VAIMOT JA AVIOMIEHET
Ef. 5:21-33
5:21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.
5:22 Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niinkuin Herralle;
5:23 sillä mies on vaimon pää, niinkuin myös Kristus on seurakunnan pää, hän, ruumiin vapahtaja.
5:24 Mutta niinkuin seurakunta on Kristukselle alamainen, niin olkoot vaimotkin miehillensä kaikessa alamaiset.
5:25 Miehet, rakastakaa vaimojanne, niinkuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä,
5:26 että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta,
5:27 saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton.
5:28 Samalla tavoin tulee myös miesten rakastaa vaimojansa niinkuin omia ruumiitaan; joka rakastaa vaimoansa, hän rakastaa itseänsä.
5:29 Sillä eihän kukaan koskaan ole vihannut omaa lihaansa, vaan hän ravitsee ja vaalii sitä, niinkuin Kristuskin seurakuntaa,
5:30 sillä me olemme hänen ruumiinsa jäseniä.
5:31 "Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."
5:32 Tämä salaisuus on suuri; minä tarkoitan Kristusta ja seurakuntaa.
5:33 Mutta myös teistä kukin kohdaltaan rakastakoon vaimoaan niinkuin itseänsä; mutta vaimo kunnioittakoon miestänsä.
--
Paavali soveltaa alamaisuusteemaansa kolmeen asiaan; avioliittoon ja seurakuntaan sekä lasten suhteessa vanhempiinsa (Ef. 6:1-4), isäntien suhteessa palvelijoihinsa(Ef. 6:5-9).
Avioliitossa on tietty järjestys: Mies on vaimon pää, niin kuin Kristus on seurakunnan pää.(j. 23). Tällainen ajattelu tuntuu monista vanhanaikaiselta ja naista kohtaan syrjivältä ja loukkaavalta, jossa mies käyttää vaimoaan omiin itsekkäisiin tarkoitusperiinsä. Kyse on kuitenkin aivan muusta.
Miehen ja naisen suhde avioliitossa vastaa Kristuksen ja hänen kirkkonsa välistä yhteyttä.
”Päällikkyys” merkitsee suurta ja vastuullista palvelutehtävää.
Miehen on rakastettava vaimoaan, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaansa antamalla itsensä alttiiksi sen edestä (25), ”että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta” (26).
Kristus pyhittää ja puhdistaa seurakuntaansa käyttäen välineenä kastetta (1. Kor.6:11) ja sanaa. Jotka siis ovat kastetut ja uskovat sanan, he ovat totisesti puhtaat ja pyhät, vaikka maailman ja omastakin mielestään voi näyttää toisin.
Vaimo puolestaan alistuu vapaaehtoisesti tähän Jumalan järjestykseen. Kysymyksessä on työnjako.
Kumpikaan ei ole toistaan parempi tai alempiarvoinen, vaan molemmat tukevat ja täydentävät toinen toisiaan, Aviopari muodostaa yhden kokonaisuuden; ”Niin he eivät enää ole kaksi, vaan yksi liha”(31).
”Tämä salaisuus on suuri” (32).
Se on mysteeri, yli ymmärryksemme käyvä asia: on kaksi ihmistä, joiden välille Jumala on luonut näkymättömän yhteyden.
Me olemme taas yhtä ruumista Kristuksen kanssa. Molemmissa tapauksessa on kyse suuresta salaisuudesta.
Niinpä lausummekin: ”Minä USKON...Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden...”.
--
1. On Kristus kirkon Herra, sen luoja ainoa, hän Hengen sille antaa vedellä, sanalla. Maan alhoista sen etsi hän morsiamekseen ja osti kuolemallaan iäksi itselleen.
3. Ja vaikka maailmassa on kirkko vieras niin, häväisty, haavoitettu, revitty uuvuksiin, sen pyhät vartiossa kuitenkin odottaa, yön valta milloin päättyy ja aamu aukeaa.
(Virsi 164:1,3)
Vaimot ja aviomiehet; Ef. 5:21-33
32
727
Vastaukset
- lankeemus
on tapahtunut miehen ja naisen suhteessa. Naiset ottavat valtaa ja alistavat miehiä tai ainakin puhuvat heidän ylitseen ja mies on niin alistetussa asemassa, että hänen persoonansa on muuttunut ja enää ei ole kuin harvoja miehiä, jotka kykenevät rakastamaan vaimojaan ja kunnioittamaan heitä, koska ei eivät kykene rakastamaan itseään ja itsekunnioitus on kaukana.
Jeesuksen omat ovat tässä asiassa aivan erilinjalla, sillä nainen, joka uskoo, tahtoo uskoa Sanan mukaisesti ja mies joka uskoo, tahtoo uskoa Sanan mukaisesti ja siksi koko heidän elämänsä on pelastettu ja heidän avioliittonsa on harmoninen ja rauhallinen ja kestää kaiken rakkaudessa.- vai miten on
Paavalin ajan yhteiskunta on raaka naisille ja lapsille, heitä ei edes yleensä mainita olleen olemassakaan. Vain mies oli jotakin ja mainitsemisen arvoinen.
1. Kor. 14:35
Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa. vai miten on kirjoitti:
Paavalin ajan yhteiskunta on raaka naisille ja lapsille, heitä ei edes yleensä mainita olleen olemassakaan. Vain mies oli jotakin ja mainitsemisen arvoinen.
1. Kor. 14:35
Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.Tänään ollaan luovuttu myös Herran käskystä;
1. Kor. 14:37Miehen ja naisen välillä on työnjako.
Miehen ja naisen erilaisuuteen liittyy suuri siunaus.
Kun tätä ei hyväksytä, tulee ihmisestä sukupuoleton.
Jumala loi ihmisen mieheksi ja naiseksi (1. Moos. 1:27)
Kummallakin on tärkeä paikka ja tehtävä.
Kukaan ei alene arvossaan sen vuoksi, että noudattaa Jumalan tahtomaa järjestystä elämässään.- RitariOlevainen
vai miten on kirjoitti:
Paavalin ajan yhteiskunta on raaka naisille ja lapsille, heitä ei edes yleensä mainita olleen olemassakaan. Vain mies oli jotakin ja mainitsemisen arvoinen.
1. Kor. 14:35
Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.myös seurakunnassa/kunnissa.
