Kyseenalaistamisen taito

Pienillä lapsilla on jo syntyessään kyseenalaistamisen taito joka on mielestäni tärkein ominaisuus mitä ihmisellä voi olla.

Valitettavasti tuo taito riistetään jo lapsena lähes kaikilta kasvattajien toimesta ja erityisen varmasti se kitketään uskovaisten lapsilta.
On tosin vahvalla ihmisellä mahdollisuus saada taito takaisinkin mutta ei se helppoa ole.

Tutkijoille kyseinen taito on täysin välttämätön.
Maailmassa kun ei ole ainuttakaan asiaa jota ei pitäisi kyseenalaistaa.

Helluntailaisetkin vääntelee raamatusta löytyvää ohjetta joka korostaa että pitää olla lapsenmielinen ymmärtämättä asiasta hölökäsen pöläystä mutta toisaalta ei ole se kirjoittajakaan selvillä siitä mitä on kirjoitellut.

25

478

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helluntalaisten(kin)

taidottomuudesta kyseenalaistamiseen. Väitän, että monet helluntalaisista(kin) kyseenalaistavat, "alta aikayksikön", lähes kaikki sellaiset esitykset ja väitteet, jotka eivät sovi yhteen heidän maailmankatsomuksensa kanssa, olkoonpa tuo esitys tai väite kuinka järjellinen ja johdonmukainen tahansa.

• Helluntailaisella on päähän aivopesty kyseinen kyseenalaistamis-automaatti joka suoltaa aina saman vastauksen tiettyyn asiaan josta ei pidä.

Helluntailaiset kun menee hanhen-marssiaan umpiputkessa laput silmillä ja sohivat niitä jotka yrittävät porata ulkopuolelta putkeen valolle reikiä.

• todé
        Pe.ku kirjoitti:

Helluntailaisella on päähän aivopesty kyseinen kyseenalaistamis-automaatti joka suoltaa aina saman vastauksen tiettyyn asiaan josta ei pidä.

Helluntailaiset kun menee hanhen-marssiaan umpiputkessa laput silmillä ja sohivat niitä jotka yrittävät porata ulkopuolelta putkeen valolle reikiä.

joku koettaa porata reikää putkeen.

Nyt on kuitenkin niin, että se on Jumalan sana, joka määrittelee aika pitkälle helluntaiuskovankin ajattelua ja elämää. Jos sinä pidät sitä aivopesuna, niin ongelmasi on lähestulkoon omasi.

On eri asia olla kriittinen Jumalan sanaa kohtaan ja eri asia olla kriittinen uskovaisia ja heidän käyttätymistään kohtaan. Jumalan Sana on varma ja luotettava, uskovainen ei sitä aina ole.

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

Nyt on kuitenkin niin, että se on Jumalan sana, joka määrittelee aika pitkälle helluntaiuskovankin ajattelua ja elämää. Jos sinä pidät sitä aivopesuna, niin ongelmasi on lähestulkoon omasi.

On eri asia olla kriittinen Jumalan sanaa kohtaan ja eri asia olla kriittinen uskovaisia ja heidän käyttätymistään kohtaan. Jumalan Sana on varma ja luotettava, uskovainen ei sitä aina ole.

säkin olet keskellä päivää täällä päiväkokouksessa.
        Miten menee noin maallisessa mielessä?

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

eli helluntaiseurakunnan uskovat eli ihmiset vaikuttaa siihen jo lapsena, että Jumalan Sana ei ole ottanut tulta jalkojen alle?

"On eri asia olla kriittinen Jumalan sanaa kohtaan ja eri asia olla kriittinen uskovaisia ja heidän käyttätymistään kohtaan. Jumalan Sana on varma ja luotettava, uskovainen ei sitä aina ole."

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

säkin olet keskellä päivää täällä päiväkokouksessa.
        Miten menee noin maallisessa mielessä?

