Ranskan presidentin nimi

Charre-quesie

Ranskan presidentinvaalin voittajan Nicolas Sarkozyn isä on unkarilainen aatelinen. Hänen nimensä unkarilaiseen tapaan kirjoitettuna näyttää seuraavalta.

Nagybócsai Sárközy Pál (t. Paul)

Tämän alkukielinen ääntämys lienee ['nadjbootšai 'šaarközi paal], missä dj-kirjainparilla merkitsen yhtä äännettä, soinnillista palataalista klusiilia. Unkarissa paino on aina sanan ensimmäisellä tavulla (mitä merkitsen edeltävällä heittomerkillä tässä).

Ranskassa nimi on virallisissa asiakirjoissa saanut muodon Sarközy de Nagy-Bocsa, koska ranskan kirjoitusjärjestelmä ei käytä nousevia aksentteja a- ja o-kirjainten päällä. Tunnetusti myös ö:n pisteet jäävät yleensä pois esim. uutisteksteissä.

Unkarilaisissa uutisissakin näyttää tämä nimi olevan Sarkozy-muodossa. Esim.

http://nol.hu/cikk/443879/

Jos siis suomalainen ääntämys ['sarkosii] (paino ensimmäisellä tavulla) tuntuu kovin kiusalliselta, ei kannata pysyvästi ahdistua. Ei se ranskalaisiltakaan suju unkarilaiseen tapaan. Ja miksipä pitäisi?

39

1155

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oblige

Unkarinkielisillä sivuilla nagybócsai on pienellä alkukirjaimella. Esimerkki:
      http://forum.index.hu/Article/jumpTree?a=62781661&t=9000502

”En hongrois, le prénom se met toujours après le nom de famille. Le mot nagybocsai (parfois écrit nagybócsai) est un adjectif de titre nobiliaire qui indique la provenance et ne fait pas partie du nom de famille proprement dit. Selon l'usage de la noblesse hongroise, il est généralement écrit avec une minuscule et se place avant le nom de famille ; il est toujours traduit dans les autres langues (en français et anglais de Nagybocsa, en allemand von Nagybocsa, etc.)”
      http://forum-scpo.com/forum-scpo/viewtopic.php?id=2105&p=4

”I added the pronunciation. The name Nagybócsai actually should be written with lowercase since it's not the surname, but kind of an adjective, but in an English text it would seem odd. However, I've seen it only as "Nagybócsai", not as "Nagy-Bócsay" (the "y" ending is definitely incorrect, the hyphenated version is simply less common.)”
      http://en.wikipedia.org/wiki/User_talk:Alensha/Archive01

• Roi Soleil

Nyt ranskalaiset saivat edessäistujakseen pelkän aatelismiehen jälkeläisen, yksinhuoltajaäidin kasvattaman.

Royal olisi kalskahtanut paljon kuninkaallisemmalta!

• Off the topic
        Roi Soleil kirjoitti:

Nyt ranskalaiset saivat edessäistujakseen pelkän aatelismiehen jälkeläisen, yksinhuoltajaäidin kasvattaman.

Royal olisi kalskahtanut paljon kuninkaallisemmalta!

Tämä menee aiheen vierestä, mutta jos sallitte, sanon, että Nicolas on homoisen oloinen, jotenkin. Tämä on ihan vain tunne, joka minulle tulee hänen motoriikastaan ja koko olemuksestaan. Seuraan miestä nyt myös "sillä silmällä", vous savez.

• pikemmin
        Off the topic kirjoitti:

Tämä menee aiheen vierestä, mutta jos sallitte, sanon, että Nicolas on homoisen oloinen, jotenkin. Tämä on ihan vain tunne, joka minulle tulee hänen motoriikastaan ja koko olemuksestaan. Seuraan miestä nyt myös "sillä silmällä", vous savez.

"Sarkozy contre le mariage homosexuel." Että vastustaa homoseksuaalien avioliittoa - ja aman sukupuolisten lasten adoptiota.

Sarkozyn nimi on liitetty kahteenkin naiseen - toisen kanssa lapsi.

http://www.liberation.fr/actualite/politiques/201757.FR.php

http://fr.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Sarkozy#Mariages_et_enfants

• whattagay
        pikemmin kirjoitti:

"Sarkozy contre le mariage homosexuel." Että vastustaa homoseksuaalien avioliittoa - ja aman sukupuolisten lasten adoptiota.