-Käytäntö oli perua juutalaisten synagoogasta, miehet ja naiset olivat rukoushuoneissa vastakkaislla puolilla, ja nyt kun sitten siellä miehet tietenkin saarnasi ja lukivat silloista Raamattua, niin naiset, kun havaitsivat jotain puutteita, perheasioissa ja heidän asemastaan puhuttaessa, niin naiset huutelevat sieltä omalta salin laidaltaan, niin se hermostutti Paavalia, ja käski heidän vaita, ja kysy sitten kotonaan omilta miehiltään asioistaan.
Mä en oo edes iahn varma, olisiko tuota Raamatun kohtaa pakko ottaa iahn kirjaimellisesti, ainoastaan, että miehet on johtajia, se on alkuperäinen Jumalan määräämä järjestys. Aatamista lähtien, vaikka Eeva jo alsiti ensimmäisenä naisena heti miehensä tahtoonsa.Eeva petettiin, Aadam langetettiin! - Paavali?
RitariOlevainen kirjoitti:
myös seurakunnassa/kunnissa.
-Käytäntö oli perua juutalaisten synagoogasta, miehet ja naiset olivat rukoushuoneissa vastakkaislla puolilla, ja nyt kun sitten siellä miehet tietenkin saarnasi ja lukivat silloista Raamattua, niin naiset, kun havaitsivat jotain puutteita, perheasioissa ja heidän asemastaan puhuttaessa, niin naiset huutelevat sieltä omalta salin laidaltaan, niin se hermostutti Paavalia, ja käski heidän vaita, ja kysy sitten kotonaan omilta miehiltään asioistaan.
Mä en oo edes iahn varma, olisiko tuota Raamatun kohtaa pakko ottaa iahn kirjaimellisesti, ainoastaan, että miehet on johtajia, se on alkuperäinen Jumalan määräämä järjestys. Aatamista lähtien, vaikka Eeva jo alsiti ensimmäisenä naisena heti miehensä tahtoonsa.Eeva petettiin, Aadam langetettiin!sinä toistat lahkolaisten sanoja etkä sinäkään voi osoittaa raamatusta missä kohtaa sanotaan että huutelivat...silloin amatsoonit eivät pukeutuneet miesten tamineisiin, ei koristelleet itseänsä, ei huoranneet, ei leikkauttaneet tukkaansa(nylkeneet karvojansa)
Olet tyypillinen lahkohenki, raamatun vääristelijä ja vääräuskoinen. - RitariOlevainen
Paavali? kirjoitti:
sinä toistat lahkolaisten sanoja etkä sinäkään voi osoittaa raamatusta missä kohtaa sanotaan että huutelivat...silloin amatsoonit eivät pukeutuneet miesten tamineisiin, ei koristelleet itseänsä, ei huoranneet, ei leikkauttaneet tukkaansa(nylkeneet karvojansa)
Olet tyypillinen lahkohenki, raamatun vääristelijä ja vääräuskoinen.Sehän on uudentestamentin ajalta olevaa historiaa, jota on kyllä kirjoitettu muistiin, ja perimätietoakin on.
Mutta ei sitä nyt tarvitse Raamatussa ollakkaan, koska sillä ei ole mitään arvoa pelastus evankeliumin kannalta, että malttia , äläkä vedä hernettä nenään, ole vaan herra ja hidalko kotona ja seurakunnassa ja akat kuriin ! RitariOlevainen kirjoitti:
myös seurakunnassa/kunnissa.
-Käytäntö oli perua juutalaisten synagoogasta, miehet ja naiset olivat rukoushuoneissa vastakkaislla puolilla, ja nyt kun sitten siellä miehet tietenkin saarnasi ja lukivat silloista Raamattua, niin naiset, kun havaitsivat jotain puutteita, perheasioissa ja heidän asemastaan puhuttaessa, niin naiset huutelevat sieltä omalta salin laidaltaan, niin se hermostutti Paavalia, ja käski heidän vaita, ja kysy sitten kotonaan omilta miehiltään asioistaan.
Mä en oo edes iahn varma, olisiko tuota Raamatun kohtaa pakko ottaa iahn kirjaimellisesti, ainoastaan, että miehet on johtajia, se on alkuperäinen Jumalan määräämä järjestys. Aatamista lähtien, vaikka Eeva jo alsiti ensimmäisenä naisena heti miehensä tahtoonsa.Eeva petettiin, Aadam langetettiin!RitariOlevainen: "Mä en oo edes iHan varma, olisiko tuota Raamatun kohtaa pakko ottaa ihan kirjaimellisesti, ainoastaan, että miehet on johtajia,..."
---
Kyllä minun mielestäni Herran käsky on Jumalan seurakunnassa voimassa tänäänkin; 1. Kor. 14:37. Paavali puhuu Herran valtuuttamana.
Mistä on kyse, saa hyvän kuvan, kun lukee Vammalan kappalaisen JARI RANKISEN Blogia:
http://rankinen.blogspot.com/
(Jari Rankisen nettipäiväkirja)- Peku `
RitariOlevainen kirjoitti:
Sehän on uudentestamentin ajalta olevaa historiaa, jota on kyllä kirjoitettu muistiin, ja perimätietoakin on.
Mutta ei sitä nyt tarvitse Raamatussa ollakkaan, koska sillä ei ole mitään arvoa pelastus evankeliumin kannalta, että malttia , äläkä vedä hernettä nenään, ole vaan herra ja hidalko kotona ja seurakunnassa ja akat kuriin !Olet sanonut lukemattomia kertoja että kyseisiä asioita ei saa tutkia ja raamattu on mielestäsi ainut oikea tietolähde ja sitäkään ei mielestäsi ole ennen saanut tutkia.
Minkä takia nyt heittelet tänne jotain tutkittua ulkopuolista tietoa (tosin kyllä lähteitä mainitsematta joten se voi olla mielikuvitustas).