Käyn kirkkoni jumalanpalveluksessa muutaman kerran kuukaudessa n. 2 krt) ja tänään oli yksi niistä muutamista.
        Saarna muuten käsitteli juuri tuota minä-helvetti-taivasskenariota. Saarnamies (-nainenhan se oli) korosti sitä, että kuinka tärkeätä uskovaisen on korostaa Jumalaa ja Hänen sanansa kaikkivaltiutta. Muutamilla minunkin tuntemillani uskovaisilla on tapana syyttää Saatanaa yhdestä sun toisesta aivan tavallisesta elämän ongelmasta, jopa itse aiheutetusta. Pieniä vastoinkäymisiä pidetään Saatanan tuomina vastuksina, eikä huomata, että naapurin ateistilla on todennäköisesti aivan samat probleemit. Auton liukkailla ojaan liukuminen ei yleensä ole Saatanan syytä, vaan johtuu omasta töpeksinnästä.

Miten minulla menee maallisessa mielessä? Kiitos kysymästä ihan hyvin. Olen alkamassa remontoimaan uutta kaupunkimämppääni ja arvaat varmaankin, että liidän ilmassa. Kävin lauantaina katselemassa tapetteja ja löysin aivan iiiiiiiiiiiihanan 50-luvun kuosin, joka sopii kuin nenä naamaan talon/huoneiston henkeä ajatellen.

Entä itse? (Pitäisikö vaihtaa kanavaa?)

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

eli helluntaiseurakunnan uskovat eli ihmiset vaikuttaa siihen jo lapsena, että Jumalan Sana ei ole ottanut tulta jalkojen alle?

"On eri asia olla kriittinen Jumalan sanaa kohtaan ja eri asia olla kriittinen uskovaisia ja heidän käyttätymistään kohtaan. Jumalan Sana on varma ja luotettava, uskovainen ei sitä aina ole."

Minä tapasin lapsena kaikenlaista töttöilijä-käyttäytyjää, mutta päällimmäisenä lapsuuden hengellisestä ilmapiiristä jäi lämmin muisto, jota kaipasin aikuisiällä eläessäni erossa seurakuntayhteydestä.
        Meidän ikäisillämme on varmasti hyvinkin paljon negatiivia kokemuksia lapsuuden ja eritoten nuoruuden aikana sattuneista aikuisten uskovaisten käyttäytymismalleista. Monet ovat ottaneet isoakin pesäeroa uskovaisiin. Kuten sanottu, itse en ole koskaan jäänyt jumiin toisten sanomisiin ja tekemisiin. Ehkäpä siksi pystynkin elämään henkilökohtaisesti tasa-painoista seurakuntaelämää.

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

Käyn kirkkoni jumalanpalveluksessa muutaman kerran kuukaudessa n. 2 krt) ja tänään oli yksi niistä muutamista.
        Saarna muuten käsitteli juuri tuota minä-helvetti-taivasskenariota. Saarnamies (-nainenhan se oli) korosti sitä, että kuinka tärkeätä uskovaisen on korostaa Jumalaa ja Hänen sanansa kaikkivaltiutta. Muutamilla minunkin tuntemillani uskovaisilla on tapana syyttää Saatanaa yhdestä sun toisesta aivan tavallisesta elämän ongelmasta, jopa itse aiheutetusta. Pieniä vastoinkäymisiä pidetään Saatanan tuomina vastuksina, eikä huomata, että naapurin ateistilla on todennäköisesti aivan samat probleemit. Auton liukkailla ojaan liukuminen ei yleensä ole Saatanan syytä, vaan johtuu omasta töpeksinnästä.

Miten minulla menee maallisessa mielessä? Kiitos kysymästä ihan hyvin. Olen alkamassa remontoimaan uutta kaupunkimämppääni ja arvaat varmaankin, että liidän ilmassa. Kävin lauantaina katselemassa tapetteja ja löysin aivan iiiiiiiiiiiihanan 50-luvun kuosin, joka sopii kuin nenä naamaan talon/huoneiston henkeä ajatellen.

Sehän on mukavaa, kun saa välillä remontoida ja saa jotain uutta ilmettä entiseen.
        Muista tapetoidessa hyvä pohjatyö, mieluiten entiset tapetit pois. Koska olet ostanut tod.näk. paperi tapettia, niin paperi tapetissa jos missä pohjatyö on tärkeää.

Itse olen tapetoinut jo 3 kertaa asuntoni 30-luvulla rakennetun talon henkeen sopivaksi. Tapetointi sopii naiselle paremmin kuin miehelle, he eivät jaksa olla niin tarkkoja nurkkien kanssa, jää ilmakuplia. Puskusauma on parempi vaihtoehto kuin toisen yli vedetty vuota. Mutta ohut paperi tapetti kestää kyllä näöllisesti vähän vetää ylikin.