Sarkozyn nimi on liitetty kahteenkin naiseen - toisen kanssa lapsi.

http://www.liberation.fr/actualite/politiques/201757.FR.php

http://fr.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Sarkozy#Mariages_et_enfants

Miespuolisen homoseksuaalin naissuhteet eivät
        todista heteroudesta
        Monet mieshomot tietävät katkerasti oman itsensä kautta,
        mistä ne kertovat - naamiaisista.

• onkin

• Eurooppalainen mies
        Off the topic kirjoitti:

Suomalaismies, joka vasta on laskeutunut puusta, kokee luolansa suulta nykymaailmaa tarkastellessaan helposti kaikkia vähän pitemmän sivistysjakson eläneiden kansakuntien miespuolisia jäseniä - vieläpä jos sattuvat olemaan akateemisia tai muuten henkisen työn tekijöitä, eivätkä esimerkiksi metsureita - "homomaisina". Se johtuu vain siitä, että suomalaisten "miehekkääksi" kokemansa "luolamiesmäisyys" on jo karsinut pois muitten eurooppalaisten miesten habituksesta, koska "mannermaalla" ei ole enää vuosisatoihin tarvinnut taistella susia, karhuja ja muita luonnonuhkia vastaan. Eikä ole tarvinnut vaeltaa kilometrikaupalla erämaassa ennen kuin on kohdannut toisen lajitoverin.

"Off the topic" -nimimerkin motoriikkatunnusmerkistön perusteella arvioituna todellakin myös Sauli Niinistö, etenkin Tony Blair, puhumattakaan Silvio Berlusconista, tai jopa Vladimir Putin - ja keitä heitä kaikkia onkaan - ovat yhtä lailla "homomaisia".

• Takametsein Mies
        Off the topic kirjoitti:

>Tämä menee aiheen vierestä, mutta jos sallitte,
        >sanon, että Nicolas on homoisen oloinen, ...

Tuopa on mielipide johon on helppo yhtyä... siis se että nyt menee aiheen viereen. Eipä ole tuommoinen ajatus Sarkozystä tullut mieleni viereenkään. Eikä tule vieläkään. Mutta suotakoon itse kullekin omat fantasiansa.

• Ei mitään
        onkin kirjoitti:

molemmista avioliitoista!Eipä ole homo

Luokkakaverini isäkin sai kenkää toimestaan käpälöityään oman sukupuolensa nuoria edustajia. Eikä tuo luokkakaverini ollut edes isänsä ainoa lapsi.

Mitä taas keskustelumme kohteeseen tulee, niin minun silmäni eivät erota Sarkozyssa noita jonkun poloisen näkemiä "homoisen" merkkejä. Menisinkö optikolle vai ihan silmälääkärille?

• Etumetsien mies
        Takametsein Mies kirjoitti:

>Tämä menee aiheen vierestä, mutta jos sallitte,
        >sanon, että Nicolas on homoisen oloinen, ...

Tuopa on mielipide johon on helppo yhtyä... siis se että nyt menee aiheen viereen. Eipä ole tuommoinen ajatus Sarkozystä tullut mieleni viereenkään. Eikä tule vieläkään. Mutta suotakoon itse kullekin omat fantasiansa.

Homousepäily synnyttää tälläkin palstalla
        kovin negatiivisia vireitä.
        Mikähän siinä on?

Yksinhuoltajaäidin kasvattamasta pojasta
        tulee usein homo. Mikähän siinä taas on?

By the way,
        Olen Etumetsien Mies eli streitti ;)

• Jo hutero
        Etumetsien mies kirjoitti:

Mikähän siinä on?

By the way,

Homoseksuaalisuus oli Suomessa rikos vuoteen 1971 asti, jolloin minäkin olin ehtinyt jo aikuisikään.

Onko homouden karsastaminen ehditty nykyisin jo vastaavasti kriminalisoida? Pitäisikö kaikkien kannattaa homoseksuaalisuutta aina ja joka käänteessä innosta hihkuen?

Olemme oppineet jo pitämään suumme kiinni julkisuudessa ja jollakin tasolla jopa hyväksymään seksuaaliset poikkeavuudet. Emmekö saisi enää tuoda esille vastenmielisyyttämme vähemmistöjen oudoksuttavia touhuja kohtaan edes netin anonyymipalstoilla? Milloin poliisi on ovellamme?

• Takametsien Mies
        Etumetsien mies kirjoitti:

Mikähän siinä on?