- RitariOlevainen
ei puhu-"Miehen ja naisen suhde avioliitossa vastaa Kristuksen ja hänen kirkkonsa välistä yhteyttä." -kirkosta missään! Ei nykyinen, eikä emokirkkokaan voi olla Kristuksen kirkko, katolisesta paavin kirkosta puhettakaan, josta tämä suomenkin kirkko on lähtöisin, ja paljon on jäänyt ei Ramatullista krääsää jäljelle, ei näitä voi myöskään maton alle lakaista, vain, että oltaisiin niin ymmärtäväisiä "oppi" eroissa, henkilökohtaisella tasolla voimme olla ihan veljiä, mutta emme seurakuntatasolla, kun puhutaan paikallis-seurakunnasta, kirkko ei ole itsessään Jumalan seurakunta, vaikka sinäkin varmaan kuulut yksilönä universaaliseen seurakuntaan, että Kristuksen tulessa yhdyt maorsius joukkoon, niin uskon, mutta kirkko sellaisenaan ei ole siihen valmis, maallistumisensa ja epämääräisten oppiensa takia, yleensä kirkkoa johtaa piispan johdolla kirkolliskokous joka määrää säännöt, ja suurin osa tästä kirkkovaluutuutetuista on uudestisyntymättömiä "hyviä luterilaisia"!
-Kirkon oppi antaa tälläiseen olettamukseen aihetta, joka on enemmän tosiasia kuin että ei olisi! Ei tätmä ole mitään kirkko-vihaa, vaan tosiasiaa kirkon rakenteesta hengellisenä laitoksena Raamatun valossa! En puhu sen harhaan johdetuista jäsenistä! Jumalalla on paljon anteeksiantamusta eksytetyille, eksyttäjät on eriasia!Koko kristikunnassa luopumus on suurta.
Niin suurta, että kun Jeesus tulee "löytäneekö hän uskoa maan päältä" (Luuk. 18:18).
Raamattua ei enää pidetä "uskon, opin ja elämän korkeimpana ohjeena".
Tämän huomaamme tutkiessamme tämän päivän tekstiäkin.
Kuka enää noudattaa Paavalin kehoitusta: "Olkaa toinen toisellenne alamaiset KRISTUKSEN PELOSSA!" (21.
- Soomipoik
taas kasteen ujutettua sanomaansa:
"Miehen on rakastettava vaimoaan, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaansa antamalla itsensä alttiiksi sen edestä (25), ”että hän sen pyhittäisi, puhdistaen sen, vedellä pesten, sanan kautta” (26).
Kristus pyhittää ja puhdistaa seurakuntaansa käyttäen välineenä kastetta (1. Kor.6:11) ja sanaa. Jotka siis ovat kastetut ja uskovat sanan, he ovat totisesti puhtaat ja pyhät,"
Onkohan sinulla jonkunlainen kasteneuroosi, kun joka paikassa, missä mainitaan "vesi", sinä muutat
sen kasteeksi.
Tuo on Sanan väärentämistä!!!
Etkö vieläjään tajua, että tuossa "vedellä pesten,
sanan kautta" EI TARKOITA KASTETTA.
Vesi ei pyhitä ketään. Kaste ei ole lihan saa-
tan poistamista, vaan hyvän omantunnon pyytämistä
Jumalalta.
Sinä halveksit Kristuksen verta, jos kuvittelet, että vesi korvaa veren.
Kristuksen maahanvuotanut VERI PUHDISTAA ja PY-
HITTÄÄ MEIDÄT 1. Joh 1:7
"Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen veri puhdis-
taa meidät kaikesta synnistä".
Hebr 13:12 "Sen tähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellään kansan, kärsi
portin ulkopuolella."
Lopeta jo vihdoin sanan väärentäminen!Soomipoik, mitä sinulle merkitsee, että "me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen, olemme hänen KUOLEMAANSA KASTETUT"? (Room. 6:3).
(Pyydän: Ei puhuta nyt tällä kertaa lapsi/aikuiskasteesta, vaan kasteen hengellisestä sisällöstä.)- Soomipoik
Tapio522 kirjoitti:
Soomipoik, mitä sinulle merkitsee, että "me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen, olemme hänen KUOLEMAANSA KASTETUT"? (Room. 6:3).
(Pyydän: Ei puhuta nyt tällä kertaa lapsi/aikuiskasteesta, vaan kasteen hengellisestä sisällöstä.)vastakysymyksellä hämätä lukijoita?
Lue jae 6, niin eiköhän se asia selviä.
"mutta tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme
on Hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumims kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvele."
Vanhan ihmisemme RISTIINNAULITSEMINEN, eli kuo-
leminen, on se pyhittävä asia.
Kristuksen ristiinnaulitsemisen kautta me olemme
pyhitetyt, emme hänen hautaamisensa kautta.
Sen jälkeen kuollut haudataan, kuten Kristuskin
haudattiin. Ei se hautaus ollut enää Jeesuksen-
kaan kohdalla vanhurkauttava teko. Kaste kuvaa
tätä hautausta, Mutta jae 4
"Niin olemme siis yhdessä Hänenkanssa haudatut
kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista, Isän kirkkauden kautta,
SAMOIN PITÄÄ MEIDÄN UUDESSA ELÄMÄSS VAELTAMAN."
Kasteen hengellinen sisältö on juuri tässä. Vanha
ihmisemme haudataan eli upotetaan veteen ja uusi
nousee Kristuksen kanssa ylös.
Et saa tähän sopimaan vauvakastetta, vaikka kuinka
väärentäisit Jumalan Sanaa. Kyllä tämäkin asia
on tullut esille jo monta kertaa, mutta jos et
halua uskoa sitä, niin sille en mahda mitään. Soomipoik kirjoitti:
vastakysymyksellä hämätä lukijoita?
Lue jae 6, niin eiköhän se asia selviä.
"mutta tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme
on Hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumims kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvele."
Vanhan ihmisemme RISTIINNAULITSEMINEN, eli kuo-
leminen, on se pyhittävä asia.
Kristuksen ristiinnaulitsemisen kautta me olemme
pyhitetyt, emme hänen hautaamisensa kautta.
Sen jälkeen kuollut haudataan, kuten Kristuskin
haudattiin. Ei se hautaus ollut enää Jeesuksen-
kaan kohdalla vanhurkauttava teko. Kaste kuvaa
tätä hautausta, Mutta jae 4
"Niin olemme siis yhdessä Hänenkanssa haudatut
kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista, Isän kirkkauden kautta,
SAMOIN PITÄÄ MEIDÄN UUDESSA ELÄMÄSS VAELTAMAN."
Kasteen hengellinen sisältö on juuri tässä. Vanha
ihmisemme haudataan eli upotetaan veteen ja uusi
nousee Kristuksen kanssa ylös.
Et saa tähän sopimaan vauvakastetta, vaikka kuinka
väärentäisit Jumalan Sanaa. Kyllä tämäkin asia
on tullut esille jo monta kertaa, mutta jos et
halua uskoa sitä, niin sille en mahda mitään.Soomipoik: "Vanha ihmisemme haudataan eli upotetaan veteen ja uusi nousee Kristuksen kanssa ylös".
