliisin ansioristi) saanut, väsymätön ja sydämellään työtä tehnyt eläinsuojeluvalvoja. Hän oli mieleenpainuva persoona, jonka työ ei ollut turha kärsivien luontokappaleiden auttamisessa. Moni varmasti pitää häntä esikuvanaan, monelle hänen toimintansa on antanut kipinän eläinsuojelutyöhön.

Jostakin syystä juuri hän tuli tänään mieleen.

Joka on aloittanut lintujen ruokinnan nyt syksyllä, ruokkikoon niitä koko talven.

• Sanelma*

vihasi kissoja :(

Hänen henkinen perintönsä elää yhä Turun eläinsuojelussa - jos kissa pääsee karkuun ensimmäinen huolenaihe on liikenne, heti toisena eläinsuojeluyhdistys...

• yksinkertainen

että juuri sinun pitäisi kysyä tuota. Mutta olethan viime päivinä epäillyt naisen pätevyyttä muutenkin.

Mutta saanen toki auttaa naista mäjessä.

Tähän mennessä kuitenkin kuolleita merkittäviä naisia Suomesta:

- Minna Canth, jonka kunniaksi saamme virallisen liputuspäivän vuonna 2007.

- Fredrika Casters (se ensimmäisen suomalaisen romaanin kirjoittaja)

-Minna Sillanpää

Riitta Uusukainen tuli valituksi ensimmäiseksi puhemieheksi.. Tiedän..Tiedän..Kovin sovinistista tuo puheMIES.

Varapuhemiehiksi naisia on valittu jo aiemminkin kuten vuonna 1975 Anna Liisa Linkola.

Naispoliitikot ovat verkostoituneet tehokkaasti jo vuonna 1930. Tällöin kyseessä 5 naispolitiikon liittouma yli puoluerajojen ja heidän ajamansa asia koski äitiyshuollon järjestämistä. Esim. Sillanpää kuului tuolloinkin aikaan saaviin naisiin.

Itse pidän lisäksi tavattomasti Karita Mattilasta, jonka laulajan taidot ovat vertaansa vailla.

Vähemmän tunnettu ja omalla erikoisella alallaan uraa on uurtanut mielestäni Outi Alanne. Joskin hieman marginaalisten kuvioiden nainen, mutta kuitenkin. Oleellista työtä tietynlaisen vähemmistön hyväksi.

Tietenkin on mainittava Kirsti Paakkanen joka nosti konkurssin partaalla olevan yrityksen uuteen huimaan nousuun. Ensimmäisenä suomalaisena vaateyrityksenä Marimekko on avannut jopa Pariisissa näyttelyn. Ameriikan he jo valloittivat. Huomaa myös, että pelkkä marimekon hame ei ole pariisilaisrouvan mielestä vain kiva katsoa vaan heijastaa samanlaista osaamista, rohkeutta ja voimaa jota Paakkanen itse huokuu.

Mutta jos ei nyt muita tule mieleen niin muistele vaikka merkittävää urheilijaa Tina Lillakkia.

• taiteilijat

Linda Lampenius. Tunnettu ulkomaita myöten. Aloittelee uutta esiintymiskiertuetta. Karismaa ja itsetuntoa riittää, pärjää hyvin median kanssa.

• ..suomen historia tuntee ainakin yhden merkittävän toisinajattelijan, siis jos lähdetään siitä, että rötös on normaali olotila..

..kysyntää olisi tänäkin päivänä..

http://fi.wikipedia.org/wiki/Liisa_Kulhia

• jani-matti

Kuronen tai Sievinen - aivan sama.
      Molemilla erehtymätön kyky käyttää mediaa
      omien bisneksiensä edistämiseen.
      Kruuna vai klaava ?

• Antsux

Etsitään siis myönteisillä perusteilla myönteistä aineistoa. Wau!