By the way,

>Homousepäily synnyttää tälläkin palstalla kovin negatiivisia
        >vireitä.
        >Mikähän siinä on?

Muistapa en tiedä, mutta tämän kirjoittajan mielestä homoudessa ei ole mitään tavoittelemisen arvoista tai ihannoitavaa, siinä se. Homoja en tunne yhtään, mutta luulen että saattaisin heitä juuri sietää, jos he eivät suuntautumisestaan numeroa tekisi.

>Olen Etumetsien Mies eli streitti ;)
        Jos tuo oli olevinaan vitsi, niin en sitä ymmärtänyt.

• epäilys
        Takametsien Mies kirjoitti:

>Homousepäily synnyttää tälläkin palstalla kovin negatiivisia
        >vireitä.
        >Mikähän siinä on?

Muistapa en tiedä, mutta tämän kirjoittajan mielestä homoudessa ei ole mitään tavoittelemisen arvoista tai ihannoitavaa, siinä se. Homoja en tunne yhtään, mutta luulen että saattaisin heitä juuri sietää, jos he eivät suuntautumisestaan numeroa tekisi.

>Olen Etumetsien Mies eli streitti ;)
        Jos tuo oli olevinaan vitsi, niin en sitä ymmärtänyt.

vitsin tarkoituksesta sinulla taitaa sittenkin olla...?

• Takametsien Mies
        epäilys kirjoitti:

vitsin tarkoituksesta sinulla taitaa sittenkin olla...?

Voisihan se olla niin että kirjoittaja jotenkin vihjailisi MINUN olevan homoseksuaalinen, tjsp.

Typerä yritelmä joka tapauksessa, IMO.

• Ruokoton

Monelle rgranskalaiselle Sarkozy on lyhyesti - brièvement - Sarko.
      http://www.google.com/search?q=sarko

Onka Ranska tästedes nyt sitten Sarkomaa vai Sarko-maa?

Pitäisiköhän tätä kysyä hallituksemme ylimmältä koulupaimenelta?
      http://www.sarisarkomaa.net/

Ministerimme näkyy pitäneen avioon astuessaan tyttönimensä. Jos hän olisi valinnut toisin, voisi meillä olla opetusministeri nimeltä Ruokonen.

• Mäntti Tienaripoika

Libanonin ammoisen presidentin nimi herätti kerran tämän kirjoittajan tuttavapiirissä arvailuja, että "onkohan se niitä Oulunsalon Sarkkisia?"

Libanonin presidentti (1976-1982) Elias Sarkis

• Ruokoton
        Mäntti Tienaripoika kirjoitti:

Libanonin ammoisen presidentin nimi herätti kerran tämän kirjoittajan tuttavapiirissä arvailuja, että "onkohan se niitä Oulunsalon Sarkkisia?"

Libanonin presidentti (1976-1982) Elias Sarkis

Sarkkisista en niin tiedä, mutta vaikuttaa siltä, että Ranskan vasemmisto pelkää nyt sarkojaon toteutumista maassa.

Suomessa on päästy sarkajaosta isojaon kautta jo Jättijakoon saakka.
        http://www.kesko.fi/index.asp?id=B872749CFEEF4451AED0B75510ECBB46&data=1,URL,http://www.kesko.fi/modules/release/show_release.asp?id=91619CD0A6F24593AABCB977B7452AE2&kieli=&laytmp=kesko2005

Minulle jakoivat Jättijaossa männä lauantaina norjalaista kassilohta, lihaisia possunluita (njam!) ja oluen märkää (24 × 0,33 l Johan August S.). Leivänkin taisin saada kainalooni. Kassan kautta piti kuitenkin kävellä ulos.

Jättijaon liiketilojen ensimmäinen haltija pyöritti kauppaliikettä nimeltä Tapsan Isojako.

Silloin joskus kun älykkyyttä jaettiin, ei tämän kirjoittajalle liiennyt edes osamäärää! Olen joutunut räpiköimään pelkän jakojäännöksen varassa.

• Taidat sekoittaa Nicolas Sarkozyn sukunimen hänen isänsä sukunimeen. Vai onko sinulla jotain näyttöä siitä, että Nicolas’n nimi olisi ”virallisissa asiakirjoissa saanut muodon Sarközy de Nagy-Bocsa”? Ehkä tarkoitit vain hänen isänsä nimeä, mutta siinä tapauksessa annoit väärän vaikutelman.