---
Tarkoittaako tämä uudestisyntymistä?- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
Soomipoik, mitä sinulle merkitsee, että "me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen, olemme hänen KUOLEMAANSA KASTETUT"? (Room. 6:3).
(Pyydän: Ei puhuta nyt tällä kertaa lapsi/aikuiskasteesta, vaan kasteen hengellisestä sisällöstä.)"hengellisestä sisällöstä"? kaste on hautaamisen symboli, sillä eihän voi haudata maaham, sillä siinä voi haudasta tulla lopullinen, ainakin fyysinen kuolema.
-kaste on Kristusken hautaamisen symboli, että meidätkin haudattaisiin Hänen kanssaan yhläiseen kuolemaan Hänen kanssaan, ja uusteen ylösnousemus elämään haudasta nousemeisen kautta, eikö tässä ole selvä loogisuus, niikuin Kristus haudattiin, mekin haudataan kasteessa, upottamlla veden alle, samoin kuin Krstus nousi kuolleista, mekin nousemme ylösnousemuselämään, niikuin Krstuskin nousi kuolleista, tässä on sen hengellisyys, ei itse vedessä ole mitään taikavoimia.
-"4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."
-"12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."
-"23. Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä."
-"36. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
37.Silloin Filippos sanoi hänelle. Jos sinä uskot koko sydämestäsi, se tapahtukoon. Hoviherra avsasi. Minä uskon, että Jeesus Krists on Jumalan Poika.
38. Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet."
-Eikö nämä jo riitä todisteeksi, jos haluaa uskoa mitä Jumala todella sanoo kasteesta? vain itseppäinen Pyhää henkeä vastustava voi alkaa vääntämään jotain muuta, kuin mitä tässä yllä Jumala selvään opettaa kasteesta, ja miten kaste suoritetaan. Paatunut on sydän Jumalan äänelle, ellei tämä ylläoleva "avaudu" raittiisti, jos on uudestisyntynyt sydän ja avoin ottamaan vastaan Pyhän Hengen opetusta Sanasta! RitariOlevainen kirjoitti:
"hengellisestä sisällöstä"? kaste on hautaamisen symboli, sillä eihän voi haudata maaham, sillä siinä voi haudasta tulla lopullinen, ainakin fyysinen kuolema.
-kaste on Kristusken hautaamisen symboli, että meidätkin haudattaisiin Hänen kanssaan yhläiseen kuolemaan Hänen kanssaan, ja uusteen ylösnousemus elämään haudasta nousemeisen kautta, eikö tässä ole selvä loogisuus, niikuin Kristus haudattiin, mekin haudataan kasteessa, upottamlla veden alle, samoin kuin Krstus nousi kuolleista, mekin nousemme ylösnousemuselämään, niikuin Krstuskin nousi kuolleista, tässä on sen hengellisyys, ei itse vedessä ole mitään taikavoimia.
-"4. Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."
-"12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."
-"23. Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä."
-"36. Ja kulkiessaan tietä he tulivat veden ääreen; ja hoviherra sanoi: "Katso, tässä on vettä. Mikä estää kastamasta minua?"
37.Silloin Filippos sanoi hänelle. Jos sinä uskot koko sydämestäsi, se tapahtukoon. Hoviherra avsasi. Minä uskon, että Jeesus Krists on Jumalan Poika.
38. Ja hän käski pysäyttää vaunut, ja he astuivat kumpikin veteen, sekä Filippus että hoviherra, ja Filippus kastoi hänet."
-Eikö nämä jo riitä todisteeksi, jos haluaa uskoa mitä Jumala todella sanoo kasteesta? vain itseppäinen Pyhää henkeä vastustava voi alkaa vääntämään jotain muuta, kuin mitä tässä yllä Jumala selvään opettaa kasteesta, ja miten kaste suoritetaan. Paatunut on sydän Jumalan äänelle, ellei tämä ylläoleva "avaudu" raittiisti, jos on uudestisyntynyt sydän ja avoin ottamaan vastaan Pyhän Hengen opetusta Sanasta!Minä ajattelen Room. 6:1-14 näin.
Ihmisyytensä puolesta jokainen on osallinen Kristuksen kuolemaan, joka on Jumalan sovitusteko, aivan samoin kuin hän on osallinen Aadamin syntiin ja lankeemukseen.
Mutta osallisuus Kristuksen kuolemaan ilmenee ainoastaan kasteen ja uskon kautta.
Kasteen kautta hautaaminen Kristuksen kanssa Hänen kuolemaansa merkitsee sitä, että Häneen yhdistyneinä otamme vastaan ja hyväksymme Jumalan tuomion, joka julistaa meidät syyllisiksi.
Kaste merkitsee siis vanhan aikakauden loppua.
Kastettu uskova ei ainoastaan osallistu Kristuksen kuolemaan omana kuolemanaan, vaan kasteen ja uskon kautta myös Kristuksen ylösnousemuksesta tulee hänen ylösnousemuksensa (Room. 6:4).
”Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.” (Kol. 2:12).
Samalla kun kaste merkitsee uskovalle kuolemaa ja tuomiota, vanhan aikakauden loppua, samalla se tuo hänet uuteen aikakauteen.
Tulemme kasteen kautta osallisiksi Kristuksen ylösnousemuksesta, tulevan ajan elämään.
”Olemme siirtyneet kuolemasta elämään” (Joh. 5:24)
”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut” (2. Kor. 5:17).
---
”Meidätkin Jeesuksemme kuolemaan kastettiin,
niin vanha ihmisemme kanssansa haudattiin.
Siis uskoon, Herra, auta ja Pyhän Hengen kautta
vie uuteen elämään.” (Virsi 97:6)- Soomipoik
Tapio522 kirjoitti:
Minä ajattelen Room. 6:1-14 näin.
Ihmisyytensä puolesta jokainen on osallinen Kristuksen kuolemaan, joka on Jumalan sovitusteko, aivan samoin kuin hän on osallinen Aadamin syntiin ja lankeemukseen.
Mutta osallisuus Kristuksen kuolemaan ilmenee ainoastaan kasteen ja uskon kautta.
Kasteen kautta hautaaminen Kristuksen kanssa Hänen kuolemaansa merkitsee sitä, että Häneen yhdistyneinä otamme vastaan ja hyväksymme Jumalan tuomion, joka julistaa meidät syyllisiksi.