Kirsti Paakkanen - bisnesnainen vailla vertaa.
      Sari Multala - vapaa vaalea purjehtija maailman meriltä; ehdottoman kiinnostava tapaus.
      Tellervo Koivisto - osoitti että ns. edustusrouvan rooli voidaan vetää itsenäisesti, asiallisesti, arvokkaasti, alistumatta tai hihittelemättä, kuitenkaan sortumatta tärkeilyyn.
      Marjo Matikainen-Kallström - onnistunut kaikessa mihin on ryhtynyt (urheilu, opinnot, työ, politiikka, perheasiat), ja nimenomaan omilla henkilökohtaisilla ansioillaan, ei naiseuttaan alleviivaten.

• x-ripa

Rikosylikonstaapeli Marja Vuento.

Siinä on nainen paikallaan. Sanoo asiat niin kuin ne ovat eikä niin kuin feministi haluaisi niiden olevan.

Jos siis toisinajattelijaa kaivattiin.

Ketjun avauksesta huokuvasta naisvihasta voisi melkein leikata siibuja juustohöylällä. Avaajan mielestä "Suomesta ovat kyvykkäät, fiksut, älykkäät, karismaattiset naiset kuolleet sukupuuttoon". Tsot tsot, sanon minä.

• jorojukka-kukka

En suinkaan kysynyt kyvykkäiden ja fiksujen naisten perään siksi, että MINÄ kuvittelisin heidän loppuneen sukupuuttoon, vaan siksi, että palstalla on muutamakin kirjoittaja väittänyt, ettei ainakaan kovin montaa kyvykästä naistä löydy Suomesta. Ja löytyyhän niitä. Olette sen itse todistaneet jo parissakin ketjussa ja hyvä niin.

Ps. Vuento saa minulta kokonaisen yhden pisteen ja saa olla siitäkin hyvillään, sillä annan sen ihan pelkästä säälistä.

• x-ripa

En suinkaan kysynyt kyvykkäiden ja fiksujen naisten perään siksi, että MINÄ kuvittelisin heidän loppuneen sukupuuttoon, vaan siksi, että palstalla on muutamakin kirjoittaja väittänyt, ettei ainakaan kovin montaa kyvykästä naistä löydy Suomesta. Ja löytyyhän niitä. Olette sen itse todistaneet jo parissakin ketjussa ja hyvä niin.

Ps. Vuento saa minulta kokonaisen yhden pisteen ja saa olla siitäkin hyvillään, sillä annan sen ihan pelkästä säälistä.

Pontius Pilatusta mukaellen: Minkä kirjoitit, sen kirjoitit. Mutta turha enää yrittää pestä käsiään.

Vuento on nyt varmaan ihan murtunut. Koska nyt kuitenkin tarjosin häntä tähän kyselyyn, katson asiakseni kysyä seuraavaa: Onko tuo yksi piste yksi yhdestä, viidestä, kymmenestä vai mikä on arvostelun maksimipistemäärä? Helpottaisi suhteuttamista. Toiseksi, annoitko tuon pisteen säälistä Vuentoa vai minua kohtaan? Ihan vain uteliaisuuden tyydyttämiseksi. Ja sitten vielä:
        Oletan maksimipistemäärän olevan enemmän kuin yksi, jolloin yksi piste ei voi olla missään tapauksessa hyvä tulos. Näin ollen toivon jonkinlaista perustelua tuolle suht' karulle arvioinnille.

• jorojukka-kukka
        x-ripa kirjoitti:

Pontius Pilatusta mukaellen: Minkä kirjoitit, sen kirjoitit. Mutta turha enää yrittää pestä käsiään.

Vuento on nyt varmaan ihan murtunut. Koska nyt kuitenkin tarjosin häntä tähän kyselyyn, katson asiakseni kysyä seuraavaa: Onko tuo yksi piste yksi yhdestä, viidestä, kymmenestä vai mikä on arvostelun maksimipistemäärä? Helpottaisi suhteuttamista. Toiseksi, annoitko tuon pisteen säälistä Vuentoa vai minua kohtaan? Ihan vain uteliaisuuden tyydyttämiseksi. Ja sitten vielä:
        Oletan maksimipistemäärän olevan enemmän kuin yksi, jolloin yksi piste ei voi olla missään tapauksessa hyvä tulos. Näin ollen toivon jonkinlaista perustelua tuolle suht' karulle arvioinnille.