Tilannehan on vastaava kuin jos vaikkapa herra Möttönen saisi lapsen ranskalaisen naisen kanssa ja lapsen sukunimeksi kirjattaisiin Mottonen. Silloin olisi aivan oikein suomenkielisessäkin tekstissä kirjoittaa ”Mottonen”.

• Nasu-Possu

”Nicolas Paul Stéphane Sarközy de Nagy-Bocsa est le fils d'un aristocrate hongrois, Pal Nagy-Bocsa y Sarközy, né à Budapest en 1928 où la famille possède des terres et un château (à Alatayan, à 100 km de Budapest).”

”Nicolas Sarközy de Nagy-Bocsa (plus connu sous le nom simplifié de Nicolas Sarkozy) voit le jour le 28 janvier 1955 à Paris dans le XVIIe arrondissement.”

Tuon sivuston todistusvoimasta minulla taas ei ole mitään näyttöä.

[En suinkaan ole keskusteluketjus aloittaja, jolle kysymyksesi lienee tarkoitettu – huutelenpahan vain vieraisiin pöytiin.]

• Nasu-Possu
        Nasu-Possu kirjoitti:

”Nicolas Paul Stéphane Sarközy de Nagy-Bocsa est le fils d'un aristocrate hongrois, Pal Nagy-Bocsa y Sarközy, né à Budapest en 1928 où la famille possède des terres et un château (à Alatayan, à 100 km de Budapest).”

”Nicolas Sarközy de Nagy-Bocsa (plus connu sous le nom simplifié de Nicolas Sarkozy) voit le jour le 28 janvier 1955 à Paris dans le XVIIe arrondissement.”

[En suinkaan ole keskusteluketjus aloittaja, jolle kysymyksesi lienee tarkoitettu – huutelenpahan vain vieraisiin pöytiin.]

http://www.reveil-des-marmottes.net/Site_Noute/Archives_Noute/Gouv_Villepin_C.htm

• Nasu-Possu kirjoitti:

Jos lainaat jotain, niin kerro edes lähde. Ja jos et tiedä mitään sivuston luotettavuudesta, miksi lainaat sitä, kun kysyttiin näyttöä?

• Nasu-Possu
        Yucca kirjoitti:

Jos lainaat jotain, niin kerro edes lähde. Ja jos et tiedä mitään sivuston luotettavuudesta, miksi lainaat sitä, kun kysyttiin näyttöä?

Sytytys oli minuutin verran myöhäisellä, mutta siellä se linkki on mainittuna, jos viitsit linkkiin viittaavaa otsikkoa vilaista.

Lähteen luotettavuuden selvittämisen jätän arv. lukijalle.

• lässyn
        Nasu-Possu kirjoitti:

Sytytys oli minuutin verran myöhäisellä, mutta siellä se linkki on mainittuna, jos viitsit linkkiin viittaavaa otsikkoa vilaista.

Lähteen luotettavuuden selvittämisen jätän arv. lukijalle.

Sinulla ei siis ole perustetta luottaa lähteeseesi, mutta kuitenkin tyrkytät "viitteeksi" jotain ranskankielistä löpinää. Suomalaisessa keskusteluryhmässä. Annas ku arvaan: et edes osaa ranskaa.

• Nasu-Possu
        lässyn kirjoitti:

Sinulla ei siis ole perustetta luottaa lähteeseesi, mutta kuitenkin tyrkytät "viitteeksi" jotain ranskankielistä löpinää. Suomalaisessa keskusteluryhmässä. Annas ku arvaan: et edes osaa ranskaa.

En osaakaan.

• Nasu-Possu
        Yucca kirjoitti:

»Nicolas Sarkozy (nom usuel de Nicolas, Paul, Stéphane Sarközy de Nagy-Bocsa[1]), né le 28 janvier 1955 dans le XVIIe arrondissement de Paris, est un homme politique français élu à la présidence de la République le 6 mai 2007.»

Nyt kerron lähteeni tässä ja heti: lainaus on niinkin arvovaltaisesta lähteestä kuin Wikipediasta.
        http://fr.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Sarkozy

Arv. tietokirjailijanimimerkin mielipide Wikipedian luotettavuudesta on vallan hyvin tiedossani, joten sitä on turha toistaa.

• Nasu-Possu
        Yucca kirjoitti:

Olisiko tämä selkä tarpeeksi leveä minun kyyristellä takana piilossa?