Kaste merkitsee siis vanhan aikakauden loppua.
Kastettu uskova ei ainoastaan osallistu Kristuksen kuolemaan omana kuolemanaan, vaan kasteen ja uskon kautta myös Kristuksen ylösnousemuksesta tulee hänen ylösnousemuksensa (Room. 6:4).
”Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.” (Kol. 2:12).
Samalla kun kaste merkitsee uskovalle kuolemaa ja tuomiota, vanhan aikakauden loppua, samalla se tuo hänet uuteen aikakauteen.
Tulemme kasteen kautta osallisiksi Kristuksen ylösnousemuksesta, tulevan ajan elämään.
”Olemme siirtyneet kuolemasta elämään” (Joh. 5:24)
”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut” (2. Kor. 5:17).
---
”Meidätkin Jeesuksemme kuolemaan kastettiin,
niin vanha ihmisemme kanssansa haudattiin.
Siis uskoon, Herra, auta ja Pyhän Hengen kautta
vie uuteen elämään.” (Virsi 97:6)Sanot:
Minä ajattelen Room. 6:1-14 näin.
Ihmisyytensä puolesta jokainen on osallinen Kristuksen kuolemaan."
Oh, hoh!!!
Nyt sekoitat käsitteitä pahasti. Jokainen on SYYLLINEN Kristuksen kuolemaan, mutta vain sellai-
nen, joka uskoo Häneen, pääsee osalliseksi hänen
kuolemassaan hankkimasta sovituksesta. Siksihän
Paavali huutaa: Antakaa sovittaa itsenne Jumalan
kanssa. Ei osallisuus Hänen kuolemaansa koske
kaikkia ihmisiä. Missä niin on kirjoitettu???
Etkö vieläkään tajua, että kaste kuvaa HAUTAUSTA!!
Ei se hautaus aiheuttanut sovitusta vaan ristin-
kuolema, joka on kuva vanhan ihmisemme kuolemasta
Olet sotkenut perusteellisesti kuoleman ja hautaamisen käsitteet.
Sanot:
"Samalla kun kaste merkitsee uskovalle kuolemaa ja tuomiota, vanhan aikakauden loppua, samalla se tuo hänet uuteen aikakauteen. "
Etkö tajua, että kuolema tapahtui ristillä, EI
HAUDASSA!!!
Miten sinä puhut hautaamisesta, kun lapsikasteessa
vain pirskotetaan vähän vettä vauvan päähän.
Lutherin alkuperäinen oppi oli, että kaste tulee
tapahtua upottamalla, jolloin se kuvaa paremmin
hautausta.
Sekoitat perusteellisesti käsitteitä, kun väität,
että kaste tuo ihmisen uuteen aikakauteen.
Ei Raamattu näin opeta.
1. Kor 5:17
"Siis , jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi
luomus."
Me pääsemme Kristuksen yhtyteen USKON KAUTTA, emme
kasteen kautta.
Kun sinä et käsitä tätä totuutta, niin siksi koko
kastekäsityksesi menee hakoteille ja joudut ky-
selemään uudestaan ja uudestaan samoja perus-
kysymyksiä.
Etkö halua uskoa, vai etkö viitsi luopua tuosta
sinulle rakkaasta harhaopista nimeltään lapsikaste? Soomipoik kirjoitti:
Sanot:
Minä ajattelen Room. 6:1-14 näin.
Ihmisyytensä puolesta jokainen on osallinen Kristuksen kuolemaan."
Oh, hoh!!!
Nyt sekoitat käsitteitä pahasti. Jokainen on SYYLLINEN Kristuksen kuolemaan, mutta vain sellai-
nen, joka uskoo Häneen, pääsee osalliseksi hänen
kuolemassaan hankkimasta sovituksesta. Siksihän
Paavali huutaa: Antakaa sovittaa itsenne Jumalan
kanssa. Ei osallisuus Hänen kuolemaansa koske
kaikkia ihmisiä. Missä niin on kirjoitettu???
Etkö vieläkään tajua, että kaste kuvaa HAUTAUSTA!!
Ei se hautaus aiheuttanut sovitusta vaan ristin-
kuolema, joka on kuva vanhan ihmisemme kuolemasta
Olet sotkenut perusteellisesti kuoleman ja hautaamisen käsitteet.
Sanot:
"Samalla kun kaste merkitsee uskovalle kuolemaa ja tuomiota, vanhan aikakauden loppua, samalla se tuo hänet uuteen aikakauteen. "
Etkö tajua, että kuolema tapahtui ristillä, EI
HAUDASSA!!!
Miten sinä puhut hautaamisesta, kun lapsikasteessa
vain pirskotetaan vähän vettä vauvan päähän.
Lutherin alkuperäinen oppi oli, että kaste tulee
tapahtua upottamalla, jolloin se kuvaa paremmin
hautausta.
Sekoitat perusteellisesti käsitteitä, kun väität,
että kaste tuo ihmisen uuteen aikakauteen.
Ei Raamattu näin opeta.
1. Kor 5:17
"Siis , jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi
luomus."
Me pääsemme Kristuksen yhtyteen USKON KAUTTA, emme
kasteen kautta.
Kun sinä et käsitä tätä totuutta, niin siksi koko
kastekäsityksesi menee hakoteille ja joudut ky-
selemään uudestaan ja uudestaan samoja perus-
kysymyksiä.
Etkö halua uskoa, vai etkö viitsi luopua tuosta
sinulle rakkaasta harhaopista nimeltään lapsikaste?"Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista,Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkamattomuuteen, teidät hän teki eläväksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset.” (Kol. 2:12,13).
---
Missä tapahtuu edellä olevien jakeiden perusteella tapahtuu "herääminen uskon kautta" ja "eläväksi tekeminen"?
Kaikki kasteen hengellisestä sisällöstä kiinnostuneet voivat vastata!
(Edelleen toivon, että ei nyt tässä yhteydessä käsiteltäsi, kumpi kaste, lapsi/aikuiskaste, on oikea.)- RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
Minä ajattelen Room. 6:1-14 näin.
Ihmisyytensä puolesta jokainen on osallinen Kristuksen kuolemaan, joka on Jumalan sovitusteko, aivan samoin kuin hän on osallinen Aadamin syntiin ja lankeemukseen.