Kaikkein hirveintä kuulla, jos uskova syyttää tapetoinnissa saatanaa, kun tapetit valuu alas.

Voisihan sitä kanavaa välillä joskus vaihtaakin.

• todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

Sehän on mukavaa, kun saa välillä remontoida ja saa jotain uutta ilmettä entiseen.
        Muista tapetoidessa hyvä pohjatyö, mieluiten entiset tapetit pois. Koska olet ostanut tod.näk. paperi tapettia, niin paperi tapetissa jos missä pohjatyö on tärkeää.

Itse olen tapetoinut jo 3 kertaa asuntoni 30-luvulla rakennetun talon henkeen sopivaksi. Tapetointi sopii naiselle paremmin kuin miehelle, he eivät jaksa olla niin tarkkoja nurkkien kanssa, jää ilmakuplia. Puskusauma on parempi vaihtoehto kuin toisen yli vedetty vuota. Mutta ohut paperi tapetti kestää kyllä näöllisesti vähän vetää ylikin.

Kaikkein hirveintä kuulla, jos uskova syyttää tapetoinnissa saatanaa, kun tapetit valuu alas.

Voisihan sitä kanavaa välillä joskus vaihtaakin.

pyytänyt veljeäni apuun. Hän on lähes ammattilainen.
        Juu kyllä paperitapetista on kysymys, vaikka en ole ihan varmasti päättänyt ko. mallia. Mutta kyllähän tuo päässä pyörii siinä määrin, että tulen aivan varmaan valitsemaan juuri sen.
        Repimistä riittää minulle ja muillekin ihan omiksi tarpeiksi, koska lattiakin on tarpeen uusia. Muovimaton alta tosin löytyy hyväkuntoinen lautalattia. Ajattelin maalata sen. Mitäs sanot?

Kesäloman aikaan tapetoin yhden huoneen täällä suppilovahverikossa ja kyllä siinä meinasi välillä olla tarpeen saada syytetty jostakin ulkopuolelta. Niin hankalaksi homma meinasi heittätytyä.

Teillä niitä riittää vanhoja taloja siellä. Miten ihanaa, että itsekin saat asua sellaisessa!

• todé kirjoitti:

jos sulla on vielä sitä lakkakiisseliä tai karpalotkin käy.
        Olen omasta mielestäni taitava käsistäni rakennushommissa tosin tapetin laittoa en ole kokeillut.

• todé
        Pe.ku kirjoitti:

jos sulla on vielä sitä lakkakiisseliä tai karpalotkin käy.
        Olen omasta mielestäni taitava käsistäni rakennushommissa tosin tapetin laittoa en ole kokeillut.

Tosin mietin, laitanko sinut tapettia laittamaan.
        Kävisikö lattian valmistelu maalausta varten?

Et kai pelkällä kiisselilä aio elää? Muutakin työmaaruokalan menuita saa ehdottaa. Toteutan niitä mahdollisuuksien mukaan.

• todé kirjoitti:

Tosin mietin, laitanko sinut tapettia laittamaan.
        Kävisikö lattian valmistelu maalausta varten?

Et kai pelkällä kiisselilä aio elää? Muutakin työmaaruokalan menuita saa ehdottaa. Toteutan niitä mahdollisuuksien mukaan.

Onko siinä uudessa luukussas sauna.
        Voin tehdä myös lauteet runkoineen ja tuon koko porukalle omatekoiset saunakaljat.

• PakanainHuuto
        todé kirjoitti:

pyytänyt veljeäni apuun. Hän on lähes ammattilainen.
        Juu kyllä paperitapetista on kysymys, vaikka en ole ihan varmasti päättänyt ko. mallia. Mutta kyllähän tuo päässä pyörii siinä määrin, että tulen aivan varmaan valitsemaan juuri sen.
        Repimistä riittää minulle ja muillekin ihan omiksi tarpeiksi, koska lattiakin on tarpeen uusia. Muovimaton alta tosin löytyy hyväkuntoinen lautalattia. Ajattelin maalata sen. Mitäs sanot?

Kesäloman aikaan tapetoin yhden huoneen täällä suppilovahverikossa ja kyllä siinä meinasi välillä olla tarpeen saada syytetty jostakin ulkopuolelta. Niin hankalaksi homma meinasi heittätytyä.