»Nicolas Sarkozyn koko nimi on Nicolas Paul Staphane Sarközy de Nagy-Bocsa. Kummallinen nimi johtuu siitä, että Pal teki arvostaan nagybocsai, mikä merkitsee suomeksi lähinnä vapaaherraa, nimensä toisen osan. Ranskalainen etuliite de on otettu mukaan kertomaan suvun aatelisesta taustasta.»

http://www.turunsanomat.fi/ulkomaat/?ts=1,3:1003:0:0,4:3:0:1:2007-05-05,104:3:456669,1:0:0:0:0:0:

• Takametsien Mies
        Nasu-Possu kirjoitti:

Heitetäänpäs pieni kielellinenkin kysymys tähän ihan virkistyksen vuoksi: mikä on voir-verbin aikamuoto tuossa virkkeessä?

• Voiturier
        Takametsien Mies kirjoitti:

Heitetäänpäs pieni kielellinenkin kysymys tähän ihan virkistyksen vuoksi: mikä on voir-verbin aikamuoto tuossa virkkeessä?

http://www.verbix.com/cache/webverbix/3/voir.shtml

• kysynyt

• Voiturier
        kysynyt kirjoitti:

Eipä kelpaa vastaukseksi pelkkä linkki, ei! Siis uudestaan se kysymys: mikä aikamuoto voir-verbistä, millä nimellä sitä myös kutsutaan?

”Ranskassa käytetään usein preesensiä menneen ajan tapahtumista. Sekä puhe- että kirjakieli turvautuu tähän keinoon, joka elävöittää kerrontaa.”
        http://butler.cc.tut.fi/~fabre/VOCAB_LING_htm.htm

Niin, preesens (présent) tuo aikamuoto minulle on, kun en ranskaa ole opiskellut niin että tietäisin sille jonkin muunkin nimen.

• Voiturier
        Voiturier kirjoitti:

”Ranskassa käytetään usein preesensiä menneen ajan tapahtumista. Sekä puhe- että kirjakieli turvautuu tähän keinoon, joka elävöittää kerrontaa.”

Niin, preesens (présent) tuo aikamuoto minulle on, kun en ranskaa ole opiskellut niin että tietäisin sille jonkin muunkin nimen.

suomeksi: "Meikä näkee päivän(valon) 1951, liki 4 vuotta aikaisemmin kuin Nicolas Paul Stéphane Sarközy de Nagy-Bocsa."

• Takametsien Mies
        Voiturier kirjoitti:

On kuin onkin preesens. Puhuiko joku joskus "historiallisesta preesensistä"?...

Vastaus voi siis olla hyvinkin yksinkertainen!
        :o)

• lehtiotsikoissa
        Voiturier kirjoitti:

Preesens on englannissakin tavallinen aikamuoto lehtiotsikoissa, tyyppiä "Princess Diana Dies in Car Crash".
        Suomeksi tuntuisi omituiselta, jos otsikoitaisiin "Prinsessa Diana kuolee autokolarissa".

• yhtäkkiä
        Nasu-Possu kirjoitti:

Olisiko tämä selkä tarpeeksi leveä minun kyyristellä takana piilossa?

»Nicolas Sarkozyn koko nimi on Nicolas Paul Staphane Sarközy de Nagy-Bocsa. Kummallinen nimi johtuu siitä, että Pal teki arvostaan nagybocsai, mikä merkitsee suomeksi lähinnä vapaaherraa, nimensä toisen osan. Ranskalainen etuliite de on otettu mukaan kertomaan suvun aatelisesta taustasta.»

http://www.turunsanomat.fi/ulkomaat/?ts=1,3:1003:0:0,4:3:0:1:2007-05-05,104:3:456669,1:0:0:0:0:0:

hiljaista tietyltä taholta...

• Kronikoitsija
        lehtiotsikoissa kirjoitti:

Preesens on englannissakin tavallinen aikamuoto lehtiotsikoissa, tyyppiä "Princess Diana Dies in Car Crash".
        Suomeksi tuntuisi omituiselta, jos otsikoitaisiin "Prinsessa Diana kuolee autokolarissa".

Suomessa "historiallista preesensiä" käytetään joskus mm. kronologioissa tähän tapaan:

1543 Agricolan ABC-kirja ilmestyy.

1550 Helsinki perustetaan.

1554 Agricola nimitetään Turun piispaksi.

• yhtäkkiä kirjoitti:

hiljaista tietyltä taholta...

Sinä et näköjään malta olla lässyttämättä.