Mutta osallisuus Kristuksen kuolemaan ilmenee ainoastaan kasteen ja uskon kautta.
Kasteen kautta hautaaminen Kristuksen kanssa Hänen kuolemaansa merkitsee sitä, että Häneen yhdistyneinä otamme vastaan ja hyväksymme Jumalan tuomion, joka julistaa meidät syyllisiksi.
Kaste merkitsee siis vanhan aikakauden loppua.
Kastettu uskova ei ainoastaan osallistu Kristuksen kuolemaan omana kuolemanaan, vaan kasteen ja uskon kautta myös Kristuksen ylösnousemuksesta tulee hänen ylösnousemuksensa (Room. 6:4).
”Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.” (Kol. 2:12).
Samalla kun kaste merkitsee uskovalle kuolemaa ja tuomiota, vanhan aikakauden loppua, samalla se tuo hänet uuteen aikakauteen.
Tulemme kasteen kautta osallisiksi Kristuksen ylösnousemuksesta, tulevan ajan elämään.
”Olemme siirtyneet kuolemasta elämään” (Joh. 5:24)
”Siis jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut” (2. Kor. 5:17).
---
”Meidätkin Jeesuksemme kuolemaan kastettiin,
niin vanha ihmisemme kanssansa haudattiin.
Siis uskoon, Herra, auta ja Pyhän Hengen kautta
vie uuteen elämään.” (Virsi 97:6)Jeesuksen veren edelle, se ei ole Raamatun opetuksen mukaista, synnit saadaan anteeksi ainoastaan Jeesuksen verenkautta, pyhitys saadaan Jeesuksen uhrinkautta kertakaikkiaan (Heb 10:10.) kaste ei vaikuta mitään hengellistä syntiin eikä pyhitykseen nähden, kaste ei ole muuta kuin hyvänomatunnon pyytämistä Jumalata, se ei poista edes lihan tahroja, saati sydämen syntejä, jotka voi poistaa ainoastaan yksin uskonkautta Jeesuksen veri! Ajattele nyt vihdoin , äläkä anna sen aivopesun, jossa sinut kyvetetty elämäsi aikana ja tuuditettu väärään käsitykseen kasteen merkityksestä, se on kirkossa korottettu Kristuksenkin yläpuolelle!
- Peku `
RitariOlevainen kirjoitti:
Jeesuksen veren edelle, se ei ole Raamatun opetuksen mukaista, synnit saadaan anteeksi ainoastaan Jeesuksen verenkautta, pyhitys saadaan Jeesuksen uhrinkautta kertakaikkiaan (Heb 10:10.) kaste ei vaikuta mitään hengellistä syntiin eikä pyhitykseen nähden, kaste ei ole muuta kuin hyvänomatunnon pyytämistä Jumalata, se ei poista edes lihan tahroja, saati sydämen syntejä, jotka voi poistaa ainoastaan yksin uskonkautta Jeesuksen veri! Ajattele nyt vihdoin , äläkä anna sen aivopesun, jossa sinut kyvetetty elämäsi aikana ja tuuditettu väärään käsitykseen kasteen merkityksestä, se on kirkossa korottettu Kristuksenkin yläpuolelle!
Sinä vääristelet nyt raamatun sanomaa ja valikoit sieltä vain omaan mielikuvitukseen sopivia asioita joita esität mielikuvituksen muuntelemina täysinä totuuksina.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Totuus - Soomipoik
Tapio522 kirjoitti:
"Ollen haudattuna Hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista,Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkamattomuuteen, teidät hän teki eläväksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset.” (Kol. 2:12,13).
---
Missä tapahtuu edellä olevien jakeiden perusteella tapahtuu "herääminen uskon kautta" ja "eläväksi tekeminen"?
Kaikki kasteen hengellisestä sisällöstä kiinnostuneet voivat vastata!
(Edelleen toivon, että ei nyt tässä yhteydessä käsiteltäsi, kumpi kaste, lapsi/aikuiskaste, on oikea.)missä Jeesus herätettiin kuolleista. Tietysti
haudassa.
Room 6:4 "että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."
Mutta ei se hauta häntä herättänyt eikä hautaaminen vaan Jumala!!!
Sinä uskot sitkeästi, että se hautaaminen herätti Jeesuksen ja samoin uskot,että kaste (joka kuvaa hautaamista), herättää meidät.
Uskot haudan eli veden maagiseen voimaan.
Alkuseurakunnassa kastettiin välittömästi uskoon-
tulon jälkeen ja siksi kuolema ja hautaaminen (us-
koontulo ja kaste) tapahtuivat lähekkäin. Sen
tähden tuossakin kuvataan tapahtumia ikäänkuin
ne olisivat samoja asioita.
Mutta Kol 2:6 paljastaa, että kolossalaiset
olivat ennen kastettaan ottanee Kristuksen vastaan
(eli kuolleet omalle minälleen)
ja heidät kastettiin vasta sen jälkeen eli hau-
dattiin.
Sinun oppisi siitä, että ihminen uudestisyntyy
kasteessa tarkoittaisi sitä, että ihminen haudataan ensin ja vasta sitten hän kuolee siinä
hautaamisessa (kasteessa) eli uudestisyntyy.
Vaikka mitenkä veivaat asiaa edes takaisin, et
saa vauvakastetta sopimaan näihin kuvioihin. RitariOlevainen kirjoitti:
Jeesuksen veren edelle, se ei ole Raamatun opetuksen mukaista, synnit saadaan anteeksi ainoastaan Jeesuksen verenkautta, pyhitys saadaan Jeesuksen uhrinkautta kertakaikkiaan (Heb 10:10.) kaste ei vaikuta mitään hengellistä syntiin eikä pyhitykseen nähden, kaste ei ole muuta kuin hyvänomatunnon pyytämistä Jumalata, se ei poista edes lihan tahroja, saati sydämen syntejä, jotka voi poistaa ainoastaan yksin uskonkautta Jeesuksen veri! Ajattele nyt vihdoin , äläkä anna sen aivopesun, jossa sinut kyvetetty elämäsi aikana ja tuuditettu väärään käsitykseen kasteen merkityksestä, se on kirkossa korottettu Kristuksenkin yläpuolelle!
RO: "Ajattele nyt vihdoin , äläkä anna sen aivopesun, jossa sinut kylvetetty elämäsi aikana ja tuuditettu väärään käsitykseen kasteen merkityksestä, se on kirkossa korotettu Kristuksenkin yläpuolelle"!