Tuo yksi säälipiste tulee ihan minun hyväsydämisyyteni vuoksi. Maksimipisteet on 10.

• x-ripa

Tuo yksi säälipiste tulee ihan minun hyväsydämisyyteni vuoksi. Maksimipisteet on 10.

Vastaus ehkä, mutta perustelu? Toistit vain, mitä olit jo kirjoittanut. No, muissa uutisissa sanotaan, että päivä valkenee aamulla.

Lienee täysin hyödytöntä kysyä, mikä Vuennossa (vai minussa?) herättää moista säälin ja hyväsydämisyyden sekoitusta? Kysynpä nyt kuitenkin.

Toisaalta, yksipiste kymmenen asteikolla syntymäfeministiksi itseään tituleeraavalta osoittaa, että M.V. todella on nainen paikallaan.

• jorojukka-kukka
        x-ripa kirjoitti:

Vastaus ehkä, mutta perustelu? Toistit vain, mitä olit jo kirjoittanut. No, muissa uutisissa sanotaan, että päivä valkenee aamulla.

Lienee täysin hyödytöntä kysyä, mikä Vuennossa (vai minussa?) herättää moista säälin ja hyväsydämisyyden sekoitusta? Kysynpä nyt kuitenkin.

Toisaalta, yksipiste kymmenen asteikolla syntymäfeministiksi itseään tituleeraavalta osoittaa, että M.V. todella on nainen paikallaan.

Eli yksi säälipiste ei tule oikeastaan lainkaan Vuonnolle itselleen, vaan se johtuu minun hyväsydämisyydestäni, etten nyt viitsi ihmistä jättää ihan pisteettäkään. Oikeasti minusta hän ei ole ansainnut julkisesiintymisellään sitä yhtäkään pistettä.

• x-ripa

Eli yksi säälipiste ei tule oikeastaan lainkaan Vuonnolle itselleen, vaan se johtuu minun hyväsydämisyydestäni, etten nyt viitsi ihmistä jättää ihan pisteettäkään. Oikeasti minusta hän ei ole ansainnut julkisesiintymisellään sitä yhtäkään pistettä.

Eipä muuta.

• jorojukka-kukka
        x-ripa kirjoitti:

Eipä muuta.

Miesmyönteisille mieleinen nainen. Minä taas sp tasa-arvon kannattajana en pidä hänestä yhtään.

• x-ripa

Miesmyönteisille mieleinen nainen. Minä taas sp tasa-arvon kannattajana en pidä hänestä yhtään.

Tulihan se sieltä!

Ei muuta kysyttävää.

Ai joo, paitsi:

Onko se miesmyönteisyyttä/naisvastaisuutta, jos kuuluttaa vähän naisten oman vastuun perään?

Kerropa vielä, tuleeko itsellesi mieleen ketään avaukseesi sopivaa naista. Vai arvostatko Suomen naisia todella niin vähän (kuten avauksestasi voi päätellä), että ei tule?

• Jack orig.

Mitähän ihmettä sinä tälläkin taas haet.

• jorojukka-kukka

Onko sisälukutaitokin jo ihan kadonnut?

• vaikka kuinka!!!!

Susanna Sievinen, Tanja Vienonen-Karpela-Kukassetaasolikaan, Mervi Tapola, Marika Fingerroos, Jasmin Mäntylä, Tiina Jylhä, Viivi Avellan, Maria Lund... onhan noita vaikka kuinka :D

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      59
      1184
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      11
      850
    3. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      75
      795
    4. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      634
    5. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      83
      613
    6. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      45
      542
    7. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      33
      537
    8. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      36
      524
    9. Hurmasit sitten minut

kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.
      Ikävä
      43
      503
    10. Tietysti olen varovainen,

ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä
      Ikävä
      40
      501
    Aihe