Teillä niitä riittää vanhoja taloja siellä. Miten ihanaa, että itsekin saat asua sellaisessa!

Revittiin aikoinaan muovimatto pois ja alta löytyi mäntylautalattia, jota siihen aikaan vain käytettiin jonkun korkkilattian ja sittemmin muovimaton alustana. Se hiottiin ja lakattiin ja nyt on kaunis katseltava.

Itse hiotuttaisin sen lattian ja päälle kunnon lakat, hos sieltä on ilmestynyt kaunis mäntylaudoitettu lattia. Toisaalta taas 50-luvulla rakennetuissa taloissa (sodan jälkeistä aikaa) ei välttämättä lattian pohjalaudat ole niitä 30-luvun hyvälautalattiaa?

Lakattua lattiaa puollan juuri sen takia, että puu syineen näkyy kauniisti. Mutta kyllähän maalikin on hyvä vaihtoehto. Lakattu puulattia on luonnonläheisempää.

Joo, tykkään asua talossa joka on rakennettu ennen sotia. Niissä on se jokin elämisen äänet ja menneet sukupolvet.

• hyvät tavat turmelee!

’Älkää eksykö, Jumala ei salli itseänsä pilkata;’ (Gal 6:7)

On muistettavaa, että pilkka kohdistuu aina Jumalaan, ei niihin ihmisiin, joita pilkataan.

’Sieltä hän meni Beeteliin, ja hänen käydessään tietä tuli pieniä poikasia kaupungista, ja ne pilkkasivat häntä ja sanoivat hänelle: "Tule ylös, kaljupää, tule ylös, kaljupää!"
      Ja kun hän kääntyi ja näki heidät, kirosi hän heidät Herran nimeen. Silloin tuli metsästä kaksi karhua ja raateli neljäkymmentä kaksi poikaa kuoliaaksi.’
      (2 Kun 2:23. 24).

Tänä päivänä elämme kuitenkin vielä armon ajassa, ja on mahdollista saada syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä. Jeesus nimittäin sanoo: ’Totisesti minä sanon teille: kaikki synnit annetaan ihmisten lapsille anteeksi, pilkkaamisetkin, kuinka paljon pilkannevatkin;’ (Mark 3:28).

Jumala teki esimerkiksi Paavalista, joka oli entinen pilkkaaja ja seurakunnan vainooja, väkevän aseen hänen valtakuntansa työhön, jonka vaikutus ja panos evankeliumin levittämisessä hakee edelleen vertaistaan, vaikka tuon ajan kulkuvälineet ja viestintävälineet olivat sellaisia kuin olivat.

’Minä kiitän häntä, joka minulle on voimaa antanut, Kristusta Jeesusta, meidän Herraamme, siitä, että hän katsoi minut uskolliseksi ja asetti palvelukseensa minut, entisen pilkkaajan ja vainoojan ja väkivallantekijän. Mutta minä sain laupeuden, koska olin tehnyt sitä tietämättömänä, epäuskossa; ja meidän Herramme armo oli ylen runsas, vaikuttaen uskoa ja rakkautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa.’ (1 Tim 1: 12-14).

Kunpa he ketkä tänä päivänä käyttävät tarmonsa Jumalan vastustamiseen, kokisivat elämänmuutoksen kuten Paavali Damaskon tiellä, ja lähtisivät liikkeelle viemään pelastuksen evankeliumia Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta!

Jumala kutsuu jokaista ihmistä, myös sinua yhteyteensä. Älä aikaile vaan tee parannus ja ota Jeesus Kristus vastaan tänä päivänä sillä juuri nyt on otollinen aika ja pelastuksen päivä.
      Älä välitä siitä mitä toverisi mahdollisesti sanovat, äläkä ylipäätään siitä mitä muut ihmiset sanovat, äläkä ennen kaikkea siitä mitä sielunvihollinen sanoo.

Syntitoverisi eivät voi sinua auttaa sinä päivänä, kun olet vastaamassa kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä siitä mitä olet maan päällä ruumiissa ollessasi tehnyt. Sinä olet yksin vastuussa siellä. Mutta kun turvaat Jeesukseen, niin silloin Hänen sovintoverensä on turvanasi, ja sinä pelastut. Se on turva tässä elämässä, sekä tulevassa elämässä ja myös viimeisellä tuomiolla.

’Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat. Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
      Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
      Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan; sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.’ (1 Kor 15:19-24).

• PakanainHuuto

että eräillä on ollut jo lapsesta lähtien epäilys Jumalan olemassa oloon?

"Valitettavasti tuo taito riistetään jo lapsena lähes kaikilta kasvattajien toimesta ja erityisen varmasti se kitketään uskovaisten lapsilta.
      On tosin vahvalla ihmisellä mahdollisuus saada taito takaisinkin mutta ei se helppoa ole."

tuli vain tuosta riistämisestä mieleen, että ei ole ollutkaan mitä riistää. Raamatullisesti sanottuna, siemen ei ole koskaan pudonnut alustalle jossa se voisi itää? Miksi?

• Jokaisella lapsella ole epäilys jokaiseen asiaan ja sen voi riistää.

• kerkko.
        Pe.ku kirjoitti:

Jokaisella lapsella ole epäilys jokaiseen asiaan ja sen voi riistää.

Oletko koskaan kyseenalaistanut omaa ideologiaasi?

• kerkko. kirjoitti:

Oletko koskaan kyseenalaistanut omaa ideologiaasi?

kyseenalaistan omatkin mielipiteet ja asiat ja usein yritän kuvitella itseni ulkopuolisen silmin.

• Kyseenalaistaja
        Pe.ku kirjoitti:

kyseenalaistan omatkin mielipiteet ja asiat ja usein yritän kuvitella itseni ulkopuolisen silmin.

Miksi sitten et koskaan kirjoita oman ideologiasi kyseenalaistamisesta, vaan kyseenalaistan vain toisten näkemyksiä?

• Kyseenalaistaja kirjoitti:

Miksi sitten et koskaan kirjoita oman ideologiasi kyseenalaistamisesta, vaan kyseenalaistan vain toisten näkemyksiä?

ja enhän sentään itsetutkiskeluista kirjoita ainakaan helluntaipalstalla.

Järjetöntähän se olisi jos alkaisin palstalla vastailemaan ja kyselemään itseltäni asioita kuten Eki-vaarilla on tapana tehdä.

• vain muotoluterilaisia, joiden en kuullut montakaan kertaa Jumalasta puhuvan. Kuitenkin muistan jo alta viisivuotiaana tähtitaivaan nähdessäni ajatelleeni, että mitähän niiden takana on ja kukahan on ne tehnyt!

• vaarin ikään

tultaessa selvinnyt?

• vaarin ikään kirjoitti:

tultaessa selvinnyt?

sen verran, että jo luonnon lait todistavat ettei mitään synny ilman energiaa tai ainetta, vaan siihen on pitänyt käyttää voimaa, viisautta ja taitoa, jotka ovat Luojan ominaisuuksia, joten minun on helpointa uskoa, että luomakunta on El Shaddain, Väkevän Jumalan luomaa.

• viisivuotiaana
        ekivaari kirjoitti:

sen verran, että jo luonnon lait todistavat ettei mitään synny ilman energiaa tai ainetta, vaan siihen on pitänyt käyttää voimaa, viisautta ja taitoa, jotka ovat Luojan ominaisuuksia, joten minun on helpointa uskoa, että luomakunta on El Shaddain, Väkevän Jumalan luomaa.

pohtimaasi. Onko myös selvinnyt, ei vain tähtien tekijä vaan myös mitä niiden tähtien takana on?

• kyseenalaistaa

myös kyseenalaistaminen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. No nytkö tuli lähtö Orpolle?

Pieniä oli Marinin aamupalasilakat joulukaloiksi vrt. Orpon 35 miljoonan euron kähmintä johonkin Vapaavuoren urheiluhall
      Maailman menoa
      246
      2189
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

Missä meni pieleen?
      Ikävä
      190
      1665
    3. Kauhavan häiriköijistä

Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      47
      1309
    4. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      50
      1025
    5. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      41
      826
    6. Auto ajoi päälle?

Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      800
    7. Miksi Lapset kiusaa yöllä

Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      31
      780
    8. Viimeinen lankafest

Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      25
      766
    9. Sama ransetti taas!

Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      21
      760
    10. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      647
    Aihe