---
Vastauksestasi saa sen käsityksen, ettei kasteella ja Jeesuksella Kristuksella ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Raamattu kuitenkin opettaa:
"Sillä kolme on, jotka todistavat; Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä" (1. Joh. 5:7,8).
"...puhdistaen sen, vedellä pesten, sana kautta" (26).
Paavalia iseäänkin kehoitettiin: "..anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi" (Apt. 22:6).
YHÄ UUDELLEEN JA UUDELLEEN IHMETTELEN, MIKSI RAAMATUN SANAA EI OTETA TODESTA.- Soomipoik
Tapio522 kirjoitti:
RO: "Ajattele nyt vihdoin , äläkä anna sen aivopesun, jossa sinut kylvetetty elämäsi aikana ja tuuditettu väärään käsitykseen kasteen merkityksestä, se on kirkossa korotettu Kristuksenkin yläpuolelle"!
---
Vastauksestasi saa sen käsityksen, ettei kasteella ja Jeesuksella Kristuksella ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Raamattu kuitenkin opettaa:
"Sillä kolme on, jotka todistavat; Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä" (1. Joh. 5:7,8).
"...puhdistaen sen, vedellä pesten, sana kautta" (26).
Paavalia iseäänkin kehoitettiin: "..anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi" (Apt. 22:6).
YHÄ UUDELLEEN JA UUDELLEEN IHMETTELEN, MIKSI RAAMATUN SANAA EI OTETA TODESTA.nyt noin tyhmä voi olla.
Juurihan tuossa edellä kerrottiin, että kaste kuvaa
vanhan ihmisen hautaamista ja uuden ihmisen nousemista kuolleista Kristuksen kanssa, USKON
KAUTTA. Ei siis hautaamisen eli kasteen kautta.
Siksi kas-
tamme Isän, Pojan ja Pyhän-Hengen nimeen. Kolmiyhteisen Jumalan valtuuksilla ja kehoituksesta. Jeesus
käski toimimaan näin ja se riittää meille. Sinä voit saivarrella ja kysellä kun et halua uskoa sanaa ja väheksyt ristin työtä.
Halveksitko sinä ristiä, kun sinulle on kaikki
kaikessa tuo hautaaminen eli kaste?
1. Kor 1:18 "Sillä sana rististä on hullutus
niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille,
jotka pelastumme, se on Jumalan voima."
Ristillä saatiin voitto, eikä haudassa.
Kolme todistajaa:Henki, vesi ja veri.
1. Joh 5:9 " Ja tämä on Jumalan todistus"
Vesi ja veri todistivat Jeesuksen kuolemaa ja
Jumala todisti Hänet pojakseen kun Pyhä-Henki
laskeutui Hänen päälleen kasteen JÄLKEEN.
Taas oletat että tuossa puhutaan kasteesta, kuten
tapoihisi kuuluu.
Opetuslastenkin päälle laskeutui Pyhä-Henki kasteen jälkeen.
Tuo sinun viimeinen kysymyksesi ratkeaa sillä, kun
sinäkin otattaisit tosissasi Raamatun ilmoituksen
uskovien kasteesta ja jättäisit jo pois tuon ka-
tolisen kirkon kehittämän valeluopin. Ethän usko
muihinkaan kirkon harhaoppeihin joten miksi tämä
on sinulle niin rakas?
Mutta jos haluat uskoa tuohon haudassa (kasteessa)
pelastumiseen, niin se on sinun oma asiasi. Soomipoik kirjoitti:
missä Jeesus herätettiin kuolleista. Tietysti
haudassa.
Room 6:4 "että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman."
Mutta ei se hauta häntä herättänyt eikä hautaaminen vaan Jumala!!!
Sinä uskot sitkeästi, että se hautaaminen herätti Jeesuksen ja samoin uskot,että kaste (joka kuvaa hautaamista), herättää meidät.
Uskot haudan eli veden maagiseen voimaan.
Alkuseurakunnassa kastettiin välittömästi uskoon-
tulon jälkeen ja siksi kuolema ja hautaaminen (us-
koontulo ja kaste) tapahtuivat lähekkäin. Sen
tähden tuossakin kuvataan tapahtumia ikäänkuin
ne olisivat samoja asioita.
Mutta Kol 2:6 paljastaa, että kolossalaiset
olivat ennen kastettaan ottanee Kristuksen vastaan
(eli kuolleet omalle minälleen)
ja heidät kastettiin vasta sen jälkeen eli hau-
dattiin.
Sinun oppisi siitä, että ihminen uudestisyntyy
kasteessa tarkoittaisi sitä, että ihminen haudataan ensin ja vasta sitten hän kuolee siinä
hautaamisessa (kasteessa) eli uudestisyntyy.
Vaikka mitenkä veivaat asiaa edes takaisin, et
saa vauvakastetta sopimaan näihin kuvioihin.Soomipoik: "Alkuseurakunnassa kastettiin välittömästi uskoon-
tulon jälkeen ja siksi kuolema ja hautaaminen (uskoontulo ja kaste) tapahtuivat lähekkäin. Sen
tähden tuossakin kuvataan tapahtumia ikäänkuin
ne olisivat samoja asioita".
---
Kyllä minun Raamatussani lukee, että "JOSSA" (siis kasteessa, jossa; Kol. 2:12).
Ei siis lue: "ENNEN KASTETTA" tai "KASTEEN JÄLKEEN", vaan "KASTEESSA, JOSSA".
Uskon, "niinkuin on kirjoitettu", vaikka järkeni sanoo toisin!
Miten sinä kirjotuttaisit tämän Raamatun paikan (Kol. 2:12),jotta ajatuksesi tulisivat SELKEÄSTI esiin, ilman mitään pitempiä selityksiä?
(Kolmannen ja viimeisen kerran tässä osiossa esitän toivomuksen; Ei nyt puhuta lapsi- tai aikuiskasteesta, vaan kasteen hengellisestä sisällöstä!)- Soomipoik
Tapio522 kirjoitti:
Soomipoik: "Alkuseurakunnassa kastettiin välittömästi uskoon-
tulon jälkeen ja siksi kuolema ja hautaaminen (uskoontulo ja kaste) tapahtuivat lähekkäin. Sen
tähden tuossakin kuvataan tapahtumia ikäänkuin
ne olisivat samoja asioita".
---
Kyllä minun Raamatussani lukee, että "JOSSA" (siis kasteessa, jossa; Kol. 2:12).
