Lainaus Korpelan Kielenoppaasta:
"Lauseilla ei katsota olevan yhteistä lauseenjäsentä, jos toinen lause sisältää pronominin, joka viittaa toisen lauseen lauseenjäseneen.
Bussi lähtee heti, ja se kiertää aseman kautta.
Bussi lähtee heti ja kiertää aseman kautta."
Nyt kysyn, miksi ihmeessä kielioppimme mukaan pilkku kuuluu tuohon ensimmäiseen esimerkkivirkkeeseen.
Sanat 'bussi' ja 'se' ovat mielestäni täysin sama asia, joten pilkkua ei tarvittaisi. Itse kirjoitin moisella tavalla pitkään, kunnes asiasta huomautettiin. Olin lentää pyllylleni, kun kaivoin säännön kielioppaista.
Miksi pronomini muuttaa asian joksikin toiseksi? Onko asia pelkkä sopimus, josta voitaisiin luopua?
Pilkkusäännön kritiikkiä
5
243
Vastaukset
- ei semantiikkaa
Mietipä sitä.
- asdsadasd
Kielioppi ei ole "älyllinen". Ei voi tietää, mikä "se" on. Tajuuuuxxxxx..
- Kauhea kapina
Pilkkusäännöt eivät näytä olevan kaunokirjallisuuden suomentajienkaan suosiossa. Sen verran käännöskirjallisuutta olen lukenut, että olen nähnyt heillä olevan omat pilkkusäännöt. Monissa paikoissa tuntuu jäävän pois sellainen pilkku, jota sääntö tai toinen kehottaisi käyttämään.
Lukemista se ei ole erityisesti haitannut. Pronomini muuttaa asian siksi, että se on toisen lauseen subjekti.
Kaikki oikeinkirjoitussäännöt ovat sovinnaisia, mutta eivät yleensä mielivaltaisia. Pilkun jättäminen pois lauseiden välistä on perusteltua sen takia, että silloin on helpompi hahmottaa virkkeen rakenne. Toisella lauseella ei ole omaa subjektia, vaan se joutuu ikään kuin hakemaan subjektinsa edeltävästä lauseesta, ja hakeminen on kevyempää, kun ei ole pilkkua välissä. :-)- perusteella
olet oikeassa: pilkku ikään kuin muuttaa saman asian eriksi, kyseisen bussin joksikin toiseksi bussiksi/asiaksi. Kieliopissa kai ei aina ole logiikkaa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla6002136- 1081078
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,191008Saana airola ja. muusikko spekulaatiota
Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki4887Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101845- 79795
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai50749Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen
Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?87727- 63715
- 65563