Hiljaistahan on, kun ei ole mitään luotettavaa viitettä näkynyt.

Jos joku sanoo sanomalehteä luotettavaksi lähteeksi, nauran itseni tärviölle. Aku Ankka olisi luotettavampi kuin keskivertosanomalehti.

(Tiedän jotain siitä, millaisilla aikatauluilla ja tyyleillä sanomalehtiä tehdään ja miten usein jutuissa on pieniä ja isoja virheitä. Tiennetkö sinä?)

• Nasu-Possu
        Yucca kirjoitti:

Jos joku sanoo sanomalehteä luotettavaksi lähteeksi, nauran itseni tärviölle. Aku Ankka olisi luotettavampi kuin keskivertosanomalehti.

(Tiedän jotain siitä, millaisilla aikatauluilla ja tyyleillä sanomalehtiä tehdään ja miten usein jutuissa on pieniä ja isoja virheitä. Tiennetkö sinä?)

Ihan kuin kuvittelisit minun kirjoittaneen itseni tueksi tuon ”Tulipa...yhtäkkiä” -puheenvuoron. Kaikin mokomin, mutta minä nyt vain en ollut tuonkertainen ”lässyttäjä”. Usko tai älä – samapa tuo minulle.

Minulle on myös herttaisen yhdentekevää, mitä sinä pidät luotettavana lähteenä. Itse uskon intuitiivis-kollektiivisesti niihin kolmeen lähteeseen, jotka olen edempänä maininnut.

Itse asiassa: minulle on yhtä yhdentekevää, mitä Nicolas Sarkozyn passin nimilehdelle on painettu. Kunhan vain huutelin joutenpäiten vieraisiin pöytiin. Sekin on täällä tietääkseni sallittu, vaikka _sinun_ netikettisi moisen kenties kieltäisikin.

Sanomalehtien tekemisestä minulla ei (onneksi) ole omakohtaista kokemusta. Sanomalehtien luotettavuudenkin saa toki asettaa kyseenalaiseksi – ihmisen sanaa ne minullekin vain edustavat.

Sinua en ole netin ulkopuolella tavannut enkä taida isommin halutakaan. Olisi kuitenkin mielenkiintoista olla kärpäsenä katossa katsomassa, kun naurat itseäsi tärviölle.

• Spektaattori
        Nasu-Possu kirjoitti:

Ihan kuin kuvittelisit minun kirjoittaneen itseni tueksi tuon ”Tulipa...yhtäkkiä” -puheenvuoron. Kaikin mokomin, mutta minä nyt vain en ollut tuonkertainen ”lässyttäjä”. Usko tai älä – samapa tuo minulle.

Minulle on myös herttaisen yhdentekevää, mitä sinä pidät luotettavana lähteenä. Itse uskon intuitiivis-kollektiivisesti niihin kolmeen lähteeseen, jotka olen edempänä maininnut.

Itse asiassa: minulle on yhtä yhdentekevää, mitä Nicolas Sarkozyn passin nimilehdelle on painettu. Kunhan vain huutelin joutenpäiten vieraisiin pöytiin. Sekin on täällä tietääkseni sallittu, vaikka _sinun_ netikettisi moisen kenties kieltäisikin.

Sanomalehtien tekemisestä minulla ei (onneksi) ole omakohtaista kokemusta. Sanomalehtien luotettavuudenkin saa toki asettaa kyseenalaiseksi – ihmisen sanaa ne minullekin vain edustavat.

Sinua en ole netin ulkopuolella tavannut enkä taida isommin halutakaan. Olisi kuitenkin mielenkiintoista olla kärpäsenä katossa katsomassa, kun naurat itseäsi tärviölle.

Mielekiintoista on sekin, että toisen kannan vakuudeksi ei riitä kolmekaan lähdettä, mutta toisen kannan vakuudeksi riittää vain tuon kannan esittäjän oma mielipide.

No, voihan löytyä satakin väärää lähdettä, eli ei lähteiden lukumäärä mitään yksin ratkaise, mutta ei tässä tapauksessa sentään ihan mitä tahansa lähteitä käytetty.

• suomen kielessä
        Yucca kirjoitti:

Tiesitkö sen?

Jotkut eivät sitten osaa olla hiljaa näistä asioista, en minä ainakaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      598
      2107
    2. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      105
      1053
    3. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      987
    4. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      4
      867
    5. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      845
    6. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      79
      785
    7. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      749
    8. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      87
      727
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      715
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65