Ei siis lue: "ENNEN KASTETTA" tai "KASTEEN JÄLKEEN", vaan "KASTEESSA, JOSSA".
Uskon, "niinkuin on kirjoitettu", vaikka järkeni sanoo toisin!
Miten sinä kirjotuttaisit tämän Raamatun paikan (Kol. 2:12),jotta ajatuksesi tulisivat SELKEÄSTI esiin, ilman mitään pitempiä selityksiä?
(Kolmannen ja viimeisen kerran tässä osiossa esitän toivomuksen; Ei nyt puhuta lapsi- tai aikuiskasteesta, vaan kasteen hengellisestä sisällöstä!)6. jae nyt vaikka kymmenen kertaa, niin kyllä se siitä selviää.
Vai meinaatko, että tässä Kristuksen vastaanotta-
misessa heitä ei herätetty? - RitariOlevainen
Peku ` kirjoitti:
Sinä vääristelet nyt raamatun sanomaa ja valikoit sieltä vain omaan mielikuvitukseen sopivia asioita joita esität mielikuvituksen muuntelemina täysinä totuuksina.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Totuusoikeasti näistä asioista, jotka tulee tutkia hengellisesti, ja sitä sinä et ole alkuunkaan, ainkaan vielä!
Vie sun linkkis jonnekkin muualle, äläkä yritä tehdä kieroa käännytys prpkandaasi täällä uskovien kiusaksi, häpeisit, että kehtaat kylvää joka viestiin saatnan lustetta, eli epäuskoasi! - RitariOlevainen
Tapio522 kirjoitti:
RO: "Ajattele nyt vihdoin , äläkä anna sen aivopesun, jossa sinut kylvetetty elämäsi aikana ja tuuditettu väärään käsitykseen kasteen merkityksestä, se on kirkossa korotettu Kristuksenkin yläpuolelle"!
---
Vastauksestasi saa sen käsityksen, ettei kasteella ja Jeesuksella Kristuksella ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Raamattu kuitenkin opettaa:
"Sillä kolme on, jotka todistavat; Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä" (1. Joh. 5:7,8).
"...puhdistaen sen, vedellä pesten, sana kautta" (26).
Paavalia iseäänkin kehoitettiin: "..anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi" (Apt. 22:6).
YHÄ UUDELLEEN JA UUDELLEEN IHMETTELEN, MIKSI RAAMATUN SANAA EI OTETA TODESTA.sitä mieleisekssesi? Uskoist mitä Raamattu sanoo kasteesta, siinä ei saada syntejä anteeksi, eikä siinä pyhitytä, edellisessä viestissäni Raamatulla todistin mitä kaste on.
Henki vesi ja veri, totta, mutta ei sanota, että tuossa puhutaan kastevedestä, sinä vaan sekoitat kaikki Raamatussa mainitut dedet kastevedeksi, ja vielä lapsikastevedeksi.
-Vesi tuossa on varmuudella sitä vettä, jota Jeesus tarjoaa hengelliseen janoon, elävää vettä, Samarialainen nainen Sykarin kaivolla, Jeesus pyysi saada juoda, mutta samalla opetti naista pyytämään sitä vettä, että joka sitä juo, ei enää janoa, mutta joka juo kaivovettä, janoaa uudelleen ja uudelleen, koska se on fyysiseen janoon.
Tääs on uudestisyntymisen elementit, HENKI VESI ja VERI, ja ne kolme pitävät yhtä, ovat siis yhtä ja samaa kekenään, ei mitään maallista vettä, vaan taivaallista, koko lome on yksi, samoin kuin Jumala on kolmiyhteinen, Isä POika ja Pyhä henki, ei mitään maallista. Koska kaste ei liity uudestisyntymieen mitenkään, se on maallaista vettä, ja Raamattu sanoo, että Hän antoi voiman tulla Jumalan lapseksi, niille, jotka uskoivat. Maallinen vesi ei voi olla uuttatekevää, ei vaikka sen suodattaisi minkälaisten suodattimien lävitse. Se on maasta mikä maasta, vaikka olisi sadevettä, se saa kuitenkin ensin kosketuksen maahan, siksi sekään ei kelpaa uudestisynnyttämänn yhtään mitään!
-Mikä on lihasta, se on todella massta, mutta Heki synnyttää Hnegstä, ei mistään mikä on maasta, eikä siinä vedessä voi olla mitään uskoa tai armoa, koska Raamattu ei niin missään sano, eikä voisikaan sanoa, koska se romuttaisi koko Raamatun sanoman ja Sanan totuuden.
-Se on jo aivan käsittämätöntä, eihän tuossakaan vedessä mainita kasteesta, ja vielä vähemmin lapsista mitään.
Sinä oikein huudat fonteilla, että uskokaa, etkä itse usko alkuunkaan SANAA, vaan kirkon teologeja, sillä heiltä olet oppisis saanut, et Raamatusta, uskot vaan heitä mieluimmin, koska ovat niin "korkeasti koulutettuja", vai onkohan sittenkään, eivät ainakaan Pyhän Hengen kouluttamia, vaan inhimillistä viisastelua.
- ML213
Luimpa pitkästä aikaa pohdinnan, jossa määriteltiin Raamatullisesti ja vieläpä oikein miehen ja naisen asema perheessä.
Raamaussa ilmenevä "mies on vaimon pää" tai alamaisuus on mielestäni huonosti käännetty alkuperäisestä tekstistä.
Nykyäänhän se helposti mielletään alistamiseksi tai muuten kielteiseksi käsitteeksi.Jumalan tahto on kaikkea muuta eli vastuun ottamista ensisijaisesti.Niin, lie suurin ongelma perheissä tänä aikana kun pohtii vaimojen stressaantumisia tai muita ongelmia. - Sanoppa Tapio522 se
Miksi heitä ei mainita tuossa jos kerran Jumala on heidät taipumuksineen luonut?
Jumala on luonut ihmisen mieheksi tai naiseksi.
Jumalan säätämän järjestyksen mukaan lapsella on oikeus isään ja äitiin.
Ei riistetä tätä oikeutta heiltä toteuttaaksemme omia itsekkäitä halujamme !
- herramrks
hyvä kirjoitus.
Toimii niin kauan kuin on molemminpuolinen kunnioitus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433394Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan172602Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3762496Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!811730- 861395
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541070SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs70975- 74945
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.26751Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4704